steveroper: Instämmer. Jag är otroligt spänd på vad Bäckström kan prestera alt. inte. För mig personligen så älskar jag att han kommer tillbaka till Brynäs och SHL.
Tom Topp: Mm, det jag känner att vi tappade med Jokinen var den (kanske naiva) tanken att vi ska vinna guld. Jag HOPPAS att hemvändarna har kvar den glöden och den målbilden och att man vågar kommunicera ut den också. Jag vill inte höra Tommy S eller Lander eller någon annan ledande kring sporten säga ”vi är på en resa att etablera oss” eller liknande, det är så osexigt. Lander taggar mot 35 och hans dröm är att vinna med Timrå, det hoppas jag hela gänget kan brinna för. Sen får marknad såklart prata om omsättning och ekonomi och rimliga förutsättningar hur mycket dom vill.
Fan vad jag babblar. Förlåt. Följ med till Leksand!
sargad: var harmonisk tidigare men nu har det varit uppehåll för länge. Ge mig 2 matchträningar och fokuset är återställt på att Timrå är bäst och resterande lag är sämst.
Ä dä int dakks att drat igång ' Swisch ' tä SUPoterplayern! En spetsback mä bössa och fysisk hård jävel! Hårde Hardy komm menn vi behöv enn till jävel!! Hört ja en skål i sommanatta?? Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar !!! Hu såg dä ut ida på ispasse? Ja försök hitt någe på webbradion men utan resultat!! Hä komm en go grogg tä kvällen!! HALLELUJA 🙏🙏🙏
{10774}: Hållander har väl varit tungan på vågen i 2 säsonger till och med. Ja eller andra halvan av sin första säsong i återkomsten i allafall.
Sen skall vi inte glömma bort Juel förra säsongen. Man räknade väl ut att vi hamnat i ingenmansland om han räddat "som förväntat enligt statistiken".
Hoppas på en lika bra säsong igen av Juel. Han har ju visat även i Oskarshamn att han är grym med förtroende. Så jag är inte så orolig om vi kör hårdare på Juel kommande säsong.
Däremot blir det säkerligen svårare att behålla honom efter denna säsong. Om han återigen gör en monstersäsong. Dyrare kontrakt om inte annat.
Rico01: Nu när truppen sagts vara spikad sedan en tid tillbaka och med bara ca en och en halv vecka kvar till första träningsmatchen, är man ju bra nyfiken på vad den där bomben det pratades om en hel del för ett tag sen skulle ha varit🤔
Är det något författaren av det inlägget (minns inte vem) skulle kunna tänka sig att avslöja? Eller är det fortfarande något det jobbas på?😅
Bobby Hahl: I samma mening läser man även "anses vara" dessutom, det är alltså inte ens fastslaget att de bara är strået vassare. Författaren till artikeln måste ju vara Modo supporter. Är det Adam som skrivit den?
Meduza: Men själv tar du gladeligen på dig rollen att mästra oss andra, tala om för oss hur vi ska tycka och tro eftersom alla inte delar din bedömning av lagbygget. Om jag säger tvärtemot då, att jag tycker du är dum som tror att det här laget tar sig till kvartsfinal, är jag mindre dum än dig då eller är jag då bara negativ?
Meduza: Det var väl fan att du ska vara så jävla negativ hela tiden. Hoppas verkligen inte att föreningen inte har samma mesiga inställning för då är det inte konstigt att vi aldrig vunnit något
robban85: Om nu klubben inte är ett själlöst lag utan hockeykultur.. Var för.är du inte på clubbens eget forum och hänger? Varför är.du här ? ..😏 nä just det.. det är ju dött som i graven hos er.. ..
Ja, LHC-fansen har gjort det till en grej. Utöver de skamlösa och fullständigt gränslösa hånen mot en av svensk hockeys största målvakter (blir arg bara jag tänker på det)…
….så hånades också en omkommen HV supporter i Saab Arena (sånt här är ju bara helt oförsvarbart):
”Det var i somras som en HV71-supporter miste livet i en motorcykelolycka i Huskvarna.
Detta var något som delar av Linköpings klack valde att uppmärksamma med gester och en hånfull banderoll i gårdagens möte mot Jönköpingsklubben i Saab arena.
– Vad ska man säga? Det är helt otroligt, helt overkligt agerande, säger HV-supportern Linus Josefsson till Jönköpings-Posten och fortsätter:
– Först hörde jag några som sa att de hånade honom, sen tittade jag mot LHC-klacken och då såg jag att de stod där med banderollen och gjorde gester. Jag började skaka, det var obehagligt”
Sen är det alla rapporter om spottloskor, hot och hat som motståndarsupportrar vittnar om i Saab Arena som också säger en del om den klubbens läktarkultur. Jag har varit inne och läst på hockeybulletin (LHC: forum) och jargongen där är hemsk. Helt olikt något annat forum jag varit på. Det kryllar av öknamn och hån och hat av motståndare. Forumet verkar vara helt utan moderator.
Jugge: Ja vi gick inga 33 miljoner plus direkt.... Däremot, om nyckelspelare blir långtidsskadade, så tror jag nog det kan grävas upp en eller annan gatsten att sälja
Jugge: jo jonte hedström har sagt att han vid exakt ett sådant läge kommer o spelar för samma summa som caféerna drar in på kaffe på en månad, + att han får dubbla värdet av första målgörar-checken från bite line.
El_loco: Förmodligen. Många som säkert enbart kollar på att vi har tappat Hållander och Kapanen och ”ersatt” med Westfält och Heikkinen, men riktigt så är det ju inte. Dom två är inte raka ersättare. Truppen är inte byggd på det sättet. Att spetsen på förhand är sämre är väl inget att hymla om, men tror inte många har lagt ner tid att jämföra exempelvis kedja 3 och 4 mot fjolårets ditto, och där tycker jag vi har det bättre ställt.
På backsidan kollar folk säkert på namn som Näkyvä och Eronen och tänker oj vilka tapp, bara på grund av namnen. Men jag tror verkligen inte att det kommer bli sämre.
Målvaktsidan är intakt och är riktigt stark. Normalt sett så får inte lag med en sån bra målvaktsida kvala.
Allt som allt kommer vi bli rejäla underdogs, igen. Tycker truppen sitter med rejäl uppsida, om det mesta klaffar kan vi nog spela slutspel igen, i någon form.
Lägger inte ner så mycket energi på experters analyser då dom ofta är undermåliga.
Erat: ja det var det jag menade. Typ. Brynäs var en toppkandidat oavsett om han skrivit på eller inte. Det jag reagerar på är när skribenter skriver att "nu blir det guld" osv så fort nyheten släpptes att Bäckis skrivit på .. Såg tyvärr inte presskonferensen själv. Men Ja visst ..Han kan han känna sig trygg. Han känner sin egen kropp bäst Osv. Osv. Men jag är alltid lite skeptisk när en äldre spelare varit borta från hockeyn i två säsonger pg av skada. Men visst den som lever får se. Hur som helst så ska det bli en intressant säsong.
Karlsson74: ja säga vad man vill om Olli Skämtinen men det har väl sällan snackats så mkt om Timrå (i positiv mening), från media, som när han presenterades.
Karlsson74: Vi var en av toppkandidater till sm-guldet redan utan bäckis. Jag har svårt att se Bäckis chansa och skriva ett kontrakt på 1+1 om han inte känner sig trygg med kroppen.
Vet inte om du såg presskonferensen igår, men det lät väldigt positivt från bäckis själv.
För övrigt så tyckte jag att det var synd att inte Z kunde få avsluta hos er i Sverige.
vonDöbeln: Någonstans måste man ju börja med att kolla vilken nivå spelarna kommer ifrån. Vet inte om du läst Adam Johanssons krönika i Expressen idag? Ett litet utdrag: ” Under 15 års tid var han en av världens främsta playmakers, hans kemi med Alexander Ovetjkin var lika omtalad som svårstoppad och det partnerskapet hjälpte Bäckström till att bli den bästa passningsläggaren i NHL på 2010-talet. Det är min absoluta favorit-statistik när det gäller Nicklas Bäckström, att ingen annan registrerade fler assist än honom på ett decennium i den tuffaste ligan i världen. Du behöver egentligen inte veta mer för att förstå vilken stor hockeyspelare Nicklas Bäckström är.”
Om en halvmesyr som Dick Axelsson, som dessutom är lite äldre, kan vara borta lika länge och sen dominera i HA kan så klart Bäckis dominera i SHL. En frisk Bäckis kommer vara ligans bästa spelare, lätt.
All respekt till Hållander, det var en av ligans absolut bästa spelare förra säsongen, om inte den bäste. Men att jämföra någon som inte ens fått fäste i NHL med någon som dominerat ligan i 15 år känns lite konstigt va?
JonteD: Såg Motörheads näst sista spelning, på Hartwall arena i Helsingfors i början av dec 2015. Lemmy såg ut och lät som ett lik. Vilket han i princip var, dog i mellandagarna. Såg Sabbath under Monsters of Rock året efter, 2016, och det såg ungefär lika illa ut för Ozzy då. Men han höll ut ca 9 år till. R.I.P. mörkrets prins! 🤘🤘🤘
{10774}: vad ärligt att bedöma prestationen efter poäng när tex Hållander som gjorde noll poäng fick ett 2års envägskontrakt i NHL.
Han hade 27 utvminuter för att han tog ett matchstraff. En av få som kunde och vågade använda sin fysik. Ska vi mäta efter istid så måste en sån som Näkyvä gjort århundradets slutspel.
Stridhsyxa: Okej de ser svagt ut där bak men de minsta vi kan göra e att ge dom en jävla chans att visa sig även om dom inte e som många vill att dom e etablerade tvåvägsbackar!!!! Låt dom köra så får vi väl se hur de går ska väl inte måla hornper på väggen hela tiden men de e ju bara va ja tycker!!!!🇱🇸🍻🤣
Hypocrisy: Vi får väl se vilken av föreningarna som exporterar flest och bäst svenskar till NHL de kommande åren. 5 Brynässpelare blev just draftade, den enda hos er som blev draftad har väl inte ens spelat för Timrå än..
Har man en kärna med spelare som Bertilsson,Kinnvall, Djoos, Larsson, Silfverberg, Lindblom, Rödin, Ölund, Bäckström (om han är klar) och Greg Scott så kan vi nog vila tryggt i att det inte kommer accepteras att spelare kommer in och inte spelar för laget.
Sen är det också lite ironiskt hur du kan kall Brynäs en främlingslegion. Antingen har du dålig koll på hockey eller så försöker du vara rolig.
Men Brynäs har alltså just nu 6 importer i laget. Majoriteten av truppen har spelar juniorhockey i Brynäs. Brynäs har faktiskt fler spelare i laget som kommer från juniorlagen än Timrå har.
JanneH: Den uppställningen ser stabil ut utan att skrämma slag på konkurrenterna. Kan de hålla sig hyfsat skadefria borde den kunna räcka för en plats 8-12 nånstans.
#7 Hardegård helt dominant på isen i HA, såväl defensivt som offensivt. Först bjuds vi på en "Kronwall"-hit på Lucas Vejdemo i en match mot SSK. Sen i slutet av matchen i läge 1-1 utnyttjar Harde något tveksam puckhantering i Tälje och helt fri lägger han kyligt pucken five-hole bakom Sahlin i mål och Timrå tar ledningen och vinner senare matchen. Faan vad länge det känns sedan vi spelade inför i stort sett tomma läktare.
Karlsson74: Tyvärr var det någon som inte tänkte hela vägen när det blev omsättningsbaserad hyra. Eftersom elitlicensen också baseras på omsättning så innebär den grejen att Timrå automatiskt får väldigt svårt att klara licenskravet.
Om omsättningen ökar höjs kravet på eget kapital så vi måste gå mer med vinst, samtidigt höjs hyran så vi får svårare att gå med vinst. Gissar att kommunen inte var så sugna på att göra ersättningen för 'Från Timrå with love' omsättningsbaserad.
DenRöda: jag backar inte Backlund i allt, avstod tex att rösta på honom som ny ordförande men i brist på alternativ så blev det han ett år till. Som jag skrev i min minirapport från Årsmötet så upplevde jag det som att det hintades om att det kunde ske saker efter avtalets slut. Att kalla honom för diktator när det finns alla möjligheter att påverka bara man vill blir väldigt skevt, som sagt: om intresset hade varit tillräckligt stort så hade det röstats igenom något annat på årsmötet, nu gjordes det inte det och det är vad som kallas demokrati.
Vad det gäller sakfrågan så vill jag mana till sans, på vissa låter det som att vi alltid haft Tallarna men att vi sålt platsen för att inte ha det längre när det historiskt i självs verket snarare är mer rätt med texten. För min del kvittar det egentligen men skulle vilja se mer lekfullhet och variation på tröjorna, tycker det skulle vara lika tråkigt att köra emblemet rakt av de kommande 30+ åren som det varit nu med texten sedan örnen togs bort från magen typ 02/03.
bar mofftak: Menar allvarligt att TIK får 350000kr för reklamen på tröjor och i hallen samtidigt som kommunene dubblar hyran av hallen med ca 2 800 000kr. Det är kanske dags att se över möjligheten att flytta till annan plats att spela på. Samtidigt har kommunen avbrutit avtalet med Teamsters.
angeroath: Det är ju ingen nyhet med avtalet. Alla som är direkt insatt vet att det finns ett avtal mellan klubben och kommunen och att just det avtalet är skrivet av Backlund utan styrelsens/klubbens veto. Det är nog bland de sämsta avtalen jag sett faktiskt.
Heder till Backlund i vissa ämnen, men för mig framstår han mer och mer som en diktator och det dessvärre är ju det pga av att vi medlemmar inte dyker upp på mötet. Denna gång hade faktiskt jag tänkt närvara, men jag kunde inte få till en ledig dag från jobbet..
Peja: fast 16 mål och 13 assist på 52 matcher är väl ändå steget över "secondary scoring"? Endast TRE spelare i ditt Brynäs gjorde t ex mer mål om man ska tro EP
SKRIDSKOSKENAN: Jag förstår inte varför många väljer att ta ut ångesten i förskott. Tänk om allt går i dur, då har de ju mått illa i onödan. Vi har ett färdigt lag och hur vi än gnäller så är det detta gäng som ska göra det. Jag väljer att va optimist.
Peja: Jo hittade listan nu från förra säsongen angående spelarbudget. Skulle tippa på att vi är snarlika med Malmö då kanske.
Skellefteå känns det lite lurt med. De trollar säkert med lönelösningarna på nått sätt..
Med rådande förutsättningar så gör vi ju det rätt bra, det går ju inte att säga annat. Våran största utmaning blir väl att hitta en grund och filosofi som håller även när våra hemvändare börjar kasta in handduken.
steveroper: nhl ska höja lönetaket med 29% inom kommande åren. Så värre kommer det bli. Alla som håller på med hockey kmr bli ännu större individualister. Oftast bara stabila familjer som kan haka på i satsningen också. Så varenda hockeyspelare kommer bestå av samma skrot och korn. Noll karaktär. Charmen är snart ett Minne blott.