Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back

1763603 · » Till forumet


Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Tarasov: Fett imponerande, anfall är bästa försvar helt klart.
Kommentera



Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Inte alls.
Oavsett om Brynäs kritiseras eller hyllas så beror det helt på vad som diskuteras, när jag försöker bedöma huruvida en spekulation känns vettig/trovärdig eller inte.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Nä, just det, glömde. Det gäller ju bara när man kritiserar Brynäs på något sätt.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Lägg av, vadå alltid klagar?
Beror helt på vad som diskuteras.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Om du kollar om matchen så ser du klart och tydligt vad som skedde.
Man såg hur spelarna föll tillbaks i gamla synder. I ett spel man såg mycket av innan Bulan tog över och ingjöt bättre tro på sig själv och egna spelet.
Spelet dom föll tillbaks på var det spel dom spelade i bortamatcherna. Jag tror dom endast vann 2-3 borta matcher den säsongen. Så som dom spelade då berodde på självförtroende. Du har ju facit på vad som hände när Bulan styrde upp spelet.
Slumpen finns med i bland. Men psykologins makt finns alltid med.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Wesley: Ifrågasätter inte psykologi inom idrott. Bara att allt skulle handla om det.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Det var inte en uppmaning, förstod du inte? Tyckte att det var kul att du spekulerade en massa om saker du inte har insikt i när du alltid klagar på andra som spekulerar.
Kommentera


Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Att allt handlar om psykologi känns som en hemmasnickrad teori.

Är du allvarlig nu eller försöker du driva med mig? Läs på om idrottspsykologi och innebörden.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Lustigt att han får så mycket kritik för sin defensiv i Sverige, jag tror att han är missförstådd härhemma.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Min poäng är inte att ifrågasätta värdet av statistik, jag undrar bara över din märkliga uppmaning att vi ska sluta att spekulera på ett forum där just spekulationer är det som driver forumet sas....
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Wesley: I hockey är slump en stor faktor när det gäller match för match. Att allt handlar om psykologi känns som en hemmasnickrad teori.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Carl Lejonkräk: Specifikt fenwick vet jag inte men det här är bland annat lite olika corsi-siffror:
Uppladdat:

450x300-image_23.jpegimage_23.jpeg

Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Jävla Cmore som inte har något matcharkiv för tillfället så man kan se matchen i efterhand! Varför väljer man att göra om detta nu och inte innan säsong??? FAAAAAN!!!
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Erik Karlsson är helt outstanding måste jag säga, har du koll på hans stats (Fenwick) från NHL?
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Vill du förstå Huge? Kan hjälpa dig på vägen. Så kanske du får en inblick hur statistik används och tillämpas, framförallt i NHL, eftersom rörelsen är störst där. Sen att bara kasta iväg sig "statistik" som att all statistik ska buntas ihop och är samma sak, det är fel. Det finns viss statistik som inte visar speciellt mycket, och inte säger så mycket egentligen. Sen finns det statistik som ganska handfast ger ett grepp om vissa saker. Det däremot statistik inte kan visa är slumpen. Ett lag kan helt slumpartat ha studsarna med sig under en längre period. Så är det bara.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Haha, märks hur mycket du har läst av allt jag skrivit om ämnet. Märks också hur mycket du har koll på just statistik och hur det används. Du har ingen koll och verkar inte heller vilja veta något. Går inte att argumentera med någon som är så :)
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Jepp det onyanserat svammel!
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Nä, och just pga att jag inte vet säkert så använde jag det lilla ordet KAN, när jag spekulerade i tänkbara anledningar till förlusten.
Till skillnad från dig då, som inte heller vet nånting om ex hur mkt statistik betyder men ändå spekulerar i att den betyder väldigt mkt...
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Rodrigo: Eller så är det bara ren slump. Svårt att sia om det psykologiska. Det blir bara rena spekulationer. Oftast kan det bara vara slumpen som avgör från match till match. Det man vill uppnå är positiva trender över tid. Det är för liten sample size att dra slutsatser ifrån 1-2 matcher.

Nja! Allting handlar om psykologi när det gäller idrott. Match för match. Lopp för lopp. Fight för fight osv.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Med din egna logik: Det vet du ingenting om så sluta spekulera i det.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huss: Gör som jag, då slipper du fundera så mkt: var nyanserad och ta på dig ett lagom stort cyklop i kombination med lagom stora skygglappar.... :-)
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Lunkan: Ja, jag har en fråga på det: exakt vad tycker du är onyanserat svammel, när jag påstår att en viss mättnad hos spelarna kan ha infunnit sig efter den fina försäsongen och den enkla vinsten i förrgår?
Och att denna lilla mättnad kan ha varit en bidragande orsak till förlusten, utöver att Frölunda steppar upp rejält och inte ger oss samma ytor och frihet som dom gjorde i förrgår?
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huss:
Men Huss då... det heter fråga Huge...
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Frågan är vad som är bäst om man skall ta till sig intryck. Att vara enögd cyklop eller att konstant ha skygglappar? Se där, något för Fråga Lund tror jag. ;-)
Kommentera


Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Jag reagerade på det jag tyckte var onyanserat svammel, frågor på det?
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Wesley: Eller så är det bara ren slump. Svårt att sia om det psykologiska. Det blir bara rena spekulationer. Oftast kan det bara vara slumpen som avgör från match till match. Det man vill uppnå är positiva trender över tid. Det är för liten sample size att dra slutsatser ifrån 1-2 matcher.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Auchinleck: Är Brynäs så lätta att störa?

Svar ja! Men ändras säkert när laget har fått vänt något underläge. Då kommer tron på att dom kan och vågar spela sitt spel i 60 min. Oavsett under eller överläge i matchen.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Bekräftat att Jensen åkt på en lätt hjärnskakning nu. Antagligen missar han matchen på torsdag
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Wesley:
Är Brynäs så lätta att störa?
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Wesley:

Det handlade inte om ork igår. Det var mer psykologiskt. När man är inne i flytet så funkar saker och spelarna slipper tänka så mycket.
Obesegrade på försäsong och startar SHL säsongen med en 7-2 seger mot Frölunda. Kan det kännas bättre som Brynäs spelare. Nope!
Men osäkerheten och tappad tro på sig själv och laget dök upp efter uteblivna mål i 5 min PP.
Saken blev inte bättre av att Frölunda gjorde mål strax efter. Efter det här börjar tänkandet med mest negativa tankar hos Brynäs spelarna som börjar fuska med sin gameplan.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
munkas: Bulans spel bygger ju på hög press över hela banan, samt snabba omställningar. Idag orkade vi köra det i en period. I andra var vi nån sekund sen in i pressen, så motståndarna fick lite extra tid att spela sig förbi våra forwards. Det straffar sig hårt, särskilt mot ett spelskickligt lag som Frölunda. När vi väl fick tag i pucken i försvarszon skickades det icingpuckar, kontringar fanns det inte ork till. Så såg det ut sista 40 minuterna. Bulan väntar nog fortfarande på att matchbilden skall förändras...

You nailed it!
För exakt så var det. Frölunda fick ned Brynäs intensitet precis ditt dom önskade. Och då är Brynäs väldigt sårbara. Då blir det ett Brynäs som slö glider på skridskorna och ställer upp i box trots fem man i laget. Dom börjar även att räkna in fel. Brynäs måste våga köra sitt intensiva spel 60 min oavsett ställning i matchen. Något annat spel klarar dom inte av.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
munkas: Jag förklarade igår men du förstod inte. Tänker inte förklara en gång till.

Läxa: Vänligen läs om inläggen från igår.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Zappaholic: Jepp, lika logiskt som att de är bra tränade och väl förberedda men saknar matchtempo... Vad hände med matchtempot efter första perioden igår? Sänkte de pressen och aggressiviteten med flit?
Kommentera


Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: Dom är tydligen dåligt tränade enligt munkas. De ska träna ikapp nu under seriestarten...

Ja, du hur ju hur den förklaringen låter...
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Skrubben: Vi har vunnit allt på försäsongen, kört över svenska mästarna i första omgången och var på väg att göra samma sak igår, om man ser till hur det såg ut i första perioden. I det läget menar jag att en viss mättnad kan ha smugit sig in hos spelarna och som definitivt kan ha bidragit till det till synes loja och bleka uppträdandet, nåt som framförallt visade sig i ett genomuselt PP under 5 minuter, där matchen sannolikt avgjordes.
Att vissa enögda cykloper bara fokuserat på min mättnadsteori som EN tänkbar anledning och bortsett från att jag samtidigt angivit flera andra delorsaker, säger kanske en del om hur selektivt vissa lyckas läsa inläggen härinne ibland....
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Mättnad? Tycker ni Brynäs såg mätta ut innan Jensens skada? Det var solklart att det som fällde oss igår var det usla PP:et i 5 minuter. Där tappade vi momentumet i matchen och Frölunda kunde ta över. Att vi inte kunde stänga igen 1-0-ledningen till tredje var nog den största smällen rent mentalt. Frölunda fick en boost inför tredje, medan vi fick en riktig käftsmäll. Precis som Bulan sa efter matchen så föll vi på eget grepp.

Riktigt tråkigt, men samtidigt sånt som kan hända i början på serien när allt inte klaffar perfekt (för vilket lag gör det det den här tiden på säsongen?). Så jag tror inte alls på att vi var otränade och att det därför såg ut som det gjorde, utan att vi tappade luften helt enkelt.

Sedan håller jag med Zappaholic i det han skrev tidigare. Man ser att vi har spelare med riktigt spetskompetens, men att kemin mellan spelarna i kedjorna inte är 100%. Ge detta lite tid, så tror jag att det kommer bli bra. Vi spelar riktigt disciplinerat defensivt, så den grunden är i alla fall lagd. Nu gäller det att hitta lite kreativitet och kemi i kedjorna.
Kommentera


Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Zappaholic: Nä, personligen tror jag inte det var mättnaden som fällde oss igår. Det var orken. Vi körde SAIK-taktiken i en period, då såg det riktigt bra ut. Sen körde vi 75% av SAIK-taktiken i två perioder, då blev det kattskit. Om bara grabbarna tar chansen att träna ikapp de andra lagen nu så de orkar genomföra sin enda strategi i 60 minuter så kan det bli bra det här. 👍
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Brynäsgubbe: munkas fick det att låta som om det var dagens sanning...
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Zappaholic: I Brynäs? Ingen, varför skulle de? Det var Huge som snackade om mättnad i omgång 2...
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
munkas: Vem i Brynäs har pratat om mättnad? Det har jag missat...
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Lunkan: De var tyvärr lite mätta såhär dag 2 i serien. Bäva månde när omgång 7 och 8 nalkas. Då får Bulan nog dela ut bonusar från sin egen pluska för att spelarna ens skall dyka upp till match.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Honken: Håller med sätta ut armbågen på det sättet är inte fint.

Men kanske är bra att Sigalet får vila några matcher extra så han får möjlighet att lugna ner sig innan han mördar någon. Så som han satsat mot spelare i inledningen börjar man nästan bli lite orolig.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Lunkan: läs valfri bok om idrottspsykologi.
Kommentera

Sv: BRYNÄS-FRÖLUNDA 23/9 2016. Premiär,mot mästarna,back-to-back
Huge: "Lite mättnad hos spelarna efter 7 raka träningsvinster"

Menar du allvar?
Kommentera

1763603 · »