1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736959 inlägg · 7967 ämnen
« · 2572284 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Jacke08” Jag menade självklart att de som klagar mest och högst på målvaktsspelet..är oftast de som vet minst(!) om hur det är att vara målvakt. Känn dig träffad..🤷🏼‍♂️”

Just ”känn dig träffad” var lite kul med tanke på att det gällde målvakten🙂

Peja: Enig kring Larsson/Lindstein resonemanget!
Lindstein hade inte sin bästa kväll igår, då var det bra att få in Larsen som kunde spela lite rejälare.
Uppmärksammades inte så mycket i sändning men Larsen gav ut en rejäl jävla propp bakom vår kasse så vi kunde vända spelet. Den spelaren tappade nog luften duktigt!

Framåt ingen oro då det syns att vi har en otrolig spets. Men Limpan i mål går att man osökt tänker på Korhonen/Sperrle då vi förlorade matcher fast dom gjorde 4-5-6 mål framåt…..

Anders Berg: Jag menade självklart att de som klagar mest och högst på målvaktsspelet..är oftast de som vet minst(!) om hur det är att vara målvakt. Känn dig träffad..🤷🏼‍♂️

Mrassarson: Kanske lite överdrivet fokus på Kvist från många inklusive mig själv, men samtidigt måste några petas när Larsson och Scott gör entré, så det är egentligen inte jättekonstigt att man diskuterar det.

Med tanke på att fjärdekedjan har levererat och hittat en kemi, så känns det ganska givet att Kvist blir en av de som petas. Igår fick faktiskt Kvists kedja betydligt mer istid än fjärdekedan, och det kändes inte rätt sett till prestationerna.

Tredjekedjan fick ca 15 minuter medan fjärde fick 9-10 minuter, så det var en avsevärd skillnad, även om det delvis kan förklaras med special teams.

På backsidan är det intressant att Gällstedt matchar 7 backar. Larsen spelade visserligen bara några byten i premiären, men igår fick han 11 minuters istid. Det var några minuter mer än Lindstein. Där tycker jag att Brynäs coachade helt rätt.

Jacke08: Du har helt rätt! Det finns inga dåliga målvakter - det finns bara målvakter med tur eller otur.

Lärorik match igår.
Fullt fokus i 60 min är det som gäller för HELA laget! Snack om att sparka målvakt efter två matcher finner jag bara komiskt.
Finns mycket att jobba på men jäklar vilken kapacitet man ser att laget har. Snart har vi Larsson och Scott också, finfint blir det.

Hoppas på god ärtsoppa ikväll och tredje raka imorgon då.
Ha det fint vänner!

Berge: Eller vänd på det; Vi som följt detta lag, som förlorat mer än de vunnit de senaste 10 åren och därmed är ett loserlag, hoppas ändå på idel segrar och klang- och jubelföreställningar! Kalla oss galna men vi kräver vinst i varje match - hur orimligt det än kan låta. Samtidigt ska kraven vara tokhöga!
Hur många klubbor knäckte Rödin mot låren i går i ren frustration och besvikelse? Noll. Men såna kaptener har funnits och finns - de återfinns dock oftast i vinnande lag med en vinnarkultur.

KalleTeodor: De flesta som kritiserar målvakters misstag här på forumet över tid har tydligt visat..att de inte har en susning om hur det är att vara målvakt. Nu blir jag väl påhoppad för den åsikten men..sant är det.?????

KalleTeodor: Tycker inte vi mobbar Kvist, men iaf för mig är det uppenbart att han inte platsar. Han tillför ingenting, han är inte ens stark runt sargerna. Han har noll känsla i spelet, hans klubbteknik är obefintlig. Jag trodde ändå att han skulle göra det bra i en allsvensk brunkkedja men hittils har han visat noll och lite till. Nej när scott o Larsson är tillbaka vill jag se Kvist som reserv alt på läktaren. Han är på tok för dålig.

Tigerhjärta: Synsamgubb…
Förlåt, Brynäsgubben verkar ha problem med synen.
Han måste ha tittat upp i taket istf på reprisbilderna när han försöker bedöma puckbanan på fyran…
🤣

spolaisen: Först sa du att det hade räckt att stå mitt i målet, nu ska han istället täcka stolpen. Hur ska du ha det?😅
Inte lätt att göra dig tillfreds med dem kraven🙃
Jösses, ibland undrar man😂

spolaisen: Säger du det så

{9566}:

hade han täckt stolpen hade inte pucken gått i nät

Berge: Gammal vana. 😅

spolaisen: Det gjorde han, att förutse en styrning klarar ingen. :)

Tigerhjärta:

hade ju räckt med att stå rätt i målet

JohnnyBotox: Hör vad du säger, och delar till viss del din mening.
Lindbäck stod för flertalet tavlor förra säsongen, inget snack.
Men det är viktigt att inte beblanda nya ingripanden med tidigare ingripanden varje gång det blir ett mål (syftar inte på dig specifikt).
Denna gången anser jag att han hade mer oflyt, snarare än att det var en ren tabbe. Men visst borde han kanske ha tagit pucken trots riktändringen, absolut.

Tigerhjärta: jag har köpt dessa argument ett antal gånger (tar på en klubba), men det är sällan man ser andra målvakter släppa dessa puckar från sådant avstånd ändå. Som jag tidigare sagt visas räddningar från sådan lägen sällan på highlights så svårt att analysera dessa styrningar. Likaså så ser man ofta målvakter (inklusive Lindbäck) kunna parera för en styrning närmare mål på reflex. Så bör man inte kunna förvänta sig att sådana styrningar på långskott och fri sikt ändå kan räddas i de flesta fall?

Jag har ingen aning om hur svårt det är, men ställer frågan eftersom det ser billigt ut och iaf jag sällan ser andra målvakter släppa liknande puckar. Utan att ironisera så KAN det ju vara så att Lindbäck haft en jädra otur, men jag känner ju spontant att jag tvivlar på oturliga styrningar utan snarare lite ofokus.

KalleTeodor: De här målvakten som skapar ett tryggt försvarsspel, inte tvärtom. Hela förra säsongen blev förstörd för att spelarna inte kunde lita på målvakterna.
När man dessutom igår spelar ut motståndet så kan man inte lita på Lindbäck utan då vill han ha ett finger med i spelet på sitt sätt.

Ove Myling: När det gäller dessa två så skulle ingen märka något även om dessa lirade i div 1. Kvist har ingen framtid på elitnivå och Blomman är slut.

JohnnyBotox:
"Oron är snarare att Lindbäck gång på gång sätter laget i skiten, för vilken gång i ordningen släpper han ett sånt skitmål som 4-4? I just ett sådant läge (fri skytt långt ifrån kanten)? I ett sådant läge i matchen? Det är så frustrerande."

Har inte tillräcklig synskärpa på långskotten, klarar närspelet bättre där reflexerna avgör

Berge: Precis. Slappna av och njut av att vara topplag i en bra och kul serie. Det kommer riktigt bra matcher framöver. Publiken kommer inte märka sån stor skillnad. Pucken ska in i nät...

Jag förstår faktiskt inte alla dessa personer på detta forum som tydligen bara sitter och väntar på att vår målvakt (vem det än är) gör misstag så man kan ösa ur sig skit. För egen del så tycker jag att Lindbäck, precis som hela laget, gör en riktigt bra första period. Period 2 och 3 är hela laget inklusive Lindbäck dåliga och gör massor med misstag. Varför är det bra Lindbäck (och Kvist som vi tydligen också måste mobba) som får all skit?
Det är så konstigt när laget spelar ett strukturerat och bra försvarsspel så är målvakten bra och när vi spelar uselt och å blir också målvakten sämre. Undrar om det kan finnas något samband här?

Brynäsgubbe: Har kollat 4-4 målet bild för bild. Pucken tar på Johannessons klubba vilket skapar en orimligt dykande puckbana ner mot vänster från att istället gå mitt i Lindbäcks mage..

Vi har alltså startat säsongen med två raka segrar och tagit 5 av 6 poäng mot förväntade topplag. Ändå är det domedagskänsla här inne, där såväl sportchefer som spelare sågas utan pardon.

Vem fan vill spela för ett lag med sån supporterkultur. Ryck upp er och sluta gnäll för fan.

Aldrig sett en keeper tappa in såhär många puckar. 4-4 är ju helt obegripligt. Har han helt tappat bollsinnet eller har han något fel med synen? Less på att se Lindbäck titta upp i taket i varje match efter ny groda.

{10375}: Det är inte bara med Alcén som sportchef som det har hänt. Även Sundlöv chansade mycket med spelare som hade 2+3 på 98 matcher och - 34. Det chansades hejvilt även då. Någon naiv tanke om att "Nästa säsong, då kommer den här killen vara en riktig toppspelare!" och med facit i hand så vet vi hur det gick - det funkade aldrig!
Samma sak nu med Kvist.

HA:s sämsta sportchef valde Kvist pga 2 bra matcher förra året och totalt 0+2 på 52 matcher. Sånt händer bara i Johan Alcéns Brynäs.

Lindbäck får äntligen spela sitt spel och ska göra honom bättre heter det. Jo tjena, hans spel verkar fortsatt vara att kasta puckar i eget mål.
Vägrar att gå in i ett slutspel med honom mellan stolparna.

Ber till Gud att Clara är den talang han sägs vara.

Gavve: Vi släpper också in 2 mål på 2 PK medan vi gör 0 mål på 2 PP. Vi är jävligt bra i 5 mot 5 men special teams behöver det tränas på.

rafalski: ja det där med att offensiv kraft finns är ju tydligt när man tittar på gjorda mål. 10 stycken på 2 matcher mot (förmodade) topplag där hälften av målen kommit i första perioden också. Bara 1 annat lag som gjort mer än 8 och det är Södertälje men då vann de med 7-1 mot Östersund.

Men med det sagt så är det självklart viktigt att balansera antalet insläppta mål också. Det finns ju en anledning till att Nybro ligger ovanför oss (de kommer nog inte ligga där hela säsongen dock) även fast de "bara" gjort 7 mål och det är ju för att de bara släppt in 2.

Vi är tillsammans med SSK enda laget som ligger på +4 i gjorda/insläppta mål (Nybro har +5 också) och så länge vi gör fler mål än vi släpper in i matcherna spelar det ingen större roll hur många vi släpper in (efter full tid, inte OT). Sen är det självklart inte hållbart att tappa 3-0 och 4-1 ledningar och det förstår ju alla.

Blipp62: inte svar på din fråga tyvärr…

Var på plats igår.

Bra förstaperiod där vi dominerade totalt. Väldigtt bra offensiv med snabba spelvändningar.

VIK hetare i period 2 och 3.

Vi är ett skickligare lag än VIK. När Larsson och Scott dyker upp lyfter vi ännu mer.

Måste säga att det var en kämpainsats. Många slet rejält (syns tydligare på plats än på TV:n (enligt mig).

Vår underhållare Joe Labero lyckades jonglera in kvitteringen. Stod på den kortsidan, släpper in en ”bakåtpassning”. Som några skriver här: ny/jätte keeper behövs.

Jag brukar vara extremt kritisk men väljer att vara nöjd med 2 poäng trots att vi spelar sämre i 2 perioder.

För övrigt: många Brynäsare på plats, kul🇧🇪👍

När Scott och Larsson är tillgängliga vilka spelare blir petade då?
Som det är nu så tycker jag att Tärnstöm petas, har inte reflekterat att han ens är med.
Och att Kvist blir extra spelare.
1:a Jack, Larsson, Indis
2:a Tyler, Tyler, Rödin
3:a Scott, Ölund, Nordh
4:a Lindblom Blomqvist, Olsson
Extra. Kvist

{204}: På tvåan tvingas Limpan mer eller mindre reflexrädda ett rappt och lågt närskott nere vid sin vänstra stolpe, lite av en normalräddning på den typen av skott sas. Skytten i dom lägena vet att det kan bli en retur som KAN gå rakt ut och skapa en farlig retur pga att pucken kan/brukar träffa den vinklade delen över foten på benskyddet som målvakterna har och därefter studsa rakt ut i banan.
När du yrar om en tabbe här så menar du alltså på fullt allvar att Limpan på förhand borde ha kunnat räkna ut VAR nånstans på benskyddet som pucken skulle träffa och dessutom och isf hinna med att medvetet vinkla benskyddet så att pucken INTE studsade ut mot returtagaren?
Hör du inte själv hur korkat du resonerar, när du yrar om att han gör en "groda" här?

Repriserna vid fyran visar att pucken styrs på egen backs klubblad, samtidigt som det är ett rappt och bra handledsskott i skäret.

Det var inte Limpan som var svajig igår, det var utelaget i övrigt som svajade när man efter lekstugan i första trodde att allt var klappat och klart, men på ett slarvigt och onödigt sätt bjöd in VIK i matchen.

Oron är inte att laget inte kommer räcka till över denna säsong, det finns enormt mycket skicklighet, det är nog mest frustrerande att man själva är sin största motståndare. Brynäs körde fullständigt över VIK i första perioden och det kunde med lite mer skärpa varit ett par mål till. Men som sagt, att de lär sig vinna över tid och hantera serien kommer nog att lösa sig. Ingen oro där. Kanske någon mer backvärvning så defensiven blir lite mer stabil.

Jag håller med om att vi delvis förlorar för att utespelarna slår sig till ro, men det förtar inte att Lindbäck borde haft 4-4, kanske något mål innan också men ingen uppenbar tavla tycker jag.

Oron är snarare att Lindbäck gång på gång sätter laget i skiten, för vilken gång i ordningen släpper han ett sånt skitmål som 4-4? I just ett sådant läge (fri skytt långt ifrån kanten)? I ett sådant läge i matchen? Det är så frustrerande.

Jag tror vi kan ligga i topp i serien även med dessa fadäser, men vi kommer inte ha råd med dessa tapp mot IFB eller DIF i ett slutspel, det kommer inte att hålla. Jag hoppas att Gällstedt har modet att ta upp detta med JA framåt december om det fortsätter på samma sätt.

Jag ogillar som sagt att hänga ut spelare, det tar mig emot. Det är tidigt på säsongen osv, men när man även i HA ser exakt samma problem som större delen av förra säsongen så blir jag faktiskt orolig. Det spelar ingen roll om vi vinner serien för att vi vinner matcher med 6-5, för i ett slutspel blir det svårt att vinna om vi släpper in 5 mål i varje match.

rafalski: "Vår defensiv är däremot av allsvensk klass än så länge. Alldeles för lätt för våra motståndare att skapa målchanser på oss. Där har Gällstedt lite att fundera på."

Om det inte vore för Lindbäck skulle ingen snacka om att defensiven var ett problem. Av totalt 6 insläppta mål så är hälften tavlor ur den högra skolan och övriga mål tvivelaktiga ingripanden. Med förra säsongen i färskt minne får man nog göra bedömningen att Lindbäck är slut. Han får gärna motbevisa mig.

Nyförvärven ser bra ut och juniorerna står upp bra. Däremot ser ju både Blomman och Kvist ut som div 1-spelare. Ingen dominans fast man flyttat ned en serie.

Finns det någon presskonferens från gårdagens match?

Zappaholic: Precis.
Vi har ju börjat mot två lag som är tippade top sex-sju ish. Och tagit 5 poäng.
I en ny serie med ett nytt spel att spela. Svänger hela tiden och dom här defensiva matcherna som slutar 2-0 osv lär vi nog inte se massor av.
Tänkte skriva efter första perioden igår att fan nu är det ju äntligen kul att se Brynäs igen.
Man känner igen det här från shl när vi leder med ett par mål att vi slår av på takten och ska bevaka ledningen och ge över momentumet till motståndarna. Det vet vi alla hur bra det gått.
Viktigt att man fortsätter spela sitt spel vad det en står, sen att stänga matcher och trolla bort sista 11 är så klart viktigt.
Helt övertygad om att det här blir en kul säsong i absoluta toppskiktet.
Kalmar hemma när vi är inne i det tex, ska inte vara annat än en riktig munsbit.

Huge:

Du är helt otroligt som hela tiden försvarar spelarna i Brynäs, jag har nu sett höjdpunkterna från eran match och kan man hockey så skall Lindbäck ta 2a och framförallt sista målet från VIK, 4 - 4 målet är en rejäl groda och då är jag väldigt objektiv.

Hursomhelst så kommer självfallet Brynäs vara med där uppe när serien summeras, ni har det absolut bästa laget på papperet men det ändrar inte det faktum att AL var lite svajig igår. Han kommer igen

Har kollat på målen igen från matchen igår och det är tydligt att Lindbäck hade vernissage. Många tavlor på den utställningen. Måste bli skärpning från hans sida - om han har förmågan - inget talade för det förra säsongen dock.
Men jag litar(!) på att Alcén tar in en bättre målvakt om det fortsätter så här. Jag tror inte att Brynäs har råd att spela i Allsvenskan hur många säsonger som helst.
Det är bara segrar som räknas!

mk: Kruxet med Kvist är att han inte är tillräckligt bra oavsett roll. Förstår inte vilken kravbild de som tycker att han håller måttet har. Tycker redan det är tydligt att alla i fjärdekedjan är bättre hockeyspelare och med all respekt för dom, men typ Lindblom och Ohlsson är inte direkt supertalanger.

Tigerhjärta: bra skrivet !! Ge dom lite tid!! 50 matcher kvar och slut spel!

Pigalle: Du jämför tyvärr äpplen med päron.
Inte samma spelartyper.
Spelar inte i likvärdiga kedjor, med liknande roll.

Men absolut tråkigt att inte Brynäs och Ljungqrantz kunde komma överens om roll. Hoppas nu att det inte är klart med FBK om kontrakt nästa år, utan att dom kan överens om att AL ska tillbaka.

rafalski: Nä sånt är man aldrig nöjd med men det kommer hända igen.

Sett över tid så borde ju Gällstedt kunna sätta ett försvarsspel som är såpass bra att det håller hög allsvensk klass.

Forwardssidan är som du skriver ordentligt vass. I båda matcherna har vi ju varit väldigt bra och tagit stora ledningar. Sen slappnas det av och man släpper över initiativet till motståndarna och då ser vi bristerna i försvarsspelet.

Zappaholic: Jo det är klart man är nöjd med poängen men tappet var inte ok.
Vi har en offensiv som i många delar är av SHL klass. Garnera med Scott och Larsson så är den ruskigt vass. Just nu är kedjan med Blomqvist, Kvist och Tärnström en svag länk i alla zoner.

Vår defensiv är däremot av allsvensk klass än så länge. Alldeles för lätt för våra motståndare att skapa målchanser på oss. Där har Gällstedt lite att fundera på.

Wennerholm är gammal och gaggig.

Låter på han som att det var slutsålt p g a att alla Västerås fans ville gå på match mot Brynäs och inte att det var över 1000 Brynäsare på plats.

Och vem är Noah nord?

Och även senare i artikeln Miks indris?

Läste även häromveckan att Hv71 har bästa första kedjan i SHL. Nästa omgång hade tydligen Modo bästa första kedjan helt plötsligt.

Att den gubbe får fortsätta med sina krönikor är för mig en gåta. Visst han drar nog in läsare med sina åsikter 😂
Uppladdat:

500x0-img5262.jpeg

Tigerhjärta: Mycket bra sagt Tigerhjärta! När man läser här inne kan man tro att vi blivit totalt utspelade och förlorat med 10-0… Vi vann trots allt matchen..

Visst ska vi inte förlora matchen när vi leder med både 3-0 och 4-1. Men vi måste ju någonstans ändå förhålla oss till att vi:

- Är inte Växjö och har lärt oss hur man stänger en match.
- Brynäs har varit en förlorarförening i en herrans massa år. Finns väl ingen av de aktiva idag som vet hur det känns att vinna mer än vad man förlorar.
- Vi är nykomlingar i HA, och det lär ta ett tag innan vi lärt oss spelet och därmed pendla i prestationerna.
- Det är till stora delar ett nytt lag och ett helt nytt spelsätt från förra säsongen för de som är kvar.
- Billins har precis anlänt
- Larsson och Scott väntar fortfarande på att debutera i HA.

Jag tror vi kan vänta med domedagsprofetiorna en 10-15 matcher iaf…

OveForShow: hittade en video idag på youtube. En 1 timmes video om Brynäs säsongen 2016-17. Och på det sättet jag såg VARENDA SPELARE uppoffra sig för lagets/målvaktens skull i defensiv zon är hästlängder från hur det har sett ut dem senaste säsongerna.

Visst att Lindbäck släpper in enkla mål. Men uppoffringarna i egen zon från resten av laget är bedrövliga.

Hade Lindbäck stått i Brynäs 2016/17 så hade han haft 98% räddningsprocent.

Vissa backar bara står framför målet och låter motståndare putta bort våra backar från sitt egna område som dem ska hålla. Samtidigt som forwardsen enbart tittar puckbärare i hemjobbet. Det funkar inte!

Brynäsgubbe: Hur? Lindbäck är svaret. Återigen gör vi så vi tappar poäng.
Synd om honom. Inte hans fel att ledningen kör honom hela tiden. Alla här måste räkna med att han kommer förlora ett par matcher på egen hand.

Mycket har säkert redan sagts, orkar inte scrolla igenom allt.
Vill ändå delge ett par reflektioner.
Nej det är inte OK att tappa 1pinne i denna match efter förstaperiodens dominans. Samtidigt är det en process (klyshigt), där vi behöver arbeta med att gå från att vara ett förlorande lag till ett vinnande lag.
Detta sker inte över en natt. Det är trots allt en styrka att få med sig bonuspoängen i slutändan.
Bra lag vinner trots dåligt spel.
Brynäs blott andra match i hockeyallsvenskan, ge det lite tid. Vi har en lång väg att vandra, och mycket att lära för att bli ”Nya vinnande Brynäs IF”.
Det sista detta laget behöver är gnäll och krisstämplar från oss supportar vid minsta möjliga motgång..

« · 2572284 · »