1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581123 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - AIK 2016-11-19

1778218 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
sargad: Det vore en högoddsare. Edberg har ett rykte om sig att vara smålänning in i benmärgen.
Typ lika troligt som att Gessle skulle skänka en tia till laget i sitt hjärta, IS Halmia.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Herminator: Var kommer stålarna ifrån?
Är kanske Edberg inblandad?
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
tjobba: Kan inte tänka mig något annat än att en färre spelare i princip innebär motsvarande summa i lägre kortfristig skuld hos Kronofogden.

Utan insyn hade jag hoppats att TIK skulle komma ikapp likviditetsmässigt när säsongen kom igång. Tyvärr verkar inte så vara fallet. Krävs det att man får spela flera extramatcher framåt våren för att göra det? En ny större sponsor (har noterat att framsida byxa och mittcirkeln fortfarande är lediga reklamytor)? Rätt värvning kan göra stor sportslig och därigenom ekonomisk skillnad. Med de facto har TIK inte tillräckligt med pengar.

Både här och nu och på något längre sikt finns den stora utmaningen: Den höga hallhyran som blir ännu mycket mer högre. 2017 4 miljoner, 2018 och framåt 5 miljoner om året. Man ökar i intäkter. Hur mycket kommer man fortsätta att öka? Tillräckligt?

Från 2020 finns möjlighet till omförhandling av hyran. Jag förstår inte kommunledningens helhetssyn här. Hallen var billig för kommunen under den tid den var föreningsägd (3,2 mkr i genomsnittligt driftanslag per år), för 45 mkr övertog man investeringar för 100 mkr, och nu innebär den höga hyressättningen att nettokostnaden kommer att vara 4,5 mkr från 2018 - dock ger det en väldigt tuff förutsättning för föreningen. Nu vet jag inte vad som är medräknat i den nettokostnaden, men som jämförelse var kommunens nettokostnad för gamla ishallen 6,1 mkr 2002. Med det som norm och överfört till idag skulle hyran för föreningen vara på 3,4 mkr. Fortfarande högt och en utmaning, men betydligt lättare. Kommunens nettokostnad reglerat efter konsumentprisindex (dvs prisökningen) sedan 2002 har jag för mig skulle innebära att hyran landade på 2,5 mkr och kommunens nettokostnad på 7 mkr. Då har vi ett upplägg, ett normalläge, där alla borde vara nöjda: Kommunen har samma motsvarande nettokostnad som sist ishallen var kommunal, dock har man en arena istället för den gamla hallen, kommun och förening kan vara nöjda över att det finns goda förutsättningar för elitidrott och föreningen betalar en rimlig hyra sett från alla perspektiv.

(Ovanstående är skrivet direkt från minnet, skulle jag exempelvis skriva en insändare skulle jag dubbelkolla alla siffror.)
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Herminator: Tycker nästan Björklövens värvning av Zach Hamill känns mer spännande. Har levererat bra i högstaligan i Finland och Zchweiz och har även testat lyckan i NHL.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
tjobba: Västervik värvar Mitch Wahl, skytteligevinnare i Oskarshamn förra året. Vad värvar vi? NUBBEN!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Knylan: Samtidigt har klubben X antal hundratusingar hos Fogden, så jag undrar hur man gör. Visserligen går väl inte Nubbens kapital till att lösa skulder, men ändå.
Någon form av förstärkning känns högst aktuell.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Bragd-Birger: Ja bra liknelse där med SHL-aspiranter och Bobbarna! Förhoppningsvis kan Timrå minimera sina Sundsvall hockey imitationer och i de matcher de inte lyckas med det så får väl Magic hålla nollan... som vanligt
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
El Maco: Nä, men det tabellen tjockar till sig. Kommer bli snortight vid alla streck innan den feta damen sjunger sista versen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: har vi flyt gör vi inte det i år...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: för övrigt så låg Timrå tydligen sist efter 22 omgångar i fjol...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: under moraset sista åren i Elitserien och i början på Ha, var kritiken mestadels lika hård eller hårdare än i Modoböckerna. Men mest mot överbetalda ointresserade sk. toppspelare snarare än mot domarna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Olle: jodå jag är med...men TIK har ju dock förlorat en del matcher, några med 4-5 insläppta. Skyllde vi på domarna...inte vad jag såg...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Olle: Ja det var inte så muntert här i denna bok efter er sista match heller, vissa krävde tex. er vakts huvud på ett fat typ, nu har ju "vi" som vart i HA ett tag lite mer erfarenhet av att "alla slår alla" som nu inte MoDo fansen är så vana vid! ;D
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Olle:

Vet inte hur det är rent generellt, men jag försöker kommentera nivån när den är långt under vad man kan acceptera.

Senast i matchen mot löven i ledning för oss så skrev jag inlägg i modoboken om detta och visade konstiga situationer åt bägge håll. Så jag köper inte att det gäller enbart när vi förlorar, iaf inte för mig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: jag delar kritiken gällande att domarna har en låg nivå i HA, däremot tycker jag att det är lite lustigt att det enbart verkar påtalas då cykloperna förlorar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
wxp:
Ta det där med JFK personligen istället!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: ganska rimligt att vi är mindre besvikna på domarna än andra...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
wxp: Å andra sidan, vore jag modolid skulle jag nog också hellre fokusera på domaren än mitt lag. Kollade tredjeperren mot snelhest, och...jiiises. Tar tillbaka mitt påstående att Timrå är seriens minst organiserade lag.

Annars är HA som någon påpekade en helt oförutsägbar serie. Lag ser ena kvällen ut som SHL-aspiranter, nästa som Sundsvall. Synnerligen märkligt. Men perverst underhållande, i a f när man tittar på matcher som man är känslomässigt oengagerad i.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
wxp:

Jasså är du här nu och slickar röv. Vissa skulle tycka att det är osmakligt, men det passar dig på nått sätt.

Ta diskussionen du börjat i vår bok istället för att vara här och försöka få vänner.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
jå1: Det är lika för alla. Det är bara bortförklaringar från Modo håll. Den där JFK är helt otrolig. Blir det mål då var det offside på sommarträningen för båda lagen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: Samtidigt skulle man ju inte klaga om domarnivån höjdes i HA heller.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Olle: till skillnad från modoboken har jag inte sett samma våldsamma kritik mot domarna i tikböckerna...😃
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: man kan väl förstå frustrationen på ett sätt, man blir fullständigt utspelade av en förmodad bottenkonkurrent. Sen är det fascinerande hur ojämna lagen är i HA, det känns som att vilket lag som helst kan slå vilket annat lag som helst med 3 mål utan någon som helst logik i formkurva eller kompetens.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Röda Tallen: och det kokar i MoDoboken igen 😄
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Har två frågor:

1: Hur många gånger har Cmore visat Modo på huvudkanalen iår?

2: Hur många gånger har Cmore visat Timrå på huvudkanalen i år?

Känns som svaret på fråga ett är typ 100 gånger och svaret på fråga två är 0 gånger.
Varför envisas dom med att visa bottenlag?
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Jämtlandsfil: Känns som att Robin Press hänger allt mer löst. Ett steg ner i HA känns logiskt för honom, där bör vi onekligen vara med utav bara helvete. Om det nu går? Jag gissar att de peningar man hade tänkt lägga på Matushkin istället tillföll Lauritzen, åtminstone i någon mån.

Matushkin inledde säsongen starkt vill jag minnas när jag kollade av EP tidigare i höst, snittade typ en pinne per match. Nu står han dock still på 12 pinnar på 24 matcher. Kan han möjligen bli tillgänglig också?
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Han gjorde väl ett par säsonger i Timrå. Minns att jag inte var impad då, men sen har han ju utvecklats en hel del-
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Dashen kvittera mot Pantrarna..👍😉😁
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Pedro Puck: Det är också ett sätt att se på saken. Men ja, det känns som att jag är hyfsat överens med dig. Tror jag. Basse är sjukt saknad, för kreativiteten och rutinen
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
mikenomad: Du menar han som var inne på 3 bakåt idag. Kan vi inte bara ta pucken rakare till mål. Returer som slås in i kassen räknas ju också. Alldeles för omständigt i PP.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
söder över:
Njae. Var på plats ikväll, och nog tycker jag att Timrå skapar så pass med lägen utifrån konstruktivt anfallsspel att vi ska kunna göra åtminstone ett par mål till.
Sen så trampar vi vatten offensivt i perioder också, särskilt slutet första, början av andra.

AIK-truppen stannar väl och köper mängder med trisslotter på hemvägen kan jag tänka. Som sagt, fyra mål på två målchanser..

Kul med bra med folk, tror inte de blev bortskrämda i afton trots denna knepiga förlust.

Vafan, vi leder ju serien :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Puckat: Isf är kvällens märkligaste 2 att vår poängligeledare inte är given i en 1:a pp-kedja...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Kvällens märkligaste är utan tvekan att Stene blev petat från förstakedjan till förmån för *trumvirvel* Emil Berglund.
Och inte fan lär det bli vinst på onsdag heller med Ohre i mål troligtvis.
Näe hörni, vi är sönderlästa
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
mikenomad: Ohre höll nollan..
Barbara leverade ikväll med trots förlusten och drickat smaka lika gott som vanligt...
På onsdag vinner vi lätt i Scaniarinken.. 😁🍻👊
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
söder över: Ja nu är rätt läge att lufta Ohre på allvar. Annars en match där Timrå spelade comfort zone-hockey och då vinner man sällan även om det skenbart ser ut som att man har ett massivt spelövertag.

F.ö. är jag överens med AJ om en sak iaf, domarnivån i Allsvenskan är fan bedrövlig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: Tre mål, t.o.m. Men "bara" två av målen gjordes med tom kasse.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Den övergripande känslan är ju att november varit jävligt tuff hittills, att den där mördarhockeyn vi presterade på hemmaplan i början av säsongen helt bedarrat. Så är väl till viss del också verkligheten, det sjuka är att vi fortfarande leder serien. Det är fan något att ta med sig, men vi måste få tilllbaka Larry nu. Inte för att han kommer frälsa på något sätt men vi behöver någon form av influens, och rutin. Vi har inte gjort fler än två mål i en match på en mindre evighet nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
kulltorp: helt rätt!

Inget att se...

AIK är bättre än oss på alla punkter!

Vaddå att dom inte hänger med när vi snurrar? Vi snurrar exakt där dom vill att vi ska snurra... våra hetaste chanser kom på slumpchanser.

Vi ska kunna kräva mer än så här av vårat Timrå! Passtempot och viljan att vara spelbar saknades totalt...

November är en tung månad att spela hockey! Bättre lycka nästa gång! Med Ohre i målet...
En plattmatch av Mattsson är inte hela världen settt till helheten men Ohre ska väl ha chansen någon gång med...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: när motståndaren gör mål på var 3,5:e skott och dessutom vinner, då vet man att det har varit en "sån" match. Bara att glömma och gå vidare.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Botten upp...det är slut!!!
Andra förlusten mot AIK..
Första förlusten på hemmaplan vid ordinarie tid..
Mattsson var mänsklig...
Vi var inte med ifrån början och det straffade sig ikväll..
Med det här spelet kör kringlorna över oss nästa match på lillördag...
Bryt ihop och fram med Barbara ikväll och glöm eländet..
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Inte för att jag orkar kolla just nu pga lördagkväll, men frågan är hur poängfördelningen sett ut mellan oss och Gnaget från det att de gick upp till ES? De måste ju ha vunnit minst 80% av matcherna. Enda vinsten i Hovet jag kan minnas under HA-åren var när Reideborn kom in och stängde butiken.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: Alltså vill inte vara negativ, men har Timrå nån gång i historien hämtat upp två mål med utagen målvakt. När man inte kan på 58 minuter hur stor chans är det då 2 kvar? Och hur ofta dansar det in en eller fler i tom kasse?
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Jävla skitmatch, AIK satte verkligen alla halvdassiga "lägen" dom hade. Fortfarande serieledare,men måste steppa upp inför nästa match.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: ..har stängt av tv jäveln...
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
I övrigt blir vi utmanövrerade. Tvingas slå chanspassningar hela tiden. Skulle bli vansinnigt imponerade om vi lyckas ta poäng. Roger Melin har uppenbarligen gjort läxan, samtidigt som de haft precis det flax de behöver ha.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Nisse på Mon: Risken är väl stor att det ska visas handlingskraft å ta ut målvakt i slutet...fler mål i baken garanterat. ..
Kommentera


Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Boqvist är fan en fröjd att se, vilket jävla klipp i skridskoåkningen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Rytter: Kan ge dig att det finns några som pikar en hel del, men långt ifrån alla här :) Njae, den här matchen känns körd på nått vis.
Kommentera

Sv: Timrå IK - AIK 2016-11-19
Inget mål, men om dom inte plockar bort spelare framför mål så kommer det ändå. Såg likadant ut på hovet
Kommentera

1778218 · »