Brynäs IF

713066 inlägg · 7953 ämnen

Inför shl 18/19

« · 1865219 Till forumet


Inför shl 18/19
Det är ju några med utgående kontrakt inför 18/19

Rautio
Fernström
Sandström

Fälth
Sunken
Carlsson

Clark
Ikonen
Palushaj
Ölund
Miller
Mannberg

VILKA ÖNSKAR NI KVAR?

Personligen:
Rautio - i värsta fall en bra andrespade, har vuxit förmycket för att släppas
Carlsson - är klockren, måste signas
Clark - hell yhea
Palushaj - ofcouse
Ölund - ingen förste center än men jo ska med absolut nästa år.

Bort

Ikonen och Mannberg är frågetecknen/offerkalvarna som svider att släppa för att få in annat, men ja?
Miller är troligen allt för dyr för vad han erbjuder - kan ge oss bättre om han släpps
Trotjänaren sunken måste nog lämna in, tungt, men även en avelstjur slutar leverera en dag.
Fälth har åldern mot sig. Inte dålig men ingen framtid. Skaderisk hög.
Felix - nej bort
Fernström - före Felix möjligtvis men nej

Men för F köp ut
Liljevall och H. Larsson
Och låt lite juniorer som står på vänt växa i allsvenskan,

Om vi kan resigna enligt ovan så är mitt önskemål att få in:
En klassmålis - rautio kan ju gå sönder eller tappa stinget
en tung klassförstecenter, med fart på tofflorna o bra händer
Två till klasswingrar med tyngd, fart o sniperhänder
En redigt tung klassback - typ en till Bertilsson.

Då har jag exempelvis

Ryan - Bertilsson
Carlsson - Ny
Kilström - ersson
Boqvist/vanten Larsson som extra back

Palushaj/ny - ny - ny/Clark
Palushaj/ny - jensen/öLund - ny/Clark
Boqvist - jensen/ölund - paille (hoppas)
Alcen - Granis - El capitan
Westfält/liljevall/Bjurström som extra forward
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
xxx BIF xxx: Rhodin in är självklart.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
xxx BIF xxx: För mig är det givet att förlänga med dessa.

Rautio. Av den anledning som du också skriver. Kan vi hem någon av våra målvakter som är ute på vift, så ser jag gärna Rautio som en tvåa.

L.Carlsson. Har vuxit ordentligt iår och tar stort ansvar trots sin ålder.
Allt annat än att förlänga vore sjukt. Frågan är dock om något annat lag ev erbjuder mer än vi samt kanske säger till Lucas att de tänker satsa på honom i PP osv.

Bland forwardsen ser jag som helt givet att förlänga med Clark, Palushaj, Ölund samt Ikonen. Dessa fyra är för mig helt givna i två toppformationer.
Ser ingen som helst anledning varför dessa inte skulle få förlängt.

Till de som jag är väldigt kluven till är som sagt Fälth samt Sunken bland backarna då jag tror att vi kan få tag i något bättre, dels yngre men självklart även någon back som är bättre än just dessa två.
Men samtidigt är de så pass rutinerade och viktiga både i omklädningsrummet samt på isen att det är väldigt svårt att veta hur Bz tänker.

Bland forwardsen är det Mannberg och Miller.
Jag gillar Miller - men ser faktiskt ingen egentlig anledning till att förlänga med honom.
Mannberg däremot gillar jag. Både vad gäller hans skridskoåkning men även hans BP-spel. Dock tycker jag att det är svårt att sätta in honom i en formation då jag tycker att med hans snabbhet och skridskoåkning så känns det i många matcher som att han nästan blir lite "ensam" i sin formation.

Sen måste jag också säga att jag inte alls förstår din kritik till Henrik Larsson.
Är det någon spelare som de senaste matcherna tagit ordentliga kliv framåt i min bok så är det just HL.
Tycker han varit riktigt bra.
Men sen vet jag personligen hur otroligt många här inne i boken som i princip ALLA säsonger Pudas var i klubben ville ha bort honom.
Jag var hela tiden inne på att han hade ett spel i sig som var klart större.
Tycker han är en av de bättre backarna som finns i SHL idag.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
xxx BIF xxx: Det där laget kan du glömma. För det första tror jag vi inte kan behålla varken Clark eller Palushaj. Självklar kommer Schweiz eller KHL locka med för stora pengar till dom. Möjligtvis att vi kan behålla Clark, men att båda två stannar ser jag som högst osannolikt.

Carlsson drar förmodligen till Nordamerika nästa säsong. Han är i den åldern nu. Ölund likaså, men har kanske inte gjort så mycket poäng som många hade trott. Möjligt att han stannar en säsong till innan han drar till Pittsburgh, men verkligen inget man kan räkna med.

Sågningen av Larsson är du fullständigt ute och cyklar med. Han blir mycket bra i SHL nästa säsong och det finns inte på världskartan att köpa ut en sådan spelare.

Det blir en rejäl renovering på forwardssidan nästa säsong. Backsidan ser bra ut med Bertil, Kilström och Gunderson som en bra ryggrad. Släpp Sunken och Fälth, och lyft upp Boqvist och Ersson.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
mattiask: Lucas Carlsson skulle kunna dra till Nordamerika också. Hur viktigt än Sundqvist är i omklädningsrummet så skulle det vara tjänstefel att förlänga, dessutom har vi andra ledare. Fälth har fortfarande mycket i sig men det är en väldigt riskfylld ålder, det kan gå utför snabbt. Om han skulle förlänga i en säsong till så är jag dock rätt okej med det.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Du tror att Bertil blir kvar?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
KulaShaker: Enligt media ska han ha skrivit på ett rakt 2-årskontrakt i våras. Alltså ska ingen part kunna bryta avtalet vilket var fallet med det förra kontraktet som skrevs. Sedan kan det självklart finnas KHL-klausuler eller liknande, men det blir för spekulativt att gissa fram och tillbaka om såna saker. Jag räknar därmed med att han stannar, men man kan givetvis aldrig vara 100% säker om någonting längre, vilket vi blev varse om när Andersén stack från ingenstans för några år sedan.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Får vi inte mer pengar nästa säsong? Hur kommer det påverka lagbygget?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Brynäsgubbe: 29 miljoner extra.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Brynäsgubbe: Eftersom alla lag i SHL får lika mycket förändrar det inte Brynäs möjligheter att vinna SM. Däremot ökar chansen att behålla/värva spelare.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Mittzon: Pengar kan finnas till förlängningar.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Om Bertil kan undvika skador och presterar i OS borde ett NHL-kontrakt ligga nära till hands.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Mittzon: Det är det jag menar. Så om vi får så mycket mer, då borde det väl vara möjligt att behålla både Clark och Palushaj?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Brynäsgubbe: Om inte Frölunda eller Växjö väljer att lägga sitt tillskott på ett bud på Clark eller Palushaj.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Brynäsgubbe: Hur ser det ut med skatteomständigheterna för Clark?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: ca 15 miljoner extra och inte 29 som du drog till med.
Men är rätt säker på att nån miljon kommer SHL hålla inne för att gemensamt stärka tex fler proffsdomare, arenaupplevelser osv osv.

Det hoppas jag och tror dom gör, för nu finns chansen att förbättra en hel del.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
xxx BIF xxx: Vanten Larsson? Tycker Larsson va stenhård i matcherna mot Djurgården och otroligt rörlig och bra med puck.
Ser ni inte vilka kliv han tar?

Pudas är ju en favorit i Skellefteå redan med sin krigarskalle och spelande back, men här hade vissa bestämt sig att han är dålig och va ju mer eller mindre hånad.

Ibland får man nog fundera över sin egen klass när man sitter med sin Cola och chipspåse framför datorn=)
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
David Persson: sen blir kraven på SHL klubbarna större hur mycket du måste ha i eget kapital, så flera klubbar kommer nog behöva vara varsamma med dessa pengar
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja: ett år kvar innan han får betala full skatt.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
David Persson: Förlåt, bidraget ökar från 29 miljoner till 45. Felskrivning av mig,
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja:
Rabatt i en säsong till.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Och nu är det inte match fören torsdag.. helt värdelöst.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja: Undvika skador blir nog omöjligt; Han har 250 SHL-matcher. Har spelat 150 av dessa och varit skadad 100(!) om jag förstod statistiken rätt som presenterades i senaste matchen mot DIF.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Grattis ni får väl in Nicklas Danielsson
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
hanzon: Det har ju varit lite på gång faktiskt!
Kommentera


Sv: Inför shl 18/19
Huss: Ja det är viktigt att få tillbaka publiken till arenorna, frågan är hur? Jag menar förut iaf så långt tillbaka som hela 90 talet så var det dels inget CMore ivägen och för det andra så fanns det mycket profiler inom hockeyn att titta på, spelet gick lite långsammare och det var mer hjärta på isen, tycker jag personligen!

Jag menar hur än bra Växjö är som lag så är det ingen känsla att gå och se dem för det eller KHK m.fl. Skulle fler gå på matcherna om en sittplats kostade 100 kr, kanske, kanske inte!
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Leonardo: Fast det är ju avsevärt mycket mer folk nu än det var på 90-talet.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: Alltså två saker är grymt avgörande anser jag, 1 det är SVINDYRT!, 2 det blir alldeles för sent med veckomartcherna framförallt (Sen för långa matcher nu med längre pauser, powerbreaks samt eventuell förlängning/straffar).
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: Jo givetvis men jag konstaterar bara min syn på det hela, ishockey idag är tråkigare att titta på än förr, jag är inte ensam att tycka det.

Vi har supporterskaran på ståläktaren som är lojala alltid, sen är det mer efter plånbok och "ja vi kanske skall gå och sen match denna månad" människor, det sitter ju inte 7-8000 helgjutna supporters på läktarna varje match och många kanske inte skulle klara det ekonomiskt eller bor helt enkelt för långt bort!

Man har pratat om att ha mer kringaktiviteter, ja det kanske är något, mer helgmatcher och ta bort tisdagsmatcher helt! Dom matcher jag åkte upp och såg när jag bodde i Halmstad (nu är jag i Gävle igen) då tycker jag det var mest fylla och ha bråttom till att hinna först i kön till puben som drog tyvärr!

Mitt intresse är lika stort för Brynäs som på både 60,70,80 och 90 talet givetvis men vi var liksom hela gäng som gick på matcherna, i stort sett de allra flesta på en säsong, tycker många av mina gamla Brynäsvänner resonerar på samma sätt idag, man går på vissa utvalda matcher och då blir det svårare att fylla ladan med publik!
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Leonardo: Upplägget på CMORE påverkar helt klart hur mycket hockey jag ser live. Jag tycker att det är för dyrt att köpa CMORE och gå live samma månad då det enbart är SHL jag ser på CMORE. Om jag köpt en månad CMORE så väntar jag till nästa månad med att gå på match. Egentligen skulle jag vilja köpa säsongsbiljett på Gavlerinken så att jag kunde se alla matcherna hemma, men det blir för dyrt att ha CMORE igång samtidigt för att enbart se bortamatcher..
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: Det beror på vad man jämför med. Serieplåt på bra plats är jämförbart med en schysst weekend-resa, men du får 26-27 matchupplevelser för pengen. Problemet är att man måste betala dubbelt matcherna pga Cmores upplägg... Det är mycket mindre motiverande att köpa biljett till en match när man redan har betalat den i burken.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
magr: Ja pengar är ju alltid en issue oavsett vad man pratar om, prioriteringar!

Nu när jag är hemflyttad för en period i Gävle skall jag gå och se hemmamatcherna men kanske inte alla, jag har kvar CMore för att jag har råd med det och vill se matcherna speciellt alla bortamatcher på TV men även någon hemmamatch och ibland även på en Sportbar med mat o dryck med vänner.

Det har ju hänt en hel del sedan 1999 och vad som skett inom hockeyn under millenium....Mora t.ex drar inte lika mkt folk som Leksand, Timrå drar förmodligen inte fullsatt men mera än matcherna mot KHK, det är ju de gamla lagen, hatobjekten FBK, DIF, Leksand som drar mest med folk kanske också Frölunda och HV71
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: Samtidigt är publikintäkterna en stor del av inkomsterna för ett SHL lag (oavsett ökade intäkter för TV). Om de skall gå ner måste du få motsvarande ökning i publikunderlag för att en sänkning av priset skall vara görligt. Handels lär väl göra beräkningar av priselasticitet o dyl antar jag.
Sen håller jag med om att den här NHL efterapningen gör matcherna väldigt långa, samtidigt som vi nutidsmänniskor värderar kvalitetstid på ett annat sätt.
Mer flexiblare prissättning vore nog bra också, paket med 3,5,10 matcher som alternativ. "Kompispaket" 5-10 pers med mat och biljetter, "Lagpaket" gå med hockey, innebandy, fotbollslaget.
Sen kan man gör mer på matsidan, se till att folk äter vid arenan istället.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Leonardo: Lite lustigt att Brynäs har samma publiksnitt (typ) nu som på 90-talet.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: Ja korv och kaffe var det enda som gällde förr och lite godis o snacks sen gick man två -tre varv runt rinken och snacka med folk innan man satt sig igen eller stod för att se matchen.....nästan varje match jag gått på senare år är det stress o jakt till puben, på Hovet var det meningslöst typ att försöka stå i en kö ens.....tiderna förändras och vi med den
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: Mja nog tycker jag det var en hel del folk på matcherna då utan att räkna alla, men det var oavsett mer drag, det var mer livat iaf när jag gick på matcherna, idag måste du ju tala om för sittplatsåskådarna "nu är det dags att klappa händerna" ;)
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: "Samtidigt är publikintäkterna en stor del av inkomsterna för ett SHL lag (oavsett ökade intäkter för TV). Om de skall gå ner måste du få motsvarande ökning i publikunderlag för att en sänkning av priset skall vara görligt."

Absolut men samtidigt kanske man egentligen borde se TV-pengarna till en viss del som ersättning för förlorade intäkter från biljetter. Ponera tex.. att Cmore ger 45 000 000 kr till Brynäs, om nu Brynäs skulle använda säg 5 000 000 av dessa till att sänka biljettpriserna så kanske det skulle bli fler besökare till Gavlerinken men valet är förstås klubbarnas.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: TV-tittarna är också publik. Därför är TV-intäkterna också publikintäkter. Förstår inte hur det ofta faller bort i diskussionen när folk påstår att publiksiffrorna är ungefär desamma nu som på 90-talet. Snacka om att inte greppa helhetsbilden... Det är många fler som ser matcherna nu.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San:
Där är du något på spåren att se en match börjar på 300kr såvida man inte bor bredvid arenan man skall till. Kring 500-600kr match är nog rätt vanligt om man skall inkludera resa/match/ev dryck,mat,snack. Den affären minimum 26 ggr år plus ev slutspel blir en hel del.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja: Jo det är väl ganska klart för dom flesta Peja iom att spridningen är stor med TV men problemet med lite folk på matcherna är ju fortfarande ett problem, hur kul vore det att spela hockey inför halvfulla läktare var och varannan match och likaså se en sådan match på TV när det ekar i hallen, det är ganska tråkigt och spelare som inte taggar till eller klarar av att tagga till!
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Leonardo: Både ja och nej... Visst är det säkert lättare att tagga till inför fulla läktare, men ett proffs borde klara av det inför halvfulla läktare också. Varken du eller jag behöver ju tusentals högljudda åskådare för att prestera på våra arbetsplatser, eller hur?

Och om man ska vara ärlig, så brukar ju inte direkt Brynäs leverera drömhockey så fort Gavlerinken blir fullsatt... tvärtom hade man väl för vana att nästan alltid torska på "hockeyfesten".
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Tarasov: Jag tycker att runt hundringen, ungefär som en biobiljett är en rimlig summa för att gå till rinken faktiskt. Då är det även timligt att de bästa platserna kostar en bra bit mer.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: biobiljett kostar runt 150kr nu för tiden iaf i Västerås xD
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San:
Det är ett rätt bra riktmärke, då lämnar man lite luft för ev tilltugg.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja: Mja jag håller inte med där, svårt att jämföra med att typ jobba på Eriksson eller IKEA etc....hockey är ju innerst inne en lek, sport, inte livsviktig....proffs eller inte så tycker jag dom flesta inte förtjänar sådana löner som många har för många gånger åker vissa under matcher å glider utan att ge 100 varje match i varje byte! Som Foppa sade under den långa serien i NHL, ibland var man totalt ointresserad av matchen...är väl samma här i SHL! Skillnaden där är att du har fulla läktare oavsett!

Vi har väl diskussionen om publiksnitt iom att det är något man pratar om som ett problem för klubbarna och det är klubbarna som skall lösa det. Det är som Blomqvist alltid säger "mkt folk och man taggar till lite extra".
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Charles: Biobiljetter är väl dessutom subventionerade av staten eller minns jag helt fel nu?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja: Cmore pengarna borde subventionera SHL-biljetterna, det är min poäng. Alternativer är ju att Cmore pengarna betalar för tomma stolar.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: r väl en lite kort debatt för något år sedan i Gävle om att sänka priserna på säsongskort för vissa sektioner och utvalda grupper...
Kommentera


Sv: Inför shl 18/19
Peja: Sant, så egentligen har vi högre intäkter nu än förr gällande besökare/fysiska eller digitala). Jag kan komma på mig själv att slötitta på andra lags SHL matcher men skulle aldrig bege mig till Hovet för att titta på Jyrgårn bara för sakens skull.
Det förekommer förvisso en viss kannibalism mellan de bägge intäktsklasserna, ofta på arenapublikens bekostnad. Det är därför jag tror att man måste satsa ännu hårdare på merförsäljning i arenan, det är pengar du inte kan dra in från tv-publiken.
Ta kioskförsäljningen t.ex. det är jättelånga köer i pauserna så hälften av de presumtiva kunderna struntar i det. Ha portabla kaffe/mazarinsäljare vid etage-entreerna som tar SWISH. Enkelt, där har du x-antal kronor till.
Kommentera

« · 1865219