1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739784 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Jag är inte särskilt överraskad av ditt svar. Om du läst mina inlägg så har jag aldrig nämnt/ofrågasatt Oves kompetens som tränare men jag är än av dom som eftersträvar något nytt i klubben. Ibland behöver man gå vidare, hitta nya lösningar, nya infallsvinklar, nya ansikten,... Att hela tiden backa gör knappast att man tar sig framåt.

Det är väl som att svära i kyrkan, men tycker att BIF borde höra efter med Jörgen Jönsson.

SnowKing: Jag blir lite full i skratt över alla obegripligt överdrivna negativa reaktioner på att Molin ska värvas till den oerhört viktiga och för klubbens allmänna utveckling så betydelsefulla posten som.............assisterande tränare.
Jämför reaktionerna med hur det lät när den i jämförelse betydligt mindre meriterade och erfarne Holmqvist fick jobbet.
Inte ett ljud. Men så är ju Holmqvist inte nån gammal ikon och har heller aldrig varit huvudtränare för vare sig ett SHL- eller AS-lag.
Vill bara peka på det för mig lite märkliga i att Molin inte kan vara ett bättre val än nuvarande Holmqvist, bara för att han fick gå härifrån en gång i tiden.

Peja: Spännande, vi kör försäkringstänket igen. När MS får sparken sent i oktober / början av november så står Ove redo i kulisserna.
Den har vi sett förut.
Har föreningen fastnat i en "mändag hela veckan" loop?

lapad: Själv är jag mkt överraskad över DITT svar.
Du ifrågasätter inte Oves kompetens som tränare, är det inte just kompetensen som är avgörande när en ass tränare ska anställas?
Det låter som att du bara vill ha nått nytt namn utifrån, vad som helst. Skit i kompetensen.
Att det är omöjligt att Molin kan hitta nya lösningar, nya infallsvinklar osv, därför att han tidigare varit ass tränare här.
Obegripligt och stelbent resonemang, iaf för mig.

Samsung: Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är enligt GD som jag snappat upp Emil Molin ryktet. Finns ingen anledning att håna mig!!

Huge: Jag skriver under detta till 100%.
Förstår inte överhuvudtaget resonemanget att Molin INTE skulle vara ett bra komplement till MS och MH.

Sen är det ju alltid svårt att sia om en framtid, så det är ju omöjligt att sitta och säga att tex Sundlöv och Molin inte kommer att göra ett bra jobb.
Vi vet ju alla hur viktigt det är med PP och BP nu för tiden och även om vårt PP har varit bra iår så tror jag att vi kan bli ännu bättre. Mycket beror ju på vilka spelare man har givetvis, men här tror jag att vi får in mycket kompetens ifrån Ove.

Jag tror stenhårt på både Sundlöv som sportchef och Ove som assisterande om det blir så.
En sak som är lite rolig är att den trupp som Sundlöv lämnade satt många och höll med Bengtzén om att den var otroligt felbyggd, och en av de sämre vi sett i Brynäs NÄR det begav sig.
Då satt många här inne och snackade om att Sundlöv var usel, han var inkompetent med mera.
Bengtzén tokhyllades för att han sa "som det var", vi gick året efter till final osv.
Men sen på två år så är det trots allt Bengtzén som får skit från alla håll (mig inklusive) för att han fått Brynäs att gå åt ett håll som verkligen inte är Brynäs samt att vi nog har den svagaste trupp jag någonsin sett en Brynäs-trupp ha.
Nu är det likadant igen. Sundlöv och Molin är inte rätt för Brynäs osv osv. VAD är det som är rätt för Brynäs?

Men vi måste ändå tänka på hur Sundlöv byggde sina trupper och HUR han ville att Brynäs skulle lira. Ska vi lira en offensivt frejdig hockey, med mycket puckinnehav så måste vi självklart ha spelare för det också. Det tror jag att Sundlöv kan fixa - av den anledning att han själv vill spela den typen av hockey (tillsammans med Dackell). Den typen av hockey förespråkade ju inte Bengtzén.

Huge: "Och vad säger att Molin, med de kunskaper och erfarenheter han skaffat sig i KHK och nu tar med sig tillbaka, inte skulle kunna ha förmågan att bidra till att Brynäs tar nästa steg i utvecklingen"

Ställ frågan såhär: vad talar för att han ska kunna bidra? Det han åstadkommit i Karlskrona? Inte särskilt imponerande. Innan du skriver att kunnigt yrkesfolk vet bättre än oss läktarcoacher, så fundera över om Ove är den bäst lämpade i ett urval av flera kandidater? Jag tror inte att Brynäs ens kollat på andra kandidater, och återigen kunnigt yrkesfolk har kanske gjort det eller kanske inte. Du vet inte och jag vet inte. Men man har inte hört ett enda rykte om någon annan kandidat än Ove. Jag tycker det är skumt. Ove uttalar sig i tidningen att han fått ett förslag från Brynäs. Märkligt att endast hans namn "läckt ut" och att det kommer mindre än en vecka efter att Brynäs säsong är slut. Min slutsats är att Brynäs inte ens bemödat sig med att kolla andra alternativ och blir då Ove anställd pga kompetens eller att han varit i klubben tidigare.

Samma sak är det med Sundlöv, man hör inga andra rykten till sportchefsjobbet än honom. Fan, Dacke har ju i stort sett redan sagt att det blir han. Återigen hur ska man hitta rätt kompetens om man inte ens tittar efter fler möjliga namn? Gör inte alla arbetsplatser så att man tittar på fler än ett alternativ till en tjänst. Inte konstigt att folk ifrågasätter Brynäs agerande

Lite upprepning här men ´lika var det när Dacke blev sportdirektör, man "pratade" med flera namn, sas det - men det blev Dacke till sist. Det enda andra namn som läckte ut var Johan Lindström, återigen gammal Brynäsare.

Verkar som att rekrytering i Brynäs handlar om att läsa i gamla laguppställningar.

Och innan jag kallas gnälligt dagisbarn så vill jag skriva att när man framför underbyggd kritik så gnäller man inte. Dom som skriver här klagar inte bara för att vara kärringen mot strömmen (nåja vissa gör det, ingen nämnd ingen glömd). utan för att man bryr sig om vad som händer i Brynäs och man hoppas att föreningen verkligen ska ta steg framåt - och inte fortsätta på inslagen väg ned mot kvalserien - och vi har lika mycket rätt att kalla oss för supportrar som någon annan

Huge: Det handlar inte enbart om ett nytt namn. Jag ser gärna Ove i Brynäs organisation som coach men kanske inte på den högsta nivå. Jag tycker heller inte att han har bevisat något speciellt i sin tränarkarriär, inte än i alla fall (min åsikt).
Sedan har du och är för det mesta positiv till Dackells arbete vilket du ska i och för sig ha en eloge för då du gärna försöker vara positiv vilket det behövs ibland men ibland behöver man även vara realist. Vi har olika åsikter i vissa avseende och det är bara att respektera 👍

SnowKing: "Fascinerande att så många tänker att nästa års säsong redan är avgjord i mitten på mars.

Jag tror att hade vi haft en konkurrenskraftig, kreativ andralina under säsongen hade vi tagit flera kliv uppåt i tabellen"

Jag tycker inte att man kan resonera så. Alla lag hade väl varit bättre OM: pp var bättre, eller om bp var bättre eller om man hade bättre tränare, om man hade bättre backar osv osv

Fundera istället på varför vi INTE var bättre. Vi hade för dålig sportchef som inte lyckades bygga en bättre trupp/hade fel idéer om hur en trupp byggs och därför fick vi inte ihop en fungerande andrafemma. Föreningen hade gjort ett för dåligt jobb med ekonomin och därför hade vi inte lika stor budget som andra lag och kunde "köpa oss" till framgång.

Kolla på 2 lag i närheten av oss som gjorde det bättre: Örebro, snodde åt sig Palushaj och ordnade pengar till deras problemområde (målvakten) och tog in Enroth. Hade man inte ordnat fram pengarna hade man troligtvis inte legat före Brynäs.
Rögle, har säkert mindre budget än Brynäs men satte ändå ihop ett slagkraftigt lag som gick bättre än Brynäs. Här lyckades deras sportchef, trots mindre budget, ändå få ihop ett bättre lag.

Tror inte man ska nonchalera riktiga problem och ta dom med en klackspark, då är man snart nere i Allsvenskan, och undrar vafan som hände, som tex Modo.

Huge: "Jämför reaktionerna med hur det lät när den i jämförelse betydligt mindre meriterade och erfarne Holmqvist fick jobbet. "

Men det var ju under helt andra omständigheter: Brynäs sparkade din gullegris BZ och man satt med 3 tränarlöner redan. Då tog man in redan kontrakterade Sundkvist och Holmqvist. Nu är ju säsongen slut och det finns många fler att välja mellan samt att löneposten för iaf en av dom sparkade (Melin) är borta.

Sen har det ju framförts en hel del kritik mot att man förlängde med Sundkvist och Holmqvist till nästa säsong (du kanske har missat det :))

Nu går jag lite händelser i förväg. men i Schweiz spelas just nu en matchserie om vilka som får möta ett lag i ligan under om att åka ur. denna matchserie spelas mellan Rödins Davos och Clarks rapperswil man hoppas ju Davos vinner och Rapperwil faktiskt åker ur så vi kan sno tillbaka Clark

Ove Myling: När sportdirektörstjänsten tillsattes så kollade de i alla fall på flera kandidater innan de insåg att den bäst lämpade funnits i rekryteringsgruppen hela tiden...varför gå över ån efter vatten liksom?

Ove Myling:” Lite upprepning här men ´lika var det när Dacke blev sportdirektör, man "pratade" med flera namn, sas det - men det blev Dacke till sist. Det enda andra namn som läckte ut var Johan Lindström, återigen gammal Brynäsare.”

Enligt kvällspressen så tackade Wikegård nej...

mattiask: "Jag tror stenhårt på både Sundlöv som sportchef och Ove som assisterande om det blir så."

Jag säger inte att det behöver bli dåligt med dom 2, en mer intressant fråga är om det kan bli bättre med några andra? Sundlöv kan väl knappast anses godkänd under sin tid, det blev ju flera säsonger i kvalserien med honom som sportsligt ansvarig. Ove ansågs inte tillräckligt bra och fick gå från Brynäs.

Återigen, kommer dom in för att dom är gamla brynäsare eller för att dom är dom mest kompetenta som finns på marknaden. Vad tror du själv?

{8399}: gammal brynäsare det också

Ove Myling:
Frågan som behöver ställas: vad är målet och vad behövs det för kompetens för att ta oss dit?
Sen kommer personerna. Att de har ett hjärta får man utgå ifrån, om vi inte skall rekrytera från kyrkogården.
Börja inte med (gamla) namn...

Ove Myling: Det hela går ut på att hitta bästa möjliga Brynäsare för jobbet, det är ganska tydligt.

{8399}: Ja, det är ju populärt med närproducerat

Enligt GD kan Berra mycket väl bli kvar!! 😀😀

Ove Myling: "Återigen, kommer dom in för att dom är gamla brynäsare eller för att dom är dom mest kompetenta som finns på marknaden. Vad tror du själv?"

Alltså mest kompetenta på marknaden är ju omöjligt att svara på.
Det är ju så många parametrar som man måste kolla på.
Vilket spelsystem man vill spela - då behöver man coach/coacher som kan få laget att spela så. Är man exempelvis en defensivt inriktad coach så KANSKE man har svårt att se detaljer i anfallsspelet på samma sätt som en offensivt inriktad coach.
Sådana små detaljer måste man också ta hänsyn till.

Sen är klart att det spelar/spelat in att Ove och Sundlöv känner till klubben väl.
Jag vet att många i gruppen här inne brukar håna en sådan person som Bert Robertsson. Är faktiskt helt övertygad om att han är i grund och botten en fantastisk tränare/coach. Hade mer än gärna sett honom i en tränarstab hos oss.
EN sak som hade varit ytterst intressant med detta är att det dels är en vinnande coach även om han förlorat sina finaler.
MEN framförallt kommer han gå in i det lag som värvar honom med samma filosofi och tänk som hela föreningen SAIK haft under sina framgångsrika år.

Jag personligen gillar ju när man vågar ta coacher utifrån av den anledning att klubben i fråga (Brynäs) får lite andra perspektiv och får jobba lite annorlunda. Det behöver inte per automatik betyda att det kommer bli bra. Men det jag menar är likt tex Tommy Samuelsson nu i SAIK, Rönnberg i Frölunda osv. Även om det även kan bli bra likt Bulan i Luleå som trots allt är hemvävt. Här tror jag dock att Bulan lärde sig otroligt mycket av sin tid hos oss.

mattiask: Samtidigt så är det faktiskt en intressant fråga om de som nu är aktuella hade varit intressanta för Brynäs om de inte varit brynäsare. I Dackes och Ove Molins fall så är jag inte övertygad om detta direkt.

Ove Myling: Bra iakttagelse om valet av Holmqvist, klart att det säkert var ekonomin som också avgjorde i det läget. Min poäng är mer att det låter på många härinne som om hela 3-årsplanen och den påstådda kursändring man vill åstadkomma, står och faller med tillsättandet av en ass tränare och att det inte kommer att funka bara för att man inte vill ta in nån utifrån.

Pettisbif: Har en känsla som redan fanns förra säsongen utifrån hur Bertilsson uttalat sig i dom här lägena, att det till stor del handlar om det sociala för hans del och inte så mkt om pengarna. Klart att han skulle tjäna mkt mer i ex KHL men det Brynäs betalar honom är nog ändå rätt så bra och tillräckligt för att chansen att han blir kvar är relativt stor.

Huge: Det är nog en kombination. Bertilsson söker nog en KHL-klubb som kan erbjuda honom både pengar och ett bra liv på sidan om. Han vill säkert hamna i Moskva, Jokerit eller Sankt Petersburg. Han vill nog inte hamna i Vladivostok eller i någon av dom orterna.

Lemp: Tror inte att han vill hamna i Ryssland öht, känns som att han är i den åldern när familjen och det sociala går i första hand.
Det är iaf vad jag tror och framförallt hoppas på.
Här är jag rätt säker på att Dackell gör exakt allt för att få behålla vår backklippa, med honom signad borde det gå lite lättare att få hit allt annat vi behöver.

Huge: Han hade nog redan förlängt om inte Ryssland varit ett alternativ. Han kommer nog undersöka alternativen exakt som förra året och se om det kommer ett anbud han tycker om. Sen att Dackell gör sitt yttersta för att få behålla honom är självklart.

Lemp: Det är helt rätt om Bertilsson. För han är inte pengar hela världen. Han skulle aldrig lämna för nått lag i KHL som precis som du säger inte kan tilltala han nått socialt eller att det inte finns andra svenskar där han känner.
Tryggheten för han är riktigt viktig.. Jag tror han blir kvar.
Skulle väl kanske vara nått lag i stil med Davos (säsongens upplaga) där Rödin , Lindbäck & Nygren lirar. (Rödin & Lindbäck lär inte bli kvar). Jag tror på Berra i Brynäs nästa sesse! :)

Man borde ta in någon som taggar video och som kan statistik. Skulle vara riktigt bra. Måste bli rätt mycket om målvaktstränaren ska ska sköta målvakterna, video och statistiken.

Huge: Nä, det står inte och faller med en ass coach såklart.

Tycker bara att Brynäs är lite väl bekväma om man bara plockar hem en gammal trotjänare utan att kolla andra möjliga alternativ. Och som jag har skrivit: ny riktning med samma gamla gubbar.

På plussidan att man troligtvis vet exakt vad man får i Ove (och Sundlöv med för den delen) och att det kanske inte är helt enkelt att plocka en huvudtränare som kan tänka sig att bli assisterande från allsvenskan.

Och Sundkvist behöver nog all hjälp han kan få...

Ove Myling: Inte helt enkelt? Det gick ”bra” förra året...

Rodrigo: Är det inte ganska ovanligt att en målvaktstränare ska sköta herrlaget, samt träning av föreningens alla målvakter från hockeygymnasium upp till herr- och damlag på seniornivå. Låter som en övermäktig arbetsbörda, här lär man nog tänka om..

Ove Myling: Och när M.S. fått sparken efter 15 omgångar kommer Ove ta över för att sedan få sparken efter 15 omgångar året efter. Så har det tyvärr varit i Brynäs de senaste åren efter Bulan. T.o.m jag skulle tycka att det var genant och obekvämt om detta skulle inträffa. Låt Molin sköta ungdomsverksamhet, det tror jag han skulle kunna bidra med en hel del.

"Många har en bild av att vi ska göra en hemvävd satsning i spelartruppen. Hur ser du på det?

— Vi kommer alltid följa Brynäsare som vi fostrat här och som är ute i Europa, Nordamerika eller andra klubbar. Om det sedan leder till att vi skriver kontrakt med dom eller inte är en helt annan sak.

*Hockey är en färskvara – och vi kommer inte plocka hit någon på gamla meriter.*

Men känner vi att det är en Brynäsare som vi känner kommer hjälpa oss så tycker vi absolut att det är ett plus i kanten. Då vet vi vad han står för och han vad vi som förening står för. Däremot tittar vi knappast bara efter tidigare Brynäsare, vi tittar efter alla spelare som kan hjälpa oss att bli bättre."

Om det nu blir Molin, så hoppas jag verkligen att dom går efter samma riktmärke där som gäller för eventuella spelare. Att han anses vara the best BIF can get.

Detta är inget personligt mot Molin från min sida.
Får han jobbet, så önskar jag honom välkommen och lycka till.
Men jag hoppas då också att det är av rätt grunder han får jobbet, och inte pågrund av kompispolitik.

Ove Myling:
De allra flesta är nog överens om att Bengtzens lagbygge var felbalanserat. Jag ville bara belysa att det kanske inte var så stora skillnader på resultatet vi nådde och vad som skulle behövts för att skramla ihop lite mer poäng.
På forumet är det många som drar så stora växlar av resultatet. "alla skall bort"... oavsett om Brynäs har dom pengarna eller ej.
Säger det igen... lite vassare andralina hade gjort stor skillnad... Då är ju den stora frågan, skall vi byta bort hela laget i det läget?

Det som är lite intressant är att det har läckt ut "ett" namn på en eventuell 3dje tränare.
Surprice surprice vem det är.

Konstigt att det inte finns några andra rykten alls om någon annan tänkbar kandidat.(om det nu finns någon vill säga)

Det är väl troligen jag som är ute och cyklar i mörkret utan pannlampa, som finner detta åtminstone lite märkligt.

SnowKing: fast Brynäs har kommit 10:a dom senaste fem åren (ink årets elfteplats) med undantag för bulans magiska säsong för något år sedan.

Tittar man några säsonger i rad inser man att placeringen inte är en slump eller beror på enstaka detaljer.

Det många, dom som vill ”sparka allt”, inser är att stor förändringar måste till för att Brynäs verkligen ska lyfta i tabellen.

SnowKing: Andrakedjan hade ju potential, Kousal öppnade superbra, Jensen hade man väl hoppats skulle komma tillbaka till gammal form. Men man sköt ju tyvärr sig själva i foten när man gav Kristo foten. Den enda spelaren utanför förstakedjan(Gunde och Söderström) som besatt nån sorts kreativitet.

Ove Myling: Precis, det handlar om hur föreningen sköts.

Kolla bara på vad Färjestad gjorde för ett par år sedan när dom gjorde en dålig säsong.

1 dom ställer krav och nöjer sig inte med dålig tabellplacering.

2 dom städade ur organisationen ordentligt.
Med andra ord agerade man handlingskraftigt.

{8656}: Och nu ett tag senare så har dom stora chanser på ytterligare ett Guld, tyvärr....

{8656}: men framförallt hade FBK en sjuhelsikes ekonomi för att renovera föreningen.

Mattson: Och då kan man ju fråga sig hur det kommer sig att dom har en god ekonomi?

Jo förmodligen för att man gör någonting bra.
Som att kunna bygga vidare på en bra sportslig och ekonomisk säsong.

Är inte ute efter att såga Brynäs, jag menar bara på att vissa lag kanske inte hade nöjt sig med att prenumerera på 10e platser.

Har man en uttalad målsättning om att vara ett topp 6 lag och man blir 10a mer regel än undantag så kan man ju se det som ett misslyckande.

Håller tummarna för att Brynäs kan få skutan på rätt köl igen.

{8656}:
Weigel har show på hovet. Ser riktigt bra ut. En spelare som vågar ta för sig både på och utanför plan. Kan bli en profil för SHL. En bättre version av Jämtin. Hoppas Dacke/Sundlöv har lagt ett bud.

Ersson Eriksson

NY Bertilsson
NY NY Rödin

Söderström Kilström
Boqvist NY Danielsson

Norin Andersén
Wännström Weigel Zetterberg

Ersson NY
Rohdin Blomqvist Forslund

(Alcén, Asklöf, Solem)

Man kan ju tycka att Brynäs behöver rensa både lag, ledning och kansli utan att håna, svartmåla och göra sig lustig över föreningen man säger sig stötta. Saklig kritik oavsett ståndpunkt får ju respekteras.

{8656}: Finns inget som talar för att Brynäs ska kunna göra samma resa. Taskiga ekonomiska förutsättningar i regionen, intresset på hemmaplan relativt svagt, litet hockeydistrikt. Knappast en slump att föreningen högst slumpmässigt besöker övre halvan av tabellen år efter år.

Pettisbif: Varför skulle Weigel gå till Brynäs om AIK går upp?

ellis: Tycker personligen att AIK har klart bäst trupp i Allsvenskan, men i skrivande stund talar mycket för att de kommer torska mot Oskarshamn. Då blir det betydligt svårare att nå SHL.

Mattson: Nej såklart att man hoppas innerligt att Brynäs är på rätt spår gällande föreningen och
3-års planen. Det är lite upp till bevis säsongen som kommer, men det är ju spännande tider.

Om allt klaffar, så kan ju Brynäs självklart bli ett topplag på sikt.

Det som jag tror är viktigt är ju hur man på bästa sätt tar till vara på och bygger vidare på en bra säsong likt 16/17. Då hade väl Brynäs väldigt god ekonomi vad jag förstår.

Pettisbif: 0-3 IKO och SHL-pamparna river sitt hår!

{8305}: bra! Större chans att Timrå stannar kvar!

« · 1959034 · »