1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742264 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
GävleLasse: Undrar om Huge hittade lånekortet till åsiktsbiblioteket i Cornflakespaketet?

Enligt Svenska fans så ryktas det om att Niclas Andersén redan ska vara klar för Brynäs.

70 Rodrigues:
"ryktas det om att Niclas Andersén redan ska vara klar"

Med andra ord helt klart ett rykte!?

Lunkan: Är det så :-)

GävleLasse: "Så stor betydelse tillmäter jag inte er båda, att det viktigast skulle vara vilka som har olika uppfattning."

Så löd hela meningen, innan du kapade bort halva och citerade enbart första delen.
Ni har ju båda frågat mig varför det är så viktigt att påpeka att just NI har olika åsikter i frågan.
Och då svarade jag att ni inte är så pass viktiga att det var just ERA skilda åsikter som jag var ute efter.
Även om det naturligtvis känns lite kul att just Bill och Bull nu tycker olika helt plötsligt. Speciellt när det dessutom gäller en ganska fundamental fråga, sas.

Jag menar, som jag tidigare sagt, att beteckningen "defensiv" eller "offensiv" på vårt spelsystem, mer är en semantisk fråga (dvs språklig).
Att systemet fått ett rykte om sig att vara tråkigt (underförstått: defensivt), beror enligt min mening på att det kan bli lite tråkig hockey när 2 lag som spelar med samma system, möts.
Nu har ju inte det varit fallet i ES, iaf inte i ngn större utsträckning, som jag ser det. Och därför så tycker jag att snacket om tråkig och defensiv hockey inte stämmer, om vi nu talar om hur vi själva spelar.
Därför så anser jag att vi totalt sett spelar en offensiv hockey, om man nu nödvändigtvis ska sätta en stämpel på det hela.
Det vore ju skillnad ifall vi generellt sett spelade med ett defensivt upplägg även när vi själva har pucken, men som jag ser det så är väl alla uppställningar att betrakta som defensiva, när motståndaren har pucken.
Det viktigaste är ju vad vi gör när vi erövrat pucken.

70 Rodrigues: När du själv lyckats slita dig från Kalaspuffarna, så kan du väl tala om för mig vad skillnaden är mellan Sandlins 1-3-1-upplägg på 70-talet, och dagens system?

Huge: Alltså allvarligt.. Om du nu överhuvudtaget sett någon match iår så måste du ha sett att Brynäs spelare 1-3-1 och att dom spelade defensivt?

Huge: Skillnaden är väl att det för det mesta är snabbköp på systemet numera.

Huge: "Det vore ju skillnad ifall vi generellt sett spelade med ett defensivt upplägg även när vi själva har pucken, men som jag ser det så är väl alla uppställningar att betrakta som defensiva, när motståndaren har pucken."

Vilken iaktagelse..WOW! Är det såna slutledningar man kommer fram till när man tittar på ishockey genom SVT text?

mattiaskarlgren: "Alltså allvarligt.. Om du nu överhuvudtaget sett någon match iår så måste du ha sett att Brynäs spelare 1-3-1 och att dom spelade defensivt?"

Ännu allvarligare talat: har du verkligen en susning om vad vi talar om?
Överhuvudtaget, menar jag?

Huge: Ursäkta mig, jag ska låta er söta konversation vara..

GävleLasse: Eftersom du inte verkar ha ngn vettig förklaring till din egen slutsats om att vi spelar med en i grunden defensiv uppställning, så verkar det bara som att du grundar din slutsats på det jag just nämnde:
att alla uppställningar betraktas som defensiva när motståndaren har pucken.
Behövde du verkligen bevista samtliga träningar och ett otal matcher för att komma fram till ngt som jag listat mig till via texttv?

mattiaskarlgren: Du är mkt välkommen att delta i diskussionen, men se då först till att ta reda på vad vi talar om.
Det underlättar för alla parter.

Huge: Du vet mycket väl att jag förklarat hur jag ser på saken flera gånger under vintern. Du vet varför...

Istället så kommer du med en förtäckt förolämpning,

Det går tydligen inte att diskutera med dig för ditt fokus ligger fortfarande på att märka ord och att bryta ner småsaker till molekyler. Detta är typiska knep för en person som inte har några argument.

DU behöver inte svara på det här inlägget (för du har i alla fall inget svar).

Drömmen:Att få se 70 Rodrigues,GävleLasse och Huge, vara ansvarig för ett hockeylag:)

51 Roger: Ho, ho, ja det skulle vara intressant och se vad HS
egen "Trio med Bumba" skulle komma fram till.

Laban: "Troligvis kommer Hjalmarsson att spela i NHL nästa säsong.
Om han inte går till NHL så har Hv:s sportchef sagt att Hv kommer
att satsa på Niklas nästa säsong."

Självklart är det bara ett sätt för hans agent att förhandla fram mer istid och högre lön. Det är väl knappt någon på allvar som tror att han skulle lämna.
När det gälller "skitlaget Brynäs", att han av någon outgrundlig anledning vill spela för HV71 är väl mer relaterat till effekten av århundranden av inavel där nere Jkpg trakten...

51 Roger: *Skrattar* Ja det vore nåt det. Huge skulle bli en utmärkt presschef. Han kan redan varje bortförklaring som finns.

Huss: Trollet Laban har återigen upplyst vår tillvaro med en knivskarp analys. De verkar kunna mycket hockey, där på husvagnsparkeringen i Jönsköping...

GävleLasse: Håller med dig bättre presschef finnes ej.. Men jag undrar av vem av dig eller Rodrigues, skulle föra befälet i båset.Ni båda vill väl bli förste tränare.

51 Roger: Ja det kan man fråga sig. Fast jag skulle nog frivilligt överlåta den saken till Tony..

..tänk dig själv att bygga upp ett försvar med spelare som tacklar lika ofta som Jourhavande kompis.

DJ är Brynäs svar på Disney on ice.

Truppen just nu:

G Daniel Sperrle

D Nicholas Angell
D Antti Hulkkonen
D Daniel Johansson
D Linus Morin
D Peter Nolander
D Jörgen Sundqvist

F Richard Gynge
F Björn Danielsson
F Mads Hansen
F Janne Hauhtonen
F Daniel Hermansson
F Sebastian Karlsson
F Mathias Månsson
F Johannes Salmonsson

Förläng med Dackell, Widing och Sjödin och ge ett kontrakt till Alcen. Låna ut Morin(Västerås). På övriga positioner så vill jag se spelare som kan ta oss till minst semifinal. Gällande Kristan så får han gärna förlänga, men jag tror att han sticker till någon europeisk klubb?

70 Rodrigues:
För att vi ska ta oss till "minst semifinal" (på pappret) krävs att vi värvar 7 spelare av landslagsklass... Det tror jag dessvärre inte kommer att hända.

GävleLasse: "Du vet mycket väl att jag förklarat hur jag ser på saken flera gånger under vintern. Du vet varför..."

Istället så kommer du med en förtäckt förolämpning,"

Jag vet att du hela tiden hävdat att vi spelar för defensivt, men det är ju inte det som saken gäller.

Mitt fokus i denna diskussion ligger fortfarande på det som frågan handlat om och som var upprinnelsen till det hela: en säger att 1-3-1 i grunden är ett defensivt system och en annan säger att det i grunden är ett offensivt system.
Om du tycker att det är att märka ord, när jag försöker få fram varför man kan ha så pass olika åsikt om ett och samma system, så får du väl tycka det.
Jag tycker att det istället kan vara intressant och värt att utreda varför man kan se så pass olika på detta. Det är ju iaf ett hockeyforum och nu har vi ju äntligen (höll jag på att säga) ngt konkret hockeymässigt att diskutera. Du har förklarat hur du ser på saken och jag har förklarat min ståndpunkt, så jag begriper egentligen inte vad som är problemet?

Det är väl bara Tony som hittills inte utvecklat sin syn på saken, trots att han och jag verkar ha samma uppfattning. Jag säger verkar, eftersom han ännu inte kommit med ngn förklaring eller motivering till SIN ståndpunkt.
Han drog dessutom fram en rätt intressant sak i sammanhanget, nämligen att Sandlin skulle ha stått för en mer offensiv variant av 1-3-1 under sin tid i Brynäs.
Jag hade själv ingen aning om att det var han som införde systemet i svensk hockey, förrän Björn Åkerblom påstod detta under skribentmötet i höstas i LA.
Då inställer sig ju frågan: hur pass utvecklad och omfattande var det "experiment" som Sandlin då sysslade med?
Var det så pass utvecklat och omfattande att det går att dra några paralleller med dagens 1-3-1, till exempel?
Och går det framförallt att säga att det var en offensivare variant jämfört med hur vi spelar idag?
Enligt Åkerblom så var det endast under en kort tid som Sandlin mer eller mindre experimenterade med 1-3-1, och där har vi väl sannolikt också förklaringen till varför Sandlin inte fått så mkt cred för att ha "uppfunnit" systemet och att det istället är Falk och Boork som mest nämns i sammanhanget.

Huge: Här är min personliga analys av Brynäs taktik:

Brynäs har spelat med en defensiv variant av 1-3-1 i försvarsspelet. Den harinte varit defensiv i den bemärkelse att man har backat hem (även om resultatet av spelet kan ha gett sken av det) I brynäs variant så finns en särprägel och det är att man försöker ligga nära och störa i upspelsfasen. Den mer traditionella varianten så har man mer försvarat isytor än att markera ut spelare.

Hur som helst. I början på säsongen så nötte man mycket på att snabbt slå om från 1-3-1 till 2-2-1 i samma stund som man återvann pucken. Tanken var att man inte skulle ta hem pucken utan slå om direkt och anfalla. Den tanken är väldigt god men tyvärr så saknades spelarmaterialet för den taktiken.

Det hände flera gånger, främst under försäsongen att man tappade puck precis i den fas då man ställde om från 1-3-1 till 2-2-1, detta gjorde naturligtvis att man var i oordning och blev omkörda i mitzonen vilket renderade i många 3 mot 2 och 2 mot 1.

Därför har det nu blivit som vi sett mot slutet av säsongen och under slutspelet. Mycket dumpa ner i kortplanket och börja jaga puck. Brynäs spelidé har mer byggt på att "tjäna" isytor än att äga puck och trycka ner motståndarna i egen zon (även fast så har blivit fallet emellanåt).

Åter till "kärnfrågan"...

Det är omöjligt att säga att det ÄR en offensiv eller defensiv uppställning med 1-3-1. Gör vi en jämförelse med fotbollens 3-5-1 eller 4-4-2 så kan dessa formationer både vara offensiva och defensiva. Precis som med 1-3-

Vad som egentligen skiljer om man är offensiv eller defensiv är ju mer andra faktorer:

1. Arbetet utan puck, backar man hem eller ligger man på med mycket folk och stör?

2. Spelvändningarna, defensivt lagda lag tenderar att ta hem puck och mer metodiskt starta upp sin offensiv.

3. Arbetet på linjerna. Väljer man att utmana på offensiv blå eller väljer man att dumpa ner. Lag som är defensivt lagda dumpar hellre än riskerar att tappa puck på offensiv blå.

Vad gäller Sandlins version av 1-3-1 vet jag inte mycket, frågan är ju i så fall NÄR han införde det, var det under perioden då Brynäs kryllade av landslagsspelare, eller var det motslutet innan han fick sparken. Var det de sista så lär det INTE ha varit en offensiv version.

Långt inlägg? Ja

Tråkigt i skolan? JA!

GävleLasse: Sandlin testade det hela någon gång under 1970-talet, mycket beroende på spelartyperna i laget, i synnerhet Stig Östling. Mer än så minns jag inte just nu av vad jag fått det förklarat för mig, eller var man kan hitta dokumentation av detta.

GävleLasse: Ja, det var ett långt inlägg, och som verkar bekräfta det jag hela tiden försökt sägat: att man kategoriskt kanske inte kan säga att systemet I GRUNDEN är defensivt.

Ang Sandlins version så vet vi som sagt inte så mkt eftersom det verkar ha varit lite av en bortglömd del i vår hockeyhistoria, sas.
En kvalificerad gissning är väl att Sandlin ville experimentera lite grann.
Kan ju även tänkas att våra spelare tröttnade på att spela styrspel.
Alldeles för tråkigt...
Vi var ju så pass dominerande i matcherna i övrigt, så motståndarna fick ju hela tiden anpassa sig till VÅRT spel, och aldrig tvärtom.

GävleLasse: Det jävliga var ju att Brynäs kryllade av landslagspelare hösten 1995... Mot Ryssland i Scandinavium 8 november 1995 hade vi Sundlöv, Lindman, Modin, Johnson, Dackell, Per Löfström och Mikael Wahlberg; dvs en tredjedel av Tre Kronor. För du menar väl inte att han fick sparken 1977?

Intressanta namn kan hamna i Brynäs nästa säsong, Toni Dahlman från Lukko, där är även Malmö och HV 71 med i dragkampen samt Ville Vahalahti från TPS där är LHC också är ute med krokar. Se länk!

Lyckas Sundlöv knyta till sig båda eller en av dom så har han gjort det jävligt bra!

Har en obehaglig känsla av att vi inte kommer att få se någon ny center, utan vi får nöja oss med Hauthonen, Karlsson, Hansen och Lind(som jag tror får nytt kontrakt) smidigast och billigast för Brynäs att göra på det sättet.

70 Rodrigues: Kankaanperä är väl inte klar ännu ?

brynästigern: Han har varit i Gävle och träffat Sundlöv iaf! Men vet inte om han är klar?

70 Rodrigues: Ok, han lär ju vara en tuff, fysisk spelare i alla fall. Återstår att se om han hamnar i Brynäs då...

Här är en back som jag tycker att Sundlöv skulle titta närmare på. Se länk!

– Vi ska ha en forward till, säger Michael Sundlöv, sportchef i Brynäs.

Dvs Brynäs ska bara värva en forward till. Det låter ju inte alltför bra? En center måste in som ersättare till Bäckis annars kan vi säga hej till Kvalserien..

Boork var uppe och kollade på Löven-Skellefteå igår. Brynäs behöver inte anställa en scout, Boork är ju både scout och tränare :)

mattiaskarlgren:
Varför är Bäckis så himla viktig? Kolla vad som hände under JVM.. BIF klarade sig alldeles utmärkt utan honom..

Huge: Samtidigt som man kan klarlägga att 1-3-1 i Brynäs fall ÄR en defensiv uppställning. Med tanke på att Boork införde denna uppställning när han kom till Brynäs och hans första sak att rätta till var det defensiva spelet. "Filten kring fötterna" som han så vackert beskrev situationen.

I övrigt så vill jag även påstå att 1-3-1 används allt som oftast av många lag i just defensiv bemärkelse, den har använtsmycket när ett lag skall backa hem och spela på ett resultat.

Vad/hur Sandlin tänkte vill jag inte spekulera i det enda man kan konstatera är att dagens brynäs spelar en defensiv variant av 1-3-1 men att man inte på något sätt spelar den grishockey som Laban vill få det till.

70 Rodrigues: Söderholm har VF aviserat intresse för också.

20 Lindgren: Ja att han inte fick till det bättre med den spelaruppsättningen är en gåta. Men det var väl så att man inte arbetade som ett lag utan det var mest individualister. Detta i samband med att man saknade vissa spelartyper.

Det finns ju ganska många exempel på lag byggda på det viset som misslyckats. Årets upplaga av Frölunda för att nämna ett exempel.

70 Rodrigues: "Har en obehaglig känsla av att vi inte kommer att få se någon ny center, utan vi får nöja oss med Hauthonen, Karlsson, Hansen och Lind(som jag tror får nytt kontrakt) smidigast och billigast för Brynäs att göra på det sättet."
Tror också att Lind nu får förlängt men att man av "säkerhetsskäl" också värvar en femte center pga av Linds ljumskar som inte håller en hel säsong.
Tyvärr tror jag inte Seb Eriksson från J-20 är redo ännu för att ta en roll i fjärdekedjan.

Vad gjorde jag för övertramp då mitt förra inlägg blivit raderat? Infoga ju bara en LÄNK till Aftonbladet! Är censuren på denna sida så hård att man blir raderad av moderatorerna ögonblickligen om man inte kallar sig för Huss-Huge-GävleL-Rodr--m.f.l Denna infogning hade ju med Brynäs att göra dessutom!

Peja: Hellre Hellström än Andersén, om BIF nu skall ha en ung defensiv talang. Tror också att Boork var intresserad av Sundström Jr som trots alla tidigare skador från J-VM och framåt visat vilken potential han har.
Den killen skulle sitta perfekt i en fjärdeformation i Brynäs.

VBgr: Utan att ha någon kontroll på moderatorernas arbete så har jag för mig att de har en automatisk makuleringsfunktion om din @ adress redovisar visar ord som kan länkas med Leksand som Dalarna då t.ex. :-)

" Vi ska ha en forward till, säger Michael Sundlöv, säger sportchefen i Brynäs.
Bra tänkt, men vi behöver mer än en forward, vi behöver centrar, och backar.
Det är många som behöver ersättas, om man skall leva upp till visonen att vara topp fyra i Elitserien.
Förstår inte att Biceck, inte fick förlängt kontrakt, en av de få i brynäs som kan titulera sig hockeyspelare tyvärr kom han för sent in i laget, Boorken hade redan börjat dribbla med kedjorna, att sedan förlänga kontrakt med Hansen finner jag mycket konstigt, men han är väl billig, för vad har han uträttat?

51 Roger: Ja det kändes som att det fanns mycket mer att hämta ur Bicek. Men det är ju svårt att få ut max offensivt av en forward när man har en dålig backbesättning som måste ha massor av hjälp av forwards för att klara jobbet.

Baserat på hur det gick den här säsongen så känns det som att vi har en ganska OK forwardbesättning ändå. Men givetvis så är det alltid bättre att förbättra även på den positionen

Men Bicek hade jag gärna haft kvar.

VBgr: Anledningen till att det raderades var att länken redan fanns. Nu var det inte jag som raderade inlägget men har full förståelse för att man raderar inlägg som innehåller "gamla" länkar...

Om du kollar lite noggrannare vilka länkar som redan finns innan du lägger in den så slipper du det omaket...

Annars är du givetvis välkommen att delta i diskussionen och bifoga länkar...

är Kankaanperä klar för Brynäs??

GävleLasse: Ser att dom "redan" tagit bort nyheten från sportbladet om att Bäckis är klar för Washington?.. Eller är det bara jag som inte ser den?! :D

mattiaskarlgren: Jag hittar skiten

« · 863205 · »