1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742287 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Huge: "Alltid underhållande att läsa tankarna från otåliga, okunniga och klagande fans/läktarcoacher."

Synd att inte dina inlägg är underhållande också (-:

Mattson: tror man tagit pengar från forwardssidan och lagt på målvakter + backar.
Vi har ju liksom
Rautio ca 150k
Karhunen ca 150k?
Eriksson ca 200k

Andersen 200k+
Gunderson 300k
Bertilsson 250k?
Lundgren 200k?
Kilström 100-200k

Boqvist-Kousal-Rödin
Rohdin-Kellman-Danielsson
Kristo-Jensen-Blomqvist
Mannberg-Westfält-Asklöf

Gunderson-Andersen
Kilström-Bertilsson
Norin-Lundgren

KARHUNEN (rautio)

Fatta vad Rödin skulle kunna göra för den här gruppen.
1. Det skulle ta bort pressen från Danielsson så han i lugn och ro kan jobba sig in i SHL.
2. Det skulle ta bort pressen från Jensen genom att sätta honom i tredjekedjan. Blomqvist skulle få en annan roll som ytterforward. Han verkar trivas bättre på kanten.
3. Kousal skulle få en vettig lekkamrat som han har kemi med.
4. HELA laget skulle förbättras. Vi skulle få tre kedjor som kan hota istället för en... halv...?
Rödin skulle leda med exempel.

Chris11:

För att det ska finnas pengar till Rödin.
Ja då bör vi nog hitta någon som tar över Kristos lön.

Med tanke på att det inte är någon stor publiktillströmning till hemmamatcherna.
Så antar jag att det inte finns någon stor extra buffert för att fylla på med spelare
utan att någon annan försvinner.

Tänk vad 1000 extra åskådare i snitt hade gjort.
Då hade vi haft 4 mkr mer att spendera.

Lag som har höga publiksiffror i motgång.
De har ju den fördelen att de kan skaka fram extra pengar när det krisar.

Enaranger: fast om det vlir aktuellt med Rödin så lär ju sponsorerna kunna gå ihop och göra det möjligt

Enaranger: Frågan är dock vad BZ skulle förstärka med i januari om det fanns deg i kistan? Viktor Rollin-Karlsson?

Huge: Det bästa sättet att kväsa ?Hugetyper? är total tystnad då de närs av konflikter.

Huge: "Som sagt: underhållning på hög nivå för varje sansad och någorlunda kunnig hockeybedömare överlag....😀"

Så du anser dig vara kunnig?
Dags att tona ner sig lite anars får jag visa vad jag kan...

Mattson: "Tjänar Danielsson, Kousal och Kristo mer än Palushaj, Clark och Paille?"

Det är jag helt övertygad om att de gör.

Huge: Vem är du att bedöma vem som är kunnig och inte?

SWEATT: Han är självutnämd expert... I Klass med Wennerholm och de andra oraklen ;-)

SWEATT: Att jag bedömer vem som är kunnig eller inte är väl inte märkvärdigare än när du eller nån annan läktarcoach bedömer kunnigheten hos BZ, Sjödda eller nån annan i föreningen.
Svårare är det väl inte.

Läser att Poppe inte kommer vara kvar som assisterande i tre kronor efter VM.
Trist tycker jag. Men, det vore en tränar-rekrytering jag skulle gilla i Brynäs.

Huge: Jag väntar fortfarande på ditt svar på min fråga igår.
När har du tänkt att svara på den.
Kommer inte ihåg frågeställningen exakt. Men nått i i stil med, om man inte får vara förbannad/ besviken efter matchen/ starten igår.
När får man vara det då?

Kan du svara på det då?

Inkazar: först måste Campese gräva fram en sportchef

Huge: Så du anser att Bz och Ts har gjort ett bra jobb sista 2 åren.
Fan va skönt det måste vara på din arbetsplats.
Total avsaknad av att prestera😱

Jensen och Mannberg borta bland forwards. Behöver inte betyda så mycket.

Så här vill jag se laget:

Karhunen i mål tar jag för givet. Minst 5 matcher i rad också.

Gunderson - Ersson
Bertilsson - Andersén
Lundgren - Norin? Annars junis
Kilas 7e

Kousal - Kellman - Rohdin
Danielsson - Blomqvist - Alcén
Boqvist - Asklöf - Bjurström
Forslund - Westfält - Nilsson
Kristo 13e

PP 1
Gunderson
Danielsson
Rohdin
Kellman
Kousal

PP 2
Norin/Berra (INTE #9!!!!)
Blomqvist
Bjurström
Asklöf
Boqvist

Kan lova er att det skulle inte bli sämre än det vi nu ställer upp med.

BP PAR
Alcén-Blomqvist
Forslund-Asklöf
Rohdin-Westfält
Nilsson extra

Kan inte heller bli sämre.

Pettisbif: Norin blir borta 4-6 veckor

Chris11: NU BÖRJAS DET...

Chris11: källa?

Inkazar: Skulle också gilla att få in Popovic. Han har ju en helt annan pondus än sjödda.

mk: "Men nått i i stil med, om man inte får vara förbannad/ besviken efter matchen/ starten igår.
När får man vara det då?"

När fan du vill.
Är det nån som förbjudit dig att vara förbannad och besviken?

Skrubben: aj fasen. Den hade jag missat. Riktigt tråkigt

Bisset: Har du spelat under Sjödda och Popovic?
Om inte, hur kan du isf avgöra pondusen hos resp tränare?
Som spelare var väl Popovic känd för att vara nåt av en snäll brumbjörn som inte riktigt utnyttjade sina fysiska resurser och ytterst sällan visade nåt humör att tala om. Kanske en indikation på hur han även är som tränare, så vete fan om hans pondus som tränare isf skulle vara större än Sjöddas.
Bara en liten reflektion från en oinsatt läktarcoach som inte har nån som helst aning om hur pondusen hos Sjödda ser ut i förhållande till Popovics.

Peja: Läste detta citat av Sjödin i pressen ang Boqvist:

"Vi ville få en liten förändring. Jag tyckte inte han var riktigt vaken heller. Då fanns det lite att ändra på där. Då hade vi Bjurström som vi väntat på att få slänga in. Ser det ut som det gjorde kan man göra en förändring."

I mina ögon som sagt var ett ytterst tveksamt beslut ur ett antal aspekter.

Skrubben: Entré Ersson!

Huge: Fast snälla brumbjörn attityden är väl något han lagt sig till på senare år? Poppe, Sjödda och t.o.m. Rahimi ligger väl inte långt ifrån varandra (bortsett från enstaka säsonger) gällande penalty-snitt så det är ger nog ingen bra indikator på humör/fysiskt spel. Meritlistan är intressantare, så respekten för honom borde finnas, dessutom kan ett sådant namn bidra till att göra SC’s jobb enklare.
Sen är iofs tränarfrågan bara en av alla pusselbitar

{2064}: Nä, Poppe var lika (dum)snäll på isen som aktiv, det minns du väl?
Fick ju alltid kritik för att vara just lite för snäll och inte utnyttja sin kroppshydda mer.
Sen är det förstås ingen säker indikation på att han skulle vara lika snällt som tränare, ifrågasätter bara påståendet att han skulle ha mer pondus än vad Sjödda har, utan att backa upp det med nåt mer konkret än en aning/gissning.

Chris11: Synd att Thomas Johansson gick tillbaka till TV rutan annars hade han varit intressant som sportchef

Jag kopierade detta från en Peter Axelsson i Brynäs från norr till söder.
Så bra skrivet. Trots läktarcoach.

Brukar inte skriva så mkt på denna sida, mest läsa. Men idag kände jag mig tvungen.
Var i Linköping och såg dagens match. Det var inget roligt. Mitt kära Brynäs kom helt fel in i matchen.
Vi får en skitstart mot LHC med en indianare av Ryan till 1-0 efter 46 sek. LHC får 2-0 i en spelvändning pga av att vi ger bort pucken i anfallszon. 3-0 kommer till pga markeringsmiss .
Sedan är det uppförsbacke.

Har en bakgrund som hockeytränare på juniornivå, J20 Elit som högst. Totalt har det blivit runt 20 år i båset och på isen som tränare/coach.
Vad behöver man för att bli framgångsrik?
För det första: Ett stabilt grundspel att falla tillbaka på när det går tungt. Alla måste veta vad man ska göra i vissa situationer. Hur spelar vi oss ut ur egen zon, när vi vinner pucken? Hur gör vi oss spelbara så vi kan komma ut med pucken med kontroll och när slår vi sarg ut. Hur löser vi styrning, när styr vi, och när ska vi checka? Träna in uppspelsvarianter och åkvägar så alla skapar ytor åt varandra. Vad vill vi när vi har pucken?
För det andra: Man behöver snabba förstapass som skapar tid för nästa spelare att bygga upp för ett anfall.
Var är passningsspelet? Finns knappt i dagsläget. Passningarna är alldeles för mesiga, därför bryts de lätt.
Allt detta måste man gå igenom för att spelarna ska få hela bilden.
Kolla Janne Andersson i Fotbollen. Han är grymt noggrann för att få spelarna att veta hur och när…

Kollar man på LHC idag har de ett mkt bättre passningsspel, bättre uppspel och bättre spelidé och skapar därför mkt mer. 12 – 3 i skott efter 1:a perioden!!!
Vad var dagens matchplan? Vi möter serieledarna, det viktigaste att gå igenom innan match måste ju vara hur vi ska få stopp på ett lag i medgång?
Det finns inte i Brynäs idag, och det får Sjödin och Larsson ta på sig…
Felet är inte truppen, det är avsaknad av grundspel.
Hur coachas laget? Varför ställa in en mv som ligger på under 85 % i räddningsprocent, när vi har en som har över 93% att tillgå, mot serieledarna. Dessutom en mv som inte spelar med pondus och styr försvarsspelet.
Är Sjödin rätt man att leda laget: Han har ju spelat mkt hockey, men kan han verbalt förmedla vad han vill? Hur kan han inte se att spelarna behöver vägledning hur de ska agera. Framförfallt när vi precis vunnit pucken. Hur kommer vi ut ur zon på bästa sätt. Hur drar vi isär motståndarna, så vi hittar spelvägar.
Är Larsson rätt man: Han var ett spelgeni på isen, men kan han få igenom sitt sätt att spela hockey? Han är så bra på spelet, varför tar han inte kontrollen över grundspelet. Om han inte gör det, är han inte rätt man att ta över efter Sjödin. Tror inte Sjödin blir långvarig, samtidigt har vi inte råd att betala ytterligare en tränare.
Därför: Sätt Sundqvist som matchcoach och låt Sjödin ta backarna och Larsson fwds. Tror det är enda sättet att få till en förändring om man inte ska ta en tränare utifrån…

Lite spelarkritik, både positiv och negativ
Rautio: Kan inte lastas för 1-0. Vid 2-0 hamnar han alldeles för långt in i målet. Behöver attackera skytten mer, resa upp överkroppen och göra sig stor, så han täcker så mkt som möjligt. Det är därför han släpper in så många puckar över axeln, som tex 3-0 och 1-0.Dessutom är han väldigt långsam från stolpe till stolpe. Har ingen tåkick som dagens mv använder sig av att förflytta sig när man sitter i butterfly.
Karhunen: Jobbar lugnare och längre ut från målet. Tar därför fler skott. Han släpper heller inte många skott rakt ut. Blir inte lika många returer. Statistiken säger att han ska ha förstaspaden.
Gundersson: 1-0 får han ta på sig. Blir väldigt ängsligt i laget efter det. Även Ryan blir tveksam, vågar inte ta skott när han får chansen. Annars är han stabilast på backsidan.
Boqvist: Är den som orsakar 2-0 genom att tappa puck i anfallszon. Slår en lös passning utmed anfallsblå när han kommer nerifrån hörn. Han kunde slagit ner puck i hörn när han blev attackerad. Men är annars är han den som är bäst i laget på att skydda puck och återta puck. Grymt stark. Börjar också bli härligt elak. Fördelar också puck väldigt bra. Kommer att försvinna till NHL nästa säsong.
Danielsson: Var är farten? Saknas både i skridskoåkningen och passningar. Har nog flest skottförsök i truppen, men Träffar inte målet. Skjuter utanför hela tiden…
Kellman: Förlorar väldigt få tekningar och är väldigt nyttig i spelet. Kommer bara bli bättre.
Kousal: Skicklig med puck och målfarlig. Bra värvning.
Nilsson: Bra kring sargerna. Grymt svår att ta pucken ifrån i de lägena. Men med puck i fart verkar han stressad, dålig puckbehandling.
Asklöf: Bra med puck, bra blick och bra spelförståelse. Men skulle behöva fler kilo, väger lätt i många närkamper.
Kristo: Har kommit fel in i säsongen, men är inte så dålig som många hävdar. Behöver hjälp att komma in i spelet. Med rätt omgivning tror jag att det lossnar.
Bjurström: Kommer in med bra fart och tar för sig. Ska ha mer speltid. Varför inte ihop med Asklöf och Westfäldt?

Avslutar med en fråga: Varför släppte vi Juusu Ikonen? Han hade behövts, för han hade ett bra skott och visste var målet stod.

Charles: Är det någon som vet om "Masken" är tillgänglig. I så fall skulle det fungera?

kennys:
Sälja biljetter?

kennys: Haha, herregud. Då är till och med Bengtzén bättre.

Mitt drömnamn är Thomas Johansson. Han var med och byggde upp Djurgården från när dom var nykomlingar till där dom är idag. Brynäs behöver en identitet igen. I min värld ska sportchefen stå för spelidén och sedan ska han anställa en tränare som kan implementera den. Där har Bengtzén misslyckats totalt. Han verkar inte veta vad han vill utan verkar gå på det tränarnamn som känns bäst och låter sedan honom sätta spelidén.

Tycker PKn efter Växjö säger allt om Tommys nivå som tränare tyvärr. Att den alltid ödmjuke Hallam skrattar åt honom helt ohämmat säger en del om hur dumt det uttalande var.

Rönnberg och Hallam är två bra exempel också. Båda har jobbat i flera år på sin filosofi, ändrat smått men ändå behållit samma tänk. Tommy har under 1 år alltså lyckats skapa 5 spelidér som han tycker håller och är bra. Skrämmande.

SWEATT: Precis, och då är frågan: Var hittar vi vår Hallam/Rönnberg?

SWEATT: "Att den alltid ödmjuke Hallam skrattar åt honom helt ohämmat säger en del om hur dumt det uttalande var."

Haha...
Nu var de ju bara det att Sjödda var galghumoristisk och ironisk när han sa att vi tyvärr inte har 5 olika spelsystem att använda oss av (nåt han mao önskade att vi hade haft i sista perioden)
En ironi som Hallam naturligtvis fattade och därför skrattade gott åt.
Att nån öht kunde missa ironin är obegripligt.

Huge: Det jag går på är hur dem pratar i media samt vilka framgångar dem har haft som tränare. Där tycker jag Poppe gör ett bättre intryck än sjödda.

Bisset: Vilka framgångar har Popovic haft som huvudtränare?

Peja: inte mycket men vem som helst blir inte assisterande för Svenska Landsslaget i sporten som vi gillar

Peja: Precis, du tog frågan ur min mun.

Charles: Det är sant, men det är en helt annan sak att vara huvudtränare i ett klubblag med all daglig verksamhet som det innebär och att vara assisterande tränare i ett landslag.

Peja: Sam Hallam hade inte mycket mer erfarenhet han innan växjö. Vi får inte se om Popovic är en bra SHL coach förens ett lag ger han kontrakt. så lika fel att säga att Popovic är bättre än Sjödin är det också att säga att han är sämre

Charles: Hallam hade ändå varit huvudtränare i 3,5 år i Allsvenskan och gjort det väldigt bra. Popovic har inte jobbat dagligen med ett lag på många år och kan inte minnas att han var särskilt hyllad i SSK heller. Känslan var ju att Popovic fick SSK-giget pga sina spelarmeriter. Och skumt att envisas med att vara kvar som assisterande tränare om han nu har ambitionen att vara huvudtränare.

Peja:
Svårigheten är att få till helheten.
En "Hallam" eller "Rönnberg" till Brynäs, vad skall de göra med den obalanserade truppen?
Sportchefsrollen?
Klubbdirektörsrollen?
Ordföranderollen?

Behövs en linje. EN.
En helhet. EN.

Där finns det en läxa att göra.

Auchinleck: Lättare sagt än gjort att hitta en bra sportslig ledning. Skulle personligen inte ha någonting emot att ta tillbaka Sundlöv, han har säkert lärt sig ett och annat på annan ort också. Han skulle kunna göra Brynäs till en ledande förening igen vad gäller satsning på unga spelare. Det har man tappat helt under BZ.

Huge: ...det sa han inte alls..

Peja: Men kan han kombinera juniorsatsningen med satsningen mot att bli en toppklubb? Där är jag mer tveksam.

Skrubben: Tror det går att få snurr i att utveckla nya talanger och hämta hem gamla juniorer från utlandsuppdrag... BZ gjorde såklart helt rätt att hämta tillbaka killar som Gunde och Andersén - men glöm inte att deras Brynäs-anknytning är Sundlövs förtjänst.

Sedan kan jag hålla med om att Sundlöv inte är perfekt på alla sätt och vis, tycker det är svårt att bedöma potentiella sportchefer. Mycket svårare än bedöma spelare som man har sett i x antal matcher. Undrar hur Brynäs scoutar sportchefer? Eller är det bara arbetsintervjuerna man går på?

Peja: Jag tycker Brynäs behöver ”moderniseras” från grunden. Campese är en bra rekrytering som jag tror skapar bra förutsättningar för det. Hans värvning av Kevin Johansson är en bra början. Där känns det klockrent så här långt. Sedan år det svårt att säga så mycket mer då Campese bara varit här i ett par månader.

Om vi anställer Sundlöv nu kommer han förmodligen få ett treårskontrakt som sträcker sig till 2021. Då kommer det vara 17 år sedan han blev sportchef från allra första början. Har han hängt med i tiden nu när hockeyn utvecklats väldigt fort senaste åren? T.ex. med avancerad statistik. Där är jag tveksam.

« · 1911077 · »