1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598940 inlägg · 6213 ämnen

Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Mr Nice: Nu får ni ta och vinna för helvete, så vi får hem vår tränare och kan börja staka ut framtiden.

Knylan: Ja absolut. Dock ser jag många lägen och ytor där han gott och väl kan driva mot mål eller ta skott, som den Jonte i kvalet mot Leksand hade gjort. Men det händer liksom inte, han må vara mer komplett overall och det är definitivt bra över en säsong och sin personliga utveckling som hockeyspelare. Men nu i slutspelet vill jag ha den Jonte som han var mot Leksand.

Börjar det "pirra" till lite extra nu så här et par timmar innan "Slaget i Västervik"!
Detta skriver man i den lokala tidningen där nere!

Det här var de nog inte helt inställda på, Timråspelarna. Att återigen behöva kuska ner till Skokartongen de tradiga (och många!) milen, installera sig i de visserligen förbättrade men alltjämt ganska risiga omklädningsrummen i den ishall i ligan som har mest limträ per kvadratdecimeter, som min gamla podd-kompis Niclas Heed (typ) skrev på Twitter. Jonathan Dahlén & co är nog ganska trött på det där limträt och den där plåtladan nu. De hade gärna tagit de här extra dagarna till att kurera sig, se BIK och Björklöven stånga sig blodiga och trötta medan man själva förberedde sig för finalspel.

Så blev det som bekant inte. VIK, återigen uträknade av de flesta – den här gången även av mig, jag trodde det var tomt i VIK-tanken – gav alla fel, Daniel Marmenlind gick i täten och delade ut rånarluvor till sina lagkamrater och tog laget närmare i den här matchserien. Semestern och Systembolaget-påsarna jag förutsätter fanns med i bussen eller åtminstone max ett telefonsamtal bort fick vänta någon dag till.

Det är ännu inte vidöppet. Timrå behöver fortfarande bara en seger till medan VIK behöver två. Bryter vi ner det är det också fler bitar som krävs för att VIK ska ta en ny vinst och kvittera. Marmenlind behöver vara sådär överjävligt bra igen och vinna sin match mot Jacob Johansson i den andra buren. Samtidigt behöver Timråspelarnas ineffektivitet kvarstå och stolparna fortsätta vara rödblå, för hur bra Marmenlind än var och är så hade han god hjälp av svaga avslut och ramen.

Men nog satte match fem en del berömda griller i huvudet hos de upphaussade favoriterna från Medelpad. Huvudtränaren Fredrik Andersson pratade efter matchen om att hans spelare är "lite spända i de avgörande lägena" och att "många vill bli hjältar och tar lite dåliga beslut", medan den comebackande forwarden Viktor Lodin (vilken spelare!) säger att "vi måste skärpa till oss och vara mycket noggrannare när vi får de här lägena för Marmenlind är bra i kassen".

Räkna med en ny anstormning mot VIK-kassen på tisdagskvällen, där Timrå sätter än mer tryck mot mål och försöker skapa än mer oreda.

För VIK:s del handlar det om att överleva Timrås förmodat furiösa start, alltså inte släppa till ett tidigt ledningsmål, växa in i matchen, frustrera sina motståndare, samt ta vara på de (få) chanser som dyker upp. Låter enkelt, va? Visst. Jag tror dock inte att Timrå är så generösa mot VIK-spelarna att allt kommer att gå enligt plan. Men jag blir inte förvånad om VIK ser till att vi får en sjunde match.

Hoppas nu på att alla kör så att det ryker och håll tummar och tår på att vi slipper en "Game seven"...!!!
TIKARE i LHC LAND...!

Heisenberg: Sen ska man väl kanske påminna sig själv om att han är Hockey-Sveriges mest markerade spelare också. Västervik har ingen som helst ambition att vinna den här serien genom egen offensiv briljans utan det är bara att blockera ALLT det handlar om. Sen uppstår korta sekvenser där de lyckas ta in pucken med kontroll i vår zon, men så fort de blottar sig så dyker något farligt upp från vårt håll. Senast glömde de ju helt av Lundin t.ex. Det är extremt svårt att ta sig till helt rena skottlägen mot ett sånt där lag, och det är extremt jobbigt för dem att spela sådär också. Senast var det nere på en sån kritisk nivå för dem att det hade räckt med en vindpust för att allt skulle rasa.

Jag tror någonstans att vi haft större möjligheter att vända den där matchen om de fått gå in med 3-1 istället för 2-1 till tredje. Just då var jag livrädd för att de skulle peta in 3-1, men en tvåmålsledning hade nog gjort att stressen kring att sätta en endaste puckjävel släppt lite. Det är då det är lätt att det låser sig i såna här sammanhang. Kolla bara på hur ALLT vände i och med Dalles 2-3 i sista matchen mot Gnaget, momentumvågen tippade fullständigt över till vår sida helt plötsligt. Finns det då tillräckligt med tid kvar så är det lätt att bli panikslagen som försvarande lag.

Hassan: Jag älskar att gnabbas men man behöver inte hålla en femårings nivå för det..

Ser helst Löven - Timrå i final så jag vill att ni ska vinna. Sedan tror jag att vinna ikväll är otroligt viktigt då en game 7 hemma efter att ha förlorat två matchbollar är en otroligt svår match..

JoseGonzales: Äh, lugn nu. Det ska vara lite tugg också.... annars är det ju inget kul att heja på olika lag.

Hu mång mål gö du ikväll rabbusling 😇🙏🥳🥰
Uppladdat:

500x0-f4955c1f-1f9d-4ee8-8e78-348a57838850.jpeg

Sputnik: Jag misstänkte att han har någon slags skada först, men kollar man på hans istid kan inte så vara fallet. Tycker dock han gör viktiga mål, och skarvassisten senaste hemmamatchen var en riktig fröjd för ögat. Håller dock med om att han saknar lite killer instinkt för att vara han.

Messias : Håller med faktiskt. Finns mer att hämta av Jonte och nått måste hämma honom. Skall jag vara ärlig så är Lodin allt jag önskar att Jonte var just nu. Utmanar 1 mot 1, hal som en ål och dominat i sitt sätt i offensiv zon med förmåga att ofta komma in i farliga lägen mot mål.

Visst Jonte gör poäng, men saknar hans tidigare jag i fullt slag. Där han var ett hot kring mål och kör sina patenterade runda bakom kassen mål, alltid vara attackerande mot mål etc. Just nu så tänker man inte precis - Wow Jonte kommer dominera i SHL när man ser hans spel överlag.

Andersson:
Det tror inte jag heller.

Utdelningen som borde varit förra matchen kommer nog idag.

Dahlén ser lite seg ut allmänt men är väl dags att vakna idag och sätta dit den 💪

OlliJanne: Måste vara jobbigt att leva ett liv där man alltid utgår från det sämsta från andra människor. Att du skriver som ett barn och kallar oss för blöjröven visar att din mognadsnivå är rätt låg.

Messias : fast de gör vi inte ;)

OlliJanne:
Sant.

Hoppas ni torskar ikväll 🙏

Hockeyguru: Du inser att Jose försöker jinxa skiten ur oss va? Blöjröven fans är inte så där trevliga annars.

Dakkan: Inte? Av vad jag hörde så ska han spela ikväll?

Heisenberg: Man borde anställa en mental coach åt oss supportrar i alla fall. Folk som inte fattar tror att man har det som hobby eller nöje att kolla på hockey.

Under förra matchen:
"Mäh! Det är ju hockey varje dag! Är det verkligen så roligt?"
"Roligt?! ROLIGT?!? Du ser väl för fa-an hur jag mår?"

Hockeyguru: Inte behöver du nån terapi inte grabben. Gör som EXPLORERSMÅLAND och halsa direkt ur dunken och lyssna på Kjell Lönnå, så blir du så lugn och fin så. Ditt sätt att uttrycka dig i text och tal kan bli lite lidande dock...

Zäta75: PW spelar inte ikväll.

Heisenberg: Ja definitivt! Timrå borde anställa en idrottspsykolog om vi ställs inför sådana här situationer igen. Jag kommer iaf behöva gå i terapi eller KBT om vi inte går upp efter den här säsongen. Hade känts betydligt enklare om vi slutat 3 i tabellen och inte går upp... men nu, nej fan jag klarar inte detta!

Zäta75: Han borde ju inte kunna spela ikväll med tanke på hjärntrappans utformning med 24 timmar mellan varje steg. Borde innebära att han är spelklar tidigast imorgon så med andra ord till en ev. match 7, man lär väl inte tumma på det?

Heisenberg: Igår skrevs det i forumet att PW skall spela ikväll. Läser på ST att han inte spelar. Någon som kan bekräfta vad som gäller? PW är viktig för oss.

Hockeyguru: Ja dags att ta fram vinnarskallarna och köra nu. Det är så oerhört psykologiskt nu i slutspelet, och det märks. Jag tycker på riktigt att man borde ha investerat i en mental coach inför slutspelet. Skrev redan innan att vår största motståndare kommer vara oss själva i och med att vi för första gången ska axla ett favoritskap. Hittils tycker jag inte riktigt vi har klarat den uppgiften och det har visat sig i framförallt effektiviteten.

”Och när Lammet bröt det sjunde inseglet, uppstod i himmelen en tystnad som varade vid pass en halv timme." (Uppenbarelseboken 8:1)

Ska hockey vara så här jävla ångestfyllt, då kräver jag fan att det ska vara avdragsgillt i deklarationen.

Fall på knä inför universums härskare. Giv oss frid. Vinn!
Uppladdat:

500x0-015a4a3b-04c2-4e2f-8df1-dae75c156eb0.jpeg

JoseGonzales: F-n du måste ha grym inside-info, taget! :)

Zäta75: Precis! Exakt så vill jag att spelarna ska känna och agera ikväll. Vill se känslor, desperation och ett jäkla tryck! Kommer bli grymt besviken annars.

Zäta75: Lycka till ikväll.

Västervik 1-3 Timrå.

Vvik:
Jones

Timrå:
Lundin
Hardegård
Lodin

EXPLORERSMÅLAND: Ikväll gäller det! Spela som om det gällde era liv! Det är för fan en SHL plats på spel och vi ska inte ge Västervik som inte ens vill gå upp en chans att slå ut oss i en 7e och avgörande match! Visa hjärta ikväll och att ni verkligen vill gå upp till SHL. Släpp inte till några skitmål, spela disciplinerat och sätt chanserna.

Timrå IK mot SHL!

Lått oss få mållen retrotivt ikväll!!!!
LAS ” Ketchupeffekten ”
LODIN-DAHLÉN-LUNDIN-LÖÖKE-HARTMANN 🙏🙏🙏🙏🙏
Låt dä rinna lätt 🥃🔥
Bomba Marmeladen full så hann byt!
Forza Timrå IK mot SHL 🙏😇🎉
Uppladdat:

500x0-2f475694-eb4f-4907-b7af-909596eaabba.jpeg

Messias : Jo, det borde vara straffbart att ha en sådan måltuta. Men jag gissar på att Harald & Co bara finner den charmig, samma sak med bristen på reprisbilder i hallen...

ionloo: Haha, bra försök iaf... 😂

Lub: Jag pysslade med dottern igår och försökte mig på att göra en vodoodocka av Marmenlind att sätta nålarna i vid rätt tillfällen ikväll. Men det gick inge vidare så jag slängde ut den i snön, i bästa fall kanske han är förkyld idag :P

Messias : ja va fan. Låt seriens 2 bästa spelande lag göra upp i en final. Låt sedan finalen avgöras av lagen och inte domarna. Både Timrå och Burkölen förtjänar det

Lub:

Hoppas ni slipper höra på Västerviks hemska tuta ikväll.

FRÄLSAREN ä mä oss ida 🙏😇🥰
Låt dä rinna lätt 🎉🥃
GE OSS FRID Å VINN 🙏
Timrå IK mot SHL 👌
Uppladdat:

500x0-e2132ca4-0689-4d4b-a5fb-4259ab0088b7.jpeg

God morgon allesammans,

Matchdag, hoppas att Jimmy Hamrin i Timråpodden får rätt, han tippade 4-2 i matcher till Timrå. Även om det är underhållande att höra Jimmy. & Co gå lös med hårtorken/motorsågen så hoppas jag att kvällens poddavsnitt är lyriska över Timrås insats ikväll...

Nu börjar vi ladda ordentligt!
❤️🤍❤️🤍❤️🤍❤️🤍❤️🤍❤️

Charlie2: nyckeln till att knäcka Vvik tror jag är mycket snabbare pass till varann, ser man på en sån som Harde som knappt har styrfart med transport av puck. Det går inte. Snabba första pass på bladet med fart genom deras blå. Våg efter våg..skott och två man på returer!

Kan vi göra mål eller är det fränare med skott i plexi?
Måste vinst idag!

{8906}:
"
normalt sätt brukar det löna sig att vara ett spelförande lag men i denna matchserie så får Timrå utvisningar emot sig som Västervik kommer undan med. Har sett om två av matcherna och det är märkligt snudd på upprörande.
"

Krydda det med tomten Harald och det är riktigt ovärdigt. Sjukt att linjedomaren frågar" du tar en av varje, va? "och får svaret" Nej, bara Hartmann". Snygg intern enighet...

Har inget till övers för disciplinnämnden men domarkåren har skrapat ihop till en Peter Forsberg nu alltså. Råttet är mågat! Trovärdigheten är borta.

Timrå borde kolla BIK:s PP inför imorgon och lära sig något. 3 mål i PP, där kan vi snacka om effektivitet!

{8906}: jag tycker kanske att både Hartmanns och Jones vardera spearing borde ha blivit 2 min då ingen av dom är direkt kraftfulla smällar och båda spelare förstärker en del i dom situationerna.

Men på tal om det här med effektivitet, kolla Björklunds avslut nu på BIK’s 1-0. Wow! Snacka om missil rakt upp i krysset.

Hockeyguru: Tack! Försöker man sätta sig in i det andra lagets situation så får man åtminstone lite perspektiv på vad Västervik faktiskt behöver lyckas med för att ta sig förbi semifinalen. Om de lyckas med det så är det fan i mig bara att applådera, gå i ide och skämmas ögonen ur sig i ett halvår.

Olli Nomadinen : lika för mig, och den skiten betalar man för. Samma bajs för nån dag sen.

twitter.com/timra_ik/status/1373964464035397634?s=20

Det här får man ju gåshud av! Hade inte sett den tidigare. Kung Jonte.

Knylan: Grym analys! Håller med dig i allt du skriver. Finns bara en sak imorgon och det är vinst!

{9386}: samma problem här med Cmore. Var så till och från några dagar nu.

De kanske borde byta namn till Cnada 😂

{9386}:
Uppladdat:

500x0-screenshot20210412-171916c-more.jpg

Hockeyguru: Enig! Puckjäveln ska dit. Det finns nog inte en käft som sitter lugn i någon båt så länge vi inte fått ner finalplatsen på papper. Däremot får man väl kanske sortera lite i tankarna för att lindra sin egen ångest. Vad talar för oss och vad talar för dem? Och så vidare. Jämförelsen med Oskarshamnsserien är ju egentligen bara relevant utifrån att vi även då var favoriter, men det var inte alls på samma sätt som det är nu. Då rörde det sig om helt andra insatser dessutom.

Nu är det deras hemmaplan det handlar om, och de måste vinna, annars är säsongen slut. Ska det hända så måste de hitta fler vägar in i matcherna, snarare än att hoppas på att de ska ha tur med exakt varenda lite marginal som finns över 60 minuter. Och vi, vi behöver kanske avvakta och se hur Västervik tänkt ta sig an en sådan uppgift. Det hade varit väldigt intressant att se en matchutveckling där de faktiskt tar initiativet på riktigt, och frågan är väl kanske om de inte måste göra det nu också. Sen får det bära eller brista. Slipper vi dra det spelförande lasset helt och hållet så kommer dom behöva flytta den där bussen de parkerat i egen zon också, och det öppnar i sig upp för något annat än det vi fick se igår.

Kanske. Eller så låter de bussen stå kvar, men de måste fortfarande bättra på sina odds för att kunna vinna de matcher som ser ut som igår, det kommer inte hålla över tid att släppa till så sanslöst mycket skott från det där området och att vara så tillbakapressade.

{9386}: Samma här. Dom har problem just nu står det

TimraStockholm: nån fler än jag som inte får in cmore? Händer inget då jag slår på cmore appen..
Pröva igen står det bara..

Något av lagen skaffar sig match..puck .. ikväll . JAG hoppas på BIK , men vete f-n om de blir så . Brynäs vinner för övrigt tredje raka också

« · 2185227 · »