1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597284 inlägg · 6213 ämnen

Final 2021 Timrå IK - IF Björklöven

Sv: Final 2021 Timrå IK - IF Björklöven
Lub: Utifall att vi skulle gå upp, så kommer det att krävas ett underverk av Nubben i värvningarna, om vi ska kunna hänga kvar.
Jämför man en final i SHL mot våran allsvenska final, så är det som dag och natt i tempo, fysik, intensitet mm mm.
Vår förstafemman bör vara en andra, kanske tom en tredjefemma i SHL om vi ska hävda oss.

Lodin kvar i en tredjefemma, Hartman, kanske Madsen och Liljevall i en Brunkarfemma.

Hardegård, Carlsson, Svensson kvar på backen. Filip kanske.

JJ kvar men faan om inte vi skulle behöva en ny förstamålis som kan stå på huvet som nykomlingar.

Flåt, vi är inte klara ännu. Bara spekulerar OM vi skulle gå upp....

Greg P: låter väldigt mycket som att du mest försöker skydda dina egna känslor med det du säger. Oavsett vad handlar det om jävligt mycket pengar och ens ett år i SHL kan ge stora långsikta fördelar för en förening. Det suger för er att det står 3-1 i matcher men sluta låtsas som att gå upp i SHL inte spelar någon roll, för det gör det.

KulltorpsOlli: Helt rätt, men vi kommer nog inte spela i SM final OM vi går upp, mer rättvis jämförelse är väl matchserien mellan Brynäs-HV71, den skrämde iaf inte mig...

Men det där är som sagt en senare fråga...

Greg P: Bara av ren nyfikenhet, vilka (icke-)
förutsättningar är det du specifikt tänker på då?

Öndulat: Om du läste hela inlägget så skrev jag enda fördelarna var Superelit-platsen och att ekonomin hade stärkts då vissa förstärkningar i arenan är nödvändiga.

Greg P: Jag gillar inte heller SHL som organisation och deras roffarmentalitet i svensk hockey.

Vi har dock, till skillnad från er, en juniorverksamhet som håller bra klass. Er satsning på 11 transatlanter eller vad det blev är ju inget man bygger en långsiktig organisation i svensk hockey kring. Det kan hjälpa enstaka år för att ta sig upp/hålla sig kvar. Det är dock ytterst kortsiktigt tänkt.

I år var det lika för alla med ingen publik. Oavsett vad så går jag hellre upp ett sånt år än inte alls.

Sedan har vi den svåraste matchen kvar att vinna, så inget är klart än.

Lub: Hans egna förklaring var att han bara ifrågasatte valet av årets domare :P Men kanske använde ett mindre vårdat språk när han gjorde det, vad vet man.

Då det verkar vara VM i killgissning i varför Löven ser ut som dom gör snarare än att lyfta fram att Timrå spelar jäkligt bra, så är mitt bidrag att det helt enkelt blir en mental negativ cirkel för Lövenlirarna. Tränarna, kommentatorerna, sportjournalisten och Sveriges amatör-tyckare på diverse sociala medier, alla hittar ursäkter i det ena eller det andra. Detta når ju också spelarna såklart och det blir en lite "det-är-så-synd-om-oss" mentalitet som inte är så lätt att bara skaka av sig när man väl är där ute på isen.

Jag tror inte det hade spelat nån roll ändå. Löven anno säsong 20/21 är inte bättre än Timrå. Skulle båda lagen spela på sin maxnivå så skulle Timrå vinna över 7 matcher ändå. Vi kommer såklart aldrig få veta detta men det är vad jag tror i alla fall. Hade det däremot varit fjolårets Björklöven mot årets Timrå så hade det nog blivit match av det.

Captain Crash: Era ekonomiska förutsättningar i regionen bland företag är för dåliga för ni ska ha en långsiktig chans att etablera er.
Ni har en starkt juniorsida och bra på få spelare upp i A-laget men det betyder 0 i dagens hockey tyvärr. Er chans varje säsong hänger på att Nubben lyckas träffa rätt med nyförvärv på 1-årskontrakt som sedan drar vidare.

Lövens ekonomiska förutsättningar hade varit samma sak.

ionloo: Ja det blir bara fruktlösa spekulationer. Det vi vet är att Timrå vann grundserien, Löven kom 3:a. Timrå leder finalserien med 3-1 i matcher.

Jag reagerade på en sak som Harald sa i sändningen. Han tyckte att spelet var tamt (kan hålla med om att det fysiska spelet inte var så dominerande), men också att Löven borde gå ut och ”bli arga för att uttrycka sig snällt”? Var inte det felet som de gjorde i 3:e perioden i match 2 och som har satt dem i en ännu sämre sits... Finns en del som försvarar Haralds hockeykunnande, men jag har svårt att identifiera den i hans roll som expert...

Greg P: "Betyder 0 i dagens hockey tyvärr" Betydde ca 4,5 miljoner kronor i intäkter för nyskrivna NHL kontrakt denna säsong, alltid något.

Lub: Sett till säsongen och rimliga förväntningar har väl den här finalen (så här långt) följt ett ganska rimligt mönster. Timrå var överlägsna i serien, Löven dippade stenhårt efter omgång 10 och har blandat toppar med avgrundsdjupa dalar i en majoritet av matcherna. Att man rasar så hårt att man t o m blir utredda för matchfixning säger väl allt.

Men folket på Cmore (som givetvis spelat fickpingis med förhoppningar om en Clash-of-the-Titans-final i 7 akter) verkar tro att Löven 20/21 är lika bra som Löven 19/20. Ijenklien. Bara dom vill och taggar till när det väl gäller.

Sanningen är att Löven, efter dom där 10 första rundorna, varit ett närmast mediokert HA-lag. Hela 4 poäng bättre än Tingsryd, sett till dom 35 sista omgångarna. Starkt att ta sig till final, men det var faen på det berömda att dom lyckades sno 7e avgörande mot BIK, trots 6-1. Och vinsten i den matchserien får nog lika mycket tillfalla den naturlag som säger att BIK alltid är med i toppen, men aldrig med när det avgörs. Tack och lov för oss - är övertygad om att en finalserie mot BIK blivit en helt annan resa.

Men, på Cmore är det så klart jämnt skägg och ovisst, baraCovid som ställer till det. Löven är mycket värre drabbade, trots att det gick 3 veckor från att dom insjuknade tills dess att det åter matchades. Timrå, med senare insjuknande och kortare återhämtningstid är helt opåverkade och flyger fram. Stackars Löven, som inte kan tävla på lika villkor! Hade dom varit lika återhämtade som Timrå hade det förmodligen stått 2-2 i matcher nu, och tidningarna varit fulla av "Vilket lag tror du tar hem RYSARFINALEN?"-artiklar.

Som sagt, sanningen är nog en annan. Som att Löven inte alls är i närheten av sin 19/20-form. Man har fixat en backbrist helt på egen hand (tappat kopplet till fylle-Belov, fått två backar avstängda när man skulle "sätta sig i respekt" i en match som man var helt underlägsna i), och man har en målvakt som inte är i närheten av fjolårs-Cannata. Kolla luckorna över axlarna: Gimli gone Svedberg.

Rent taktiskt ser dom också rätt vilsna ut. Det finns liksom ingen konsekvens. Vissa kedjor checkar stenhårt, ibland. Andra kedjor faller tebaks och börjar försvara vid egen blå. Osynk mellan backar och forwards, med många spelare på liten yta eller 40 meter mellan lagdelarna. Nog av högsta vikt att dom får tillbaka Deilert i morgon, där har dom i a f en back som kan vara snabbt kreativ och manövrera bort press.

Så: läget ser onekligen lite bekymmersamt ut för Löven. Föga förvånande. Med det sagt: dom kan fortfarande krångla sig ur greppet och ta sig upp. Då krävs dock en metamorfos av sällan skådat slag och en hel del manschettdarr i timrålägret. Det som för någon månad sen fortfarande var ett Löven-spöke är idag en icke-faktor. Löven får inte ett skit gratis för att dom är just Löven, utan det är deras prestation som ska göra't. Då är frågan: kan dom lyfta defensiv, offensiv och målvaktsspel sisådär 100% med start i morgon och över 3 raka matcher?
Tvek på den. Men: hockey är hockey. Mirakel händer, och Leksand kunde slå ut Modo trots att dom var ännu mer uträknade än vad Löven är idag. Hockey är, tyvärr, inte alltid en underbar sport.

Dock: vi har 3-1 i matcher, och nästa omgång i NHC Arena. Vi har tagit 3 raka, med målskillnaden 19-5. Ingenting är klart på långa vägar, men nog fan finns det fog för viss optimism. Det k a n gå, pöjkar och flickor. Det k a n gå.

Lub: Jo han sa något sådant, sen så är det väl en rätt så beprövad metod när man vill få igång egna laget. Att spela lite tuffare, hårdare och smälla på för att få energi. Att det som i match 2 fanns spelare som inte kunde skilja på linjen mellan fult och tufft kan ju inte kommentatorn rå för egentligen. Där var man mer less på att det söktes bortförklaringar till dessa spelares agerande istället för att bara kort och koncist konstatera att det är regelvidrig och fult.

Greg P: jo fast med ditt resonemang så är det mesta meningslöst! Då stänger vi SHL, sen kaanske man kan få ansöka om att få spela i högsta ligan. Om man har ekonomi, hall och en godkänd arena! Som korgbollens upplägg!

Greg P: Betyder 0? Alltså nu sa du nog bort sig lite, det betyder fler miljoner i extra inkomster till Timrå IK typ var och varanan säsong när killarna tar klivet och skriver med ex. NHL lag.. Vilket har varit fallet flera år för Timrå...

TIK1928: Det är i SHL-sammanhang oerhört små pengar. Speciellt då typ 20-30 svenskar skriver NHL-kontrakt varje säsong numera vilket ger andra lag NHL-pengar med.

Greg P: har du koll på Timrås ekonomi? Vilka som sponsrar m m? Då det gäller sponsor biten tror jag att Timrå ligger bra mycket bättre till än Umelaget. Sen ska jag inte sticka under stol att ni har ett stort stöd bland fans..men sånt där går i cykler om man inte heter Leksand då. Tiden innan Timrå gick upp (2000) var det en galen hype i Timrå bland fans. Jag tror Löven inte kommer lyckas gå upp inom den närmaste framtiden. Låt oss säga..10 år.! Möjligtvis..

Känns som att Ulf Dahléns inträde i båset har gett oss ett stort självförtroende och ett jädra driv!
Verkar ge hela laget ett otroligt lugn!
Hoppas han blir kvar där länge länge!😍

Det kanske har diskuterats innan men Browns knätacklimg mot Lindholm precis efter i målfirandet är inte snyggt. Kunde slutat riktigt illa och borde varit ännu en avstängning..

Sputnik: Den är riktigt jävla grisig, solklar avstängning. Det ironiska är att americanon själv grinade i pressen efteråt om nån jävla klubba i ansiktet men att han inte vågade klaga för då skulle han bli avstängd. De är sjukt patetiska i det laget

Olli Nomadinen : i match 3 har du några riktigt fula huvudtacklingar också, förutom legoknektens försök att mosa boyce mot öppen båsdörr. Igår fick även PW en armbåge i nyllet när lövenspelare ska skydda pucken men domaren hade ju som bekant svalt pipan igår. Så här har ju hela deras slutspel varit, fula smällar i match efter match och motståndarna föraktar dom.

Har aldrig haft så lite respekt för ett hockeylag som jag har för löven. Hoppas klubben går i konkurs.

Olli Nomadinen : Känns som att gemene man hade gått sönder där, men Lindholm är fan byggd som en brandpost

Olli Nomadinen : Att avsiktligt skada verkar vara en trend som förstärks av kommentatorer, typ Wikegård, Luckner och Mike. Hårt spel JA, men att skrämma genom att skada gagnar inte hockeyn.

Olli Nomadinen : Just den incidenten nämndes i förbifarten i nån krönika i VK igår men enligt krönikören var klubban som nådde ansikten från deras egen spelare och ej våran. Kanske stämmer, var lite svårt att avgöra vems klubba det var i situationen men var det deras egen spelares sår det ju ännu lättare att förstå att domaren friade.

Sputnik: Den är riktigt ful. Brown står ju också och kastar långa blickar efteråt för att se ifall han lyckades plocka lite fler ledband

Hassan: Blindside knätackling - när en vanlig knä- eller huvudtackling inte är nog..

{297}: Det sägs att förloraren i den här finalen är den största förloraren i Svensk hockeyhistoria. Fan vet om inte det är en större morot än själva SHL-platsen i sig, att se till att det blir Löven

Största farhågan inför i morgon är inte att vi inte lyckas säkra SHL-platsen, det är hur många karriärer som kan avslutas i förtid om vi gör det

{8374}: Nä precis.
Men de där halvpensionärerna är väl snart mumifierade och bortglömda antar jag

Olli Nomadinen : Vem har sagt det?

Greg P: Säger väl lite sig självt med tanke på läget och hur sent in i maj vi spelar, när andra klubbar värvar för fullt.

Greg P: Det har stått i ett par krönikor efter matcherna, minns inte vilka. Men till en viss del kan väl det stämma, åtminstone att det blir en av tidernas största förlorare. Att påbörja ett lagbygge när konkurrenterna redan kommit en bra bit på väg inför en HA-säsong som kommer vara tuffare än någonsin och med enbart ekonomisk förlust som resultat av att ha spelat final

Olli Nomadinen : Ok, på st.nu eller? Jag tror det blir svårare att bygga ett SHL-lag för Timrå än för Löven att bygga ett Allsvenskt topplag nästa år, då allsvenska lagen ser rätt svag ut idagsläget.

Olli Nomadinen : Helt övertygad om att Timrå kommer ut och gör sin bästa match för säsongen i morgon. Det finns inte på kartan att man åker runt och glider när man får chansen att avgöra på hemmaplan. Tycker man hör i intervjuerna att spelarna är riktigt taggade på att piska löven också. Precis som i intervjuer med alla andra lag som möter dom så vittnar det om att det är en motståndare utan moral och heder man möter, finns ingen bättre morot än att slå ett sånt lag.

Greg P: Jag tror precis tvärtom, oavsett om det blir vi eller ni som får bygga inför SHL

Greg P: Timrå har ju chans till några ”enkla” hemvändarvärvningar som kan rädda nästa säsong om det blir SHL men löven får väl börja om i ett läge där bla. HV71 köper precis vad dom vill köpa och Modo satsar stenhårt. Mora ser ut att kunna bli starka också. Lägg till att AHL och liknande ligor kör igång så dom värvningarna blir svårare också.

{297}: Det där med AHL kan bli den största utmaningen för Löven om det blir HA för dem. Tycker deras problem cementerades när Kenttä inte längre kunde shoppa en ny amerikan efter förlusterna och insåg att de stod där utan ett LAG

Olli Nomadinen : Jag fyller hallen i morgon med 10-stödbiljetter. SHL här kommer vi.

Timrå borde köra en ”fyll hallen” med stödbiljetter imorgon. Alltså sikta på fullsatt!

Greg P: Ja fast du har fel nu så ge upp, sist landade det i flera miljoner, och ifjol tror jag till och med Timrå IK vad det laget som fick mest i hela sverige!? Vadå lite pengar? Det laget som haft spelaren mest tid, alltså (fostrat) mest får ju störst summa pengar?
Om du får 4 mille så är det såklart mer värt för Timrå än vad det kanske är för Färjestad, men faktum är väl ändå att 4 mille är fortfarande 4 mille...

Det är ju fantastiskt mycket värt dessa pengar, du behöver inte spela bitter över det bara för att Löven inte lyckats med tallangfostrandet som andra klubbar gjort..

{297}: Vilka fler än Anton n Lander räknar du in?

Löven har en bra grund med spelare under kontrakt inför nästa år. Det är spetsen som kommer förändras. Transatlantkedjan kommer lämna men den har inte varit lika bra som ifjol och inte levt upp förväntan heller. Samma med Perron & Brown som varit för mycket upp och ner. Poulin kommer ersättas av en betydligt bättre förstamålvakt liksaså Mantler som backup. Utöver det så lär Hellström, Belov, Söder, få gå.

Enda förlusterna man kan säga blir Palmquist, Deilert & Andreasson. Skulle säga läget ser ljusare ut till nästa år än vad det gjorde inför den här säsongen för 1 år sen. Sen kan såklart HV och Modo i slutändan ha bättre lag.

Greg P: Vesel måste väl anses vara ett stort tapp? Tycker han varit mycket bättre i år än ifjol.

Tycker ni har en okej stomme, men ni ligger samtidigt långt efter alla andra lag in i sillyn om ni blir kvar i HA.

Att slå in matchbollen-matcherna är alltid de svåraste! Björklöven har ingenting att förlora längre då de redan är uträknade av allt och alla. De kommer satsa allt på ett kort och spela extremt desperat. Om de skulle få första målet kan det bli riktigt otäckt detta... Men om vi går fram till 3-0 ser de nog slaget förlorat.

Timrå lär fortsätta sitt spel och inte fokusera så mycket på vad Björklöven gör eller om de får tillbaka någon spelare. Jag gillar taktiken med att mata skott på Poulin, för till slut orkar han inte längre stå emot i matcherna.

Greg P: Jag ska erkänna att jag inte har stenkoll på transferhistoriken senaste veckorna men visst finns det ex-timråiter med utgående kontrakt både i SHL och andra ligor däremot räknar jag inte in någon alls, inte ens Lander verkar vara klar i nuläget.

Tror säkert löven är en attraktiv arbetsgivare, speciellt eftersom det inte verkar saknas pengar men det kommer ju inte gå att värva målvakter med 100 NHL matcher i rutin, sparka killen när det inte funkar och bara värva en ny. Tror inte marknaden kommer att se ut så. Istället för att ha ett smörgåsbord av Ahl-spelare så blir det kanske tvärtom, att inhemska spelare som kanske är aktuell att värva istället åker över Atlanten för att få en chans att slå sig in?

Sen hela det här snacket med vilken klubb som har bäst förutsättningar över tid att etablera sig i SHL. Jag tror att kärnan av rika klubbar alltid kommer finnas där uppe, tror det dröjer innan vi ser ett HV71 igen. Sen kommer resten av lagen i princip att bli jojo-lag som får försöka bygga en verksamhet och ekonomi som klarar av att byta serietillhörighet var femte år eller så.

Laken: Helt enig! Med den stora förhoppningen att vi bevittnar säsongens sista match imorrn så tycker jag att vi gör allt för att hjälpa till in i det sista.
På grund av fördröjd sommar har inte bärskontot urholkats än, så det blir fan 20 pigga stödisar nu (en hommage till kungen).

Nisse på mon, är du på?;)

KB: Vesel har höjt sig i år men Hutchings & Crandall är sämre än ifjol. Överlag så är det spetsen som ska in och den är det ingen direkt brådska med. Av dom värvningar som varit i Allsvenskan är det väl Lavoie jag hade sett till Löven kanske Erik Karlsson men ingen annan.

{9386}: Jag kan bekräfta att Löven är ett starkt varumärke i Umeå. Så de har nog lyckats knyta till sig sponsorer med hyfsade ekonomiska muskler med HA-mått mätt (inte som vissa SHL klubbar som har en Pimp-Daddy)... 😬

Laken: Ja, vi bör fortsätta på inslagen väg. Gärna stänga Lövens uppspel i mittzon och vara vaksam på deras spelvändningar...

Jag gillar taktiken med att överbelasta Poulin. Han är klart mänsklig om man skjuter högt...

Greg P: Oj! Jag fick det där till 13 stycken! Mer än halva laget! PK kommer att få lite att göra!

Håkkybåkky: sure thing. Tänkte dela upp biljetterna. En "mindre" sudd till i morrn. Och en större sudd vid vinst och SHL.

Håkkybåkky: Om de skulle gå vägen imorron så kommer de att bli kallt om hakan på mig, Småland o sheriffen då ryker skägg helvetet och kommer att kännas riktigt bra köper även några stödisar o en låda öl 🍻🍻!! Ska oxo kosta på nåra IPA!!!😇😇 Kämpa våra stolta furor för märket på bröstet!!!!

« · 2201492 · »