1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599950 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
4EVER:
Var ju du och Ambroo som lovad olika saker så jag skickar ingen tröja, jag bara påminner om det :-D

Dream Team: Självklart var Krizans fjolårssäsong remarkabel, men jag tror inte att det är en omöjlighet att han ska kunna hålla sig på ungefär samma nivå som förra säsongen. Det stora orosmomentet i vårt lag är ju backsidan som inte direkt imponerar men jag hoppas att de unga grabbarna ska kunna höja sig en nivå. För egen del är jag nöjd om vi kommer bland de åtta första lagen när säsongen är färdigspelad

För er så får vi ju se om Pärssinen kan leva upp till lite grann av den storhet som han påstås besitta och om er superkedja verkligen blir så mycket super som ni tror.

Modoante: Visst har MoDo i vanlig ordning lyckats leta fram några lovande junisar. Men det är inte helt tomt på utveckling i Timrå heller. Bland forwards hittar vi Peter Regin, som lyckades lite över förväntan med sin roll som center under fjolåret. Den här säsongen kan han vara redo att ta ett steg ytterligare. En blivande förstecenter på lite längre sikt? Björn SVensson och Oscar Sundh är två unga kort som det säkert finns mycket utveckling i. Då jag har dålig koll på vilka spelartyper de är så får jag vänta lite med att bedöma dessa båda spelare. Men de har bra stats från ligorna i nordamerika iaf.

Över till backsidan då. Har du hört talas om Anton Strålman? Ja, jag tänkte väl det. Lägger du till löftet Eric Moe, egen produkt, född -88, som vi hoppas ska ta ett steg ytterligare i sin utveckling och visa att han är redo för spel i elitserien.

Jag har inte koll på vilka junisar som MoDo har med i årets trupp. Är det någon som kan avslöja det unga och lovande juniorgardet som MoDo presenterar den här säsongen?

Modoante: Fast visst har vi i Timrå också unga, hungriga spelare som slåss för varje minut av speltid som kastas deras väg. Oscar Sundh, Björn Svensson, Peter Regin, Erik Moe och Johan Andersson är kanske inte juniorer i ordets rätta bemärkelse. Men unga och hungriga - helt klart! Oscar fick ju även ett väldigt väldigt gott omdöme om sin fysiska status vilket bådar gott. Så visst är dessa ungtuppar med och skrämmer liv i det gamla gardet och skapar konkurens i laget.

Dream Team: Nu säger jag inte att krizan skall ha samma % som förra säsongen, men han har faktiskt legat på ca 93% de 3 senaste säsongerna. Så någon omöjlighet skall man ändå inte säga att det är, även om det inte är troligt.

När det gäller backlund, så är det ju även så att dåliga lag får fler skott emot sig och då är det lättare att få bra %. Nu har jag dock inte tittat på hur det såg ut för leksand gällande detta utan ville bara säga att man alltid inte behöver få bättre % av att ha bra backar. Men visst backarna spelar också roll.

Modoante: Man skulle nästan kunna tro att det var TIK du skrev om där... Sen kan ju vi också iofs fylla ut truppen med ett par junisar och det framförallt på forwardssidan. MoDo har i dagsläget 16 fw mot Timrås 11 och av dessa 16 så är 3 juniorer och 2 gör sitt första år som senior...

Dream Team: Andreas Molinder Johan Nilsson Johan Dahlberg är dom junisar som på forwadssidan som slåss om plats i laget sen har vi ju en för mig ny bekantskap på backsidan Niklas Öman.

Ambroo: Jag glömde backsidan i ivern att posta...edit fuktion, snarast!

Ni har 8 backar liksom oss och av dessa 8 så är en utav era junior (87:a), mot en utav våra (88:a)...

MorganaLefaey: Visst är det så. Men om vi ser tillbaka på hur det såg ut under den förra säsongen så finner vi följande. Karol Krizan fick ta emot drygt 400 skott fler än Backlund. Men då stod också Krizan i fler matcher än vad Backlund gjorde, 45 mot 32. Ja, i vilket fall vad som står att läsa i statistiken. Men det är väl så att den målvakt som stått den mesta delen av matchen också "belönas" med statistiken för den matchen? Krizan var ju som bra målvakt i ett bättre lag garanterad etta. Backlund stod väl i ett lag där kanske inte tryggheten fanns på samma sätt, och där behovet av att prova nya vägar för att nå vinningar på det rent psykologiska planet nog var något större.

Modoante: Anders Selin, en annan 87:a på backsidan, är också med och tränar med MoDo på försäsongen.

Dream Team/kerstin k: Visst är det så att det finns ett antal unga som kan ta steg frammåt i Timrå också. Det är väl inget att hymla över. Sundh och Svensson har helt klart intressanta stats men är hur man än ser på det inte prövade i elitserien så det är väldigt svårt att dra några slutsatser om deras inverkan på truppen just nu. Att de är vältränade behöver inte säga så otroligt mycket om hur de presterar på isen. Visst är det bra om de är det, men ta tex MickeP i modo som under alla säsonger i Modo och övriga lag konstant haft bäst värden. Han är inte så otroligt tongivande.

När det kommer till ungtupparna i modo så finns 3st backar som redan visat att de klarar av spel i elitserien... (även om de vek ner sig i slutspelet) plus att man valt att ha 2st till med Varav en är på landslagsläger just nu. Frammåt så visade Hellström att han är en ruskigt klock center (dock med ett taskigt skott) och sedan har vi Molinder och Nilsson på landslagsläger och Dahlberg och T Enström som just nu tränar med laget, båda har varit med i junislandslaget vid något tillfälle.

Men att sitta här och försöka övertyga någon från ett annat lag att marginalspelare och spelare som kommer utvecklas är bättre i ett eller annat lag kommer aldrig att gå, varken för er eller mig då man följt sina egna så mycket mer och har mer koll på dem och tror mer på dem också.

Paddan: ok visste inte det.

MorganaLefaey: Vad klok du är. Så mycket mer samförstånd än såhär går nog inte att nå, tror jag.

MorganaLefaey: Då borde väl dom sämre lagen ha dom målvakter som har bättre %? hur bra var oksa då?

jag köper inte ditt resonemang.

Modoante: Det går ju att göra "en Brynäs" också. Alltså att stoppa in i stort sett bara unga och lovande, men oprövade, kort i truppen. Det lag som vill framstå som att man främst värnar om de egna juniorernas (eller talanger utifrån) chans att spela behöver ju bara ge ett större antal chansen från början. Därmed inte sagt att man lyckas fullt ut, eller hur?

Åttondelsfinal J20 SM 2005/06:
MoDo - Timrå IK 0-1
Timrå IK - MoDo 5-3
Timrå IK vidare med 2-0 i matcher.

Från MoDos lag i dessa matcher så har tre stycken A-lags kontrakt nu. Detsamma gäller i Timrå.

Vad gäller att jämföra lagen i övrigt så känns MoDo lite vassare just nu, nog håller Niklas Sundström bra kvalité för elitserien alltid. MoDo har behållit det bästa från förra säsongen och värvat bra i form av Skröder (13 mål i SSK), Döme och offensiva backen Adam Andersson, Oscar Steen ser jag nog dock mest som en breddspelare.

Vi känns också bättre då vi endast tappat Frans Nielsen och Kent Manderville som var diskutabla för en fortsättning och förstärkt med Hahl och Pärssinen som spets. Bakåt så har vi Johan Backlund och han är inte lika bra som Karol Krizan, även om slovaken såg stundtals mänsklig ut i slutspelet. Backlund känns dock som en förstärkning mot Oksa/Svoboda.

Plus på MoDo just nu på pappret, men de 22 poängen som var skillnaden bland lagen förra säsongen har nog minskat (i mitt huvud alltså), får vi Jonte känns det ännu jämnare.

Dream Team: nu är det ju så att dom junisar som är med i modolaget är inte med för att dom är juniorer utan för att dom är bra.

JimmyH:

Jag håller med dig till fullo i det du skriver. Jag tänkte bara tillägga att Adam Andersson ser riktigt bra ut, sagt efter två träningar. Det känns som en spelartyp som MODO saknat.

Timrå ser bra mycket bättre ut i år, jämfört med ifjol. Det enda som jag ser som en svaghet i laget är på målvaktssidan. Men där är jag å andra sidan rädd för vad som kommer hända om Krizan går sönder. För Zakke är ingen ES-målis, och det kommer han aldrig bli.

MorganaLefaey: Krizan har redan haft sitt genombrott. Backlund har sitt framför sig. I en bättre miljö och en bättre strukterad organisation blir han landslagsmålvakt den kommande. Han kommer få lira VM framåt vårkanten som backup till Hento.

På backsidan bara måste Timrå ligga på plus gentemot MoDo. Sanny Lindström kan inte vara nöjd med fjolåret. Koskinen var skadad mest hela tiden, skadefri är han ständigt ett orosmoment för moståndarforwards.

Spelintelligente och kvicke Kokko kommer göra en hel del poäng i powerplay. Kimmo Lotvonen skjuter lika hårt som en häst sparkar och Anton Strålman gör sin sista säsong på svensk mark på en överskådlig framtid och vill avsluta snyggt.

Pär Styf har lovat att inte skjuta så jävla hårt att magmusklerna eller ryggraden brister och alla vet vilken bössa den karln har. Som en våt dröm.

När nätet rasslar å Styf är på isen vet alla vad som hänt. När skottet sitter är det bättre än ett ligg med en vacker kvinna. Tro mej.

Magnus Nilsson har oxå ett och annat att bevisa. Wennerberg plockar med sig slutfasen från våras och kommer betyda mkt i vinter. Han spelar för att hans karriär fortfarande skall existera efter maj 2007.

Peter Regin tar sig ett steg närmare en flytt till Ottawa och lyfter mot högre höjder.

Oscar Sundhs vältränade kropp kommer bära frukt i SM-slutspel. Där har han en vågmästarroll och kommer bli tungan på vågen i ett grymt bra kollektiv.

Nu jävlar spänner vi bågen och musklerna.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

Och med svaghet på målvaktssidan i Timrå så menade jag att jag är osäker på Backlund. Inte att det är helt kört, men att det finns en risk med Backlund.

ernie eagle: Kan ju nämna att modo har denna säsong nått som vi saknade förra nämligen en tuff och småelak spelare i Skröder som inte är rädd att ta stryk framför målet.Nått som verkligen saknades förra säsongen.

ernie eagle: "När skottet sitter är det bättre än ett ligg med en vacker kvinna. Tro mej", jag tror INTE dig. (c;

Herminator: Skottet i en vacker kvinna slår nog ett slagskott från rödlinjen i krysset, nå´n ordning får det vara.

Herminator: Nej men du är ju filtrerad å insnöad oxå. Tänk att jag läste ett intressant reportage idag om sekter och fan å hans mormor i livstilsmagasinet för män - FHM!

Kvinnor, Jehovas, Scientologerna (med självaste Tom Cruise i spetsen), Knutby, Hans Scheike m fl.

Sicka jävla typer alltså.

Nej det bästa man kan göra är att hålla sig på sin kant och bara "leka" lite grand ibland när lusten faller på. Det blir lugnast och säkrast så.

Ingen som stjäl pengarna av en, förvrider sinnena och får att tro på jordens undergång m.m. m.m.

Huvaligen säger jag bara!

JimmyH: Riktigt bra skrivit :) *applåder*

Enligt Bulla så är det helt klart nu!

kulltorp: menar du j.h?...

htikare: Ja....

kulltorp: Intressant, får vi se ett pressmeddelande imorrn tro?

Leroy: Hämtat från HS regler:

Du ska INTE

Klistra in artiklar från andra hemsidor. Gör då en länk istället.

Nu ska jag då försöka vara lite pedagogisk. Det är alltså bättre att länka till de artiklar eller vad det nu må vara för något man vill visa upp. Detta för att det blir ett bättre läsklimat i gästboken när det inte blir så mycket text att läsa. Som det blev i just det här fallet.

Just den intervju med Nubben som du ville ta fram går alldeles utmärkt att länka till. Därför så tar jag bort det inlägg som du postade tidigare och länkar istället till den artikel det gäller. Hoppas du förstår vad jag menar.

Dream Team: Mitt pedagogiska trevande fortsätter.

Det du hade kunnat göra, istället för att klistra in hela artiklen i gästboken, var att använda dig av t.ex ett par citat från Nubben, hämtade ur artikeln, som du tyckte var intressanta. Genom att göra så kan det locka den som läser gästboken att också öppna den länk som bifogas.

Lite mer om Hedström...
Vet inte om denna länk har varit uppe förut, men hur som haver spekulerar "Frölunda" lite om Hedströms framtid.

Baker: Den har varit uppe tidigare. Men en sak som är lite lurig i den där artikeln är att Skellefteå fortfarande har 10% chans att få honom. Hur kommer det sig då han för bara några dagar klargjorde att han inte skulle spela där? Mycket märkligt.

Stod i matkön på ICA i Kvissleby nyss. Bakom mig stod Fredrik Modin, han lyxade till med två paket radhusbiff (blodpudding).
En hemlig last tro eller har det månne kärvat till sig på den ekonomiska fronten? Semestern kanske blev dyrare än beräknat så det är nudlar, makaroner och blodpudding som gäller ett tag nu...

Kerstin_k: Flyttbilen var precis där. Alltså på Majorsgatan.

El Aka Ali:

Vart på majorsgatan var det?

mikenomad: Den mannen sägs var snålast i Y-län...

Också håller vi oss ifrån att skriva ut adress och dylikt!

El Aka Ali:
Är det inte lite tjänstefel, som supporter, att inte kolla vilket åkeri flyttbilen kör åt?

Kerstin_k: Inte så konstigt..så länge Jonte inte har skrivit på för någon annan klubb än den har kontrakt med fortfarande så finns det en chans att han kan gå till vilken klubb som helst. Fastän han har sagt nej till AIK så hoppas jag väl in i det sista. Hoppet är det sista som överger en människa. även om det i detta fall är väldigt väldigt toknära. :-(

Det skrivs om flyttbilar hit och dit. Finner det ytterst otroligt att han skulle flytta någonstans då han inte är löst från sitt gällande kontrakt. Eller vid närmare eftertanke..kanske inte. Trivdes han i Sundsvall så lär han väl flytta dit även om det visar sig att han måste ta ett sabbatsår, för jag har är rätt säker på att han int eåker över till NHL om han INTE blir löst. Då vilar han hellre en säsong.

Dream Team:
OK:... Tack för tipset!
Jag är ju Rookie här. så jag visste inte det.

Chippen: Det blir inte Lugano, det blir inte Förlunda, det blir inte LHC, det blir inte SAIK och det blir inte ett sabbatsår...det blir TIK. Även om jag förstår att det är svårt för er med sympatier för de som blivit "pissade på" att inse och förstå.

Sen är det också så att de här spekulationerna det nu handlar om är fritt tolkade och skrivna utav en Frölundait... Således är det lika mycket sanning i det som det är i det som skvallerblaskorna AB och EP har att komma med...

Ambroo: "Också håller vi oss från att skriva adress och dylikt!"

Börjar du få kalla fötter? Det är bara tre dagar sedan du själv skrev adressen här.

Ambroo: Jag är väl medveten om att det blir TIK jag med, men jag kan väl få hoppas att det blir SAIK tills det är påskrivet och klart med TK? Snälla :-)

Personligen tror jag att det kan vara bra för en nykomling att inte ha den dära uttalade stjärnan att vila sig mot när det blåser kallt. Tror att truppen kan höja sig när de måste göra allt själv..om du förstår hur jag menar.

Chippen: Inte behöver ny någon annan fixstjärna än Wernblom.... Hur står det till med hans åkning? Hade varit kult att ha han i modo igen, men ack.

Chippen:
Det kan faktiskt ligga nåt i det jag läste på North Power... Att det är klart sedan en tid tillbaks men Jonte vill hinna packa flyttbilen innan det offentliggörs.
Han är ju inte så poppis i Shtaan just nu och inte lär han bli bättre kompis med North Power om han går ut med att han spelar i rödvitt..

Och på tal om det.....
Allvarligt talat så tycker jag att de övertoner man kan se i North Powers forum verkar komma från ett tiotal personer... De flesta där uppe är nog besvikna (Förståeligt) men galningarna verkar vara förhållandevis få...
Men jag kan förstå om Jonte vill flytta innan ett eventuellt kungörande.

Ett hjärta är alltid RÖTT!

MorganaLefaey: Hehe..tja, du vet...:-) Han är juh ingen blixt precis...ska bli kul att se hur han gör ifrån sig i ES igen, och även Söderberg. Tror nog att det ska gå rätt bra trots allt. Hade det inte blivit lockout-säsong så tror jag nog att båda hade lirat i MoDo fortfarande.

Janken: Tja, jag tror nog inte att det har varit klart så länge, för då borde han sagt till AIK tidigare. Tycker jag iaf. Fast å andra sidan är det inte första gången han drar nära inpå säsongsstart.

Visst är det så att det bara är ett fåtal som hörs, men det räcker för att dra ner ryktet för de andra, tyvärr.

Dock så tror jag nog att Jonte står lite tacksamhets skuld till TIK för att han fick gå från TIK då han gick till Ankorna.

Chippen: Jag tror, utan att ha någon som helst insyn i affären kring Jonte, att det sistnämnda har spelat stor roll för valet av klubb - om det nu blir TIK vill säga ;)

« · 733974 · »