spud: Du skriver "ni" hit och dit och försöker pådyvla Hassan m fl åsikter som du stött på i tidigare sammanhang. Väx upp och håll debatten saklig istället.
spud: Självklart ska alla spelare kunna ta en tackling, men inte en bentackling av den typ som jämtin delade ut igår. Det är en farlig tackling och den hör inte hemma på isen. Oavsett om det var medvetet eller inte, eller om Bagarn försökte undvika tacklingen eller inte.
När det gäller diskussionen om skröder som du tydligen har hakat upp dej på (även om skröders säsong för länge sedan är till ända) tycker jag självklart att alla försök att tackla i ryggen nära sargen inte heller hör hemma på isen.
Sen finns det tacklingar och duttar. Att en spelare konstant vänder röven till och konstant flyger med full kraft in i sargen vid minsta dutt skapar irritation. modo har flera spelare som kan ta tacklingar, skröder är inte en av dom. Hans problem är att han försöker vinna fördelar genom att i sådana situationer "filma" till sig utvisningar. Inte i varje situation, men i tillräckligt många situationer för att det ska bli irriterande.
Nu vet jag att reglerna säger att man inte får tackla någon i ryggen oavsett omständighet. Det är dock skillnad på att tacklas och att dutta. Man får inte fälla någon innanför straffområdet i fotboll heller, vissa spelare utnyttjar det mer än andra också. Skröder hjälper säkert sitt lag på många sätt genom att skapa utvisningnar för motståndarna, men likt vilken filmande italiensk fotbollsspelare som helst skapar detta irritation hos motståndare varpå spelaren i varje liknane situtation framöver kommer att anklagas för filmning, oavsett om det är filmning eller inte.
Hassan: Jo jag förstår helt och hållet att han försöker undvika att bli tacklad. Men min poäng har varit att NI hela tiden har förespråkat att t.ex ska skröder lära sig ta en tackling i ryggen när han står vid sargen, och om han blir tacklad där får han skylla sig själv. Men Bagarn ska inte behöva ta en tackling eller konsekvenserna när han undviker tacklingen som han är medveten om att Jämtin vill dela ut.
Men nu när det gäller er spelare har ni bytt sida och skriker på domaren om att det är matchstraff. Ni får kanske bestämma er, antingen får man tacklas hur man vill eller så följer man regelboken.
hur ska ni ha det? Får spelarna skylla sig själv när ni tacklar dem i ryggen eller ska regelboken gälla även där?
spud: Grina en skvätt så känns det säkert bättre sen. Jämtin kom billigt undan vid flera tillfällen. Kan man kalla Pärssinens markering ett försök till spearing så borde rimligtvis Jämtins yxning i ansiktet på Regin kallas nånting också. Samma sak vad det gäller bentacklingen på Andersson, det spelar ingen roll om Styfs tackling såg värre ut så gör det automatiskt inte den händelsen ofarligt. Styf fick vad jag minns också ett straff för sin bentackling medans Jämtin ska skrinna ifrån utan nånting?
Jag blir förbannad när man spelar uppriktigt och genuint vårdslöst och det anser jag att Jämtin gör. Det är en sak med en spelar som ligger nära gränsen och ibland råkar gå över den. Sen är det en annan sak med en spelare som ständigt ligger på andra sidan av linjen och gör saker man absolut inte får... Det finns ingen spelare i elitserien jag håller så lågt som Jämtin. Wernblom är ju rena dagisfröken om du jämnför och Ledin är också en spelare som spelar hårt och aggressivt men allt som oftast på rätt sida linjen.
Och innan du drar igång och gnäller och Styf och Sanny så nej jag anser att båda dessa är spelare som ligger på rätt sida linje men precis som alla med den spelartypen halkar man över ibland och då ska det bestraffas.
Tycker du att Jämtin gör det bra i det han gör så föreslår jag att du studsar över till en annan gästbok och gör det...
spud: Okej din Horace Engdahl wannabe. Jag kanske uttryckte mej en aning oklart. Vad jag menade var att det är dumt att som tämligen oattackerad puckförare i egen zon försöka ta en tackling istället för att som Bagarn försöka undvika den och föra upp pucken kontrollerat.
Det är självklart jämtins första mening att försöka få Bagarn ur balans och erövra pucken genom att sätta press på honom. I det här fallet genom en tackling. När Bagarn ser jämtin komma tjurrusande försöker han givetvis undvika att bli av med pucken, (läs: undvika att bli tacklad av jämtin läs2: kropssfinta bort jämtin) oavsett om det är medvetet eller inte så är det en solklar bentackling och utvisning.
Självklart är puckföraren alltid tacklingsbar och självklart måste man kunna ta en tackling. Man måste även kunna värdera situationen. Du förstår ändå inte varför Bagarn försökte undvika jämtins tackling?
mikenomad: Jag håller med. Men det som är lite roligt för mig är att för nån vecka sen vevades en film här där Werner får hjärnsläpp och försöker dela på jämtins kropp som ett bevis på vilken idiot Werner är. Nu är det acceptabelt att vilja döda Jämtin här.
Hassan: "Självklart måste man kunna ta en tackling, men inte som puckförare i egen zon."
Vad är det du försöker säga? Får man inte tackla spelare i uppspelsfasen? Jag tror knappast du får medhåll av särskillt många. Har ni efter ett par månader med styrspel redan glömt hur ni skapade tryck på backarna ifjol?
spud: Till att börja med: Jämtin är en ärkegris som förtjänar att hatas, helst skadas.
Annars måste jag faktiskt hålla med dig om en sak i objektivitetens namn, Styfs bentackling på Svartvadet var fulare och mer utstuderad än Jämtins igår. Man kan faktiskt tolka gårdagens situation som att Jämtin söker tacklig men Andersson viker undan vilket är en helt utesluten tolkning i Styfs fall.
Sådär, så har man då i segerns efterskvalp bjussat på lite storsint objektivitet.
spud: Detsamma borde väl då rimligtvis gälla svartvadet? Hade Andersson inte försökt att lura jämtin upp på läktarn hade det blivit en fifty/fifty situation av det hela, vilket i sin tur hade kunnat lett till (även om det låter osannolikt) att jämtin snubblat in pucken i mål.
Självklart måste man kunna ta en tackling, men inte som puckförare i egen zon. Det måste väl till och med folk med minimala hockeykunskaper förstå? Sen är ju Bagarn inte direkt känd för att vara den som inte kan ta och ge smällar.
En som var en jävel på att hålla sig undan tacklingar var ju Jocke Nilsson, men han hade ju så snygg frisyr att han behövde aldrig tackla.
Skarin: Jag är nöjd... jag har skrivit det jag tycker, att han inte förstår bättre kan inte jag rå för... Han kanske borde ta en titt i regelboken... Skulle vara intressant om det var Svartvadet som åkt på tacklingen av Jämtin hur det skulle ha låtit...
spud: Skitsnack! Styf tänkte bröstvärma Svartvadet men var inte alls med i vad som hände. Klart matchstraff då tacklingen var våldsam. Jämtid gör en ordentligt hård satsning, hänger inter med och träffar med hård kraft Anderssons ben. Han var inte lika sen som Styf men ändå med tanke på kraften och att han missade med axeln och träffade benet gör att det ska rendera ett matchstraff. Solklart!
Det är så tydligt att du bara vill komma in och provocera. Göm dig under den sten du kröp fram ur. Dvs Modoboken...
Simmalugnt: Det är väl klart som fasen att Sanny behövs så mycket som möjligt. Alltid. När han spelar enkelt och fysiskt gör han en enorm nytta. Viktig framför mål i boxplay också. Dessutom är han vår kapten med ett enormt stort hjärta för Timrå IK. Jag hoppas han är tillbaka så fort som möjligt. Då har vi mycket större chans att lura Jerusalem på det här.
Men visst håller han en låg nivå ibland. Men det gör de flesta.
Hassan: Intressant att ni tyckte att Skröder skulle lära sig ta en tackling i ryggen när han bökar vid sargen, men att en tik inte ska behöva ta en tackling försvarar ni med att han är i egen zon..
Det hade inte varit en bentackling om er spelare hade lärt sig att ta emot en tackling som ni så fint brukade säga. Det som skiljer styfs och jämtins tacklingar är att Jämtin gick inte in för att göra en farlig tackling utan han försökte tackla med axeln vilket inte styf gjorde.
spud: Bentackling vs. bentackling. Enligt mitt sätt att se på saken är båda tacklingarna bentacklingar. Johan Andersson hade pucken, han ville fortsätta att åka med pucken, inte tacklas mitt i egen zon och riskera att bli av med pucken. Därför försöker han finta bort jämtin som tacklar med benet. Situatinen såg rätt lik ut den med svartvadet, fast svartvadet var längre upp i banan.
Att lära sig ta emot en tackling är väl bra, men man bör ändå försöka ta sig ur egen zon först. Speciellt om man är puckförare.
Hassan: Nu måste jag lägga mig i igen, Jämtins tackling igår var inte snygg, men jämför den inte med styfs. Styf gör inget försök att tackla med axeln vilket jämtin gör, men er spelare försöker undvika att träffas på överkroppen och lyckas med det, men jämtins ben kommer han inte undan.
Visst är det en utvisning men knappast jämförbar med Styfs.
Det är ju lite intressant att ni som gapade om att våra spelare skulle lära sig ta en tackling får det nedtryck i halsen. Om Andersson tagit emot jämtins tackling med överkroppen hade han inte blivit kapad såsom det blev nu. Men jämtin är ändå ansvarig för sina ben och bör därför få en 2a för bentackling. Enligt mig då.
Grattis till vinsten igår! Ni är farliga iår, men jag hoppas allt jag kan att ni åker ur!
ralus: Håller med. Sanny behövs helt klart. Visst är Erixon bra, men hans tid kommer.
Hoppas även att Timrå spelarna vågar "backa" när jämtin och ledin vill göra det enda dom kan, spela fult. Enligt mig var jämtins tackling på J. Andersson precis lika farlig som den knäpp Styf gav svartvadet mot modo. Styf fick matchstraff, jämtin fick en klapp på ryggen av winnerborg. Det är alltså fritt fram att knätacklas.... inte många spelare kvar i slutet av semifinalserien med andra ord.
Simmalugnt: jag tycker du underskattar sanny, precis som jimmyh säger så har väl sanny aldrig gjort sig speciellt bra på papperet. Med sanny på isen känner jag mig lite tryggare iallafall, med sin tyngd och inställning. Nä sanny bidrar definitivt, inget snack om den saken.
Simmalugnt: Sanny har väl aldrig varit en herre som gjort sig bra i statistik. Han var väl dessutom knappast dålig mot MoDo?
Över en längre tid så märks det att Sanny saknas, två matcher där matcherna har varit med en veckas mellanrum är väl en sak. Vi behöver fler som kan alternera i boxplay till exempel. Sanny bidrar med hjärta, pondus och tunga tacklingar.
Sebbe är för oerfaren än så länge. Men visar ju på att han troligen är ordinarie i nästa slutspel.
Simmalugnt: 2 matcher är ju inte direkt något sample. Erixon må spela bra just nu men underskatta inte vikten (och tyngden, bokstavligt talat) av erfarenhet som Sanny bidrar med. Erixon var väl på -1 inför den här matchen också?
Tycker att Sanny spelade bra BP mot modo sist och kan hantera större spelare i slottet på ett sätt som Erixon inte kan.
Något som slår mig är att samtliga 3 kedjor (räknar inte 4:e atm, ser dom som utfyllnadsspelare) är både vassa framåt men även duktiga bakåt (i olika grader) plus att dom kan spela fysiskt och både ge och ta smällar när det behövs.
Men jag har aldrig varit rädd för att forwardssidan inte skulle hålla eller att Backlund inte skulle klara av att spela bra hockey utan min rädsla inför den här säsongen var backlinjen. Skulle den hålla klassen, den kändes tunnare än de övriga lagdelarna. Men nu har ju den också höjt sig, t.o.m. Sebastian Erixon lirar som han inte gjort något annat än att lira slutspelshockey och då är väl killen 18år (lastgammal med andra ord).
HV71 är fortfarande favoriter i min bok, dom har ett sånt grymt lag att dom är det helt enkelt men fortsätter Timrå att spela på den här nivån samtidigt som man skärper till Box-play spelet så kan man skaka om Hockeysverige, det står jag för.
Abron: Onyanserad? Det är för mig självklart att Sanny Lindström förstärker laget mer än Sebastian Erixon idagsläget även om Sebbe har gjort två otroligt imponerande insatser.
Du bör kolla den, finns på denna länken. Tycker nästan Wikegård ser lite väl frustrerad ut, skulle passa bättre å ha JimmyH(att) där istället, skulle vara fa,, så mycket bättre
Du skriver "ni" hit och dit och försöker pådyvla Hassan m fl åsikter som du stött på i tidigare sammanhang. Väx upp och håll debatten saklig istället.