1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743499 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Är det inte väldigt mycket mer burskydd än förra säsongen? Vilket gör att motståndarna är bättre samlade när de tar emot oss...

{6984}: Det kan mycket väl vara så att Melin är rätt val! Ni har bara spelat 4 matcher och mycket kan hända men visst ser det risigt ut resultatmässigt och jag har inte sett er spela men det kanske varit dåligt det oxå?? Det Bif gjorde 16-17 var ju sett till materialet fantastiskt och bara en nageludd från guldet, detta kanske är lite "baksmälla" från förra säsongen!! Ge inte upp! Vi snackar hockey o allt kan hända!

Mike.F

mk:
I morgon kommer säsongens första Viktoria gissar jag. Det har varit en bedrövlig inledning av säsongen och jag personligen är lite tveksammast till att det är Melin som styr skutan då jag gillar coacher som Bulan och varför inte Boork.

Huge: Hur kan du veta att han inte har en kamera mellan ögonen?

Detta var ett likadant inlägg som du postade....

Wesley:

Min analys är att det söks mer pass i mittzon en förra säsongen. Det medför att forwards inte kommer in med tillräcklig fart och oftast osynkroniserad. När dom väl är inne innanför blå hos motståndarna så ska det letas några pass för mycket istället för skott mot mål och dom får spelvändningar emot sig som ett brev på posten.

4 spelare saknas som kunde transportera pucken rakaste vägen mot mål lite snabbare än dagens gubbar och dessutom stressa/pressa motståndarna lite mer. Idag sker inte det i samma höga grad som förra säsongen.
Bröderna W, Oskar och den till Almtuna utlånade är dessa gubbar som gjorde det lite obekvämare för motståndarna

Peja:
Har inte riktigt detaljkollen på U16 längre.
MEN känner jag tex Simons gäng rätt så släpper de inte en jävel över till andra sidan Siljan.
Västerås är ju Sveriges mest underpresterande hockeyförening över tid (hukar mig för frejdige Curre Lundmarks och Göran Lundbergs vrede), men Västmanland brukar ha många från VIK påfyllt med folk från Sura, Fagersta, Arboga, Köping osv.
Kollade Dalarnas trupp. 5 från Leksand.
Kollade Västmanland. Alla utom 4 från VIK U.

Jaja... blev vi nåt klokare? 😆

{2064}: Men har inte föräldrarna till de bästa spelarna från mindre föreningar runtomkring Leksand redan sett till att deras lovande unge spelar för Leksand redan innan hockeygym?

Peja: Nix, de kör inte på samma sätt. Samma lag + de som sökt hockeygym där.
Brynäs U16 samlar länets bästa + några externt.
Brynäs U15 är ett helt annat lag nästa år.

Huge:
Bulan togs in med sitt sätt att vara för att jaga fram en hög lägstanivå för att inte riskera åka ur. Det var inte med mycket marginal det gick.
Sen fick vi en oväntad framgång i slutet på säsongen.
Den verkar vara för lite bearbetad hos spelarna ännu.
Skitjobbet måste göras.
Jacke, Alcen, Granis m fl behöver käfta ännu mera internt på träningar och matcher än vad de gör mot motståndarna.
Kravställning.
Samtidigt som anspänningen av torskarna behöver pysas ut metodiskt.
Så jävla typiskt att se tecknen på anspänning när vanligtvis skickliga spelare (hörde Wiken nämna Ryan som exempel) inte kan leverera enkla passningar.
Slappna av.

Det är som i golfen... grip it and rip it! 😆

Auchinleck: Vet inte vad de har för upplägg i Leksand och Västerås, men de lär väl ha snappat upp bästa spelarna runtomkring till U16?

Peja:
Distriktslagsupplägget i Brynäs/Gästrikland gör resultaten lite vanskliga att värdera. TV-pucken ger mer värde om man skall jämföra?

{2064}:
En hyggligt kvalificerad gissning är att de dels har kvar ledarskapet OCH har lyckats avprogrammera guldet och ställt om till ny säsong och en helt ny resa.
Brynäs har inte gjort det senare OCH har bytt ledarskap från Jurzinov-inspirerad mittbenaledarskap till ett ledarskap som tvärtom bygger på inre motivation (det är där vi vinner våra segrar nationellt och internationellt in the Swedish mylla).
Känner inte Lindbom men är rätt säker på att han och Homer (kärleksfullt sagt och menat) är mer lika varandra än Lindbom och vår tidigare Jurzinov light.
Lindbom/Homer vs Jurzinov light 2-0.

Spelarna valde att lyfta sig inför avslutningen, det var inte Bulans verk.
Samma sak gäller ju.
Man vet vad som krävs.
Flykt eller kamp, spelare?

Huge: "Har alltid undrat hur åskådare på läktaren eller i soffan alltid och med säkerhet kan säga att en målvakt gjort en tavla när man inte stått därnere själv och sett situationen ur målvaktens perspektiv och synvinkel.
Har Felix nån sorts kamera inmonterad mellan ögonen och som sen sänder bilder live till TV:n hos bedömarna därhemma?
Jag menar, hur kan man annars vara så säker på att Felix gjort en tavla?
Kan det vara då jävligt att man bara antar nåt, utan att veta?"

Alltså, om TV-sändningen är bra med flera olika kameror som vevas i slow-motion osv, så är det mycket lättare att bedöma spelares prestationer som TV-tittare än vad det är för spelarna själva. Det är därför som spelare ofta vill se situationer i repris innan de uttalar sig i media.

Angående skymningar och att se inte: Ja, det är ju oerhört svårt för en målvakt som inte ser pucken att ta den. Alla är överens om det. Därför är att skymma målvakten en viktig del av anfallsspel. MEN därför är också att hitta pucken genom trafik en viktig del av MÅLVAKTSSPELET. Det glöms ofta bort. Nu syftar jag inte på Sandström specifikt utan på målvaktsspel generellt.

KalleTeodor: Blir intressant att se vad U16 kan prestera mot annat motstånd. VIK J18 var ju vassa ifjol men kan tänka mig att A-lagets kräftgång har inneburit ett och annat för deras "nya" kullar. Måste vara svårt med slantarna och attraktionskraften om man harvar i div1. Men 10-1 mot Leksand är imponerande.

honken21: Fast Brynäs har ju inte exakt samma trupp som förra säsongen. Lindbloms frånvaro i förstakedjan är oerhört markant; hans styrka på pucken var nyckeln för att etablera tryck i offensiv zon. Palushaj är en duktig spelare men borde, precis som Jensen och Clark, kompletteras av en Lindblom-typ snarare än agera ersättare åt densamme.

Alla lag har skador. Djurgården hade ungefär lika tunga avbräck som Brynäs senast. Men även med en backskada platsade Sunkan (som knappt spelat tävlingsmatcher på ett år) och Zanetti (kommentar överflödig) i SHL-premiären.

Angående hockeyns utveckling; Brynäs har ett sämre lag än förra säsongen. Kollektivt/taktiskt har man gått bakåt. Samtidigt har konkurrenterna bättre lag och spelar i många fall bättre kollektivt. Det betyder att fjolårssäsongens uddamålssegrar förvandlas till uddamålsförluster.

Det är bara att bita på det sura äpplet och inse att dagens Brynäs är ett bottenlag. Nu är det dags att sluta snacka om förra säsongen och inse att det kommer att krävas ett otroligt hårt jobb för att komma till slutspel den här säsongen. Jag tror att den insikten är viktig, allt det här snacket om att Brynäs är ett av seriens bästa lag på pappret har nog bara en destruktiv effekt på laget.

Känns bekant detta. Många likheter med säsongerna -95, -96. Finalförlust mot HV, och kräftgång året efter med ett kanonlag på pappret...

Peja: Vill du prata om "säsongens" normala nivå så absolut. Förluster är förluster. Jag pratar om lagets, kapaciteten i truppen, som är bevisad så sent som förra säsongen.

Du menar att hockeyn utvecklats så mycket på så få månader? Att konkurrenterna har blivit så mycket bättre? Förstår inte ditt tredje stycke alls. Förstakedjan var inte dominant i 5 mot 5 i alla matcher i fjol heller. Kapaciteten är mycket högre i Jensen och Clark än de visat nu. Om du vill ge Lindblom hela credden för Jensens och Clarks framgång i fjol så är du helt enkelt fel ute. Det är bra spelare (nu har de inte varit bra spelare i de första matcherna, alltså har de högre kapacitet).

Jag har inte underskattat tränarens betydelse, jag säger ju att Mellin inte har fått stäm i grejerna. Det är ju just spelarmaterialet jag försvarar. Självklart kan laget prestera olika beroende på tränare med samma spelarmaterial. Det är därför jag säger att det finns mycket mer i den här truppen som vi inte fått ut ännu.

Bertilsson och Fälth borta, det skulle synas i vilken backuppsättning som helst. Ändå dömer du vår backuppsättning baserat på dessa fyra matcher, när de två saknats?

KalleTeodor: Det där ser ju ut som för herrlaget på den gamla goda tiden. Då jag emellanåt kunde vara besviken om Brynäs inte gjorde tvåsiffrigt på vissa lag.

Vi kan ju glädja oss åt att U16 går som tåget, eller vad sägs om denna matchsvit:

Brynäs IF  -  Leksands IF 10 - 1
Örebro HK  -  Brynäs IF 3 - 11
Brynäs IF  -  Forshaga IF 18 - 0
VIK Västerås HK  -  Brynäs IF 0 - 16

+ 51 på fyra matcher... :)

Oändligt trött på diskussioner om vem som får tycka något. Det här är ett diskussionsforum, för böveln. Vi är här för att vi tycker något. Ingen har rätt att inkompetensförklara någon annan. Har man problem med det ska man kanske inte vara här.

Jag är väldigt bekymrad över hur Brynäs spelar hockey just nu. Igår verkade sarg-ut vara "övningsmålet uppnått". Det såg bra ut mot Växjö men sedan dess har det varit erbarmligt dåligt. Tvåa på pucken, massor av förlorade närkamper och ett stressat passningsspel. Målvakterna är väl som förra säsongen; egentligen är Sandström lite bättre nu än i våras. Men coachningen av laget förbryllar mig. Varför spela Öhlund och Johansson, två naturliga centrar, som ytterforwards? Varför spela Kilas i PP? Varför spela Sunken överhuvudtaget? Hur många felpass och felaktiga bedömningar gjorde han igår?

Jag har ingen aning om detta beror på Melin eller inte. Men säsongstarten är extremt viktig för lagets prestation. Nu är det brant uppförsbacke och mycket nerver i de kommande omgångarna.

Se där! En åsikt!

Jäklar vad jag ska njuta idag. Inga SHL-matcher. Slipper man ha ångest i alla fall.

mattiask: Hej, här kommer några reflektioner så här långt.
1. Vill inleda med att säga jag är mycket besviken och förvånad över starten på denna säsong
2. Varför lägga så mycket fokus på målvaktsspelet. Vi har gjort 4 mål på tre matcher. Lägg fokus på det som definitivt inte fungerat. Målvakterna har inte blivit sämre till i år.
3. 1:a kedjan sköt mer än hälften av alla skott i matchen. Lägger man till Linus Öhlund så svarade dessa 4 spelare för 19 av 29 skott på mål. Detta håller förstås inte.
4. Detta är tiden på året när motivation verkligen slår klass. Lag som kommit upp brukar ofta gå bra de 10-15 första omgångarna. Kolla Karlskrona förra året… De lag som gick bra förra året får möta taggade motståndare i varje match och får inget gratis. Vi har sett det förr t ex Skellefteå, Växjö, HV71 och Färjestad har startat svagt efter en stark fg säsong. Tror man får ha lite is i magen men det är viktigt att det börjar skönjas linjer i spelet, att fler formationer producerar och att taggningen blir bättre. Händer inte det så blir man lite orolig för Melins position…

mattiask: Har alltid undrat hur åskådare på läktaren eller i soffan alltid och med säkerhet kan säga att en målvakt gjort en tavla när man inte stått därnere själv och sett situationen ur målvaktens perspektiv och synvinkel.
Har Felix nån sorts kamera inmonterad mellan ögonen och som sen sänder bilder live till TV:n hos bedömarna därhemma?
Jag menar, hur kan man annars vara så säker på att Felix gjort en tavla?
Kan det vara då jävligt att man bara antar nåt, utan att veta?

Har jag missbedömt Brynäs?

Sep 28, 2017 @ 21:31 Av Johan Svensson

Kategori: SHL

Det har bara gått fyra matcher, så sakta i backarna.
Men efter de fyra matcherna som Brynäs har spelat, så har man lyckats skrapa ihop en enda poäng. Av tolv möjliga.
Givetvis inte godkänt.

Jag ställde mig frågan efter 5-1 i Malmö i lördags, och jag ställer mig frågan igen: Har jag missbedömt Brynäs?
Det kanske är så.
Jag förstår bara inte hur det här har gått till. Brynäs HAR ju ett bra lag. Visserligen är det på det berömda pappret, men det ska inte behöva gå så här illa med den spetsen som finns i alla lagdelar, utom möjligen hos målvakterna, där ingen av varken Sandström eller Rautio känns som de absoluta topparna i SHL.

Framåt efter fyra matcher har laget gjort sju mål. Det är inte tillräckligt bra. Nu skapade man visserligen en hel del chanser ikväll, men det är därför spelare som Clark, Palushaj och Caporusso är här, för att chanserna ska sitta.
Titta på en sådan som Rene Bourque i Djurgården. Han är ingen stjärna rent spelmässigt, men han gör viktiga mål och poäng. Han är där det händer, och han petar in puckarna.
Det behöver Brynäs stjärnor också börja göra.

Örebro borta i nästa runda. Alltid svårt lag att möta borta. Blir en utmaning för laget

Går tyvärr inte att se shl.se s highlights mer än till 2-1 målet DIF gör.
Nu ska jag försöka vara så saklig och kort som möjligt.
Ni som läste mitt/mina senaste inlägg angående Felix så har vi här ett sådant typ av exempel som jag måste veva om och om igen.
För i min värld går det inte se om pucken styrs/touchar på Kilströms skridsko eller ej.
För gör den INTE det så är det på tok för jävla billigt.
Tar den på Kilströms skridsko så kan den vara otagbar.
Det är hit jag vill komma med att man ofta måste sätta sig in i små detaljer runt situationer som händer runt om för att kanske hitta logiska förklaringar till vad som händer.
3-1 målet har jag tyvärr inte kunnat se.

Peja: håller med i en del men tror Brynäs kan gå långt i slutspelet med nuvarande trupp, gäller bara att få ihop det.

Ett exempel igår mot Djurgården är att jag tycker Brynäs försöker bygga ett konstruktivt spel där man ska vara spelförande medan Djurgården redan nu inriktat sig på att vara ganska destruktiva (lite igelkottsförsvar osv) det är ju vad man sätter för förväntningar på truppen från start. Tror säkerligen vi hade tagit fler poäng hittills om vi spelat som Djurgården men potentialen är inte särskilt hög i ett sådant spelsystem men man får och andra sidan en högre lägsta nivå generellt. Tycker Brynäs ska fortsätta och bygga på detta spel ett tag till, vill det sig inte får man ställa om. Det är dock alldeles för tidigt ännu.

Känner jag Gävleborna rätt.
Så kommer alla vänta till 5 dagar innan match med att skaffa en biljett.

Peja:

Exakt.

Tills annat bevisats så är vi ett bottenlag.

Precis alla siffror pekar ju på det.

Allt utom spelet i 5 mot 4 och 4 mot 5.
Som dock "bara" är högst 20-25 procent
av matchtiden. Så den "lilla" delen kan
inte kompensera på de bedrövliga siffrorna
i spel 5 mot 5.

Det kan ju också vara så att lagen lärt
sig att hantera Brynäs spel.

Jag hoppas att de är så pass prestigelösa
att de kollar på lag som går bra. Och tittar
på vad de gör bra.

Hade vi inte förra säsongen kompenserat
de rätt mediokra resultaten på hemmaplan
med att vara bästa bortalag. Ja då hade
vi inte hamnat topp-6 då heller. Så allt
var inte guld och gröna skogar förra säsongen.

Vi hade väl någon liknande match hemma mot
Djurgården även förra säsongen. Bra första
period från oss. Som Djurgården sen vände
och vann i andra och tredje perioden.

Lag som hamnar i botten på tabellen tidigt.
Brukar allt som oftast bli kvar där.

Att säga att det är en massa matcher kvar.
Det är att stoppa huvudet i sanden.
Låt oss säga att vi förlorar de två kommande
matcherna också. Då skulle det för att komma
topp-6 krävas att vi helt plötsligt på de
resternade 46 matcherna måste ha ett poängsnitt
som ett topp-2 lag. Och såna prestationshöjningar
sker nästan aldrig.

Huge:

Det är väl inget som tyder på att vi skulle slå Örebro i morgon.
De var varit rätt stabila i spel 5 mot 5.
Och de spelade bättre än oss i träningsmatchen där vi vann med 5-3.
Det vann matchen i spel 5 mot 5. Och hade bättre passningsspel.
Och de kombinerade och snurrade rätt bra med oss i vår försvarszon.
Vi vann den matchen enbart tack vare spelet i 5 mot 4 och att vi var
mer effektiva än dem (ändå släppte vi in 3 mål i 5 mot 5 mot dem).

Jämfört med den träningsmatchen så kommer vi spela utan
Bertilsson och Ikonen. Medans Örebro kommer att spela
med deras ordinarie målvakt (som verkar vara ett fynd)
plus två nya backar som är tänkta som deras "spets-backar".

Alla tror Örebro hamnar i botten.
Efter träningsmatchen mot dem så omvärderade jag det lite.
Jag tror de hamnar mellan 6:e till 9:e plats. De är nog bättre
än många tror. Speciellt med den nya målvakten.

{8349}: Med risk för att göra alla "utomstående fans" upprörda, men det finns vissa likheter mellan Brynäs säsongsinledning och Gefles dito. Två lag med högt ställda förväntningar/krav både från sig själva och supportrar, som inleder hysteriskt dåligt (men Gefles lägstanivå var lägre än vad vi har sett av Brynäs, hittills).
Gefle hade turen att en kanontränare råkade bli tillgänglig på marknaden. Deras tränare var å andra sidan inte lika erfaren huvudtränare som Melin är, så tror Melin har bättre möjligheter att vända skutan än vad Thomas Andersson hade.

honken21: Det fanns många olika omständigheter som kunde förklara fjolårssäsongens svacka. Att tränaren skrev på för en ny klubb mitt under säsongen var också en väldigt annorlunda omständighet som antagligen var svår för många att hantera. Men som sagt, det var uppenbarligen en tillfällig svacka.

Detta ÄR den här säsongens normala nivå tills de har visat någonting annat. Det finns ju inget belägg för att påstå något annat. Om laget vinner de kommande matcherna visar nya fakta på annat, men just nu är Brynäs ett bottenlag.

NEJ, Brynäs har inte samma lag den här säsongen som föregående säsong. Det syns framförallt i förstakedjan, som har gått från dominant i spel 5 mot 5 till ganska medelmåttig i 5 mot 5. Och det du glömmer är det som jag har tjatat om hela sommaren, att även om Brynäs hade haft EXAKT samma lag och spel, så hade man inte uppnått samma resultat 17/18 eftersom hockeyn utvecklas och konkurrenterna alltid blir bättre.

Tror också du underskattar tränarens betydelse. Brynäs blev ett helt annat lag när Bulan ersatte TJ, det hade ingenting med spelarmaterialet att göra utan endast om tränarna. På samma sätt kan ju Melins entré ha fått motsatt effekt.

Tycker dessutom det är mycket uppenbart att många har överskattat Brynäs nuvarande spelarmaterial. Seriens bästa backuppsättning, som många envist har påstått hela försäsongen? You've gotta be fucking kidding me (ber om ursäkt om det låter aggressivt, men gillar frasen).

Nu börjar vi dessutom se toppspelare ramla in i övriga lag, som redan är bättre än Brynäs i dagsläget. Bara de senaste dagarna har Lias Andersson, Welch och Hultström återvänt till ligan.

{8349}: Haha...
Har just redogjort för att spelarna INTE är robotar och därför kan hamna i såna här lägen med brist på självförtroende. Exakt det som psykologi handlar om, en vinst och mentala spärrar Ian börja släppa och sen bygger man på det.
Sen undrar du om JAG hört talas om psykologi inom idrott.
Herregud....

Huge: Har du hört talas om psykologi inom idrott?

Du får våra Brynässpelare att låta som att de är robotar och inte en grupp individer som styrs av en rad olika incitament där deras psyke och en tränares (ledares) påverkan på gruppen är två stora poster.

Hoppas inte Bengtzen tänker som du.

honken21: Mkt bra inlägg, håller med till punkt och PRICKA......

mk: Pga 2 riktigt bra perioder igår, tyvärr utan utdelning på spelövertaget, drar jag slutsatsen att vi är på rätt väg och att en vinst mot Örebro (stor eller liten) kan få nervknutarna att släppa då nästan allt igår bara handlade om brist på effektivitet.
Om du tycker att den slutsatsen är livsfarlig att dra så får du väl göra det.
Och att ett gäng spelare på den här nivån och med den start vi fått skulle luta sig tillbaka och tro att allt har ordnat sig efter EN vinst, skrattar jag bara åt.

mk: Håller med till punkt och prickat...

Agera Brynäs, Agera Bengtzen och OM Melin mot alla naturlagar bör vara kvar, börja agera i båset för fan Roger.

Huge: Din slutsats är ju livsfarlig att göra. Det är ju därför som Brynäs spelar så mycket sämre iår.
Hur kan man inte ha satt ett ordentligt grundspel ännu?
Om nu Melin ska fortsätta på samma spel som förra året, varför skiljer sig spelet så mycket åt?
Det absolut värsta som kan hända mot Örebro är att man vinner med stora siffror.
Då kommer man säga, kolla va bra vi kan spela , vi visste det hela tiden.
Nä jag tar hellre en seger i Sudden eller en jävla kämpaseger, än en storseger som kan få dom att tro att dom är bättre än dom är.
För nu spelar dom inte bra.

honken21: 2-1 igår efter flera kanonlägen istf orättvisa 1-2 på en flytstyrning och vi hade förmodligen bärgat 3p. Hade lossat många nervknutar, större är nog inte marginalerna just nu.
Första och tredje igår var spelmässigt ett rejält kliv framåt jämfört med tidigare.
Tror på islossning mot Örebro, dom känns inte lika stabila och organiserade som DIF.

Brynäsgubbe: Ja, i vissa lag kanske det behövs en aktiv coach som hela tiden manar på och ryter i om spelarna börjar tumma på detaljer. Brynäs verkar vara ett sådant lag. Då är det kanske inte helt optimalt att byta från Bulan till Melin. Ganska stor skillnad i aktivitet där...

munkas: Det är som tränaren ansvarar för att den genomförs på rätt sätt. Påminner spelet dig överhuvudtaget om förra säsongen? Ingenting ser likadant ut. Vi har inte samma forecheck, man låter motståndaren samla sig bakom mål och bygga sitt uppspel. Så många tillfällen med Bulan som vår starka forecheck ledde till mål.

Så nej jag ser stora skillnader.

Peja: sent svar, men här kommer det:

"Håller inte med. En svacka mitt under säsongen, som dessutom kunde förklaras med olyckliga omständigheter (tränaren blev klar för annan klubb, Paille blev tvungen att dra hem till Nordamerika etc), är en helt annan sak än att få en dålig säsongsinledning."

- Visst kunde svackan i fjol förklaras med olika omständigheter. Vill du lyfta Pailles frånvaro som en omständighet så kan vi lyfta Bertilssons nu. Vill du lyfta osäkerheten kring tränare så är det väl definitivt en möjlig omständighet nu också där ny tränare inte har hittat rätt ännu.

"Och, eftersom Brynäs låg i toppen innan förra säsongens formsvacka, visste vi ju också att det laget hade kapacitet för toppen. Den kapaciteten vet vi inte om den här säsongens lag."

- Vi har ju nästan EXAKT samma lag i år? Det kan som sagt inte, verkligen inte, handla om spelarmaterialet. Det är uppenbart att flera spelare inte har nått upp i samma nivå som de visat tidigare att de kan. Dvs precis som Brynäs, som du pekar på, vid fjolårets formsvacka tidigare hade visat att de kunde vara i toppen.

"Det kanske är detta som är den normala nivån för den här säsongens lag? Hur vet vi att det bara är en formsvacka?"

- "Form"-svacka har jag inte uttryckt, bara svacka. Behöver inte bero på form och det tror jag inte heller (beror på hur man definierar ordet form). Hur jag VET det, nej, det vet jag inte. Jag tror det däremot. Har svårt att se att Brynäs ska fortsätta förlora varenda match hela säsongen, om det här nu är vår normala nivå.

Brynäsgubbe: Brynäs har ju kvar i princip samma spelare och samma spelsystem. Ska det vara så svårt att göra samma saker som var så lyckade förra säsongen? Har spelarna glömt taktiken under sommaren?

{2064}: Det har kvar samma tränare med samma spelsystem. Folk underskattar hur viktig en tränares roll är. Slump att Pittsburgh är mediokra sedan 2009 och sedan vinner två raka när Sullivan kliver in? Knappast.

Ove Myling: Mysfaktorn i ledarrummet var en avgörande faktor för att Melin skulle signa.
Bulans kokkaffe på trangiakök är utbytt mot en barrista som levererar doppio macchiato på löpande band. Finska pinnarna är borta och det flygs in färskt fikabröd från Bakery & Spice varje morgon. Möblemanget är också anpassat efter lite äldre ryggar. Janne och Tommy sitter djupt försjunkna i varsin Chesterfield och tittar på fjolårets matcher för att hitta receptet. Melin däremot ville prompt ha Stefan Mählqvist fåtölj från Boktipser. Den kostade 1/4 av spelarbudgeten när de fann den på en kuriosahandel i Malung. BZ konstaterade då att det fick bli Liljewall och inte Wänna....

Bara en sån enkel sak som att täcka skott och hela tiden vara i skottlinjen, det som vi var ett av ligans bästa på under bulans tid verkar inte finnas längre. Jag ger inte slaget förlorat, men en rejäl uppryckning krävs och det snart, helst redan imorgon.

Auchinleck: Frågan är, varför har HV lyckats med detta men inte vi?

munkas: Saxat ur GD:
Brynäs byter brallor.
Under förra säsongen använde Brynäs hockeygrabbar den populära arbetsbyxan under säsongen. Arbetsbyxan är stark, slittålig och klarar hårt jobb. Inför årets säsong har Brynäs bytt till den illasittande Mjukisbrallan. Mjukisbrallan ger en härlig känsla och får en att må allmänt bra, men passar illa år 2017.
Som vanligt kör grabbarna med den oemotståndliga Munkas-jackan som överdel. Munkas-jackan kan aldrig bli fel säger BZ i ett uttalande.

Hur har man skött försäsongsträningen?
Efter förstaperioderna i år har Brynäs inte legat under nån gång (ledning en gång, oavgjort tre gånger och 4-3 i målskillnad).
Återstående 40 minuter har Brynäs förlorat stort (3-12 i målskillnad).

Att vi alla sen önskade att vi såg ett annat Brynäs än det vi ser just nu är en självklarhet men en annan fråga...

« · 1838354 · »