1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736752 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Peja: Alltså hallå. Vilka pratar du om? Brynäs ökade publiksnittet - nytt rekord- när man åkt ned och harvade i allsvenskan. Var det medgångssupportrar?

Jockster : Jag tror att du underskattar förmågan hos många härinne att vara objektiv även om vi hade fått målet bortdömt på samma sätt.
Dessutom: frågar du neutrala målvakter så hade både dom och även Ludde haft samma uppfattning: korrekt bortdömt mål. Det är jag tämligen säker på.

Att dom ev inte hade dömt bort målet i NHL, vad har det med saken att göra?
Brynäs och SAIK spelar i SHL, inte i NHL.
Det regelverk som finns i NHL, finns inte i SHL.

Samma med ev oavsiktlighet: spelar ingen roll om det är avsiktligt eller oavsiktligt när du åker in i målvaktens
klubba inom målområdet och stör dennes möjlighet att rädda: det är inte tillåtet enligt regelverket.

Kommer bli världens längsta vecka nu innan match. Men oj vad nyttigt för grabbarna. Precis som förra året får vi återhämta oss riktigt efter varje matchserie. Det är GULDVÄRT

Gavve: Kanske den nyansen som helt försvinner i det drev som startas av Sanny (säkert omedvetet, även om han nog förstår att det kommer bli reaktioner). Någonstans måste man förtydliga att kritiken ska vara mot regelboken, och inte mot domarna som endast följde den. Hade också varit vansinnig om ett sånt beslut gick emot, men svårt att anklaga domarna och Brynäs(!!) för det. Om man utesluter matchstraffet mot Lindstein, som jag anser endast ska vara en tvåa, så har domarna varit relativt jämna, sett till att misstag har skett åt båda håll. Både i matchserien mot Malmö och Skellefteå.

Istället kommer det vara ett drev mot Brynäs i finalen, som säkerligen riskerar att påverka domarna.

Måste bara säga att jag är sjukt imponerad av det som Brynäs gjort på dom senaste tre åren.
1 Åka ur SHL
2 Komma tillbaka
3 Utmana om guldet.

Tänk om våran 1:a lina hade levererat i paritet med grundserien hade vi kunnat haft en finalserie av guds nåde.

Nu blev säsongen mest en gäspning.

Lycka till nu nere på Sätraåsen.

För övrigt kommer jag att hålla på DIF i kampen om en SHL-plats

Rödin1912: " Jag som många andra i hallen buade ut Pudas så fort man fick chansen, jag vet inte varför alla andra gjorde det men jag själv gjorde det för att kunna försöka störa han lite. Jag tycker han är skelleftes bästa spelare, en del av det är såklart också att han spelat för brynäs och egentligen saknar man ju Pudas här så tror det är därför arenan buade ut han. Tycker Pudas är en av ligans mest underhållande spelare och hade gärna sett han i brynäs igen!"

Jag fattar, vore guld om han kom "hem" till oss småningom. Tyckte han formulerade sig bra i intervjuerna efter matchen, ville inte snacka om eventuellt felaktiga domslut utan sa att Brynäs förtjänade att gå vidare efter 4-1 i matcher.

Såg en rubrik nyligen till en låst artikel på Folkbladet där Pudas citerades att "han har mycket att tacka Brynäs" men har inte tillgång till artikeln så vet inte vad som står där.

www.folkbladet.nu/2025-04-04/speciell-semifinal-har-mycket-att-tacka-brynas-for-5820d

Brynäsgubbe: Sanny är en bitter gubbe som har återigen tippat fel 😂

1980 såg bif vinna första gången. 1993 underbart efter 13 år. 1995 sån besvikelse att dom förlora mot just hv. 1999 såg ngr slutspelsmatcher. 2012 såg mot FBK på plats. Var sen på torget, folk överallt, även på tak på husen runt omkring, det va oh ah Silvferberg, men även Simon Bertil är den bästa, vilket underbara Simon startade. 2017 SÅN besvikelse att dom förlora och just mot hv. Men trots förluster har det alltid varit adrenalin och stolthet. Den adrenalin boosten och den stolthet dom tillfällena gav, får ändå ge vika till denna prestation. Hur dt än går i finalen är det Hollywood film. Så glad o stolt. Vilken jävla prestation utav alla. Vill inte nämna namn, alla varit underbart bra. Kolla t.ex hur Bif gjorde saik målvakten mänsklig. Men två vill jag nämna. Ölund och Vesel....

Nu tar vi nog fan guld! Vi. Slipper ju HV :-)
Det är väl bara de som slagit oss i en finalserien är vi väl gått dit

Va härligt det känns, man blir f@n blödig
Oh vilken revans för Källström, han tog oss till finalen!!!
Charlie, vilken jävla back vi har
Sen hur vi stängde ner 3dje
Så extremt härligt

Timodjin: Du får åka igenom om du inte stör målvakten eller hans möjlighet att göra sitt jobb. Jag förstår inte vad folk är upprörda över.

Denna presskonferens efter matchen blir riktigt intressant

Hur många såna mål har vi fått bortdömda? För mig är det solklart. Sen tycker jag inte om reglerna, men vi ska fan inte ändra dom nu? Det får dom göra efter säsongen isf

parks: Två i pp???????? Va fasen händer????

mattiask: YES! inget mål
Ikväll är jag så trött på Petter, han är så väldigt enögd blir lite tröttsamt.
Förra matchen när alla domslut gick i mot Brynäs då var det inget snack,
Men nu när situationsrummet ser felaktigheter och påkallar domarna då vet Petter mer än både domare och situationsrummet.

Tycker det är rätt enkelt. Skellefteåkillen åker in i Källgren och tar bort hans möjlighet att rädda skottet.

Grin-Olle: gameday 🇧🇪

Önskemål idag:

Källgren; gör säsongens bästa match

Special teams: undvik detta. Att hoppas på att
PP och PK skulle fungera nu är (nog) naivt.

Fortsätt spela fem mot fem som tidigare. Tajt i egen och mittzon.

Våra ledande spelare, visar vägen.

Då kommer det nog bli bra.

Kom igen Brynäs 🇧🇪🇧🇪

Sv: Semifinal 4 - Skellefteå vs Brynäs
Silfver: Bik var bästa laget i HA fram till jul, sedan en riktigt grå, trist massa från typ omgång 40.

Skönt att slippa dem och deras sunkiga arena och sega hockey i SHL.

Peja: Norlinder är ju mil ifrån Söderströms eller D’Astous nivå, men han kanske skulle kunna ses som en ersättare till Lindstein.

Tycker dock hans defensiv är alldeles för dålig. En del ser ju inte +- som en viktig siffra längre. Men när man konsekvent har - genom karriären, även under åren i Frölunda, så reagerar jag iaf. Hoppas att Alcén kan hitta bättre spelare, känslan är även att Norlinder är rätt dyr.

Fimpens andra avsnitt från Gävle är ute nu.

aplusb: Du är i din fulla rätt att tycka vad du vill,
För mig är dessa sixfingers osmakliga. Ta bara den figuren som var inne i Brynäs boken här om dan,

Sen vad jag inte gläds åt är så kallade Brynäs konsumenter som slänger skit på våra egna spelare
Men vi är alla olika vilket är väldigt tydligt i det här fallet.

Tigerhjärta: Mycket bra och nyanserat inlägg👍

Not too high, not too low… Källgren har det jobbigt men är ju inte så urbota usel som vissa vill göra gällande…

Faktum är att det kan vara så att han är en ”Undercover hero”… Tror nämligen han spelar skadad… Det lär väl i så fall komma ut efter säsongen…

Lunkan:
Varför då?
Bofors måste ju bli en livlina i shl om de går upp.
De övriga 2,5 stockholmslagen har ju alla förutsättningar göra stora pengar och etablera sig på allvar i jämförelse.
Det ena av de 2,5 skulle t.o.m. kunna dra ifrån i mest guld kampen.
I en budgivning om en spetsspelare så är väl möjligheten att spela och bo i huvudstaden med närheten till Arlanda mer lockande än att bo i en 100tusen invånarkommun 20 mil därifrån.

Fasen så gött! En bra chans att stänga serien på hemmaplan på lördag och i så fall få en veckas vila inför final. Det hade nog behövts…

Ska inte ta ut något i förskott, men SAIK imponerar inte mer än i PP/BP och det är nog vi som är lika dåliga som de är bra. Förra matchen vann SAIK för att vi var dåliga. Att de gjorde tre mål idag gjorde de inte för att de var bra, utan för att vi var dåliga. När vi gör det vi kan och ska har SAIK inget att sätta emot.

De har gjort 12 mål i semin, 6 av dessa i PP (tror jag), dvs 1,5 mål i fem mot fem per match. Det imponerar inte.

Tror att vi har en bättre coach också…

Nä, stäng igen på lördag!

Farsang: Vad ska han göra då? Ställa sig efter en vinst och sägs "Nej, fyfan, jag var klappkass". Tycker "Äh, den var väl okej" för att sedan prata om att han - och andra - dräller med pucken är ganska vettigt. Han vet att han ställde till det i andra, ingen blir gladare för att han säger det i TV.

Haha nu fick man se Söderströms utvisning, det är fan UNDER ALL JÄVLA KRITIK att dedär blir utvisning, tur för domarjävlarna att vi vinner ändå

Otroligt mjuka supporters härinne. Några fåtal bara. Ni får säkert låna blöjor av munkas.

Ständigt expertrunkande av Söderström i detta slutspel, men Källgren har inte varit mycket sämre. Riktigt stark i sista!

Fy fasen vad skönt! 3-1 i matcher. 3 matchbollar nu varav 2 på hemmaplan.

Snacka om att Kopacka och Larsson hade en bra match. D'Astous också. Och Källgren spelade verkligen upp sig i tredje (som många andra andra spelare också).

Sen kanske inte Silfver fick några poäng men att hålla bort 2 spelare när Larsson har pucken ska man inte underskatta heller.

Otroligt fint att höra borta klacken skandera ”vi älskar Källgren”

Spelar Söderström en minut till iden här matchen värdet fan tjänstefel. Byt mot Bengtsson rakt av, gå och duscha. Sällan jag är såhär kritisk mot en spelare, men han är fan enskilt ansvarig för 2 av målen. Vilken katastrof...

Horace76c: Att det kan skilja så mycket från en match till en annan.
Kan tro att spelarna är lika bipolära som vi supportrar.

TheMacamush: SAIK totalt överkörda, fan vad underbart att se. I andra kommer vi nog få se filmande och fulspel.

Gavve: Jack attack! Han hör hemma i förstalinan! Märkligt att de inte testat det tidigare

IronKrook: Börjar bli tröttsamt med Skellefteås domarfördel denna semifinalserie...

Döm rättvist förfan

Horace76c: Otroligt korkad tackling av ssk-spelaren…

Lunkz: Läste faktiskt nyligen att filmen Wrong turn är baserad på en helt vanlig dag i Skellefteå.

Gavve: AIK är från Solna och så är det med den saken.

Sv: Semifinal 3 - Skellefteå vs Brynäs
SuneMangs: ja herregud vad jag är less på allt tjat om Pellika och Skellefteås målis🤮

Slaven82: Själv tänker jag skippa allt vad försnack och periodpaussnack heter i morgon. Det enda som pratas om är Sandin Pellikka, Söderström och förmodligen (gissar jag) special teams och en dålig förstakedja i Brynäs.

Verkar som att TV4 ska flyga upp Johan Edlund och Lena Sundqvist till Skellefteå för morgondagens match. Varför inte skicka dit någon annan? Orkar inte med dem mer…

funderar på om att få en sådan käftsmäll som vi fick sist kanske var nyttig.. jag tänker på när vi åkte på en liknande förlust mot malmö i match tre.. sedan lärde vi oss läxan och städade av dom snyggt i sista matchen på bortaplan.. kan vi hoppas på nåt liknande imorgon kanske?=)

mattias - 74: Söderström tacklas inte. Eller ja, han har 8 tacklingar totalt på 49 matcher i grundserien. Lika många som Lindstein också har på 46 matcher. Också nästan lika få (6 stycken) som Leo Sundqvist har som FW på 16 matcher.

Våra backar tacklas nästan aldrig om vi tittar på helheten.
D'Astous har 30 på 49 matcher.
Kinnvall har 30 på 51 matcher.
Axel har 18 på 50 matcher.
Djoos har 6 på 28 matcher.

Enda undantaget till detta är Bertilsson. Han har 93 tacklingar på 49 matcher. Det är nästan lika många som alla andra har tillsammans (de jag listade ovan har 100).

Tittar vi på slutspelet så har D'Astous 10 stycken på 9 matcher..
Kinnvall har 8 på 9 matcher.
Axel och Söderström har 4 var på 9 matcher.
Djoos har 1 och Lindstein 0.
Bertilsson? 15 stycken på de 5 matcher han spelade innan han gick sönder.

Vi är alltså inte direkt laget som har de mest fysiska backarna om vi antar att fysisk = tacklas ofta. Johan Ivarsson i Malmö samlade på sig 20 tacklingar på 8 matcher i slutspelet. Brandsegg-Nygård ligger på 19 på 9 matcher och Lasu ligger på 16 på 8 matcher. Witkowski har 16 på 9 matcher och Folin har 14 på 8 matcher.

Det säger väl en del om hur mycket Bertilssons 15 på 5 (inte ens hela) matcher var och hur mycket i.a.f. jag saknar honom för den aspekten.

Mattson: det är dags för indrasis i första igen, det är då fösta har spelat som bäst under säsongen.

Vi är inte usla förlorare som djurgårdsasen i a f som går in för att skada ssk-spelarna när matchen rinner ur deras händer. Riktiga ärkesvin

Jag är ändå sjukt imponerad att detta lag vann grundserien och är i semifinal.. det får man inte glömma en mörk kväll som denna..

Rödin1912: Gick bra det här med att stå bakom Källgren nu när han behövs och det inte finns några alternativ. Utespelare bjuder på målen och Källgen får skiten. Är nog hans fel att 5 mot 3 spelet är klappkasst oxå. Laget bjöd på 2-0 och efter det kunde SAIK spela helt utan press medans Brynäs inte klarade nånting. Ny match på torsdag, då gäller det att komma ut och våga lite, inte vara publik med tålamod.

dabif: Det är ett helt otroligt misslyckande av Molin.

Danne66: "Gnälla och hissa hör väl till i ett forum. Visar bara att man är engagerad."

Problemet är väl att vissa aldrig väljer att hissa utan enbart fokuserar på gnällandet. Att göra båda tror jag ingen stör sig på. Men vissa kommer bara fram när det går dåligt och det kan vara lite trist tycker jag!

Sv: Semifinal 2 - Brynäs vs Skellefteå
Gavve: Värst vad det tog skruv! Jag hade en smiley på mina kommentarer och pratade om Mr Frölunda (Joel Lundqvist) senaste decennierna och att de ofta placerade honom just på Frölundamatcherna och undrade lite skämtsamt om det var för att han är så trist som de placerade honom att kommentera sitt gamla lag i hopp att han skulle ”visa färg” :)

Ta en toy