Synct: Ja det är så jävla pinsamt att han grinar för det där!! Sedan hoppas jag att lotterinämden stänger av Hutchings i 3 matcher också men dom fega jävlarna kommer säkert fria!!!
Hittar Timrå ett sätt att lösa sina egna uppspel samt fortsätta störa Oskarshamns som man gör delar av dagens match tar man två raka. Min förhoppning på de egna uppspelen är dock relativt låga så gissningsvis är det fortsatt lidande.
roger_sundsvall: Tycker denn match är bästa av oss än så länge. Sjukt att vi varit under isen men det kunde stått 3-0 i matcher. Förhoppningsvis kan denna vinst göra att man slappnar av lite. Nu måste Oskarshamn framåt och kanske känner sig lite pressat. Nu är det bara ställa in sig på grishockey på bortais. 4 vinster vad som än krävs!
Brett sett spelar man faktiskt märkbart bättre än IKO över 60 minuter idag, och det är första gången i serien jag tycker att det är en sådan matchbild. Sen är det ju lite Timrås signum i år att man gör stora individuella misstag i försvaret, och så även idag. Hålarssa krockar med sargen och vips så är man i underläge igen. Efter det tycker jag han gör en ganska slätstruken match också, men det är väl nerverna som spökar där efter att ha gjort bort sig tidigt.
Positivt så är Vilmos Gallo fortfarande otroligt viktig för laget. Hur många mål har vi fått på att han står framför mål och sliter för att skymma målvakten? Lägg till att han hela tiden trampar i då han får chansen att åka skridskor - om karln får lite bättre mjukhet i handlederna så hade han varit en superforward. Hållander och Kinnvall får rättvist mycket ros för spelet idag med.
Bee: Man är ju lite stirrig, men Oskars har ett mycket bättre grundspel, samtidigt som vi hela säsongen har makalöst svårt att lösa sargsituationer och få ut ur zon. Gång på gång menlösa rensningar i rundeln som leder till ytterligare 30 sekunder i egen zon. Jag tror jag räknade till upp emot 20 ggr som vi har pucken men inte lyckas få ut den ur zon.
Men vad som är mer intressant är att det samtliga gånger beror på panik, och knappt en enda gång på övermod. Min lösning är lika enkel som när man själv spelade tiebreak i tennis och fick gummiarm: Om man märker att det går åt helvete när man får panik och blir nervös kan man ju lika väl försöka spela i stället. Det kan ju i alla fall inte bli sämre....
Timrå har mer spets individ för individ, men här märker man hur ett väloljat maskineri slår individuell skicklighet som manifesteras i planlöst anfallspel utan ide och mening. Har vi fört matcher mot Frölunda och Luleå så måste det gå att komma upp mer än såhär. TIKs spel just nu är undet all kritik, ja rent av uruselt. Men det är bara att spotta i näven och köra. Checka skiten ur Allsvenskarna istället för att ställa upp i bajsnödig femmannabox. IKO är jätteduktiga, men just nu får vi dem att se ut som nått jävla CCCP från 70-talet.
lincoln: Absolut. Det sitter i huvudet någonstans att man inte klarar av att spela under press - precis som du så satt jag i andra periodpaus och svor mig blodig över alla småfjuttar som slängdes iväg i egen zon i rensningssituationar. Ofta i lägen när man bara kunde stanna upp, titta upp och lägga ett pass bakåt eller i sidled till egen spelare.
palleparling: Falk va stabil. Känns som det sitter mentalt hos Drugge. Nu mötte han spelare han tampats med tidigare i HA och vet att han duger gott på den här nivån.
vi känns stressiga tror att de sitter MENTALT så dåliga är inte våra spelare. borde vara en rejäl moral Booost! att återigen vinna..fast man spelar dåligt
palleparling: Jag satt och var på väg att ge Madsen en komplimang också, fram tills 3-3-målet som han får ta på sig efter att ha totalt backat ifrån pucken.
Annars tycker jag att han gör en bra match utifrån sina resurser.
Ängsligt och slarvigt överlag idag. Många ”glömda” puckar i uppspelsfasen.
Men en oerhört viktig seger. Frågan är för vad. Det är inte direkt så man får känslan att ”Bara vi klarar oss kvar så är laget sprängfyllt med potential.”
Freddan skulle tagit timeout efter 3-2 när vi blev passiva. Timrå har varken försvarsspel eller självförtroende för att låta motståndarna komma ostört gång på gång...
Simmalugnt: Ja det är där jag tycker mn ser det mycket sitter mentalt. Flertal gånger man får bra pass i fart, men det är stålhandleder på våra spelare så man dräller bort och tappar puckarna i 1 mot 1 situationer ganska ofta. Nu hoppas jag på vinst på tisdag så man har allt i egna händer på torsdag. Vore magiskt att spela hem kontraktet inflr lyrisk hemmapublik.
Synct: Jo men jag står fast vid att Freddan måste bort om vi är kvar ändå. Måste få in en Tränartrio som kan pränta in ett spelsystem där det finns en klar spelide. I 2 säsonger nu har vi levt på ett kontringsspel med Freddan i rodret. Det funkade HA men uppenbarligen inte i SHL. Tycker inte det finns lika klara direktiv och uppenbar spelide om man jämför mot Oskarshamn. Förra säsongen är bar inse att vi levde på en våg där det va uppofrande försvarsspel, Haukelnad och Dahlen som va tungan på vågen. Freddan är en urkass Matchcoach och har ända från förra säsongen inte kunnat bilda kedjor och litat på dem över tid. Skulle inte gråta om Nubben inser detta själv och snackar hit Lill Kenta igen. Satsar på lite mer spets och rutin till nästa säsong. Har Kenta ett par säsonger så vi fäster vpran position i SHL. Sen kan man arbeta på att få hit en coach som är skicklig med unga spelare. Förutsättningen är ju då att vi ens spelar i SHL och att det satsat på våra svaga Juniorlag.
palleparling: Håller med! Tycker även att Ohlsson gör ett bra jobb. Rivig, bra fart och får ofta med sig utvisningar. Det är bara målen som saknas. Tror han hänger ett snart!
Hoppas verkligen Freddan kollar hur enkelt IKO spelar sig ur egen zon, dom slår alltid ett pass in i mitten där en spelare står och då har vi tappat 2 gubbar som jagat pucken i hörnet och sedan vidare till nästa
Synct: Klarar Timrå sig kvar får man en helt andra ekonomiska förutsättningar till nästa säsong. Skillnaden stavas TV-pengar.
Om uppgifterna i kvällspressen stämmer (se länk) får lagen i SHL får 45 miljoner kronor medan lagen i Hockeyallsvenskan får 2,3 kr.
Första året i SHL delar nykomlingen sin andel av ersättningen med det lag som degraderats till Hockeyallsvenskan. Timrå skulle alltså slippa dela med sig till Karlskrona nästa säsong.
Sedan brukar andra säsongen bli svårare rent sportsligt. Nu vet jag inte om det kan bli en mycket tyngre säsong för Timrå än den man fortfarande är mitt uppe i. Just nu samma situation vad beträffar värvningar då det är ovisst vilken serie lagen kommer att spela i. Samtidigt vet vi att klubben dragit lärdom av tidigare misstag och inte kommer att äventyra sin existens genom att sätta sig i ett svårt ekonomiskt läge på randen till konkurs.
Vad vi också vet är att flera av de spelare som klubben värvade för spel i Hockeyallsvenskan nu fått en säsong i SHL. Flera har lyckats, andra har inte riktigt varit där. Under den senaste tiden har vi fått kännedom om flera kontraktsförläningar som andas optimism för nästa säsong och inte minst för ett lyckat direktkval.
DÄ RINN LÄTT IKVÄLL!!!🇲🇨🇲🇨🇲🇨 Och det bästa av allt... Karensdagen försvann 1 januari.. En kan vara hemma för 80% dag 1..😂😍 Skål tamjefan för Timrå IK ikväll!
Zidoo: I första matchen såg vi Oskarshamn slå 20 st passningar in framför egen målvakt, idag kanske 5 st. Så jag vågar påstå att Timrå, främst med mer skridskoåkning och annat presspel, lyckats få ner antalet på ett sätt som inte AIK klarade av.
Sputnik: Tycker att ha måste ju se hur enkelt dom tar sig ur egen zon så vi kan stoppa det och ha chans att vinna till baka pucken och inte tappa två gubbar när dom vänder spelet så lätt
Zidoo: Lite off men kul ändå. Tydligen ska Elias Pettersson ge sig in på bostadsmarknaden här i Medelpad till sommaren. Härligt att han inte lämnar till sina rötter. :) (Se länken).
Zidoo: Absolut! Jag menar mest att sådana basicdetaljer som att sätta hur man spelar sig ur zon är ett stort fett IG, sett till hur Freddan och CO har lyckats sätta det under säsongen. Känns som att det kan bli lite svajigt om man ändra spelsystem mitt under brinnande kval. Fölåt att jag är så enkelspårig, men bägaren har runnit över lite nu och jag har tappat förtroendet för Freddan tyvärr.
Det är ju (tycker jag) roligt att i efterhand läsa lite om matcher. Skoj att kunna hålla lite koll på silly, och roligt att se vad objektiva betraktare tycker om TIK. Jag har de senaste åren funnit mig i att vi inte är sportjournalisternas kelgris, och kanske inte det mest bevakade laget.
Men vad har ni för tips? Får gärna vara bra twitterprofiler också.
Folk som tjötar om att "Timrå har så tur, köp en lott, vad flax dem har" är väldigt nya inom hockeyn. Kollar man på enskilda moment i matcherna kan de se ut som att vi har "tur", men hade vi nu haft så "tur" som folk snackar om, då hade denna matchserie stått 3-0 nu ;)
3 matcher har nu gått. Skott: 120-103 4 vunna perioder, 3 förlorade perioder, 6 oavgjorda.
Att vi har "TUR" köper jag inte ;)
Det är lätt att irritera sig på Timrå kan jag förstå, en klubb som kommer från mitt ute i ingenstans, men är bland de 14 bästa lagen i Sverige ;)
Olli Nomadinen : Det här jag menar med att Svedberg gör sig liten, här är han lite skymd, det räcker ju för IKO att bara dra iväg pucken på mål, 60% av målet är ju heeelt öppet, hur kan en målvakt på 186cm göra sig så liten i mål!? helt obegripligt, han ser ut som en knatte, man skulle göra mål med en badboll ovanför hans axlar.
Det där är 3-3 målet f.ö, Oskar Nilsson ser ju luckorna från omklädningsrummet.
- Otroligt skön vinst - Timrå har inte gjort läxan vad gäller alla dessa korta instick och urspel från OIK - Vi får ofta ett väldigt "långt" lag pga att backar som inte vågar ligga nära, man faller gärna ifrån och bjuder på en väldig massa yta - En tydlig skillnad hur man löser press, vi drar den i rundeln/plexit, det kommer inte att hålla i längden tror jag - Två snygga mål av Kinnwall - Hållander, yngst i laget men bäst! Jobbar som ett svin, vill ha puck och hittar oftast väldigt bra lösningar, otroligt imponerad! - Wedin med flera, här måste det steppas upp - Svedberg inte dålig, men som tränare hade jag ställt Bratten på Tisdag
{8671}: Har läst grislagets matchrapport och återigen, herregud. De får modoiter att framstå som objektiva och hockeykunniga. A l l a utanför Oskarshamn ser hur vidrigt nr 90 uppträder. T.om Harald som kallar incidenten för rå. Wennerholm skriver "lika ful som onödig", rätt ute han också för en gångs skull. Dessutom uppgraderat matchstraff efter matchen vilket automatiskt ät avstängning nästa match. Men jag utgår från att det inte stannar där.
I den här takten lär man ju inte bli äldre än 50, men så skönt att vi vann igår, kanske man fick tillbaka nått år ändå.
Bästa matchen i detta kvalet så här långt. Upplever det som dessa OT förluster tär lite på IKO, de har tappat våldsamt mycket disciplin mellan match 1 och 3, även Åhlund börjar spegla sitt lag vad gäller frustration och bristen av rutin skymtas.
Matchen imorgon blir sanslöst viktig, torskar IKO hemma, då tror jag det blir svårt för dem att ställa om skallarna.
Bra eller Anus:
Anus:
3 - 3 målet är helt otroligt dåligt. Vet inte vad Freddan sa till sina mannar under IKOs timeout men om det första han sa inte var ett förtydligande om vilken spelare som skulle gå på puckförande back OM IKO vann tekningen är det skandal. Hoppas verkligen att det var någon form av kollektiv härdsmälta av spelarna i det läget...
Försvarsspelet har förvisso blivit bättre, men jag tror fan att det beror mest på att spelarna kommit in i tempo och lite nervositet har släppt. Minst 50% av alla Oskarshamns uppspel hade kunnat avvärjas i mittzon om våra backar vågat ligga närmare motståndarna. I SHL förstår jag att man väljer att backa hem mot vissa spelare/kedjor men Oskarshamn har inte den individuella skickligheten att utmana mot våra backar, och är det någonstans vi ändå är klart bättre så är det individuellt, ju fler sådana moment vi kan skapa, desto större chans har vi.
Sedan kan jag inte för mitt liv förstå att vi efter typ tre och en halv match inte lyckats ställa en gubbe centralt i offensivzon och stänga den passningsvägen för Oskarshamn, eller åtminstone tvinga dem att chansa som satan. Det är i princip IKOs enda variant för att komma ur zon kontrollerat.
Just nu är Wedin inget bättre än han var omgång 32 förra året. Högsta prio måste vara att få igång Wedin, självförtroendet måste upp. Kan tycka lagledningen är lite elaka mot honom också, "Wedin, det är DU som är förstakedjan, här har du två kedjekamrater varav en inte har något att göra ovanför offensiv röd och den andra är en galen ungrare som ibland träffar rätt. Gå nu och vinn matcher åt oss tack". Nä, tycker man verkligen ser hur mycket press Wedin åtminstone satt på sig själv och ledningen har strött salt i såren genom att inte sätta honom med spelare som kan dela det ansvaret, även om man faktiskt ändrade en snabbis i den kedjan igår.
Inga anus vad gällande specifika individer, men tycker det är liiiiite anmärkningsvärt att Carlsson står så långt ner i hierarkin.
BRA:
Falk och Ohårdegård - gör båda sina absolut bästa insatser för säsongen i kvalet. Kanske lite undantaget som bekräftar regeln, men dessa två är de som ligger närmast motståndarna i deras uppspelsfas.
Hållander 5/5.
RollsBoyce - även han står för mycket stabila insatser här i kvalet. Känns 20kg tyngre men minst lika lätt på grillerna.
Thörnkvist - Tillsammans med Hållander han den forward jag är tryggast med på isen just nu.
Ohlsson gör det bra även han, vore kul om han fick göra nåt litet mål strax.
Billmos - Nyttig som satan, tycker han framförallt förtjänat sin tid i PP framför mål. Personligen anser jag honom inte vara ämne för en förstaline i 5 mot 5 dock.
Kinnvall - Överlägset bästa back igår, se vad lite självförtroende kan göra.