Laken: Tittar man på backsidan så skulle jag kunna tänka mig att Dahlroth, Carlsson och Stenqvist blir kvar. Dessutom räknar jag in Eric Moe - jag skulle i varje fall bli synnerligen förvånad om han inte dök upp i TIK-dressen under den kommande säsongen.
Då ska det alltså in fyra backar till och om jag ska spekulera lite så tror jag att Johan Svedberg skulle kunna bli aktuell för en av platserna. Själv skulle jag inte heller ha något emot att ta in Mats Hansson i truppen. Jag såg Hansson en del under tiden han spelade i Borås och då tyckte jag att han var deras absolut bästa back. Nu har han visserligen spelat i Danmark ett år, men förhoppningsvis har det inte gjort honom sämre.
Övriga två platser blir lite knepigare. En av dem skulle mycket väl kunna upptas av en junior, vilket vore fördelaktigt ur ekonomisk synvinkel. Beträffande den andra så skulle man kunna tänka sig att Persson stannade, även om jag har en annan önskan. Nichlas Torps utveckling den senaste säsongen var väl sådär och med tanke på att det ryktas om att en spelare som Oscar Hedman är på väg tillbaka till Modo så tror jag att hans chanser till speltid minska ytterligare. Jag håller (troligtvis aningen blåögt) tummarna för att man skulle kunna sluta ett låneavtal med Modo, gällande Torp. Visst fan svider det att erkänna, men han skulle vara en stor tillgång för Timrå medan han är mer eller mindre en utfyllnadsspelare i Modo.
Så återstår den där eländiga målvaktssituationen. Med tanke på ekonomin så borde det inte vara aktuellt att ha två jämnbördiga målvakter som får kämpa om förstaspaden, utan man borde rikta in sig på att ha en uttalad etta och sedan låta en junior vara back-up. Själv så skulle jag gärna se att Jocke blev den ettan. I mina ögon är han en av hockeysveriges mest underskattade målvakter och hade jag varit sportchef i Timrå så hade jag satsat på honom redan under föregående säsong.
Nu ryktas emellertid Jocke vara på väg bort och om det stämmer så blir det problem. Magnus Åkerlund vore en tänkbar målvakt, liksom Daniel Sperrle. Även Hanses från Leksand och Hansen från Mora är tänkbara alternativ. Spontant så skulle jag föredra Hanses om jag fick välja en ur den kvartetten.
Tyvärr så har Timrå en lång historia av dåliga målvaktsvärvningar och det gör i alla fall mig orolig. Om man skulle göra en riktig miss på den fronten så finns lyckligtvis Sammy Gustafsson i IFSH, men det bästa vore såklart om man hade en stabil burväktare redan i början av säsongen.
Redigerad kommentar
Vargher85: Ok, det är bara ett förslag att diskutera kring. :-)
Finns det fler namn som skulle kunna vara aktuella för TIK kommande säsong?
Laken: Har egentligen bara en invändning, och det är gentemot att behålla Niklas Nordgren. Dels har han passerat zenit, dels så kostar han nog en hyfsad slant - en slant som man har bättre användning för på andra positioner.
Boyce har jag personligen räknat bort, men om han skulle stanna så har han givetvis en plats i laget. Den enda jag saknar i dina kedjor är Saari, men han kan väl ta platsen som trettonde forward.
Vad tror ni om följande kedjor kommande säsong?
Niklas Nordgren - Andreas Molinder - Matt Murley
Per Hallin - Alexander Larsson - Anton Wedin
Ludvig Nilsson - Jeremy Boyce-Rotewall - Oscar Johansson
Emil Pettersson - Daniel Öhrn - Linus Werneman
Redigerad kommentar
hubbenorlen:I min bok är inte Jonte ,Friberg,Crippe,Rodhin,Nordgren,Murley mf. def spec.
men jag fattar och är lika besviken som dig,är ingen skribent heller för den delen,men skönt att få säga sin mening..
Vi får ta nya tag och ge gärnet,har varit i isstadion sen jag var 1 år och det tänker jag fortsätta med...men sååå less att det blev så här..
hänger ingen ,vill bara skrika ut hur fel det vart,och 100% tårtan står jag fast vid..
ps:Vi måste försöka få Hallin och Murley kvar,då har jag framtidstro../Ante
hubbenorlen:
Jag antar att han menar att backarna presterade 10% av Timrå IK:s 100% (den totala prestationen under säsongen) men det är jag det...
Edit: Det verkar som att Kraft nu har bekräftat det jag just försökte påvisa.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
hubbenorlen:Vad tror du själv,skulle vi släppt in relativt lite mål och målvakterna kom upp i 60 %?,dom tog mer en man kan begära!
Jag menar % i vad lagets olika block Go,Fw &Df bidrog med 12/13..
Och återigen,enligt MIG...ingen annan..
kraft: Jag kan extremt mycket hockey, 105 av 100 möjliga hockeys. Högsta världsklass, det är därför jag sitter och diskuterar detta med dig på ett hockeyforum i periferin.
Jag väljer bara att konstatera samma saker som konstaterats tidigare, att vi släppt in väldigt få mål sett till vilken tabellplacering vi slutade på. Bara fem lag släppte in färre mål än Timrå IK under grundserien, skriver t.ex. Jimmy idag (och har så klart varit känt även sen tidigare). Sen så kan man ju välja att tro att vi haft två målvakter som ensamma åstadkommit detta, jag väljer att tro att det hela var ett samarbete. Kombinerat med ett hyfsat välfungerande box play.
Erixon är ju egentligen inte så mycket mer än en duktig pucktransportör, något utav en libero, vilket i sig absolut inte ska förringas. En av många ansedd offensiv back som egentligen saknar offensiva kvaliteter om man ser till skicklighet i offensiv zon. I ett mycket bättre sammansatt lag så skulle han fylla sin roll på ett mycket bättre sätt än i ihopplocket Timrå IK anno 12/13 där han fått ta ansvar inom områden där han aldrig varit bra och där han sluppit ta så mycket ansvar de säsonger som gjort att han fått den status han har idag. Det vore synd att säga att han är speciellt rejäl, vilket var lika känt inför säsongen som det är nu. Däremot kan han hålla i pucken och förflytta spelet från egen zon upp i banan. I ett lag som haft en mycket bättre offensiv så hade han gjort otrolig nytta, tror jag.
Hedmans säsong tycker jag varit okej, mycket mer finns inte att säga. Han är stabil. Lite sämre än fjolåret, men totalt sett okej. Spektakulärt ospektakulär.
hubbenorlen:Alla ser vi på vårt sätt,och det har vi rätt att göra..
Summa av det hela enligt mig (prestation)
Forwards 10%
Backar 30%
Målvakter 60%
Det var som JAG ser det årets 100% elitseriekaka
Och det spelar ingen roll om vi har hållt "nollan" hela
serien,vi har inte gjort något framåt.. pga. bristen och avsaknaden av eget spel!
1p x 55 matcher=55p (inte gått endå)
Mvh/Ante
kraft: Ursäkta men jag förstår inte riktigt hur du menar? Tycker du motsäger dig själv i formuleringarna.
"Sebbe och Hedman"...."har inte varit sämre"...dom spela pojklagshockey, villsäga full gas fram och inget bak....."här var det ingetdera" ?
Håller med hubbenorlen, defensiven var ett långt mindre problem jämfört med den offensiva okreativiteten och oförmågan att göra mål.
Knylan:Du kan säkert mer hockey en mig,men Sebbe och Hedman som ska vara lite top of line med (Robinsson) har inte varit sämmre varken framåt eller bakåt sen dom spelade pojkhockey,villsäga full gas fram och inget bak,men här var det ingetdera..
Men båda är igentligen duktiga Hockeyspelare,får du se nästa år i MoDo och Växjö,var nog Monten som sa åt dom "gör ingenting"12/13...
kraft: Det där är ju skitsnack! Väljer jag att ödmjukt direkt konstatera. Men jag kan inte se hur man kan anse att backarna underpresterat, och då menar jag defensivt. Du skriver inte i vilken riktning du menar, men att defensiven fungerat DEFENSIVT råder det väl inga som helst tveksamheter kring?
Laken:Jag tar hellre Jonte som tränare en Monten,mer handfallen och ändra en matchbild får man leta efter!
Ingen har vunnit matcher på att hånflina och tugga bubbelgum,och det gick inte för Monten heller..
Coachningen ska vi inte prata om,för den fanns inte!
Ps :Det var målvakterna som höll tätt,många av våra backar underpresterade nå oerhört denna säsong,såg du inte det har du inte varit på matcherna..
Mina åsikter.
Jag vill absolut inte ha kvar Jonte Hedström kommande säsong! Jag vill ha ledande spelare som sprider energi omkring sig på isen och det tycker jag inte han gör.
Jag hade kunnat tänkt mig att ha kvar Montén som faktiskt styrde upp ett stabilt försvarsspel under hela elitserien.
Jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att Monty får gå. Önsketänkandet var ju att han var ett stjärnskott på tränarhimlen typ Rönnqvist som skulle frälsa oss i flera år, koka soppa på en spik och uträtta mirakel. Och kanske med bara lite bättre budget, med en trio bättre-än-befintliga-spelare-i-truppen typ förstecenter, målfarlig forward och en duktig pp-back samt tidigare intag av Murran hade han lyckats hålla oss kvar. Nu blev det inte så.
Idén med att Nubben värvar hemvändare/spelare med i alla fall lite hjärta för klubben är inget fel i sig om dom hetat Sanny Lindström, Pyörölä, Regin osv. Men gamla mediokra fjärdelinare eller fd "stjärnor" som helt tydligt visat sig vara trötta och mätta, dvs anti-Hallins, nej tack. Varje sådan spelare står i vägen för en investering i form av en yngre kille som i alla fall kan bli riktigt bra på sikt och som redan från början ganska givet har med sig en rejäl portion framåtanda/entusiasm.
Redigerad kommentar
TikAlltid: Nubben har blivit lat och feg på äldre dar, livrädd för att scouta nytt.
TikAlltid: Erik Andersson var ju en talangfull lirare i HV71 i sina yngre dagar men fick sin potentiella karriär förstörd av skador.
Att Erik lämnade Timrå tror jag personligen hade mer att göra med hans skadeproblem än något annat. Vårt lag var dessutom noterbart bättre då än nu. Du får inte glömma bort att vi värvar till Allsvenskan nästa säsong. Nubben har inte råd att stoppa näsan i vädret.
En skadefri Erik Andersson håller god klass i Allsvenskan och han har dessutom mer offensiv potential än sin bror.
Redigerad kommentar
Ang. ny tränare så tycker jag att man ska försöka hitta en lagbyggar typ. Det är viktigt att man scoutar nästa tränare bra. Det känns mycket viktigt att få in en bra tränare. Om lösningen finns internt i föreningen eller inte har jag ingen åsikt om bara man inte chansar på tränarposten till nästa säsong.
Sedan bör han ha rätt spelfilosofi också naturligtvis.
---
Såg Timråkollens twitter om Erik Andersson på rykten in. Tummen upp för det namnet, är han bara kvitt sina skadeproblem är det en bra värvning (om han inte gått och blivit nämnvärt sämre sidan sin tid i Timrå).
Redigerad kommentar
Bra kedjor. Speciellt 4:e linan skulle vara svinkul att se. Saknat wernerman sedan han stänkte in två kassar borta mot DIF på hovet.