1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596859 inlägg · 6213 ämnen

Kvartsfinal 2010

Sv: Kvartsfinal 2010
bisterfinnen: Snyggt försök, men vinpimplingen får modospelarna stå för. Vilket dom, av ryktena att döma, verkar sköta med den äran.

Orka bry sig om domarna. Det var Timrås naivitet som fällde oss i går. Det, och att vi har en förstecenter som bara har attityd i sportbilbagorna.
Patetiskt, faktiskt. Vara helt menlös och fladdrig på isen är en sak, men att vara det när man snackat upp sig själv till the worst motherfucker på planeten är...obegripligt.

Jag tycker att man var taskiga mot sig själva. Oavsett om det var matchplanen eller spelarna det var fel på så spelade man mongo. Drälligt, temposvagt och dålig tajming i forecheckning. Jag misstänker att Challe hade någon plan som spelarna inte klarade/ville/orkade följa.
När Timrå tvekar på hemmaplan är det så tydligt. Man slår in pucken i zon men är knappt över blå när motståndarna vänder upp med pucken under kontroll. Fruktansvärt menlöst. 'Kom igen, våldför er på på oss', liksom.

Dags att inse att Timrå faktiskt har jävligt goda chanser att ta den här serien. Främst därför att man har en fantastiskt stabil målvakt. Vilket i sin tur har gett ett mer stabilt backspel. Dock är lagförsvaret i egen zon när motståndarna får tryck fortfarande för passivt mellan varven.

Timrå måste hitta balansen i sitt spel. Avvägningen mellan försvar och anfall. Initiativ och spelförstörelse. Det gjorde man verkligen inte i går.
Antingen bestämmer man sig för att det är ok att HV har mycket puck, och så spelar man smart i mittzon och satsar på kontringar. Eller så bestämmer man sig för att det inte är ok att HV har 90-10 i puckinnehav och börjar vårda den när den är i sin ägo. Varför bara slå in den i anfallszon när motståndarna står upp om man inte jagar efter och försöker vara först eller åtminstone tvåa på den?
Det ser så skitnödigt ut, och renderar bara i halvfjongar på HV-spelarna. Ha lite is i magen och lägg bakåt till back om det inte är autostrada in i anfallszon! Bryt mönstret och försök igen! Det kan faktiskt bli så att man, om man har tålamod och försöker på flera olika sätt, faktiskt lockar upp motståndarna eller får dom ur position.

Sen tycker jag att det är en stor skillnad på hur man agerar när man blir utsatt för press i egen zon. HV vet precis vad dom ska göra. När backen vallar ut pucken finns en HV-forward där och tar emot (rättvänd, med fart!) i mittzon 8/10 ggr. Timrås siffror i motsvarande läge är 1/10.

Nu känns det faktiskt bra att det är en bortamatch. Är övertygad om att det blir en betydligt enklare (simplare) gameplan i morgon. Försvar och kontring. Spelförstörelse, tätt i mittzon. Inte den optimala timråhockeyn, men just enkelheten och konsekvensen i denna spelidé gör att jag tror att ger betydligt större chanser att lyckas än det vankelmodiga misch-masch vi fick oss till livs i går.

Kom igen nu, Timrå! In i skiten! Ni vinner om ni vågar!

Kattgubben:

Sundh-hets-tecken att hata HV menar du?

;-)

Timrå vinner nästa match nere i Jönköping. Sedan står det 1-1 i matcher. Hur jävla svårt kan det vá?

bisterfinnen: Jasså, jag trodde ni åkt på en Ålandskryssning med Ånedinlinjen med ett gäng andra pensionärer jag.
Är nattvardsvin billigt??

Kerstin_k: Den stora skillnaden i går var förstalinan. Medan Thörnberg, Voutilainen och Davidsson svarade för alla tre mål så svarade vår förstafemma för i princip inget. Jag blir faktiskt lite putt på en sådan kaxmopp som Corso som går ut och berättar hur adrenalinstinn han är och hur motståndarnaspelarna bör se upp. Vad hände med det? Nada, zipp, zero. Tyckte mest han såg tagen ut av stundens allvar och hade mer koll på vad som hände runt omkring honom än att fokusera på puck och det han är duktig på. Om inte herrar Corso, Sonnenberg och Pääjärvi lyfter sig flera snäpp så blir kvartsfinalserien kort.

Vidare är det jättetråkigt att laget inte bjuder upp till dans. Det spel som avhandlades igår i E.ON är ett spel som stämmer bättre in på bortais. Hemma tycker jag att man ska stå upp, pressa utav helvete och köra full fart framåt. För mig kändes lagets "game plan" lite märklig.

Positivt ändå, trots att besvikelsen knappt hunnit lagt sig är Sebbe Erixon. Hur bra kan den pojken bli? Jag blir så glad när jag ser hur han tar för sig. Matchens bästa spelare i mina ögon.

Trots allt har jag svårt att känna den där enorma besvikelsen. Som säsongen utvecklat sig är jag mer än nöjd med att se laget spela en kvartsfinal. Naturligtvis skall laget kämpa och ge allt, men ändå, laget undvek kvalserien och visade prov på styrka då man under de sista självaste timmarna tog sig samman och avslutade på ett bragdartat sätt. För mig räcker det långt och hämmar min besvikelse en aning.

Till sist hoppas jag att den här matchserien får ett annat domarpar. Insatsen igår var inte någon av de bättre som världen skådat. Då det är tydligt att PP och boxplay är det som avgör matcherna så är det extremt viktigt att domarna har en fingertoppskänsla för det här och tar "rätta" utvisningar. Därmed inte sagt att jag tycker Timrå förlorar p.g.a. domarna. Nä, vi förlorade på skillnaden mellan vår förstalina och HVs.

Kerstin_k: Håller med dig i stort men inte det där med domarna och avgörandet. MPS skulle haft en utvisning med sig i sudden och kanske avgjort där till vår fördel men..........

En positiv grej då:
Tidigare har vi vunnit första matchen och torskat i sista avgörande. Nu förlorade vi första och sålunda vinner vi i den avgörande! Här gäller det att se möjligheterna och inte hindren, eller hur?

Vi är i slutspel - vi sätter press på både motståndare som domare, de sistnämnda genom att, klart och tydligt påvisa matchavgörande misstag som dom gjort,

Seger på lördag i varuhuset för kontorsmöbler!!!

Nu är det dags att vakna upp och inse att ni är lika lite värda att vara i slutspel som MoDo. Hade det inte varit för att det krävdes 8 lag till kvartsfinalerna så hade ni legat i parken och pimplat billigt rödvin med oss.

Ni skämmer ju ut länet.

Talande rubrik för elitseriens gnälligaste lag:

Trodde att sömnen skulle skölja bort besvikelsen. Men nej då - lika jävla förbannad och besviken när man vaknade i morse som man var direkt efter matchen.

Först och främst är jag riktigt besviken på hela Timrås spel. Har vi någonsin sett Timrå bjuda på mittzon så mycket i någon annan match? Hela laget hamnade på mellis och stod på hälarna.

Sedan kan jag tycka att vi ska kunna kräva mer av Corso och Sonnenberg. Det hände ingenting runt dom.

Domaren? Ja, inte var dom matchens lirare men det finns inget som dom gjorde så att Timrå förlorade. Timrå förlorade den här matchen helt själv.

Blizzard: Piros spelar nog där för att han nyss kommit tillbaka från skadan och är matchotränad samt att det har gått relativt bra med degens kedjor ett tag nu. men ser gärna honom i första och MPS med Lander och måns, pärra i 4e.

Sir Väs: Tekar bäst får han gärna göra, men han ahr varit och är fortfarande alldeles för seg på skridskorna skulle han vara snabb, så skulle han vara lysnade, men hela han brister i skridsko åkningen, men de ifs i ES funkar allt. Värdelös liga!

* Styf är värdelös han är våran kapten

* Lander är super seg han är assisterande

* Corsos snackar sjukt mycket skit, och gör inte ett jävla skit

* Sonneberg är tydligen sämst när det gäller (det är nu det gäller)

* Piros spelar i en värdelös kedja

* Pääjärvi får chans på chans i 1:a kedjan, Piros hade gjort dubbelt så många poäng

* Moe vet inte hur man skjuter förbi en täckande spelare (om han en skjuter) drogskott är tydligen hans passion

* Axelsson...var han med, jo i BP iaf

* B Svensson, hmm. Nytt kontrakt, Linkan vha fan, sluta göra det lätt för dig

* Hynning, om han lyckas sticka ut i anfalls zon då säger de ganska mycket om laget ikväll

* Pärssinen tacklades, men en dyr tacklare isf

-------------

Godkända

*S. Erixon
*P. Caslava
*E. Granath
*M. Karlsson (men vad han gjorde på 2-2 vettfan, dock så var Styf mer värdelös där)
*L. Meunier
*G. Karlsson

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Ambroo: rookie, vet inte det ja... Men det dröjde bra länge innna jag nu (gjort slag i sak) och registrerat mig... Bättre sent än aldrig hoppas jag. Jag är GIF skribent emellanåt och hoppas att jag tas emot här också...

Sir Väs: ....Bajen for ever <3

Sir Väs: appropå Lander så ser jag inte hur han ska klara NHL med den skridsko åkning han har, snacka om att han måste träna förjävligt på den om han ska klara andra sidan.

(nu kommer jag få massa hatinlägg, men vha fan var realistiska någongång, han e ju segare än Måns på grillorna)

Blizzard: Klart som korvspad att det var fler backar som borde/(SKULLE) tagit för sig. Styf såg jag ingenting ifrån tyvärr. C på bröstet...give me more! Givet att vi saknade Skogs, så är det bara.

MPS var väl en av de få jag skulle kunna ge ett bra betyg åt i kedjorna. Gabbe gjorde det helt ok också, Lander kämpade men hade det tungt med tekningarna. Våra transantlanter sög pung! FAN! Att våra yngsta visade mest form/attityd/vilja/kuk/dö-för-det-här-/alla-för-en ja, det trodde inte ens jag...

Vinner vi på lördag ska jag fan pilla på alla som håller på bajen o bollnäs på studenternas på söndag...

..kanske inte...men det är iaf 1-1 då...

Sir Väs: Men titt, en rookie! Snygg mailadress by the way;-)

DJ Hemp: Byt till Modo forumet, är förmodligen fler som vill läsa om din åtrå till Modo där... Tvivlar på att det är alt för många som är intresserad av det här.

Sitter och läser igenom kommentarerna till Expressen-artiklarna angående kvällens match, och tamejfan! Jag tror nästan HV-supportrarna, om inte slår, så nog fan tangerar de modoiterna vad gäller enögdhet. Jag har då sällan skådat nåt värre. Enligt många där är det tydligen pinsamt att Timrå fick med sig någon utvisning över huvud taget. Sen lallar de på att HV leder utvisningsligan och att det per definition medför att HV aldrig kan vara premierade av domarna.

Ja, mycket ska man då höra innan trumpeten vissnar....

Redigerad kommentar

orion:

Ärligt talat så önskar jag att jag kunde sitta och runka skiten av mig till videon från ett SM-guld 2007. Vad fan spelar det för roll att vi tar oss till ett slutspel när vi ändå misslyckas redan i kvarten? Jag kan inte riktigt se poängen. Bortkastade pengar i puben i afton. Grattis MoDo! Ni har trots allt vunnit två gånger, vi har ännu inte tagit hem ett skit... Eller vem i detta forum kan påstå något annat?

En olycklig MoDoit... Jaji, men vad fan!? Det är la fan bara att plocka hem guldvideon från 2007 eller...? Vi har ingenting = nada = rien. Allting känns så jävla bittert och kört. Åt helvete med hela jävla skiten liksom! Vad är en kvartsfinal egentligen? Nothing!!!

Redigerad kommentar

Vi är liksom finländare. Nöjda med att storebror åker ur. Men detta duger ändå inte riktigt i min värld...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Nåväl, vi kan lika gärna lägga ner nu! Det är totalt kört för oss! Chansen fanns i och med att vinna denna inledande match, men vi misslyckades! Själv brände jag flera av mina eventuella, men knappast troliga, skönisar den närmaste framtiden. You got to fight for the right to HATA!!! Tyvärr, men denna kostar en del...

Långben: Han gör mål på lördag så de är ko lugnt :)

Långben: Intressant, och rätt! Han har speed men vet inte vart han är på väg, oftast! Han åker jävligt fort, men oftast i allmänhet, sällan i synnerhet!

Snoop:Han åker ju omkring och bågar runt som nån bandynisse och är inte med i matcherna,han måste ju in i skiten och vilja göra jobbet och skapa mera då kanske målen skulle börja trilla in för han..

Ska han slåss med nån ska det endera vara Davidsson eller Liv, ta bort nån av dom och HV skiter ner sig.

Näe, om herr Corso ämnar vara såpass blek i offensiven som han ändå var idag tycker jag gott han kan bjuda oss på ett slagsmål istället. Han har ju mer eller mindre lovat oss detta.

Långben: Varför ska han spela bandy ? För att han inte avgjorde matchen ? för fan kom igen nu !! ny match på lördag.

MPS kan inte han börja spela bandy!

Lemmy: Det är nästan så att man skulle vilja smörja in Rönnmark med creme fraiche och slicka honom ren... VEM döper sitt barn till Wolmer?

I övrigt så förlorar vi därför att:

Vi försöker spela bortaspel hemma. Jag har ingen förståelse för varför man väljer att ha som utgångspunkt att ställa upp i ett styrspel på hemmais i ett slutspel och speciellt inte när man inte gör det fullt ut. Vi står gång på gång på hälarna och låter HV bygga upp spelet i lugn och ro för att sen släppa mittzon och egen blå.

Vi inte tar upp pucken tillräckligt fort från egen zon. Visst har vi stabbiga backar som är känsliga vid hög forechecking, men samtidigt så måste forwards vilja ha puck och gå i "korridorerna" för att på så viss kunna dra isär motståndarna.

Våran förstalina uppträder som en tredjeline. Corso raggar hockey nåt kopiöst och tappar puck på fel ställen nio gånger av tio, för att sen inte "orka" med defensiven. Man undrar ju om han scoutat centerspel i Björnligan... MPS kör fast gång på gång och har inte blicken på nåt annat än pucken. Sonnie trampar vatten nåt helt makalöst då han är beroende av att kedjekamraterna lyfter honom och gör "jobbet".

Laget dessvärre ser trötta ut, precis som skvallerpressen med ärkeollonet Ros spekulerat i.

Redigerad av Forumledarna

Bragd-Birger: När vi inte har domherrarna med oss på hemmaplan kanske vi kan få med oss dem på bortaplan.....eller nåt. Nej just ja. Det är ju Jönköping och Håve vi möter.

Det är helt och fullt ett sundhetstecken att hata HV71. Ingen människa vid sina sunda vätskor kan väl påstå något annat. Jag tror nästan fansen är värre, faktiskt, för maken till degenererat pack har jag sällan skådat. Tvångssterilisering känns helt plötsligt inte som en dum idé när man tänker på hur detta kunde ha befriat oss från dessa avskum - dessa beläten!

DJ Hemp: Ikväll har jag bajsat på mej!
Efter långa funderingar har jag bestämt att jag inte tänker byta favoritlag, jag tänker byta kalsonger!

Älska HV, dom kommer att ge oss en semi!

Löjligt att domaren kan vara så extremt dåliga, känns som att matchen inte ens behöver spelas när det är så otroligt låg nivå...

The Fat Bastard: Domaren är lika dålig idag som den icke fullsatta hallen! Helt dj-la bedrövligt att inte det är fullt när slutspel står på schemat, spelar ingen roll att matchen visades på kanal 9. Ruskigt illa!!

orion: Oskar Sundh blir tungan på vågen. :)

Orkar inte rikgit, men tyvärr råkade jag zappa över till SVT och "den efterblivnes" utläggning... Suck, vifta med armarna och tyck, ja, ja men tyck någonting!

Ta bort inför nästa...inte bra i OS på någon fläck...

Hatar det här spelet alltsom oftast, "minihakning" på MPS, ingenting, klubba i magen aux "vive la fall" så blir det Wolmer över allt...

Orkar man beställa matchen å lördag (klart man gör) så vill det till att man tuggar lite taggtråd, TIK måste kontra bättre... visst, kaxigt att snacka i tidningarna, men att avgöra i templet....det är allt som räknas! Han verkar förlorad till KHL...eller?

Bragd-Birger: Det kunde vara värre. Det kunde ha varit färdigspelat för säsongen. Typ som uppe i Banjobältet.

Bragd-Birger: Dum i huvudet, en förutsättning! Inte genetiskt degenererade, men genuint korkade iallafall!
Det är där vi skiljer oss från MoDoisterna!

Beige, naiv match av Timrå.
Förstakedjan som sagt blek. Fan vad Corso inte är en härförare.

Men: bra med trendbrott. Timrå har tagit förstamatcherna i tidigare serier, till föga nytta. Nu vill jag se grisigt, kompakt bortaspel på lördag.

Tror fortfarande på semi. Men så är jag dum i huvudet också.

Tungt.

Detta var fruktansvärt hårt.

Lika glad som jag var i lördags lika tom är jag inombords i dag.

Jag orkar mig inte på någon längre analys.

HV kändes lite hetare matchen igenom men Timrå stod upp bra.

Vi kommer till Tomas "slaktmask" Ros stora förtret att fortsätta att hålla denna matchserie jämn det är jag övertygad om.

Vi vet att vi kan vinna i Könjöping och vi SKA göra det.

Det känns fel att skylla denna förlust på domarna för den utvisningen de tar på Timrå som blir matchavgörande är helt korrekt, sen att det inte blir någon utvisning på MPS friläge känns väl sådär men vem vet han kanske hade skjutit över om han hade fått chans att skjuta.

Nä det är bara att bryta ihop och komma igen. Nu är seger på lördag ett måste och jag tror med en dåres envishet att vi klarar det.

Tänk på att om det hade varit serie spel så hade vår svit utökats till 12 matcher.

Förövrigt något som gjorde mig förvånad var alla konstiga studsar (vilka antagligen påverkade båda lagen lika mycket.)

Var det dålig is?

Dock var det mycket positivt med 2 PP mål! Bygg vidare på det!

Redigerad kommentar

Testar nu bara...

The Fat Bastard: PP var ju oväntat bra! Jesus bor i Jönköping, men Gud äger massafabriker! Revansch på lördag!
Timrå IK är dom bästa.

Väljer att i n t e fokusera på domarinsatsen.
Timrå kommer inte upp till sitt max idag, vi gör en halvdan match.
Förstakedjan är under all kritik.

Vi var inte bra idag, så är det. Vi gjorde dock 2 pp-mål och spelade bra i box, Domaren avgjorde och det känns förjävligt!

Timrå IK är dom bästa.

Per HApps: me too... :-P

Lemmy: Jag måste nog läsa hela lagboken, men jag vill på inget vis likna Christer van der Piassava i dessa dagar, så jag frågar begåvade kollegor istället. Men jag får aningen luddiga svar.

Kan vara så att det var offside i målgården, men det ligger utanför måldomarens jurisdiktion, han/hon! får bara titta på mållinjen, (har för mej att det är så!)

Men kommentatorerna borde inte berömma nåt som är regelvidrigt.

Lemmy:
I vilket fall som helst så skriver jag hellre i en slutspelstråd än en slut spel's tråd :)

orion: Allt beror tydligen vem och vilket lag man tillhör, det är så jävla sjukt hela skiten.

« · 1248426 · »