1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577900 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19

1939011 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: Jag tycker också att Brattström inger mera trygghet och lugn till laget när han vaktar målet jämfört med Svedberg. Precis som du säger har Brattström en stor potential, som Timrå borde utveckla genom att låta honom stå fler matcher eftersom han saknar rutin. Svedberg har inte motsvarat våra höga förväntningar på en förstemålvakt och känns med sin totala oförmåga att stoppa höga skott som en rysk roulette (givetvis utnyttjar alla motståndare denna svaghet till max) Målvaktsspelet betyder otroligt mycket och är ofta skillnaden mellan vinst och förlust i jämna matcher. Se på Malmös målvakt igår - han vann matchen åt dem. Titta på Örebro som också har målvaktsproblem då deras stjärnmålvakt blivit långtidsskadad (Eero Kilpeläinen).Däremot har Mora hittat en mycket bra finländsk målvakt i Janne Juvonen som ersätter deras skadade förstemålvakt. Bra backar gör det lättare för en målvakt men är målvakten dålig så förlorar man i allafall. tyvärr; Jag lägger inte all skuld på Svedberg för att vi inte vinner de jämna matcherna men han har varit en besvikelse i många matcher. Ge Brattström en rejäl chans nu det är han värd!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Knylan: Grejen är ju dessutom som du säger. Att Svedberg inte i grunden är en dålig målvakt, snarare att hans spelstil inte faller helt väl ut med hur Timrå spelar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Knylan: spot on! Äntligen nån som kan se en helhetsbild och inte bara totalt avhysa en när man kritiserar Svedberg (har heller inte lagt allt ansvar på Svedberg bara för att vi förlorar) . Det där med puckmotare tycker jag är en bra bild, känslan säger att det blir en helt annan trygghet när Brattström står. Även om han också gör misstag så känner man en annan trygghet då han har storleken med sig på nått sätt. Visst Brattström är orutinerad men oj vilken potential han har att växa ut till en fantom i framtiden.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Affe_TIK: Jag tror att det är oundvikligt att inte landa i en kritik gentemot Svedberg med tanke på hur det ser ut och den statistik han stoltserar med. Det går att gå ner på detaljnivå och studera vissa mål hit och dit, men 89,7% i räddningsprocent är fan riktigt svårt att helt avfärda som en oerhört väsentlig del i det mönster som placerar oss på jumboplats. Snittet i ligan ligger på 90,6% sett över de senaste säsongerna.

Svedberg var en väldigt överraskande prestigevärvning. Det logiska hade varit någon random finne eller typ Haugen, istället lyckades vi landa ett klassnamn. Men det känns lite som att vi har en Formel 1-bil i ett STCC-lopp, hans spetsegenskaper är inte helt kompatibla med vårt i övrigt skakiga och orutinerade lag. En aggressiv vinnarmålvakt som kan vara överjävlig i sina stunder men vi kanske mer bara behöver en stabil puckmotare. Svedberg känns mer som en sån som kan ligga omkring 90% i grundserien för att sedan vara 96% i ett slutspel. Typ. Synd bara att ett slutspel och ett negativt direktkval är två helt olika saker.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Nånstans får man nog ändå acceptera att vi har det sämsta laget på papperet och ligger därefter i tabellen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Hahah "det här var väl inte så farligt"?!!!?? Dummaste jag läst någonsin. Fanns ingen som helst anledning till att tackla #25 där när pucken var 1m ifrån. Axelkåpan rakt i skallen
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: så du menar att grabbarna ute på planen ger Trygghet åt Svedberg då? För att en målvakt sa kunna spela som han skall lär han ju känna sig trygg med det försvar han har framför sig. Vi pratar ju ändå om en målvakt som haft mer framgång än någon annan i laget.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Affe_TIK: Nu bjöd ju Malmö ganska flitigt bort lägen i början av matchen igår mem oförmåga bland forwards att lyckas förvalta dessa, plus en målvakt som gjorde det där lill extra igår i Ahlsenfelt. Men som sagt så är det Backarna eller sammspelet mellan backar och forwards som ofta ställer till det. Men jag gillar fortfarande inte Svedbergs kroppsspråk och inställning. Utger inte den där pondusen och lugnet till grabbarna precis. Vi hade behövt ha en matchvinnarmålvakt likt Fasth var för AIK deras förstaår.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Förstår inte varför folket här klagar på målvakterna? Komigen, inte ens Lehner spikar igen kassen med det här försvaret. Bara acceptera det faktum att 6 av våra backar hör hemma i nåt mittenlag i allsvenskan. Skulle man räkna alla Indianare efter att vi skakar som asplöv när vi någon stackars back fått pucken i egen zon skulle man bli mörkrädd. Måtte vi bara räcka i ett kval för det kommer vi spela. Klart slut!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Öndulat: Huvudet på spiken Pippin. Kunde inte ha formulerat det bättre.
Vi ligger sist och rädslan för att förlora lägger sig som en våt filt över laget i slutminuterna.
Tänk bara på 2 mot 2 läget i offensiv zon med Ahlsenfelt utplockad.
Lite självförtroende i forchecken där och vi hade stängt matchen med 4-2 i öppet mål.
Hockey är ett jävla mindgame, så enkelt när du leder serien men så oerhört svårt att när du vill ingjuta mod i ett bottenlag som vårt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Öndulat: Bra. Dessutom ska man komma ihåg att man i Allsvenskan har ett par tiondelar extra på sig att fatta beslut. För en back är det en evighet när man är satt under press.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Tikkare: problemet med att hålla på Timrå IK är ju att man får upp hoppet varje jävla match. Spelar hur bra som helst i 40-50 minuter för att sedan haverera totalt. Att man måste tugga valium som timråit är varken överdrift eller skröna.

Sen tycker jag många här är jävligt orättvis i sin analys om laget vi har i år jämfört med laget vi hade ifjol. Visst var hauke en jävla vägg ifjol, men han hade också bättre förutsättningar än vad svedberg har i år.

För det första hade hauke lättare motstånd, sen satt försvarsspelet bättre för den nivån de spelade på också. Hauke hade dessutom harvat i Sverige i några år innan han kom till oss.

Medans svedberg kommer från en relativt framgångsrik karriär utomlands till ett totalt bottenlag. Omställningen att åter spela i Sverige med alla förväntningar han har på sig gör det förmodligen inte lättare heller. Sen är nivån högre också.

Minns ingen kvalet till shl? Då vi för första gången på hela säsongen möter shl motstånd börjar hauke släppa in mål som aldrig någonsin skulle gått in annars, jag minns också att många hade samma reaktion då som nu (låt brattström stå).

Mer från kvalet då, vi hade problem med indianare, framför allt från parks och dahlrot men även andra fick ganska mycket skit under dom 4 första matcherna mot KHK. Sen steppade laget upp rejält men enligt mig var det ett fåtal spelare som bar laget på sina axlar dom 3 sista matcherna (Dahlen, gallo, Wedin framåt och Larsson och han jag tappat namnet på men som slängde sig och bröt ett friläge som Olofsson sen kunde avgöra matchen på)

Med de sagt så frågar jag er, är laget verkligen sämre överlag än vad det var ifjol? Jag tycker inte det iaf. Vi spelar mot mycket bättre lag i år och det måste man ha i åtanke.

Och MED DE sagt så tycker jag också att svedberg fokuserar på fel saker. Han måste släppa allt utom att rädda puckar. Då han börjar irritera sig över skitsaker blir han jävligt sprättig och då går allt möjligt in.

Ber för övrigt om ursäkt för mastodontinlägg.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Jensen_12: Tycker inte heller han gjorde en direkt dålig match, det är inga dåliga skott de gör mål på. Men vi behöver en målvakt som kan ta det där extra
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: tycker faktiskt han gör en bra match idag, han ser ju i princip ingenting på 3-2 och 3-3 målen, och 0-1 målet är ju försvaret som bjuder på. Sen gjorde han många bra räddningar i matchen. Kändes som att han var på väg tillbaka till en bra form tyckte jag.

Och nej, jag är inte ironisk.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Tikkare: Viktig match mot Mora på torsdag säjer Freddan. Helt avgörande match om det blir kval eller inte säjer jag.
Nu är det bara att hoppas att krigartakterna och viljan finns att offra sig i alla lägen kommer fram. Det finns stora brister i allt för många just nu men att jobba, täcka skott kan alla om bara VILJAN finns.
Upp till bevis nu Timrå IK och lev upp till vårt motto.......Vi är Timrå och vi ger aldrig upp.
Vi supportrar ger aldrig upp men just nu gråter våra Timrå hjärtan...av oro och ångest.....vi vill inte till HA igen

Heja Timrå...!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
mikenomad: jag tyckte dom 5-6 första omg var roliga. Och man fick hopp om en spännande sässe. Sen har det mest vart ångest.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Synct: vad en hockeyspelare säger i en intervju och vad katta skit...

Det är väldigt tydligt att Svedberg är i obalans. Han filmar och gnäller, han är på domaren i nästan varje situation. Så gör inte en målvakt i mental balans. Men det är såna här spelare vi får tag på, Freddan och nubben har ett omöjligt uppdrag, dom ska förvandla skit till guld. Och med det menar jag ”sistaminutenvärvningar som ingen annan ville plocka upp”.

Angående Dahlroth VS Molinder, kom igen. Dom gjorde en likvärdig insats ifjol, Molinder är en större spelare och kan spela på två positioner. Enkelt beslut för nubben eftersom båda är breddspelare. Dahlroth hade blivit uppkäkad i SHL.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Synct: Va jimmy Hamrin som sa i podden och han gillade det inte, skall ha surat rejält för att han blev utbytt. Jimmy va inte nöjd med Svedberg och tyckte man borde satsa på Brattström i 2-3 matcher framåt(malmömatchen inräknat)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: Han sa iallafal i ST att han inte räckte till och tog på sig målen han släppte in.

men illa om det med båsdörren stämmer, efter en sån gest ska man ju lång bort så in i helvete från laget man spelar i, det är inte okej.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: Bara jämföra dagens prestation mellan Ahlsenfelt och Svedberg, skaplig skillnad på pondus. Krävs nått extra för att få in pucken hos Ahlsenfelt. Tycker Jimmy Hamrin var klockren insin analys om Svedberg i senaste Timråpodden, lägger fokus på fel saker och tjurar ihop. Är det sant att Svedberg blev sur och satt och tjurade i båset när han blev utplockad senast mot Skelefteå? Skall tydligen surat för han blev utbytt ochbinte öppnat båsdörren för lagkamrater och sådär. Nej psyket på Svedberg är inte bra tyvärr, ser mer och mer ut som en felrekrytering
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: Hoppas nått KHL lag plockar över Svedberg till nästa säsong så får Nubbis hitta ny förstemålvakt. Alternativt värva toppmålvakt från HA och förläng med Brattström och varva mer. Billigare målvaktslösning som kan slå mer väl ut och öppna upp för mer spets på annat håll.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
JohnnyKnoxville: nu när det framkommit att Mjukegård och Törna klara till nästa år, hur ser det ut med klara spelare med kontrakt för även nästa år?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: lite Druggelsgate. Drugge va alltså uppsatt som 6:e back och fick spela 6 minuter och Printz va sjunde back ochblyfte hela 16:49.jag gillar Freddan nen nån matchcoach är han då inte.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
mikenomad: vilken stabil grund? Eftersom de 38 miljonerna förbrukas denna säsong, ( med Shllöner på nuvarande trupp), vad blir bättre nästa ev. Shlsäsong ? Visst, skillnaden blir 5 miljoner som Karlskrona fick denna säsong. Sen ökar väl kraven på eget kapital. Minst hälften av truppen måste bytas ut. Hur då? Och till vilket pris?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Sputnik: Vet också att det finns bättre än just Dahlroth , men han var ju en av dom som lämnade och han är definitivt bättre än 'några' av nuvarande backarna
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Andersson: Sorry men förstår inte vad alla ser i Dahlroth? Borde man inte ha lite högre ambitioner än både Molinder och Dahlroth i SHL? Komentatorerna skrockade om att Dahlroth gjorde misstag det första han gjorde i varje förstabyte kvalet mot KHK, sen vips det första han gör direkt i match 6 en puckout i onödigt läge. Plus flera olika dyra misstag under press. Tyvärr hade han inte hållt för SHL.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
mikenomad: Jag tror att läget är ganska tufft med tanke på att det var 13-14 spelare som hade kontrakt när vi gick upp i SHL. Det borde begränsa möjligheterna att skräddarsy ett lag som håller i SHL. Timrå gick upp ett år för tidigt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Hockeyoraklet: Jag tror att planen är rysk roulette den h ä r säsongen för att sen om möjligt stå på så pass stabil grund att etablering i SHL är ekonomiskt möjligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
mikenomad: nubben gick tidigt ut och sa att det handlade om att kvala och hålla sig kvar...sen då? Vad är den långsiktiga planen? Ta en klubb som Mora, hur ser deras långsiktiga plan ut? Finns det underlag för att etablera sig i SHL eller ska man spela roulette varje säsong tills det oundvikliga sker? SHL är något annat än sist vi spelade där.
Kommentera


Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Matsg: man förväntar sig såklart mer av målvakterna, men att de hamnar i fokus en match som denna är ju nästan parodi. Kvitteringen?? Hur fan kan så mkt gå fel på så kort tid, i båda zonerna i matchens viktigaste skede!? I fotboll hade fan detta blivit föremål för misstänkt matchfixning! Pinsamt uselt!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
kulltorp: Euforin efter avancemanget la sig ganska snabbt sedan Nubben drog ner förväntningarna till below zero om man säger så...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
kulltorp: Bra sammanfattat. När jag skriver festförväntningar menar jag inte förväntningar gällande lagets prestationer utan förväntningar om festupplevelser bara för att vi befinner oss i SHL. Jag har hela tiden känt tvärtom, att det här blir en sjukt tråkig och förutsägbar säsong just av den anledningen. Eftersom vi ställer upp med lag som håller så mkt lägre kvalité än övriga.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Hockeyoraklet: Tror att det finns en handfull spelare som inte skulle offra en tånagel i ett kval för TIK.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Smokey: vi såg legoknekten honken i KHK. Han darrade, han släppte enkla puckar och sen klen han av ”skadad” när hans kära lag åkte ur högsta serien. Har Svedberg psyket att inte göra en honken?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Smokey: Jesper Dahlroth , allt är förlåtet
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Ullf: Det stora problemet är ju att han är TOTALT värdelös på höga skott och det kommer att straffa sig i ett eventuellt kval också helt enkelt för att motsåndarna vet hur man gör mål på honom. Något måste göras på målvaktsfronten. Skeppa Svedberg och ta in Rautio låter som en bra deal!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Ärligt. Vem kan slappna av i ett eventuellt kval mot exempelvis AIK med typ Printz, Svedberg och en tre fyra andra backar i ett möjligt kval?

I rymden kan ingen höra dig skrika.

Länge sedan jag kände mig så här besviken, orolig och deppig:(
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Timrå gör en ok match men slutet förstör! Palmberg, Rensfeldt, Hållander mycket bra. På den här nivån måste man ha den där målvakten som gör de avgörande räddningarna, tyvärr har vi inte det just nu. En ny back och Hauke tillbaka så klarar vi kvalet!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
mikenomad: De flesta av oss visste väl att vi skulle komma till denna punkt. Många med mig fattade väl att vår trupp är sämst i SHL. Hoppet levde lite på utveckling i laget, och där har vi lyckats mycket bra i mitt tycke. Wedin, Kinnvall, mfl har tagit stora steg. Men truppen har varit för dålig.
Många försöker hitta glimtar i Drugges vara eller inte vara i laget, för mig är det petitesser,tomma drömmar om en spelare som inte heller lyfter detta lag.
Vi var på tok för långt ifrån en anständig nivå från start, och det visste vi ju om.

Med det sagt så är det samma tråkiga och ledsamma känsla man får vid varje förlust. Samma frustration som Kerstin beskriver. Det spelar ingen roll...

Så...vad gör man nu? Hoppas alla fortsätter kämpa och fightas för laget. Går på matcherna mm.
Vi får trots allt se ett Timrå IK av en oerhört bra kvalité, med tanke på att vi hade en konkurs bakom förra hörnet...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Nisse1: Det finns ju för f_n inga backar av klass att värva!! V får hålla oss till skräpet som är och sållet till målvakt. Och be en bön att v håller oss kvar, Vilket jag tror också vi gör. Men SHL klass håller inte det här laget i dagsläget, Sen tappet av Anton Wedin har svidit. Finns ingen sniper i laget som kan sätta pucken förutom Wedda,
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Matsg: Vi visste att vi hade ett halvtaskigt försvarsspel, vi visste att vi hade dåliga backar. Därför behövde vi en stjärnmålvakt, rätt så långt! Men vad får vi, allt som går 5 dm eller mer över isen är ett potentiellt mål
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Marinellan rinn lätt ikväll...
Vi tog iallafall 1 pinne ikväll..
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Bragd-Birger: Mycket jobbig situation för Timrå IK nu. Niklas Svedberg håller inte i SHL det ser vem som helst. Som förstemålvakt så måste han prestera bättre. Spelet han visar upp är helt enkelt för dåligt.Nu måste Freddan ge Brattström chansen!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Tikkare: Jag har skrivit det förut, jag har aldrig förstått de som haft festförväntningar på den här säsongen. Det stod tidigt klart för mig att det här skulle bli en 52 matcher lång försäsong, så fruktansvärt förutsägbar och tråkig säsong. Mitt intresse har varit halvljummet precis hela säsongen, det är inte förrän slutet av mars det hettar till. Då börjar vår säsong, då ska vi spela ett kval vi måste tro att vi har alla möjligheter att överleva. Men Nubben gjorde tidigt klart att det inte skulle värvas till räddning.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Axle San: Yes det är en deal!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Svedberg mot Rautio, deal?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Kerstin_k: Hoppas Freddan satsar på Bratten resten av säsongen. Han har alla fall potential att blir riktigt bra. Svedberg är sämsta målvakten i SHL.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Kerstin_k: Dominik Hasek i storform hade inte räddat oss från kval den här säsongen. När man släpper till så många kvalitetslägen i match efter match, på grund av att våra backars arbetsprestation är lång under ligans snitt, då spelar inte målvaktssituationen så stor roll. Svedbergs vara eller icke vara borde vara en ekonomisk fråga, inte en sportslig. Finns det ett KHL-lag som behöver en andramålvakt inför slutspelet? Sälj honom. Vi tar inte färre poäng med bratten i målet, däremot skulle det svida mycket mer för honom att åka ur än vad det skulle göra för Svedberg. Svedbergs psyke är nere i källaren, han lägger mer fokus på att filma än på att vifta med plockhandsken. Man får redan nu ”honkenvibbar” av Svedberg.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2019-01-19
Bragd-Birger: VI MÅSTE VÄRVA NÅGRA BACKAR, ANNARS ÄR DET HA I 10-år,
MINST!
Vi behöver inte alls försöka värva några topp backar, några hyfsade kan räcka långt med tanke på hur ur-usla de flesta av våra backar är.
Vi har redan 10.000 pers, över budget i publik, sen garanterat 2, troligen 3 (Kanske tom 4) matcher mot AIK. Använd dessa miljoner till värvningar och vad hände med Guter pengarna? Det verkar vara total handlings förlamning. AVGÅ STYRELSEN, NI HA STRULAT FÄRDIGT MED ALLT!
Kommentera

1939011 · »