1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604124 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Poffa: Klubben hade i alla fall som mål at göra ett gäng miljoner plus året som gått. Om föreningen sedan lyckats nå målet är en annan femma. Ett klart mål har varit att bli ett etablerat elitserielag, hur det sedan gick den gångna säsongen vet jag inte.

Lite "kniven mot strupen" gjorde att vi fick se rätt vassa spelare under slutdelen av säsongen (t.ex. nämnde Rosa) som säkert kostat en del. Bra agerat ändå av föreningen att undvika kval och i sämsta fall allsvenskt spel nästa säsong. Det är antagligen det värsta som kan hända en förening vars mål är elitserien.

Min högst personliga gissning är att föreningen gjort ett plus, dock mindre än det man hade hoppats på.

Bragd-Birger:

Tydligen har dock MODO vänt trenden det här året. Siffror (obekräftade) säger 300 000:- på plussidan det här året. Vilket är helt okej trots ett rejält tapp på åskådarsidan (det är förresten pinsamt att det är fler förbokade stolar till nya arenan än det var i snitt i Kempis den här säsongen).

Hur ser det ut hos er? Ni borde gjort en vinst också, va? Gunnos och Jontes löner försvann väl till viss del i Rosas plånbok, men ändå. Några siffror som sipprat ut än?

kulltorp: Vad Modos storsatsning innebär återstår väl att se. Klubben har som bekant gått 'hyfsat' dåligt ekonomiskt de senaste tre, fyra åren och det tidigare så imponerande egna kapitalet är numer blott skrammel på kistbotten.
Likväl så lär det frigöras kapital som tillåter en ordentlig sjösättning av nya arenan. Det gäller ju att segla med så länge vindarna är gynnsamma.
Det finns dock uppenbara problem i föreningen att balansera inkomster och utgifter. Något som inte löser sig själv genom att man ökar omsättningen.

Swordster: det var väl därför han försvann från DIF, dom vara inte villiga att betala det ansåg sig vara värd..

kulltorp: Efter vad jag har hört var Adan A inte ens intressant sedans hans agent presenterat lönenivån...

Det var bara MoDo och ett lag till som la ett bud.

Jag känner en liten oro inför värvningarna till nästa år. Modo storsatsar och kan mycket väl sno Gunno. Adam A har de redan tagit i kamp med oss.

Skellefteå går med all sannolikhet upp i år och då kan vi glömma Hedström.

Linköping lär tappa en del och kommer att gasa i värvningarna, och då har TIK inte mycket att stå emot, erfar jag.

Johan Ryno+ andra lovande spelare slåss vi med i stort sett hela elitserien om att få. Ska bli kul att se hur det går...

Nä, jag har en otäck magkänsla som inte riktigt vill släppa.......

Hjälp mig ngn...!!!

Kommer Hedström tillbaka till elitserien så är jag säker på att han spelar minst en säsong för Timrå, han fick ju bryta kontraktet med Timrå fastän han skrivit på för förra säsongen. Lite tacksamhet tror jag att han visar.
Nordgren går inte till Modo där han blev ratad och skickad till Sundsvall, tror att Nordgren har ett större Timråhjärta än Modohjärta.

MEN,MEN, Salo sa upp kontraktet med Modo för att karriären var över och ett par månader skrev han på för Frölunda, allt kan hända.

Att Timrå fick Pärssinen att skriva på är viktigt, bara ha ett sådant namn i truppen kan få fler att skriva på. Timrå IK har ett bra rykte i Finland, klubben tar hand om sina spelare vilket är oerhört viktigt.

Friman SR och Dream Team: Intressant diskussion. Jag läser och njuter.

Dream Team: Ja, visst gjorde du det..;-) Jag med ironi åskådliggjorde bara på mitt sätt att det borde vara lättare att hitta i hamnen än i villaområden efter en ishall... Du har helt rätt för fler folk kommer att hitta hockey i Övik.....;-)

Friman SR: Jaså, gjorde jag?

Jag skrev: "Men en ny arena placerad väldigt centralt i kommunen borde det väl på förhand finnas rätt goda möjligheter att få ett bra publikunderlag."

Detta skrev jag underförstått att hamnen ligger fantastiskt mycket mer centralt än villaområdet Hörnett där Kempehallen är placerad. Det torde alltså bli betydligt lättare för Modosupportar i allmänhet, ja, även för bortasupportrar, oavsett vilket håll man ansluter till Ö-vik ifrån, att ta sig till arenan.

Men detta är väl egentligen av mindre värde. Utmaningen blir väl istället att kunna se till att fånga en så stor marginalpublik som möjligt. En publik som idag kanske hellre väljer att stanna hemma i TV-soffan då bekvämligheten i Kempis går i undermålighetens tecken. De som alltid gått på hockey trots detta lär ju fortsätta med det. Men den osäkra del, både till antal och huruvida de kan lockas med eller ej, är väl själva nöten som ska knäckas här.

Dream Team: Ja ja, men du glömde ju faktorn att det bli lättare att hitta till hamnen än att hitta till Kempehallen ju.....;-)

Stenkarn: Du har rätt om LHC. Man låg runt 90 procent i sålda biljetter de sista säsongerna man spelade i Stångebro. 4 700 var max. Snittet låg mellan 4 000 - 4 300, vilket är i nivå med det snitt vi haft i Timrå de senaste säsongerna. Ett snitt som vi väl är mer än nöjda med? Med det i bakhuvet, och med kunskapen om att Linköping är en stad god för mer än 130.000 invånare borde man som du också påtalar också ha en rätt bra chans att sälja ut en hockeyarena som tar in drygt 8 000. Ja, att man är svältfödd på topphockey förstärker bara detta.

I Ö-vik bor ca. 55 000 människor. Men en ny arena placerad väldigt centralt i kommunen borde det väl på förhand finnas rätt goda möjligheter att få ett bra publikunderlag. Fjolårssäsongen låg snittet på knappa 5 000. Detta skedde med kopplingen till världens bästa lag (?) på isen, och med ett fokus på egentligen en spelare. De säsonger som Foppa inte funnits på isen så har man fått nöja sig med siffror som du säger konstant legat runt 4 000, vilket motsvarar ca. 80 procent av publikkapaciteten. Men då har man också haft en av elitseriens sunkigare ishallar. Det är inte helt oviktigt, tror jag. Varför man sålde ut i stort sett varje match förra säsongen var som sagt beroende på en alldeles unik spelare. Det draget förstår jag helt och fullt. Och jag kan också förstå varför folket kanske hellre väljer att stanna hemma när laget på isen inte andas samma vigör bara genom att titta på laguppställningen. Då kan det vara skönare att sitta hemma och se matchen på TV.

Den nya arenan ska ta in dryga 7 000 (7 200?) har jag för mig. Jag skulle tippa att man över en längre period är rätt nöjda med ett snitt på dryga 6 000. Det motsvarar ca. 85 procent av "taket" i arenan, och ska sättas i relation till att laget har en "normal" säsong. Vad som är normalt, eller vad jag ser som normalt? Ja, det är förstås en vild gissning. Och det är heller inget annat än det som jag går efter. En "wild guess" är alltså att man presterar i nivå med den här säsongen, d.v.s en placering nånstans mitt i tabellen. Till en början kommer givetvis hallen att vara utsåld. Något annat vore väldigt överraskande. Vad som händer sedan är nog väldigt mycket beroende på vad klubben kan dra för nytta av den troligtvis rätt så mycket starkare ekonomi som klubben s.a.s "får igen" tack vara arenabygget. För visst blir det en markant förbättring på det planet. Men hur braman sedan är att hantera detta i klubbens ledning är förstås nyckeln till vad som händer sedan. Blir man en maktfaktor med det lag man visar upp på isen, i klass med HV71 och Färjestad, även de med nya arenor som pumpar in miljoner till klubbarna, och blir den nya arenan det som gör att MoDo blir att räkna med på riktigt allvar?

Stenkarn: Det blir nog fler... Har du försökt köra bil till Kempehallen någon gång? Man hittar ju inte dit... Det måste vara enklare att hitta till mitt i hamnen...;-)

Dream Team: Du har skrivit mycket bra saker, men på en punkt tycker jag att du är fel ute. Du menar att Linköping knappt fyllde sin lilla skithall innan dom byggde chokladborgen. Faktum är att dom faktiskt nästan hela tiden låg på ett publiksnitt som snuddade maxkapaciteten, så intresset fanns nog redan där. Man fick ju hela tiden höra om vilket tryck det var i Linköping, och hur hett det var med hockey.

Vad gäller Modo har jag LITE svårt att se att dom ska lyckas höja publiksnittet med mer än kanske 1000-1500 pers, och då kommer dom ändå i värsta fall att ligga ett par tusen soffpotatisar från maxkapacitet. Modo har alltid legat i botten av publikligan i elitserien, med dryga 4000 åskådare, trots att dom har en hall som tar in dryga 5000. Tror inte att något otroligt revolutionerande kommer att hända när dom börjar spela i den nya arenan.

Dream Team: Jo för oss trogna fans så går vi ju 0ch se vårt lag oavsett arenan dom spelar i.Men dom vardagliga besökarna vill ju numera ha en viss bekvämlighet när dom går på hockey.Gissar att det är dom som hittade till LLA i Karlstad när det stog klar.För inte fick färjestad 3-400 nya supportrar över en sommar.

Modoante: MoDo hade alltså samma strama linjer som Timrå hade då det handlade om att bestämma sig för ett bygge. För vår del så hade får dispens för att spela i gamla isstadion som stod färdigbyggd 1966 och då god för 10 000 åskådare tjänat ut. Det var bara att bygga om som gällde, och det snabbt. Vi släppte den sista pucken i semifinalserien mot Frölunda i april 2003. I spetember skulle skiten stå klar för spel. Då vi inte hade samma chanser till bolag och miljonärer till ex-spelare som sponsrade bygget så gällde inget annat än att söka EU-bidrag. Det var ju populärt ett tag där. Jag vet inte hur det ser ut numer.

Sen fick det gå undan minsann. Att bygga på den redan befintliga grunden var ett villkor för att ens realisera tanken på en ombyggnad. Att bygga helt nytt var omöjligt ur ekonomisk synvinkel. Så, vi är där vi är just nu, med en mycket väl fungerande hockeyarena, där kanske inte allt är av överlägset bästa snitt, men det är å andra sidan hockeyn man går dit för (ja, inte jag så ofta numer, då jag bor där jag bor), och då är i vilket fall jag beredd att ge avkall på en del saker.

Dream Team: Det ser vi juh hos oss också... Sittplats är alltid utsålt och ståplats i princip aldrig... :/

Dags att göra fler sittplatser så alla som vill sitta får göra det. Då får vi en bättre ståplatspublik och klack på köpet... ;)

Dream Team: Om jag har fatta rätt ang lånen så tror jag att det är arenabolaget som har tagit lånen ( som ägs av modo och Forspro dvs foppa)Men för modo del var det inte så mycket val med var inget alternativ att bygga om kempis det hade tydligen blivit lika dyrt plus att det av problemen med är kempis ocentrala läget denn nya arenan ligger på gångavstång från centrum.men visst blir det till att börja avbetala lånen som inte är små.

Kevin O Shea: Visst undrar man det. Men samtidigt gick väl funderingarna i samma stil när Linköping bestämde sig för att bygga CLoetta Center. Hur fan ska dom gå runt med det bygget, dom som knappt säljer ut Stångebro som har en kapacitet på runt 4000. LHC har legat rätt konstant på siffror över 7 000 under två säsonger nu. Det kan ha att göra med ett mervärde och en bättre totalupplevelse av ishockey som tillkommer med en större bekvämlighet för publiken. Därigenom lockar man kanske fler än de vanliga marginalåskådarna till matcherna, när man kanske får ut "mer" av sitt besök på arenan än tidigare. Man lockar således både de som alltid gått, oavsett om man spelat i på uteis eller inte, plus att den del som tidigare tvekat att gå, ev. p.g.a bekvämlighetsskäl o.dyl. nu väljer att gå betydligt oftare, samt att man kanske lockar en helt ny publik. Detta kan dock ha mycket att göra med det "upptagningsområde" man har på respektive hockeyort. Jag vet inte hur stor detta område är just för MoDos del, men jag vet så mycket att man åtminstone lockar folk från Härnösand. Säkert folk längre söderut med. Hur långt norrut man når det vet jag som sagt inte, men min övertygelse är i alla lägen att resultatet vad gäller framgångar inte i första hand blir det som styr publiktillströmningen längre. Inte till en början, i vilket fall. Publike  strömmar säker till så länge "hypen" håller i sig. Då kvittar det om man går lite sämre ett tag. Det intressanta börjar väl först när MoDo ska börja betala av sina lån på arenan. Med en ekonomi på tillbakagång de senaste säsongerna, och ett lån på X antal miljoner så kan det bli ett intressant läge hur man fixar att hantera detta. Och folk väljer att ifrågasätta det "vägval" som Timrå gjorde inför den här säsongen. Vänta ett par säsonger till får ni se.

Kevin O Shea: För det första vi bygger ingen gigantisk hall 7200 kallar jag inte gigantisk.För det andra så handlar det om pengar om att få in mer pengar som det är nu så går det inte att få in tillräckligt med pengar om man är kvar i kempis.Vad jag minns så färjestads publiksiffror också runt 4000 innan dom fick sin nya arena samma gäller väll linköping.Så att locka publik tror jag att man gör om man ser till att ha ett slagkraftigt lag.och senast jag hörde så gick försäljningen av säsongskort bra.

Modoante: Jag kan inte begripa vad ni skall med en gigantisk hall till, när inte mer än drygt 4000 människor verkar vara intresserade av att se MoDo spela.
Kommer det att eka lika tomt som i Globen tro?

Poffa:

Använd hjärnan så förstår du...

Per HApps: Nepp, tyvärr blev det inte något av med guldkon Fjällräven då dessa tydligen förlagt kappsäcken med guldpengar. Istället får vi nöja oss med konkursboet FöreningsSparbanken.

Börjat smörja upp cykelkedjan och skaffat en cykelsadel med ordentlig stoppning ännu?

Modoante:
"äh du är bara avundsjuk för att vi får en bättre arena än er:)"

Grattis till dom 250.000.000 som regnade ner från himlen. Tänk att ha sån tur att man "får" en ny arena.
Men det är ju tur att ni fick dessa pengar med tanke på att ni inte har lyckats med att ragga ihop en Arenasponsor, eller är det klart med Fjällräven?

Modoante: Nu var väl inte målet att försöka 'matcha dom bästa arenorna i elitserien'. F ö en lustig inställning - om vi inte bygger lika flådigt som i Karlstad så kommer publiken dra dit i stället?

Men för Övik är säkert en superduperarena kanon. Behövs väl något som folk kan känna stolthet över, något som får deras liv att te sig lite mer glamoröst och hip. Förståeligt, och som sagt: det är eder väl unt.

Modoante:

Jag antar att ni inte "får" den.

Och ang. vår arena så byggde vi efter vad som fanns i börsen och vi strävade inte efter att bygga ett "skryttempel".
Hoppas att den känslan du har gnager i dina revben.
Puss och kram.

Bragd-Birger: Det känns rätt så bra att vi får en ny arena kempis håller inte måttet helt enkelt.Ang det där proppskåpet ni kallar hemmarena:) så tycker jag känns som om dom som byggde har haft för lite tid och pengar för att kunna bygga nått som kan matcha dom bästa arenorna i elitserien

Modoante: Jo, jag och många andra med mig är jätteavis på alla som har finare arenor.
Helt ärligt så unnar jag er det. Så mycket ogenerad avundsjuka som ni modoiter ägnat Timrås sketna fuskbygge. Jisses, get a life ba.

General_Moisio:

Jag tror inte att han kommer spela i MODO kommande säsong. Som du säkert såg så tror jag Timrå ligger jättebra till, men att chansen alltid finns att han väljer ett annat lag. Väljer han MODO beror det i så fall på hemlängtan till Övik och att han vill ta tag i de hus/tomtköp som han gjort här.

actionleif:
Men då måste du vara minst 180 lång, jag som bara är 163 fick ställa mig framför en tv för att se något av matchen.

Modoante: Nej faktist inte .. om man hade tur så såg man närmaste målet om man stog på tå och lutade sig framåt .. ser fram emot den nya hallen!

wap.hockeysnack.com
Modoante: Nej.

actionleif: och det gör man inte i kempis?

Modoante: har aldrig stått där så jag kan inte yttra mig .. men såvitt jag vet så ser man ju åtminstone hela planen där ..

actionleif: sant att bortaläktaren i Kempis inta är den bästa med den timrå är ju inte heller den bästa

Modoante: Jag unnar er verkligen en bättre arena, er förra med bortasektionen i spetsen höll knappt div 2 klass

Bragd-Birger: äh du är bara avundsjuk för att vi får en bättre arena än er:)

Poffa: Vad får dig att tro att Nordgren skulle spela i MoDo kommande säsong

Modoante: Jo, att bygga en ny arena är ju både superhippt och unikt. Förmodligen står alla Sveriges kontraktslösa spelare i kö till modokansliet. Det gjorde dom ju i a f till Leksand förra säsongen.
Fan att Timrå inte bygger något nytt, snart börjar jag hålla på Modo.

Kongo:

Tyvärr inte. Men upplys mig gärna...

Poffa:
Du vet nog vad jag menar =)

Kongo:

Förklara felen så ska jag göra mitt bästa.

Poffa:
Snälla, sluta våldta svenska språket...

Modoante:

Det är väl bara att inse att Niklas Nordgren mest troligt hamnar i Timrå om han kommer hem till Sverige. Alla verkar ju veta det redan. Personligen tror jag nog att Timrå verkligen ligger mycket bra till, men att det alltid finns en liten chans att han hamnar i MODO. Vet att han köpt hus/tomt här i Örnsköldsvik och att han ser fram emot att få börja fixa med det.

eloff: Att hedin inte längre är sportchef borde ju tala för modo för NN.Ang arenan så det så att det är lättare att locka spelare till en klubb som satsar och det händer saker kring.

Modoante: Dom har satsat säger du, finns det några pengar kvar till Niklas N då? Om det finns så inte tror jag NN anser att den nya arena är något argument för att spela i Modo (den nuvarande är väl också inomhus tom med jumbotron). Möjligen kan arena vara ett argument om han inte skulle platsa och skulle få sitta på läktaren. Hedin slutade som sportchef och honom gillade inte NN, men den nye är väl än så länge ett oskrivet kort.

Kerstin_k: Jag är åt de motsatta hållet, jag är fortfarande övertygad om att pengar inte spelar så stor roll, jag tror de betyder mest hur spelarna trivs i föreningarna. Och både Hedström och Nordgren trivdes väldigt bra i Timrå, så jag har väldigt svårt att tro att nån av dom ska välja MoDo. Blir de elitseriespel för dom två blir de Timrå för Nordgren är jag helt övertygad om, Och hedström kommer välja Timrå om inte Skellefteå går upp i ES.

eloff: Vad lockar i övik säger du Ny arena ny organisation ny sportchef med andra ord det händer saker i modo klubben satsar.

Modoante: Dif är sista alternativet för Hedström, att det blev bara en säsong där berodde på att han och frun vantrivdes i Stlm. Då Saik var i ettan var valet fbk eller tik (närmare hem till skteå från timrå). Vet ej varför luleå inte var ett alternativ då (pengar kanske?). Där är väl ingen brådska för Nordgren att spela för Modo nu, han hinner väl avrunda karriären där 2015. Vad lockar i Övik, är det den frireligiösa atmosfären?

Skarin: Sure thing. Likväl har jag en obehaglig - och förhoppningsvis ogrundad - ilning i magen när det gäller Nordgren. Känner mig betydligt säkrare på Hedström. Främst därför att han trots allt fortfarande står under en muntlig överenskommelse med Nubben (tvåårskontrakt med ett år 'kvar'), och att han blev väldigt väl behandlad under sin utdragna NHL-förhandling.
Möjligt att frugan hellre skulle vilja bo i Skellefteå, men what the hell...hon får väl nöja sig med att bestämma att han spelat klart i NHL. Någon måtta får det vara.

« · 697529 · »