Brynäs IF

714408 inlägg · 7953 ämnen

Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10

« · 1993878 · » Till forumet


Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Om Dackell eller Sundlöv(vem som nu bestämmer) såg intervjun med Rödin efter andra perioden måste de ge Sundqvist foten. Har aldrig sett en spelare prata så om sin tränares idéer.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Väldigt bra skrivet! Känner likadant, blev väldigt förvånad när man förlängde, det kändes som Dackell gjorde väldigt lätt för sig vilket håller på och har straffat sig hittils. Han ansåg att M.S. behöver leda ett lag från början av säsongen och att truppen behöver förstärkas för att han ska få de rätta förutsättningar. Både M.S. och Dackell har misslyckats. Brynäs envisas att plocka hem tränare/ledare som en gång i tiden fått sparken. Sånt skulle aldrig hända i ett vinsdrivande företag. Där är kompetensen och krav på att leverera som styr.
Igår var jag besviken, idag är jag sur.....och besviken, bitter, iritterad men ser till att leverera på jobbet. Det handlar om ansvar!
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Bland det bästa jag läst här inne! Helt med dig på alla punkter.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
spolaisen: Det är inga konstigheter med 3 matcher på en vecka under brinnande säsong. Att laget skulle vara formsvagt just nu kunde ju ingen veta när spelschemat planerades, det är en väldigt märklig kritik du framför där...

Bifen: Om man kollar på Rödins 3 senaste år, är det inte särskilt konstigt att han inte kan bära Brynäs i match efter match. Förra säsongen var han äntligen relativt skadefri, men det var ju inte så att han dominerade totalt i Schweiz. Det kanske inte är realistiskt att förvänta sig att han skulle kunna leda laget i 50+ omgångar i SHL?

Nu vet jag att alla, inklusive Rödin själv, har höga förväntningar och tuffa krav på honom. Men faktum är att hans senaste riktigt jäkla bra säsong var 15/16 och den avbröt han som bekant i förtid... Med det sagt, hoppas jag få helt fel där.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Visst saknas det lite spets men vi är mycket bättre än vad vi visar upp just nu.
En grundförutsättning är bra ledarskap.
En bra ledare står upp för sina medarbetare och hanterar eventuella problem internt. Ledaren ska skapa en vi-känsla och samhörighet. Inte prata om medarbetarna som "Dom" och speciellt inte inför TV kameran. Ledaren försvarar sina medarbetare på samma sätt som man försvarar sina barn fast de gör fel ibland. MS har nu, i TV, sagt flera gånger att spelarna gör ett dåligt jobb. "DOM måste hoppa i utrustningen", "DOM måste visa stake", "DOM kan inte åka och gömma sig". MS ställ "varför då"-frågan till dig själv några gånger innan du ger dig på spelarna i offentlighet.

MS måste gå till botten med varför spelarna inte vågar spela hockey. Det kommer med största sannolikhet resultera i att MS behöver kolla sig själv i spegeln och fundera över varför spelarna inte vågar spela den hockey som vi alla tror att de kan. Kollar man på Rödin, för att ta ett exempel, de senaste matcherna så är det en helt annan spelare än under de första matcherna. Han håller inte i pucken på samma sätt. Varför? Har han på 2 veckor tappat sitt kunnande? Knappast troligt, har han tappat lite självförtroende? Mer troligt. Det är troligen den spelare i laget som har mest press på sig av alla. Han är den som ska leda laget och har han inte support i form av bra ledarskap så blir det tufft. Rödin vet såklart att han är en bärande spelare och då måste det svida när en ledare uttrycker sig klumpigt i TV och tidning i match efter match.
Det är svårt att avgöra om MS är en bra ledare eller inte då man bara har tillgång till fragment av vad som sägs under en dag men utifrån det lilla vi utomstående kan se är jag väldigt tveksam.
Det här handlar om grundläggande ledarskap och har inget med hans hockeykunnande eller den svaga statistik vi haft under MS ledning att göra. Det är en annan historia. Men vem vet, det kanske kan finnas en koppling här :)
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Besviken på Sundqvist när han säger ”dom” om sitt lag. Han bär ett stort ansvar, inte ensam, spelarna gör inte sitt jobb men de måste lösa det som ett lag, och MS är ansvarig för detta. Växjö rosar ju inte marknaden heller, Sam Hallam kanske blir ledig snart, vi kan ju föreslå ett byte😊
Trevlig helg Brynäsare
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Samma här! När Dackell gav Magnus detta kontrakt tänkte jag att det var det märkligaste som hänt på länge i föreningen men samtidigt....att det är mycket man inte vet och att de känner till saker som man inte vet som motiverar denna kontraktsförlängning. Nu när man ser det bekräftande resultatet av detta tränarval börjar man på allvar ifrågasätta kompetensen i föreningen.... Detta i kombination med nyförvärv som Z och stjärnans brorsa gör en ledsen....
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Klockrent!
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Peja:
Vad kostar brynäs-organisationen bara i löner?
Där en person ingår i planeringen som lyckades få till TRE matcher på en vecka för representationslaget, ett lag på nedgång som skulle behövt några extra återhämtningsdagar..Är den samlade brynäsorganisatioen en så stor och tung börda ekonomiskt, att det bara finns pengar kvar att köpa AS-spelare??
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky:
Går inte att göra underverk med dagens spelarmaterial. Den personen är inte född ännu som skulle kunna åstdkomma något av Brynäs medelmåttor.
Vi har AS-spelar och avdankade/mätta spelare som varit ute i världen och nu/då vid kontraktskrivandet med Brynäs såg en bekväm reträttplats, se exempelvis Anderzen och dennes 10-kilos övervikt förra säsongen.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
bradberry:
MS kommer närmast från Tingsryd och vet klassen på allsvenska spelare, m a o skillnaden mellan standarden på en SHL- och AS-spelare. MS riktar troligtvis kritik mot de direkt ansvariga i Brynäs-ledningen, de som värvar spelare till klubben. Tror inte MS tillfrågades om Lindelöf, Lundgren, Zetterberg, om dessa skulle kunna vara ett bra tillskott för Brynäs. MS har satsat på istid för Lundgren, Zetterberg, Lindelöf.
Kanske för att dessa ska avslöja sig som inte tillräckliga för spel i SHL. Tror att dessa tre är Campeses bidrag till klubben. I fallet Lindelöf, så ser kanske Campese möjligheterna för sin egen framtid/tillbaka till fotbollen. Campese kan vara på jakt efter ett toppjobb i någon europeisk fotbollsklubb. Allt bygger på kontakter, även i fotbollsvärlden. När MS säger dom, så visar han indirekt vad han tycker om AS-värvningarna. "Dom" hade säkert inte varit MSs första val till Brynäs.
MS tog med sig Emil Forslund till Brynäs, de andra andraklasspelarna kom till brynäs på andra vägar.
Varför dög inte: Westfält, Lööke, Nilsson, Solem, Deutch, Kindvall, Sandström i brynäsdressen???????
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Detta Brynäslags verkliga TEST kommmer först när Sundkvist fått sparken - för sparken kommer han få förr eller senare. Dessvärre skyddas Magnus av sitt nyskrivna 2+1 års kontrakt, samt att ledningen satt ENORM prestige i att satsa på honom. Lägg därtill Brynäs rykte om att allt för snabbt sparka tränare och vi befinner oss i en bekymmersam situation där Sundkvist kan få behålla sitt jobb betydligt längre än vad som är motiverat.

Sedan Brynäs började förhandla om Sundkvist nya kontrakt i början av januari har Magnus mäktat med 3 segrar på 17 matcher. Vi kan försöka ursäkta honom på alla sätt och vis, men faktum kvarstår att det är under all kritik. Magnus lyckades rida på den boost som en ny tränare alltid ger några matcher, och sedan dess har det varit genomgående uselt och panikslaget.

Avslutningen av förra säsongen var en även med Brynäsmått en EPISK kollaps där Sundkvists lag lyckades hitta nya sätt att förlora varje kväll och otroligt nog lyckades missa PLAY-IN trots att de övriga konkurrenta knappt vann överhuvudtaget på månader. Sundkvist visade sig inte ha några som helst redskap för att stoppa raset ifjol, varför är folk övertygade om att han ska ro det i hamn nu?

Anställningen av Sundkvist som var och är helt obeprövad på SHL-nivå var en dumdristig chansning - att sedan befodra en EXTREMT ORUTINERAD assisterande tränare och ge denne ett långtidskontrakt är ytterligare ett obegripligt val.

Med det sagt lägger jag inte all skuld på Sundkvist, spelarna har också ett ansvar, men det står klart att de inte har något förtroende för Sundkvist och frågan är om Magnus någonsin lyckats nå fram till spelartruppen med någon spelplan? Resultaten talar emot.

Det är bara att hoppas att ledningen sätter sin stolthet åt sidan innan det för sent. Tills dess Sundkvists entledigats är detaljanalyser av spelarprestationer onödiga då det råder spelsystemfel, förtroendebrist, kaos och letargi i spelartruppen.

Avslutar med en bekännelse: När förlängningen av Sundkvists kontrakt gjordes ifjol tappade jag för första gången i hela mitt liv intresset för Brynäs matcher. Beslutet kändes så totalt felaktigt och verklighetsfrånvänt att jag knappt kunde förmå mig att se matcherna längre. Inte för att jag endast stöttar Brynäs när det går bra - utan för att Sundkvists belönats med ett långtidskontrakt efter att ha bjudit på Brynäs tråkigaste och dessutom resultatsmässigt sämsta hockey någonsin. Det rimmade inte alls ihop med ambitionen att bjuda på roligare hockey i Gavlerinken och etablering i topp av SHL framledes osv.

OBS. Inget personligt mot Sundkvist alls, bara kritik mot hans tränargärning.

Önskar samtliga Brynäsare en trevlig helg och förtröstan i dessa bistra tider! Tack.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Jeppe B på läktaren i nattens torsk mot Oilers med 4-3 . Bra utveckling på läktaren, kanske inte.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Enaranger: så fort man använder ordet vänster i Sverige så drar nån alltid sd kortet, komiskt.
Jag menade förstås inte ordagrant. Utan mer att dags att lägga kostnader på truppen nu och inte på nån vice sekreterare till vice vdns vice sekreterares sekreterares.
Videll på marknaden, han är brynäsare , har alltid hållt på Brynäs. Ring karln, kosta vad det kostar. Nu måste det bli smutsigt. Håller Zetterberg?
Håller Alcen? Håller sallinen som andra center?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
mk: skrev inte att det var dåligt. Tycker det också är bra. Men det är för MYCKET fokus på sånt nu, fokus behöver vara på truppen och förstärkningar nu.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Davey85: Tabellen börjar "ta form" - än är det inte kört, men visst ser det ut som att det blir ännu en säsong i träskmarkerna.....
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
ellis: Det är fullt möjligt. Tror ändå på dessa två herrar som klart godkända alternativ till förstaline i SHL. Men håller med om att de inte levererat på den nivå de ska.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Davey85: Blir också mer och mer förvissad om att Rödin och Scott är överskattade spelare. Om man på åtta matcher inte lyckats övertyga mer än så här kan man inte tro så mycket på dem, anser jag.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Läser på sportbladet, svenska fans m.m att Brynäs har ett bra material. Jag vet inte om jag håller med om det. Vi har dåligt försvarsspel, men vad har vi framåt i vår top6/tilltänkta poängspelare?

Danielsson - Kräver en väldigt bra miljö för att leverera, känns väldigt kostsam när man ser på lagbygget

Sallinen - Nyttig och smart, men verkar inte vara en poängspelare för oss. Känns mer som en bra tredjecenter ungefär.

Ölund - Läs ovan.

Desch - Tror han har störst potential på denna listan att göra mycket poäng. Tyvärr svag i defensiven.

Brodecki - Gillar denna värvningen, men han kan inte dra en lina själv, vilket vi hade behövt

Zetterberg - Tyvärr varit helt osynlig och dessutom skadad.

Blomman - Är god för runt 20 poäng om allt klaffar. Det gör det inte hittills.

Rohdin - Läs ovan.



Möjligt att vissa av dessa spelare hade levererat i ett fungerande spelsystem, men jag är ganska osäker på det.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
spolaisen: Har hört att Inge styr och ställer en hel del i dagens BIF - inte minst gällande vilka som ska värvas. Troligtvis en väldigt negativ påverkan...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
5 vinster på de senaste 22 seriematcherna.
Ibland är statistik brutalt tydlig.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
{bradberry: Tycker han är en solklar besvikelse och var det redan förra säsongen. Framförallt sett till att han ska ses som en bärande producerande spelare i laget och därmed får istid i en toppkedja och PP.

Är egentligen inte besviken på Sallinen hade nog det på känn som många andra eftersom det fanns mycket frågetecken kring honom efter FBK-tiden det är snarare att Brynäs gett så stor roll till honom som jag är besviken på, samt kontraktsförlängningen.

Hoppas man får äta upp det, men så ser jag på det.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Auchinleck:
den långsiktiga visionen faller platt med dagens satsningar på spelare från allsvenskan, om dessa dussinlirare finns med i visionerna
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Bratwursten : ”Sallinen och Danielsson är båda besvikelser.”

- Hur i helvete kan man peka ut Sallinen som en besvikelse i detta frosseri av just besvikelser...? Han är ju en av ytterst få som ändå balanserar på ”godkänt”. Rhodin en annan... Ersson möjligen en tredje... Sen blir set svårt... Ölund kanske...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Anledningen till att det här blivit såhär stavas Andreas Dackell skulle jag säga. Han kanske inte är mogen för uppgiften ändå?

Han sparkade Tommy och Janne. In som huvudtränare kommer Magnus Sundqvist som tror på en hockey som är defensiv i grunden som inte genererade många poäng och vinster.
Nästa säsong ska man ändra spelidé i hela föreningen och Magnus tvingas leda laget med en idé han inte tror på.
Efter några förluster i inledningen så får Dackell och Sundlöv panik och vill återgå till spelidén man hade förut. Då ser det ur såhär.
Spelarna tror inte på denna spelidé känns det som.

Pang - allt fallerar...

Vad är nästa steg? Hur går vi vidare ?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Enaranger: "Nu har vi för tredje säsongen i rad tappat chansen på topp-6 inom 7-8 omgångar (för många poäng upp och för många lag emellan). Åter igen får vi försöka undvika kval till varje pris. Och i bästa fall bli 10:a.
Men det ser inte ut att finnas ett fjärde lag att ha efter oss. Växjö kommer som vanligt avancera i sinom tid."

Är precis som du kalenderbitare och har ett stort statistiskt intresse, drar i stort sett samma slutsats. Vi kan återigen se fram emot en säsong där vi får slåss om en playin-plats.......
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
spolaisen:
Inte med dagens trupp i alla fall. Men det finns en långsiktig vision och plan...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
xxx BIF xxx:
Tror inte det är Dackes spel som Sundqvist försöker implementera, tror att det är Inge Hammaströms hockeyfilosofi som väglett till dagens "gladhockey"...
Har personligen en känsla av att Brynäs klappklappspel a lá 60- 70-talet, IDAG inte går att återupprepa..
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge:
Problemet är att förmågan blir så sänkt för varje otillräcklig insats att det "till slut" blir ett omöjligt läge =tränarbyte/ny röst för att försöka ändra förutsättningarna.
A mental game. Krävs en "Koork".
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Blå grottan: Sallinen och Danielsson är båda besvikelser. Sallinen hade man på känn efter FBK-tiden. Danielsson däremot.. Vill inte tänka på vad han tjänar ens.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Bratwursten : JD har gjort två poäng. 2 mål mot Linköping, varav det ena var ett riktigt turmål.

Sen sämst +/- i hela shl.

Han kan nog hänga löst tror jag.

Iofs är väl chansen inte stor att sundlöv hittar någon bättre... om ens någon
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Bratwursten : Nej för tusan, en av få som kämpar och försöker.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
spolaisen: Då har du inte fattat poängen riktigt anser jag.

Det som kritiseras är att MS pratar om spelarna som ”dom” och att de inte tar sitt ansvar... Om och om igen efter match efter match... Han slår ifrån sig sitt egna ansvar vilket smakar illa i min mun...

Nu plötsligt ”lider han med spelarna” i GD. Så lät det ju inte direkt i cmore. Han är inte konsekvent...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
JD ska verkligen inte kickas!!

Den som borde kickas är Danielsson om man verkligen vill stämma i bäcken. Ska någon av importerna bort så är det Sallinen.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Chris11: man tror att man är bättre än vad man är och saknar ödmjukhet.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
xxx BIF xxx: Bra inlägg men det där med plånboken är väl inte helt rätt. Brynäs spelarbudget är väl en av SHLs dyraste. Vi kan snart inte heller skylla på BZ utan Dacke/Inge gjorde också en del misstag. Givet förra årets debacle så borde man varit tydligare att detta var en engångsföreteelse genom att bryta kontrakt/inte förlängt för spelare som inte levde upp till förväntningarna, samt inte värva mer än något enstaka osäkert allsvenska kort.
Nu sitter vi i en jobbig situation där de bra spelarna underpresterar och därmed inte täcker upp för de svaga korten som visar hur ihålig truppen är.
Det räcker inte med en ny röst i båset utan vi behöver dumpa ett par backar och få en ny bra back. Dessutom ett par klassforwards, varav gärna Boqvist den ena. Då kan vi låna ut Asklöf, Forslund, Alcen eller vilka nu ledningen anser stå längst ifrån en plats.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Någon som kan försöka analysera matcherna och förklara hur det kan bli såhär?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Peja: apropå Wahlberg: in med boorken. Han kan nog stämma i bäcken
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Ove Myling: Alltid lättare att få någon som inte är rotad i stan att acceptera ett brutet kontrakt. Annars kan det bli som med Wahlberg...

spolaisen: Du är varmt välkommen att vädra dina åsikter här på hockeysnack, men undvik som sagt att skapa nya ämnen :-)
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: det där inlägget kunde du/har du skrivit i inledningen av säsongen tre ggr i rad nu.

Fråga dig istället varför man hamnar i exakt samma läge för tredje året i rad.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
bradberry:
Kan inte hålla med om resonemanget, att tränaren ska läggas till skuld för den uppkomna situationen, för helvete spelarna är överbetalda divor i dagsläget...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Zappaholic: ja, backar måste absolut in. Men jag tror nog att JD kan hänga löst.

Om dom ska släppa någon FW blir det ju någon av importerna. Aldrig att dom kickar Danielsson, Blomkvist eller alcen
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Detta är bra skrivet av Viktor! Riktigt tänkvärt och ganska upprörande när man tänker efter. Vad har vi för ledarskap...?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
bradberry: Prestationsångest och halvpanik när det inte funkar som i första matcherna, samtidigt som det blir lite passivt pga att man ännu inte hunnit få en trygghet i det man jobbat på att förbättra.
Lägg till dåligt självförtroende som kommer snabbt och automatiskt och du har dina ”djupa fel” just nu.
Det vänder, 44 omgångar kvar, många poäng att spela om.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Peja:
försöker/fösökte bara visa vad en "klubb" för inbördes beundran kan ställa till med i all välmening, förlåt men är så upprörd över veligheten i Brynäs, där det sportsliga verkar komma i andra hand...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Ove Myling: Ingen producerar ju framåt just nu. Tror det är ett misstag att kicka JD. In med några starka forwards istället. Och en back. Fyll på med kvalité. Då har vi möjligheten att klättra.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: några andra fans som sköter sin uppgift med bravur är ju alla strutsar med huvudet i sanden som skyller på otur och dåligt självförtroende.

Kul att det kommit tillskott till strutsfarmen i form av campese, Dacke och sundlöv
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
bradberry: man måste ju göra NÅGONTING. Tar bara upp dom alternativ som är möjliga.

JD tycker jag börjar bli en belastning. Riktigt dålig i försvarsspelet och producerar inte framåt.

Sen kanske andra varit sämre, men spelare som är fostrade i klubben/varit där länge sparkar man nog inte
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
spolaisen: Skapa helst inte nya ämnen. Bättre om du svarar på befintliga inlägg. Vi håller oss normalt sett till ganska få ämnen (trådar) här inne.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Ove Myling: Sallinen? En av få som håller ihop det... Nä nu yrar du?

Å JD har ju grym potential. Det har vi sett. Något är djupt fel när vissa spelare presterar som de gör...
Kommentera

« · 1993878 · »