Tikarn97: Tabellen efter 10 omgångar 2018 samt sluttabellen. Frölunda svenska mästare: 1 LHC 23 p 2 DIF 20 p 3 Malmö 20 p 4 Frölunda 19 p 5 SAIK 16 p 7 Växjö 14 p 8 FBK 14 p 9 HV71 14 p 10 Timrå 14 p 11 Brynäs 12 p 12 Mora 11 p 13 Örebro 9 p 14 Rögle 8 p
Lander är tyvärr en skugga av sitt forna jag. Vet inte vad det beror på och hoppas han snart kan hitta tillbaka till fjolårsformen. Tillsvidare hoppas jag att man går ännu hårdare på Hanzl och Lundin. Låt de centrar som är hetast spela mer!
Linus Arnesson vill lämna Örebro för mer speltid. Hade gärna sett honom hos oss men med Olli i laget förstår jag att det inte är aktuellt. Fick jag bestämma skulle jag dock kunna tänka mig ett bytesförslag med Eronen
The great one: Det är inget gnäll men av våra ordinare backar är han nog den jag isf skulle byta. Eller förresten, kanske hellre Didrik men då jävlar blir det liv i luckan här. Didriks skadebenägenhet i kombo med hans ganska begränsade spel är inget jag ser som särskilt attraktivt. Trots hans historia med klubben och hjärta för den
OlliJanne: Vill inte påstå att Dahlén är stoppklossen där. Hanzl ska inte spela ett defensivt grundspel, inte heller Dahlén egentligen. Lander är som gjord för det.
Innan säsong tyckte jag att Lander passar bättre i en 3e kedja med en simpel grunduppgift, inte släppa in mål bakåt.
Just nu bör det se ut såhär enligt mitt tyckande och tänkande:
Andersson: tycker det finns gott om spelare som inte fått speltid eller väldigt lite i ett shl-lag som bytt till ett annat och gjort ett bra jobb så det ska nog inte bortses blint. i detta fall har örebro en skicklig backuppställning redan och går väldigt bra, ingen anledning att börja ändra i det, kan vara sån enkelt snarare än att han inte skulle platsa i shl.
har dock inte sett arnesson spela förutom mot modo i ha förra säsongen, så jag har ingen analys av honom som spelare.
Andersson: Om man säger så här; jag tror både Didrik och Tim skulle få svårt med speltid hos Örebro. Att jag nämnde Eronen var främst för att jag såg honom som mest trolig i en bytesaffär, inte för att jag helst blev av med just honom. Nu är ju inget sånt öht aktuellt utan det är endast söndagsspånande från min sida
DenRöda: Bra där! Sedan det här med 1:a, 2:a och 3:e... Det blir lite rangordning i mina ögon.
Jag tänker snarare såhär: Wedin kommer komma in i laget och ersätta Mieho. Med den forwardsuppställningen anser jag att Timrå har tre potentiellt producerande kedjor och en kedja vars främsta uppgift är att inte släppa in mål.
Samma sak angående PP. Där är Timrå i ett läge där två riktigt bra uppställningar kan mönstras. Vilka som börjar kan avgöras av hur utvilade det är/dagsform.
OlliJanne: Nja, nu är ju inte Lander bra defensivt heller med sin i ögonen stickande minus statistik. Jag tycker att Hanzl skulle flyttas upp till första. Tror att #54 skulle kunna "blomstra" i den omgivningen?
Olli Nomadinen : Didde har nog en ganska bra lön dessutom även om Eronen så klart är dyrare. Annars börjar ju behovet av en riktigt vass målgörare bli rätt överhängande. Trodde väl aldrig att ineffektivitet bland forwards skulle vara ett problem med den trupp vi inledde säsongen med
Sonnenberg: tja om han fuskar i defensiven så får ju centern jobba dubbelt så hårt. Så länge han sprutar in mål och poäng tycker jag det är helt OK men när poängen uteblir så börjar ju problemen visa sig
OlliJanne: Förr eller senare lär vi testa Dahlén och EP igen. En renodlad offensiv kedja kanske kan vara lösningen på ineffektiviteten. Bakom det går det att komponera ihop stabila kedjor kryddat med lite spets.
{7043}: ja alla vet ju att potentialen finns där gäller bara att det lossnar. Än är det väl ingen ko på taket men innan November uppehållet hoppas jag på bättring. Nu kommer de dessutom börjar med 3 matcher/vecka så jag hoppas inte poängen bara rullar ifrån oss. Kanske tätare matcher rent av är en fördel?
Synct: Denna uppställning var tänkt när Wedin är tillbaka, är ju minst 7 matcher kvar, kan ju ha hänt en del under den tiden med Lander, får vi hoppas.
OlliJanne: Nånstans så tar jag väl ändå hellre scenariot att vi har ett grundspel som gör att vi skapar mycket, mot att vi skulle leva på hög effektivitet sett till färre skott.
Det brukar jämna ut sig med tiden och fortsätter vi skapa dessa lägen så kommer målen. Jag tror det bara är en fråga om när vår effektivetet jämnar ut sig.
Man skall ju minnas att Luleå senast när de var i final, började säsongen ruskigt dåligt men sen när allt satte sig så började de tugga igång. Vi såg ju ut som ett slutspelslag i början av säsongen jämförelsevis men fick spela negativt kval istället.
Tycker vi har en helt anna bredd än förra säsongen och så fort det släpper för Dahlén och Hållander så kommer det bli mysigt. För nog skapar de lägen minsann.
Lite generella tankar kring skapandet av formationer....för jag tror det resoneras liknande hos Ante o co som härinne. Bollas fram och åter kring vilka som passar med vilka. Och självklart är det ju så att det är olika spelartyper med olika spetskompetenser vilket gör att somliga sannolikt passar bättre ihop än andra.
Men det finns en fälla här och jag tror vi gått i den. Och framförallt att laget gjort det. Tanken att om man bara sätter ihop "rätt" spelare så kommer resultatet av sig själv. Då kommer det så småningom att lossna.
Kanske skulle mindre fokus ägnas åt ovanstående och mer kring det faktum att vi har "stänga ner"-formationer som så här långt upplevs som betydligt större offensiva hot än "stjärnformationen" och varför det är så.
Lander gör inte jobbet f.n Dahlén gör inte jobbet f.n
De två avgjort främsta orsakerna till krampen i effektiviteten just nu för ovanstående får enorma ringar på vattnen i vår offensiv
DenRöda: Ser i det närmaste perfekt ut, även om jag skulle byta plats på Mieho och Johansson. Sedan har jag oerhört svårt att tro att spelsystemet skulle vara avgörande för Landers insats. Jag tror inte han förlorade en sargduell i fjol. Det hände också flera gånger att han på egen hand bara bestämde sig för att pucken skulle in. Nu känns det som att han tappat i muskler och tyngd, det går lite trögt ut, hans jävlar anamma är lite som bortblåst. Han känns inte som en spelare som är så känslig för vem han spelar med eller vilken match det gäller, nej, här ligger en annan hund begraven.
Sputnik: Är faktiskt inte ett dugg orolig här. Skulle vi dock börja tappa spelet, och då framförallt defensiven det närmaste så kommer man ju få lite magsår.
Just nu skapar vi mer än tillräckligt, och släpper egentligen inte till tillräckligt, för att vi ska bli så straffade som vi blir. Klarspråk = Fortsätter detta spel kommer vi vinna betydligt mer än vi förlorar i långa loppet.
Trist att plastasen från studentstaden tror att de gjorde en bra match, men som vi spelar nu kommer vi nog inte behöva gräma oss alltför länge.
Nu har man smält lite förlusten mot FBK och med facit i hand så går det inte komma ifrån att med 3 av 6 toppbackar borta så blev det för tunt helt enkelt. Jag tror att vi hade kunnat stänga ner FBKs omställningar betydligt bättre om inte annat.
Matchen igår föll vi på eget grepp, men det är absolut ingenting som inte går att skruva till. Onödiga poäng som kan göra skillnaden när säsongen summeras bara.
Fast å andra, om vi går åter går in på Luleå och den berömda säsongen jag nämnde innan, så gjorde vi väl nån ruskig upphämtning mot dom och tog ikapp 4 mål eller liknande den säsongen med vill jag minnas? Likt oss så var det en match som bara Luleå skulle vunnit.
Summa summarum är att sådana matcher kommer, men man måste lära dig av dem snabbt bara så att man kan rätta till och kunna stänga ner matcher ju längre säsongen lider.
{9908}: Haha, ja jag fattar inte hur man inte sitter med panik som LHC supporter. Har de ens vunnit skotten i nån match de vunnit? Högberg kan inte spela på 110 procent match efter match. Verkligheten kommrr komma ikapp dom tids nog och jag stpr fast vid att de kommer hålla till i bottenträsket när säsongen summeras.
Sputnik: Jag är med på vad du säger, avskyr också bortkastade självklara poäng.
Men just igår vette fan om man kan göra så mycket. Det är bara en sån där match där man överväger att högre makt återigen bara vill håna oss som håller på Timrå, GIF och Sverige generellt. Har LHC ens 3 A-lägen i matchen? Då räknar jag inte ens med Ratties, utan straffen. Vi måste haft dussintals. Vi kan absolut ta med oss att vi ska vara mer skärpta, men i slutändan är det en jävla oflyt med. En sån match ska inte gå att förlora som matchen såg ut.
Väger även in att vi var sämre i tredje än tidigare 2, likt förbannat släpper vi till 3-4 skott? Ingen logik, inget förmildrande.
FBK är en annan match för mig, även om de är lite besläktade. Där går vi bort oss lite mer, även om vi är spelförande. Där finns absolut saker vi kan ta med oss. För med fullt lag och lite mer skärpa vinner vi även den.
LHC vinner vi i vilket jävla universum som helst om inte Herr SUGKUKEMPADUSKAINTEFÅVARAGLAD kommer på besök.
Olli Nomadinen : ja det tar emot att erkänna men när Lander och Dahlén inte presterar så blir det mörka ringar på vattnet. Sära på dessa två känns givet om inte leveransen kommer inom de 3 närmaste matcherna. Dahlén - Hanzl - EP känns spännande och Pääjärvi snubblar ju in målen oavsett så kanske han Lander och varför inte OJ vore kul att testa. Nu är ju inte jag ansvarig head coach så då kan jag ju leka lite mer med formationer och funkar de inte direkt så är tålamodet så kort att jag genast sätter mig och leker ihop nya formationer
Olli Nomadinen : Jag tar åt mig av feedbacken. Har alltid föreställt mig att det är Sveriges samhällsutveckling som ska få mig att fly, inte Timrås välmående. Ska till Spanien med jobbet i mars. Jag gör det för er 😏
Olli Nomadinen : jaha, var det så enkelt som att vi måste deportera Empa. Här trodde jag att vi måste sitta och bygga kedjeformationer och blanda lite backpar men det fanns alltså en enklare lösning. 😏
Sputnik: Det är just det där sista lilla som saknas. I finare termer kallas det "Edge". Enligt Ante heter det "Attackskalle".
Vi har ett sjukt bra system just nu, och spelet fungerar överallt förutom just effektiviteten. Höjs effektiviteten upp med några % framöver så kommer det bli 5-6 mål per match, om inte 10 t om, fan vet jag.
DenRöda: 10 mål per match låter överdrivet men om man kan komma upp på ett snitt med 5 mål/match framåt då ger man sig själva mkt bra förutsättningar att vinna. Kanske rent av räcker med 4 mål/match? Nån som har koll?
OlliJanne: roger rönnberg sa igår efter modo-frölunda att "gör man 3 mål så ska man vinna". vet inte vad han har för underlag på det men han har varit med ett tag
Timrå Isstadion: Westfelt är ingen dålig center.. absolut inte. Sen kan man alltid tvista om att han är en offensiv center nog för en första . Men det finns säkert andra saker som väger upp..och han kan säkert göra en riktigt fin ... | Läs mer