jokklas: Håller med men förstår också Zambonis resonemang. Absolut skall vi också hitta breddspelare ur eget led, det är den billigaste lösningen till att börja med.
Grejen är väl dock att i princip hela vår backuppsättning. Förutom Rindell och Lyytinen får väl anses som breddbackar i dagsläget. Kommer Kapanen göra en budgetvärvning med sista backen in så kommer vi vara väldigt beroende av att nån av Junisbackarna tar stegoch kan leverera en del poäng.
Zambonin: Man har ju uttalat sagt man vill satsa på att ta fram egna spelare. Om det bara är värt att satsa på de man tror blir ledande spelare i 1:a och 2:a skulle jag inte ge mycket för satsningen. Dvs man kan inte enbart ge potentiella stjärnor chansen.
OlliJanne: Jag ser inte, och har egentligen aldrig sett, uppsidan med Noel som gör att vi tror på han så pass mycket som vi gör. Känns som att han kan bli en stabil 3e backparskille i SHL som bäst. Melander däremot har verktyg för att bli riktigt bra, skillnaden där ser är främst att Melander har bra handleder, fin rörlighet men måste lära sig spelet, medans jag tycker Noel saknar puckbehandlig, är lite kantig och inte visat prov på något vidare spelhuvud offensivt, han har däremot visat bra avvägningsförmåga, disciplin och har en ansvarsfullt spel. Jag tror det är enklare att lära sig Noels skills, än Melanders helt enkelt.
Sputnik: Lite kuriosa om Melander är att han fick prova på juniorlandslaget i bandy om jag inte missminner mig så kanske något för Selånger om det inte blir a-lagskontrakt. 😉
RunarUp: låter ju som en sweet deal både för mig och klubben och hade jag inte missat mitt tandläkarbesök idag så hade jag haft råd. Nu får jag istället pröjsa 1300 kr pga uteblivet besök :-(
Sputnik: Emil Melander har skrivit på, dock vet ja inte hur långt kontrakt :) spännande spelare. Vore kul med en säsong där lite junisar klev fram och gjorde succé. Känns som att det behövs 😄
Tom Topp: Guldmedlem + känns som ett ännu bättre alternativ då för den som har råd. Lägg på en femhundring och du får en replika plus ytterligare två pottbiljetter.
Sputnik: Känns som att om vi fans fått bestämma hade Edfeldt redan varit signad av Östersund medan den nya yngre förmågan är senaste flavor of the month. Precis samma sak i fallet OJ vs Värmhed. Den ena har inte chefat i SHL och den andra har knappt spelat i SHL... alltså sätter optimisten tilltro till den som inte spelat där i hopp om att "ja ja han den andra dominerade inte men nu jävlar ska ni få se när den här nya killen kommer..."
Jag tror att vi som INTE jobbar som sportchefer och tränare har kanske råd med den slit och släng lyxen medan föreningen förhoppningsvis har en mer långtgående plan än så
Sputnik: En liten tanke. Emil Melander var alltså poängbäst av alla backar i J20 nationell. Borde inte han ligga bättre till att få en rejäl chans på backsidan än Edfeldt?
Det är ju sådana backar vi borde ta hand om på riktigt, som har potential att bli poängspelare även på SHL nivå.
{297}: Jo men det är ju det som är lite grejen, EA är för vek i egen zon för att vara en grinder som skall stänga ner motståndarens offensiv. Han är för menlös i alla zoner egentligen. En habil spelare i SHL men inte vad vi behöver i dagsläget. Därför klingar förlängningen illa i mina öron, med tanke på att vi redan har en tom plånbok på det.
Olli Hahl: Apropå Melander, är inte det en skridskostark tvåvägsback? Han spelade rätt så länge forward som U16 och då var han riktigt vass framåt. Är väl kanske snarare det tyngre grisgörat längs sargerna som är hans svaghet?
Synct: Finns möjligen några , men inte sådana listor och förhandstips , det är enkom klickbeten
Under Samtal med Wennerholm sade han uttryckligen att han skrev alltid det han visste gav klick mer än nyanserade genomtänkte alster som gav färre klick De mäts på klick inte kvalitet
Olli Nomadinen : Dom har bara ett mål med allt de skriver , få folk att prata om det och dela länkar för mer klick, de har inga anspråk på att verka kunniga Deras jobb är enkom att generera klick genom provocerande rubriker och erbarmliga alster
Olli Nomadinen : Vissa verkar förvänta sig poängproduktion från EA. Man måste nog väga in på vilka premisser man förlänger med honom. Han ska spela i 3:e eller 4:e och spela 0-0. Han ska inte göra några mål eller poäng, han ska bara döda tid och i bästa fall ställa sig åt sidan om någon yngre lovande spelare/Junior spelar så bra att denne gör anspråk på EA’s plats. EA ska göra oss lite mindre skadekänsliga på forwardssidan. Sen kan man ändå fråga sig om han redan är överflödig ändå men det är ju inte fyra producerande femmor som är kapanens mål heller.
Synct: Bedrövlig lista. Glenn Gudtafsson, Liam Öhgren mfl före? Aftonblaskan gör ju inte det bästa i att övertyga mig för att inte fortsatt tycka de har noll koll.
OlliJanne: Kapanens brorson som spelade i Finland igår är riktigt bra. Tänk att ha honom i Timrå. Eller Kapanens son skulle också funka. Kan bli verklighet i framtiden vem vet.
Att man inte har pengar till en stjärnback låter konstigt. Och även om det är så kan man nog lätt få in pengar från SCA eller andra sponsorer samt supportrar om det krävs. Hoppas de utnyttjar det kortet och i tid isf inte mitt under säsongen, för pengar skramlar vi lätt ihop det har vi visat tidigare med swishkampanjer etc. Eronen är det inte klart med än. Där frisläpps mycket pengar som det kan köpas en stjärnback för. Krävs inte så mycket extra han är trots allt landslagsman.
Kom igen nu Kapanen fixa en Juolevi eller liknande så vi blir att räkna med på riktigt i vinter! Vi fans vill det de flesta av oss.
OlliJanne: Känns som vi är många som kan enas att problemet inte är EAs existens. Problemet är ”INGA PENGAR, BLIR JUST NU EN BACK FRÅN WISH” samtidigt som man förlängt med Lundin + EA, hintat om mer tid till OJ+Värmhed i en redan rätt stjärnspäckad forwardsuppsättning.
{9908}: på det stora hela är ju inte detta något emot EA som spelare eller person men när Kapanen sitter och säger att han inte har råd att köpa en vettig back fattar jag inte varför man förlänger med en erfaren bredd forward. Som det är nu har vi Edfeldt och Forsmark som är nästan att klassa som juniorer i SHL sammanhang och nu ska alltså Melander läggas till den listan. Dvs 3 unga oerfarna backar medan vi har proppat forwardssidan så full med rutin att den i princip skulle kunna matcha både SAIK och Växjös forwards SAMMANSLAGET. Enbart Brynäs kan plocka fram en bättre och mer rutinerad center, öööh vänta hur gick det nu förresten...
Olli Nomadinen : Förhoppningsvis finns det väl någon grand masterofpuppets-pullingthestrings-plan över detta. Men lägg även till Alvarez ovisshet. Honom borde vi väl kunna avskriva nu va? Inte för att jag vill det, men vi kommer ju ha någon parodisk röda armén under WW2-mansuppsättning på forwardssidan isf.
{9908}: Du behöver inte hitta förklaringar för att inte säga emot mig. För det finns inget att säga emot. I'm with you. Och de flesta övriga. Jag försöker bara vara lite konstruktiv och förklara för mig själv (och kanske andra) hur jag tror det resonerats kring EA
Olli Nomadinen : Jag är absolut inte en i motorsågskören gällande EAs förlängning, -egentligen-. Tycker han absolut har positiva sidor, och hans rutin ska man aldrig förringa.
Det jag dock denna gång sitter och bankar träklubban i skallen över, medan jag spänner kardborrebanden på skorna, är hur man tänkt med honom sett till materialet vi har i samma fack och kombinationen av att vi verkar vara så ekonomiskt ansträngda att vi inte kan lappa den nuvarande rätt svajiga backsituation. Lägg även därtill att det talats mycket om inslussande av juniorer med. Tänker man potentiellt EA, Boyce och Mieho som extra? Förutsatt om laget är friskt och OJ+Värmhed får chansen.
Försöker alltså inte säga mot dig. Förstår helt klart förlängningen av EA i 8 fall av 10. Vi kommer nog inte få några svar heller förrän laget är spikat, men så länge är det ju kul med hjärngympa.
Knylan: Vi är alla här överens om att EA är en spelare som just inte väcker nåt. Menlös har nämnts. Jag har dock inte sett många som uttryckt att han är direkt usel, ett sänke mm. Habil s k u l l e kunna vara ett epitet på honom också. Jag vet att många kanske tycker det är väl positivt sett till prestationerna men jag kan ändå tänka att det är vad Kapanen lite ser men kanske framförallt hoppas på. En motvikt till stjärnglansen i forwardsuppsättningen. En kille som varit med ett tag, vet vad som krävs och kan gå in och vara habil. Billig i drift men säker leverans. Inte poäng då men trygghet, stabilitet och upprätthållande av nivå. Han är själv inte nöjd med gångna säsongen och det finns en "gå till jobbet varje dag"-aura sedan tidigare hos honom som jag tror både han och ledningen hoppas och tror skall kunna uppnås igen
Sputnik: Jag instämmer också i skepsisen runt EA, men nu när såväl han som Lundin fick förlängt så blir det åtminstone för mig mer intressant att spekulera i anledningen till det hela. Men att Kapanens beskrivning av EA haltar håller jag givetvis med om.
Genom åren har det funnits spelare vi supportrar inte alls begripit oss på, Erik Andersson är verkligen ett lysande exempel på en sån typ av spelare. Men när man lagt det pussel som utgör kommande säsongs lagbygge så har ändå de som roddar landat i att man inte vill vara utan honom, vilket jag någonstans kan förstå givet (för oss kända) alternativen.
Vi får se vilken typ av roll Mieho får till vintern, men man centrade väl inte honom något alls i vintras och han lirade inte heller center i Ilves innan han kom hit. Att lira center på den här nivån (i ett lag som tillhörde övre halvan dessutom) kräver nog betydligt mycket mer än vad som är lätt att ta på. EA är hur som helst ett faktum och det är upp till de andra att konkurrera ut honom. Alternativet att skeppa honom och bereda plats för någon av de övrigt nämnda tror jag hade varit vanskligt på förhand.
Knylan: Fast vad gör EA till mer center än Mieho som Kapanen också uttalat sig om att han kan spela både och? Detta uttalande är från Kapanen angående EA.
"Erik är en skridskostark spelare som kan spela både center och på kanten."
Alltså är ju inte EA primärt en center heller, jag tycker han är en rätt intetsägande spelare som sagt och handlar det om att spela honom som vinge så finns det absolut billigare lösningar att tillgå.
Sputnik: Ambitionen kring att lira Mieho som center kan möjligen finnas, men känslan är att den är en smula avlägsen. Oliver lirade inte ens center i J20-slutspelet och att man redan från start skulle se Värmhed som en center för fyra kedjor låter smått vansinnigt.
Därav EA, skulle jag tro. Han är ren buffert, sen får resterande se till att konkurrera ut honom över tid.
Sputnik: ja istället för en 150k back hade man haft råd med en 230-240k back. Prickar man rätt där så gör det nog faan så mkt mer skillnad än vad en extra brunkare lär göra skillnad
{9908}: Håller med dig i punkt och pricka här. Vi har absolut råd att "chansa" mer på forwardssidan. Vi har ju späckat med centrar redan dessutom. Lundin,Mieho, Lander, Hanzl, Oliver.J och Värmhed.
Om vi skall ha EA på en kant så är han ju än mer ersättningsbar.
Nej ekvationen går inte ihop om vi får klippa och klistra för en SHL mässig back, inte en "spetsback" ens alltså och sen ha förlängt med EA. Även om han kostar 80-90 k så är det ju dyrbara pengar som man kunnat lasta på ännu mer lön på backsidan.
Tom Topp: Ja Lyytinen var nog vår bäste back. Spelade sig oftast ur trängda situationer på ett elegant sätt, letade alltid bra uppspel och kunde vara fysisk när så krävdes. Enda han saknade var väl kanske lite mer poäng offensivt men jag tyckte han blev bättre på det i slutet av säsongen. Kan han "bara" vara lika bra en säsong till ska vi vara jävligt nöjda
OlliJanne: Lyytinen tyckte jag var vår absolut bästa back, förutom i början av året då han var halvskadad! Som jag tolkade Kapanens uttalande om Melinder så skulle han få ett kontrakt, gå in på nio backar, och sedan kommer en eller två yngre lånas ut. Men hos mig är glaset halvfullt! 😁
Tom Topp: "glaset är halvfullt" killen i mig måste påpeka att varken Lyytinen eller Rindell är några stjärnor än. Lyytinen gjorde en grymt stabil säsong som verkligen imponerade på mig men jag vill gärna se honom göra om den. Rindell måste nog fortsätta rehabba sin skada så han är fit for fight till hösten. Kan bli en stjärna men jag vill nog se lite mer av den varan. Den dagen motståndarfansen snackar om Lyytinen och Rindell som de snackar om t ex Lander och Dahlén då kommer jag skriva under på att de är stjärnor. Kunde sedan Didde sluta vara så jävla skadad och Svensson sluta vara så jävla gammal och Erixon använda sin höga nivå liiiite mer ofta så hade vi ju nästan en helt ok backsida...
Sputnik: Ja alltså är vi på randen att behöva chansa på en junior på backplats, hade det väl varit otroligt logiskt att istället ”chansa” på någon junior på forwardssidan, gällande EAs plats? Kommer inte såga den förlängningen rent sportsligt. Uppenbarligen tillför EA mer än vad vi (jag) som fans kanske ser.
Men är man så råpank att defensiven riskerar bli inte bara numerärt utstickande, utan också kanske kvalitativt, har jag som sagt jättesvårt att få ihop ekvationen.
Absolut skall vi också hitta breddspelare ur eget led, det är den billigaste lösningen till att börja med.
Grejen är väl dock att i princip hela vår backuppsättning.
Förutom Rindell och Lyytinen får väl anses som breddbackar i dagsläget.
Kommer Kapanen göra en budgetvärvning med sista backen in så kommer vi vara väldigt beroende av att nån av Junisbackarna tar stegoch kan leverera en del poäng.