1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606487 inlägg · 6214 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag tror inte detta har nämnts, åtminstone inte här, men detta är väl bara gängse regler och inget vi ska behöva känna nån större oro över (intervju med Stefan Bengtsson, v.d HockeyAllsvenskan):

"Har alla lag haft sin ekonomi i balans och hur ser den biten bättre ut inför framtiden?
- Ja, samtliga klubbar har fått sin elitlicens. Det enda som finns när är att Timrå hamnar i ett så kallat "kontrollår" på grund av sin rekonstruktion." 

Positiva vibbar!

Kongo: yes är editerat ;)

dr-nix: Du blandar ihop kommunfullmäktige med Förvaltningsrätten.

Kongo: Nej alltså överklagan är inte över utan de som överklagade ville att det tidigare beslutet om ok till rekonstruktion inte skulle gälla fram till att förvaltningsrätten hanterar och kommer fram till beslut angående överklagan. 

Man har sagt nej, beslutet om ok till rekonstruktion gäller. Fullmäktige kan fortfarande komma till slutsatsen att överklagan är giltig och förstöra hela grejen. 

Rent teoretiskt dvs.

Edit: så har jag iaf tolkat det hela. Frågan är vad detta egentligen betyder. Det känns som en fingervisning om att saker och ting kommer gå Timrå IKs väg vad gäller överklagan men man är ju fortfarande orolig.

Redigerad kommentar

dr-nix: I så fall borde det inte vara någon större fara. Beslutet inhibieras inte, och kommunfullmäktige tar ett nytt beslut på måndag(?) där man förhoppningsvis lärt sig av eventuella misstag.

250kg kärlek: Det beslutet ger ju förhoppningar om att de kommer dömma till TIKs fördel vad gäller rekonstruktionen men vill inte ropa hej de faktiskt prövat överklagan. Frågan är dock när det sker.

Redigerad kommentar

250kg kärlek: Det där kan ju du få ett plus av mig för... men det får inte bli nån vana. ;)

TikAlltid: Känns som om detta borde innebära fler gröna inlägg i rad. Låt oss hoppas att Timrå IK kan köra på nu då.

haha detta är ju totalt jävla underbart! Vilka sköningar! och så många gröna i Tik's ekonomi tråd, haha!

Vilken fin dag vi fått här i Timråboken, vi kan väl fortsätta såhär till säsongsstart? 

Timrå Icon: Jaja, jag bidrar väl med en tumme upp då

jå1: Ja nu passar jag på att skriva mitt 10.000:e inlägg :-).
Hoppas det oxå blir militärgrönt så sidan ser ut som en gräsmatta

Hahl Bundy: Jefflar vad grönt det var här idag. Trodde nästan att vi hade värvat nån superstar innan jag läste igenom allt:)

TikAlltid: Mitt fel. Jag tryckte plus på PerHappa inlägg innan jag läste skiten. Så är det med kompisar.

6st gröna inlägg på rad samma dag, HS levererar!

Edit: 6st olika nick dessutom! 

Redigerad kommentar

El Maco: Man misstänker nästan dubbel-nickare....

El Maco: Haha! Din lille spjuver.

Det är så tråkigt förutsägbart att Spud och Bragd-Birger ska vara överens om allt.

TikAlltid: Jag tror också att rekonstruktören har på fötterna när det gäller Timrås bästa. I övrigt är den här härvan så invecklad och snårig att jag inte förstår ens hälften av alla turer med lån hit, säkerhet dit, osv. Men rekonstruktion känns najs.

Dock: jag tycker ändå inte att klubbens företrädare (Nolander) ska ut och agitera på hemsidan om frågor som rör demokrati och partipolitik. Moteratpolitikern må vara helt dum i huvudet och önska Timrå ner i division 4, men så länge han han agerar utifrån sin politiska uppfattning med de demokratiska medel han har till förfogande är det bara att gilla läget.

Timrå IK har satt sig i sitsen att man är beroende av kommunens stöd för att överleva. Detta faktum innebär inte att kommunen är skyldiga att hjälpa föreningen. Däremot gör man självklart det om man anser att alternativet - Timrås utplånande från hockeykartan - blir en värre konsekvens än en räddningsaktion.

Aber: Olika partier/politiker kan faktiskt tycka olika i denna fråga. Dessa politiker och den makt dom besitter i form av mandat och inflytande är ett resultat av kommuninvånarnas röster i valet 2010. Så, i förlängningen avgörs denna fråga - i a f från kommunens sida - av kommuninvånarna själva. Och det är väl svårt att ha några principiella invändningar mot.

Per HApps: litar mer på rekonstruktöre som gör sånt här varje dag än en komunpolitiker som inte vet ett smack. Säger rekonstruktören att det blir kk med deras förslag då är det så. Vi kommer fortfarande ha kvar topplån och idiot räntor som kommer ikapp igen om kanske nått år. Med rekonstruktionen får vi bort skulder och en mucket mildare ränta. Jag skiter om skattebatalarna får pröjsa, detta är min klubb och jag kan acceptera ALLA fulspel för att göra klubben välmående igen.

Timrå Isstadion:
Fick detta av Tony Andersson som ett mail i natt efter att jag bett honom förklara hur han resonerar.

Köp av hallen för 35 mkr gör att Timrå IK kan lösa skulderna till sina dryga 160 fordringsägare enligt den förteckning som är inlämnad till Tingsrätten.
Detta skulle göra att Timrå IK skulle ha ca 13 mkr var i kassan.
Svenska handelsbanken vill inte ställa upp på att kommunen köper tillbaka hallen då man påstår att deras lån inte har någon säkerhet då, Idag har Svenska Handelsbanken med sina dryga 20 mkr i lån till Timrå IK inte heller någon bra säkerhet, Vårt förslag bygger på att banken ligger kvar, i annat fall är det ju Svenksa Handelsbanken som sätter Timrå IK i konkurs inte vi.
Rekonstuktionen bygger på att Svenska Handelsbanken ska låna ut ännu mer pengar till Timrå IK ca 17 mkr till de redan 20 mkr. Men man är inte beredd att göra detta om inte kommunen också skriver ett 10-årigt driftsavtal på minst 4.5 mkr/år. Blir avtalet kortare eller beloppet mindre vägrar banken ställa ut nya lån och det sätter Svenska Handelsbanken Timrå Ik i konkurs även i detta fall. De vill alltså att kommenuns skattebetalare både ska vara garant och även betalare för det lån man ger till Timrå IK.

Meh! Har förståndiga måttfulla rationella klubben haft årsmöte - och vi andra var inte inbjudna? Seriöst: Det finns väl inget "allt är jättebra med den nya ledningen" i Nollans sågning av Anderssons falska och/eller okunniga matematik? Jag vet inget om Nollans politiska hemvist, men här handlar det väl om ren och rosa frustration över att Andersson försöker att smida politiska ränker som inte håller? Att TIK misskötts något sanslöst det senaste decenniet och möjligen "förtjänar" kk är för mig en annan diskussion.

250kg kärlek: Nej, det där var ett väldigt onödigt inlägg i debatten. Irritationen över att 'Timrå IK blivit en bricka i det politiska spelet' är nästan lite pinsam. Som om inte i princip allt inom kommunen faller inom denna kategori. Man kan tänka sig alla utspel i valrörelsen från pensionärer, arbetslösa, utrikes födda, miljonärer m fl...'vi har blivit brickor i det politiska spelet!!1'.

Nej, detta var högst onödigt.Och vi som inte kör den strikt Orwellska 'förra ledningen - allt jättedåligt, nya ledningen - allt jättebra' fick en droppe eller två på kvarnen. Det finns skönhetsfläckar även i det nya styret.

spud: Jag är helt överens med dig. Jag gillar inte alls att Nolander så starkt väljer sida i detta och för fram det på det sätt han gör. Jag förstår att det kan vara svårt att hålla käft men just i detta fall hade det varit att föredra.

250kg kärlek: Oj, aldrig sett ett så politiskt brev från någon som representerar en politiskt obunden medlemsförening någonsin.

1, Jag hoppas naturligtvis att TIK överlever och jag sörjer ert frånfall från ES väldigt mycket. Inte bara för derbyn utan även för att ni här inne är stundtals riktigt underhållande och ett pain in the ass.

2. Är man beroende av en annan organisation, som TIK i detta fall är av kommunen. Då måste man respektera den organisationens vilkor, i detta fall demokrati. Det finns lagar som styr kommunens vilkor, lagar som jag och ni ska vara väldigt tacksam för, då det ger oss en möjlighet som många andra länder saknar. Men naturligtvis finns det baksidor, byråkrati.

För mig är det lite som att klaga på domaren att den inte gör undantag för TIK eller MODO eftersom att den om den följer reglerna missgynnar mitt lag som är så viktigt för mig. 
Jag köper inte ett sånt där brev av en föreningsledare som i undertexten gör partipolitik av sin egen sak. Demokratin skall respekteras, men jag hoppas den går er väg och det inom er tidsram!

För övrigt är jag ingen alliansröstare om nu någon fick den uppfattningen av detta meddelande. 

Vilken jävla tur att man flyttat från stjärnkommunerna där uppe. Bara tanken på att människor som Tony ens kommer nära makten gör mig riktigt rädd. Nej, en mattekurs och webdesignskola ligger först på agendan är jag rädd för min bäste Tony Andersson! Ryyyyys...

Nolander ger också sin syn på det som sker på kommunhuset.

El Maco: Bildt såg ju åtminstone ut som en IT-nörd han

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Grafiken var kvar sedan Gösta Bohmans tid.

El Maco: Ja och dessutom profilerade de sig som NYA Moderaterna......undra hur de gamlas såg ut....?

Timrå Icon: Skotta Daniel Corso's Gård! 

Timrå Icon: Efter att ha sett Timråmoderaternas hemsida så tänker jag mig att han kan ägna sig åt webdesign på heltid?

timrasuppi08: Säg åt honom att göra något han är bra på istället.

Kratta golfbanan eller något sånt

T T: Är det du som är Tony...?

"Kommunens ledningskontor har nu yttrat sig gällande överklagan och anser att beslutet skett i laga ordning och därför ska överklagan lämnas utan bifall"

Då ska det väl inte bli något problem i förvaltningsrätten. Eller?

Marcus: Herrarna i sandlådan.

Har precis mailat idioten och bett honom lägga ner!

timramoderaterna.se/about_us.html

Hahl Bundy: Länk?

Ser att Lindstrand svarar Tony Andersson i Dagbladet idag. Bra...han verkar vara en idiot.

El Maco: lite bitter och trött efter ett kompressorhaveri på jobbet. Har slitit som en gris natten lång men nu funkar det...tror jag.
Med bitterheten och tröttheten flåsandes i nacken vill jag bara ställa en fråga till vad gäller ekonomin, sedan lägger jag det åt sidan: H U R kunde den gamla styrelsen tillåtas hålla på som de gjorde? Varför protesterade ingen enda i styrelsen? Blev de förda bakom ljuset eller besatt styrelsen inte kunskapen när det gäller att driva företag/förening?

Jag blir så illa till mods när jag inser hur illa skött Timrå IK varit i massor av år och att ingen enda förstått varthän det barkade.

En mycket välskött förening i början på 2000 med gott renommé, en fostrad världstjärna, stora namn som ville komma till oss.
Vad är kvar? En förening i spillror, en förening som antagligen får kämpa för överlevnad i SA, en förening som känns väldigt identitetslös.

Det kan liksom bara bli bättre nu. Det är nog det som får näsan att nosa över vattenytan.

hubbenorlen:

El Maco: Haa! Vad mesigt!
Nä då tror jag mer på att locka folk till arenorna med andra metoder.
Idag krävs tyvärr mer än bara bra hockey för många.
Det måste vara underhållning i paus et.c.
Mat och snacks ska serveras på läktarna. Allt ska vara enkelt.
Det måste bli ännu enklare att ta sig till srenan för den stora massan.
Med bil är det ett skämt idag. Buss går väl hyfsat.
Går inte det kan man ju alltid testa med grisfösare

El Maco: Aha...så det var anledningen. Trodde dom blockade tv-sändningar också.
Då har jag lärt mig något nytt. 

hubbenorlen: Orkar inte rota reda på en gammal tevetablå från i våras med Rangers eller något annat team men ett pinfärskt exempel från en annan sport: New York Mets spelade hemma igår i en match som började klockan 13 på eftermiddagen lokal tid. Den kunde man se på New York-kanalen SNY vilket framgår av länken. Jag kollade delar av matchen på telefonen hemma i Sverige och då måste jag ha gps påslagen för att det ska funka - de kollar att jag inte är i New York Metro Area. Websändningen är alltså spärrad för att man ska titta på kabelteve iställe om man är i New Yorkområdet. Och den matchen var arenan halvfylld.

hubbenorlen: Det du läser om Games online antar jag handlar om en websändning. Kabelteve är däremot en guldgruva för lagen. Det är därför websändningen är blockad lokalt eller där det finns möjlighet att se matchen via kabelteve. Inte för att locka folk att komma till arenan utan för att teverättigheterna är dyrt sålda. 2013 kan man tänka sig en mer modern lösning kanske men det verkar vara samma lokala spärrar för stream via nätet i alla de amerikanska sporterna till fördel för tevesladden in i väggen.

El Maco: Var det länge sedan du bodde där? För så fungerar det nu i alla fall.
Så här står det på NHL:s hemsida:
Check the zip code from which you will watch the games online first. By checking your zip code you will learn what teams are unavailable to watch in your local viewing area.

El Maco: Det finns väl lag som gör så? Vet inte om alla gör det dock.

hubbenorlen: Det gör väl inte NHL? Gick utmärkt för mig att följa Rangers från tevesoffan som Manhattan-bo.

« · 1582399 · »