1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741643 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Peja:

"Frölunda har ju t.ex en betydligt bredare trupp än Timrå."

Jag såg Karlsson, Andersson och Eller varva spel i J20-semi mot Modo och i SM-kvarten mot FBK, ibland samma dag.

Det luktar inte bred trupp i min näsa...

Däremot visar det hur viktigt det är för Frölunda mer meriter i J20...

Det intressanta i det sammanhanget att de bärande spelarna, se ovan, spelade i Allsvenskan i Borås under tiden fram till 31/1.
Annars hade de inte tagit klivet in i slutspelet...

Talangutveckling och resultat.

rackham: Joakim Andersson och Eller var utlånade stora delar av säsongen, Karlsson spelade nästan hela med J20. Men eftersom de verkligen spelade bra när de fick chansen hade Frölunda inget annat val än att låta de fortsätta. Karlsson var kanske deras bästa PP-back i slutspelet, detta i skaplig konkurrens med många andra landslagsmeriterade backar. Alla dessa 3 har NHL-potential, det var därför (pga deras skicklighet) som de fick speltid, inte för att Frölunda hade tunn trupp.

Däremot i Timrå hade de ju inget annat val än att fylla ut med juniorer när skadorna kom, samtidigt som truppen var tunn.

Peja:

Vilka skulle Frölunda ha satt in menar du...? Vilka hade de på läktaren?

rackham: I flera matcher var Karlsson förstavalet i PP, framför Holmqvist, Södertälj, Mäntylä eller för den delen Larsen (inte ombytt). På forwardssidan dumpade de ju Morrison, en potentiell toppspelare.

Peja: Söderholm*

Peja:

Och vilka forwards satt på läktaren?

"arnio: Varför denna övertro på juniorerna? Visst ska 2-3 st spelas in men det som är av högsta intresse är att dom värvar 4-5 riktigt bra spelare av klass för annars så blir det KS igen och tyvärr även AS, det går inte att snåla sig ur hur länge som helst. Dom har själva supit bort stålarna då är det också deras förbannade skyldighet att fixa fram nya. Är så jävla trött på att det ALLTID ska skyllas på denna ekonomi."

# juniorer är vad jag tycker att vi ska satsa på plus att vi fortsätter att leta unga talangfulla spelare från Allsvenskan. Allt detta så att vi får en bas att stå på. I övrigt vill jag ha bra värvningar.

Poffa: " Vad, under denna säsong, anser du Brynäs har gjort fel?"

Det mesta bottnar i att man förlängde med Boork. Där har du en fundamental sak i det hela och det var vi många som var inne på redan förra våren.
Men det är samtidigt ett facitihand-resonerande eftersom hans jobb under de första 2 åren var mkt uppskattat och nödvändigt. Och på basis av det han då gjorde så valde man sen att förlänga ytterligare 1 år, vilket till viss del faktiskt kändes rätt i det läget. Det var ju knappast fråga om några jätterevolutionerande saker han tänkte praktisera: lite mer offensivt spel.
Rotationstänket spelade säkert också in till viss del, men det slutade man ju med rätt så snabbt så det tror jag inte hade så stor inverkan egentligen.
Men i slutändan är det ju ändå spelarna på isen som ska genomföra det hela och om ngt större fel begåtts så är de väl isf att spelarna underpresterat alltför mkt, i kombination med att man inte lyckades genomföra den offensiva spelidén, började tvivla på själva idén/sin egen förmåga och sen var den negativa spiralen ett faktum.

Problemet är iaf betydligt mer mångfacetterat än att Sundlöv är boven i dramat.
Vilket man förleds att tro när man läser vissa inlägg härinne.

rackham: Du tror inte att Frölunda etc hade kunnat värvat in nya spelare om de inte hade trott på J.Andersson, Karlsson etc? Orkar faktiskt inte diskutera det här vidare, om du tror att killar som Victor Hedman och Erik Karlsson har fått chansen i ES på grund av dålig konkurrens i deras lag (och inte pga egen skicklighet) får det stå för dig, men en bra idé för dig kanske vore att se de här spelarna spela och läsa på lite innan du börjar diskutera. Vi snackar talanger i världsklass, som precis som t.ex Bäckström, fick chansen på grund av att de är extremt stora talanger.

JJ Till BIF är det inte sent med Aprilskämten
Letar man bara spelare som man gärna sett i BIF för några år sedan men inte nu så gärna ?
Behöver JJ ett jobb efter Hockeyn ? det är ju polarna bra på fixa åt varandra i BIF

Någon som håller med mig om att brynäs SKA VÄRVA Ville Vahalahti från LHC

Jonas Johnsson?? WTF? Sundlöv måste verkligen gått in i väggen...Och det jävligt hårt och väldigt många gånger...

Huge: Det mesta bottnar alltså i att man förlängde med Boork, trots att det kändes rätt just då. Med andra ord gjorde man fel, fast ändå inte för man visste inte att det var fel då. Så tolkar jag det du skriver. En typisk Huge-skrivning, för övrigt. Så här är det, fast ändå inte, men kanske...

Det får mig att tycka att det inte var ett felbeslut. Jag minns dock hur du försvarade Boork när det började blåsa i höstas, för att sedan snabbt hävda att Brynäs gjorde det enda rätta när de sparkade Boork. Med andra ord gjorde Brynäs ingenting fel kring Boork, eller?

Rotationstänket är också någonting som var fel, säger du. Men som du skriver, det kan inte vara problemet sett över hela säsongen, då det dog svältdöden någon gång i oktober.

Så då är det underpresterande av spelarna som är boven i dramat. Om de inte underpresterat hade Brynäs spelat slutspel. Frågan är då, varför underpresterade 98% av Brynäs spelare? Och vem är det som ska få igång dem? Vem har möjligheten att få in lite friskt blod i laget och på så sätt bryta en negativ trend?

För mig är det solklart. Den som underpresterat mest i Brynäs är Sundlöv, i stark konkurrens med övriga ledningen. Man väljer att inte förstärka när man ligger illa till. Man riskerar hela klubbens framtida existens i ES och det är ren tur att Brynäs är en ES-klubb även nästa år.

Det finns inget nytänkade alls inom klubben längre, utan man tröskar på i samma gamla fotspår. Boorkens återkomst till KS är väl det mest uppenbara beviset. Herregud, hur många gånger kan man återanvända Boork?

Och som det ser ut i dagsläget så är det nog tur att Rögle skrällde, samt att SkAIK har problem med att få ihop en slagkraftig trupp till kommande säsong. För med det material som Brynäs förfogar över, samt ryktas få in, så är det nog läge att ni börjar bunkra Cipramil redan nu.

BFG: Många hävdar att Johnsson har VARIT en bra spelare!
Jag skulle vilja påstå att han ÄR en bra spelare, en mycket skicklig center!
Dessutom har han lirat i BIF tröjan förut

Huge: Sundlöv ÄR boven i dramat, hur du än vrider å vänder det. Han skulle ha värvat en målvakt som åtminstonde höll Div2 klass men gjorde inte ett skit. Nu räddades vi av Olof, som VÅGADE kalla in Markström då Sundlöv själv cementerat in sig i väggen. Annars hade vi spelat i AS nästa år och Sundlöv hade blivit kvar i betongen i all framtid.

Vilka spelare har underpresterat? Vilka är så jävla mycket bättre än det dom visat i år, och de senaste 4-5 åren?

lillovechkin: Det spelar ingen roll hur bra han är. Johnsson är 38 år och ska inte spela i Brynäs igen, så enkelt är det. Det finns bättre och YNGRE spelare att få tag på. Men med Sundlövs "jagande" så får vi väl kanske se en riktigt bra värvning någon gång 2050 när han lärt sig läxan att SCOUTA spelare först och ta hit klasspelare istället för sopor (Hauthonen).. Måste vara riktigt bra scouting där!

Brynäs_89: Vahalahti platsade inte i LHC, varför ska då Brynäs värva honom för? Vi måste hitta bättre spelare.. Sådana spelare som går in i en första eller andra kedja.. Vi behöver inga fler medelmåttor.. så enkelt är det. Vi kan inte ta hit en massa spelare som inte platsar i andra ES lag..

mattiaskarlgren:
Kolla på vad bra han är och han fick nästan ingen istid och då är det inte lätt att göra något bra.
2006-2007 TPS 54 21 23 44
44 poäng i SM-Liigan är det än dålig spelare han skulle vara något att ha men du vill väll säkert ha JJ & Bäcker som första och andra center.
Ps. Vahalahti är inte center men en bra forward

Brynäs_89: Mmmm....

Janne Hauhtonens stats i SM-liiga innan han stach till NHL/AHL. Stats säger inte allt:

2005-2006 HIFK 49 19 27 46

Poffa: "Med andra ord gjorde Brynäs ingenting fel kring Boork, eller?"

Jo, jag säger ju det: man gjorde fel som förlängde med Boork.
Men säg den sportchef eller ledning som efter Boorks 2 succeår i föreningen ställer sig rakt upp och ner och bara tvärnobbar en förlänging i det läget?
Jag klandrar iaf ingen för att ha tagit detta beslut. Det vore skillnad ifall det funnits ett utbrett missnöje med Boork hos både spelare och ledning men det kan det ju knappast ha varit tal om, eftersom han var ett av alternativen som ny tränare.

"För mig är det solklart. Den som underpresterat mest i Brynäs är Sundlöv, i stark konkurrens med övriga ledningen. Man väljer att inte förstärka när man ligger illa till."

Hur såg ekonomin ut? Vilka "förstärkningar" fanns att tillgå?
Passade isf dessa förstärkningar in i lagbygget på ett bra sätt?
Många frågor som man bör ställa sig innan man avkunnar dom över (in)agerandet.

"Det finns inget nytänkade alls inom klubben längre, utan man tröskar på i samma gamla fotspår. Boorkens återkomst till KS är väl det mest uppenbara beviset. Herregud, hur många gånger kan man återanvända Boork?´"

Visst fan finns det nytänkande. Om inte annat så är väl juniorsidan ett exempel. Där smiskar vi ju upp hela Sveriges plantskola, bl.a....
Och hade du inget annat "uppenbart bevis" än Boorks återkomst att dra fram?
Han togs tillbaka eftersom det var ett nödläge och man inte ville riskera ngn ny tränare med nya ideer, som bara skulle röra till det hela ännu mer.
Det var dessutom ett utmärkt val rent psykologiskt i det läget: han hade under 2 år stått för ett lugnt och tryggt ledarskap både på och utanför isen och den sortens "nytt blod" i ett krisläge är väl det bästa man kan få?
Rent hockeymässigt kände alla väl till hur Boork tänkte och det var mao lätt att sas återuppta det man praktiserat tidigare.

Brynäs_89: Jag vill absolut inte ha JJ och Bäcker, men jag vill heller inte ha Vahalahti! Så är det bara..

lillovechkin: De som följer Frölunda på nära håll tycker att Johnson är mer eller mindre slut. Har inte direkt sett några övertalningskampanjer heller om att han ska fortsätta lira... Kallio och Niklas Andersson har fixat till hans stats de senaste säsongerna.

Syv svenske klubber vil ha Bastiansen

Anders Bastiansens Mora rykket ned fra den svenske eliteserien. Nå er nordmannen ønsket av sju andre svenske lag.

- Han vil helst bli i Sverige, men det må være en bra klubb med bra trener og god økonomi, sier spillerens agent Patrick Arason til NRK.

Sju svenske klubber, blant annet Färjestad, ønsker å hente Bastiansen. Klubber fra Tyskland og Finland skal også være interessert i landslagsspilleren.

Att Bastiansen skulle hamna i Brynäs känns tyvärr uteslutet.

96 Artisten: Det var ju innan lobotomioperationen det gills därmed inte.

Det ända hoppet som jag ser det är att Bäckis vinner Stanley cup redan i år och återvänder nöjd hem till Brynäs igen för att även vinna ett SM-guld, vips så är centerfrågan löst ;-)

Dunc, igår kl. 23:50: Bulls eye, klockrent, mitt i prick!

Här har vi funderat under flera år hur det ska beskrivas å det gör du med 4-5 meningar. Krävs tydligen en sundsvallsbo.

När man läser många inlägg på den här siten så börjar man förstå varför det finns inbördeskrig i vissa länder.

Men å andra sidan så har alla rätt att ha en egen åsikt.

Jajjen: Som hållit på Brynäs i hur många år som hellst. Kan inte räkna alla matcher jag setat i hallen och hejat på Brynäs. Tycker faktiskt att det är synd o skam att det blivet på detta sättet. Hoppas verkligen att ni får en styrelse som kan få ordning på kostnadsbiten, för du förstår väl att det är där det sitter.

Skogs är nu helt klar för Timrå - ifall att någon missat det...

Peja: Wahlberg? Varför inte Jakob Johansson, Marcus Paulsson, Morten Green eller nån annan allsvensk toppspelare? Jag trodde vi snackade Elitserien och ambitionen att lyfta Brynäs från jumboplats till en tiondeplats, åtminstone. Skönt för Sundlöv att känna lite stöd för sin värvarstrategi.

Peja: Sundlövs kommentarer om Jonas Johnson är givetvis ironi. Han blir förbannad på journalisternas tjat helt enkelt. Köper vi spelare som redan sagt att dom ska lägga av skulle det betyda att föreningen gett upp.

Ju mer jag tänker på det - Jakob Johansson i Brynäs. Ja, varför inte? Jämfört med dom flesta andra namn som snurrat känns han helt OK. (Fyfan, va uppgiven man blir.)

Å på hemsidan får man veta att Brynässhopen har stängt onsdag och torsdag, att Ockelbo kommun söker ekonomichef och hur premiäromgången i divison II norra Svealand slutade.

Börjar semesterperioden i Gävle i april?

Jajjen:

Haha ja såg också det, ja man börjar ju undra.. :P
Tjänste resa kanske? ^^

Jajjen: Visst Jakob Johansson har gjort en bra säsong. Men det Brynäs behöver just nu är två centrar av hög klass. Som kan göra skillnad mellan vinst och förlust.. Titta på Davidsson i Hv (vi kommer aldrig få en sådan spelare), men just tanken på att i dom två första finalerna vara sådär och sedan bara gå in och dominera fullständigt i dom fyra sista.. Vi behöver två centrar som är riktig toppklass, och tyvärr hittar du ingen sådan i Sverige.. Andreas Johansson är bra, men frågan är om han håller?
Sen så måste man se till så att man får in minst två riktigt bra backar! En spelande PP back (Lars Jonsson, tex..) Sen så måste man ha in en grym back till.. Nolander ska dom förlänga med och se till att han får spela ihop med en bra back nästa säsong. Uppfylls inte dessa krav så kan vi lika gärna lägga vanten på KS-platsen nästa år igen, tyvärr..

Peja:

"men en bra idé för dig kanske vore att se de här spelarna spela och läsa på lite innan du börjar diskutera."

Peja, jag har sett de där spelarna spela mer än dig... så lägg ner ditt skitsnack.

Men du som har koll på allt och alla, trupper på både längden och tvären samt form, skador, matchning, utbildning... du får bli min ny HS-guru.

Hädanefter kommer jag att läsa allt du skriver och anse det vara facit.

Skriv nåt, min Guru, så att jag får slicka dina fötter i vördnad över min allvetande guru!

Skriv, Peja, skriv!

Peja:

"De som följer Frölunda på nära håll tycker att Johnson är mer eller mindre slut. Har inte direkt sett några övertalningskampanjer heller om att han ska fortsätta lira... Kallio och Niklas Andersson har fixat till hans stats de senaste säsongerna."

Ja, jag håller med dig Peja, jag kunde inte säga det bättre själv. Och jag skulle ens aldrig komma på tanken, för du är FACIT och min GURU!

Mera, Peja, mera! Visa att du vet allt! Jag blir så imponerad att du håller koll på Frölunda också!

Snälla, dela med dig av din vishet! Mera!

rackham: Ähhh gå in på Elite Prospects och läs själv det är där han läser sig till sin info om spelare och går på stetestiken osv och det finns ju foton på endel spelare de är nog allt han sett av dom oxå ;)

RavenLord: Ja, fan vilken märklig typ jag är som tycker att Victor Hedman är en supertalang... Glinet får ju bara speltid i Modo pga bristande konkurrens, håller inte div1-klass egentligen.

Peja: Tror ingen tycker det är märkligt att du anser Viktor Hedman vara en jättetalang.
Däremot tycker nog de flesta hockeykännare att följande uttalande är minst sagt märkligt, vad gäller Jonas Johnson:

"Kallio och Niklas Andersson har fixat till hans stats de senaste säsongerna"

I själva verket är det väl precis tvärtom: JJ har via klokt och uppoffrande centerspel banat väg för både Anderssons och Kallios produktion.
Visst, dom är själva bra spelare som absolut bidragit till hela kedjans produktion men det är ändå JJ som varit navet i kedjan.

Huge: Det är klart att jag inte har frågat varenda person i Scandinavium, men jag känner två anställda inom klubben och ett tiotal riktigt fanatiska supportrar som samtliga hävdar att Johnson är mer eller mindre slut. Detta har de sagt under i stort sett hela säsongen och ingen nere i Göteborg grät väl när Johnson la av, om man säger så...

Tänk att vi är så kära i Brynäs att det nästan verkar som att vi hatar varandra här... Men så är det väl inom alla klubbar och bland deras fans, antar jag. Fast i och för sig; en märklig klubb har väl märkliga fans.

Men lite roligt är det också - jag rör ju också upp känslor mellan varven :-)

Men nu till något viktigt: Kommer det några nya spelare till Brynäs i år över huvud taget? Eller blir det bara juniorer som fyller luckorna?

Anders Berg: Klart det blir nyförvärv, tror inte Sundlöv är så dum att han ger Huttens lön till A.Persson och Angells lön till Hassel :)

Peja: Nej, det gör han nog inte. Men den lönen ger han nog inte till någon alls den kommande säsongen, för det verkar ju som att det ska sparas... Som "vanligt"...

Huge:

Sluta ifrågasätt Peja, han ÄR facit och min HS-guru!

Han vet allt!

Oooo, Guru, visa mig mer av din visdom!
Berätta mer om dina kontakter i Hockeyvärlden!

Jag bugar mig för din kunskap!

RavenLord:

Fy, RavenLord, fy!
Det där är hädelse!

Kalla min Guru och FACIT för STATSBRUNKARE!

Vik hädan, Lord Raven, vik hädan!

rackham: Åhh sorry sanningen kan vara tuff ;) men här är det mycket statestikrunkare och som har mage att klaga på Sundlöv som värvar spelare likt dom själva tydligen skulle göra :) Ett fax lite stats och kanske nå videoklipp från You Tube

RavenLord: Hehe...
Det där var ju riktigt fyndigt och klockrent.
Inget dåligt korpskrälle vi har.... :-)

RavenLord: Tacka vet jag proffsig scouting som resulterar i doldisar som Bäcker, Andreas Johansson och Jonas Johnson.

Peja:

"Tacka vet jag proffsig scouting som resulterar i doldisar som Bäcker, Andreas Johansson och Jonas Johnson."

Det tycker jag också!

RavenLord:

Hrmpfh, jag är fortfarande sur över att du hädar!

Jag tror precis som du att det här forumet svämmar över av lagbyggare!
Vilken resurs!

Peja:

Vet inte vilka du känner eller har pratat med men jag håller inte med dig. Johnsson håller absolut för fortsatt spel. Kanske inte i en förstafemma i ett lag som Frölunda, men väl som tredjecenter eller i ett sämre lag.
Och att påstå att han har Kallio och Andersson att tacka för mycket får mig att, hmm, småle en aning. Du kanske såg hur bra det gick för herrarna Kallio och Andersson när Johnsson var skadad?

Be dina kamrater i Göteborg ta sig ett snack med t ex Kallio så får du se vad han har att säga om Johnssons betydelse för den kedjan. Jag lovar att du kommer ändra din inställning när de ringer och meddelar vad som sagts.

Skojare där.

« · 1033711 · »