Brynäs IF

713259 inlägg · 7953 ämnen

MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

1334424 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Lindström: Wait no more
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Jajjen: Väntar på ditt svar?!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Vem har sagt ngt om att va bättre???läs ett bra inlägg här av Tommy!!Betyder väl inte va jag har för syn på hockey,du har ju NOLL koll på BIF som du resonerar,enligt dig är dom bra jämt!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Jajjen: *ASG*
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
70 Rodrigues: Bra! Du kan ju skilja på rätt och fel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Jajjen: Vad duktig du är.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Eftersom jag inte kan åka till Gävle och se matchen idag, sätter jag in 200 spänn på Brynäs bankgiro (447-8624). Ja, jag vet. Lite snålt. Inte bästa platsen och ingen adm. avgift.

Många härinne är ju jä-ligt driftiga när det handlar om att bojkotta, hata och sparka nån i Brynäs, dvs. sånt som aldrig leder till nåt positivt. Vad sägs om en namnlista till STÖD för Brynäs där man lovar att sätta in en hundring till Brynäs för varje hemmamatch man inte kan gå på? Helt krav- och förutsättningslöst. Men se upp, här finns risken att det kan hjälpa Brynäs.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Tommy: Jag inbegriper ju även mig själv i begreppet "okunniga oerfarna läktarcoacher", om det nu är nån tröst.....    ;-)

Sen förstår jag självfallet att det finns grader i helvetet, dvs att det finns personer som har rätt så bra koll på många saker.
Men jag talar ju mest om de värsta avarterna, där det uppenbarligen inte finns några större kunskaper.
Hade man i de fallen haft kunskaperna så hade det lyst igenom för länge sen, via ex mer seriösa och konkreta analyser av det du tar upp (taktik, gruppdynamik, åkvägar, spelsätt etc).

Och för att ytterligare komplicera läget så kan det ju finnas personer som kan rätt så mkt om vissa saker men ändå är onyanserade vad gäller mkt annat....    :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
bizon: Och eftersom jag inte har nån aning om vilka kunskaper eller vilken insyn du har så kan du väl berätta för oss vilka erfarenheter och meriter du har, som gör att du är bättre på att bedöma saker och ting än vad ex CZ är?

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Du har rätt i mycket av det du skriver , men du har använt frasen "okunniga oerfarna läktarcoacher" så länge nu att du tror att det är en sanning att alla som sitter på läktaren och inte har ett tränaruppdrag är okunniga. De allra flesta är mindre erfarna och troligen mindre kunniga än den som föreningen anställt för att leda laget. Men det finns ju grader i helvetet och det verkar du ha slutat att ta med i beräkningen.
Det finns säkert en del folk på läktaren som skaffat sig en bra inblick i spelet ishockey. De kan en del om taktik, gruppdynamik, åkvägar, spelsätt etc. ( Jag tillhör inte dem )
De kan på gott och ont ha en annan möjlighet att bedömma hur laget spelar, hur spelare används etc etc., än vad NC har.
Därför tycker jag att det är rätt intressant att läsa vad en del av dem skriver här i GBn. Tycker att situationen i föreningen/laget är svajigt om man ser till spel/resultat just nu, så jag förstår att det finns kritik emot folk inom hela organisationen.

Vad jag däremot inte förstår är språket man använder i många fall.
Det säger mer om den som skriver än vad vederbörande vill ha sagt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Har inga problem med att fatta!!Du har ingen som helst aning vilka kunskaper eller insyn jag har..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

bizon: Vem har påstått att CZ:s bedömning alltid är rätt?
Jag påstår fortfarande att han är bättre på att bedöma saker kring laget än vad du, jag och andra okunniga oerfarna läktarcoacher är.
Har du svårt för att fatta?

"sen kan jag svara på Jajjens inlägg när han säger att  "jag sitter på läktaren"du håller med,finns många lag i ES mer i NHL som har folk på läktaren som man andvänder sig utav i matcher för man får en annan överblick av spelet och kan dra nytta av det.."

Så du tror att det är personer som du eller jag, som NHL-lagen använder sig av på läktaren?

Personligen så tror jag att man använder sig av kunnigt och erfaret fackfolk och inte läktarcoacher som tror sig veta bättre.

Men det säkert ett löjligt antagande från min sida...

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: "Bevis"! NC bedömning behöver väl inte va rätt,vi som ser matcher kan oxå se vilka som är heta men inte få spela,sen kan jag svara på Jajjens inlägg när han säger att "jag sitter på läktaren"du håller med,finns många lag i ES mer i NHL som har folk på läktaren som man andvänder sig utav i matcher för man får en annan överblick av spelet och kan dra nytta av det..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Är du arg?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

Jajjen: Ja, Gurraponken är allt bra härlig.
Han frågar dig om du anser att CZ gör ett bra jobb i båset undrar varför du inte kan svara seriöst nån gång.
Och du svarar:

"Hur ska jag kunna veta det? Från läktaren där jag sitter är Czarnecki stor som en legogubbe. Jag ser inte vad han gör, hör inte vad han säger. Jag har inte din förmåga att läsa på läppar och höra på långa avstånd. Sen när blev alla supportar såna experter att dom kan bedöma en hockeytränares kompetens? Kan du avgöra om busschaffören borde pyssla med nåt annat?

Det där är en ryggmärgsreaktion. Går laget dåligt måste det vara nåns fel och helst nån som man vet vem det är.

Att låta supportar avgöra vem som ska träna laget är lika begåvat som att folkomrösta om pensionssystemet eller nåt annat som folk inte begriper."

Går det att få ett mer klockrent eller seriöst svar på hans fråga?

"Hur verkligen heter ser ut kan vi bara spekulera i."

Borde bli ett klassiskt citat från vår vän Rodrigues.
Kan det verkligen vara så att han insett att verkligheten kanske är lite mer nyanserad och komplex jämfört med hans egen bild av hur det ser ut?
Fan trot....

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

sylf: Ja, visst är det jobbigt?
Att nån ifrågasätter dig när du påstår att du vet bättre än fackkunskapen?
Förstår att du helst vill sitta härinne och gnälla samt besämma hur det ligger till utan att bli emotsagd.
Ditt agerande känns som taget från Gulag, helt klart....

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Gurra88: "Varför kan du inte svara seriöst nån jävla gång?"

Okej, jag sammanfattar mitt svar: Jag vet inte! Det är väl jä-ligt seriöst.

70 Rodrigues: "Hur verkligen heter ser ut kan vi bara spekulera i."

Du tror inte att det gäller i andra sammanhang också?

dreamland: "Pettersson-Wentzel till SSK resten av säsongen"

Måtte han inte göra en Markström.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

bizon: Precis.

CZ ser saken ur SITT perspektiv som grundar sig på mångårig erfarenhet och förvärvade kunskaper när det gäller att träna ett hockeylag.

Du, jag och förmodligen alla andra härinne ser saken ur ett lekmannaperspektiv där vi vare sig har kunskapen, erfarenheten eller insikten som krävs för att kunna matcha CZ och hans bedömningsförmåga.

Där har du mitt "bevis" på att en tränare är bättre på att bedöma saker och ting än vad du eller jag är.

Om du sen tycker att det är löjligt kan jag inte göra så mkt åt.
Det enda som i övrigt är löjligt är din korkade slutsats om att du inte skulle få ha en åsikt.
Har man en åsikt så får man också vara beredd på att få den ifrågasatt.
Överkurs för vissa, jag vet.
Men så är det.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
bizon: Du vet väl att man inte kan eller får kritisera någon om man inte har exakt samma kunskaper själv!
Frågan är varför det finns såna här forum, åsiktsfrihet etc......

Ett av de mest korkade uttalanden som över huvud taget sagts här inne, som taget från Gulag eller liknande!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Ditt påstående är ju bara löjligt,vi alla ser väl saker ur vårat eget perspektiv,att någon sen säger att det är fel,märkligt,NC har sin verklighet du en annan,alla har sin,vi måste väl få ha åsikter,du säger motbevisa mitt påstående,ÄR det inte mer trovärdigt att DU går ut med BEVIS på ditt påstående?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
bizon: Jag kan med säkerhet säga att en erfaren tränare som dagligen sysslar med hockey i sitt yrke är en bättre bedömare än en oerfaren okunnig skitkastande gaphals härinne.
Har du nåt som motbevisar mitt påstående?

Hittills har jag iaf vare sig sett eller hört nån av dessa självpåtagna besserwissrar komma fram med nåt mer konkret (egen tränarerfarenhet eller övriga meriter) som skulle göra dom mer kapabla i bedömningen jämfört med CZ.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Vem kan säga att någon är sämre/bättre bedömare??
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

munkas: "Sen tycker jag det är lite intressant att spelare som en gång i karriären varit pålitliga poängplockare, men nu mest åker runt och tar upp plats för yngre förmågor plötsligt får epitetet "defensivt skickliga"...."

För att inte tala om hur intressant det är att se dig och andra läktarcoacher sitta och tro er vara bättre bedömare än erfarna ES-tränare när det gäller att avgöra vem eller vilka som tar upp ev platser för yngre förmågor.

Säga vad man vill: det är iaf ingen större brist på självförtroende hos den uppväxande kaxiga skitkastargenerationen som tror att man vet allt utifrån sin soffposition därhemma...

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Jajjen: Varför kan du inte svara seriöst nån jävla gång?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
arnio: "Jag tror att de sega gubbarna kan betyda en del i sådana här lägen. Rutin är viktigt när det går tungt. Förhoppningsvis så kan Dacke och de andra gamla gubbarna få trupperna på rätt spår igen."

Ja, rutinen visade ju sig vara väldigt viktig i slutspelet förra året när Dacke m.fl klappade ihop och Järnkrok och de andra ungtupparna fick dra tåget...

Sen tycker jag det är lite intressant att spelare som en gång i karriären varit pålitliga poängplockare, men nu mest åker runt och tar upp plats för yngre förmågor plötsligt får epitetet "defensivt skickliga"....

Summa summarum: rutin är överskattat och Hansen är en "defensivt skicklig" spelare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Peja: Håller med dig. Men man måste ändå säga att Hansen är en av Brynäs mest rutinerade spelare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
mattiaskarlgren: Kan ju vara så att Hansen är en ytterst medioker spelare, som dock var es-mässig under sina bästa år, när laget spelade en defensiv hockey som passade honom. Han var trots allt en ganska medelmåttig allsvensk spelare i 25-årsåldern när han spelade för Oskarshamn.

Nu är Hansen inne på sin femte säsong på ES-nivå. Lars Jonsson är inne på sin tionde-elfte. Så jag tycker inte att man bara ska kolla på åldern när man bedömer spelares rutin. Hansen är ju absolut ingen superrutinerad spelare på den här nivån. Han har snarare harvat i B-ligor nästan hela sin karriär.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Peja: Rutin betyder väldigt mycket, hur mycket man än tjatar om det så går det inte att glömma bort det. Sen så måste ju spelarna med mycket rutin fortfarande vara bra och det är exempelvis inte Hansen just nu. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur den killen får spela så dålig som han varit det sista.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
mattiaskarlgren: Tacka vet jag lockoutsäsongen när Brynäs hade mest rutin (högst medelålder) i Elitserien. En riktig kanonupplaga ;)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
arnio: Rutin betyder alltid väldigt mycket. Men jag kommer fortsätta att poängtera att framförallt Hansen har varit riktigt dålig det senaste. Han är en av dom som verkligen måste höja sig ett par snäpp. Men rutin är alltid viktigt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: "Jag menar: inställningen mot SSK senast var ju riktigt bra, trots 3-0 i arslet efter nån minut."

"Jag är isf lite inne på att CZ:s uppläxning av spelarna på träningen kan ha fått spelarna att fundera lite för mkt och överdramatisera gårdagens match sas."

"Iaf inte helt otänkbart, då det har visat sig många gånger att uppladdning inför match kan ha sett lojt och slött ut men att det sen ser kanonbra ut vid match.
Och vi har ju dessutom flera gånger sett prov på det omvända: träning och laddning har sett kanon ut men sen blir det kattskit när pucken släpps..."

ALLT Bif gör är bra tydligen, att inte vara med i en match inledning är helt ok och torska med 6-1. För det såg bra ut på värmningen, det tar vi med oss.

Bif tar ledningen med 3-0 efter 10 min, men backar hem och bara försöker spela av tiden å torskar med 3-4.
Helt ok, det såg ju inte så bra ut på värmingen med dom spelade bra i 20 min ivf det tar vi med oss.


Avd jorden är platt som en pannkaka.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
arnio: Håller med.
Finns ingen som gett upp, allra minst i laget.
Bara mesarna härinne som tycks ha gett upp.
Men dom ger ju å andra sidan upp så fort vi inte leder en match...  :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Jag tror att de sega gubbarna kan betyda en del i sådana här lägen. Rutin är viktigt när det går tungt. Förhoppningsvis så kan Dacke och de andra gamla gubbarna få trupperna på rätt spår igen.

Det kan svänga fort i hockey och en vinst kan betyda mycket och blir det två så är det en trend. Förhoppningsvis så kan laget ta sig samman mot SAIK och knipa åtminstånde någon poäng. Vi vet alla vad detta lag kan prestera när det klaffar för alla.

Fan ge inte upp nu gubbar/grabbar
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
sylf: Jag och Huss har en nyanserad och sansad konversation utan invektiv och dagiskommentarer om ledare och spelare.
Så jag förstår att du undrar vad vi talar om....
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Va fan yrar du om???
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

Huss: " Att något är allvarligt fel med inställningen kan man lätt se.
Se t.ex. på SSK. Trots att de legat sist länge, länge så sliter de som djur i varje match. Kan inte sägas om Brynäs spelare (med vissa undantag givetvis).
Framförallt undrar jag vad som här hänt med de spelare som har inställningen som sitt signum? Jag tänker t.ex. på Sunken och Granström."

Tycker att det sas en del kloka ord i den där länken du la ut om JVM-spelarna och att dom verkar slitna.
Vi har trots allt i mångt och mkt ett relativt ungt och orutinerat lag, där verkligheten nu kanske börjar komma ikapp våra junisar, som tidigare har varit lite av motorn i laget då dom drivit på de äldre spelarna.
Tror att också att mkt beror på det faktum att vi trots knackigt spel ändå hänger med och faktiskt fortfarande ligger på slutspelsplats.
Här har det kanske smugit in sig en aning övermod hos spelarna där man tänkt i banor som "det här fixar vi ändå till slut eftersom vi har mkt mer att ge och trots allt hänger med även om vi spelat knackigt och ojämnt...."
Typ.....

Tror inte på domedagssnacket om nåt allvarligt fel med inställningen.
Jag menar: inställningen mot SSK senast var ju riktigt bra, trots 3-0 i arslet efter nån minut.
Och inställningen kan ju inte ha ändrats så radikalt bara på ett par dagar.
Jag är isf lite inne på att CZ:s uppläxning av spelarna på träningen kan ha fått  spelarna att fundera lite för mkt och överdramatisera gårdagens match sas.
Iaf inte helt otänkbart, då det har visat sig många gånger att uppladdning inför match kan ha sett lojt och slött ut men att det sen ser kanonbra ut vid match.
Och vi har ju dessutom flera gånger sett prov på det omvända: träning och laddning har sett kanon ut men sen blir det kattskit när pucken släpps...

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11

Peja: " Jag utesluter inte möjligheten att det finns folk här inne som faktiskt vet något om saken."

Men det gör väl inte arnio eller nån annan heller?
Att arnio själv inte vet nåt har han ju deklarerat från början.

Min poäng var ju att du INTE tycks utesluta möjligheten att folk bara spekulerar och hittar på, när man påstår att man vet nåt.
Och att du istället verkar tro blint på de som du tror vet nåt.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Jajjen: Okej, jag erkänner. Jag kan inte stava till supportrar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Gurra88: "Tycker du Czarnecki gör ett bra jobb i båset?"

Hur ska jag kunna veta det? Från läktaren där jag sitter är Czarnecki stor som en legogubbe. Jag ser inte vad han gör, hör inte vad han säger. Jag har inte din förmåga att läsa på läppar och höra på långa avstånd. Sen när blev alla supportar såna experter att dom kan bedöma en hockeytränares kompetens? Kan du avgöra om busschaffören borde pyssla med nåt annat?

Det där är en ryggmärgsreaktion. Går laget dåligt måste det vara nåns fel och helst nån som man vet vem det är.

Att låta supportar avgöra vem som ska träna laget är lika begåvat som att folkomrösta om pensionssystemet eller nåt annat som folk inte begriper.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
arnio:

du är lika extrem som alla som spyr ur sig galla. Men bara åt det andra hållet du verkar inte kunna se att nått har försvunnit ur Brynäs spel i år framförallt försvarsspelet och ängsligheten plus att dom ser ut som viljelösa själar. Måste fråga dig, ser allt bra ut tycker du? är Brynäs försvarsspel säkert? är det rätt att ha Hansen i PP? Ser brynäs spelarna ut att tro på sig själva?
Jag skulle kunna fråga många fler frågor men dessa får räcka till att börja med!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Gurra88: varför alltid få panik och skrika sparka.

Lauritzen, Clarke, Nordqvist, Dackell, Jonsson, NC, Sundlöv, Järnkrok(utlåning) listan kan göras lång på alla som här önskats bort.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
foppa78: Jag skrev att jag vet någonting (som till exempel att ditt användarnamn här är foppa78, eller har jag fel?), inte att jag vet någonting om spelarnas eventuella missnöje med Czarnecki. Däremot utesluter jag inte möjligheten att andra på HS vet någonting om just det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huss:Äh, onyanserade o okunniga murvlar är väl inget att lita till :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Peja: Om du sitter och skriver att du vet något och inte säger det är du ju bara patetisk, jag tror inte du vet ett skit!!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Att något är allvarligt fel med inställningen kan man lätt se.
Se t.ex. på SSK. Trots att de legat sist länge, länge så sliter de som djur i varje match. Kan inte sägas om Brynäs spelare (med vissa undantag givetvis).
Framförallt undrar jag vad som här hänt med de spelare som har inställningen som sitt signum? Jag tänker t.ex. på Sunken och Granström.
Har de blivit "fat cats"?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Peja: Jag vet inte men jag tror att...

Spelarna gillar att vinna
Hatar att förlora
är måna om sina egna marknadsvärden
gillar NC efterom att många spelat länge med honom som tränare

Jag tror inte att..
spelarna gillar att förlora
spelarna i Brynäs medvetet förlorar
medvetet sabbar sina chanser till bra kontrakt i framtiden
spelarna gillar att bli utbuade i Läkerolen och sågade i media
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Peja: Hur fan kan du ha insyn i föreningen, är du anställd eller? Eftersom du inte berättar vad du vet så är du en lögnare och din trovärdighet lika med noll?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
arnio: Har väl egentligen ingen betydelse för diskussionen i sig om jag vet någonting. Men ja, självklart vet jag någonting. En hel del. Men inte allt om allt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey-Brynäs IF 13/1-11
Huge: Jag utesluter inte möjligheten att det finns folk här inne som faktiskt vet något om saken. Men däremot utesluter jag att arnio gör det, av den enkla orsaken att han/hon själv säger det.
Kommentera

1334424 · »