1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577973 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14

« · 2446555 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Jag med. Är lite kluven till Eronen med då jag tyckte att han växt ett tag innan dessa två horribla laginsatser. Men kan vi behålla de 5 med 2 nya stabila namn in, där Rindell fungerar som extraback skulle inte jag dra i nödbromsen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Va denn nye Finnen mä ikväll??
Eller va hann osynlig??
Vill man se mål ska mann se Hannboll!!
För i Timrå IK gör mann inga mål!!🤔😫
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
5 dagar till nästa match. Urk, känns inte som detta lag mår bra av ledighet, även om vissa enskilda spelare kanske behöver det. Våra forwards skulle definitivt behöva 3 matcher per vecka typ. Kan de inte klä ut sig / göra en face/off och åka runt i Liiga och Schweiz som stand-ins några dagar nu under uppehållet? Kanske hälsa på Lööke i Vasa
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
empa11: Själv känner jag mig trygg med att Behålla Svensson, Erixon, Didde, Lyytinen och Rindell. Sen måste det spetsas till! Låna ut Edfeldt och sen in med 3 backar varav en kvalitetsback av epiteten 2vägsback med offensiv uppsida!

Eftersom Bernhardt ryktats till Timrå så är nog chansen rätt stor att det blir Timrå ändå. Där tycker jag man får se honom som ersättare till Stenqvist och att det finns med i beräkningarna att han kanske inte klarar steget upp.
Sen en back av Lyytinenklass och sen riktigt klassback så har vi vår backsida!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Labban: Alltså jag förstår inte riktigt detta. Det är otroligt mycket kritik mot backarna nu. Jag håller med om att backsidan varit kass senaste 2, men hävdar återigen att det är svårt att uttyda om det är backarna när forwards är så himla dåliga med.

Vi har två tunga skador på backar. Ok, ska ändå inte vara så här dåligt kanske. Men efter halva säsongen hade vi väl släppt in typ minst mål i ligan? Trots 0-10 på 2 matcher har vi släppt in 3:e minst mål. Det går inte bra nu, men är backsidan så fundamentalt felbyggd att vi bara kan behålla typ 2 av dem nästa säsong?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
empa11: Men förhoppningsvis så kommer Kapanen sätta ett bättre Timrå på isen nästa säsong där vi inte är så beroende av att en kedja skall producera allt. Emil.P hade ju en ganska het start och har ju potentialen att vara en sniper i grund och botten. Det lär nog kunna lossna för honom med rätt förutsättningar där ändå som sagt.

Överlev denna säsong med play in som är målet. Sen får Kapanen bekänna färg till nästa säsong när han får chans att sätta sin prägel på riktigt!

Det bådar ju gott att han oficiellt är ute efter Hållander, då vet man vilken hylla han är ute och letar på! Joulevi har ju florerat aom rykte med som aktuell för nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
bar mofftak: Jo forwards är urusla just nu men jag tycker mitt resonemang håller trots det.

Sen skulle det såklart se mkt bättre ut om forwards spelar bra. Men det skulle inte få Rindell et al att bli bättre spelare.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Vargher85: Tycker inte att det är rocket science varför vi förlorar. Jag var rejält irriterad efter matchen mot Luleå för det är poäng i såna matcher man måste ta när man sen har en massa backar skadade och ska möta FBK, Rögle, Skellefteå och nu Örebro. Det är noll poäng, solklart.

Första matchen denna säsong som jag inte såg. Fanns på förhand inte en chans att ta poäng i en sån här match.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Labban: Ja alltså vi hade väl haft råd med Stenqvist spelssigt sett om han sågs som en 7:e back som fått slå sig in. Nu är vi ju beroende av att han skall vara en offensivt presterande back, något han uppenbarligen inte klarar av i SHL, i allafall inte i årets Timrå.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Vansinniga chansningar på dessa, vilket vi inte har råd med.
Helt fel enligt mig.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Håller med. Tycker de flesta lag har modernare backar än oss, jag kikade på HVs match och tycker till och med dem har mer SHL-mässiga backar även om resultaten inte går med dem. Vår offensiv blir lidande av alla träiga backar, som förvisso står rätt och parkerar bussen bra vissa matcher, men som inte förmår att föra ut pucken ur egen zon.

Lyytinen är givetvis ett friskt tillskott, hade även hoppats på Rindell men han känns för osäker och vek hittills. Eronen är långsam och känns lite som denna säsongs Zajac, bara något bättre. Didde är en gedigen back, men som vi vet ingen som glimmrar med sin puckhantering. Jag har försvarat Stenqvist och gör det till viss mån fortfarande, men han har för dålig timing och är för långsam i uppspelen för att vara SHL-mässig, han drar även de förhatliga långa diagonalpassningarna som jag hatar innerligt.

Där rök 6e platsen också. Fan.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Tycker detta faller på Nubben återigen.
Han har misslyckats 3 säsonger i SHL på raken att förstå hur SHL fungerar med den moderna hockeyn och har byggt en undermålig backsida. Kapanen har i efterhand på en riktigt skral marknad fått trolla fram lösningar.

Sen kan man väl lite ifrågasätta om man skulle satt 2 årskontrakt på alla, Rindell, Mieho och Pääjärvi(beroende på hur dyr han är) till exempel. Men det får väl nästa säsong utvisa kan jag känna.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Nej tänkte inte specifikt på dig. Mer allmänt de återkommande 5-6 namn som många vill ha bort, helst direkt. Tycker också vissa underpresterar, samtidigt som några av dessa namn inte får den cred de förtjänar när det går bra. Min tagning är för att de gör mycket av arbetet i de tysta, och när de går sämre syns det mycket tydligare hos dessa.

Just kring Emil tycker jag också att han blir lite väl osynlig, hans roll är faktiskt att synas mer. Men bara vi får till ett grundspel med denna grupp, så alla får spela ihop sig mer än en säsong så är min känsla att han kommer vara väldigt viktig. Får vi behålla säsongens förstakedja nästa år, med lite stabilare pjäser bakom tror jag det kan bli mycket bra.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Patrick Polly: Walli är given men tyvärr känner i allafall jag att Eronen inte bör få förlängt, han har inte skridskoåkningen för att färga fullt ut i SHL. Svensson, Didde och Erixon, ja där får det räcka med backar som inte har snabbheten och spelsinne att väga upp det med. Vi behöver bygga mer modernt med skridskoskickliga backar som klarar av att vara kreativa med fart.

Stenqvist och Eronen får nog se sig om på andra håll nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Kerstin_k: Jag håller med om att det är märkligt.

För övrigt hoppas jag innerligt att Walli och Eronen blir kvar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
empa11: Om jag ingår i de som vill "skeppa", så vill jag förtydliga att min kritik krings Emil.P har jag uttryckt länge.
Med den lön han besitter så kräver jag och Timrå behöver framförallt få ut mer av hans spel, speciellt i offensiv zon där han inte lyckas skapa mycket på egen hand och är för beroende av att medspelarna skall skapa yta och lägen åt honom.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
HV måste ta 3 poäng varann match, 28 poäng på 19 matcher. Låter tufft.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Vi kan fan int lev på anndras resultat i parti å minut!!
Nu få dä fan var slut mä gullandet mä familjen å äta grillchips å öla!
Ja hoppas att de skäms fan nu efter att blivit totalt krossade utav Rögle å Skellefteå!!
Nu har dä 5 fucking dar å vänna på steken!!
För att bli dä förlust mot Örebro på torsdag..
Då är det jävla KRIS!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
bar mofftak: Enig. Finns väl inte en enda individ i laget som når godkänt senaste 120 min? Tycker det är svårt att lyfta individer som drar ner laget. Detta är en teameffort just nu, den ena gör den andra sämre.

Tycker också vissa hänger löst, men vissa av namnen som ska bort nu enligt många, tror jag inte kommer yppas lika ofta om vi börjar vinna igen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
bar mofftak: Ja forwards är urusla, men min kritik som i allafall jag lyft upp är att vår backsida består av för många
"spela 0-0 backar."
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
bar mofftak: precis så.

Vi vet ju vilka våra backar är.

Att förvänta sig att dom ska vara bättre än dom kan vara är inte juste.

Lars Lindberg noterade det ett par gånger under matchen mot saik…

Det fanns inga alternativ för backarna när dom vann puck.

Det är ett vanligt förekommande fenomen helt i linje med lag som viker ner sig…

Det är ansvarslöst att lämna backarna i sticket och rusa. Även om ambitionen är att bli fri.

Det funkar nästan aldrig om man inte har LaLeggia som matar passningar…
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Labban: Tommy Samuelsson var nöjd...8 poäng upp till Luleå.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
bar mofftak: Enig, folk verkar vara snabba på att glömma bort Dahléns expert spel vid 0-2 målet :)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Resultaten verkar gå vår väg idag iaf om det är någon tröst. Dock kommer lag som IKO, Leksand och Linköping och knackar på och gör Rögle sällskap och vill garanterat putta ned oss längre ned i tabellen. Nä nu måste vi börja plocka 3 poängare igen annars ser det mörkt ut.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Börjar bli lucka nu ovanför HV.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Patrick Polly: Kan vara värt att komma ihåg att forwards är urusla just nu. Det gör det rätt svårt för backarna att göra något vettigt med pucken i egen zon.

Backarna får ta lite väl mycket skit.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Patrick Polly: FBK 3-1
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
HKN: Ogillar det faktum att Kapanen skrivit två år med alla sina nyförvärv. DET känns som en missräkning. Eller en jäkla chansning.

Fast kanske tänker man att Rindell nästa år går på ett ut med att man tappar Eronen då? Stenqvist lär försvinna och förhoppningsvis ersättas av något skarpare.

Mieho och MPS kanske är tänkt att tugga minuter i en tung tredje eller fjärde nästa säsong. Det kan man ju vara fine med, men då behöver det försvinna andra sånna lirare.

Tänker att de spelare man inte hört någonting om inte är aktuella att förlänga överhuvud taget. Typ Lundin, Andersson, Stenqvist, Eronen, Alvarez, Walli, Halloran, Rautio och säkert nån jag glömt. Borde inte vara helt omöjligt att levla upp någon position.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
HKN: Är kanske lite neg nu men i ärlighetens namn tycker jag bara Lytinen och Eronen platsar för nästa år. Jag vet att jag slaktar en helig ko här men ärligt talat tycker jag inte Didrik varit särskilt bra varken förra eller denna säsong. Stenqvist kan göra några enstaka bra matcher men över en säsong håller han inte, alls. Svensson gillar jag skarpt som person men han hänger inte alls med i år och slänger ofta iväg puckar helt okontrollerat.

Rindell tänker jag inte kommentera mer än att Edfeldt är bättre.

Erixon, tja om jag är på bra humör kan han få en plats.

En helrenovering av backsidan behövs om vi ska bli ett riktigt topplag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
empa11: Det har snackats länge om vilka spelare som ska bort. 4 raka torsk.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Jahopp, två extremt dåliga insatser och nu ska vi endast snacka vilka spelare/ledare som ska bort. Klicka på nedan länk för att komma till en jättebra sida för sådant snack 👇😉
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
SMÅLAND: Och där var Linköping, Oskarshamn, Och Leksand ikapp. Brynäs snart.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Bort med Svensson, Stenqvist, Andersson, Lundin, Rindell och några till. In med stabila backar som kan mata forwardena. Och stabila, snabba, smarta backar KOSTAR pengar. Annars man är bottenlag med Svensson och dom som vi har. Vill man utmana långsiktigt då ska man ändra mentalitet. Det finns hundratals spelare som Rindell till och med bättre i Allsvenskan. :)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Icing-Ove: Hagos hann komm int långt hann heller!!😂😂😂
Trots att hann täckte skott i boxplay å likna en Schweizerost!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Modano: Du är sån Kung! Dvärgar med handväskor kommer inte långt i Ö-vik heller 😂
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Lilla farbrorn tror att mieho kommer att lyfta om ett par matcher tyckte att de lilla jag såg va positivt han verkar ha en bra vilja att grisa o plåga motståndarna jag tror verkligen på honom men såga honom inte än, Han är stor o stark plus ett jävla humör!!!🇺🇿🇺🇿🇺🇿
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
jå1: Ja så är det ju. Sen kanske det mest av allt måste in några mer backar av den mer offensiva sorten, helst lite dominerande sådana som klarar av spelet över hela isen, även försvarsspelet. Ser man till övriga framgångsrika lag så är det lite av skillnaden där de har backar som kan fylla på i det offensiva spelet och allt hänger inte på forwards.
Det är för endimensionellt spel från Timrå nu mär det inte går igenom nätan några skott från backarna. Klart det går att läsa sönder rätt lätt då för motståndare.

Jag känner nog att Eronen är för långsam på skridskorna för spelet i SHL och Stenqvist håller inte måttet.
Där har vi 2 platser som går att fylla upp. En riktigt bra förstaback måste in i allafall.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
She: Idag var första gången den här säsongen jag stängde av en Timråmatch innan slutsignalen. Efter matchstraffen tänkte jag att det blir en till 5-0:a, och mycket riktigt. Bittert. Som om inte januari är jävligt nog.

Vad som orsakar kräftgången är svårt att säga. Troligen finns det flera faktorer och jag har inte den insynen att jag vågar påstå mig ha svaren. Ändå är den uppenbart att Strömbergs och Lyytinens frånvaro är ett stort avbräck. I mina ögon är de lagets bästa backar, och att ingen av de spelar lägger en tung börda på en tunn backsida. Jag tror att det kommer bli stor förändring till de positiva när de kliver in i laget igen.

Forwardssidan ger mig en hel del huvudbry. Wedins skada är så klart tung, men det måste finnas en bättre lösning i det fallet än att splittra på Pettersson, Lander och Dahlén. Den kedjan har varit riktigt bra det här säsongen. Laga inte det som inte är trasigt.

Hartmann är en personlig favorit som visserligen haft en tungt år, men han har varit bättre på slutet och jag tycker absolut att han förtjänar en plats bredvid Hanzl. Vem som ska ta den andra platsen är jag osäker på. Kan tänka mig Walli eller Pääjärvi.

Däremot har jag börjat få nog av Halloran. Jag blev uppriktigt glad när jag såg att han var uppsatt som 13:e forward idag. När han sedan skickas in i PP när Timrå är i desperat behov av en reduceringspuck... Nä, då var det något som brast inombords.

En sak som har snurrat i mitt huvud en hel del är lagbygget kontra tränaren. Ante är bra på att bygga en stabil defensiv. Samtidigt förfogar han över ett lag där kvalitén finns i offensiven. Jag får inte ihop tanken bakom det där. Är det någon mer som tänkt samma sak?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Får vi en producerande kedja till så kan nog första lyfta ännu mer då motståndarna måste stänga ner 2 kedjor.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Lite förbannad att man tog in MPS faktiskt, trots att allt talade för att han var ganska ljummen om inte rent iskall redan på förhand i t.ex Malmö och innan det i KHL. Okej han är "billig", men vad innebär billig i detta fall? Han lyfter ju garanterat mer än en vanlig knegare varje månad, pengar som man kunnat lägga på något vettigare t.ex en riktigt bra back eller någon måltjuv.

Sen det här att skriva långa kontrakt med osäkra kort det är en grej jag är rätt skeptisk till också, vilket inte bara gäller MPS. Älskar Svensson men han har tufft som fasiken på isen och hänger inte med. Rindell, hur tänkte man där? Känns ju rätt så felscoutat och borde absolut inte varit mer än säsongen ut till att börja med.

Sen finns det ju ljusglimtar som Lyytinen t.ex, men jag är oerhört besviken på våra bärande spelare som inte levererar. Dahlén gör kanske sin sämsta match ikväll och EP har gjort sin sämsta match flera matcher i rad nu.

Nä nu hoppas jag man knyter handen i fickan och skärper till sig.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
jå1: Ja så blir det säkerligen, även om jag ändå känner att de saknar lite förmpga trycka fast pucken i långa anfall. Det finns lite mervärde i att kunna bygga momentum och trötta ut motståndare, även om man inte lyckas göra mål i varenda byte

Wedda är ju som nämnts innan för skadebenägen för att räkna in i topp 6 tyvärr.
Hållander-Hanzl-Ny
Kanske blir vår andrakedja, om man får drömma lite.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Eller Ep med Lander och Dahlén. Sen får Kapanen fixa in en ny till andra som hjälper även den linan att producera.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
kattan: Pettersson-Hanzl-Hållander
Dahlén-Lander-Lodin/ny(Lodin kanske ett långskott)
Wedin-Ny-Hartmann
Walli-Ny-Mieho
Boyce,Oliver.J

Något sådan kanske
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Natthaj: där har vi det! Pettersson var grym med sin juh!!!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sedan de rakat av sina Movember-mustacher har de sett sjukt svajigt ut. Tappat all Mojo.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: Kan bli att försöka bygga om i topp6 så att Emil rätt spelare runt om sig i framtiden.

Dahlén - Lander - NY
Pettersson - Hanzl - NY

Tycker att Wedin inte ska räknas in på någon topp6, bara en bonus om han ens spelar runt 20 matcher. Han är dessutom en spelare göra sina mål på egen hand. Kan gå i en 3e.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Iceman99: det har nämnts i detta forum tidigare och Jonte Hedström har luftat vikten av psykologi i olika delar av elitidrott och det är tydligt att behovet av det är rätt stort i Timrå.

Timrå går kort på backar och har gjort det länge nu.

Känslan är att det skapat ett defensivt focus som helt dödat kraven framåt.

I sin tur tror jag det dödat spelglädjen hos spelare som Dahlén Pettersson Halloran Hanzl…

Den glädjen behövs i kampen på isen…

Nu är det bara punktering.

Backsituationen i Timrå är jävligt tung nu…

Och då bjuder Erixon på ett hjärnsläppdelux… haha Ridååå…

Lander bör kanske inte intervjuas efter dessa tillställningar för jag hoppas han är flyförbannad efter förnedringarna…
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Sputnik: såg Ep i Ånge i uppväxten i många år gjorde 3 minuters byten hela tiden . Därför skrev jag han gjorde bara ett byte på 1.20 i Rögle matchen tycker han är övervärderad
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
Iceman99: Ja och den där hängskallen som Emil.P har kommer stå oss dyrt om han skall lyfta 200k plus för så lång tid framöver. Taskig jag vet, men jag gråter inte om han lockas över till Schweiz nästa säsong..
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-01-14
1-0
Fbk
Låst ämne

« · 2446555 · »