1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580477 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 2017/2018

« · 1809221 Till forumet


Silly Season 2017/2018
Sådärja! Som man har längtat.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Roger lär ju bytas. Har vi råd med ett etablerat namn tro? En stabil målvakt och backar som har någon form av offensiv kvalité vore önskvärt. Alibispelare måste rensas ut.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
jå1: Nubbz har väl redan sagt att man skall satsa på Brattström, där tror jag vi har våran blivande förstemålis, värva sedan Ludwig Engsund som har agerat mest andrefiol i Västervik men har varit riktigt stabil när han fått stå, har dessutom rutin från kval upp till HA.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Jag kan redan nu avslöja att om vi bara träffar hyfsat rätt när det kommer till förstespaden så lär vi ha ett av seriens absolut bästa målvaktspar nästa år. Vi har den oerhört sällsynta lyxen att kunna plocka upp en målvakt från J20 som man också kan ha stora förväntningar kring. Tidigare så har det alltid bara handlat om uppenbar backup-kvalitet. Nu får vi upp en målvakt som kan konkurrera på allvar, får vi hoppas. Det har inte hänt på evigheter, vi har varit fruktansvärt dåliga på att fostra egna målvakter. Brattström är ju på inget sätt en egen produkt heller, men han kommer från J20 åtminstone.

Vi får väl se vad Mattsson beslutar sig för, men snacket går ju i den riktningen som avslöjades redan i höstas. Vi kommer nog bli tvingade att hitta något nytt och jag har svårt att se att Nubben ska behöva ringa allt för många utgående samtal. Resan Mattsson gjort är det nog många andra målvakter som vill undersöka möjligheten till att också göra. Framförallt om man får spela för en klubb som har någon form av plan att sträva mot SHL, snarare än att lira i ett cirkustält nere i Västervik.

Framtiden ser fortsatt mycket intressant ut och vi är alldeles uppenbart på rätt spår. Det gäller bara att fortsätta skruva och försöka hitta en kollektiv jämnhet, samtidigt som vi fortsätter producera stora talanger. EP och Dahlén försvinner men då får vi istället upp Olofsson och Hållander som båda är betydligt mer fysiskt utvecklade än vad de nyss nämnda var i samma ålder. Hardegård har tagit stora kliv och Själin förutsätter jag att vi sajnar under våren. Det rullar helt enkelt på.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Du tror att Nubben räknar bort Ohre som ett alternativ eller? Personligen så tycker jag att Ohre borde satsa på att ta nån säsong i div 1 och få ha en förstaspade och utvecklas.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: 100%. Brattström är för intressant och för bra för att Ohre ska ha en chans, dessutom håller han inte för att vara andrekeeper i ett topplag. Vi har säkert tappat tio poäng i år på att vara för svaga på den posten. Det är inte Ohres fel, han har gjort det bästa han kan och har även vunnit matcher åt oss. Men vi har varit sjukt sårbara när Mattsson haft några sällsynta dippar eller varit skadad. Det tar emot rent emotionellt att skeppa honom men förhoppningsvis så kan han väl kanske hamna i ÖIK eller hos Bobcats, eller nått. Det vore prima för hans utveckling, precis som du säger.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Jocke Lundström lär vara ett hett alternativ. Skulle nog dessutom vara bra för Brattström att ha en rutinerad Jocke bredvid sig.
Jocke spelade i Slovakien i år, och hade bra siffror.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
EArk: Jocke Lundström, really?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Då var det över och det hela slutade med pyspunka. I slutändan blev vår säsong bara marginellt roligare än Modos.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
mikenomad: Mmm, int blev de nå magi övertt...
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sir Väs: Game Over igår, nu går vi all in på silly. Åker SSK ur måste vi gå all in på Anton Holm!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Puckat: varför inte sno Åkerlund från Sundsvall? Han har ju egenskaperna, kroppen hans har väl varit hel dom senaste säsongerna? Brattström får avlasta lite mer än Ohre har avlastat Mattsson.

Sen ska Johan Jonsson definitivt behållas. Hållander kan bli ruggig, Olofsson kan bli stabil.

Stene måste bort, aldrig mer vill jag se han på en allsvensk is, inte ens för motståndare, han drar själv ner kvalitén på ligan mer än vad Njurunda Sk skulle göra om dom var med i hockeyallsvenskan
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Erik Källgren (Victor Brattström)

Elias Pettersson - Sebastian Lauritzen - Lukas Zetterberg
Jens Westin - Mattias Nilsson

Daniel Bernhardt - Johan Johnsson - Johan Persson
Didrik Strömberg - Marcus Hardegård

Filip Hållander - Jacob Olofsson - Anton Wedin
Calle Själin - Jesper Dahlroth

John Westin - Jeremy Boyce - Ludvig Nilsson

Simon Sandström
Andreas Molinder
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
J20 match Frölunda-Timrå tidigare idag. skotten 50-14 till Frölunda. Resultat 2-5 till Timrå, Victor Brattström tillbaka i kassen efter en tids skadefrånvaro.
Hoppas verkligen man kan knyta upp honom nu.
Och om jag inte missminner mig så har väl Nubben på något medlemsmöte sagt att man ska satsa på honom till nästa säsong?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
flyttad

· Matsg 2 minuter sedan

Jag haller med Hamrin att Timra inte fatt ut potentialen i laget i ar och det har lett till en stor frustration. For att lyckas behovs inte bara bra spelare utan ocksa en bra tranare (se pa Colliton i Mora).Roger Forsberg maste nu ersattas av nagon ny. Ar det nagon har pa forumet som har ett bra nytt tranarforslag?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
T T: Jag har varit inne på det där förut. Och tittar man på Timrås moderna historia så har laget varit som bäst när de haft ett fungerande spel, inte när man haft ett namnkunnigt lag. Det låter väl närmast som en självklarhet, men jag vill bara poängtera att under den senaste storhetstiden så värvade inte Timrå en massa stjärnor, utan man skapade dem.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Flyttat inlägg

Matsg 3 timmar sedan

Timra har inte haft ett fungerande spel i ar och det har man sett tydligt nu pa slutet. Ansvarig for detta ar tranaren som maste se till att spelarna foljer en gameplan och ar taggade i varje match. Ett bra lag med en dalig tranare ger ett daligt resultat och det ar det vi ser nu med massor av frustration fran spelare och supporters. Didrik och Stene ar bevis. Man vinner inga matcher i utvisningsbaset. Med Colliton som tranare skulle Timra spela kval mot Leksand det ar jag helt saker pa. Sportchefen har begransat utrymme pga av den daliga ekonomin, men amerikanen som varvades och forsvann lika fort var ingen moralstarkare for Timra som redan da var frustrerat och dessutom hade skador pa nagra viktiga spelare.Dessutom skulle man varvat langt tidigare och inte i sista sekunden.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Försöker ödjmukt påpeka att det finns en tråd avsedd för snack gällande kommande säsongs trupp/organisation.

Tränarfrågan är uppe, vilket är fullt rimligt. Det har surrats om att Roger hängt löst under säsongen som gått, hur pass mycket substans det legat i det vet jag inte men med tanke på utfallet så är det självklart att han ifrågasatts. Klubben har tagit steg nu år för år, tyvärr alldeles för små för att vara en klubb som Timrå IK i en serie som hockeyallsvenskan. Mycket har spelat in, framförallt ekonomin, men i jämförelse med andra klubbar så går det lite väl långsamt. Den här säsongen hade kunnat bli betydligt roligare. Det kunde man kräva såväl inför säsongen som under den. Vi har underpresterat rejält och det är ytterst få spelare från årets säsong som slagit personligt rekord, vilket är uselt sett utifrån vilken ålder de flesta av spelarna är i. Det såg förbannat ljust ut i höstas, sen kommer det lite motgång och vi är plötsligt i spillror. Samma mönster, år efter år. Ett PP som inte heller i år satte motståndarna i skräck, det vi kunde erbjuda var individuella prestationer. På den posten var vi sylvassa, men vi är ett lysande exempel på att en producerande kedja inte vinner några topplaceringar i slutändan.

Jag gillar Roger Forsberg, det har jag alltid gjort. Det var ett superfräscht namn när han presenterades och passade klockrent in i vår profil. Han kommer från närområdet, hade några års erfarenhet av seniorhockey bakom sig och var van att jobba med unga spelare och spelarutveckling. Han hade inte så pass mycket dokumenterad erfarenhet att kunde ha begärt alldeles för mycket i lön heller. I vårt läge då, inför 2014/2015, var han klockren. Ser man honom leda ett ispass blir man än mer förtjust, han är oerhört engagerad. Jag tycker att det vore synd att släppa honom, väldigt synd. Jag ser gärna att kopplingen mellan TIK och Jämtland blir ännu starkare. Först Forsberg, sen Dahlén och nu senast Själin. Jag har ingen aning om hur turerna gick där och då, men jag har svårt att se att det var någon nackdel att Roger tränade TIK i samma veva som #54 valde att sticka från HV. Nubben och Uffe kände varandra sen tidigare, men Uffe och Roger är ju ännu tajtare.

Ska man då behålla honom bara på grund av den historiken och att han kan vara en bricka i att stärka Timrå IKs varumärke i Jämtland? Ja, gärna. Men inte i rollen som huvudtränare med två assisterande. Frågan är då om det överhuvudtaget är möjligt, vilket det sannolikt inte är. Hirschs ursprungliga roll är målvaktstränare, men han har visat sig vara så pass skarp att han även jobbat med försvarsspelet (tror jag?). Hur gör man isåfall med Stridh, och köper Roger att kliva ner ett hack i hierarkin? Jag vet inte, jag kan bara komma med drömmar och förslag. Drömmen vore att få behålla honom, och att kanske använda Stridh som någon libero mellan A-lag/J20. Det fungerar sannolikt ungefär så redan nu, men med tanke på hur lite vi fick ut av årets trupp så vore det oförsvarligt att lunka vidare med samma konstellation.

Jag har inte attraherats av tanken förr men börjar så smått göra det nu, att plocka in någon rutinerad räv. Min bild av Timrå IK har varit att vi ska vara framåtsträvande, en bricka i att forma den moderna ishockeyn. Vi har på vissa sätt lyckats, vi formar moderna hockeyspelare år efter år som genom att representera Timrå IK får möjligheten att ta vidare steg i karriären. Det märks att vår respekt på den fronten stiger successivt inom svensk ishockey. Problemet är bara att vi inte presterar resultat. Ett ännu större problem är att hitta den tränare som ska få oss att ta nästa steg. Att plocka in en Roger Melin-figur attraherar, sannolikt är att dennes lönekrav inte attraherar fullt lika mycket.

Fredrik Söderström nämns. Han är svår, för att inte säga omöjlig att ogilla. Han har tränat ett lag som tre år i rad haft en effektivitet i PP på minst 20%. Resultaten för laget har dock gått upp och ner, men låt oss komma ihåg att han också tränat Oskarshamn. En klubb som saknar den infrastruktur vi har, med en ungdomsverksamhet i toppklass och förutsättningar för att kunna sikta mot SHL inom snar framtid. Även om vi har en stram organisation så får man nog inse att de fått trolla ännu mer med knäna där nere. Framförallt när de är hemmahörande i en region med ett sinnessjukt antal elitlag. Jag skulle inte protestera om han sajnades, jag tror inte heller att han är omöjlig. Visst kan SHL vara intressant, men det är väl inte supersannolikt att det isåfall skulle bli i en ledande roll.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan och Kongo. Klocka ord. Ibland känner Man sig bara så jävla frustrerad och hetlevrad.
Jag har kritiserat Roger och organisationen lite väl hårt den här säsongen.
I eftertänksamhetens bleka krankhet inser man det.

Vi kan bara ödmjukt konstatera att det är äckligt jobbigt att var TIK:are. FÖR ALLA!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Vad ska gamle Börje göra då? Entledigad från Ingolstadt och var mycket framträdande de sista åren under MIFs HA-sejour. I MIF var han sylvass runt kassen och petade in ett stort antal puckar.

Jag vet ett lag som skulle behöva den typen av spelare, med precis just den spetskompetensen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: En annan som man funderar lite på är ju Pelle Hånberg, vet dock inte hur hans ledarstil är men på nått sätt känns han ändå intressant, han har både varit med om att ta upp Hästen till HA och Karlskrona till SHL och har i allafall rutinen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Challe igen? Han fick ju utväxling på laget när han var här. Kritiken mot honom var att han var Stockholmskt bitsk vilket är plus i min bok och att junisarna inte släpptes fram. Å andra sidan fanns väl inte samma kids att släppa?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Johan Thelin har gjort ett bra jobb med j20 speciellt det senaste året. Han bör också vara ett namn som kan ingå i a-lagsstaben nästa år.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Robin Gartner, där har du en PP-back Nubben
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
EArk Thelin kanske är ett namn flr framtiden men jag skulle nog som Knylan var inne på ha en mer rutinerad herre denna gång.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan:Grym mastodontare där! Nyanserat och underbyggt, respect.

Vete faen angående en rutinerad räv dock. Söderström är en sån typ som lockar stenhårt, misstänker dock att det kan bli SHL där.
Skulle vilja ha en hungrig, totalt insnöad hockeynörd som ritar pp-uppställningar med skeden i frukostfilen.
Å andra sidan - fet rutin kan vara vad laget behöver.

Blir jävligt intressant att se vad som händer på tränarsidan. Att Rogge inte fortsätter som huvudtränare utgår jag ifrån.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Ja, absolut tänkte mest att Johan är ett spännande namn som assisterande tränare först och främst. Men det är ju också beroende på hur det blir med Stridh, och om man tycker att det fungerar att ha två assisterande rent ekonomiskt, eller om man hellre fortsätter med Hirsch som lite av kombinerad MV/ass tränare.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Puckat: Här är en annan offensiv back vars kontrakt går ut, och en spelare som bör vara sugen på en stor roll i ett HA lag för att gynna sin egen utveckling. Rightare dessutom
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
EArk: Precis, ville ha honom inför den här säsongen. Imponerades av det jag såg av honom i Almtuna
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
EArk: Har set nog av dvärgar på 50- 70 kg spyr på SKITEN byggt så i 7-8 år och blir sämre o sämre för varje säsong slutar med möten mot pite teg ö-vik mm åker ur till slut
Kommentera


Sv: Silly Season 2017/2018
Kongo: Johnsson vill jag att vi förlänger med, även Wedin. Sen vill jag har kontrakt på Själin, Hardegård, Hållander och Olofsson! Då har vi en bra början.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Kongo: Jag vet inte hur han sett ut i år men förra året så var han ju så skadad att han knappt kunde stå upp i slutet av säsongen, bokstavligt talat. Folk förstod inte varför han överhuvudtaget stod eftersom han uppenbarligen hade stora smärtor.

Efter åratal av halvlyckade målvaktslösningar så lyckades vi till slut hitta en vinnarmålvakt i Mattsson. Åkerlund har de egenskaperna också, frågan är bara vilka alternativ Nubben har framför sig. Jag vet inte vad man kan förvänta sig av Brattström heller, men det finns ju sämre alternativ än Åkerlund om man tänker sig att ambitionen är att försöka matcha in Brattström relativt försiktigt, låt säga 15-20 matcher. Åke har varit med på flera nivåer nu, han har spelat i såväl topp- som bottenlag. Bor i stan. Om alternativen är att plocka in en 20–22-åring som lirat tredjespade i en SHL-klubb eller Åkerlund så känns Åke som ett betydligt lugnare alternativ, för hjärtat då.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Otto1: På nått sätt känns det som att det finns mer att klämma ut i Boyce och Ludde Nillsson och jag hade iinte gråti om dom blir kvar heller. Emil Berglund är jag lite kluven över, han har grym inställning men bor i en för liten kropp för sitt eget bästa. Molinder som har kontrakt över nästa år skall husera i en 3-4:e kedja och vara en defensiv kugge, tycker inte han har de offensiva kvaliteerna att spela i en offensiv roll som han gjort i år. Lauritzen har visat att han är en top 2 center även för kommande säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Är det klart att Brattström står hos oss nästa säsong?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Det finns frågetecken kring skador och säsongsaktuell prestation, ja. När jag såg honom ifjol utstrålade han en fantastisk pondus, något som kan innebära ett indirekt ledarskap gentemot övriga spelare. Skulle kunna vara guld värt för TIK:s typ av unga lagbygge. Han är rutinerad och har ju även stått slutspelsmatcher för Timrå (även om det är historia nu). Finns redan i stan och lär vara en relativt billig lösning. Känns intressant!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Modano: Se på Luleå. Storlek och fysiskt spel är ingen garanti för framgång.
När laget förmodligen har haft den största spelarbudgeten i SHL så måste det väl räknas som det största fiaskot i svensk elithockey i år? Dom klarade med nöd och näppe en play in plats, och sedan ut i två raka i åttondelen.

Är aldrig inne på andra lags forum, men där borde man vara rätt förbannade nu. Med tanke på hur det har låtit här, där vårt misslyckande är en lätt bris i jämförelse tycker jag.

Alltid rött, alltid rätt!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
RunarUp: Men jag håller med dig, Modano, vi har vägt alldeles för lätt i år. Men jag vill inte se ett lagbygge ala Joakim Fagervall där alla spelare under 190 ratas med automatik.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
RunarUp: Sedan måste väl fysiken vägas samman med spelstilen. Att ha en kille som glider runt som en blåval, dvs. är stor och tung men gör inte en fluga förnär, är knappast något att sträva efter.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Jag vet inte, men den här fascinationen som verkar finnas kring TYNGD och stora spelare, känns inte den lite Tom of Finland?

Visst, storlek är aldrig fel men den här snabba och tekniska hockeyn vi vill och försöker spela rimmar väl inte jättebra med att ha halva truppen fylld av spelare som alla mäter minst 190 cm och 90 kg? Har man den storleken och dessutom speeden så går man som en raket genom seriesystemen av den enkla anledningen att det är sällsynt. Men absolut! Jag ersätter gärna Stene med en spelare av samma storlek. Sett till genomsnittstyngd så matchar vi de flesta lag, väldigt många ligger där kring 85-kilosstrecket, precis som vi. Trots att vi var det näst yngsta laget, något som ofta korrelerar.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Nä, det är det inte. Men det vore överraskande om han väljer att flytta upp hit för att sedan göra en J20-säsong och sen pysa iväg när han förmodligen kommer få ett gyllene läge till allsvensk hockey direkt som förstaårssenior.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Sa inte Nubben på något klubbmöte eller dylikt under säsong att man skulle satsa på Brattström nästa säsong. Har för mig att det var någon här inne på HS som skrev det efter att ha varit på mötet.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Det stämmer så sa han på senaste medlemsmötet
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Visst, och det är väl hela tanken med allt. Men rent formellt så har han ju inget a-lagskontrakt påskrivet, så 110% klart är det ju inte.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Det är något med den där hockeysnubben från Luleå man känner igen...
Uppladdat:

450x300-img_6870.jpgimg_6870.jpg

Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Åkerlund spelar i rätt serie nu.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik:
Var det före eller efter det hade serverats en "nubbe"...?
"ursäkta kunde inte låta bli" ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Slut på säsongen, ge oss lite rykten!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
jå1: Ryktet går att Jens Lööke vinner Timrås poängliga nästa säsong
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Frågan är nu om världsishockeyns fanbärare Modo Hockey någonstans börjar greppa sin verklighet? Jag tror inte det, än. Är Karlin ett namn fint nog för den föreningen? Vettefan alltså. Borde vi ta den chans som eventuellt dyker upp istället? Ja, gärna.

Ser att Lars Marklund nämns. Ja, det hade varit ett bra namn men det kändes ännu bättre för några år sedan. Vår profil måste någonstans glida över lite i att prestera resultat på seniornivå nu, att hitta en tränare som är van att jobba med en sådan kravbild. De som var 19-20 bast när vi åkte ur börjar bli 23-24 nu, de ska veta att man inte kan äta chips till middag vid det här laget. Kraven måste upp.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Lars Marklund kan absolut vara ett bra namn ändå, det säger jag ingenting om. Men vi har nog passerat den där fasen där stort fokus handlat om att anpassa stora delar av truppen till seniorhockey nu. Vi kommer ha en ung trupp även nästa år men vi måste försöka kräma ur mer ur de spelare som fortfarande ses som småttingar men inte är det. Blir Boyce och Wedin kvar så går de in på sin åttonde respektive sjunde a-lagssäsong.

Jeremy Boyce ligger på nioende plats över antalet spelade matcher i TIK-tröjan nu, efter ännu en säsong utan en enda missad match. Killen har inte missat en enda match sen han kom upp i A-laget som inte handlat om JVM eller avstängning (tror jag, utifrån statsen). Gör han en säsong till och håller sig hel så kommer han ligga före Håkan Pettersson efter nästa år, på en fjärdeplats. Boyan fyller 24 i augusti. Jag skulle vilja veta om det finns någon motsvarighet i Sverige.
Kommentera

« · 1809221