Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

1559395 · » Till forumet


Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
sylf:Precis...Spot on!
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Självklart är det en abnorm övertro på materialet som ligger till grund för misslyckandet. Man har trott att Berglind, Löf är backar man kan försvara guldet med. Man har trott att 5-6 forwards varit ES material. Man har trott att Styrman och övrig andra sortering ska lyfta laget, Man trodde L.J skulle kliva in och vara lika bra som Ekholm. Man trodde Rahm var en elitseriemålvakt trots att han jobbat som takläggare i 2,5 år. Övertro är bara förnamnet!
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huge: Ja du ska veta att spelarna tycker att isen är kas på LA!
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Zappaholic:Sen skriver jag inte EXAKT som du lyckats tolka det som..Hur du nu fick ihop den slutsatsen.

Jag skrev GRUNDEN

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Zappaholic:Inte just nu men jag har gjort det förrunder några år.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Slajsarn: Tur vi har dig som exakt vet vad grundproblemet är. Jag antar att du jobbar med ledarskap inom idrotten och inte sitter hemma och pillar navelludd som oss andra.

Jag vet i alla fall vad jag inte klarar...till skillnad från dig som tydligen tycker du är alldeles förtraffligt duktig på att veta EXAKT vad som är fel i Brynäs.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huge:Ja, och lika många anledningar till att ratade backar från vår serie kommer in i laget och tillför jack shit.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Slajsarn: Jag skrev (landslags)back, just för att markera att han ännu inte är en etablerad sådan men trots allt höll hög klass vid det tillfället och så gjorde fram till skadan.
Det viktigaste var min poäng: han var och är vår viktigaste back, förutom Gunderson.

"Det har uppenbart funnits alternativ på marknden "

Att andra lag hittat backar betyder nödvändigtvis inte att dom velat komma hit, passat in i vårt behov av spelartyp osv.
Finns många anledningar till varför inte samtliga lediga backar i världen står på kö för att komma till just Brynäs.
Trot eller ej....

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Klaga inte på GP..Han har ju verkligen styrt upp försvaret. Lägg därtill att han var stort bidragande till succévärvningen av Rahm.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge:Ja, de kanske inte är bättre och är således överbetalda å det grövsta..

Fast det kanske är GP's snilledrag att låta centrarnastirra puck eller hjälpa backarna nere i sarghörnen?

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge:Landslagsback? hahaha, så nu är han landslagsmässig bara för att han blev uttagen i någon av Kalle Anka turneringarna? Hade han varit uttagen och högaktuell för VM så vore det skillnad. Men han är inte där än på långa vägar.

Sedan har Sundlöv haft väldigt lång tidpå sig att ersätta dessa backar. Det har uppenbart funnits alternativ på marknden men istället så satt Sundlöv på kammaren och letade kryphål i ett avtal han själv sagt ja till..

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Slajsarn: "Nordan, Widing, Granis, Lauritz har stått för en uppsjö av billiga baklängesmål på grund av ett markeingsspel som bara kan ses som bristande intresse."

"Bristande intresse" ??
Du är så totalt ute och cyklar så man tar sig för pannan.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Slajsarn: "När det gäller skadorna så fortsätter du sin enorma övertro på de skadade spelarna."

Precis.
Två ordinarie backar skadade och borta redan första veckan och sen vår ende och viktigaste (landslags)back borta för resten av säsongen fr.o.m decemeber nån gång, påverkar förstås inte ett skit...

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Zappaholic:Ja det har du väl i så fall... Du har rört till det med att försöka analysera detaljerna istället för att se grundproblemet. För du har väl noterat att Brynäs HAR problem?
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huss: TJ måste ha insett att årets material säkert passade för vårt spelsätt men att det helt enkelt var av sämre kvalitet, utan att fördenskull vara direkt dåligt.
Tror inte att det hade varit så lyckat att helt plötsligt börja spela mer defensivt och ändra det grundläggande spelkonceptet, iom att skadorna kom och problemen sen bara fortsatte.
Vi har helt enkelt inte material för att helt plötsligt börja spela annorlunda, därför har TJ fortsatt med att försöka fortsätta med det grundspel vi nött in och som ändå sitter där.
Men som du säger: inget ont som inte har nåt gott med sig:en nyttiga läxa och nåt att dra lärdom av inför nästa säsong, om inte annat.
Sen tror jag inte att det behövs så mkt för att vi ska komma ur den här svackan, kapaciteten finns helt klart att spela betydligt bättre än så här.
Om det sen räcker mot topplagen i ett ev slutspel återstår att se.
Gamlingarna som hittills varit relativt anonyma lär iaf vakna till liv, det är jag rätt så säker på.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge:"Obegripligt att en exspelare som dessutom har erfarenhet från landslaget kan bortse från skador och sämre material än i fjol."

Han nämner ingenstans att laget skulle motsvara förra säsongens insatser endast det faktum att laget har underpresterat å det grövsta. Något du själv har konstaterat.

När det gäller skadorna så fortsätter du sin enorma övertro på de skadade spelarna.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Slajsarn: Men...har jag fokuserat på symptomen? Jag skrev väl att jag inte kunde ge en bra förklaring?

Däremot tycker jag det i övrigt var ett bra inlägg från din sida.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Zappaholic: I korthet så är det så.. I GRUNDEN är laget helt enkelt inte bättre än så här.

Sedan kommer det dåliga självförtroendet och alla andra negativa effekter. Om du slutade fokusera på symptomen och istället såg djupare så skulle du se det.

Ett exempel: Man ligger på i offnsiv zon sedan åker man på ett billigt baklängesmål på grund av ett misstag.Då får man ett energitapp när man tänker, Oh nej inte IGEN!!!

Det allvarliga är att det oftast är någon av de bärande spelarna som gör dessa misstag. Nordan, Widing, Granis, Lauritz har stått för en uppsjö av billiga baklängesmål på grund av ett markeingsspel som bara kan ses som bristande intresse.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Ja, jag dissar Garpen när han påstår att dålig träning och mättnad skulle vara dom stora anledningarna, kanske t.o.m de enda.
Obegripligt att en exspelare som dessutom har erfarenhet från landslaget kan bortse från skador och sämre material än i fjol.
Antingen vet han inte bättre och då är det jävligt illa.
Eller så försöker han vara överkonstruktiv och hitta nåt udda, för att inte verka för tråkig och konstatera att det bara handlar om nåt så banalt som just skador och sämre material i första hand.

Avslutar med att INTE kalla dig för vare sig "idiot" eller "patetisk", bara för att jag inte delar dina åsikter.
Det överlåter jag åt dig och andra näthatare.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge: Jo, jag förstår det, men du förstår säkert min poäng också.
Gällande TJ skulle jag vilja vända på det. En tränare som ställs inför sin första riktigt stora framgång skulle jag vilja säga, hur hanterar man efterbörden av det? Hur motiverar man spelarna efter det?
Motgången är just ett resultat av att han inte riktigt haft den erfarenheten tycker jag.
En nyttig läxa som säkert kommer göra TJ till en bättre tränare framöver.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Du gjorde det inte lätt för oss, du gjorde det lätt för dig själv. Det där är säkert en del av förklaringen men givetvis inte hela sanningen. Det måste du ju inse utan att jag eller Huge förklarar det för dig ;-)
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Zappaholic:Jag kan göra det lätt för er.

Övertro på spelarmaterialet är orsaken. Man är helt enkelt inte bättre som lag.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huss: Det var nödvändigtvis inte en uppräkning där jag försökte påvisa orsak och verkan mellan specifika saker i just den ordning jag framlade dom, utan en allmän uppräkning av orsaker som kan ställa till det för ett lag under en säsong.
Lägg till en tränare som för första gången ställs inför en riktig motgång, och du har ännu en faktor att ta hänsyn till.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge: Nä, jag har dåligt med förslag...vi underpresterar ju på bortais också, så där faller ju tyvärr Läkerol-teorin :-)

Det får nog vara något betydligt enklare om vi ska ha med oss Slajsarn på tåget ;-)

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huge: Fast nu blandar du ihop orsak och verkan eller hur?
Exempel:
Skador/mättnad/dålig förberedelse kan ge förluster som ger dåligt själförtroende/dålig dag på jobbet som ger frustration/övertändning osv.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge:Så vitt jag vet så har Garpenlöv sysslat med hockey ett tag. Men honom dissade du å det grövsta. Men när en läktarcoach här inne skriver inlägg som innehåller "otur" "skador" eller liknande så håller du med.

Så det ligger mest i att skylla ifrån sig kombinerat med en sjuklig övertro på ledarstaben som driver dig.

Du är helt enkelt bara patetisk.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Zappaholic: Många gånger kan inte ens spelarna och ledarna kring laget alltid förklara såna här svackor och ojämna prestationer.
Det är väl en blandning av skador, dåligt självförtroende, frustration, övertändning, oskicklighet, mättnad, dålig dag på jobbet osv.
You name it.
Slajsarn kräver en konkret och enkel förklaring på saken, brukar vara vanligt hos många som har svårt att tänka nyanserat och som ser det mesta i svart eller vitt.
Har du nån bra enkel förklaring som han kan godta?
Jag försöker med: dålig is i Läkerolen.
Har du nåt bättre förslag? 
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Vet inte. Tror det ligger en hel del i det, men varför uttala sig kategoriskt när man inte med säkerhet vet hur det ligger till?
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huge: Du menar som Garpen ;-)
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Zappaholic:Men du tycker inte att det är ganska uppenbart?
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
spud: Huvudet på spiken, du är rätt klok du (för att vara Modoit ;-) )
Varje säsong är en nystart och mentalt har de inte gjort den. Alltför mycket nonchalans i höst när spelet började hacka (och det gick för enkelt). När det sedan tog emot så gjorde man inte jobbet grundligt och där tycker jag att TJ har en skuld att bära. Han skulle tagit tag i problemen i tid och nu är det tyvärr för sent.
Garpen har rätt i sin analys, men att han missar att vi började med en för svag backbesättning och att skadorna bidragit till att fallet blivit så stort.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
70 Rodrigues: "Och hur insatt o kunnig är du?"

Inte speciellt, jämfört med dom som dagligen sysslar med elithockey i sitt jobb.
Det är därför jag avstår från att uttala mig så tvärsäkert om hur insatt och erfaret yrkesfolk kring laget borde sköta sina jobb.
Sånt trams överlåter jag åt dig, pajsarn och andra gapande läktarcoacher som tror sig veta allt...
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Det är väl bara spelarna själva samt ledare runt omkring laget som kan förklara det. Du kan det inte. Huge kan det inte. Jag kan det inte heller för den delen...
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Jag vill påstå att matchen ikväll är säsongens hittills viktigaste. Tyvärr är vi själva dåliga på att bryta sviter samtidigt som andra lag och spelare bryter sina mot just oss...

Drömscenariot ikväll är ju självklart att Modo slår Växjö och AIK torskar mot HiV samtidigt som vi vinner. 

Fy fan vad nervöst...

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge:"Det där mentala snacket och att det skulle handla om mättnad stämmer till viss del, men är betydligt överdrivet."

Du kostaterar att flera bärande spelare har underpresterat men samtidigt pstår att en mättnad är betydligt överdrivet.

Ge oss då en förklaring på vad som gjort att de underpreserat.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
spud: Ja, din sista mening sammanfattar väl rätt bra vad jag försöker säga:
det är alltid svårt att försvara ett guld, speciellt om man är ett lag som inte är etablerat i toppen sen länge och har den stabilitet och ekonomi som krävs för att ersätta ex 4 flyktade landslagsspelare rakt av, som vi hade tvingats göra inför den här säsongen för att kunna ha en hygglig chans att försvara guldet.
Lägg till skadorna så är vårt nuvarande läge och uppträdande egentligen inte så oerhört förvånande.
När dessutom, som många riktigt påpekar, flera bärande spelare har underpresterat, så har du nästan hela förklaringen.

Det där mentala snacket och att det skulle handla om mättnad stämmer till viss del, men är betydligt överdrivet.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

spud: Klart är ju att det måste till en grymt duktig tränare för att få ett lag att prestera på topp igen året efter det blev guld. Få tränare klarar det. Man kan ju gå till fotbollens Ferguson. Nu hade ju han år efter år toppspelare på alla positioner, men inte fan hade de presterat om inte Ferguson hade varit som en rabiessmittad grävling och nafsat dem i vaderna vareviga träning.

En vän till mig har tillhört Man U:s ungdomsakademi för ett antal år sen och när Ferguson, som han gillade att göra, klev ner till dem och ledde lite träningar då och då, fick man omgående veta om inställningen inte var den rätta. Det var med skräckblandad förtjusning man anlände till de träningar den sure skotten ledde :-)

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

tjugo8:Du glömde en

Huge - Fortfarande idiot, mot förväntan

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Huge: Och hur insatt o kunnig är du?
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Slajsarn: "Ja om det bara var jag...."

Ok då: du, rodrigues, lindström, gurra, floppa78 kanske tillhör samma skara.
Låter ju inte som ett gäng bestående av nyanserade, insatta och kunniga analytiker direkt, om man säger så...

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge: Så statistiken kring hur få lag det är som lyckas vinna 2 år i rad är också det svammel? Slump? de senaste 12 åren har 6 lag delat på guldena, ingen 2 år i rad dock.

Ni är inte unika, ni är i linje med alla andra, för att ni inte mentalt gjort jobbet.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Carl Lejonkräk:

Varför ska de individuella prestationerna behöva bli genomusla bara för att Jacke drar till Ottawa?

När stora spelare försvinner finns ju också jättemöjligheter för andra att kliva fram och ta den roll de kanske bör/vill ha...

Vi som sett alla matcher ser ju att allt inte kan tillskrivas sportchef, head coach, back coach, snödjup, näthat utan individers dåliga genomförande av sina roller

En enkel genomgång

Löf - Underpresterare, ingen utveckling

Sunken - Underpresterare vs förväntan

Basse - Underpresterare, vs lön & förväntan

Nordan - Underpresterare, vs lön & förväntan

Widing - Underpresterare, vs lön & förväntan

Granis - Underpresterare, vs förväntan

Lavander - Underpresterare, vs förväntan

Molin - Underpresterare, ingen utveckling

(MJ & Hansen ev skulle vara med på listan)

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Carl Lejonkräk: Ett klockrent inlägg, svamlet från Garpen kan man bara skratta åt.
I höstas sa han också nåt om att FM-liiga skulle ha gått om ES vad gäller kvaltitet på spelet.
Argumentet var att 12 halvmediokra svenska spelare skulle ha "flytt" från ES, underförstått: dom var för bra för vår egen liga.
När det snarare var så att dom inte platsade här och tvingades dra till Finland.
Därför går det knappast att ta Garpen på så mkt mer allvar i det här fallet.
Hur mkt vet han om Brynäs försäsongsträning, upplägg, planering osv?
Nada, skulle jag tro.
Det man mest frapperas över är att han totalt bortser från våra skador och att vår trupp från start var sämre än fjolårets guldlag.
Tomten bortser alltså från de två tyngsta skälen till hur det ser ut på isen just nu.
Visst, han har en viss poäng i sitt mättnadssnack, men som du säger: ett oerhört överdrivet snack om lättja, mättnad osv.
Garpen måste få många läsare till sina krönikor, därför måste han också spetsa till och överdriva saker och ting.
Svårare är det inte.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Huge:Ja om det bara var jag....

Stick ner huvudet i sanden igen...

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
Slajsarn: Ja, tänk att det bara är DU, en oinsatt läktarcoach från gnällbältet, som insett att den totala lättjan har infunnit sig i hela föreningen...
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Carl Lejonkräk:Om lättjan kombinerat med en enorm övertro på de spelare som är kvar finns i ledningen sårinner detta givetvis över på spelarna. När det gäller nyförvärven så har ju de flesta levererat det man kan förvänta sigav dem. Men den bärande stommen har inte levererat alls. Hade det varit ett par spelare som inte levt upp  till förväntningar/krav så vore det en sak. Men när ett helt lag underlevererar så är det allvarligt.

Sen är det väldigt bekvämt att skylla på skador. Lasse Jonsson har väl aldrig varit så bra som när han var skadad. Bertilsson likaså.

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

Arnio: När det kommer in nya spelare till en grupp så är det bara ett ytterst fåtal individer som går in och tar en ledande roll i den gruppen. Utan man infinner sig i ett kollektiv. Ert kollektiv och era ledare har just vunnit ett guld, och det är den kollektiva känslan som blir rådande. Inte för alla inte varje gång, men tillräckligt ofta för att man ska kunna prata om det i generella termer.

Sen kan man träna hur många jävla timmar man vill om inte motivationen och viljan att ta det där sista steget och ta ut de sista krafterna i varje övning så når man inte de resultat som man behöver för att kunna vara bäst i Sverige.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
spud:Helt klart så har lättjan slagit rot i Brynäs. Dessvärre så saknar många förmågan att inse det.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!
spud: Hm, vet du egentligen hur mycket Brynäs har tränat eller hur mycket Modo tränade efter sitt andra guld? Jag tror att detta handlar mycket om spelarförluster och skador och mindre om att inte Brynäs skulle ha tagit det för lugnt i början på säsongen. Visst, det kan ju vara så att motivationen till matcher i serielunken kan vara något lägre rent omedvetet efter ett guld men jag ser det som troligt att alla tvärsäkra påståenden om bristande motivation, mättnad, lathet är kraftigt överdrivna och Brynäs trupp har ju dessutom en hel del nya spelare som givetvis borde vara både hungriga och motiverade till att utföra stordåd.
Kommentera

Sv: BRYNÄS IF SM-GULD 2012!

tjugo8: Tror ni ska tänka igenom ert erat agerande från i höstas också. Ni liksom alla andra som blivit svenska mästare har fått hybris och slagit sig på bröstet i ett halvår innan verkligheten kom ikapp då motståndarna tränade istället för att slå sig för bröstet började spöa er. Vi gjorde det när vi vann och ni har gjort det till nu.

Sen kan man ju bara vända sig till sig själv, hur hög motivation har man som individ på jobbet fritiden eller vad man nu än gör när man uppnått ett livslångt mål? Det är inte direkt efter man uppnått sitt mål som man är som mest sugen på att gå ner i gruvan och göra de där hästpassen som behövs för att man ska vara redo för nästa slag.

Min förebild i detta är det reklambolaget som dagen efter de vann guldägget som bästa kommunikationsbyrå kallade till krismöte då de hade uppnått sitt mål. Hur skulle man då kunna gå vidare och motivera sin personal?
Nu säger jag inte att sm vinnarna ska kalla in till krismöte istället för att stå på torget och ta emot folkets hyllningar, men internt ska man absolut föra dialogen istället för att kommunicera att man inte tror det kommer bli något problem med motivationen då laget är så rutinerat, som man ofta hör.

Sen var det åtminstone i vårt fall att laget var väldigt sargat efter ett långt slutspel. Många skador och mycket rehab som störde uppladdningen, det i kombination med att man inte var menalt inställd på grovjobbet bidrog till vårt fiasko året efter.

Kommentera

1559395 · »