1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606205 inlägg · 6213 ämnen
« · 746326 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

I dagens...
...City Stockholm intervjuas Djurgårdsbacken Thomas Johansson.
På frågan vilka två lag som spelar final i vår svarar han: "Färjestad - Timrå".

Sv: Elitserien
ernie eagle: Skulle han inte? Får man fråga hur du vet det? Har du frågat den slovenske ladslagscoachen kanske? :) egentligen är det rätt sjukt att försöka spåna hur spelare ska och kan prestera utan att ens ha hört talas om namnet innan.

Vi säger såhär, den som lever få se. Det är fint att alla åter igen gör omsamma misstag och tippar MIK i botten, så man kan skratta sig genom hela säsongen sen :)

Agneijska: Nej Kristan skulle inte platsa i det finska landslaget. Inte på långa vägar. Men säg såhär, Pitkämäki skulle inte platsa i slovenska landslaget heller.

Nej åka ur behöver det nödvändigtvis inte göra. Men de får i allra högsta frad kvala.

SAIK och Mora är sämsta lagen på papperet i dagsläget. Det är oundvikligt.

Ett lag kan inte högprestera hur länge som helst så till vida man inte heter Frölunda, HV71 eller Färjestad då och kan köpa sig ur i stort sett vilken kris som helst.

ernie eagle: Även Sydafrika och Albanien har landslagsmålvakter... tycker inte din analys är klockren. Låt oss säga så här: tror du Kristan skulle ha skuggan av en chans att ta en plats i Finalnds landslag?

Jag tror inte heller att Mora kommer att lyckas så bra i år. Men jag tror absolut inte att de åker ur. Blatak är en klassback och kan bara Brendl hålla i och köra på som han gjort på försäsongen kommer han leda en powerplay-uppställning som kommer att ställa till det för många lag.

RQT: Det är ju bra att du ser ljust på tillvaron iaf. Vore jag i dina kläder skulle jag inte vara fullt lika upphetsad. Nej någon statistiknörd är jag inte även jag slänger ett getöga på den ibland.

Men vad har Pitkämäki åstadkommit i sin karriär? Kristan har iaf spelat ett VM.

Visst nu är ju inte konkurrensen fullt lika mördande i Slovenien som i Finland. Men han har likfullt stått i ett VM, någonting som Pitkämäki med största sannolikhet aldrig lär göra.

Jag rankar både Kristan och Sperrle högre än än båda era målvakter. Kristan för att han är landslagsmässig och Sperrle av egen utsago där jag vet vilken hög kapacitet han besitter och det är utifrån vad jag sett med egna ögon. Ingenting annat.

Med all respekt för era "veteraner" såsom Nisse, Bogg, Jansson m fl.

Men ni har ni högpresterat i två säsonger. Nu kommer baksmällan.
Du skall inte inbilla mig att ni är bättre än vad Timrå var i början av sin återkomst.

Ifjol var Mora riktigt jäkla bra mkt tack vare lyckad scouting. Men lockoutsäsongen var som en gräddfil till nytt kontrakt.

Utan bröderna Hossa, Cleary, Nagy å de andra pöjkarna hade ni förmodligen inte varit i ES idag.

Så låt oss släppa pucken och låt mina profetior slå in.

Over and out //Maestro Sjöstedt

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Lånar den här tråden och passar på att berömma JimmyH för analysen av Brynäs. Den var både välskriven och ambitiöst. Pluss i kanten för att sportchefen och supporterklubben fick säga sitt. Intressant läsning och jag ser fram emot övriga lag!

Sv: Förslag på femmor
Ambroo: Ja det är en intressant tanke med ibland en extra forward vid blå..
Färjestad verkar ju i år prova nåt liknande o nog har vi också material nog för det ..
För vi har ju ett antal skridskostarka forwards som också borde hinna med bakåt när det strular vid blå
.. o förutom dom Du nu nämnt skulle väl O.Sundh också gå att pröva även fast han är ung ..

Han har fysik..känsliga handleder o enl. Micke A. "en kanadensisk attityd"..
Spännade se om det provas nåt i den här vägen när serien drar igång!

Ambroo: Ok, tack för ett klargörande svar.

Laken: Hursomhelst så tror jag så här... Båda parter väntar och ser vart åt det bär för Strålman under säsongen. Fortsätter hans kurva att peka uppåt så är jag övertygad om att han fattar ett beslut relativt tidigt (negativt för Timråögon...), kanske tom innan säsongen är över. Anton visade stor mognad då han nobbade Toronto i våras/somras och vet uppenbarligen vad som krävs och vad som är bäst för honom personligen. Känner han att han vill stanna ett år till så kommer naturligtvis Nubben att göra allt för att behålla honom och jag tror inte heller att Strålman väljer någon annan klubb i ES före TIK. Här finns tryggheten, det ökade förtroendet och förmodligen den obegränsade speltiden. Dock gäller det att skynda långsamt med en sån här kille. Det växer som bekant inte backtalanger på träd i svedala och att stressa fram ett kontrakt gynnar i slutändan varken TIK eller Anton själv.

Paddan: Bara för att tydliggöra extra noga att man inte tänker stoppa honom ifrån NHL om han känner för det.

Därmed lägger jag ner denna diskussion.

Laken: Förstår inte vad en NHL-klausul skulle ha med FBK att göra. En vanlig kontraktsförlängning borde väl räcka för att hålla honom kvar i TIK

Paddan:

Det jag menar är att Strålman så klart ska få gå till NHL när helst han känner sig mogen för det.

Det jag vill undvika är att t.ex. Färjestad skulle vifta med stora plånboken OM nu Strålman skulle vilja avvakta ytterligare nått år.

Hoppas det är svar nog på din fråga.

Laken: Men när du skrev så riktade du det till Ambroo ;-).

Laken: Vari ligger det nödvändiga med en NHL-klausul nu när NHL-lagen kan plocka över spelare som redan har kontrakt?

Ambroo: Ja, säkert tusen gånger... Men inte till dig! ;-)

Sv: Det finns bara en Kent Manderville
Helg Ernest: Saker kan ju hända, t.ex. att Blues inte tar sig till slutspel, då JÄKLAR!

Laken: Har du verkligen påpekat det tusen gånger och det enbart till mig...?

Sv: Förslag på femmor
htikare: Jag tycker att man ska satsa på två renodlade pp-uppställningar där en forward agerar pointman på blå. Oftast är en sådan mer pucksäker och en aning kyligare än en back... Det har blivit mer och mer vanligt att man använder sig av en sån uppställning och nu när man har spelare i laget som besitter de egenskaperna som krävs för att kunna spela på det viset så tycker jag att man åtminstone kan göra ett försök. Jag skulle vilja se dessa båda uppställningar från Kent-Mikaels sida;

Hedström
Hahl
Nilsson (framför kassen)
Strålman/Styf
Pärssinen (pointman-position)

Hallin
Regin
Lindström (framför kassen
Warg (pointman-position)
Lotvonen/Kokko

Ambroo: För tusende gången så kan man förlänga kontraktet men med en NHL-klausul inkluderad.

Fuck Mora, låt oss snacka Brynäs. Upptäcker till min egen förvåning att jag vibbar mer och mer för snattarna från Gävle. En förklaring är förmodligen att dom varit precis så dåliga som man vill att ens motståndare ska vara. Eller lite mer, snarare. Så dåliga att man blir ömhudad och börjar få faderskänslor.

Hursom, det kryper en smula i mig när jag ögnar deras laguppställning. Egentligen är det ett kanonlag dom har. Erfarna, stabila rävar och en drös unga extremt lovande talanger. Perfekt, om det inte vore för de hål den usla ekonomins tejp så bristfälligt lyckats täcka. Såsom målvakterna - seriens osäkraste duo? Eller backarna - imponerande numerär bredd, men jävligt tunt efter top3.

Anser dock att man lyckats jävligt bra med de begränsade medel man har till buds. Icke desto mindre - bittert, bittert med så få lättfyllda hål och ett så litet avstånd till toppen. En vass förstemålvakt, någon ytterligare klassback och en kanonforward. Då hade Brynäs varit fullkomligt livsfarliga i år. Nu blir de bara bra, men slutspel tror jag definitivt de klarar. Om inte målvakterna visar sig vara ännu sämre än de värsta farhågorna vill tro.

Sv: Intro
Robban: Det är nog lätt att tro att det är hårdrock om man inte vanligtvis lyssnar på den typen av musik. Dom har ju trots allt en rätt så hård instrumental del i sina låtar.

ernie eagle: Nightwish är inte hårdrock heller så....

Kerstin_k: De är juh de ja säger..Som sagt hoppas dom förlänger me Pärssinen iallafall.

Uddan: Det känns ju lite som om ekvationen går ihop, dvs att spelarna trivs, producerar, passar in och vill spela mer i Timrå, förlängs kontrakten. Om ekvationen inte går ihop finns det ju ingen anledning att förlänga kontrakten, eller hur? :)

Ambroo: Ja men visst men Timrå har ju alltid lätt för sig att få sina spelare känna sig "hemma" här.
Ser ju på Jonte.=)

Som sagt vore skoj om dom stannar längre än dom 2 åren!

Portello: Ja har då inte sagt att sundh ska vinna!

Uddan: Jo förhoppningsvis kommer de att göra bra ifrån sig, men det handlar som sagt om mycket annat också...

Uddan: Skulle inte Sundh vinna poängligan iår? Hur kan då Pärssinen bli poängkung?

Ambroo: Jo så klart men de kommer vara värt de..Se på Pärssinen som kommer bli poäng kung iår!! :)

friskan: Det är synd det är försent.
Har ju heller sett Mandy än Nyllet

Robban: Ja Rött är Rätt för stämningen!!

ernie eagle: Sämsta målvaktsbesättning? Mycket möjligt. Men vad går du på då? Statistik? Isf är Pitkämäki bättre än båda Brynäs målvakter. Låt oss vänta till säsongen drar igång, så får vi se.

På försäsongen har våra målvakter varit ruskigt bra. Med ett litet frågetecken på Rämö. Junisen Lasse har räddnings% på över 96. På två helt spelade matcher. Potential finns det gott omi Mora. Får se om man får ut allt på banan bara.

Robban: Jag är definitivt ingen hårdrockare men Nightwish är visst jäkligt bra.

Gillar dem skarpt.

Finns inte något bra med Nightwish alls.

Bästa förslaget hitentills är DT´s A change of season. Sedan så ska porrbollen te´bax och det med basta. Hela arenan ska bada i rött sken när spelarna intar isen.

Salcin: Men vilka fan var det de vann emot då med 4-3? Just i fan det var MoDo :)

Ursäkta mig allra ödmjukast min sammanblandning.

ernie eagle: Skellefteå har iofs inte vunnit på försäsongen heller mot Luleå.
LHF vann med 3-2.

RQT: Spelaromsättningen har jag rätt bra koll på. Sedan har jag kanske inte blykoll på alla resultat.

Men säg så här ni har ES sämsta målvaktsbesättning. Du kan inte på fullt allvar mena Rämö och Pitkämäki är någonting att ta i när det blåser snålt.

Det luktar lågbudgetsatsning lång väg på den fronten. Nej det blir till att förlita sig på att spelare som Martin Jansson, Eric Beaudoin, Eric Johansson, Håkan Bogg, Jonathan Granström mfl spelar över sin förmåga ännu en säsong.

Bränslet kan inte räcka hur långt som helst - eller? Sedan kan förstås mitt tips komma på skam ifall Luggen öppnar plånboken och hittar några intressanta fynd i Finland, Tjeckien eller Slovakien.

Samma sak med Skellefteå. Att de lyckats besegra Luleå på försäsongen har ingen som helst betydelse när väl serien drar igång.

Wernblom, Antos, Bergqvist, Hadelöv m fl i all ära men de väger för lätt.

Enda riktigt meriterade förvärvet som jag ser det i dagsläget är Richard Lintner.

Han är å andra sidan jäkligt vass. Men sen är det för tunnt.

Hade man fått ja tack från Jonathan Hedström eller fått klartecken från några externa finansiärer att behålla målsprutan Daniel Branda hade jag kunnat tro på en ljus framtid i Västerbotten.

Peo Larsson får det riktigt svettigt fram till 31 januari. Förstärkningar är bara ett måste.

Laken: Men en spelare som scheriffen kan man inte vara annat än en bra supporter!

Sv: Hovetresan!
Nu är Radarparet Thelin/ willysson anmäld till hovet:)

Ambroo: Får väl se, truppen är inte sämre än förra säsongen. Det är då säkert det.

htikare och RQT: Förhoppningsvis så är MIK ett utav lagen som kommer att spela Kvalserie i vår och ställs man mot LIF där så är risken stor att Simons fuskbygge trillar ner ett pinnhål.

htikare: Tyvärr känns väl en förlängning med Anton en aning avlägset. Han är på väg att ta det sista steget och kommer med all sannolikhet att bli både etablerad och tongivande i Tre Kronor. Jag ser honom som förlorad till NHL nästa säsong om utvecklingen fortsätter och det gör nog även klubbledningen. Att avvakta är nog det bästa i dagsläget...

friskan: Nu kanske orsaken är att Timrå inte anser sig ha råd längre?
Jag har inte helt givit upp hoppet om att han kommer på artistskatt senare under säsongen, närmare slutspelet...

ståpäls: När det gäller dem du tar upp som vet man ju vad man har/får och nån brådska att förlänga där ser jag inte som prio ett. Jag menar dessa för man säkert en dialog med och man vet var man har varandra.

htikare: Som sagt, jag lägger mig inte i hur andra tippar sina tabeller.
Ifrågasätter bara ernies uttalanden om Moras spelaromsättning och försäs-resultat, eftersom att Mora varken gjort en dålig försäsong eller har en spelaromsättning högre än många andra klubbar.

Om du menar den på min presentation så kan du läsa texten ovanför, och kanske förstå att det handlar om en hel del ironi. Timrå hamnar med största sannorlighet högre upp. Vare sig jag gillar er eller inte.

RQT: Gillar Du oss inge vidare?? ser att Du tippat oss på en hedrande 10:e plats...

Laken:
Men om han lämnar sin familj hemma hade han kunnat spela i Timrå eftersom det prekära inte längre var att få en engelsktalande lärare till sonen.

ernie eagle: En fråga: Har du någon som helst koll på moras försäsongsresultat resp. spelaromsättning? Verkar inte så.

Säger ingenting om din tippning dock.

Kerstin_k: Jag tror detsamma.. det kan mycket väl bli någon av dessa två som R-kandidater el. varför inte båda.. vet inte förstås.. om man nånsin nominerat 2 från samma lag?...
Visst har Johan Ryno större hype..men det kan också bli svårt att leva upp till den större förväntningen..

mika: Vi använde Nightwish "Planet Hell" för två säsonger sedan. Den funkade bra.

« · 746326 · »