1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen
« · 2604062 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
J-S: du menar som att anklaga någon för att vara någon den inte är eller vad är det för "sjuka anklagelser" du tänker på här? :) Det går nämligen sådär för dig på den punkten själv.

Silfverkroken: Jag avslöjar inte mina källor som en reporter skulle sagt.
Och så länge nicket Gavve sköter sig utan hat hot och sjuka anklagelser mot andra medlemmar så kommer jag inte säga något mer.

J-S: Vad exakt med Gavve är det som gör att du tror det handlar om Pettis? Tro mig, man brukar kunna se rätt lätt om det handlar om Pettis och i det här fallet ser jag inte alls de tendenserna.

Gavve: Lilla vännen du heter inte Emil i Lönneberga,
Ha ha du är så skön,
Som sagt håll god ton Peter så kan vi säkert komma överens din lilla IT expert,
🤔❤️

J-S: Alltså om du ska komma med påståenden kan du väl i.a.f. komma med korrekta påståenden? Mitt namn är nämligen Emil och jag jobbar med IT-säkerhet och har ganska bra koll på hur anonymitet fungerar på Internet. Har rätt bra koll på it-forensik också om du undrar.

Välkommen att kolla upp mig om du nu är så duktig på att spåra mig som du säger (jag finns på Linkedin där min bakgrund framgår också). Har som sagt ingenting att dölja och du verkar rätt patetisk när du försöker och har fel gång på gång.

Förut var det statistiken du var helt övertygad om (att Lindbäck var bättre än Clara) och när det inte fungerar försöker du antyda att jag skulle vara någon jag inte är? :) Det går sådär för dig.

{10375}: Oklart om Wennerholm fortfarande är heltidsanställd. Han är ju 68 bast och skriver bara krönikor lite då och då, verkar inte göra någonting annat alls på tidningen. Skulle gissa att han numera är pensionär och gör lite jobb i form av krönikor någon eller några gånger i månaden. Förmodligen ett ganska soft och roligt sätt att öka pensionspengen på.

Gavve: Ok Peter du får kalla dig vad du vill så länge du håller god ton,
Alla här på HS tror dom är anonyma med nicks och att dom inte kan bli spårade vilket är absurdum,
🤔😂

J-S: Haha, jag är rätt öppen med vem jag är på Internet (nicket är nämligen knutet till mitt efternamn) och Pettis fanns här långt innan jag registrerade mig om du undrar. Aldrig haft något annat konto och har inga planer på att ha något annat här heller. Jag har liksom ingen anledning att vara särskilt anonym av mig. :)

Svensson_62: Legendaren/myten Gunnar Friberg blev tillfrågad av den nyanställde George Johansson (journalist och barnboksförfattare/Mulle Meck) om tips från den rutinerade journalistkollegan/idolen: Han skruvade på sig och sa (ungefär): ”när du lämnar in en text till tidningen så kom ihåg att det är så den ska gå ut”. Integritet.

Peja: kan vara svårt att förstå ibland då både Ros och Wennerholm får behålla sina jobb. Wennerholm har väl inte haft ett rätt på 10 år trots att han byter åsikt från vecka till vecka. 😀

Svensson_62: Tomas Ros och Abris har yttrat samma typ av frustration i deras hockeypodd, de är inte direkt nyanställda där... Alltså, det är så det funkar på tidningar, den enskilda journalisten bestämmer inte över rubriksättningarna. Därför ska man varken hylla eller kritisera de som skrivit texten för rubriksättningarna.

Det är dessutom djävulskt svårt att få jobb i de stora mediehusen. Kolla bara på typ "stjärnan" Ekwall efter att han fick gå från TV4, en väldigt etablerad person med ett varumärke. Otroligt konkurrens bland journalisterna på de etablerade medierna, och just därför är det rimligt att man har ganska höga förväntningar/krav på deras prestationer. Det finns många personer som skulle vilja ha typ Sasses jobb.

Gavve: ”behöver väl inget konto för att läsa här dock? Läste själv bara i något år innan jag registrerade mig och började delta i diskussionerna.”

Hej Pettis hur är läget?
Tror och hoppas du blir kvar längre på detta nick än tidigare nicks (bryppe osv mm)
🤔😂

Peja: Och där gled vi över till integreteten hos de som trots allt sätter sitt namn under artikeln trots att det efter redigering inte framställs som det var menat av dem…
Om dina journalistkällor inte står för artikeln vore det kanske bättre att redigeraren signerade den insamlade text-bråten han därefter städat upp och fick att likna en artikel? Nåja inte lätt för nån att vara nyanställd så kan inte klandra🙂

Jesper Nilsson: Oj, ”hovreportern” har väldigt svårt att kritisera Anders ”Ojämn är mitt mellannamn” Lindbäck, i podden. 😊 … men Chad ”Inte Gävlekille” Billins totalsågar han.
Så ÖVERTYDLIGT.

Peja: Man borde inte kunna vara anonym på ett medlemsmöte öht, vad är vitsen med det. Bättre att logga in med mobilt bank ID

Anders Berg: behöver väl inget konto för att läsa här dock? Läste själv bara i något år innan jag registrerade mig och började delta i diskussionerna.

Lite mer ontopic gällande hockey och dagens matcher:
DIF imponerar inte jättemycket i dag (Kalmar gör det bra). Tingsryd står upp bra emot AIK också även om de ligger under med ett mål.

Svensson_62: Det är inte jättelätt att få jobb som journalist. De flesta kan inte annat att acceptera den strategi som tidningen har valt och som redigerarna jobbar efter. De flesta är inte stjärnjournalister som kan styra tidningens strategi på det sättet. Har vid flertalet tillfällen pratat med journalister på kvällstidningarna och klagat på deras sensationsrubriker, och då har de svarat att de är lika less som jag på de rubrikerna, men att de saknar inflytande över den saken och bara kan acceptera som det är.

Tigerhjärta: De gångerna blir det inga stryka medhårs-frågor; det kan jag lova.
På tal om ”hovreportern” - antingen har han ett konto här eller så har han en kompis här.

Peja: ”Wake up and smell the coffee”. Om jag vore en nybörjarjournalist så hade jag nog inte mycket att komma med om hur jag vill bygga mitt varumärke. Men det gäller inte de etablerade journalisterna som drar de stora skarorna av läsare. De har makten inom mediaföretaget - det är dom som drar in pengarna och annonsörerna åt ”tidningen” - inga andra - och det är dom och arbetsgivarna 100% medvetna om. Vill de bygga en sansat eller hysteriskt varumärke så blir det som de själva tycker. (redigerarna är inte oersättliga nyckelpersoner med makt på en ”tidning”)

Svensson_62: Jo jo, men glöm inte att det i regel är redigerarna som sätter rubrikerna på tidningar. Sasse hade alltså kunna skrivit exakt samma artiklar på Aftonbladet och helt plötsligt fått "kvällstidningsrubriker" och "click bait-rubriker". Så det handlar mer om redigerarna och deras instruktioner än artikelförfattarna.

Tigerhjärta: Håller egentligen med, men om personer blir överösta med skitkastande är min reflex ändå att vara snällare mot de personerna.

Jag ser väl medlemsmötena mer som någon slags lägereld för supportrarna, kanske främst de utanför Gävle. Har inga problem med att framföra kritik face-to-face men stan är ändå så liten så det behövs ju inga digtala möten för det om man är på plats...

Svensson_62:Jag håller med helhjärtat, älskar följa Brynäs träningen under lunchen som oftast Sandström sköter,
Tycker Sasse gör ett grymt jobb trots han fryser arslet av sig i B hallen mellan varven,
Jag har svårt för journalister som försöker skapa rubriker istället för att rapportera nyheter på ett så onyanserat sätt som möjligt,
Men dagens journalistik är bara att skapa så många likes som möjligt på nätet.

Tigerhjärta: Ska det framföras kritik så måste åtminstone någon moderator kunna veta vem personen är.

Man måste kunna stå för sin åsikt med sitt namn. Kan man inte det så är man bara en liten lort..

Peja: Helt otroligt låg nivå på många anonyma troll under dessa möten. Däremot håller jag inte med att en kritiskt riktad fråga, nödvändigtvis behöver bidra till något drev.
Min poäng är att det är jäkligt enkelt att sitta och tycka att Sasse ryggdunkar och tycka att ansvariga ska ställas mot väggen, men att inte själv våga uttrycka kritiken förutom i ett forum eller kommentarsfält är svagt.
Slå på kameran och ställ en rak och kritisk fråga. Tillfället har givits vid ett flertal gånger...

Svensson_62: Också hatar jag krigsrubriker som: ”JOEL ERIKSSON EK ÄR NHLS MEST HATADE SPELARE!!!!!!!!!!!!!!!!”.
- Va fasen har han gjort? Huggit ned någon avsiktligt???? Låter läskigt. Åsso läser man att det tydligen bara rörde sig om att det fanns någon eller några som tyckte att han var lite jobbiig att möta i närkamper - ingen övergripande enkät bland spelarna eller så 😂
Där gick man i click bait fällan.

Föredrar sansad journalistik. När nån i BIF gör något dumt så är inte rikspressen sena att gå ut stenhårt. Så det finns ingen som helst risk att vi missar kritiska rubriker och artiklar om BIF om någon får chansen till minsta lilla öppning till det.
Varpå det oftast till sist visar sig att hysteriken varit till stor del obefogad.

För övrigt kul med gamla KEBs hörna där han stillsamt fick förklara och lugna ”Höken”.

Peja: Tycker Sasse sköter det bra. Skapar en miljö i sina alster som främjar rim och reson, en miljö som man på jobbet och på fritiden själv vill ha runt omkring sig.
Är grymt less på journalister som spelar dumma bara för att få fram en vinkel som ger clicks.

Tigerhjärta: Jag har ringt in på några medlemsmöten och ärligt talat blivit bestört av tonen i kommentarsfältet där personer skrivit ren skit, givetvis med anonyma signaturer. Känns som att man skulle delta i det drevet om man ställde kritiska frågor, även om de vore befogade och sakligt ställda. Även om jag och andra är djupt kritiska till en del anställda, så vill man inte bidra till en mer negativ samtalston när ren skitkastning pågår framför deras ögonen precis samtidigt. Så har i alla fall jag känt på en del medlemsmöten.

Om man skulle få bort de trollen skulle själva samtalet få en annan värdighet och då skulle det finnas utrymme för saklig kritik.

Sen tycker jag rent allmänt att framföra kritik är överskattat. Givetvis finns det saker som vi supportar är missnöjda med, men jag tror inte att det har gått obemärkt förbi hos Brynäs ändå. Så man får försöka tänka till lite vad medlemsmöten är till för - för mig är de inte till för att få utlopp för frustration.

Malken: Skulle säga att det är samma dilemma för alla sportreportrar på lokaltidningar. De måste ha en god relation med klubben de bevakar på heltid för att kunna göra ett bra jobb, därför blir det lätt ”Zlatan-journalistik”. Givetvis präglar det journalistiken, så tror jag det hade blivit för vem som helst i den rollen.

Anders Berg: Hur många jobbiga frågor har du själv ställt när du fått chansen på medlemsmötena?

Anders Berg: "Kan vara intressant att lyssna på! Sandström har alltid känts mer som en "hovreporter" än någon ettrig hockeyjournalist som ställer de jobbiga frågorna."

Själv tycker jag att både Sandström och Hägerborn gör näst intill perfekta avvägningar i både positiv och negativ kritik - även om jag kanske inte alltid håller med. ...Och när "Stisse" Åberg gick bort sig totalt i "Berglund-gate" höll de båda fortfarande balansen.

Jesper Nilsson: Kan vara intressant att lyssna på! Sandström har alltid känts mer som en "hovreporter" än någon ettrig hockeyjournalist som ställer de jobbiga frågorna. Mycket ryggdunkande och ett otroligt insmickrande och inställsamt "rapporterande" helat tiden.

Malken: SSK är även det lag som är mest lika Brynäs sett till statistiken vad jag kan se. Tänk dock på att SSK har en match mer spelad och att det så klart påverkar poäng och SOG och liknande. Bara lite snabbt sammanställt så kan säkert vara någon siffra fel här eller där men ni fattar poängen.

Målvakterna (sammanräknat alla MV som stått):
Brynäs: 467 SOG och 47 insläppta
SSK: 466 SOG och 46 insläppta

Brynäs & SSK har 4 spelare på 10+ i +/-.
Båda lagen har 1 spelare på - (Räknar bort Scott här pga knappt spelat).
Båda lagen har 7 spelare på 10+ poäng.
Topp 7 poäng sammanlagt: BIF 109p & SSK 114.
När det gäller tekningar är det 53.9% (BIF) mot SSKs 52.9%.
BIF har 19.57% PP & SSK har 20%.

SG% lägger jag någonstans i mitten då det inte ser ut att vara jättestora siffror men ändå så pass stora att det skiljer 5 positioner mellan lagen.
BIFs 12.24 mot SSKs 10.08.

Sen finns det så klart några olikheter också som sticker ut:
BIF har 2 SHG (mål i boxplay) medan SSK har släppt in 3 i Powerplay. Vi har 0 insläppta i PP och det är vi ensamma med tillsammans med Tingsryd och Nybro. SSK är enda laget tillsammans med Kalmar som inte gjort mål i BP.
SSK är sämst i ligan på BP på 68.4% (BIF har 77.5%).

Brynäs drar på sig många fler utvisningar, 142 PIM mot 95 hos SSK. Larssons matchstraff påverkar så klart lite men det är 56 tvåor för Brynäs och 45 för SSK (med en match mer spelad också). Båda är dock långt ifrån Västerås 70(!) tvåor och DIFs 4 matchstraff.

munkas: Vilken tur att det är några månader kvar till slutspelet sätter igång. Finns gott om tid att få ihop allting, givet att vi också plockar in förstärkningar.

Ändå skönt med flest inspelade poäng per match hittills, trots hack i maskineriet.

mk:

Hallå Brynäsare!

Daniel Sandström från Gävle Dagblad gästar vår podd och det blir fokus på Brynäs såklart.

Lyssna gärna.

Mvh
Jesper / Radio1970
Uppladdat:

500x0-img6001.jpeg

I senaste avsnittet med Börje.
De tre som står och pratar i början av avsnittet.
Det måste väl vara gamla lagkompisar till Börje?

Underbart om man har gjort så isf.
Finns ju med en i andra oxå.
Man blir varm i hela kroppen när man fattar vem det är.

munkas: "Men inte fan känns det direkt klart på förhand att vi skulle piska på Mora i bäst av 7 med spelet som visats upp på senare tid?"

Som trupperna ser ut just nu tror jag SSK är det största hotet mot uppflyttning. SSK är riktigt, riktigt bra med Videll och Marcus Eriksson som härförare. Såg matchen i Södertälje live och tycker att SSK var lika bra som Brynäs. Lindbäck(!) räddade Brynäs i den matchen. ...Och i Gävle var man det klart bättre laget.

JohnnyBotox: Kollade på ett avsnitt av Welcome to Wrexham (säsong 2) som handlar om att dom tar in en ny målvakt. Man skulle ju hoppas på att AL har samma inställning som killen i Wrexham som blir petad. För att sammanfatta: målisen förstår beslutet. Om laget blir starkare och kan nå uppflyttning är det rätt beslut.

Nu är det väl tveksamt att AL reagerar så. Beslutet att ta in Olki förra året föll ej i god jord hos AL direkt.

Stenis: Det var inte riktigt så de sade, jag summerade bara vad de pratade om. Mer en diskussion likt vi haft här vad som händer med Clara/Lindbäck vid ev. målvaktsvärvning.

De har ju egentligen inte mer information än att målvaktsnamn cirkulerar kring Brynäs vilket bör betyda att de ser sig om (vilket inte är särskilt förvånande) samt att det från Brynäshåll sägs att man är nöjda med Clara.

Sedan är det ju precis som diskuterats här inne inte glasklart vad som händer om en ny målvakt kommer. Ska man enbart se på det sportsliga (vilket vi supportrar har lyxen att bara tänka på), så bör ju Clara få en andraspade (om det är en ny etta vi får). Men ska man ta hänsyn till gruppen, att Clara är på lån från FBK, hur det ev. påverkar gruppdynamik etc. så är nog svaret svårare än så.

Vidare kommer man väl utåt säga att man vill "öka konkurrensen" och att de "får visa på träningarna" vem som ska stå. Man går ju sällan ut och säger att någon är petad till 2:a eller 3;a.

Med det sagt, tycker inte S&S är på någon tunn lina, de berättar vad de vet/hör och spekulerar. Precis som vi.

Gavve: Då kan man ju undra hur vi BARA är tvåa...Vi borde ju leda serien med många poäng....;)

{10375}: jag håller med både dig och munkas och de flesta andra kring förstärkningar inför slutspelet (målvakt tidigare än så precis som du säger).

Men nog så viktigt det här med att komma först och få välja motståndare också. Låta två bra lag (Mora och Björklöven t.ex.) gå en tuff omgång i bäst av 7 mot varandra innan vi möter något av lagen tror jag inte vi ska underskatta heller. Och så länge vi har högst poängsnitt över tid (jag vet att vi har sämre senaste tiden) så kommer vi också komma först hur bra de andra lagen än spelar. Om vi sen kommer först med 1 eller 20 poäng spelar ingen som helst roll. Sen vill jag precis som ni att vi krossar alla lag med tanke på hur bra lag vi har på pappret, tro inget annat.

JohnnyBotox:
Sanny och Svensson har inget jobb mer än att sprida ”rätt” information och egna åsikter,
Men går de ut och säger att man ska byta ut Lindbäck så undrar jag vad det gör för oss om Lindbäck hör detta? Det behöver ju inte betyda att han börjar höja sig för att få vara kvar. Det kan ju också betyda att han checkar ut mentalt direkt medan Brynäs letar utan att hitta en bättre målvakt.
Tycker poddkillarna kilar på en tunn lina mellan jobb och etik och moral om det gått ut med en sådan här information nu.
De hade kunnat vänta till ny var mer eller mindre klar men inte kommunicerad från BIF innan man gick ut med det.

munkas: Håller med, lite naivt att tro att det spel vi visar upp ska räcka till avancemang. På förhand håller jag med, truppen borde räcka. Verkligheten är dock något annat och vi ser brister i alla led som man inte riktigt verkar få ordning på.
Rotorsaken till mycket är dock målvaktsspelet och det som behöver åtgärdas per omgående.

Erat: Våra första 9 matcher resulterade i 22 poäng. De 9 senaste 13 poäng.
Sammantaget så ser det bra ut.
Men inte fan känns det direkt klart på förhand att vi skulle piska på Mora i bäst av 7 med spelet som visats upp på senare tid?
Det finns väldigt många frågetecken gällande truppen, tränare och målvakter(!) som måste rätas ut innan man kan börja tro på avancemang.

Makita: jag håller med till 100% om det med slutspelet. Sen undrar jag (öppen fråga, säger inte att jag har rätt) kring om tredje/fjärdekedjan verkligen är så dåliga som folk säger i dag? Att de är sämre än första och andra förstår alla. Men jag tittar lite på plus och minus (som ändå är en okej statistik över tid i och med att det gäller hela kedjan tänker jag). Jag vet att det är mycket mer som spelar in. Detta är tredje och fjärdelinan från gårdagens match och statistiken gäller så klart över hela säsongen oavsett i vilken kedja/femma de spelat.

4th Line
22. Larsen, Kasper = +7 -4
59. Cukste, Karlis = +16 -7
24. Lindblom, Linus = +11 -8
40. Ohlsson, Anton = +11 -7
43. Nordh, Noel = +9 -9

3rd Line
4. Lindstein, Theo = +16 -9
74. Billins, Chad = +14 -13
11. Tärnström, Oliver = +7 -6
44. Blomqvist, Jacob = +14 -10
76. Kvist, Oskar = +11 -9

Så länge spelarna i Brynäs ligger på + (eller åtminstone 0) i +/- så gör de det ju ändå okej. Brynäs har liksom 2(!) spelare med -1 där den ena är Scott och den andra är Anton Johannesson, resten har 0 eller +. Eller ja, ska vi vara petiga är Nordh den enda med 0 också då Carl Sandström och Jonathan Karlsson knappast spelat mycket nog för att räknas (0 plus och 0 minus). Resten av laget har plus i statistiken.

Som en jämförelse om man tittar på de andra topplagen:
Björklöven har 7 på -1 eller sämre. Deras näst bäste poängplockare har 19p men -7 ändå.
Mora har 7 på -1 eller sämre.
Nybro har 12 på -1 eller sämre.
SSK har 1 spelare på -1 eller sämre (lever mycket på förstakedjan likt oss, till och med likvärdiga GF/GA).
Nybro har 12 spelare på -1 eller sämre. Bara 9 på plus!
Västerås har 9 spelare på -1 eller sämre. Varav Engstrand på usla -16! Näst sämsta har -8 som jämförelse vilket också är uselt då tredje sämsta har -2.
AIK har 10 spelare på -1 eller sämre.

Och jag säger det igen, detta säger inte allt, det vet jag också. Man skulle behöva titta djupare på prestation per match osv. Men så länge kedjan är inne på fler mål än de släpper in över tid så gör de ju någonting rätt. Och självklart är jag också inne på att förstärka inför slutspelet, tro inget annat.

Lunkan: Min första bil var en 63:a med soffa fram. Gammal bil redan då. Köpte den sommaren efter 9:an tillsammans med en kompis (ej populärt hos föräldrarna). Fixade lite med bilen, köpte lackutrustning på typ Clas Ohlson och lackade själva om den… Lyckades få en äldre bekants bekant som alltid hade en fyllchaffis att då och då låna ut denne chaffis till oss. Var tider det 🙂

Jag känner mig inte orolig för någon av våra konkurrenter i ett slutspel. Jag har svårt att se någon av lagen vinna en bäst av 7 serie mot oss.

Peja: Corsi säger ju inte allt om zontid men enligt Hockeysiffror.se så ligger Blomman, Kvist och Tärnström absolut längst ner i CF% i laget; mellan 40,85% på Blomman till 41,88% på Kvist. Fjärde sämst i laget är Billins på 47,93%. Så tredjekedjan sticker ut rejält negativt i statistiken.

Peja: När vi går in i ett slutspel så är jag övertygad om att tredje och fjärdekedjan kommer att se helt annorlunda ut om vi inte har dragit på oss en massa skador.
När tabellen ser ut som den gör är det synd att klaga allt för mycket på tredje och fjärdekedjan.
Våra konkurrenter måste ha större hål att fylla i sina trupper eftersom både Mora och Björklöven har målvakter som storspelar.

lapad: Då har ingen av de ansvariga i Brynäs att göra. Vad är det att vara rädd för, egentligen? Ingen är större än klubben. Viktigt att supportrar och sponsorer sätter den pressen på klubben.

{10375}: Jag personligen tror inte på att vi blir av med Lindbäck och jag tror inte man vågar sparka honom. Det är mycket mera än så när det gäller just Lindbäck, hans tid i föreningen, kompisar, kulturen, m.m. Tyvärr lär vi dras med honom säsongen ut, det är jag övertygad om.

« · 2604062 · »