spud: Hmmmmm....
Jag ifrågasatte om en spelare verkligen måste ha varit född på andra sidan av Atlanten, för att få kallas "transatlant".
Och eftersom Slajsarn nu var så tvärsäker på att MIN förklaring var totalt felaktig, så försökte jag gå i svaromål och redogöra för MIN syn på saken.
Sen kliver du in och övertolkar allting, enbart i syfte att få ge mig en känga utan att ha nåt vettigt eller sakligt argument som uppbackning.
Jag låter också andra ha kvar sina resp tolkningsrätter men förbehåller mig även rätten att ifrågasätta dom när jag anser att dom känns konstiga.
"Du kanske ska tillåta andra människor ha en annan syn på saker och ting än din egen?"
Så du menar att jag begränsar eller t.o.m stoppar andra människor från att ha en annan syn på saker och ting, bara för att jag ifrågasätter eller håller med?
Intressant vinkling.
Eller inte, när jag tänker efter...
Huge: ok bra, då var ditt syfte att ha rätt till varje pris. Och i detta fall var priset all din värdighet. Grattis, du lyckades men det kostade.
Vad jag tycker är irrelevant, jag var inte med i diskussionen. Att du sen vill likställa alla andras tolkningar till din egen är ditt problem. Blanda inte in andra i den böjelsen. Jag gillar mångfald och låter individer ha kvar sin tolkningsrätt, det gäller alla människor vilket inkluderar domare och supportrar(nu när vi är på ett hockey forum känns de grupperna relevanta). Du kanske ska tillåta andra människor ha en annan syn på saker och ting än din egen?Det skulle ju få den effekten att dina inlägg reducerades med 99% och vi skulle få bort en massa kvasiförklaringar som skymmer de verkliga diskussionerna på detta forum.
faceoff: Intressant vinkling och bra inlägg i debatten.
Även om jag tycker att du verkar komma ifrån ämnet en aning, eftersom vi diskuterar ordet "transatlant" och inte vad den ev skillnaden mellan en kanadick och en transatlant skulle bestå i.
Isf är väl kanadick och transatlant samma sak, som jag ser det.
Det jag vill få fram är att ordet "transatlant" i vardagligt hockeytal är en beteckning på just en amerikansk eller kanadensisk hockeyspelare som spelar i NHL eller i nån liga därborta, oavsett om denne är född i USA, Kanada, Frankrike eller Sudan.
Och att ordet sen av naturliga skäl fått ge namn till uttrycket "att spela transatlantisk hockey".
Dvs en tuff och oöm rakt-på-målhockey som kännetecknar just NHL och just de amerikanska och kanadensiska spelare som företrädesvis har den stilen i blodet sas.
"Tidsepoken före bojkotten kallades de för Kanadicker. Efter bojkotten blev de transatlanter"
Hehe, ja det kanske ligger nåt i det.
I min ungdom fanns det ju bara beteckningen "kanadicker", förmodligen av naturliga skäl eftersom NHL till största del bestod av framförallt kanadensiska spelare och ligan dessutom bestod av enbart kanadensiska lag till en början, om jag inte har helt fel.
Sen vete fan om gubben på bilden är vare sig kanadick eller amerikan?
Jag tycker att det ser ut som den gamle mittfältaren och kultspelaren i Wolverhampton i slutet på 60-talet: Ken Hibbitt. :-)
spud: "Vad var ditt syfte med ditt inlägg? "
Mkt enkelt: att försöka motbevisa Slajsarns tvärsäkra påstående om att jag har fel i en konkret sakfråga.
" Ha rätt till varje pris som helst?"
Hur tänkte du nu?
Måste syftet med ett svar alltid vara att försöka få rätt till varje pris, bara för att man lugnt och sakligt svarar på ett inlägg där man blir anklagad för att ha fel?
Vad var syftet med DITT svar till mig?
Att avsiktligt missförstå en fullt normal och berättigad invändning på Slajsarns inlägg?
Vad anser du förresten själv om uttrycket "transatlant" och hur det borde definieras?
Huge: Jag har nog inte läst ett larvigare inlägg på denna sida än vad du just skrev. Snacka om att dra saker till sin spets.. Du nådde just nu nåt jag hoppas även är din bottennivå, för inte kan du komma lägre?
Vad var ditt syfte med ditt inlägg? Ha rätt till varje pris som helst?
Slajsarn: "Fel! En transatlant är en person född på andra sidan atlanten, vart denne transatlant spelar hockey är ointressant. Det fattar alla, förutom möjligen du."
Källa på det?
Min uppfattning är att ordet "transatlant" i huvudsak och vardagligt tal är en specifik hockeyterm, där man avser antingen en amerikansk eller kanadensisk spelare.
Så med din logik skulle alltså en kanadensisk spelare som är född i ex Frankrike men uppvuxen i Kanada INTE vara en transatlant, vilket låter jävligt konstigt.
Men som sagt: om du har en källa som motbevisar mig så böjer jag mig ödmjukt för din sakkunskap.
Annars får du stå där med dumstruten på, eftersom du verkar vara så tvärsäker på din sak.
Det fattar nog alla, utom möjligen du själv.
Sen heter det "...VAR denne transatlant spelar....", och inte "vart".
"Vart" är ett ord som bestämmer riktning, ex: "Vart ska du åka?"
Mvh
Magister Huge
Redigerad kommentar
Huge:Fel! En transatlant är en person född på andra sidan atlanten, vart denne transatlant spelar hockey är ointressant. Det fattar alla, förutom möjligen du.
Fast det kanske är så, att en asiat upphör att vara asiat om han spelar tex fotboll i Premier Leauge?
Peja: marknaden ska vara global, och en AHL-kille har ju testat på lite... Persson är väl att betraktas som en AHL-kille, eller menar du renodlad transatlant från AHL?
Vad jag vill komma till är att tar vi Ekholm från Allsvenskan och Persson från AHL så visade Ekholm bra mycket mer värde för Brynäs, å andra sidan var han mindre skadad etc.
Tror också att det är lättare som transatlant att komma in i spelet på stor is som forward än som back, Gunderson tog ju vägen via Allsvenskan, tror säkert det tog ett tag för honom att få spelet på stor is att sitta... Tyckte också att Gundersons första tid i Brynäströjan inte var övertygande, kändes som en liten risk där bak tills han anpassade sig till ES-kostymen...
Men, håller med, vi ska inte fokusera enbart i Sverige, Allsvenskan eller Elitserien, hitta någon av det rätta virket oavsett vart vi hittar dessa... Är bara lite allergisk mot övertron på transatlanter generellt ibland... Hoppas vi har bra och noggrann scouting... Är det Inge som scoutar i Nordamerika? ;)
Redigerad kommentar
Av de där fyra röstar jag på Fredrik Carlsson och Kilström faktiskt! En till "2-meterskille" skadar verkligen inte (Carlsson). Om sen Kilström spelar så väldigt tufft och samtidigt kan bidra med nån poäng så är ju inte det nån nackdel direkt. Tror inte Sundlöv får lös nån "klassback" typ Lee, Regehr, Tim Erixon utan vi får nog vänta oss nån sån här budgetvärvning även nästa år. OM inte Sundlöv får foten förstås, men det är väl högst osannolikt!!?
Pengar verkar ju inte/kan omöjligt saknas då Brynäs gått hur många miljoner plus som helst i två år nu och har ju inte direkt tokvärvat in dyra stjärnor! Får ju bara hoppas att Widde, Nordan och Lauritz inte sitter med 200k var /månaden... Då är dom bara att gratulera och Sundlöv än mer att ifrågasättas!
Anders Blank: utan att ha superkoll på de fyra du nämner så säger jag Kihlström och lite tyngd i Arell, på grund av att jag vill minnas att Brynäs behöver just tyngd och hårt spel, gissar att vi får det i dessa båda herrar... Kihlström ska ju spela hårt, trots att han väger under 90kg...
Vilka av dessa fyra anser ni skulle gå in rätt i laget och bidra idag, och vilka skulle vara bra i framtiden?
Redigerad kommentar
Jag hoppas verkligen att Berglind, LJ och Styrman inte får sina kontrakt förlängda och att Löf lånas ut alternativ sätts på en sommarträning a la grande så han får nån form av chans att uppnå den oerhörda status som Sundlöv anser att han skulle kunna komma upp i redan iår, men som han bevisligen inte varit i närheten av.
Det skulle ge en backuppsättning med: Bertil, Djoos, Gunde och Jacobsson, Dennis Persson och Sunqen. Då är det två platser som ska besättas!
Två av dessa fyra skulle jag gärna se på dessa platser!
Vilka två, eller några helt andra, skulle ni vilja se?!
Redigerad kommentar