1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598506 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 13/14

Sv: Silly Season 13/14

Vargher85: Ok, det är bara ett förslag att diskutera kring. :-)

Finns det fler namn som skulle kunna vara aktuella för TIK kommande säsong?

Laken: Har egentligen bara en invändning, och det är gentemot att behålla Niklas Nordgren. Dels har han passerat zenit, dels så kostar han nog en hyfsad slant - en slant som man har bättre användning för på andra positioner.

Boyce har jag personligen räknat bort, men om han skulle stanna så har han givetvis en plats i laget. Den enda jag saknar i dina kedjor är Saari, men han kan väl ta platsen som trettonde forward.

Andersson: Jag tror det är hyfsat realistiskt. Ganska många "billiga" juniorer med men det kräver ju att några etablerade spelare går ner i lön..

Laken:

tror det blir lite för dyrt

Vad tror ni om följande kedjor kommande säsong?

Niklas Nordgren - Andreas Molinder - Matt Murley

Per Hallin - Alexander Larsson - Anton Wedin

Ludvig Nilsson - Jeremy Boyce-Rotewall - Oscar Johansson

Emil Pettersson - Daniel Öhrn - Linus Werneman

Redigerad kommentar

hubbenorlen:I min bok är inte Jonte ,Friberg,Crippe,Rodhin,Nordgren,Murley mf. def spec.

men jag fattar och är lika besviken som dig,är ingen skribent heller för den delen,men skönt att få säga sin mening..

Vi får ta nya tag och ge gärnet,har varit i isstadion sen jag var 1 år och det tänker jag fortsätta med...men sååå less att det blev så här..

hänger ingen ,vill bara skrika ut hur fel det vart,och 100% tårtan står jag fast vid..

ps:Vi måste försöka få Hallin och Murley kvar,då har jag framtidstro../Ante

kraft: Då hänger jag med. Men vad du inte tänker på är att även forwards är delaktiga i defensiven. Vi hade för många defensiva forwards helt enkelt. Och det är orättvist att begära att de helt plötsligt ska ändra spelstil och börja göra en massa poäng.
För det var faktiskt ofta endast just målen som uteblev. Spelet fram till boxen kunde vara väldigt bra, men sedan rann det ut i sanden.

hubbenorlen:

Jag antar att han menar att backarna presterade 10% av Timrå IK:s 100% (den totala prestationen under säsongen) men det är jag det... 

Edit: Det verkar som att Kraft nu har bekräftat det jag just försökte påvisa.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

hubbenorlen:Vad tror du själv,skulle vi släppt in relativt lite mål och målvakterna kom upp i 60 %?,dom tog mer en man kan begära!

Jag menar % i vad lagets olika block Go,Fw &Df bidrog med 12/13..

Och återigen,enligt MIG...ingen annan..

kraft: 30 procent av vad? Av sin egen kapacitet?  I så fall skulle ju våra backar vara superstjärnor i NHL om de spelade på 100 procent.
Det säger väl sig självt att ingen spelar på 10 procent av sin egen förmåga i Elitserien?
Då skulle de ju i princip inte slå en passning rätt. 

kraft: Jag kan extremt mycket hockey, 105 av 100 möjliga hockeys. Högsta världsklass, det är därför jag sitter och diskuterar detta med dig på ett hockeyforum i periferin. 

Jag väljer bara att konstatera samma saker som konstaterats tidigare, att vi släppt in väldigt få mål sett till vilken tabellplacering vi slutade på. Bara fem lag släppte in färre mål än Timrå IK under grundserien, skriver t.ex. Jimmy idag (och har så klart varit känt även sen tidigare). Sen så kan man ju välja att tro att vi haft två målvakter som ensamma åstadkommit detta, jag väljer att tro att det hela var ett samarbete. Kombinerat med ett hyfsat välfungerande box play. 

Erixon är ju egentligen inte så mycket mer än en duktig pucktransportör, något utav en libero, vilket i sig absolut inte ska förringas. En av många ansedd offensiv back som egentligen saknar offensiva kvaliteter om man ser till skicklighet i offensiv zon. I ett mycket bättre sammansatt lag så skulle han fylla sin roll på ett mycket bättre sätt än i ihopplocket Timrå IK anno 12/13 där han fått ta ansvar inom områden där han aldrig varit bra och där han sluppit ta så mycket ansvar de säsonger som gjort att han fått den status han har idag. Det vore synd att säga att han är speciellt rejäl, vilket var lika känt inför säsongen som det är nu. Däremot kan han hålla i pucken och förflytta spelet från egen zon upp i banan. I ett lag som haft en mycket bättre offensiv så hade han gjort otrolig nytta, tror jag. 

Hedmans säsong tycker jag varit okej, mycket mer finns inte att säga. Han är stabil. Lite sämre än fjolåret, men totalt sett okej. Spektakulärt ospektakulär. 

hubbenorlen:Alla ser vi på vårt sätt,och det har vi rätt att göra..

Summa av det hela enligt mig (prestation)

Forwards 10%

Backar    30%

Målvakter 60%

Det var som JAG ser det årets 100% elitseriekaka

Och det spelar ingen roll om vi har hållt "nollan" hela

serien,vi har inte gjort något framåt.. pga. bristen och avsaknaden av eget spel!

1p x 55 matcher=55p (inte gått endå)

Mvh/Ante

kraft: Ursäkta men jag förstår inte riktigt hur du menar? Tycker du motsäger dig själv i formuleringarna.

"Sebbe och Hedman"...."har inte varit sämre"...dom spela pojklagshockey, villsäga full gas fram och inget bak....."här  var det ingetdera" ?

Håller med hubbenorlen, defensiven var ett långt mindre problem jämfört med den offensiva okreativiteten och oförmågan att göra mål.

kraft: Timrå IK var en av seriens bästa lag defensivt under förra säsongen. 
Och från och med årskiftet var vi endast tre minusmål från att gå till slutspel.
Hade vi klarat av den andra delen av höstsäsongen på ett bättre sätt så hade vi inte åkt ur Elitserien, utan kanske spelat slutspel i stället.
Och det har inget med backarna att göra. Det får våra forwards ta på sig.
För stundtals spelade vi riktigt bara anfallsspel. Så nog fan hade Montén en spelidé alltid.
Det enda jag anklagar honom för är att han inte lyckades ingjuta lugn i spelarna under Kvalserien. 
Men det kan å andra sidan lika gärna vara Nubbens fel, som värvade en för oerfaren tränare.

Knylan:Du kan säkert mer hockey en mig,men Sebbe och Hedman som ska vara lite top of line med (Robinsson) har inte varit sämmre varken framåt eller bakåt sen dom spelade pojkhockey,villsäga full gas fram och inget bak,men här var det ingetdera..

Men båda är igentligen duktiga Hockeyspelare,får du se nästa år i MoDo och Växjö,var nog Monten som sa åt dom "gör ingenting"12/13...

kraft: Det där är ju skitsnack! Väljer jag att ödmjukt direkt konstatera. Men jag kan inte se hur man kan anse att backarna underpresterat, och då menar jag defensivt. Du skriver inte i vilken riktning du menar, men att defensiven fungerat DEFENSIVT råder det väl inga som helst tveksamheter kring?  

Laken:Jag tar hellre Jonte som tränare en Monten,mer handfallen och ändra en matchbild får man leta efter!

Ingen har vunnit matcher på att hånflina och tugga bubbelgum,och det gick inte för Monten heller..

Coachningen ska vi inte prata om,för den fanns inte!

Ps :Det var målvakterna som höll tätt,många av våra backar underpresterade nå oerhört denna säsong,såg du inte det har du inte varit på matcherna..

superfalle: Nåväl, ny matchcoach hade vi behövt under alla förhållanden.

hubbenorlen: o herre gud . Ja va ska man säga .? Over and out

superfalle: Just ja, tänkte inte på att alla tränare byter grundspel varje säsong...

hubbenorlen: och alla nya spelare fick med sej det av bara farten:)

Laken: Jag tror faktiskt inte det var Monten som styrde upp försvarsspelet. Kändes som om det föll på plats när Ante och Stridh kom in i fjol.

Laken:Helt rätt,Jonte är inget att bygga laget kring.

Mina åsikter.

Jag vill absolut inte ha kvar Jonte Hedström kommande säsong! Jag vill ha ledande spelare som sprider energi omkring sig på isen och det tycker jag inte han gör.

Jag hade kunnat tänkt mig att ha kvar Montén som faktiskt styrde upp ett stabilt försvarsspel under hela elitserien.

Dream Team: Det är säkert ett bra val av Monty,han är och kommer alltid att vara en JR-trän i mina ögon hur timrå kunde sjunka så ljupt att dom signa honom är för mig en GÅTA ?

El Maco: En omständighet som ser ut som en tanke.

Dream Team: Så länge LHC ligger i elitserien har de rätt att hålla sitt J20-lag i högsta serien (ganska besynnerlig regel). Så om Monténs karma inte sänker A-laget genom blotta närvaron i Linköpinig så ska han inte kunna degradera det här laget.

Snabba ryck. Montén nu helt klar för LHC´s J20-lag. Frågan man ställer sig nu är självklar: Hur stor risk är det att LHC att grejar nytt kontrakt i J20 Superelit?

Bragd-Birger: Nä han var ganska entaktad. En fältherre utan plan B när motståndarna visade sig ha motdrag. Jag fattar dock fortfarande inte vad som hände där i november-januari när vi var så totalt genomusla. Inledning/Avslutning i elitserien var trots allt rätt hyfsad. Men vårt hopp var 10-platsen. I kvalserien hade man kunnat rycka in valfri lufttrampare från Domustrappan med lika gott resultat, så över var Monty.

Greven: Trist med Monty, yes. Han fick ett väldigt dåligt komponerat lag, men han kukade ur rätt duktigt han med. Coachningen, favoriseringen, prepareringen, den individuella utvecklingen. Laget och spelarna blev sämre ju längre säsongen led. Och: man presterade som minst när man behövde det som mest.

Nubben-Monty. Pretty fuckin far from Nubben-Kenta. Jaja.

Jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att Monty får gå. Önsketänkandet var ju att han var ett stjärnskott på tränarhimlen typ Rönnqvist som skulle frälsa oss i flera år, koka soppa på en spik och uträtta mirakel. Och kanske med bara lite bättre budget, med en trio bättre-än-befintliga-spelare-i-truppen typ förstecenter, målfarlig forward och en duktig pp-back samt tidigare intag av Murran hade han lyckats hålla oss kvar. Nu blev det inte så.

Idén med att Nubben värvar hemvändare/spelare med i alla fall lite hjärta för klubben är inget fel i sig om dom hetat Sanny Lindström, Pyörölä, Regin osv. Men gamla mediokra fjärdelinare eller fd "stjärnor" som helt tydligt visat sig vara trötta och mätta, dvs anti-Hallins, nej tack. Varje sådan spelare står i vägen för en investering i form av en yngre kille som i alla fall kan bli riktigt bra på sikt och som redan från början ganska givet har med sig en rejäl portion framåtanda/entusiasm. 

Redigerad kommentar

TikAlltid: Vad i helvete E. Andersson nä bort med farbror "trött" gubb nubben måste bli ett slut på alla jävla hemvändare "inavestrukturen" fortsätter tyvärr.

TikAlltid: Nubben har blivit lat och feg på äldre dar, livrädd för att scouta nytt.

TikAlltid: Erik Andersson var ju en talangfull lirare i HV71 i sina yngre dagar men fick sin potentiella karriär förstörd av skador.

Att Erik lämnade Timrå tror jag personligen hade mer att göra med hans skadeproblem än något annat. Vårt lag var dessutom noterbart bättre då än nu. Du får inte glömma bort att vi värvar till Allsvenskan nästa säsong. Nubben har inte råd att stoppa näsan i vädret. 

En skadefri Erik Andersson håller god klass i Allsvenskan och han har dessutom mer offensiv potential än sin bror. 

dr-nix: Jag själv är fruktansvärt less på dessa "hem" värvningar Nubben har börjat med sedan han kom tillbaka ifrån Frölunda. Varken Hedström(denna säsong), Crippe, Hagos etc har gett bang for the buck! Nubben känns fruktansvärt trött, och verkar ju välja den enkla vägen. Vad har E Andersson åstadkommit sen sist han var här som gör att denna värvning är befogad? Han blir äldre för varje dag också!
Ännu en trött värvning som man mycket väl hade kunnat fyllt med en spelare från egna leden underifrån.

Johan A drar och vi tar in hans bror E Andersson, snacka om botten!

Redigerad kommentar

Ang. ny tränare så tycker jag att man ska försöka hitta en lagbyggar typ. Det är viktigt att man scoutar nästa tränare bra. Det känns mycket viktigt att få in en bra tränare. Om lösningen finns internt i föreningen eller inte har jag ingen åsikt om bara man inte chansar på tränarposten till nästa säsong.

Sedan bör han ha rätt spelfilosofi också naturligtvis.

---

Såg Timråkollens twitter om Erik Andersson på rykten in. Tummen upp för det namnet, är han bara kvitt sina skadeproblem är det en bra värvning (om han inte gått och blivit nämnvärt sämre sidan sin tid i Timrå).

Redigerad kommentar

Montén tackar TIK och har packat väskan. Tar gamle vresige Hardy Nilsson över Red Eagles tro?

Montén smeker oss lite medhårs. 

Bragd-Birger: Även med facit i hand så kändes Monty som ett lyft efter Perra. För nästa tränare ligger ribban lågt med andra ord. Tony Zabel har väl kontrakt va?

Knylan: Jag har väldigt låga förväntningar på tränarsidan. Klart att det finns en möjlighet att vi har en blivande Tichonov ruvandes i kulisserna, men sannolikheten för det får ses som hyfsat liten.

Kommande säsong blir vad den blir. En landning och acklimatisering. Där kan Nubben, Jonte och whatever tränare få hållas. Sen när det är dags för avstamp ska det in nytt, friskt blod.

Dragan 2k: Enligt Söderberg på Dagbladet så är han ju tydligen aktuell för Linköpings J20, det får man väl betrakta som ett karriärsmässigt steg som han kanske inte satt och drömde om inför säsongen som gick. 

Knylan: Som sagt, Lill-Kenta, Challe och Monty...det är bara väl bara att sondera Djurgårdens ledarroster. Någon med utgående kontrakt?

Apropå Monty: hej då. Tack för, ehm...degraderingen. Det såg bra ut ett tag där i början på säsongen. Sen blev det bara sämre eftersom. Jaja! Shit happens!

För att förtydliga: det känns så klart alltid viktigt med en lyckad tränarrekrytering, men i det läge vi befinner oss nu så finns det förutsättningar för att skapa något långsiktigt för nu handlar det om att bygga upp något helt nytt mer än det gjort på väldigt länge. Det medför att det hade varit som allra bäst att hitta ett lokalt/regionalt alternativ. Någon som kommer från trakten. Min tanke är att den tränare vi värvar nu ska vara den som även tar oss upp till Elitserien igen, oavsett om det tar två eller sju år. 

Knylan: Undrar om någon vågar anställa Montén igen. Kan inte ofta hänt att en tränare varit med och drivit ner två klubbar back to back

Det ska bli jävligt intressant att se vad man kan ruska fram för namn istället för Montén. Tränarrekryteringen känns fruktansvärt viktig just nu, träffar vi rätt där så har vi mycket vunnet och det kommer nog bli något oprövat i stil med Montén. 

Kan det måhända vara så att Styf kan vara ett namn? Han ryktades ju tillModos J20 men där har det inte hänt något vilket gör att man börjar fundera. Så klart inte som förstetränare men som en del av duon/trion. Jag vet att när det gäller Stridh vs. Ante så håller Nubben Stridh som ett bättre alternativ till att bli förstetränare. Förstetränare Stridh och så får Styf och Ante lira andrafioler? 

Frella: Jag har surrat om honom förut som en tung fjärdelinabrunkare på ES-nivå, nu skulle han kunna få en mer framskjuten roll. Micke Ahlén som lirat i Troja föregående tre säsonger och var kapten under de två senaste. Fysisk, backar inte för en fight och producerade riktigt bra de två säsongerna innan denna där han gått tillbaka. Vill kanske ha ett miljöombyte och den känslan jag fått är att han är väldigt gedigen. Jobbar hårt och som sagt: han är stenhård. Rightare och har gjort 30 mål på tre säsonger. 

Jag vill att Timrå IK ska bli hatade. Vi ska ha spelare i laget som motståndarspelare och -supportrar hatar. Vi-mot-dom-känsla skapar en stolthet inom klubben vilket jag tycker saknats fullständigt under de senaste säsongerna. Jag vill se ett Timrå IK som är osportsliga, som beter sig som svin. Man vinner inga serier genom att vinna fair play-ligan. 

Frella: ja, så är det. De spelare man inte vill förlänga med lär veta det redan nu. Däremot är det inte optimalt att behöva vänta så som man måste göra nu. Det finns nog många agenter därute som ser sin chans att smörja kråset när föreningen befinner sig i detta 'dödläge'. Litar på att Nubben förklarat läget och det faktum att de juniorer du nämner verkar trivas i Timrå IK och gärna ser en fortsättning i klubben.
När det gäller Hallin skulle jag tro att mycket ska till (kanske rent av en konkurs) för att inte han skall vara kvar i föreningen. Så snart Timrå IK vet vad man har att förhålla sig till så tror jag att det första pressmeddelandet som förkunnar Hallins fortsättning i föreningen offentliggörs.

250kg kärlek: Lagbygget gissar jag pågår för fullt. Men för att klicka på kör måste ekonomin först lösas. Gissar att några kontrakt kan offentliggöras bara vi får lånet. Nilsson, Öhrn, Wedin, Stenqvist, Pettersson och Borgman lär väl bli sex juniorer med kontrakt. Sen vore det fint ifall vi kunde få med Hallin och JC på tåget i tidigt skede.

Hahl Bundy: i det här läget förstår jag att spelare söker sig andra alternativ. Det är ju en win win där föreningen har rätten att riva kontrakten och spelarna rätten att sondera terrängen. De spelare som har en nykter syn på sin egna förmåga och anser sig vara så pass bra att de ska spela högre upp i seriesystemet eller ser ett annat lag som en bättre möjlighet att utvecklas skall naturligtvis ta den chansen.
För Timrå IKs del är det ingen rolig situation som uppstått. Det hade varit en sak att åka ur, ha ekonomin i balans, och börja bygga nytt direkt efter degraderingen. Nu måste man först få ordning på ekonomin innan man ö h t kan börja skriva kontrakt med spelare. Medan andra föreningar är mitt uppe i att jaga spelare och forma laget så befinner sig Timrå i det läget att man inte vet något om framtiden.

Jag är rätt övertygad om att vi reder upp den ekonomiska biten, för mig finns inte en konkurs på världskartan. Vad som däremot blir oerhört lidande och kommer kännas nästa säsong är det faktum att föreningens arbete med lagbygget sätter i gång på tok försent.

Nu är det dock som det är, liksom bara att gilla läget. Att fortfarande ha ett lag som spelar i Sveriges näst högsta serie är inte kattskit. Att börja om och verkligen vara noggrann i allt föreningen tar sig an känns spännande och får mig att känna suget. Det intresse som visas från supportrana bevisar hur mycket det här laget betyder för väldigt många människor. Det bevisar dessutom, ännu mer än det man intalat sig under de senaste åren att, de senaste årens kräftgång lamslagit stora delar av föreningen. Alla har liksom levt i någon bubbla som man vetat om skulle smälla. Ingen visste dock när men nu när det gjort det så verkar det som att alla kommit till insikt om att man måste börja om och göra saker bättre.

250kg kärlek: Vi är alldeles för fredliga av oss för det. Det skulle bara sluta med att vi kittlar honom tills han skriver på eller någon sånt larvigt hahaha

« · 1577441 · »