Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

Jaha

« · 1910585 · » Till forumet


Sv: Jaha
Pettisbif: Hej, håller med dig om åtminstone 1 - 3 kedjan även om jag hade kvar Jensen som center i kedjan med Kousal, Jensen och Danielsson.

Nu spelade ju Jensen en del med Boqvist förra året och de hade rätt bra kemi så jag antar att det är det som man går på när man sätter ihop dem istället.

Du nämner också ett faktum som ofta kommer bort och det är att Alcén och Blomqvist fungerar väldigt bra tillsammans och brukar generera både chanser och mål. Båda tillhör faktiskt våra bästa målskyttar. Men eftersom båda är så laglojala så används båda lite lägre i hierarkin än vad de kanske egentligen förtjänar.
Kommentera

Sv: Jaha
Skrubben:
Du är inne och snuddar på mina tankar om Corsi.

Men jag tar på mig att vara elefanten i rummet!

Vad kan man utläsa av det egentligen.
Har man spelövertag eller skjuter man så fort man passerar blå oavsett läge medan motståndaren spelar sig till få men verkligt farliga avslut?
Corsi kan aldrig ersätta den okulära bedömningen av att se matchen, men ge indikation på hur dåligt/bra det var.
Och tittar man på det personliga planet? Ska detta säga något hur en individ lirar i en lagsport?

Lika med PDP.
Vad vinner man med att slå ihop målvakt-% och måleffektivitet - EGENTLIGEN?
Om alla skott på mål vore rena frilägen och vi ligger på höga 20% (men för rena frilägen bör detta vara väldigt lågt) så säger det väll inget. Vi kunde ju lika gärna ha mött ett kompakt försvar och då legat på 10% mål och då vilket jag bedömer som bättre procent. OCH den procenten summeras med målvaktens spel. Varför summera? Ska jag nöja mig med att målisen ligger på 87% och spetsen sätter 1/5 av alla mållägen.

Bra verktyg men överdriv inte dets betydelse.
Och det är väll tydligt också när man tittar på vårar corsi och vår poängskörd. Eller vilka spelare som haft bäst corsi = hade ni byggt ett lag med dessa som spetsspelare nästa år?
Kommentera

Sv: Jaha
mk:
Hahah nej då. Jag jobbar inte natt. Men har fått extremt svårt att somna på nätterna. Och blir att jag bara ligger vaken.
Kommentera

Sv: Jaha
Pettisbif: Jag har egentligen ingen åsikt om dina kedjor.
Men min tanke är bara.
Sover du aldrig?😀
Jag läste detta 05,30.
Då är inlägget skapat typ 03.00.
Eller jobbar du natt?
Men förslaget är nog bra👍
Kommentera

Sv: Jaha
Jag har suttit och tänkt och klurat ang kedjor och backpar.

Varför inte testa Jensen som ytter? Tror man skulle få ut mer då. Han ligger ofta väldigt dåligt i backcheck. Tyvärr.

Sen har jag sett bra tendenser mellan honom och Kousal i spel 5 mot 5 men även i PP. Varför inte sätta in Nicke där med sitt skott. Då tror jag vi har en jäkla vass kedja.

Den andra tänkte jag lite KHK. Rohdin och Kellman känner ju varandra bra och om dom inte spelat ihop under sin tid i KHK så mycket så har dom ju iaf sett rörelsemöntren på varandra under lång period. Rohdin med sitt höger skott och tunga åkstil tillsammans då med Kellman som är bra även han framför kassen och vid sargen. Sätt in vindsnabbe Boqvist med dessa två så har vi en bra 2a.

Tredje så tycker jag att Blomman bör fortsätta som center. Men nu ihop med sin gamla parhäst och BP kamrat Alcén. Som faktiskt inte är helt ovan att måla. Bredvid dessa herrar sätter jag Kristo. Som kommit in lite fel hittills. Men jag tror att med kaptenen i vårt lag och kämpen Alcén så kanske det är lättare att ta rygg och kämpa mera. Sen har jag sett att han har en jävla bra teknik och ett avigt skott som kan komma mer till sin rätt med dessa.

4e sätter jag faktiskt ihop en ren junis kedja. Med Bjurström, Asklöf som center och Westfält som stor tung vinge. Mycket för att det skulle dra mer publik för att se dessa unga lovande spela, lite tuta och köra hockey. Men även för jag minns hur bra Boqvist - Ölund - Asklöf kom in final säsongen och väckte liv i laget då vi hade det tungt. Asken och Wesslan är ändå rätt bra i det defensiva spelet. Och Bjurström tror jag skulle kunna bli lite av en joker med dessa. Dessutom känner alla varandra grymt bra. Tror ingen skulle sakna spelare som typ Mannberg eller Nilsson speciellt mycket.

Forslund får agera 13e forward. Tycker ändå han ligger före Nilsson och framför allt Mannberg. En annan speed än dessa och man ser att han inte är rädd att utmana. Dessutom vass i BP med sin fart.

När vi kommer till backarna så tyckte jag ledarstaben tänkte rätt till en början med att säga på radarparet Gunde - Berra. Men som vanligt när det går lite mot så ändrar Sjödda fortare än fortast.

Varför inte köra dessa?
Gunde - Ersson det paret sätter jag ihop bara för att jag tycker och tror Ersson är värd en RIKTIG chans. Jag ser att han har goda möjligheter att bli en ny Berra light. Med Gunde vid sin sida som hoppas jag på ett mer lugn och bättre självförtroende. Vet ju av egen erfarenhet genom innebandy att om man spelar med en bra och stabil backpartner så spelar man själv bättre och framförallt lugnare. Vilket jag tror Ersson skulle växa enormt utav.

I det andra vill jag ha se Berra ihop med Lundgren. Ett par som jag tror skulle vara extremt svårt för motståndar forwards m att komma in på kassen. Berra kan utveckla sin offensiv på ett bättre sätt också med Lundgren bredvid sig. Det är iaf vad jag tror. Berra är grymt mycket bättre offensiv än vad många tror. Med vasst skott och kyla på blå.

Tredje sätter jag ihop Andersén med Norin. Ett par som spelade ihop nästan varje försäsongs match och gjorde det bra! Tror på detta par. Speciellt efter att Andersén kommit in i SHL spelet mer o mer.

Som sjunde sätter jag faktiskt Kilas. Med den enkla anledningen att JAG tycker han är den som är 7e. Just nu. Visst när det kommer till playoff/in så ska eller bör han spela mera. Men under vanlig serielunk så tycker jag inte han besitter samma egenskaper som dom övriga topp 6. Han ska däremot spela massa BP. Vilket han gör bra! Men lite mer begränsad speltid i spel 5 mot 5 tror jag laget Brynäs bara skulle må bra av spelmässigt.

Henke kan dom lika gärna sälja till Leksand som nån tidigare skrev. Visst jag hade små förhoppningar på Henke innan denna säsong. Men sen Norin visat sej vara bra mycket bättre och stabilare så tycker jag han är helt överflödig. Försök sälj och få lite stasch. Och buda hem antingen Rödin enklare eller nån annan speta lite längre fram under säsongen (likt ikonen).

Tack för mig. Vad tror ni om mina femmor och mitt tänk?
Kommentera

Sv: Jaha
Håller helt med. Lhc kan bli en outsider i år. Bra målvakt, stabila backar och rätt vassa spets forwards, där Brodecki ser ut att på allvar så igenom och Södergran kan liknas lite med det genombrott Silver hade i Brynäs under TJs ledning. Lhc älskar att slå ur underläge precis som Tommy gör. Imorgon tror jag tyvärr det blir 3e raka förlusten.. Brynäs brukar generellt sätt ha svårt i Linköping.

Ska vi ge Sjödda och Janne 7 matcher till innan foten?
Kommentera

Sv: Jaha
KalleTeodor: Du har rätt i det att släpper man till många skott i farliga lägen (skottsektorn) så spelar det ingen roll om corsin i övrigt ser okej ut. Där är Rögle ett väldigt bra exempel just nu (bra corsi men tredje sämst i ligan gällande skott emot i skottsektorn).

Men rent generellt angående Brynäs problem just nu så är dessa saker relativt enkla att få ordning på. Målvaktsspelet ligger på 88% vilket är uselt. Men samtidigt kommer Rautio och Karhunen över tid att hålla högre nivå. Rautio har alltid gett ett habilt målvaktsspel i SHL och Karhunen har redan visat vilken högstanivå han håller. Boxplay-spelet är näst sämst i ligan just nu. Är det troligt att vi hamnar där efter att ha legat i toppen i den ligan kontinuerligt senaste åren? Jag har väldigt svårt att se det. Det har varit kanske Sjöddas största styrka att få till. Det största problemet har varit effektiviteten i 5v5 som ligger på drygt 3% just nu. I SHL förra säsongen hade Karlskrona sämst procent på 6,21. Brynäs hade 8,83%. Den siffran för denna säsong kommer stiga i långa loppet.

För ett år sedan vid samma tidpunkt var problemen betydligt mer allvarliga.
Kommentera

Sv: Jaha
Rodrigo: Man får inte glömma bort att den viktigaste statistiken är att göra mål och att vinna. Lyckas man med det så stiger självförtroendet och man tenderar att spela bättre och hux flux börjar även avancerad statistik visa att man är bra.

Tittar man på pdo så har det absolut en tendens att med tiden jämna ut sig. Det beror förstås till stor del på att med tiden jämnar tur och otur ut sig. Skjuter man ett visst antal skott så kommer en del att studsa in till slut. Men det är inte hela sanningen.
Har man t ex som Brynäs i inledningen en tendens att släppa till väldigt många skott i farliga lägen så kommer vi att få låg räddningsprocent och därmed låg pdo.

Troligen så kommer dock även det att med tiden förändras till det bättre eftersom tränarna gör allt för att rätta till problemet. Här ligger dock själva kärnan, om inget görs så kommer inte statistiken i sig själv att "rätta till" problemen. Men man kan i efterhand ändå säga att statistiken inte ljuger.

Motsvarande resonemang gäller förstås även offensivt.

Statistik kan användas för att förorda att allt är på spåret men samma statistik kan även användas för att peka på att något måste göras. Utmaningen är att ta rätt beslut baserat på vad statistiken säger.
Kommentera

Sv: Jaha
mk: om man kunde dubbelgilla din kommentar skulle jag gjorde de dubbla ggr😂
Kommentera

Sv: Jaha
Skrubben: Jag tror på LHC, Tommy är väldigt bra på att få ihop gruppen. Jag tror att de underskattats av många.
Statistik ljuger förstås inte men vi är inte långt in på säsongen ännu så vi skall nog ta siffrorna med en nypa salt än sp länge.
Kommentera

Sv: Jaha
mk: Troligtvis Ersson om BZ släpper någon.
Kommentera

Sv: Jaha
Dallemas: HENRIK LARSSON !!!!!!😀😀
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: LHC kommer krascha. Läs Tommy Jonsson i tidningen idag. Han är nöjd med resultaten med framhäver också att spelet är riktigt bra. Visar hur dålig koll han har. Deras corsi är ett skämt just nu.
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: Kolla LHC:s statistik. Ej hållbart. Det kommer börja gå sämre.
Kommentera

Sv: Jaha
majk: Dessutom när statistiken säger att produktionen kommer att komma ändå. Det säger bara ännu mer hur lite man har koll på sådant i Brynäs. Trots att man får det serverat på ett silverfat denna säsong av Sportlogiq. Har man lågt PDO ska man verkligen sitta rätt lugnt i båten. Brynäs skottprocent är 3,6%!
Kommentera

Sv: Jaha
SWEATT: Eller så blir det guld 👍
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: TJs lag går bra i början. När svackan kommer så är den där resten av året.
Kommentera

Sv: Jaha
majk: när vi väl snackar om tränare så går det ju lysande för en tränare som inte många trodde på inför denna säsong, nämligen Tommy Jonsson. Mannen som aldrig ändrar i laget, han kör på med samma uppställning oavsett resultat. En av mina favorittränare som jag alltid stått bakom och trott på. Härinne sågades LHC fett för rekryteringen men än så länge går det ju fint.
Kommentera

Sv: Jaha
Bara å sälja en av våra baktunga backar å köpa en spetsforward. Sen går vi för gulden. ( Ge mig BZ jobb oxå på en gång) 😂
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: Men min känsla är att det ändras för mycket. Har dock ingen superkoll på brynäs. Jag tycker inte tränare ska ändra så mycket i början av en säsong om nu inte spelet ser ut som skit vill säga. Man måste ge det lite tid och tro på det man gör.

Jag har sagt det förr att jag tycker Bulan är lite överskattad. Han hade ett bra slutspel och en hyfsad grundserie i Brynäs. Men det kanske är att svära i kyrkan.
Kommentera

Sv: Jaha
en av Rödins utpekade klubbar har värvat någon annan. då är KHL största hotet ett för stort hot tror jag tyvärr
Kommentera

Sv: Jaha
majk: Ja detta visar att Sjödin sänder signaler om att han inte tror på laget som det sett ut tidigare matcher. Hade vi varit utmanövrerade och inte skapat lägen etc. så har jag haft förståelse men när vi varit spelförande, skapat chanser samt haft hyfsad stabilitet frånsett vissa matchavgörande moment, då sänder det helt onödiga signaler till spelartruppen. Desperata signaler... Vart är kylan? Så länge det ser ut som det gjort så kommer det lossna. Banka in den övertygelsen i spelarna! Allt det är förlorat när han redan börjar dribbla med kedjorna...

Ledarskap?
Kommentera

Sv: Jaha
majk: Ofta klagas det på att tränare inte ändrar så jag tycker att det är svårt att dra den slutsats som drar.
Bulan är ju intressant annars, funkade perfekt i Brynäs men i Luleå har han än så länge åstadkommit nada.
Kommentera

Sv: Jaha
Rodrigo: Känns som Sjödin lätt blir stressad och inte tror på vad han gör. Får han inte snabba resultat är det bara att ändra tills man vinner. Som på försäsongen då man skulle ändra spelsystem för man förlorat några matcher.
Kommentera


Sv: Jaha
Fanns ingen anledning till att göra om i förstakedjan än. Det mesta pekar på att målen skulle komma till slut. Men jag tror ingen av Brynäs tränare bryr sig om siffror när man kan gå på magkänsla.
Kommentera

Sv: Jaha
Carlo: Stockholm tycks höra till Brynäs upptagningsområde 😉. Vi är bra många brynäsare här.

Läste i somras att Brynäs hemsida är den mest klickade i SHL och att en stor del av ”klicken” görs i Stockholmstrakten.
Kommentera

Sv: Jaha
Gusten: Håller helt med. Vi är en spets från ett riktigt bra lag
Kommentera

Sv: Jaha
kennys: ang publikunderlag. Detta skrev jag förut om Leksand. Borde bli ungefär samma siffror för Mora

Gävle Sandviken är befolkat med ca 140 000 individer.
Om man tittar på närområdet runt Leksand (Borlänge Falun Rättvik Gagnef Mora) så är det ca 160 000 individer. Det som är skillnad är att det är koncentrerat. Gävle i sig har 100 000 individer. I Dalarna är det mer utspritt på olika samhällen. Men allt beror på hur man definierar upptagningsområde.
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: Japp, fjärdekedjan hade kunnat bestå av Bjurström, Westfält, Asklöf och ytterligare en från de egna leden.

Förresten, får Alcén bara spela tillsammans med Blomqvist när det är slutspel? Känns som att de har kemi tillsammans men nu spelar de i varsin vaniljformation.
Kommentera

Sv: Jaha
Gusten: Helt rätt, Forslund och Nilsson framförallt är ju helt överflödiga, kanske även Mannberg. Dessa tre löner hade kunnat bidragit till en spetsspelare istället.
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: Ja bara genom EN spets till i truppen hade den känslan försvunnit och vi hade till och med haft en bra tredjekedja.
Danielsson-Kellman-Kousal
Boqvist-Jensen-NY
Kristo-Blomqvist-Rhodin
Forslund, Nilsson, Alcén, Mannberg, Bjurström, Westfält, Asklöf .... SJU fjärdekedjespelare. SJUkt felbyggt lag.
Kommentera

Sv: Jaha
KalleTeodor: Den där anfallsuppsättningen ser otroligt svag ut måste jag säga.
Kommentera

Sv: Jaha
KalleTeodor: Norin borta hela veckan skadad...
Kommentera

Sv: Jaha
Verkar som man ändrar lite i kedjorna enligt liverapporteringen.

Danielsson, Kellman, Kousal
Boqvist, Jensen, Rohdin
Kristo, Blomqvist, Forslund
Nilsson, Asklöf, Alcén

Inte riktigt som jag föreslog men inte så långt ifrån (jag hade switchat centrar). Tror att det kan bli bra och framförallt kan det vara bra att röra om lite när inte målen kommer. Nu blir spännande att se om det får avsedd effekt.
Kommentera

Sv: Jaha
kennys:
Lördagsmatch drar mer än Timrå en torsdag? Där blir det glest mellan Tallarna?
Kommentera

Sv: Jaha
SWEATT: Gävle har å andra sidan ett betydligt större publikunderlag.
Kommentera

Sv: Jaha
kennys: Moras hall tar å andra sidan bara in 4500. Hade Gavlerinken också gjort det hade vi haft fullt väldigt ofta.
Kommentera

Sv: Jaha
Axle San: Fullsatt i Mora. Det skall bli intressant hur många som bänkar sig på våran lördagsmatch. Dåliga vibbar
Kommentera

Sv: Jaha
Jaha då är man tillbaka då efter 30 dagars ofrivillig vila. Nu kan Brynäs börja vinna igen.

Reflektion än så länge är att allt ser ju riktigt fint ut utom anfallet som är helt uddlöst i 5 mot 5. Danielsson är en skugga av sitt forna jag, Kristo en besvikelse, Boqvist en besvikelse,
Kousal och Kjellman riktigt bra liksom slitvargar som Alcén och Blomqvist...men sen?
Offensiv spets måste nog in om detta skall sluta bättre än
Kommentera

Sv: Jaha
Skrubben: Precis! Jag FATTAR INTE hur man kan spela Kilström och Andersén med varandra. Båda är duktiga utan puck och fysiska backar men båda är riktigt dåliga med puck.

Vore mycket mycket bättre att spela:
Andersén - Norin
Kilström - Lundgren
Kommentera

Sv: Jaha
Skrubben: Ja, det behövs väl ett större antal matcher, va bara lite oväntat, så jag va tvungen att ta upp det här.
Kommentera

Sv: Jaha
John: Såg också det men vill avvakta så vi får större sample size där. Nilsson och Forslund har väl spelar typ 3 matcher var?
Kommentera

Sv: Jaha
Måste säga att jag är glatt överraskad av Kellman. Trodde han mest var en finlirare, typ som Jensen. Men han går ju in stenhårt framför mål och är delaktig i det mesta. Ren klass.
Kommentera

Sv: Jaha
Nilsson, Danielsson, Forslund är topp tre i Corsistatistiken efter fem matcher.
Ersson egentligen etta men har ju bara spelat en match.
Kommentera

Sv: Jaha
Rodrigo: Jag förstår inte varför man bytte backparen efter matchen mot Luleå. Det kändes mycket mer balanserat då t.ex. Andersén behöver en spelskicklig back bredvid sig (som han då fick med Norin).
Kommentera

Sv: Jaha
Skrubben: Man blir ju inte förvånad om man ändå bryter upp den kedjan. Har inte något vidare förtroende för att någon av tränarna faktiskt ”litar” på den typen av siffror. Vi får se.

Backparet Kilström/Andersén har sämst statistik bland backparen (spelat alla utom 1 match ihop). Kollar man på dom verkar dom också ha extremt svårt att få ur pucken ur egen zon. Där tycker jag kanske att man borde förändra något.
Kommentera

Sv: Jaha
Peja: Klart det inte inger förtroende att hatta massa med spelsystem i starten av säsongen. Nu ser det ännu värre ut poängmässigt för Brynäs. Känner sig Sjödda ännu mer stressad och ska hatta mera?
För kollar man lite bakomliggande siffror så ser det inte så farligt ut för Brynäs(dock liten samplesize och gårdagens match gör väl att siffrorna blir lite väl positiva).

Corsin är faktiskt näst bäst i serien om man kollar Close Corsi( i princip corsi när matcherna inte är avgjorda). Brynäs har även posiiv Corsi.

Jag minns när det var som mest kris i DIF under Robban Olssons första tid. Då tog man mycket hjälp av underliggande siffror som visade att det borde vända om vi bara fortsätter spela som vi gjort. Tog väl lite längre tid än vad alla gjorde men visst vände det.

Sen tror jag inte Brynäs kommer bli ett topplag i år som jag ändå trodde ifjol men på en rätt stabil play-in plats borde ni komma.
Kommentera

Sv: Jaha
mattiask: Tror nyförvärvens spel i 5 mot 5 har missgynnats av Sjöddas hattande med spelsystem under försäsongen. Att byta tillbaka till det gamla spelsystemet var självklart lättare för de som var med förra säsongen, och redan hanterade systemet. Desto svårare för nyförvärven som fick ett nytt spelsystem med bara en bråkdel av försäsongen kvar.
Kommentera

Sv: Jaha
Peja: Håller helt med dig här.

Ang Kristo så är han en bra hockeyspelare - MEN han är inte den spetsspelare han faktiskt värvades som.
För mig är en spetsspelare en spelare likt tex Palushaj som näst intill i byte efter byte gör skillnad. Där är inte Kristo alls.

Ang Danielsson håller jag också med. Dock ska sägas att jag tycker han krånglar till det en aning för mycket. Det är väldigt mycket att snurra i hörn och han ligger ner väldigt ofta.
Tror han dels skulle må bra av ett litet kedjebyte men framförallt att spela klart enklare.
Kommentera

« · 1910585 · »