Brynäs IF

713954 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs- Rögle 2017-02-23

« · 1803454 · » Till forumet


Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
bifhjärta: Kanske det, jag har ingen inblick i andra klubbars ekonomi så jag vill inte uttala mig då, vet inte ens vad Brynäs har för ekonomi, mer än att den är en av de sämsta i SHL!
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Leonardo: Ja för Karlskrona har ju bra ekonomi också..
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade:
Såklart kommer man långt med fingertoppskänsla och det är kanske möjligt att BZ lyckas år efter år att hitta guldkornen de andra lagen missar... Men jag tror inte det skulle va så negativt att ge sportchefen en något stabilare grund att stå på!
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
SnowKing: Det låter på en del som att Brynäs ligger tvärsist i publikligan. Vi har legat på plats 6-8 senaste 4 säsongerna och denna säsong är inte unik. Växjö och Skellefteå är topplag i ligan och dom snittar under 5000. Klart man alltid vill locka fler folk, men på vissa låter det som att domedagen nyss har kommit. Jag fattar inte grejen... 4500 mot Rögle på en torsdag (precis före löning) är helt okej.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
bradberry: Okej, för jag vet att jag snackade innan Malmömatchen med personer som sa om Brynäs åker buss 84 mil får de skylla sig själv...nu vann ju vi i Malmö så han vart rätt så tyst, men hånade vår klubb lite pga att till o med klubbar som Karlskrona flyger oftast...penningfråga förstås!!
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
SnowKing: Säsong efter säsong så visas det att det i lika stor utsträckning handlar om fingertoppskänsla och kunnighet när det gäller lagbyggen, inte bara ekonomiska muskler.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
honken21: Väldigt bra är att ta i. Men väldigt nyttig kan jag håla med om. En annan division jämfört med Manne
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade:
"Sen kommer det en rejäl slant extra i TV avtalet nästa säsong så jag är inte ett dugg orolig för ekonomin."

Licensen är ju en sak men det handlar ju i slutändan att ha en tillräckligt stark trupp år efter år, TV-pengarna får ju även de lagen som har 500 - 1000 mer publik på läktarna.

Att ett flertal lag oftast har mer publik trots att Brynäs spelar bra och ligger i topp av tabellen har jag svårt att förstå... ohållbart på sikt så vida inte nån penningstark person får för sig att täcka upp för de resurser som fattas.
Jag tror inte vi varje år kan förvänta oss juniorer som gör så här stor skillnad som säsongens ungdomar!
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Steenm: tycker Alcén varit väldigt bra. Vinner dueller och kommer till avslut. Mannberg är tunn och förlorar varje närkamp. Också väldigt svag med klubban. Bra på skridskorna, men utnyttjar det inte.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Leonardo: De flyger till denna match...
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade: Det lär nog krävas en NJ för att Mannberg ska bort. Alcén platsar inte i ett fullt lag ändå.. men visst bör han vara sjundeforward framför #79.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Vibbi: Jag tror att Mannberg kan vara en icke officiell son till Bulan...

Fast skämt åsido så tycker jag att Mannberg gjorde en ganska bra match möt Rögle. Men även jag rankar Alcén högre.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
bradberry: Jensen*, Oskar*.

Sorry, var tvungen. Det svider i ögonen.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade: Ikonen passar kanske bättre med mer "lirare" bredvid sig än vad som skulle vara fallet om han lirade i Granis kedja. Spännande att se hur dom formerar laget när Johnson kommer tillbaka (vilket han bör göra snart). Jag tror att han går in på Mannbergs plats och att Mannberg då blir 13:e-forward.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
bradberry: Hoppas de bara fick vila från träningen, de reser väl idag till Växjö, det är över 60 mil dit!!
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Skrubben: Se där, Paille tillbaka =) Mannberg går alltså före Alcen? Det är ju vridet...
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Skrubben: Manne istället för Ikonen. Hur tänkte du där Bulan? Kan man hoppas på att Bulan tar med sig Manne till Luläh?
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Skrubben: Mannberg!!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Vibbi: Laget imorgon verkar bli följande:
Backpar: Gunderson/Zanetti
Fälth/Kilström
Pudas/Carlsson
Kinnvall

Kedjor:
Oskar/Jensen/Clark
Blomqvist/Pa Westerholm/Po Westerholm
Paille/Granis/Mannberg
Asklöf/Ölund/Ikonen
Alcén
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
bradberry: Så här års är det ganska vanligt att man tränar på annat vis än på is. Säkert småskavanker så gör att man väljer annan träning.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Carl Lejonkräk: Det ena utesluter ju inte det andra, det är det jag menar med att bredda upplevelsen. För hockeynördar ska det finnas något extra och för mindre intresserade ska det också finnas något. Det gäller att erbjuda sånt som man inte får i tv-soffan, inte enbart "speldetaljer på isen".
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Skrubben: Varken Jenssen eller Oscar tränade dock idag...

Boqvist i mysbralla...
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Carl Lejonkräk: Ja, jag är inne på din linje. Problemet med repriserna ligger väl snarare på SHL's regelverk då det finns restriktioner på vad man får visa och hur mycket. Jag är osäker men gjorde inte domarna ett fel igår när de kollade på reprisen på mediakuben i samband med Granas utvisning. Det är ganska komplext med den biten. Men det finns mycket i vad du skriver som är vettigt.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade: Svenskar är inte som amerikaner så att lägga ut en massa stålar för att göra matcher till happenings är jag något tveksam till. Bättre att satsa på att göra upplevelsen bättre för de hockeyintresserade, att erbjuda saker som inte Cmore kan. En ljudanläggning, statistik på jumbotronen, intervjuer, varför inte dela mer av vad som sker i omklädningsrummet via jumbotronen? Bra repriser, slow motionklipp osv.
Skönare stolar, typ bilstolar på vissa sektioner, se till så att man ser bra på alla platser....
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Skrubben: Jag hoppas på Rautio. Han har varit stabilare på bortaplan.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Skrubben: Paille? Johnson? Glädjande med både Jensen och Rautio =)
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Rapport från träningen:
Jensen spelar imorgon. Rautio åker med laget, men vem som står avslöjar dom inte ännu.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Lindström: Så 5 stycken ska slå i en spik snabbast. Det lockar säkert flera besökare på matcherna. Jag förstår att detta var ett exempel men jag tror att det måste till så mycket mer för att locka Gävleborna från TV soffan till Gavlerinken.
Det behöver inte vara ett spektakel men jag tror att det måste till så mycket mer än ett sponsorarrangemang.
Det första som måste till är en större integration mellan klacken och övrig publik. Klacken sjunger sina två, tre sånger och får på så vis inte med den övriga publiken. Man får börja med enklare saker. Enkla klapp klapp klapp osv.
Vidare så måste man göra något åt kortsidan på restaurangsidan. Brynäs anfaller åt det hållet två gånger per match. Det borde därför vara väldigt attraktiva platser som inte borde vara svårsålda. Att dessa platser så gott som är tomma eller glest besatta av mätta "kostymer" skapar inte stämning det heller. Här finns det säkert ett par hundra extra åskådare att tjäna in. Så om man bygger om delar av restaurangen till nåt mer "skybar" liknande koncept så tror jag att det skulle bli bättre.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Tjurn : Han sa det igår.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Lindström: Håller med. I NHL har man ju gjort matcherna till "happenings" som även lockar mindre hockeyintresserade människor. Man borde bredda upplevelsen. Sen vet jag att det sticker i ögonen på hockeyfanatikerna, men gör man inget åt det så slutar med att bara de närmast sörjande går på matcherna.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade: Behöver inte kosta skjortan om man kan planera.
Kring arrangemang med te x stora sponsorer som Ab Karl Hedin.
Varför inte dra ut 5 st ur publiken för att slå i en spik snabbast och belönas med presentkort.

Behöver inte vara mera raketforskning än så.

Sen måste det till mera "Vi mot dom" mentalitet. Ska fan krigas på isen och skapas känslor, ingen lunk lall.

Man njuter ju när te x Jämtin åkte på en jävla propp.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger: Det behövs inte topp 6 för att få extra hemmamatcher, det är ju bara lagen som placerar sig 11-12 som inte får det. Dvs 2 lag av 14.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Lindström: Det är en balansgång det där. Hur mycket pengar ska man blåsa i samband med en torsdagsmatch dagen före lön mot ett lag som knappast har några större supporterskaror? För det kostar pengar att arrangera "Event".
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger: nä de är inte så mycket som många tror. Men det är ändå 150k per månad efter 90 dagar för 10% spelarna som Zab och kanske 100k för sunken. Ska kolla nordicbet

Edit: 28miljoner, dvs 2miljoner/klubb var det man tappade på svenska spel. Så nordicbet är väl därikring med. Hittar inte exakta siffror dock.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Inkazar:

Det har ju skrivits en del artiklar om att man inte "tjänar in" löneutgifter
i så stor grad för skadade spelare, som många tror.

Att budgeten var gjord utan att de räknat med några "Nordicbet pengar"
var dock en nyhet för mig. Hur mycket "plus" går vi på det?
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Jag har efter jag sett över 10 matcher live i NHL bara konstaterat att SHL klubbarna måste erbjuda mer än bara hockey för att dra folk till arenorna.

I NHL så är varje match ett event inte en hockeymatch.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Peja: nä visst. Men från 2månader. Har svårt att se att nån som blivit uppsagd har varit anställd mer än 3år.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Peja:

Tycker du att ledningen i framtiden ska budgetera med
att vi blir topp 6 varje säsong? För det är ju bara då man
är garanterade minst 2 hemmamatcher.

Är det helt orimligt att hoppas att de 10 matcher som drar
minst antal åskådare, kommande säsonger ska locka
500 åskådare fler per match?
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Inkazar: Frågan är hur snabbt besparingarna inom organisationen kommer att synas i siffrorna. För om vi talar om fast anställda kan ju inte Brynäs ha sluppit löneutgiften från en dag till en annan.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger: man har dragit ner på organisationen rejält, Outsourcat shopen, Fått in nya partners och gjorde en 0 budget med dom premisserna att nordicbet inte skulle komma in i tid och att vi inte skulle klara slutspel, plus försäkringspengarna från sunken, Zab och enterfeldt (Thorell räknar ja bort på Ikonens lön ungefär) som gett en rejält sparad slant.
Det här är känt och det vet alla om. Inga nyheter således. Men de verkar gått dig förbi.

(Ursäkta för ett hackigt inlägg redigerat några gånger)
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Inkazar:

Då har du tillgång till mer uppgifter än vad jag har.
Om du vet att vi inte kommer att gå minus efter grundserien.
Då har ju andra intäkter ökat mer än vad de trott, som kompenserar
bortfallet för budgeterat publiksnitt. Vilket är bra.

Det här är alltså säkra källor du har?
Det var ändå ett underskott på 8 miljoner som skulle "bantas bort".
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger: Är det orimligt att förvänta sig 2-3 slutspelsmatcher av den här truppen? En väldans massa lag går ju till slutspel nuförtiden.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Inkazar: På det så har vi säkert sparat en hel del på alla våra skador. Zab kostar inte gratis...
Sen är det ju faktiskt så att jag tror att Brynäs ledning vet om att det är som det är med publikintresset i Gävle. Där har man mycket att jobba på. Något man gör...
Sen kommer det en rejäl slant extra i TV avtalet nästa säsong så jag är inte ett dugg orolig för ekonomin. Jag vet liksom inte vad Enaranger vill uppnå riktigt. Han lägger ned en hel del tid på att räkna men några konkreta förslag ser man inte. Det finns ju de som tycker att laget skall flytta från Gävle. Vilket är det mest löjeväckande förslaget av alla.
Mitt förslag är att bygga om lite i arenan. Se till att publiken ser bättre ut på kanterna av långsidan och hörnen bredvid klacken. Man ser ju liksom vart det oftast är tomt...
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger:

Intressanta siffror!
Lite överraskande att hitta SAIK x 2 på under 5000-listan.
Det är ju annars långtifrån-lag som finns där kan man säga.

"Original six" drar. Leksand och Djurgården framför allt.

Handlar väldigt mycket om uppbyggda relationer mellan lagen och närhet.
Finns det fler såna potentiella lag bland befintliga lag, eller är det att hoppas på Mora, AIK, Timrå och Västerås m fl där det finns resmöjligheter på ett annat sätt än Karlskrona, Rögle osv?
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade:

Att bedriva verksamheten på att vi måste ha minst 2-3 slutspelsmatcher
för att klara budgeterade publikintäkter är ju i längden osunt.
Får vi då i framtiden säsonger som den förra.
Ja då sitter vi rejält i skiten.

För vi vill väl inte ha en ledning som tvingas ta till glädjekalkyler
när de sätter kommande säsongers spelarbudgetar?
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger: Jag har ett bättre förslag. Fördela TV-pengarna utifrån hur många TV-tittare som sympatiserar med respektive klubb. Det skulle betyda att Brynäs skulle få mycket mer TV-pengar än t.ex Karlskrona. Och det skulle också betyda att Brynäs får skäligt betalt för sitt inkomstbortfall som det innebär att fans väljer TV:n framför arenan. Det inkomstbortfallet är uppenbarligen mycket mindre i Karlskronas fall, eftersom de har mycket färre fans.

Rent praktiskt vore det enkelt att lösa, skulle räcka med att man väljer sin klubb när man tecknar abonnemanget med Cmore. Som det är nu blir klubbar som Karlskrona ekonomiskt dopade av Brynäs popularitet, samtidigt som Brynäs inte tillåts omvandla sin popularitet till TV-intäkter på ett rimligt sätt i relation till konkurrenter som Karlskrona.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade: sen måste vi ju ligga på plus sett till lönebudgeten också i och med långtudsskadorna. Jag tror att detta blir bra.
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Powerfade: precis. Enarager missar hela tiden det viktiga. Vi har en noll budget, innan slutspel pch nordicbet. Vi är redan plus idag tackvare nordicbet. Och med förhoppningsvis 4-5 hemmamatcher i slutspelet kommer vi gå mot ett bra år! Publiksnittet är inte allt
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Enaranger: Med andra ord så behöver vi 2 TVÅ stycken hemma matcher efter grundserien för att gå plus. Ser du något scenario där Brynäs skulle hamna i ett läge där vi endast får EN match i play in?
Kommentera

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Peja:

Visst.
Håller man sig bara kvar till näst nästa säsong.
Då kommer ju TV-pengarna att kompensera publikbortfallet rejält.

Men det kommer ju fortfarande vara så att de lag som har en
befolkning som är mer villiga att gå på matcher, även då kommer
att ha en konkurrensfördel ekonomiskt, gentemot de lag som har
en mer svårflörtad publik.

Hade bara varje match av de 10 som dragit
under 5000, lockat 500 åskådare fler.

Ja då hade vi haft ett snitt på 5694 nu.
Det vill säga näst intill enligt budget.

Så "lite" hade krävts för att vi skulle ha klarat budget.

De i Gävle som går på matcherna.
De får helt enkelt locka med grannar och vänner.
Och säga att det faktiskt är roligt att gå på matcherna och se Brynäs.
De har många bra spelare, och spännande spelare på uppgång.
Och mindre snack om vem de möter, när man ska gå på match.
Kommentera

« · 1803454 · »