Brynäs IF

705145 inlägg · 7953 ämnen

Växjö - Brynäs IF 17-10-2020

« · 2091366 · » Till forumet


Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
KalleTeodor: Finns det något belägg för att Brynäs fjärdelina ofta spelar mot motståndarnas förstakedja? Låter vettigt att motståndarna försöker coacha fram det, men inte att det sker när Brynäs byter sist. Fjärdelinan är ju den sista linan man vill ha inne mot motståndarnas bästa.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Detta ska bli intressant.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Peja: Bra jobbat där Peja! :)

Du har inte mycket till övers för vår fjärdelina. Jag hajar!

Men ang Corsi för en fjärdelina vars uppgift i många fall blir att spela mot motståndarens bästa formation så är det givet att de kommer att få en dålig Corsi. Det handlar i mångt och mycket att jobba i egen zon för att tillåta skott från rätt ställen. Att de skulle dominera spelet mot de bästa spelarna i motståndarlaget är väl ganska naivt? Deras viktigaste uppgift blir att inte släppa in mål, lyfta ner spelet i motståndarzon och få till en blockering. Det ger ingen vidare Corsi.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
KalleTeodor: Det som du argumenterar om, alltså hur spelet har sett ut och vart fjärdekedjan har lokaliserat spelet, är ju precis sånt som corsi talar om mycket bättre än +/-. Så där tycker jag att ditt resonemang fallerar.

Jag bedömer inte spelare bara utifrån den här säsongens prestation. Den tydliga trenden är att t.ex Alcén har riktigt dåliga underliggande stats oavsett omgivning och tränare. Då måste man väl ändå dra slutsatsen att han är den gemensamma nämaren och inte bara leta efter alla tänkbara orsaker till statsen förutom just det? Förstår att det är svårt att kritisera en så sympatisk och skön spelare som Alcén men hans individuella kvalitéer håller ju inte SHL-klass. De argument som oftast framförs kring varför han spelar är hans hjärta och passion, men det är som sagt inte hållbara argument på SHL-nivå. En spelare som Adam Pettersson är bättre än honom på precis allt.

Det jag menar med fjärdekedjan och corsi är att corsi naturligtvis inte säger allt, men man kan inte bara vifta bort om en hel kedja har sämst corsi av alla ordinarie spelarna i hela ligan. Jag upprepar, i hela ligan, och inte bara i Brynäs. När jag kollar på gamla laguppställningar över framgångsrika Brynäsupplagor tycker jag att man kan konstatera att dagens fjärdekedja inte hade platsat i de upplagorna, men att t.ex dagens förstakedja håller tillräckligt bra klass.

Sedan finns det fler brister i dagens trupp, men jag står helt fast vid att hela fjärdekedjan skulle behövas bytas ut.

Angående juniorer - det är ett svaghetstecken för dessa kullar att Solem och Birgersson blev de som fick SHL-kontrakt. Nu är de visserligen inte längre juniorer, men det här är ju uppenbarligen(?) unga grabbar som skulle behöva spela i allsvenskan i några år och därefter eventuellt återkomma till SHL: Genom åren har många betydligt bättre juniorer inte fått SHL-kontrakt och istället gjort karriärer i Allsvenskan och i vissa fall div1. Jag kollar på juniorer individuellt, inte som kollektivt, så köper inte argumentet att man ska tycka det är kul att de spelar i SHL bara därför att de har gått hockeygym. Det hade varit roligare att ha spelare som håller måttet på deras platser.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Peja: Kan börja med att konstatera att vi har lite olika uppfattning i denna fråga men också en del åsikter som överensstämmer.
Helt kort om +/- så anser jag att Corsi för en fjärdelinaspelare är ungefär lika dålig statistik som +/- för en spelare i förstalinan speciellt om du spelar med 2 rookies. Som den kanske kunnigaste skribenten på detta forum så borde du första varför tycker jag.
Spelmässigt så tycker jag att Alcén som många andra spelare underpresterade stort förra året. Jag tycker dock att det sett bättre ut hittills i år och vid flera tillfällen så har fjärdelinan flyttat upp spelet och snurrat på bra i motståndarzonen. De har förvisso fastnat i egen zon flera gånger också men det har även alla de andra kedjorna gjort.

Det är klart att det vore att föredra att vi hade bättre spelare i en fjärdelina men det är inte det som är vårt största problem anser jag. Jag gillar också att vi ger egna produkter chansen (vilket jag vet att du också gillar) och kanske det på sikt innebär att vi kan få snurr på juniorverksamheten igen. Dessutom så finns det ju alltid en chans att yngre spelare tar steg under säsongen vilket brukar vara viktigt för oss om vi ska nå framgång.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Huss:
Jaedon är inte svag defensivt. Iaf inte i år!
Kolla hans jobb över hela banan nästa match. Grym på backcheck i år.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben: Eventuellt Birgersson och Jaedon beroende på hur säsongen utvecklar sig.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Charles: Han säger väl det dom flesta andra tycker; förläng inte ett enda utgående kontrakt (förutom Ersson men han drar väl till NHL).
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Charles: Det handlar om Brynäs utgående kontrakt (11 stycken) och vilka som hänger löst.
Expressen premium har jag haft i typ ett år utan att betala en spänn så det kan du testa. Ta en gratis provperiod, säg upp direkt samma dag och teckna sedan nytt när perioden går ut. Du kommer att få erbjudanden om gratis premium i två månader så kör på det sen. Upprepa vid behov.

Inga överraskningar i artikeln.
Spelare med kontrakt nästa säsong:
Viktor Andrén, målvakt – 21/22
Kristofer Berglund, back – 21/22
Tom Hedberg, back – 21/22
John Nyberg, back – 21/22
Marcus Björk, back – 21/22
Simon Bertilsson, back – 23/24
Johan Alcén, forward – 21/22
Patrik Berglund, forward – 21/22
Nicklas Danielsson, forward – 21/22
Daniel Mannberg, forward – 21/22
Emil Molin, forward – 21/22
Adam Pettersson, forward – 21/22
Greg Scott, forward – 21/22
Linus Ölund, forward – 22/23
Anton Rödin, forward 23/24
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Charles: Det är nog bara rent click bait. De vet ingenting nytt tror jag.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Lemp: Jonas Johansson har jag alltid gillat och det var han och inte Sandström som vi borde ha satsat på en gång i tiden.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Aldrig varit frestad på expressen premius förens idag. Någon som har och kan teasa om adam har någon saftig nyhet om truppen?
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Carlo: Det är väl ganska förståeligt att det tar lite mer tid för Rödin och Scott att komma upp i kapacitet.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben: Allt hänger nog lite på prislappen. Kan man få ett rea-kontrakt med anledning av term och pandemin så kanske det är värt. Annars tror jag man kommer kolla på Jonas Johansson som varit i nordamerika den senaste tiden. Ännu en gävlekille som är billigare.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Peja: det var lite trögt för Anton att komma igång förra säsongen med om ja inte minns fel!
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Peja: Fjärdekedjan har dessutom begränsad speltid och matchas mot de sämsta i det andra laget och sen matchas de inte direkt i viktiga lägen i matcherna heller. De går in och kör sin igelkott ibland och visst, det blir inte så många mål i baken kanske men det är alltid en tidsfråga tills det blir det men det undviks ofta för att de lämnar isen med ett tek i egen zon.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Johannes Hedberg: erssons Instagram och hans vänner la upp mycket på Samuel. Han verkade ha kul
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
KalleTeodor: Jag ser det över lite längre tid. Vi vet att Anton Rödin är en fantastisk spelare. Vi vet att han kan vara bättre. Förra säsongen hade han vassa stats. Han levererar fortfarande poäng. Typ Alcén har däremot haft katastrofala underliggande stats i flera år nu, det vill säga har det ingenting att göra med skador eller form, han håller helt enkelt inte måttet. Sen, om man bortser från all statistik och kollar på matcherna, är det ju ärligt talat väldigt ofta uppenbart att han inte hänger med i tempot, alldeles för ofta steget efter motståndarna.

Tycker dessvärre ditt resonemang om +/- blir väldigt konstigt när du menar att det generellt sett är ett svagt verktyg för att mäta en spelares prestation, men menar samtidigt att det är relevant för Alcén & co. För mig låter det som en väldigt partisk vinkling för att hitta någonting positivt med deras stats. +/- kan ju inte vara irrelevant för en del spelare och relevant för andra, det är antingen relevant eller inte.

Håller däremot med om att fler parametrar hade varit önskvärt. Men vad tror du själv om man jämför typ förstalinan och fjärdelinan; vilka fixar flest utvisningar på motståndarna? Vilka etablerar mest spel i offensiv zon? Vilka lämnar troligtvis över till nästa lina med en tekning i anfallszon istället för tekning i försvarszon? Vilka tappar hela tiden pucken och vilka klarar av att behålla den inom laget? Om man bortser från +/-, corsi osv och bara tänker på hur det faktiskt ser ut när de är inne på isen.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Peja: Jag håller med dig om att +/- stats generellt sett är ett svagt verktyg för att mäta spelares prestation. Det finns ett antal relevanta invändningar mot dess användning vilket f ö gäller ensidig användning av nästan all statistik. Statistik måste sättas i sitt sammanhang och kompletteras med annan fakta och statistik för att vara relevant.
Det är dock inte helt galet att bedöma en spelare i fjärdelinan utifrån +/- eftersom det i de flesta fall är deras huvudsakliga uppgift att spela +/- 0. Men visst finns det en massa andra parametrar man måste hålla reda på som t ex om man tar en massa utvisningar, zonstarter etc. I min bok så är det dock en bra prestation om Alcén vid årets slut är +/- 0.

Och självklart är det så att det finns skäl till att vår förstakedja inte producerat som den ska. Men när du räknar upp orsaker till det så innebär det ju att du indirekt även håller med mig om att det är där problemet sitter.

Att jämföra med Timrå blir ju också lite tokigt just nu när de spelar med en förstakedja där sämsta spelaren hittills är Jesper Boqvist. Att Blomman skulle vara en förstärkning i vår 4:e lina håller jag dock med om men ekonomi och kontrakt är ju villkoren i denna idrott.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Johannes Hedberg: Elakartade rykten om spelare bryter dessutom mot forumets regler
"Du skall inte-Sprida elakartade rykten om spelare, ledare och skribenter."
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
HitTheLights: Ja, det tvivlar jag inte på. Det är hans intensiva festande jag fråga om källan till.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben: Då kör vi ett 2+1 år ;)
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben: Vi hugger
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Charles: Jag vet inte vad jag ska tycka. Å ena sidan är han en bra ersättare till Ersson, å andra sidan är jag sjukt trött på att ge långa och dyra kontrakt till spelare som är på nedgång.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben: skulle nog inte tacka nej, Fasth är rätt bra som 38åring exempelvis.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
KalleTeodor: Av de orsaker som Rodrigo redan har redovisat för så tänker jag inte dra några stora slutsatser av +/- statistiken. Då kollar jag hellre på corsi och avslut från skottsektorn, vilket ju lagen själva också kollar mycket mer på än +/-. Angående +/- så rekommenderar jag dig att ta en titt på Tommy Sjödins +/- under sina säsonger i Brynäs och reflektera utifrån det med frågeställningen om det verkligen säger någonting om spelarens prestation.

Däremot har förstakedjan naturligtvis inte varit tillräckligt bra i 5 mot 5, vilket också återspeglas i exempelvis corsi-statsen. Det är å andra sidan fullt naturligt, då Rödin missade hela försäsongen och Scott knappt har spelat. Självklart levererar de inte på sitt max under de förutsättningarna.

Alcén och de övriga jag kritiserar har haft otroligt dåliga underliggande statistik i flera år nu. Att de får istid i Brynäs beror på att truppen saknar bredd. Peter Andersson har inte bättre alternativ, och det är det jag kritiserar, och inte att de får istid. Att just Alcén och Solem blev kvar den här säsongen berodde ju knappast på deras prestationer 19/20 utan på att de har gällande kontrakt. Jag tror de flesta är överens om att Jacke Blomqvist är vida överlägsen dessa två spelare, och han är inte en av Timrås bästa spelare. Det ger en fingervisning om hur många allsvenska spelare som är bättre än Brynäs nuvarande utfyllnadsspelare.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Johannes Hedberg: enligt EP fyller han år 20 Oktober.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skagge: vad har du för källa? Har väldigt svårt att se att Brynäs skulle vara ok med att deras viktigaste spelare festar två dagar innan match.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
VPeja: Verkar som ersson fyller år idag ganska intensivt festande. hoppas han är redo att stå mot hv
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Rodrigo: Om bara resultat räknas finns det ingen anledning att diskutera runt någonting annat än tabellplaceringen.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
KalleTeodor: Då borde man kanske räkna in PP och PK i +/- också. Och straffar. Om man nu bara tycker att det är mål som räknas.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben:

Fast det är ju inte 80-/90-talet längre, när spelare över 30 var redo för "pension".
Spelare rent generellt både spelar och håller på längre numera.

Sen finns det ju allt för många yngre målvakter som väljer att slösa
bort sin tid på andra sidan Atlanten numera. Så det är ju ett begränsat
utbud bland yngre målvakter, som håller riktigt bra klass. Som då också
kan bli väldigt dyra i konkurrensen med andra klubbar.

Ett alternativ kan ju vara att försöka göra ett billigare fynd bland de yngre målvakterna.
Det kan ju bli både succé och fiasko. Nackdelen om det blir succé och målvakten är
tillräckligt ung, det är ju att målvakten försvinner över Atlanten säsongen efter.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Axle San: i andra andetaget ja, han tycker ju han är dubbelbestraffad eftersom han hängs ut med sin månadslön.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Rodrigo:

Det kan indikera att en av spelarna hittills räddats av målvakten.
Och att skillnaden minskar över tid.

Men det kan också indikera att en av spelarna är på isen då fler pucktapp
görs i anfallszon, som ger upphov till frilägen eller 2 mot 1 lägen.
Som målvakten har svårare att rädda. Och då är skillnaden logisk.
Och tappas pucken oftare i anfallszon när en av spelarna är på isen.
Då lär skillnaden bestå även över tid.

Att minska tapp av puck i anfallszon kan man bland annat åtgärda med att ...
... helt enkelt göra mål (givetvis det bästa)
... komma till avslut i anfallet, som tvingar målvakten att blockera pucken
... kontrollerat ta pucken ur anfallszon och börja om
... inte slå chanspass som kan ge farliga kontringar
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
bradberry: Vill vi ha en 33-årig Lindbäck på 3-årskontrakt?
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
magr: ”Jag antar att man i så fall värvar en målvakt till nästa säsong som ersätter Ersson.”

- Jag är tämligen säker på att Sundlöv försöker jobba in Lindbäck efter att Ersson dragit vidare... Pågår nog en dialog där...
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Axle San: Det blir verkligen skillnad när vissa spelare har en räddningsprocent på 97% medan andra har under 90%. Givetvis kan det ha med varifrån man släpper till skott men skillnaden ska fortfarande inte vara så stor. Det är exempelvis ca tio procentenheters skillnad på Alcén och P. Berglund, inte så konstigt att Berglund ligger på -4 då medan Alcén är på 0.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Rodrigo: jo jag vet. Nu finns det förslag på att sluta mäta matchresultat i gjorda mål och börja använda Corsi så det blir rätt från början... Det blir så missvisande när det är mål som avgör.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Axle San:

Viss statistik borde verkligen "förfinas" och delas upp i fler kategorier.

När det t.ex. gäller +/- så bör ju både insläppta mål i 6 mot 5 och gjorda
mål i spel 5 mot 6 räknas som egna "kategorier" inom +/-.

Sen finns det ju vissa "avarter" i +/- som t.ex. att man kan få en passningspoäng för
ett mål, men inte ett plus i +/- eftersom man hunnit hoppa in i båset när målet görs.
Likadant åt andra hållet. Tappar man pucken i anfallszon, och hinner hoppa in i båset
innan motståndarna hunnit göra mål på kontringen. Då slipper man minus i +/-.

Likadant i statistiken för mål som gjorts i numerärt underläge.
Där borde mål som görs i 4 mot 6 räknas i en egen kategori.
För det är ju en viss skillnad att lyckas göra mål "på riktigt"
i numerärt underläge, när motståndarna har en målvakt som
ska passeras. Än att dra iväg en rensning i tom bur.

Sen finns det ju en grej i t.ex. statistiken på stats.swehockey
som är mycket märklig. Mål i förlängningen räknas in bland
mål gjorda i spel 4 mot 4, i stället för 3 mot 3. Så det är ju
svårt att se hur bra/dåliga lag är vid spel 4 mot 4.

Det var väl några säsonger sedan de förbättrade hur målvakternas
räddningsprocent räknas, och inte längre räknar med straffläggningen.
Där det i början var så att det förlorande lagets målvakt fick ett insläppt
på ett skott räknat i målvaktsstatistiken.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Zappaholic: Jag måste försvara Lias här, han grinar inte i Expressen, han förespråkar dessutom offentliga löner och bilen skulle han sälja ändå.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Rodrigo: fast å andra sidan låg alla i Brunäs på plus i +/- så skulle nog laget gå bra också.

Skämt å sido så är det en ganska kass statistik och den påverkas förutom av istid, tur, med och motspelare också av hur tränaren matchar spelare. Vilka spelar när en ledning skall hållas eller när det skall jagas mål eller när det står och väger i en match. Meningslös statistik.
Låst ämne


Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
spolaisen: Sundlöv tror också att han försvinner efter säsongen. Varför skulle Andrén ta förstaspaden? Jag antar att man i så fall värvar en målvakt till nästa säsong som ersätter Ersson.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Zappaholic: patetiskt av Lias. Han rår inte för att han tjänar mycket, men då ska man fan inte snyfta för en bot. I synnerhet inte när det var en så ful tackling.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Huss:
Vi får hoppas Ersson blir kvar, trots Petter Rönnqvists lovord i C-more, möjligen unnar inte Rönnqvist Brynäs att ha tillgång till Erssons kvalitéer..
Trist om Andrén måste axla förstaspaden, en ovan roll för honom..Då han haft andrarollen i Växjö efter Viktor Fasth...
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Zappaholic: sådan son sådan NEJ!!! inte mycket från farsan alls faktiskt! Vinnarskalle men som så många andra hockeyspelare fostrade i en extremt grabbig miljö och då blir det som det blir!!

Mike.F
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
munkas: Fast all statistik du nämner är ju summativ. Om nästa match säger den inget.

Jag ser den statistiken som ett verktyg och hjälpmedel att försöka rätta till det som inte är bra
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
dAVydov: Ganska säker på att klubben är ruskigt missnöjda med statistiken, vad de än säger utåt.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
spolaisen: Någon nämnde Sperrle-vibbar i ett tidigare inlägg. Hua...
Låt oss hoppas att det inte blir så.
Låst ämne

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Huss:
visst bland och ge i förstalinorna,,,,,,,,,,,backarna vi har idag fixar defensiven i första hand ihop med Ersson, som spikar igen,,,,,,,,,,,,sök ny andremålvakt, en som inte står på knä långt innan skotten går..............
Låst ämne

« · 2091366 · »