Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10

1993992 · » Till forumet


Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Nibbe: Kan vi få in Gustavsson tillsammans med Sundqvist tro? Det skulle kunna rädda ansiktet på Dacke och Campese.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Thias30:

Det går ju att värva från allsvenskan om man "träffar rätt".
Men det underlättar ju säkert om de får komma in i ett bra och redan fungerande lag.

De två från Färjestad som ligger etta och två i poängligan.
De kommer väl båda från allsvenskan.
Och även allsvenska spelare kan ju bli producerande spelare redan första säsongen.
Michael L i FBK producerade ju redan första säsongen i FBK (från AIK).

Och för att gå bakåt i tiden så var ju Mattias Ekholm en succé redan första säsongen hos oss, när han kom från Mora (som måste räknas till Sundlövs bästa värvningar, kanske den bästa värvningen).
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Det hade varit en enorm skillnad om det "bra" spelet hade utspelat sig nu på slutet. Om insatserna mot Frölunda etc hade kommit de senaste veckorna - Men det är ju precis tvärtom. Det har varit sämre spel för varje match egentligen. Med det enorma bottennappet igår rent spelmässigt som senaste insats.

Gårdagens match var ju i ärlighetens namn den sämsta insatsen i år.
Det skapades ju inga målchanser alls.
Jag ger MS en vecka till, sen tror jag Dacke agerar om detta fortsätter.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Wesley: Som sagt: skulle bli förvånad om man sparkar MS efter så kort tid med blandat och mestadels ändå bra spel.
Hade varit skillnad om det sett bedrövligt ut i samtliga matcher.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Axle San: "Bengt Åke Gustavsson vore otroligt kul att få in"

Då kan vi förvänta oss Ruffel och BÅG spel 🤣
Kommentera


Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Nibbe: Bengt Åke Gustavsson vore otroligt kul att få in.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Som sagt: Om BIF:s ledning vet vad de håller på med ska de ha räknat med att detta scenario skulle kunna inträffa (precis som en rad andra scenarior) och ha strategin klar!
Kommentera


Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Vad som behövs för att visa laget att man inte bara sitter tyst i båten är att Dackell sparkar/lånar ut ett par spelare nu, och tar in mins 2 nya.
Mina förslag är.
Ut:
Lundgren (låna på något sätt, bryt kontraktet)
Lindelöf (låna ut)
Forslund Bryt kontraktet
Zetterberg (låna ut)
Asklöf (låna ut)

In: 3 nya forwards.
Räcker med 7 backar just nu tycker jag.
Saknas det så får man ta från J20

Kommer ju aldrig att hända men vi har alldeles för många allsvenska spelare i våran SHL trupp.
Är inget personligt mot dessa spelar bara att dom är för dåliga.

Detta är vad jag tycker vi behöver göra.
Att byta tränare löser ändå inte problemet med att vi har för dåliga spelare, därför får MS vara kvar ett tag till.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Brynäsgubbe: läste att Bengt Åke Gustafsson va ledig och vill tillbaka till SHL också!
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Brynäsgubbe: Rönnqvist har väl ganska tydligt i någon intervju sagt att hockeyn just nu är ett avslutat kapitel.
Dessutom är han väl inne i fastighetsbranschen samt att han startade Leos Lekland och väl fortfarande äger det så pengar har han säkert gott om ändå.
Däremot Wallson, men är inte han upptagen?

Edit: Såg nu att Wallson inte var upptagen? Vore defintivt ett intressant namn oavsett.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Ge Rönnqvist eller Wallson ett erbjudande de inte kan säga nej till. Brynäs måste inse att laget kräver en tydlig spelidé och att obeprövade tränare inte håller måttet. Krävs erfarenhet och pondus för att driva det här Brynäs-laget.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Inget fungerande spelsystem, den tredje tränaren i rad som inte lyckas nå ut till spelarna, återigen ingen bredd på forwardssidan, en Jesper Boqvist som sitter nånstans på en läktare och rullar tummarna. Det känns inte så jävla roligt med hockey just nu.

Tyvärr tror jag att Brynäs återigen kommer att behöva byta tränare och börja värva, vilket betyder att ännu en säsong troligen kommer handla om att släcka bränder istället för att utvecklas.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: "Fortfarande: i 5 av 8 matcher har det funkat från riktigt bra till bra eller godkänt."

Det är vinster som ger poäng. Du ignorerar det vi gång på gång skriver. MS track record de senaste 17 matcherna är 3 segrar!?
För mig är det tecken på fel tränare för laget, eller tvärtom.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Det räcker att ha följt hockeyn i några decennier för att känna igen tecknen. Nåt är tokfel i laget. Det händer nåt lag varje år och oftast löser man det genom att byta ut tränaren.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: MS började förra säsongen som assisterande till Sjödda. Sedan fick han ta över som headcoach. Så han har haft en hel säsong på sig till denna säsong att lära känna och analysera spelarna.
Han har mao bättre förutsättningar än vad Bulan hade.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Fortfarande: i 5 av 8 matcher har det funkat från riktigt bra till bra eller godkänt.
Att sen utifrån enbart dom övriga 3 matcherna försöka ”bevisa” hur uselt allting varit och att tränaren inte håller måttet, känns iaf i min bok oseriöst.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Wesley: Bulans spelsätt, även om det i stort är identiskt med det vi nu försöker införa, kändes ändå en aning mer primitivt sas, lite mer rakt på och ”enklare”. Därför sannolikt också mindre tidskrävande att få till.
Ändå vill jag minnas hur det lät härinne under dom första 8-10(?) matcherna under Bulan.
Han skulle bytas ut osv osv.
Har MS verkligen haft lika mkt eller mer tid på sig?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge:
Klart ifjol påvisar något.
Annan spelidé, annan spets, men samma grundstomme och samma förening.

Lite samma kräftgång tränarna efter bullan fått gått.

Samma sak varje år egentligen!
Poängbästa försvinner, nya ersättningar, och knappt det, värvas.
Klart olika tränare får samma problem.
Vi har haft för dåliga trupper.

Klart vi ska värva HA spelare, klart vi ska låta egna junisar utvecklas i laget.
Men vi kan inte börja där förrän vi sätter spetsstommen som tar plats och skapar spelövertaget.

Jag har varit emot lagbyggets princip. Och det blir inte lättare nästa år att värva än det var i år (fast jag fått enormt mothugg på den biten).
Men har man målet att vara bäst kommer det att kosta.
Man kan smygvärva som nu, chansa och hålla kostnader nere, få problem och tvingas agera - men det gäller att man gör det.
Men det är min övertygelse att man skapar laget framifrån först.
Man värvar ett övertal med spets på 1+2-3år och utvärderar dem, (nej, de tar inget guld det året fast det kostar skjortan) Sedan spar man grunden utifrån hur de som levererat och bevisat sig (Kanske 3-5 av 8-10 forwards) och kickar de som underpresterat i förhållande till lön. Sedan värvar man nytt år två på samma sätt.
År tre har man grunden man behöver för guld med ersättningreryteringar.
År 4-10 kan man börja fasa in junisar och ha-spets till fjärde, men ser till att hålla nivån eller bättre på 1-2 och de som kan fylla ut 1-2 vid skador i 3de linan.
Samma på backen.

Hur fan ska man annars lyckas säkerställa att man är ett topp 4 lag över en 9år period?

Det Dacke/Sundlöv försöker göra, och Bengtzen före dem, att bygga laget med billigt och hoppas de är etablerade shl-spelare direkt är för risktagande.

Problemet är inte enskilda spelare eller ledare - utan lagbygget från ledningshåll.
Ju längre kompletteringar dröjer, ju sämre självförtroende drar truppen på sig och ju svårare blir det att få ett något av dem.

Sedan högsta nivån vi hållit har varit extremt bra. Men ingen kan prestera på max varje match över tid.
Dessa matcher är ingen måttstock på något när man klappar igenom i andra matcher.
Vi vet inte grundnivån på laget,
men vi vet att plus-minus-noll av spetsvärvningar de senaste åren har hållit oss på bottenhalvan.
Det är det vi ska göra något åt nu.

Att kicka tränaren ger enskilda spelare tro på förändring och laget lyfter sig något, men den törn dessa enskilda spelare självförtroendemässigt fått i kombination med att extrabozen laget som kollektiv fått och som går ur kommer att placera oss på samma problemsten igen inom kort.

Det är vad vi sett och det är var vi riskerar att se igen.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Bratwursten :
Blir mycket pengar för Danielsson, vilken blir krokigare och krokigare för varje match som går. Hur har Danielsson skött försäsongsträningen? Verkar vara problem med flåset. Många ggr har Danielsson setts åka till avbytarbåset med stor möda...
Dålig kondis leder i hockey ofta till fula efterslängar och utvisningar...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lemp: alltså ignorera bara dessa mastodontmän, de kommer att spamma sönder forumet totalt om du ifrågasätter deras trolleri.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lemp: Ja, passivt just nu pga en av nöden beordrad återgång till ett noggrannare avvägande när man ska kliva på eller inte. Då blir det mkt funderande hos spelarna, mer reaktion på vad motståndaren gör än att agera själv på instinkt sas.
Och vad har hans tid i TAIF med nuläget att göra?
Där agerade han väl utifrån deras intentioner och förutsättningar vad gäller spelidé, material osv.
Idag agerar han utifrån vad som man kommit överens om i Brynäs och förutsättningarna här.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: "Sen kanske vissa spelare i dagens trupp gjorde det bättre under Bulan men det kan ju också förklaras med att hela laget hade hunnit sätta hans spelsätt under en längre tid än vad man nu haft på sig under MS."

Bulan och Petter kom in och räddade Brynäs säsong efter att TJ fick sparken. Laget gick i alla fall till överraskande play in mot Djurgården, men torskade tyvärr. Men det gav mersmak och förhoppningar för kommande säsong.
Bulan och Petter hade inte längre tid än MS att sätta sitt spel.
Säsongen efter gick Brynäs till final med Bulan som då istället hade Sjödda som assisterande.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Sundquist kännetecknas för strikt defensiv med 1-3-1 där offensiven består av kontringsspel. Bara att fråga vilken Tingsryd supporter som helst, han var inte känd för sprudlande offensivt spel precis. Du väljer att basera allt på denna säsong där han tvingats införa ett spelidé. Men inte ens det stämmer..försvarsspelet för tillfället är snarare passivt än aggressivt.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Visst kan man göra en bra prestation ändå torska, men om man torskar merparten av dessa matcher ändå, spelar det mindre roll. Dessutom måste Sundkvist och Brynäs då också kunna vinna några matcher där man spelar sämre också, men det har inte inträffat övervhuvudtaget. Jag tycket inte att det är oseriöst att ta upp att Sunken ifjol ledde oss till en av de sämsta perioderna i Brynäs IFs historia, oavsett om han har lite nya spelare i år är det fortfarande relevant för att bedöma hans kunskaper som hockeytränare.

Om Sundkvist får till en lyckoträff mot ett Frölunda som sover och får maximal utdelning är det ett undantag som bekräftar regeln och inte ett tecken på att Sundkvists lagbygge är på väg att etablera sig som topplag. Det räcker inte att visa goda intentioner i sällsynta ögonblick när man stabilt i övrigt presterar uselt.

Att med Sundkvists resultmässiga facit envist gripa efter alla halmstrån för att urskulda honom tycker jag faktiskt är snudd på oseriöst, och då är jag i regel ändå väldigt förlåtande.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: "Bara att man fuskat och varit övermodiga i vissa moment i övriga matcher."

Det tyder på att man inte klarar av att spela som man ska.
Klarar man av saker eller förstår, då fuskar man inte. Och att spelet liknar det som bulan införde håller jag absolut inte med om.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Återigen, 3 av 17 matcher. Godkänt? Bör något hända? Det handlar inte små detaljer när man vinner 3 av 17 matcher. Kan det vara sämsta perioden någonsin i Brynäs historia?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lemp: Hur kan du hävda motsatsen?
Våra vinster så här långt, hur har dom tillkommit anser du?
Genom att backa hem i knät på Jocke och hoppas på kontringar?
Vad jag kunde se vann vi pga stress högt upp, minimerat slarv utan puck och bra försvarsspel i egen zon när det krävdes. Plus effektivitet när chanserna skapades. Men om du nu hävdar motsatsen så får det stå för dig, låter iaf märkligt i mina öron...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Man kan göra en bra prestation överlag men ändå förlora, så att peka på en förlust i en sån match och ta det som intäkt för att en tränare inte kan leda laget, känns inte seriöst öht.
Det här är första gången MS har huvudansvaret från början i SHL, med ett i stora delar nytt lag jämfört med i fjol. Att i det läget peka på hans resultat under avslutningen av förra säsongen och baka in det som ett bevis på att han haft så många matcher på sig och ändå misslyckats, känns även det oseriöst.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: "Hög press i anfallszon, snabb puckvinst och aggressivt försvarsspel i egen zon kännetecknar väl båda tränarnas filosofi, vad jag kan se."

Hur kan du ens hävda detta?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Wesley: Tycker inte att insatserna mot Frölunda, LHC, FBK, Djurgården och i viss mån HV visar att spelarna inte vill anta MS spelidé. Tvärtom, vill jag påstå.
Dessa insatser visar väl dessutom att man verkligen klarar av att spela som MS vill.
Bara att man fuskat och varit övermodiga i vissa moment i övriga matcher.
I övrigt uppfattar jag ingen större skillnad i det sätt som MS vill spela jämfört med Bulan.
Hög press i anfallszon, snabb puckvinst och aggressivt försvarsspel i egen zon kännetecknar väl båda tränarnas filosofi, vad jag kan se.
Sen kanske vissa spelare i dagens trupp gjorde det bättre under Bulan men det kan ju också förklaras med att hela laget hade hunnit sätta hans spelsätt under en längre tid än vad man nu haft på sig under MS.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge:Ett googlesökning bort hittade jag följande text. " Grit är ett begrepp som myntats av en amerikansk psykolog. På svenska kan det översättas till “gry” (som i “det är gott gry i grabben”), driv, karaktärsstyrka eller jävlar anamma.

– Kort sammanfattat handlar det om en förmåga att hålla fast vid långsiktiga mål, och att inte ge upp vid motgångar."
Det intressanta är att grit ligger, inte förvånande, bakom framgång. Namnet på ryggen är av mindre intresse, ödmjukhet, hårt jobb och obändig vilja tar dig långt.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Vad är viktigast för att ta ett beslut angående Sundkvist? Hans 3 vinster på 17 matcher i SHL, eller hans försäsong mot allsvenska lag, och att du tycker att han lett laget till en bra prestation 5 av 8 matcher, där 3 av de 5 bra prestationerna ändå ledde till förlust. För mig är det ganska självklart vilken av variablerna jag skulle använda för att utvärdera Sundkvist som tränare. Fortsätter Sundkvists usla vinstprocent finns det faktiskt en risk att Brynäs åker ur SHL för första gången!
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Blå grottan: Nu vill jag se Dacke agera, pang bom sparka två, in med två....
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Ove Myling: Hur kan du anta att jag anser att Brynäs gör fel om dom värvar en ny spelare när jag flera gånger sagt att jag vill se en ny spelare, antingen istf för eller i Boken?
Att byta tränare i såna här lägen kan absolut och i vissa lägen vara en dellösning men det känns inte som att spelarna redan nu skulle ha tappat förtroendet när dom under MS och hans direktiv ändå gjort det bra under både försäsongen och i 5 av våra 8 matcher.
Till viss del handlar det också om att våra AS-värvningar i stort sett inte riktigt färgar in så här långt. Frågan är om dom växer som spelare av en sån här start i en liga dom kanske har underskattat en aning?
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Asterix: Precis. Konstigare är det inte just nu.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Spelarna behöver byggas upp nu, inte rivas ner längre i dyn, det finns potential se bara på försäsongen.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Lesky: Nästa match är mot Skellefteå. Det bör ju vara ganska läskigt för Magnus med tanke på hur förlust mot SAIK efter en förlustsvit slutat de senaste säsongerna...
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: "Vilken okunnig bedömare som helst och som kan det minsta om lagidrottspsykologi fatar att det sitter mellan ögonen just nu."

Så det mentala sätter stop - för tredje året i rad. Man borde ha lärt sig nu tycker man.

Men om det nu bara är det mentala då behövs ju inga åtgärder som nya spelare eller sparkade tränare. Man får anta att du anser att Brynäs gör fel om dom gör någon av dessa åtgärder.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Huge: Det dåliga självförtroendet kommer av att laget inte vill anta MS spelidé eller helt enkelt inte klarar av att spela så som MS vill.

Ta en sån som Blomqvist, han har haft Tommy J, Bulan, Tommy S, Roger M och nu MS som tränare. Detta under senaste 5-6 åren. Alla dessa tränare med olika spelidér. Optimalt? Absolut inte.
När trivdes Blomman bäst? Jo under Bulan.
Varför? Jo dom visste exakt sina roller. Behövde inte tänka så mycket. Det var disciplin som gällde i defensiven med överbelastning, hård checking.
Framåt var det förenklat rakaste vägen mot mål som gällde.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Asterix: Håller till viss del med om kritiken mot MS där, och då främst gällande gårdagens match.
Mot Leksand, Örebro och till viss del mot HV tycker jag att det var befogat att skylla det mesta på spelarna, för att ge ett wake up call sas.
Igår däremot kändes det mest kontraproduktivt, då alla slet och ändå hade både chansen och ett par vassa målchanser att få kontakt innan Röding indianar resulterade i 0-3 och game over.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Peja: Bra svar av MS i GD, handlar som sagt om det mentala nu, inget annat. Få tillbaka Ölund är en konkret och viktig sak mer på det fysiska planet sas.
Vore konstigt om det här gänget, som manglade Frölunda, slarvade bort en vinst mot LHC, är bra mot FBK men ineffektiva och sen gör den nästan bästa matchen mot Djurgården, helt plötsligt skulle ha tappat allt vad gäller kompetens bara för att man varit för övermodiga i övriga matcher?
Vilken okunnig bedömare som helst och som kan det minsta om lagidrottspsykologi fatar att det sitter mellan ögonen just nu.
Förhoppningsvis jobbar Dacke redan nu på en ersättare för Boken, annars kan det vara så att han ev fått indikationer (utöver att Boken sitter på läktaren) på att det kan bli spel i Brynäs.
Känslan är dock att Dacke måste leta nån annanstans eftersom Boken hittills inte ens ha visat nån tvekan om var han vill spela.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
munkas: Tror en lösning kan vara att spelarna får älta och lida tills de kommer till insikten för i h-e vi har inget att förlora alla ser oss som sämst ut och kör och överraska. Det är först när man bottnat man kan stiga uppåt. Sen om MS ska vara kvar, tyckte det först men börjat fundera då han skyller ifrån sig på spelarna. Ytterst får väl spelarna och Dackell avgöra detta.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Peja: :) Ja, datorn verkar smittad med såväl trojanska hästar som spyware.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Ove Myling: Man såg verkligen spelglädjen i Rödins ögon igår i intervjun i pausen. Spelarna står bakom taktiska upplägget till 100%....

Nja, Dacke har nog två val just nu. Antingen kicka MS eller joina Campese i en time out från rampljuset tills laget är uppe på vinnarspåret igen. Det senare alternativet är nog mest lockande men man får nog räkna en hel del tid.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Blå grottan: Kanske även läge att starta datorn i safe mode och göra en antivirusscan innan man går vidare :-)
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Peja:
Jag reagerar på alla i organisationen, vilka i dagsläget blir överbetalda och inte förstår det sportsliga, bla hon som har hand om hall och evenemang. Exempelvis upplåtandet av hallen till uppsala stiftelse.
Tror inte gavlerinken byggdes med tanke på uppsalastiftelsens möjligheter att hyra in sig..................
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
Om Brynäs vore en dator - Är det snart läge att hålla in RESET.
Datorn har ju uppenbarligen hängt sig, då är det omstart som gäller.
Kommentera

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-10-10
lapad: Ja, nu får vi se av vilket virke Dacke (och Sundlöv) är gjorda av. Någon förändring krävs för att stoppa blödningen.

Det var enkelt för Dacke att riva upp BZ beslut och sparka hans rekryteringar. Nu är det Dackes egan beslut och rekryteringar som inte håller.

Sen måste jag skriva att det blir ett löjets skimmer över Campese och Dacke. Campese vill ha ett öppet klimat på twitter men så fort det går emot tar han en time out (självklart är påhopp på twitter inte ok). Enkelt att snacka i medvind, lite tuffare i motvind.

Dacke berättade att det var många felbeslut som varit tagna tidigare, men nu är man på rätt väg och minsann har ett lag som kan utmana om sm-guldet. Och sen får man en lika dålig start som dom 2 senaste säsongerna. Ridå!

Dacke och Campese är helt gröna på shl-nivå och har byggt ett riktigt luftslott. Hur vore det med lite ödmjukhet. Ju högre hästar man sätter sig på desto större blir fallet.

Om dom ska ha någon som helst trovärdighet kvar nu så gäller det att agera.
Kommentera

1993992 · »