1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604462 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 2022-2023

Sv: Silly Season 2022-2023
Är det någon som vet hur det gick för Lodin inatt?

Jåkkinen: Förlorade hemma med 2-6 mot Rochester Americans. Inga poäng heller för Lodin.

Jokki Ollinen: Nop,men det kanske dyker upp nån back från Schweiziska ligan till veckan istället,man vet ju aldrig ,den som lever får se.

Dr.Krykov: Tror ni att Lodin kommer hem om han inte lyckas därborta? Blir det Timrå, eller Leksand isf?

TikShank: Har Lander varit i farten igen? :-)

TikShank: vem har vi på g därifrån? Lite mer kan du ge oss ;)

{7043}: Ja du har rätt, "en i mängden" var slarvigt uttryckt. Han skulle givetvis vara en av topparna, en absolut spets. Men inte utan konkurrens som tidigare och inte den självklart Ledaren

Olli Nomadinen : Vet inte, men tror ändå Jonte skulle komma in med naturlig "pondus". Wedin,Lundin, Svensson,Didde,Blomman etc har spelat med och har respekt för Jonte. Självklart så är Lander alfahannen, men skulle säga att det finns plats för Jonte att ta för sig också.
Jag väljer den positiva tanken att ha 2 ledare med enorm vinnarskalle som kommer höja vinnarmentaliteten både på träning och match.

Sputnik: Du tror inte vi blir lite framtunga då med Rattie, Hanzl, Lander, Pettersson, Wedin, Dahlén? Mkt stjärnstatus där och den ekonomiska biten lämnar jag ändå därhän. Jag frågar utan insinuation, det behöver inte alls bli så. Vill tro att alla dessa är mkt bra lagpersoner också och tandvattnet rinner ju bara av att läsa namnen

Olli Nomadinen : Kan det inte rent av vara ett perfekt läge att både Lander och Dahlén joinar ihop nu? Tänk om Jonte typ signat 3 årskontrakt inför förra säsongen och varit den naturliga ledaren från föregående säsong, sen in kommer Lander som varit iväg flera år och kommer in och helt plötsligt måste Jonte steppa åt sidan typ?
Nu med en "halvt ny grupp" kommer ju båda in med lite av ett blankt papper i så fall.

Nu är ju det bara spekulationer då förstavalet givetvis är NHL om har får ett bra envägskontrakt.

Så, Jonte klarar tyvärr inte NHL. Det var inte så jävla förvånande. Får se om han klarar leverera i SHL eller om han trivs bäst med att lalla runt i HA mot töntarna i modo?

Olli Nomadinen : Haha jadu, vi har ju inte riktigt varit i denna situation på bra många år. Men tänker ändå att det finns bra med 2vägs forwards i truppen med.
Lander, Hanzl,Wedin framförallt tar ju defensivt ansvar. Pettersson skall jag erkänna att jag har lite halvdålig koll sett till 2vägsspelet.
Det är ju ändå 2 bra topp kedjor vi får ihop.
Sen en 3"e kedja med Hartmann-Lundin/Erik.A-Blomman
Så känner jag balansen finns där att slippa vara "framtunga"
😊

Va?: NHL är en b-liga för folk som inte orkar spela på en fullstor rink. Jonte är för bra helt enkelt. Precis som du i det här forumet. Du ligger en nivå över oss alla när du plitar ut dina bokstäver. Alla bryr sig.

Smokey: Hövve på spiken

Vafan sysslar IKO med? Tror dom kniper en semifinalplats idag

IDAG redan ? ja hua

Jåkkinen: Måste säga att Rögle är riktigt bleka dock, inte för att ta nått från IKO. Men som Rögle spelar nu skulle de bli uppätna i en semi.

Sputnik: 2-1. Är ju starkt att ens ta sig till kvart sett till förutsättningar

Jåkkinen: Yes, men Rögle saknar några kuggar va?

Starkt att ta sig till slutspel. Skillnaden när vi röjde i början på 2000 talet var att man var tvungen att hamna topp 8 flr slutspel. 😁

Sputnik: Tycker du verkar göra allt för att förminska ikos prestation 😂

Jåkkinen: Haha närå. Har lyft upp Oskars som ett exempel hela säsongen faktiskt. Hur man med små medel kan bli hyffsat framgångsrika. Men tycker Rögle är svaga, min ärliga åsikt. Detta baserat på hur övriga Kvartar sett ut spelmässigt. Även om det är häftigt att Oskars kan utmana Rögle givetvis.🙂

Sputnik: Rögle har vänt, får hoppas att det blir en 7e avgörande

Jåkkinen: Rögle tar det här. De är ett typiskt slutspelslag

Sputnik: är väl deras stjärnor med Zaar, Everberg och Tambellini som producerat i denna match. Ska man lyckas i slutspel så måste stjärnor vara ledande. Titta bara hur Hanzl klev fram för oss.
Karlqvist i IKO har väl t ex varit lite för osynlig för dem i denna matchserie.

Uppladdat:

500x0-screenshot2022-04-10-18-15-53-218comandroidchrome.jpg

Villervalla: Underbar spelare, Timrås enskilt viktigaste spelare denna vinter enligt mig.

Är det bara jag som förknippar HV71 låten med Viktor Lodin?

Niikeliito: ja Rattie gjorde målen och Svensson skrämde motståndare men Hanzl var ju klasser bättre än övriga

OlliJanne: Ja det finns ingen tvekan på vem jag hade behållt om jag behövt välja på Hanzl eller Rattie Tex.
Rattie i all ära men utan Hanzl denna säsong hade vi aldrig spelat i SHL.
Hanzl va väl aldrig inne på ett mål bakåt i 5 mot 5 i kvalet har jag för mig?

Smokey: Dahléns vara eller icke vara. 22p på 55 matcher tycker jag indikerar att Dahlén ändå har något att komma med på den nivån. Inte på det viset vi minns honom som en ledande offensiv spelare utan hans roll i NHL kommer nog att vara en komplementspelare i topp6. Han är smart nog för att hänga med och spela offensivt med ledande spelare men inte tillräckligt stark och skicklig för att skapa mycket på egen hand. Dahlén kan nog vara ett billigt alternativ för något NHL-lag att fylla ut sista topp6-platsen med. Som Jimmy Hamrin sa så tror jag också att han kommer få något bud från något annat lag om San Jose inte gör det. Chansen dör nog inte med San Jose.

Ni som tror han är för dålig kan prova kolla på andra svenska spelare som producerat runt 0,4 poäng per match. T.ex. Marcus Johansson, Victor Rask, Fabian Zetterlund, Pierre Engvall, Jesper Boqvist, Isac Lundeström och Jakob Silfverberg. Ska alla dom spelarna packa väskorna och åka hem? Sen har vi spelare mellan 21-25 som producerat mindre poäng per match än Dahlén: Mattias Janmark, Oskar Lindblom, Rasmus Asplund, Oskar Steen och Nils Höglander. Är alla dom körda också? Det går säkert att argumentera att några av dessa spelare bidrar på andra vis men dom spelar ungefär lika många minuter som Dahlén per match så dom har inte direkt mindre roller i sina lag.

Sen är det ingen panik att vi måste få in Dahlén precis till nästa säsong heller. Våra toppspelare har alla kontrakt på flera år (förhoppningsvis). Jag tycker han ska satsa på minst ett år till med NHL innan han kastar in handduken.

OlliJanne: Det är väl hur man ser på det. Men Rattie är ju en Sonnenberg, en typisk kanadick som på hög nivå spelar med känslorna blottade och älskar sporten. Fruktansvärt lätt för publiken och media att ta in till sina hjärtan. Ett riktigt affischnamn, det är ju viktigt i sig. Hanzl är ju motsatsen till Rattie. Lite svårare för den oinsatte att ta in och förstå. För Hanzl var så extremt jävla bra med sitt jobb i det tysta hela säsongen. Rent av ovärderlig! Sen klev han fram i kvalet och var tungan på vågen med sina blytunga poäng.

Tvingas jag välja mellan dessa två herrar faller valet nog på Hanzl. Men man bara älskar Ratties primalvrål när han gör mål. Eller när han sopar till Tyrren uppe i delfinen...

{8760}: vi ska fan inte välja, vi ska ha BÅDA!

OlliJanne: Läste på Twitter av folk som känns trovärdiga, vi är inte ensamma om att dra i Rattie, varken vad gäller SHL eller utomlands. Det kommer kosta att slanta upp..

Sputnik: kostar att hitta en likvärdig ersättare också och i Rattie vet vi vad vi får medan en ersättare kan ju bli en flopp

Om jag förstått det hela rätt så har Timrå erbjudit ett kontrakt till Rattie så klart. Men att man står fast vid summan. I sin tur har Rögle erbjudit ett också,men med betydligt bättre betalt. Så det står väl och väger där antar jag. Känns tveksamt att han stannar. Men jag hoppas jag har fel. Ja mena, vi kan ju inte få ALLT ! :)

För övrigt trodde jag att HV - BIK skulle bli mer spännande ....

Gooode: Väljer han Rögle så är det pengarna som styr. Väljer han Timrå så är det kärleken till Timrå… och Lander som styr. Så ser jag på det.

Gooode: Jag tror inte det är pengarna som är problemet i Ratties fall fortfarande. Han kommer få betydligt bättre betalt framöver än denna säsong hos oss. Han går nu igenom en familjesituation som han sa precis vid intervjun efter vi kickat ut Djurgården. Han älskar Timrå och folket runtomkring. Frun har ju lite att säga också och vi får se i dagarna om hon trivs här eller inte.

Gooode: För mitt egna bästa så räknar jag med att han försvinner så det inte gör lika ont när det väl blir officiellt haha

{9814}: Folk verkar glömma att samma källa som hade rätt på Wedin/EP 5 år sa att Rattie var klar för 2 år. Jag litar stenhårt på det, vill inte tro annat.

Synct: Jo egentligen tror jag att han blir kvar, allt annat känns jävligt märkligt nu. Men kommer inte kunna slappna av förrän Timrå går ut med att det är klart!

Synct: Dem har skrivit 2+3 år med klausul, får gå efter 2år men inte till annat SHL lag.

Degenerate: Bra där 😂

Degenerate: (Håller mikrofon mot munnen) Källa på det?

Synct: Två olika källor, vill du ha namn och adress?

OlliJanne: Ja helst. Men nu står ju 3 eminenta hemvändare på lönelistan också. Samt att vi måste ha in en sjuhelvetes back till...

Andersson: Hade ju varit roligt om Bikkarna hade kunnat jävlats lite mer än så här. Får hoppas att dom kan nypa hemmamatcherna

Men vadå lönelista? Lööke, Åberg, Liljewall med flera står ju inte med på lönelistan längre. Från den säsongen har vi säkrat upp minst 7-10milj ifrån nu. Därefter kommer fler nyförvärv och förlängningar. Vi ska gå från 35milj i spelabudget till 42-45milj. Vi kan ju säga redan nu att Lööke, Åberg och Liljewall är ersatta med Pettersson, Wedin och Lander. Vilket gör att budgeten inför nästa säsong uppgår max 1,5milj mot tidigare 3 spelare. Klart vi hamnar inom ramarna. Torines sa väl att han vill lägga undan lite pengar utifall man ska värva något under säsong dessutom.

DenRöda: märkte själv att jag kanske var svårfattad i vad jag skrev.

Lööke, Liljewall, Rajaniemi, Åberg, Boyce, Madsen, Paigin, "Bohm" och säkert någon mer har ju fått gå nu. Boyce hoppas jag det förlängs med. Mr Timrå.

35milj i budget blev säkerligen 22milj efter dessa blev utan kontrakt. Då har vi 20milj kvar minst att handla för. Vi kommer med all sannolikhet hamna inom ramen av budgeten oavsett om vi förlänger med Rattie och får hem Dahlén

Jåkkinen: Skaplig oflyt har Bikkarna i allafall. Skador på bärande spelarna likt förra säsongen.

« · 2328345 · »