1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581369 inlägg · 6216 ämnen

Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17

2655058 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Matchen igår ja! Det är bara att släppa och gå vidare! Det som oroar mig är skadorna! Det spelar ingen roll vilken nivå vi har på backuppsättningen om dom inte kommer till spel!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
BobbyG:
100%. Är mest fascinerad över hur stor skillnad det är på resultatet och hur matchen faktiskt såg ut spelmässigt.

Summerade matchen igår här inne och min analys var att 3 av Modos mål var resultat av direkta målvaktstavlor och ytterligare 2 var slumpen.

Skönt att se att man inte tappat stinget helt 😎
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Några relativt intressanta backar som jag följt lite senaste åren och som kanske kan vara något att värva inför nästa säsong

Hockeyallsvenskan:
* Joseph Berger, Mora IK (Leftare)
Gjort det väldigt bra i år tycker jag, kanske kan vara lite för tidigt att ta sig ett seriesystem uppåt. Intressant back.
* Max Krogdahl, Östersunds IK (Rightare)
Det finns något med honom som jag verkligen gillar. Kan stundtals vara väldigt slarvig, men med ett bra grundspel kan han falla in sjukt bra.
* Theo Lindstein, Brynäs IF (Leftare)
Ja, om Brynäs inte tar sig upp ser jag att vi tar in honom till oss. Finns mycket fördelar med ett bra samarbete med St. Louis osv osv men även en sjuk potential att utvecklas under Jokinen.

Liiga
* Olli Juolevi, Tappara (Leftare)
Var väl halvdan hos oss när han kom, blev bättre i Tappara och nu senaste matcherna har han en liten dipp, men jag vill se honom hos oss nästa säsong ändå.
* Dominik Masin, Ilves (Leftare)
Mycket bra tvåvägsback som har erfarenhet av högre serier. Axlar topproll i Ilves och kan tyvärr vara väldigt dyr. Är han inte dyr så kör!
* Kalle Ervasti, Lukko (Rightare)
En snabb 20-åring som aldrig blev draftad trots många juniorlandskamper. Kan nog ta samma steg som Forsmark nästa år om han kommer till oss.

Alla dessa kan komma att vara någorlunda billiga och lite "under radarn-värvningar" som Timrå som klubb varit så bra på tidigare år.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
vonDöbeln: som jag skrev i vår bok igår, kändes som modo dels fick mål i rätt lägen, 2-0 i en period som inte var en 2-0 period och sen 3-1 snabbt efter reduceringen måste ju vara mentalt jobbigt, plus att er målvakt släppte en hel del mål som kändes som att det borde varit räddningar, gjorde att matchbilden blev ganska tiltad till slut. klart att det i takt med att modo fick mål så tappade timrå musten och modo kunde spela avslappnat, så rann det i väg i sista

modo har också förlorat stort den här säsongen, flera gånger dessutom, det bästa är att det bara är en match och det kommer nya matcher snart :)
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Otroligt att kolla gamescore efter gårdagens match.
Den avancerade statistiken tycker att matchen mest troligt skulle slutat 3-2 till Modo, med 30% chans för båda lagen att göra ytterligare ett mål.

7-1 blev det ja…
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Några äldre rutinerade backar och några yngre men som kan ta stora steg. Lex Anton Stålman (från div 1 va?) och Forsmark nu senast.
Men det kräver ju att de äldre etablerade är otroligt stabila och håller en jämn SHL-nivå.
Vi kommer aldrig ha råd med en backsida som Växjö eller Färjestad.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Bucker: men vi kan heller inte värva gamla och skadade backar så endera får man plocka guldkorn från allsvenskan (vilket är svårt då topplagen brukar knyta upp dom) eller så får man hitta ett sätt att kunna slanta upp för etablerade backar.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Olle:ja precis. Reagerade på det jag med. Att tränaren sen står och säger att Rindell ska hålla upp klubban när han troligtvis åkt på hjärnskakning visar ju att man har tappat det totalt.. så skulle han naturligtvis ldrigb aldrig säga om det var Dahlen eller hans egen pojk lander som åkt på en propp
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Andersson: Det är omöjligt för oss att ha en backsida som skrämmer Växjö och Färjestad nästa säsong oavsett, så det kanske inte heller ska vara målet?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Apropå spelare som gör poäng ... Hanzl gjorde 40 första säsongen , 30 förra och nu står han på 30 , med 8 matcher kvar
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Turkiska Tiken : Ja realistiskt och någorlunda stabilt . Skägget håller som 7e alla dar i veckan , Erixon kanske har gått ut bäst-före på , Didde mer skadad än spelar . Så stabilt , men inget man skrämmer Växjö och Färjestad med
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Turkiska Tiken : Precis, det gjorde även EP med 8 poäng på 7 matcher. Vi får väl hoppas på nån slags liknande effekt denna säsong.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Andersson: Behövs och behövs. Det är en realistisk uppställning. Men tycker du Erixon och Forsmark är ett dåligt 3e backpar? Svensson dålig 7e back? Noel dålig 8e?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Turkiska Tiken : Dom nya , är det Hedman och Makar ? Annars behövs det mer
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
JanneH:

Nässén - NY
NY - Strömberg
Erixon - Forsmark
Svensson - Edfeldt
Melander
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Rip Kirby: lika bra att vi förbjuder tacklingar! Dagens totalt blicklösa spelare klarar inte av att hantera att man eventuellt kan åka på en tackling! Pinsamt
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SebastianH: hårda ord men är beredd att hålla med dig faktiskt. Att säga att alla våra backar är 6-8 backar kanske är att ta i (även om det känns som det ibland). Vår tilltänkta spets Eronen är ju ingen Joel Persson, Pudas eller Tömmernäs direkt
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Olle: Dahlén klev väl upp rejält i slutspelet dock, 10 poäng på 7 matcher.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
vonDöbeln: Didde härförare och med bland de mest lyckade återvändarna. Synd bara på skadorna.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Laken: Och mellan EP och Dahlén så producerar dom lika många poäng men EP är avsevärt bättre i den defensiva statistiken. Tycker man kan slänga in Wedin i det sammanhanget också, han producerar inte i närheten som en toppspelare i ligan men även han är bättre defensivt än Dahlén.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Laken:
Stackars Didde som inte ens får vara med i hemvändar-gruppen :(

Sen nej, han är ju absolut inte av samma kaliber - men vi har ju faktiskt 6st hemvändare.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Om man ser till totalen och gör en sammanvägd bedömning så ser jag dessa som våra starkaste hemvändare: Hållander, Lander, Wedin.

EP och Dahlén så extremt ojämna och jag sätter ett frågetecken för hur de bär laget under de tunga perioderna… Det är DÅ toppspelarna ska kliva fram!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SPOODI: Alltså våra backar är i klass med rank 12-13. Fjolårets Lyytinen hade kunnat gå in i första backpar på 3-4 lag. Men utöver det kanske resten kan gå in i tredje backpar i några fler lag. Men det är knappt! Som sagt Lyytinen var bra förra året, addera alla dom värdelösa matcherna i år han gjort så får han knappt en godkänd vistelse hos oss. Resten av backarna har liknande resultat, en handfull godkända matcher. Men med oerhört begränsade egenskaper och kunskaper. Så tittar man på vad backarna gjort under sina kontraktstider är det ett gäng 6,7 och 8:e backar vi har
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
JanneH: Den bristande ödmjukheten som man visar till de som betalar deras feta löner ställer till det, ungefär som de tror att de får ju lön ändå för att de har kontrakt. Det de inte förstår är att när bidragsgivarna, (sponsorer) inte stöttar med miljoner för att föreningen missköter sig och att spelarna inte har en produkt som inte är tilltalande försvinner det pengar, även när den andra bidragsgivare (supportrar) slutar gå på matcher så finns det ingen förening som betalar deras löner.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Karlsson74: Heller ingen i timrålaget som står upp för Rindell och manglar wienerbach. Toppas med att coachen lägger skulden på egen spelare. Säger allt om moralen i det här laget denna säsong. Hade nån gjort det där mot Pudas i Skellefteå eller Rattie i LHC så hade minst ett par spelare kastat sig över wienerbach.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Rip Kirby: helt.rätt...är alltid den som delar ut tacklingen som ska ha det fulla ansvare . Var,när och hur tacklingen utförs.. dessutom var han ju tydligen återfallsförbrytare..
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SPOODI: Vet inte om vår målvaktssituation är så värst ojämn. JJ ligger på 7:e plats i insläppta/snitt på 1,84 och det är avsevärt bättre än er målvakt på 2,44. Sen är det bara dom sista 10 matcherna. Första 30 matcherna är det jämnt skägg mellan Lehtinen och JJ.

Nu är det ju inte Modo som vi ska jämföra oss med om ambitionen är att vara ett topplag, ni har en annan resa. Tycker Timrås prestationer över lag har varit för ojämna för att kunna vara ett topplag, kanske inte specifikt målvaktsspelet.

Timrå är ett av dom bästa lagen i serien samtidigt som man är ett av dom sämsta. Potentialen finns i offensiven för att vara topp 3 och risken finns på backsidan för att vara ett kvallag. Snittet av det blir ett jäkla dragspel. Man ska inte kunna släppa in 7 mål mot något lag i SHL, det är ett kvitto på kaos. Klart alla vill ha balans men det går inte när man ”tvingades” värva alla hemvändare. Nånstans måste Kapanen ha känt, när han tog över att ”ok, det här kommer bli ett mellanår” när han tittade på backsidan. Jag tror och hoppas att strategin var att ta in hemvändarna, spränga budgeten på dom och sen förhandla sig ur nåt av kontrakten när man ser vilka som presterar och vilka som inte gör det. Kan inte vara Timrås långsiktiga plan att alla 5 hemvändare ska stanna i klubben och äta upp hela lönepotten.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: HV hemma hade varit en fördel men typiskt nog har vi just dem på bortaplan. Är väl det lag som visar störst skillnad i poäng hemma VS borta.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: Man tar nog höjd för att det är upprepade förseelser. I och med att han varit avstängd tidigare för liknande saker.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Rip Kirby: Jag tycker det är hårt dömt
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: På tal om 4 matcher så blev det konsekvenserna efter den "oskyldiga" tacklingen igår.

" Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen träffar endast huvudet

• Tacklingen hade kunnat undvikas

• Stor skaderisk

• Återfall i liknande förseelse"
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Töm å glöm rabbuslingar 🥳🥳🥳
Låt dä rinna lätt ikväll 🎉🎉🎉
Nu match i hockeytemplet i Jönköping på torsda!!!
Nubbens Boys...
Bar att ta nya tag..💪💪💪
Vi ä Timrå IK å vi ger ALDRIG ALDRIG UPP 💪💪💪
Vi går mot TOPP 6 å SM-FINAL i vår..
Lall On Lall On..
HALLELUJA 🙏🙏🙏😇😇😇
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
HV borta på torsdag, sen 4(!) hemmamatcher i rad. Frågan är om det är en fördel f.n
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SPOODI: Ja där sammanfattar du det bra
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
kulltorp: ser man på fwds och mv, så har vi det på papperet. Ser man på backsidan not so much.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SPOODI: Bernhardt klarar vi oss utan, vi har redan backar som är slarviga i defensiven. Han har ju sämst +/- i hela Modo och hade nog inte haft så mycket bättre statistik hos oss. Han har potential att vara en bra PP-back men vi får inga PP ändå så det spelar ingen roll.

Eller ja det är klart, om man visste på förhand att alla våra backar skulle skada sig så hade det inte varit dumt med Bernhardt in 😂
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
JanneH: Förstår det. Men det återstår 9 matcher i grundserien., och ingen vet när, om och hur backbesättningen kan spela.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Olle: mkt bra analys! Jag tror inte heller att vårat träningsupplägg skulle vara så upplagt att nästan enbart backar hamnar på skadelistan. När andra lag handlar delar så köper de nya och fräscha medan vi fyndar på skroten och hoppas det håller ett tag. Sedan har vi ju lite av snöbollseffekten där skadefrånvaron gör att det sliter på de som spelar och sedan blir det rokad på skadelistan.

Allt detta har nog redan nämts av er andra men kände att jag också behövde skriva av mig i ämnet
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: kanske ska börja med att hitta en balans isåfall? Er forwardssida bör kunna vara topp4 i SHL, backsidan om alla är hela är typ knappt topp 8. Målvaktssidan är jävligt oklar toppen finns ju där för vara topp 4 men sjukt ojämna prestationer.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SPOODI: Nä det har vi verkligen inte men han är typ en av de sista vi hade behövt. Igår kan du ju inte räkna, då gjorde väl alla i Modo utom kioskbiträdena poäng. Hela poängen är att vi inte bara ska plocka in vem som helst längre
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
JanneH: Ja så har jag förstått det keing Melander. Plockar man honom till Timrå så får han inte gå tillbaks till Sundsvall. Fast å andra sidan så har vi inte mycket till val ifall Lyytinen blir borta ett tag och om Rindell blir borta nån/några veckor.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Nisse på Mon or: förvisso men nu tänkte jag lite mer långsiktigt och då kanske det är bättre för Melanders utveckling att spela med Bobbarna nu, för att kunna bli en riktigt tillgång i TIK framöver. Du vet när vi ska vinna guld med Jokinen 😉.
Har vi hört nåt om status på Lyytinen och Forsmark? Rindell lär väl behöva följa hjärnskakningstrappan.

Q: Varför kan aldrig de där fjantiga Euro hockey tour breaken komma när vi har skador?
A: Då skulle det ju inte bli annat än Euro hockey tour breaks
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: 2p igår 23min istid. Inte så att ni har backar i överflöd direkt. Men men
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Nisse1: Japp, Kappis har ett enormt jobb att göra. Jag bara hoppas att han inte lessnar på allt strul i föreningen.
Vi har byggt ett Dream Team, med Timrå mått mätt, och att det ska slarvas bort är inte ok på ngt sätt.
Vi har ett lag för medaljer!!!!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: minst en hemvändare för mycket. Där är det enkla svaret på hela Timrås bekymmer just nu när det gäller truppen. Man hade kunnat släppa en hemvändare och vi hade varit på samma plats i tabellen ändå. Det vi tappat i offensiv kraft hade vi fått igen på defensiv stabilitet.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: Kapanen måste trolla med knäna.....Eronen måste bort och gärna Tim också. Vi kan inte ha en till säsong på det här pinsamma viset.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
SPOODI: Varför skulle vi behövt bernard? Han hade knappast höjt vår backsida annat än numerärt. En ren utgiftspost, inget annat
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
mikenomad: ni hade nog behövt Bernhardt iaf, även fast han var skit första 26 matcherna.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
Olle: Jo så är det. En topp-6 från fynd/defekthyllan och några juniorer på det. Slita stenhårt på några få när andra är skadade. Sedan skiftbyte på skadelistan
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - Timrå IK 2024-02-17
JanneH: vi skiter väl i bobbarna i detta läge?
Alla backar behövs. Och Boyce och nån fler fwd måste tränas in som extra backar.
Låst ämne

2655058 · »