Luleå HF

SHL · 117829 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Berguv 4

Nu var det dags för Berguven att vända hemåt igen och nästa klubb blev allsvenska Oskarshamn där han 2009-2010 dessutom skulle få Tommy Salo som tränare.  Det blev ett gott år för David. Han delade spade med Linköpingslånet Axel Brage men ju längre säsongen gick desto fler matcher fick David ta spaden och kan levererade ett jättefint vaktande året igenom. Kommer bland annat ihåg att jag på hösten tog fram en tabell över samtliga 120 vakter i de tre högsta divisionerna i landet för %SVS dvs hur många % av skotten vakterna räddade . Den tabellen toppades av David Rautio Berguv, Oskarshamn med 94,74% räddningar då.

Den tabellen och annat för den som är intresserad av sådant kan följas i den tråd på Svenska Fans där vi punktmarkerade Davids år i Oskarshamn 

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/lhf/tradforum.aspx?thread=10229

Speciellt imponerad var tränaren i det Almtuna som det året gjorde succé med ett nytt spelsystem. Vi gjorde en fin match, men förlorar när de har en sådan vakt, menade tränaren, som hette Jonas Rönnqvist. David slutade som en av allsvenskans vakter, fast han spelade i bottenlaget Oskarshamn, men det fanns hög standard av vakter i det årets allsvenska som skulle komma att nå högre serier: Viktor Fasth, Mark Owuya,  Joacim Eriksson, Joakim Lundström, Patrick Galbraith, Oscar Ahlsnefeldt, Micael Andersson, Pettersson-Wentzel, Gusten, Micahael Zajkowski, Daniel Sperrle,

24 år gammal hade David Rautio Berguv utvecklats tillräckligt i förskingringen. Luleås nye tränare Jonas Rönnqvist och sportchef Osten Bergström hade bestämt sig. Nu är det dags för David Rautio att komma hemJ

Och sedan dess har David blivit i Luleå och spelar nu sin tredje säsong i rad för oss. Mönstret har varit detsamma. Luleå går in i serien med två vakter: David Rautio samt första året Anders Nilsson och andra-tredje året Johan Gustavsson. Och Rönken varvar vakter, låter de oftast stå varannan match medan mediadrevet ylar så kan man inte göra juh! Som regel har de hävdat att Rautio ska ta båsdörren och de andra ska satsas på, men Rönken har blivit sin idé trogen. Faktum är att Berguven nästan regelbundet varit lite bättre än den andre vakten under hösten fast till våren har den andra ofta växt ut och tar över fler matcher. Ser man på statsen för de åren finner man att

2010-2011 blev Anders Nilsson nr 1 och Rautio nr 4 bland 35 vakter i Elitserien och Anders stod 31 matcher, David 24.

2011-2012 blev Johan Gustafsson nr 2 och Rautio nr 4 bland 29 vakter i Elitserien, JG stod 29 matcher, David 27.

Och 2012-2013 har ju bara gått en dryg tredjedel. JG har stått 9 matcher, David 10 matcher. JG är nr 4 i Elitserien bland 25 matcher, David Rautio är nr 1.

Och i år har David lyckats över all förväntan. Ser man till stats har han alltså i detta nu imponerande 0,98 GAA dvs han släpper i genomsnitt in mindre än ett mål per match! Och han har räddat fantastiska 95,73% av de skott han fått på mål! Dessutom har han hållit nollan i  3 av 10 matcher och faktum är att om han håller nollan åtminstone inledande 16 minuter i nästa match har tar spaden kommer han att slå inoffciellt elitserienivå på hur många minuter i rad en vakt hållit nollan. Inofficiellt, eftersom de vägrar räkna rekord för vakter som inte står varje match vilket innebär att de flöesta lag, som liksom vi, numera varvar, inte kan sätta de vaktrekorden. Förstås en historisk kvarleva som kommer att ändras. 

Berguv 3

Men framgången blev motgången.

Säsongen 2004-2005 var den säsong då NHL hade lockout och elitserien kryllade av NHL-spelare. I Luleås A-lag var förstemålvakten Kristian Antilla, en vakt som ibland gjorde kanonmatcher men ofta gick av under uppvärmningen av orsaker som förkylning i strumpan och liknande. Luleås tvåa Gusten Törnqvist gick dog in och visade sig stabilare än Antilla. Men det oskickliga tränarparet jesse och kompanjon skötte vakterna usel. Den som borde stå en match, fann sig regelbundet bänkad och vice versa och osäkerheten spreds bland våra vakter som tappade form och insatserna blev allt sämre. Då köpte man in en NHL-Målvakt! Hurra! Och jag, som skänkt klubben pengar öronmärkta för att ge Martin Brodeur ett bud hoppades på det bästa. Men man fick Emmanuel Fernandez, en vakt som levererade på Antilla-Gusten-nivå. Shit!

Samtidigt hade vi ju bland A-junisar en 19-årig vakt som gjort kanon-succé och allt fler ropade krav på att låta David Rautio ta förstaspaden för Luleås A-lag mot de NHL-späckade motståndarna. Till slut kunde de inte stå emot och David plockades bort från A-junisarna och sattes in i A-laget. Väl där fick han dock bara ta båsdörren och spelade bara 20 minuter i Elitserien, men tappade alltså all matchträning under hela våren…jag var visserligen på plats när han debuterade och det var stort, men anser överlag att vi slösade bort hans utveckling där: få vakter utvecklas av att öppna och stänga en båsdörr under ett halvt år…

Nästa säsong 2005-2006 värvade Luleå duktiga Tero Leinonen från Mora och Berguv behölls som tvåa. David fick chansen 14 matcher under säsongen och klarade sig hyggligt. Helt OK för en tjugoåring ansåg vi de flesta och nu kan det bara fortsätta och bli bättre.

Men det skulle bli värre….

Säsongen 2006-2007 ville man ta upp Mattias Modig i A-laget sedan han lyckats utmärkt året innan hos A-junisarna. Men samtidigt ville man ha kvar Rautio, och även Leinonen. Lösningen blev att man gjorde upp med Bofors att de fick låna en av våra två reservmålvakter hela säsongen. Först fick de låna Rautio, sedan skulle det bli Modig. Och i vårt A-lag skulle Tero stå mest. Men Teros fru längtade hem och Tero underpresterade. Modig fick chansen och lyckades bättre. När det var dags att switcha Rautio-Modig med Bofors var det en helg då man i princip åkte ned för bytet, men huxflux ändrade sig Luleå och menade att ”vi kan inte släppa vår förstemålvakt, ni får behålla Rautio”.

Det där agerandet retade upp Bofors. Samtidigt var det årets Bofors ett lag i kaos av en massa skäl. Och Bofors är en klubb som inte liknar någon annan. Dels är man galna ungefär som närliggande Warulfven, men dessutom är man alltid i luven på allt och alla och speciellt varandra. Rautio är kass, menade man och körde hellre med reserven.

Ett förlorat år för David.

Säsongen 2007-2008 gick David till Almtuna. I Almtuna hade Gusten Törnqvist året innan gjort succé och värvats tillbaka till Luleå att dela spade med Modig. Det årets Almtuna hade problem och gick dåligt. De varvade vakter som Anders Lindbäck, Stefan Riddervall m fl  men när man också kickade tränaren och tog in Boorken gav han Rautio spaden och David levererade ett antal kanonmatcher i rad och hyllades stort. Säsongen slutade så där mitt emellan.

Året efter valde David att lämna Sverige och gick till Lillehammer 2008-2009 och där fann han äntligen en klubb som för första gången sedan juniortiden satsade på honom. Spelet gick allt bättre och när säsongen var över utnämndes han till Tippeliggans bäste målvaktJ

Vägen tillbaka kunde börja!

Berguv 2

Kanske det finns folk som inte kan Berguvens historia så en kort sammanfattning kan vara på sin plats.

Delvis här det samman med Daniel Larssons, så vi tar det också. Boden-Daniel slog igenom som B-junisstjärna i Sverige och gick till Luleå Hockey. Under ett år vaktade han vårat B-junismål de flesta matcherna, men lyckades faktiskt inget vidare. Några matcher fick en yngre pojke vid namn Mattias Modig vakta målet och han lyckades bra mycket bättre än Daniel. Nästa år tog Daniel åldersklivet till A-junisar och tanken var att han skulle dela spade varannan match med David Rautio som redan var där. Tränare för A-junisar var Mattias Modigs farbror. Daniel lyckades inte heller där utan David var mycket bättre. Under de första 9 matcherna fick Daniel ta 3 matcher, David 6. När David sattes upp för förstaspaden i tionde matchen blev Daniel förbannad och åkte direkt hem till Boden.

I efterhand har Daniel Larsson förklarat på olika sätt att han avskyr Luleå Hockey. Han brukar sammanfatta det så här: ”Jag gick till Luleå men det var en tränare som inte gillade mig av något skäl och jag fick bara spela en match så jag lämnade föreningen och vill aldrig tillbaka.” Gång efter gång har han ljugit om det där och vi har ledsnat på hans agerande. Det är alltså bara skitsnack. Sanningen är den att han gick hem till Boden som efter ett år gick i konkurs och försvann, liksom mycket i Boden – sjukhus, miltären, etc – försvann under några år som följd av en annan utveckling, men i Daniels och andra gröna ögon var allt fel Luleås. En annan grej med Daniel är att under alla säsonger då han lcykats har han tagit åt sig äran, men de säsonger han misslyckats – vilket är lika många – uttalar han alltid att ”det är tränarens fel”. Lite trist stil.

David Rautio tog alltså förstaspaden hos Luleå Hockey och som han tog den. Säsongen 2004-2005 började han storstilat.

I en försäsongsturnerning för småkronorna hade dåvarande kronorkaptenen, Torgny Bendelin, Heino-Lindberg som favorit men han lyckades sådär. I finalmatchen mot då riktigt ruggiga Finland lät han reserven David Rautio ta spaden. Och matchen blev ungefär så här: Finnarna vinner skotten med typ 55-15 men förlorar matchen med 0-1.

A star is born.

I högstaligan för A-junisar inledde Rautio i fyra första matcherna med att mot Västerås, Linköping, Rögle, och Malmö (mest bortamatcher) få hela 101 skott på sig. Och rädda 100. En stats på GAA 0,25 och %SVS>99%...

Vilket genombrott!

Men Torgny Bendelin hade fortfarande Heino-Lindberg som favorit. Till Junis-VM som lirades 2004-2005 i USA fick dock Berguven komma med som reserv. Det här var härliga tider som vi Luleåsupportrar följde live nattetid.

Första matchen stod Heino och Småkronorna slog Tyskland med 6-0. Torgny lät Heino-Lindberg stå även nästa match, mot Canada men när Sidney Crosby satte 6-1 på Sverige 21 sekunder in på tredje period fick Berguven komma in. Canada öste på mot ett uppgivet Sverige men fick bara in två ytterligare puckar bakom David som gjorde en utmärkt insats. Därefter mötte Sverige Finland i en viktig match för att ha kvar chans till slutspel, och Bendelin satte åter in Heino. Sverige dominerade stort och ledde matchen med 4-1 efter två perioder. Men i tredje silade heino-Lindberg in 4 baljor och vi fick stryk med 4-5.

I det läget återstod bara en match för Sverige. Vi skulle möta det topptippade ledarlaget, starka Slovakien i avslutningsmatchen och vi ansågs chanslösa. Bendelin lät Berguven ta spaden. Och han spikade igen. Slovakerna tryckte på matchen igenom men Berguven var formidabel och Sverige vann matchen med 3-0. Småkronorna var i kvartsfinal!

Vi mötte USA i kvartsfinalen och äntligen fick Rautio ta förstaspaden. USA hade ett bra tryck på Sverige men efter två perioder låg vi bara under med 2-3. I tredje kom Usa ut som vilda vargar och perioden utspelades i stort sett framför det svenska målet. Fyra minuter in på perioden fick USA in 2-4 och Bendelin bytte in Heino att ta de avslutande drygt 15 minuterna.

I det läget toppade David Rautio Berguv målvaktsligan i junis-VM med bästa räddningsprocent och minst antal insläppta per match.

Efter tre minuter i målet släppte Heino in 2-5 och åkte direkt för att byta. Han ville inte stå mer och BENDELIN SATTE IN BERGUVEN IGEN! Har någon varit med om något liknande? Efter att ha givit järnet i drygt två perioder under stark press, blivit utbytt, släppt fokus, knäppt av sig en del av skydden…bli inkastad igen?  Helt sjukt, helt uppgivet, småkronorna hade lagt av och tog utvisningar. Det kändes som 6 mot 2 resten av matchen och US pepprade in tre baljor till och vann 2-8.

Sista matchen förlorade vi mot finnarna med 3-4 och David stod.

Sammanfattningsvis slog David igenom nationellt och internationellt som 19-åring 2004 och med en högre kompetens och hantering av Sorgny Bendelin, som var så lat att han bara täckte junismatcher inom bilavstånd i Sörmland, kunde det ha gått t o m ännu bättre.

BERGUV 1

Och idag är det dags att avhandla David Rautio Berguv. Jag har ju gillat alla våra egna vakter men speciellt Berguven vilket beror på att jag väntat på Myllys arvtagare och den unge Berguven när han peakade som junisvakt var helt klart en vakt i Myllysstil, med en inställning att när han givit sig fan på att låsa en match var han beredd att göra allt som krävdes för att freda målet. Numera är ju vakter gärna två meter stora men mindre vakter som Myllys och Dominic Hasek eller för den delen David Rautio var tvungna att vara ännu bättre och som elitgymnaster hantera alla puckar, jämfört med två metersmän som mer ”står rätt” bara. Under senaste årens utveckling tycker jag att Rautio tagit till sig Hentoträningen och lärt sig det som Hento var bra på: att läsa spelet i förväg och finna exakt rätt plats att ställa sig på och hur. David har efter tiden som junis blivit alltmer sådan att han söker rätt position mer än att han letar efter omöjliga räddningar, men nu börjar han bli så perfekt i att läsa spelet och ta position att med den tryggheten kanske också den tidiga Rautio kan blomma ut också. Och då blir han Myllys verklige arvtagare.

Myllys hade ju båda dessa sidor: han läste alltid spelet perfekt och mycket bättre än motståndarna. Han agerade i grund och botten så säkert och stabilt att det såg så extremt enkelt ut när han lade ut plocken på rätt plats innan skytten ens laddat. Och när någon bröt igenom fri över blå och bara tittade ned en bråkdel av en sekund på var han hade pucken fann han att Myllys under den bråkdelen kommit ut 6-7 meter och växt från en liten vakt till ett jättemonster och målet fanns inte ens längre synligt. Men med detta grundspel fanns också de omöjliga räddningarnas vakt när det behövdes, en spade, en plock, ett ben, eller vilken del som helst var plötsligt just där skottet skulle läggas in i det tidigare helt öppna målet.

Min tro är att David Rautio nu lyft sitt vaktande till det perfekt stabila men faktiskt att han också kan komma att bli ännu bättre än han är nu – när han toppar alla statslistor för elitserievakter. Hans stabila vaktspel har växt fram i flera år nu och i år är han mogen och har tryggheten att ta den ännu längre. Tidigare något osäker och försiktig tar han nu för sig och visar vem som bestämmer: en helt avgörande inställning för en vakt, och Rautio har tagit detta steg och lyckats. Allt detta visar att han håller på att utvecklas klart som vakt och den här förmågan kommer han aldrig att tappa.

Men jag tror faktiskt att han kan bli ännu bättre. Han har talangen och vaktbegåvningen inom sig och den kan få chansen att blomma ut under år som följer. Kom ihåg att han faktiskt bara är 27 år – inte mycket för en vakt – och kan ha tio ännu starkare år framför sigJ

Min syn på Luleå Hockeys vakter från Myllys och framåt är att när Jarmo Myllys lämnade Luleå Hockey lämnade han också sin förstaspade Excalibur djupt nedstucken i en stor klippa utanför Delfinen. Sedan dess har den ene efter den andre försökt dra ut spaden men den har hittills suttit fast. Men Berguven kan bli den som slutligen drar ut och behåller Myllys förstaspade.

Med det sagt är det självklart att jag haft även våra andra vakter i mitt hjärta och speciellt imponerande är Anders Nilssons snabba genombrott och när Grizzly fick glida in på isen och greppa Islanders förstaapade var ett enormt fint ögonblick. Men Grizzly har en nya tidens vaktstil som delvis bygger på att han är så stor, medan Rautio är mycket närmare att bli en Myllys-vakt.

Av de skälen har jag punktmarkerat David sedan han var junior. Följt honom i inlägg, öppnat speciella trådar om honom i olika Forum och sett honom i de matcher jag kunnat varhelst han spelat. Folk har undrat om det berott på annat: är jag släkt med honom kanske, känner jag familjen eller något? Svaret är nej. Den enda koppling jag har till Rautio är att jag som supporter till Luleå Hockey glatt mig åt hans framgångar och hoppats på det bästa för honom även under de år i förskingringen då det varit jobbigare för David och han fått kämpa för sin fortsatta utveckling som vakt från Luleå.

Men folk kan tro annat och tycka det är knepigt att man bryr sig så. Kommer ihåg för några år sedan på Svenska Fans när en LuleåFans-representant ilsknade till på mig i en matchtråd när vi följde Luleå-Södertälje och jag ”lätt irriterad” kommenterade att Luleås målvakt Mattias Modig då hade släppt in mål på typ femte friläget i följd. Mattias form kunde gå upp och ned, men där hade han en streak då han totalt saknade självförtroende att stå emot ett friläge och det var trist att se. Den där representanten blev skitsur och började trakkasera mig för att jag på helt annan plats under ”övrig hockey” hade en tråd där vi följde Rautios karriär som då tagit honom till Allsvenska Oskarshamn. ”Rautio är en medioker målvakt. Allsvenskan är hans nivå. Det finns inte en chans att han ska ta plats i ett elitseriemål i framtiden” menade representanten. –Det är nog inte otänkbart att han lyckas, svarade jag. Och representanten blev så skitsur att han slutade skriva på Svenska Fans.  Vakter betyder MYCKET för oss som håller på Luleå Hockey…

Faktum är att jag lagt beslag på hans tröjor också. Såvitt jag vet finns det fem originaltröjor som David Rautio burit under match i Luleå Hockey som varit ute till försäljning. Tre av dessa köpte jag direkt. En fjärde köpte någon annan men jag kunde i efterhand köpa den av denne. Så de flesta har jag och de hänger bland annat på väggen i mitt arbetsrumJ

Koskenkorvakuppen går mot sitt slut, skönt det. Snart börjar verkligheten igen och vilken start sedan: Luleå Hockey åker ned till Skellefteå för en efterlängtad toppmatch mot Schtaan, som har revansch att kräva sedan de torskade i inledningen av elitserien mot oss i Delfinen.

Onödiga och långa uppehåll, som skulle man under sex tvingas göra en powerbreak då och då för att typ svara i telefon och hantera en telefonförsäljare som inleder med en trettiosekunders första mening…

Skit samma. Tiden kan ju avrundas med att ta upp det som ändå måste tas upp: David Rautio Berguv. Dags att skriva ihop bakgrunden upp till det aktuella läget. Så kan vi bygga på det under säsongen.

Inledningsvis är målvakter mitt största intresse bland hockeyspelare. Så har det alltid varit, ända sedan jag själv dels vaktade, dels spelade ute. En väldig skillnad på de olika uppgifterna.

Som utespelare sitter man i båset större delen av matchen och går in korta pass där man kan prestera men de flesta passen märks inte så mycket vad man gör. Och man kan vara rätt osynlig under de flesta passen men gör man något riktigt bra några pass får man ofta betyget utmärkt ändå. Man ska göra rätt grova missar av indian- eller annan typ för att bli riktigt klandrad. De flesta kommer t o m undan med att gå ut och smålata sig och t ex skita i att göra sitt jobb, t ex åka skridskor eller tackla och i stället stå och vila och haka folk med klubban för att sedan skälla när man blir utvisad och – komma undan med det! Tack och lov är det numera ovanligt i vår klubb.

Men en målvakts uppgift är helt annorlunda. Man vaktar matchen igenom och de enda vilopauser man får är efter avblåsning. Och minsta misstag blir överjävligt synligt och vevas gärna fram på storbildskärm för att man riktigt ska skämmas. Här kan man leverera 60 minuters perfekt match – med undantag för ett agerande under en bråkdels sekund – och händer några sådana under match kan man bli kallad såll, förföljas av klander på nät och IRL.  Inte sällan ser det ut som att det blir mål för att vakten gjort misstag men den som kan hockey bättre kan se att misstaget var en direkt följd av att en back inte gjorde sitt jobb, som vakten måste räkna med, och därför är det egentligen inte vakten utan backen som släpper in målet. Och alla som håller på ett lag blir besvikna när det blir ett mål i baken – ett mål framåt eller bakåt är ju de yttersta aktionerna i hockeyn och därför så viktigt. En naturlig reaktion är då att skylla ”felet” på någon…och vem ligger närmast till hands?

Det ska fan vara vakt.

Men det varierar. Att vakta i andra elitserielag kan vara nog tufft. Men att vakta Luleås mål – där har vi en riktigt tuff uppgift. När Luleå Hockey, då GROKO, bildades ur Luleå SK och IFK Luleå, hade vi luleågrabben Mats Blomqvist som vakt och efter denne populäre och härlige vakt var det inte lätt att komma efter.

Men i mitten av nittiotalet hände det största. En rätt ung Jarmo Myllys värvades och blev sedan ett inventarium, en legend i klubben under många år. Myllys hade plockats över till NHL men inte riktigt lyckats övertyga där. I efterhand är jag helt säker på att om man jobbat på något år till hade genombrottet kommit och i hans CV nu skulle han presenterats som en stjärna i NHL i många år. Men så blev det inte; Nobbe övertalade honom att komma till Luleå och vi älskade honom från första dagen. Hos oss blev han lycklig och kvar i stort sett hela sina karriär. Egentligen alldeles för bra för en svensk elitserie, men oj, så mycket han betydde för Luleå Hockey. Inte bara under sin karriär utan också efter karriären eftersom Myllys framgångar i Luleå stimulerade Norrbotten och speciellt Luleås unga pojkar att vilja bli vakter. Och arvet efter Myllys lever kvar och kommer att fortsätta betyda massor för oss under många år ytterligare.

På Svenska Fans sidor har enstaka supportrar till Schtan glatt sig, att AIK fått fram så många juniorer som utvecklats till högklassiga spelare under senaste åren, genom att trakassera Luleå och hävda att vi har inga egna spelare.

Hur många målvakter har ni tagit fram då? Frågade jag och det blev käften. De enstaka vakter Schtaan har haft till elitserien kommer vanligen till Schtaan i 28-årsåldern typ; kunde inte finna någon Skellefteåpojke som utvecklats till elitserievakt av klass senaste 20 åren.

Mot det ställde jag vakter som utvecklats inom Luleås juniorhockey och nått fram till elitseriemålvakter och bättre senaste 3-4 åren. Det gäller ju både Viktor Fasth från Kalix och Daniel Larsson från Boden som gjort några junisår i Luleå, men till största delen grabbar från Luleå som helt utvecklats från blöjålder till elitserespel av oss själva: Gusten Törnqvist, David Rautio, Mattias Modig, Anders Nilsson. Inom något år kan vi addera Joel Lassinantti.

Vakter ÄR Luleå HockeyJ

Sven.Savage:Anders Bergman före Wälitalo? Där ser man! Det hade jag aldrig gissat

Och idag finns inget vettigt att diskutera om man gillar hockey utan bara den klena ursäkt som heter Koskenkorva Kupp eller någe. 

Jag har i många år hatat de där skitkupperna. Framför allt eftersom det nästan alltid var så att Luleå tappade formen under uppehållet eller nån jäkla förbundskapten tog ut lulespelare som blev skadade och borta från egna seriespelet.

När det också blev tämligen klart att de är fullständigt meningslösa ur alla tänkbara perspektiv har jag överhatat dem än mer.

Den som försvarar eländet brukar lyfta att det är viktiga turneringar för att spela ihop Tre Kronor men allvarligt talat kan vi skita i de. VM är normalt lika meningslöst som kupperna: ointressant och fullständigt falsk marknadsföring som VM mellan olika länder när vi alla vet att varje toppnation saknar sina typ 40-50 spelare som är upptagna på andra sidan Atlanten. Marknadsför det på riktigt, som "D-VM", och bli jätteförvånade över att ingen bryr sig. Själv la jag av att bry mig redan när jag insåg att med när Jarmo Myllys var aktiv hoppades jag mer på Finland än på Tre Kronor.

Skillnad de år då länderna är överens om att ta fram bästa möjliga landslag; sådana turneringar är enorma höjdpunkter för oss hockeyälskare. Det sker alltså vid OS, eller om det ordnats någon Canada Cup-variant etc, men märk väl - de spelare från Elitserien som då tvingas med i Koskenkorva-kupperna för att "spela ihop Tre Kronor" blöir ändå mangrant ratade när det är dags för OS-truppen etc. Något undantag typ Jugren Jönsson blir med men att döda ellitserien typ 4 veckor under säsong för att se Jugren och liknande spela med folk han inte kommer att spela med...LÄGG NED SKITEN!

Våra egna toppdivisioner störs enormt av de där Koskenkorvauppehållen och tvingar till avbrott, och för övrigt till splittrade omgångar, hoppande matchdrag och ibland alltför många matcher under korta perioder. Dessutom skulle tillgång till de fyra uppehållen utan vidare lyfta fram tid för utvdigning till 14-16 lag i elitserien.

Nu har jag insett att den har inställningen delar också KHL och de andra ländernas ligor och även sena media börjar domdera mot eländet nu.

Varför är de inte nedlagda igår? En enda anledning: för att de små intäkterna från de tomma läktarna ska glida in på förbundet och betala deras sena middagar när de vill rulla hatt. Stoppa eländet, säger jag! De kan dra in pengar för att supa på kort i stället genom att inte betala månadslön för en förbundskapten utan i stället projektanställa en sådan bara över D-VM.

Jävla skit-Koskenkorva!

Men om en vecka knappt är det dags: Skellefteå AIK - Luleå Hockey!

Då jävlar!

När man talar om nollor. Här följer en tabell som visar vilka vakter som hållt flest nollor i Elitserien. Stefan Liv toppar alltså med 45 nollor. Jarmo Myllys håller fortfarande 4e platsen med 36 nollor men värt att notera är att de flesta vakter som hållt många nollor har spelat på 2000-talet då större skydd, nya fjärilsteknik och möjligen annat också som bättre vakter och bättre försvar inneburit att nollfrekvensen stigit för alla vakter.

Räknar man bort 2000-talet hade Myllys nästan dubbelt så många nollor som andra vakter...

Värt att notera också är att Alexander Salak och Henke Lundquist har högsta frekvensen nollor per match.

I Listan ges Nr Namn Land Antalet spelade matcher % nollor antal nollor

1 LIV, Stefan SWE 486 9,26 45
2 NORRENA, Fredrik FIN 345 11,59 40
3 HADELÖV, Andreas SWE 582 6,36 37
4 MYLLYS, Jarmo FIN 352 10,23 36
5 HENRIKSSON, Daniel SWE 369 8,94 33
6 LUNDQVIST, Henrik SWE 188 16,49 31
7 HOLMQVIST, Johan SWE 423 5,67 24
8 KRIZAN, Karol SVK 202 10,89 22
9 SUNDLÖV, Mikael SWE 327 6,12 20
10 ÖSTLUND, Thomas SWE 287 6,97 20
11 BACKLUND, Johan SWE 229 8,3 19
12 LILLJEBJÖRN, Åke SWE 353 5,1 18
13 RÖNNQUIST, Petter SWE 290 6,21 18
14 LEIDBORG, Gunnar SWE 303 5,61 17
15 SANDBERG, Mikael SWE 278 6,12 17
16 LINDMARK, Peter SWE 340 4,71 16
17 STANA, Rastislav SVK 208 7,69 16
18 TAKKO, Kari FIN 126 12,7 16
19 GERBER, Martin SUI 156 9,62 15
20 RIDDERWALL, Rolf SWE 317 4,73 15
21 SÖDERSTRÖM, Tommy SWE 233 6,44 15
22 KAPANEN, Kimmo FIN 126 11,11 14
23 TELLQVIST, Mikael SWE 156 8,97 14
24 ALGOTSSON, Håkan SWE 227 5,73 13
25 LARSSON, Daniel SWE 175 7,43 13
26 BERGMAN, Anders SWE 272 4,41 12
27 JOHANSSON, Kenneth SWE 280 4,29 12
28 ÅSLIN, Peter SWE 337 3,56 12
29 BJURLING, Björn SWE 202 5,45 11
30 PITKÄMÄKI, Juha FIN 121 9,09 11
31 SALAK, Alexander CZE 56 19,64 11
32 ANDERSSON, Lennart SWE 174 5,75 10
33 GUSTAVSSON, Jonas SWE 85 11,76 10
34 RIKSMAN, Juuso FIN 91 10,99 10
35 WÄLITALO, Göte SWE 253 3,95 10
36 FASTH, Viktor SWE 108 8,33 9
37 HEDBERG, Johan SWE 185 4,86 9
38 KIPRUSOFF, Miikka FIN 144 6,25 9
39 NIHLSTORP, Cristopher SWE 137 6,57 9
40 NORDSTRÖM, Roger SWE 216 4,17 9
41 YTTER, Mats SWE 213 4,23 9
42 ANDERSSON, Fredrik SWE 345 2,32 8
43 ERIKSSON, Magnus SWE 167 4,79 8
44 LASSILA, Hannu FIN 78 10,26 8
45 LUNDSTRÖM, Tobias SWE 150 5,33 8
46 MARKSTRÖM, Jacob SWE 90 8,89 8
47 MODIG, Mattias SWE 128 6,25 8
48 NILSSON, Anders SWE 72 11,11 8
49 RAUTIO, David SWE 78 10,26 8
50 SUNDBERG, Reino SWE 287 2,79 8
51 WALLINHEIMO, Sinuhe FIN 111 7,21 8
52 WESSLAU, Gustaf SWE 162 4,94 8
53 ÖDLING, Sune SWE 149 5,37 8

När man nu håller på att räkna... 1992-93 då Thomas Östlund höll nollan 201 min 18 sek gjordes 6,63 mål per match.

2012, när Salak håller nollan 204 min 47 sek görs 4,73 mål per match.

Känns rätt mycket bättre, den där gamla DIF-nollan, eller hur.

Å andra sidan. Under de tre perioder vi spelar numera görs 4,51 mål per match. Men under den fjärde perioden på fem minuter, när lagen spelar 4 mot 4, görs 8,84 mål per match (om man räknar per 60 minuter).

Vilket betyder att de moderna målvakter som får stå i suddar har ett rejält svårare jobb än under vanlig match, nästan dubbelt så svårt att hålla nolla där.

Inte är det lätt att jämföra. 

Och personligen är jag övertygad: den överlägset duktigaste att hålla nollan var Jarmo Myllys.

björn power: Att mål på straffar, efter en fem minuters sudd utan mål, inte räknades (t ex Timråsstraffmål på David) var nog klart, men som det citerade uttrycks låter det ju som att inte heller straff under period 1-4 skulle räknas? Jag tvivlar nog på det, men kanske?!

Huruvida David har chans på rekordet har diskuterats senaste dygnet. Det är tydligen så att ett officiellt rekord "längsta nollan" får han inte för det kräver, som det verkar, att han kronologiskt står varenda match under rekordet. Eftersom David och JG växlar är han chanslös "officiellt" vill säga. Står en vakt varannan match kan han alltså aldrig få en längre nolla än 60-65 minuter, även om han aldrig släpper in ett mål under en säsong....officiellt.

Men om David håller nollan 16 minuter nästa gång han tar vår spade på is - gissningsvis mot Pungen, om JG får ta matchen mot Schtaan - har han hållt nollan längre tid i sträck än Salak och då kommer åtminstone jag att hävda att han hållt nollan rekordlänge. Oberoende av vad förbundet officiellt påstår;-)

Sven.Savage: Vad betyder texten i denna länk ".. Noterbart med rekordet är att mål under straffläggning inte räknas in i målvaktsstatisken."

David har alltså rekordchans i hans nuvarande 0:a svit!?

Och nu slipper vi definitivt sparkbollen och kan slippa sådant i media för att i stället koncentreras på den riktiga sporten Ishockey.

Idag spelades avslutande omgången och Gnaget som var skitsura att själva inte få ta guld valde att i stället spela bort några andra lag från guldet. Förra omgången lirade man oavgjort mot Häcken - skulle Häcken vunnit hade de varit mästare idag. Idag spöade Gnaget Malmö - hade Malmö vunnit hade de varit mästare idag. Mest tur i lotteriet hade Elfsborg som slapp möta Gnaget i slutomgångarna och följdaktligen kunde hämta hem Lennart Johanssons Pokal till Borås. 

Usch, nu står Tommy Åström och intervjuar elfsbrogsledare i TV. Den där Åström har jag aldrig förlåtit sedan han satt i TV och hävdade att det är som att se målarfärg torka när Luleå under två år inte orsakat hjärnskakning hos någon motståndare. Äckel-Åström är väl egentligen stavhoppar-"expert" men i dagens tider gör Anal+ vilken pärla som helst till "expert" på vad som helst. Kan man kommentera fia med knuff, kan man ju också kommentera elithockey, i Anal+ värld: "Hur känns det? Hur tänkte du då? Varför gick det som det gick?" fungerar lika bra, enligt Analen, för fia som hockey och Idol...

Nu, när sparkbollen går i idé, kan jag garantera att Gnagets och Köplustans publiksiffror kommer att öka. Då kommer media att tolka det som att orsaken är att Luleå börjat spela mindre tråkig hockey. Tänk, hur de får till det...

I och med detta inlägg klättrar jag upp till delad 19e mesta inlägg på Luleå-listan. Så snart Koskenkorvakuppen är över kommer jag att plocka en handfull ytterligare. Uppenbarligen har jag haft en viss hockeyskrivaabstinens men samtidigt mycket arbete som jag gärna kombinerat med hockeyskrivandet.  Ids jag verkligen fortsätta så här? Vi får se. Lite till kör jag nog.

Mycket spännande omgång i Allsvenskan nu: serieettan har 0-0 i sin match, det har serietvåan också, men serietrean leder med 2-0! Jag talar om Leksand, Bofors och Västerås. Det pågår tydligen någon sorts sparkboll också, har de inte tagit vintersemester ännu?

Elitserien vilar ju eftersom det ska vodkakuppas. Men det hindrar ju inte att man räknar lite på hur serien kan utvecklas fram till ungefär halvtid.

Anta att formen håller i sig och som lagen lyckats senaste sju matcherna kommer de också att lyckas de kommande sju matcherna. Då hamnar vi i följande tabell när vi lirat ungefär halva serien:

1 Luleå HF 26 56
2 HV 71 26 53
3 Skellefteå AIK 27 52
4 Färjestads BK 27 48
5 Linköpings HC 27 46
6 Frölunda HC 27 39
7 Brynäs IF 27 38
8 Timrå IK 27 36

9 Växjö Lakers HC 27 34
10 MODO Hockey 27 31

11 AIK 27 28
12 Rögle BK 27 22

Ser ju rätt bra ut för Luleå och HV som i ovanstående dessutom inte fått de tre pinnarna utdelade för den avbrutna matchen. 

Men helt klart förstås att Timrå och Växjö är på väg uppåt medan MooDoo har motsatt riktning.

I tidningarna påstås att MooDoo lagt lovar runt Viktor Fasth. Om det stämmer och man lyckas landa Viktor kan man gissa att MooDoo vänder upp rejält i stället.

Spekulationerna om Henrik Lundqvist rullar på. Nu hävdas att han funderar på att åka över till the Big Apple en månad för att - om det blir lockout från NHL hela säsongen - därefter kunna gå in i Köplustan och bli kvar till slutspelets sista match. Det kan han förstås bli ändå, men om han är 183 dagar utanför Sverige kommer de undan med artistskatt på 15%.

Hm, vore jag Henke skulle jag skita i det. Enklare att avstå från lönen så betyder de där skattereglerna ingenting. För Skatteverket tänker väl inte beskatta försäkringen eller gör de så?

Blizzard: Hm, kan du ha rätt i det? Kanske, kanske inte.

Men jag noterade efter den matchen att straffmål, när de läggs efter sudd, inte räknas in i målvaktens stats när det gäller vares sig %räddningar eller GAA så nog vore det konstigt om bonusstraffsil skulle räknas för långa nollar? Gissningsvis gör de inte det.

Å andra sidan tog JG spaden matchen efter den straffen vilket innebär att i den officiella satsestetiken speler det ingen roll, när de kapar Davids nolla efter 65 spelade minuter i Timråmatchen.

Räknar man bonusstraffar kan det bli knepigt. Anta att vakterna olle och kalle silar de första 20 straffarna medan olle men inte kalle tar nästa. Alternativt att de först räddat de första tjugo. Hur räkna där?

Nej, mest rimligt verkar vara att räkna straffarna för sig. Och nästan så att man borde fundera på om inte straff under fyra perioder ska räknas med bonusstraffar också. 

Men ja ja, utvecklingen och ändrade regler här och där innebär att det som var klokt igår blir mindre klokt imorgon.

Jag tänker nog hålla Raution för längsta nollan ändå, om han fixar det. 

Å andra sidan är jag tämligen säker på att den riktige mästaren att hålla nollor är Jarmo Myllys. Han hade länge alla möjliga rekord för sådant, men har under 2000-talet blivit omsprungen av tre vakter "siffermässigt". Det beror delvis på att fjärilsmålvakterna släpper in färre mål men också på att försvaren blivit mycket bättre och att skydden växt till gigantiska proportioner, och att man spelar fler matcher. När Myllys höll nollan var han tämligen ensam att lyckas med sådant eftersom matcherna kunde sluta 6-6 typ. I år har vi redan 24 nollor på 119 matcher - en nolla var femte match!

Sven.Savage:

"David Rautio Berguv har i detta nu hållt nollan i 195 minuter i rad. Det betyder att DAVID tar det nya rekordet om han i nästa match håller npllan 14 minuter och 16 sekunder in i första perioden." 

men nej, David spräckte sin nolla mot timrå när nordgre satte 1-0 på straffar, David fick inte 100% i den matchen och han höll inte nollan i den matchen, han kan inte ha 195min nolla irad hur du än vrider på det. han kan ha 60min+5min irad, sen spricka pga straff, sen börja hans nolla om igen mot rögle.

Fortsatta knäppa exempel. Luleås match mot HV tidigare avbröts pga Oscar Sundhs skada 6.27 in på tredje perioden. De resterande 13.33 - eller om det blir upp till 18.33 kommer att spelas 27 november.

Anta att den där matchen stod 0-0 och de avslutande minuterna blir 0-0, eller iofs vilket resultat som helst.

När man då räknar streaks för matcher i rad Kommer alltså de första 46.27 av matchen att räknas in i rekord från omgång 9 och omgång 11 medan de avslutande 13.33 räknas in i streaks som spelas mellan omgång 26 och omgång 27. 

Förutsatt att inga matcher eller delar av matcher flyttas om någon arena är upptagen av DM i roliga rim...

Det förutsätts gälla streaks som målvaktsnollor. Däremot har jag svårt att se hur det ska gälla för utespelares "poäng antalet matcher i rad. Anta att Johan Davidsson målat varje match omgång 21-26 och sedan målar varje match omgång 27-30: har han då målat tio matcher i rad? Nej för tusan, det har han ju inte. Inte om han inte också målade de 13.33 han spelade extra...innan omgång 27.

Eller ännu värre: ANta att Davisson målade omgång 1-9 samt omgång 11-20 men inte i den avbrutna matchen omgång 10? Har han då målat 19-20 matcher i rad, eller bara 9 matcher i rad? Speciellt lustigt blir det att fundera över om nu Johan målar i de avslutande 13.33, fyra veckor senare...

Man kanske blir tvungen räkna minuter även för rekord om "matcher i rad". 

Nej, ju längre man funderar på det desto mer kommer jag att hävda att David Rautio - såvitt jag vet - har satt rekord om han håller nollan bortåt 16 minuter minst, nästa gång han tar spaden. Oberoende vad förbundet och media säger.

Omgång 16: Warulfven-Pölsan: salak höll nollan 60 minuter
Omgång 17: Warulfven-Gnaget: Salak höll nollan avslutande 19 min 17 sek
Omgång 18: MooDoo-Warulfven: Salak höll nollan 60 minuter
Omgång 19: Warulfven-Rögle: Salak höll nollan 60 minuter
Omgång 20: Pungen-Warulfven: Salak höll nollan inledande 5 min 30 sek

Summerar man ihop de där tiderna får man 204 minuter 47 sekunder vilket således nu lyfts fram som rekord.

Vän av ordning undrar ju hur de där matcherna kan räknas ihop. Salak silade ju mot Gnaget, hur kan han då få räkna in matchen från omgången innan?

Svaret är att eftersom det var wermlandsmästerskap i knyppling i den gredelina arenan på matchdagen den 27 oktober tillät förbundet Ulfven att köra matcherna sex dagar tidigare. Och därför spelades den innan matchen i omgång 16....

Nu börjar det likna fikon, eller hur? Jag hatar ofoget att tillåta flyttade matcher generellt, och se nu att det t o m får effekt här! Rätt löjligt, men inte oväntat när Warulfven är inblandad.

Det finns enligt mig bara ett sätt att se på saken. Om David håller nollan sexton minuter nästa match han står:

• har Salak det officiella rekordet hålla nollan tid i rad

• har Rautio hållt nollan längst tid i rad*

*om nu inte någon annan gjort det, eftersom man inte räknat så tidigare.

Dagen efter dagen efter dagen när Nobbe gick vidare till laget i den allra högsta ligan. Känns knepigt men alla de gamla hjältarna börjar bli till åren och fler kommer att förstärka Nobbes nya lag närmaste 10-20 åren.

I dagens Hockeysverige polemiserar Robert mot min diskussion om Rautios nolla i över tre matcher i rad. D v s utan att nämna att det är mot mina skriverier vilket skulle blivit knepigt, eftersom jag tror att det inte blir ett officiellt rekord. Men personligen tänker jag se det som ett rekord ändå, om nu David håller nollan drygt feton minuter nästa match han lirar.

Jag anser nämligen att den där tolkningen av "matcher i rad" är ålderstigen och säkerligen tillkommen längre tillbaka när det var andra tider och de flesta förstamålvakter stod samtliga matcher om de inte var skadade.

Men när man nu kört så får man väl fortsätta med det. Vore ju konstigt att reglera om för att sedan sitta och kolla igenom matchprotokollen för att hitta en vakt som kanske höll nollan fyra matcher i rad, men med fem matchers vila mellan varje match och dessutom bara luftades mot de absoluta bottengängen.

Trots detta tänker jag räkna rekord för Berguven om han slår Salaks färska notering. Kollar man på vaktsats räknar man som regel oberoende av om han var skadad eller vilat av annan anledning någon match.

Vaktens totala "% räddningar" räknas som 100 * antalet räddade skott på mål / totala antalet skott på mål oberoende av om han stått över någon match för skada eller annat.

Detsamma gäller för GAA (medeltal antal insläppta mål per 60 min). Och om vakten står endast typ 58 minuter per match räknas bara de 58 minuterna; inte den tid han lämnat isen för avvaktande utvisning eller för att laget vill förstärka med en utespelare i matchens slutskede etc. Detsamma gäller för sudd; då räknar man 65 minuter om den spelats till slutt eller exakt antal minuter till suddmålet satts.

I mina ögon blir det därför i analogi med ovanstående rimligt att när man uttalar sig om hur många minuter och sekunder i rad en målvakt hållt nollan (ja, just det; det är vare sig matcher eller perioder eller dagar eller säsonger i rad man talar om, utan exakta minuter och sekunder som en vakt varit på isen utan att bli målad på). räknar man bort tider då han inte befunnit sig på is eftersom han hoppat ut eller eftersom han stått över. Om David Rautio håller nollan sexton minuter nästa gång han spelar har han i mina ögon hållt nollan under alla de minuter i rad han hållt nollan och svårare än så är det inte.

Sammanfattningsvis tror jag inte att Rautio får ett officiellt rekord även om han håller nollan >16 minuter, men det bedömer jag mest bero på att de gamla reglerna säger så.

Dessutom kan man ju hänvisa till att det blir knepigt att räkna "streaks" om man accepterar borträkna när någon står över; typ spelare NN har fått poäng femton matcher i rad; det gjorde han under en serie av 25 matcher, men han stod över när laget mötte svårt mostånd. Jaja, så där kan man hålla på.

För att ta andra "lustiga" exempel. Anta att rekordet att hålla nollan i rad skulle vara exakt 240 minuter. Anta vidare att vakt XX hållt nollan i 180 minuter redan. En match till och han tangerar rekordet! Nu kommer den matchen. Vakten håller nollan i 58 minuter.

Då gör coachen ett Lehnerbyte. D v s han byter målvakt vid nedsläpp i motståndarnas zon. Tekning och avblåsning två sekunder senare. Ett nytt Lehnerbyte och vakten håller nollan matchen ut. Men chans på rekordet är kört eftersom han inte stått i rad? Jo, det är nog kört.

Gör han en armbollsbyte i samma läge, dvs byter vakt för en straff och byter in igen? Där ryker också rekordet.

Tar han ut vakten 20 sekunder under avvaktande utvisning för motståndarna? Då blir det säkert fortsatt chans, men de 20 sekunderna räknas bort. Skulle motståndarna få mål medan vakten är ute (dvs självmål i den tomma buren) räknas det säkert också bort.

Så sannolikt kan man utgå från att officiellt ska då räknas exakt det antal minuter som målvakten är på isen samt: om vakten går ut från isen räknas den tiden bort, men om vakten går ut och en annan vakt går in, även om det bara är för 2 sekunder så stnnar rekordräkningen.

Låter ju rimligt. Ponera då att målvakt XX stått och hållt nollan tre matcher i rad och sedan, i nästa match anmäls som förstemålvakt men av någon mysteriös anledning väljer laget att spela med sex utespelare och ingen vakt hela matchen och förlorar den med 5-55. I nästa match går vakt XX in och håller nollan. Och....då har han hållt nollan fyra matcher i rad

När man drar ut konsekvenser i det orimliga blir det ofta knepigt. Jag tror att man helt klart kommer att räkna officiella "minuter och sekunder nolla i rad" som man väl alltid gjort, dvs vakten tappar räkning för streaks om en annan vakt går in en sekund eller en match eller annat. 

Men det blir underligt att se det så också. Ponera att David står 27 matcher i serien och de går exakt tre perioder och han håller nollan i samtliga; dvs 27 x 60 = 1620 minuter i rad (eftersom JG stått varannan match). Officiellt har då Berguven hållt nollan 60 minuter i rad. 

Kanske man bättre när det gäller vakter skulle räkna "lagets vaktande" - jo, sådan stats finns också - som exakta matcher i rad - medan för vaktens vaktande räknar man den tid han vaktar?

Jag ska strax öka förvirringen genom att visa hur Salaks nolla räknats fram

björn power:En av de bärande spelarana då Luleå förvandlades från ett bra div 1 lag till ett elitserielag. Tydlingen gick sjukdomen inte att behandla på grund av hans förlamning. Vila i frid.

Andraplatsen till trots är jag ändå lite orolig för LHF, Inte målproduktionen den kompenseras med råge av urstark defensiv utan svaga publiksiffor. 4600 var den offeciella siffran igår men det kändes som att det var betydligt färre i hållen. Låt gå för att betalade åskådera väljer att stanna hemma men det har inte varit någon bra utveckling publikmässigt de senaste säsongerna. Föreningen gör vad den kan med alla möjliga rabatter, ståplats slumpas mer eller mindre bort men många väljer att stanna hemma. Inte bra i längden. 

Sven.Savage:

Vila I Frid (som vi svenskar säger/skriver), nobbe, kompis/motspelare/medmänniska

Jag kan bara skriva under på att Hans "nobbe" Norberg var en fantastisk person, en liten föregånagre till Emil i Lönneberga under uppväxten men med en liten jävels touch om ni förstår (hatade att förlora, grina och kasta saker omkring sej efter torsk i någonting..). Kort kan jag säga att han var en bulan fast mer, nobbe hade bulans stora krigarhjärta men var skickligare och målfarligare (trots att han kom från Luleå Sport Klubb Wink
Det var med stor sorg jag läste om dödsbudet idag (han dog i den jävliga sjukdomen cancer..)...
Samtidigt är jag tacksam att hans liv inte tog slut där i januari 1989 i Skellefteå, det var faktiskt jäkligt nära att det var slut redan den natten.. Tack svensk sjukvård för dom år vi fick behålla "gamängen/kämpen" nobbe bland oss!

Hälsar en gammal IFK Luleå antagonist och beundrare

Hm, jag tog några siffror från aftontidningarna och det mesta var naturligtvis fel. Nu ska vi räkna rätt.

Elitserierejkordet att hålla nollan i sträck sattes av Djurgårdaren Thmoas Östlund för tjugo år sedan men Alexander Salak slog det idag då han satte det nya rekordet på 209 minuter och 46 sekunder.

David Rautio Berguv har i detta nu hållt nollan i 195 minuter i rad. Det betyder att DAVID tar det nya rekordet om han i nästa match håller npllan 14 minuter och 16 sekunder in i första perioden.

Fortsätter vi varva varannan vakt betyder det att JG tar bortamatchen mot Schtaan och Davids chans kommer 15 november då vi har Pungen hemma.

OBS att det troligen blir ett inofficiellt rekord, eftersom jag tror att man bara räknar om vakten stått VARJE MATCH som laget spelat, dvs de vakter som står typ varannan räknas inte officiellt. Det tycker jag förstås är fånigt. Hur räknat man t ex en vakt som lämnar buren i läget 0-0 med en minut kvar att spela då laget behöver vinna för att nå över ett streck, men förlorar med 1-0 i tom bur? Det är förstås rimligt att räkna de t ex 59 minuter som fortsatt hållen nolla, eller hur? Och lika bör man bedöma varvande vakter förstås.

Håller David nollan bortåt förstås kvarten nästa match är han rekordhållare. Jorå!

Blizzard: Du har rätt och jag har fel:-) Jag bugar mig, tackar, och skriver om:

"Framför allt kunde HV ha dragit ifrån övriga lag rejält, men detta har inte skett eftersom både Luleå och Skellefteå spöade HV senaste nio dagarna. Dessutom plockade Växjö 2 pinnar av HV för ett par dagar sedan."

Det jag ville ha fram var väl att HV ser oerhört starka ut, kompletta överallt, och hade de spöat Schtaan och Luleå hade de kunnat bli bortåt tio pinnar före oss. Men intressant att vi båda lyckades slå HBV; Luleå genom stark defensiv, Schtan genom stark offensiv. Och efter uppehållet möts dessa två i Skellefteå Isstadion (ja, jag vägrar säga kraftarena) och då får vi se vilket lagsystem som vinner!

Lika spännande, fast längre ned, att se om Timrås starka insatser på senare tid fortsätter och tar laget ikapp MooDoo och Värsta Köplustan;-)

Sven.Savage: "Framför allt kunde HV ha dragit ifrån övriga lag rejält, men detta har inte skett eftersom både Luleå och Skellefteå spöade HV senaste veckan"

du menar Växjö, förHV-Luleå var den 25/10

3/11 SAIK - HV 7-3 1/11 HV-Växjö3-4 efter straffar.

Redigerad kommentar

Och nu är David Rautio Berguvs stats uppdaterade:

95,73% räddningar!

0,98 GAA !!!

Tre nollor - och det i de tre senaste matcherna!!

"Även om det inte blir officiellt då det inte är samtliga lagets matcher i rad" kan David Rautio Berguv alltså sätta rekord i att hålla nollan i sträck, om han håller nollan en bit in i första perioden i nästa match han tar spaden. Det ska bli kul att följa.

David intervjuades i TV efter matchen och helt klart ser man att han växt inte bara som spelare utan också som människa. Nu en säker ung man som utan vidare svarar klart och redigt på vilka frågor han än ställs inför; en heder för Luleå Hockey och Norrbotten:-) Sådär gillar jag att i många år ha haft våra seplare att svara i intervjuer; alltifrån den första generationen och sedan Bulan och andra och därefter Burra m fl och nu också Rautio i samma fina klass. Att jämföra med många sydbottningar som alltid avlämnar jakande svar med inledningen "Nej, ja..." och "Vi måste börja åka skridskor"....

Då var det dags för ett tiodagarsuppehåll för någon koskenkorvakupp innan elitserien fortsätter tisdag 13 november med Skellefteå AIK - LULEÅ HOCKEY! Ojojoj, vilken match!

Tabellen har förändrats en del på senare tid. Framför allt kunde HV ha dragit ifrån övriga lag rejält, men detta har inte skett eftersom både Luleå och Skellefteå spöade HV senaste veckan. Luleå på bortais genom ett synnerligen starkt fösvar som inte släppte fram HV. Skellefteå på hemmais i en helt annan typ av match där bråk och gruff avlöste varandra och i dem förvirring som uppstod galopperade Schtan bara iväg och krossade HV, som mest fick spela box.

Tabellen:

1 HV 71 19 16 40
2 Luleå HF 19 17 39
3 Skellefteå AIK 20 26 38
4 Färjestads BK 20 14 35
5 Linköpings HC 20 1 34
6 Brynäs IF 20 -7 33
7 Frölunda HC 20 -2 28
8 MODO Hockey 20 -8 28
9 Timrå IK 20 -4 25
10 AIK 19 -16 20
11 Växjö Lakers HC 19 -18 18
12 Rögle BK 20 -19 16

Tre klara topplag, alltså, och märk väl att Luleå och HV ännu inte fått poäng utdelade i den match vi har att slutföra; det kan alltså vara Luleå som leder serien i detta nu, om vi vinner den matchen; men det kan också sluta tvärtom förstås.

I nästa grupp har vi nu Warulfven, Pungen och Pölsan och i den gruppen går Pungen och Pölsan tungt och är på väg nedåt, medan Warulfven är på stark frammarsch uppåt. Faktum är att om de ansluter till de tre i topp har vi den toppkvartett som tippades före serien.

Sedan ett hop nedåt till MooDoo och Köplustan där också MooDoo är i fritt fall nedåt, medan Köplustan blandar vin med vatten sedan tidigare.

De hotas bli upphunna av lagen under strecket, som tidigare var fyra ungefär lika lag men nu definitivt håller på att separeras genom att Timrå är på rask väg uppåt och hotar nå Lustan och MooDoo strax, medan Röglarna är cementerade underst och Växjö-Gnaget just ni lirar nästan bottenfinal där dock tre pinnar ska delas ut. 

Således en massa klara trender senaste veckorna och nu har vi alltså uppehåll, som kommer synnerligen lägligt för många av lagen som måste komma upp ur de rejäla formgropar de hamnat i, medan det är tristare för de lag som går starkt nu.

1 Skellefteå AIK 11 22
2 Luleå HF 10 22
3 Linköpings HC 11 21
4 Färjestads BK 11 20
5 HV 71 10 18
6 Frölunda HC 11 17
7 Brynäs IF 11 17
8 AIK 10 14
9 Växjö Lakers HC 10 12
10 Timrå IK 11 12
11 MODO Hockey 11 10
12 Rögle BK 11 7

Apropos det kan vi kolla lite form på lagen som bakgrund för resonemanget. Här har vi senaste 11 matcherna:

1 Luleå HF 7 17
2 Skellefteå AIK 7 14
3 Färjestads BK 7 13
4 HV 71 7 13
5 Linköpings HC 7 12
6 Timrå IK 7 11
7 Frölunda HC 7 11
8 Växjö Lakers HC 6 10
9 AIK 6 8
10 Rögle BK 7 6
11 Brynäs IF 7 5
12 MODO Hockey 7 3

Men där saknas förstås poängutdelningen för matchen Luleå-HV. Tar vi senaste 7 matcherna får vi:

I båda tabellerna saknas förstås Lakers-Gnaget som pågår och står 1-0 med en period kvar att spela.

Hur man än vrider och vänder på saken är det uppenbart att Luleå Hockey och Skellefteå AIK tävlar om titeln landets just nu bästa hockeylag. Och då är det så infernaliskt att just våra lag möts om tio dagar näsr uppehållet är över! Kan båda lagen hålla formen över uppehållet blir det otroligt spännande att se hur kraftmätningen mellan Luleås starka defensiv mot Schtaans starka offensiv kan sluta, inför en säkerligen uppeldad hemmapublik och en röststark bortaklack i Skellefteå Isstadion!

Ja! Luleå rider ut stormen och vinner med 1-0. Ett bra Luleå idag men lite turligt för Rögle kom inte fler mål och det var nervöst in i kaklet.

Allra mest obehagligt 19.46 in i tredje perioden då Röglarna humpar in en puck som vobblar i luften och studar några meter framför Berguven, men den tar han ändå. 

Jag kommer igåg en match för ett par år sedan då en sådan studspuck plötsligt gick rakt upp i krysset bakom David, och med hjärtat i halshropen trodde jag på repris, men -puh! - vi slapp.

Tre matcher drygt nu utan att någon kunnat måla på Rautio; nio perioder samt 10 min 31 sek utan att han släppt in någon puck.

Tio minuter in på nästa match som David står (om han inte släppt in puck då) sätter han elitserierekord på hållen nolla men jag är rätt övertygad om att det inte räknas officiellt, eftersom han inte står varje match i rad.

Men inofficiellt kommer vi förstås att hylla honom som rekordhållare om han sätter rekordet:-)

Hm, mycket Berguv nu m,en det är han värd.

I dagens tidningar hyllar man Salak som som slagiot nytt elitserierekord genom att ha hållit nollan hela 204 minuter och 46 sekunder i rad. 

Det föregående rekordet var satt för tio år sedan av Djurgårdens Thomas Östlund.

Men de har tydligen inte fattat att Berguven har chansen nu. Jag utgår fråbn att straff-målet av Timrå inte räknas och då har Beguven hållt nollan följande tider:

MooDoo-Luleå 10 min 31 sek

HV-Luleå 60 min

Timrå-Luleå 65 min

Luleå-Rögle (snart 60 min)

Om Berguven håller nollan avslutande fyra minuter nu betyder det att han 9 min och 15 sek in på nästa match han står sätter nytt elitserierekord att hålla nollan.

Fast jag har för mig att av någon konstig anledning räknas det bara om man står i kronoligiska matcher dvs det räknas inte för vakter som står varannan match?! Så de hittar på, förbundsnissarna, eller om de bara kopierat något från NHL som vanligt.

1.56 kvar av matchen nu. Obehagligt att vi inte gått ifrån. 1-0 är bara 1-0 och allt kan hända. Nu gällerd et att kämpa som fan! Och lägga in 2-0 i den tomma Röglebur när Gerber strax lämnar...

KOM IGEN NU!

Faktum är att nu är Berguven där! Nio minuter in på tredje gick Rautio prick på 1.00 GAA och nu har vi spelat 10 minuter drygt: I detta nu har Berguven 0,9975 GAA:-)

Men det är skitsamma jämfört med att ställningen bara är 1-0 fortfarande! Mycket Luleå nu hela tiden, Röglarna verkar mycket trötta nu, men 1-0 är 1-0, kom igen, Luleå, in med tvåan!

Kollar igenom GAA för bästa vakter i elitserien några år bakåt.

2011-2012: 1,81 Frederic Anderssen, Köplustan

2010-2011: 1,91 Anders Nilsson, Luleå (1,57 8 matcher Engstrand)

2009-2010: 2,10 Jakob Markström, Pölsam

2008-2009: 1,73 Jonas Gustavsson, Warulfven

2007-2008: 2,13 Jhonas Enroth Tölje

2006-2007: 1,94 Icken Norrena, Pungen

2005-2006: 2,10 Icken Norrena, Pungen (1,94 12 matcher Ersberg)

2004-2005: 1,61 Henrik Lundqvist, Köplustan

2003-2004: 2,13 Stefan Liv, HV

2002-2003: 1,66 Henrik Lundqvist, Köplustan

Där ser man. Bara Kung Henke som gick klart under 2,00 GAA tidigare men en tendens att fortsatt krypa under 2,00 på senare år överlag för de bästa vakterna. Man vågar nog påstå att vaktskickligheten ökar hela tiden och dessutom att utespelarnas stöd till vakterna blivit klart bättre.

Men hur man än räknar måste man erkänna att den vakt som uppnår en GAA <1,00 är något unikt.

När det gäller Berguven blir det ju nästan dags att börja specialstudera hans stats match efter match, när han lyfter till sådana nivåer.

Efter två perioder ikväll har Davids totala siffror nu ändragts till 95,59% räddningar och en GAA - insläppta mål per match - som nu krupit ned till grymma 1,02.

Faktum är att om Berguven håller nollan i tredje perioden kommer han att gå ned till 0,98 GAA tio matcher spelade snart med halva serien spelad. De siffrorna börjar bli så extrema att man undrar vad andra uppnått i andra ligor och andra år?

Nej, 1-0 bara och även om det är helt tydligt att Luleå är ett klart bättre lag än Röglarna vet ju alla att 1-0 innebär att det kan sluta hur som helst. Röglarna kommer förstås att orka kämpa vidare så länge de har chansen, vilket är obehagligt.

Samtidigt vet vi att Luleå närtan alltid blir bättre än motståndarna i tredje perioden - även fast vi alltid kämpat mer än de andra laget i första två perioden är det alltid vi som orkar mest i tredje. Lite Teofilo Stevensson-hockey för Luleå:-)

Helt klart dessutom att de lite oerfarna zebrorna ger Luleå fördel genom att de många gånger blundar för Luleåutvisningar. Illa att behöva se, även om det idag gynnar oss, men lite mer civilkurage hos zebrorna än att hemmadöma såväl i Delfinen som i andra arenor är att längta efter.

Fem minuter kvar av andra perioden och fortfarande bara 1-0 fast Luleå haft bud på tvåan många gånger. Lite känns det som att Luleå inte är så där intensivt på alla gubbar längre, som tänker man att det rodnar sig väl, samtidigt som Röglarna kämpar vidare när de fortfarande är kvar i matchen.

Och visst är det obehagligt att det bara står 1-0. En random målpuck från Röglarna och 1-1 med följd att Rögle kommer att kämpa ihjäl sig matchen ut.

Det skulle kännas mycket lugnare att tvåan ramlar in snart, helst innan paus och tredje perioden. Tre minuter kvar nu: ge oss 2-0 nu! 1-0 vore obehagligt, och 1-1 vore riktigt äckligt...

Röglarna kämpar, men håller sig inte ifrån fulheter här och där och drar på sig utvisningar, sådant håller förstås inte. Kenny får ryta till i laget för att åstadkomma Rönken-disciplin, annars fortsätter Röglarnas fria fall definitivt.

Luleå har många chanser, samtidigt ibland nästan slarvigt överlägsna och den kan straffa sig. Nyss i PP lägger Hirso en helknäpp puck som ger frokäge för Rögle men Rautio kommer ut och blockar.

Nu hör man från olika håll och kanter hur de beskriver David Rautio som "landets bästa målvakt" och med tanke på hans extremt fina stats förstår man de påståendena. Sant är också att Rautio hela säsongen gjort allt helt rätt och dessutom alldeles utmärkt: han läser spelet i förväg och står alltid rätt genom att aktivt ta för sig och visa vem som bestämmer.

Men hans mycket lyckade säsong hittills ska förstås läsas i belysningen av att han står i Luleås bur, vilket säkerligen är den lättaste uppgiften i hela Elitserien, och även en sådan Rautiobeundrare som jag - som talat för honom i tio år och dessutom har fyra origialtröjor av Rautio på väggen, kan inse det. Kan Berguven fortsätta hålla den standard han håller för närvarande är han en fortsatt toppmålvakt men för att han ska växa ut till en riktigt stor stjärna - vilket jag tro att han kan - gäller att han också ska bli en sådan vakt som gång efter annan räddar "omöjliga puckar" och alltid hotar vinna matcher för Luleå även om det andra utelaget är bättre än vårt.

Att David har den talangen är helt klart och med den trygghet och självförtroende han nu har och bygger på kan han ta det nästa och avslutande steget till en riktigt hög nivå. Men då blir han inte kvar i Sverige, tyvärr. Ändå: håller tummarna för att han lyckas:-)

Redigerad kommentar

Fyra matcher tidigare idag i elitserien med intressanta poänger.

Schtaan spöar HV hemma med hela 7-3 i en holmgång där Schtaan får 22 utvisningsminuter medan HV får 66 minuter. Matchen 5 mot 5 jämn men genom PP-lägen vinner Schtaan matchen som innehåller en massa fult. Två lag som inte jättegillar varandra, detta.

Timrå spöar MooDoo i y-derbyt och MooDoo, som hade en utmärkt period av vinster har därefter tappat enormt och bara förlorar; mycket tydligen pga att man inte har en stabil vakt.

Pölsan har haft svårt ett tag nu och det fortsätter med en förlust på hela 0-4 hemma mot Köplustan.

Slutligen tar Warulfven Pungen borta med 2-3.

Intressanta förändringar i tabellen:

HV, Luleå (gissningsvis efter vinst i den pågående matchen) och Schtaan rycker lite i serietoppen. 

Där bakom har Warulfven nu kryit ifatt övre halvan och går idag upp till faktiskt fjärde plats, strax före Pungen och Pölsan.

Sedan ett hopp ned till Köplustan på sjunde plats, som nu går förbi MooDoo och bakom dessa är Timrå på väg att hinna ifatt, faktiskt. Sedan lite längre ned Gnaget, Lakers och Röglarna. Gngat möter ju Lakers ikväll och vid vinst innebär det att Växjö och Röglerna börjar bli avhängda under kvalstrecket. 

Nå, efter Luleås stora dominans andra halvan av första perioden har jag utgått från att Lulkeå vinner denna match, men det står faktiskt bara 1-0 och matchen är långt ifrån över. Men om vi inte slöar är vi så mycket bättre än Rögle att vi inte ska riskera de tre poängen idag.

Andra perioden har startat och nu kör vi, grabbar!

En riktig expert i rutan, Tommy Boustedt, tillfrågad om matchen:

"Jag tycker alltid att Luleå är spännande att se. De spelar disciplinerat och jobbar fruktansvärt bra och det tycker jag alltid är roligt att se."

Intressant att höra en riktig tyckare tycka till, i stället för att höra stavhopparexperten, DIF-supportern Tommy Äström tala om "målarfräg som trokar" eller Anal+ praoelever ljuga om "tråkig hockey" när två skickliga lag försvarar sig imponerande mot varandra.

Tung start för Röglarna, en tveksam utvisning på Sylvegård när han och en lulespelare åkt på varandra följt av att zebran brottar ned sylvegård. Rögle kämpar igenom boxen men när de precis fixat det startar cirukus Klasen.

Klasen dribblar sig igenom röglarna och fri framför mål blir han slashad med ny utvisning men innan den hunnit tas dribblar Klasen vidare och den precis inkomne Sylvergård överfaller Klasen med slashar och krokar. 5 mot 3 och inga misstag utan snyggt 1-0.

Ett grant Luleå under första sågar sig igenom Röglarna vid flera tillfällen och tvåan hänger i luften.

Den som påstår att Luleå är tråkigt borde se den här perioden när alla kreativa lulespelare är på topp och lyckas gång på gång. 3-4 frichanser för Luleå efter snygga dribblingar genom rögleförsvaret som ovan av Klasen och t ex en annan gång av Frallan.

Det här ser riktigt trevligt ut. Hoppas att målen fortsätter ramla in och att Luleå kör på hela matchen på samma sätt, och inte börjar slå av på takten. Ge oss en målfest nu! För varje mål vi får in kommer Röglarna att tappa spellusten och nästa mål blir lite enklare för oss.

mattias - 74: Det var tråkigt. 

Hans Nobbe Norberg, en legend inom Luleå Hockey.

Född 1959 började han karriären i Luleå Sportklubb. LSK är ju också min klubb och därför känner man extra för de som komt till Luleå Hockey från Sport, medan de flesta kom från IFK. Nobbe gick upp till elitseriespel i i Sydbotten men återvände till Luleå när Luleå Hockey kom med i finrummet.

Nobbe tillhörde en generation av Luleåspelare som kom fram och tog hockey-Sverige med storm på ett sätt som får senare plantskolor att blekna. Nobbe och hans kamrater var blixtsnabba och öste på mot motståndarmålet i våg efter våg, en hockey som körde över allt och alla.

Den tragiska olyckan i Skellefteå Isstadion då Nobbe bröt fjärde halskotan och sedan blev förlamad har för alltid satt sin prägel på hockeyn genom att visa hur farlig den kan vara men också hur våra liv ibland hänger på en tunn tråd. Och tröja nummer 22 är för alltid pensionerad hos oss.

Men Luleå Hockey lämnade inte Nobbe i sticket. Förlamad gick han in som sportchef och blev den som värvade ihop våra finaste triumfer. Det var Nobbe som landade vår störste lille hjälte, Jarmo Myllys i Luleå. 

Nobbe och hans generationskamrater gjorde ett enastående arbete för klubben; inte bara genom det fina jobb som gav våra enorma framgånger under nittiotalet utan också genom att ha fortsatt bra arbete under de år vi hade det ekonomiskt och sportsligt tungt men ändå genom att Luleågenerationerna fanns kvar under Taavola-åren finnas kvar och vägra försvinna.

På senare år blev Nobbe inblandad i diverse debacle. Han och hans kamrater som styrde mycket inom Luleå Hockey blev av LG Niemi och andra kallade för "maffian" och man kämpade för att få bort honom. Till saken hör att visst höll de på att småtrixa lite här och där men det gjorde alla och de var extra duktiga. I den vevan kommer man ihåg rapporterna från en kväll på krogen då Nobbe, förlamad, förklarade för LG Niemi att han skulle slå sönder knäskålarna på honom;-)

Nobbe och hans grabbar fick ändå släppa rodret av klubben efter 10-15 års imponerande insatser. Luleå Hockey moderniserades, mer erfarna ledare kom in och klubben blev mer anpassad till modern affärsverksamhet. Inledningsvis mer snack än verkstad men så småningom kom frukterna speciellt senaste åren när Rönken tagit över och laget och föreningen är ett mönster för andra.

Nobbe med det stora hjärtat för Luleå Hockey accepterade nog att hans tid var förbi och gladdes ändå att lilla LHF utvecklats på ett framgångsrikt sätt. Men gissningsvis saknade han ändå de dagar då han och hans generation VAR Luleå Hockey och då kraften från Luleå imponerade över hela landet med vindsnabba kontringar och en offensiv som får alla andra klubbar under alla andra tider att verkar stillastående.

Jag är säker på att Nobbe redan nu - i den stora arenan ovan här dit alla hjältar kommer när tiden är mogen - snört på sig rören och åkt ut på isen med gnistrande ögon och viljan att ösa in mål som vanligt.

Lycka till i kommande byten, Nobbe. Du finns alltid kvar med oss.

Redigerad kommentar

På väg ut genom dörren för att köpa digitala trummor och äta Gulaschsoppa vid Medborgarplatsen, några ord om Djurgårdens hockey.

Larmet gick ju igår att hockeyn hade siktats nere på östkusten och att man hade 0-1 på Oskarshamn men när väl spanarana anlände fanns där inget mer och 0-1 blev det, men Djurgårdens hockey är fortfarande försvunna utan spår. Nu börjar det luta mot att Hasse Aro tar upp mysteriet. Om inte Leif GW himself griper in, mellan massmördare och Palmemördare. 

Själva återvänder vi ju segerrusiga efter en otroligt lyckad road trip, där vi mötte svåra HV och Pölsan, samt Timrå och Köplustan och tog hela 8p på de fyra matcherna! Kunde man hålla en sådan standard mot även enklare motstånd och matcher hemma och borda tar man 110 p på en elitserie. Mycket imponerande!

Förutsätter att hjältarna hälsas välkomna på ett sätt som inte är mindre än när t ex Karl XII:s karoliner återvände eller längre tillbaka när vikingarna kom hem efter att ha knyckt med sig vackra kvinnor från kontinenten. Jubel, lyckorus, fest!

Och för hemkomsten, för festen har vi bjudit in de gäster som vi senare ikväll ska upp till bevis mot, när det vankas...

MOT RÖGLARNA!

Längre tillbaka när jag räknade fram stats mot alla lag i Elitserien var Rögle en nagel i ögat på oss. Vi hade bara mött Röglarna några enstaka säsonger i början på nittiotalet men faktum var att vi av någon random anledning hade minusstats mot Ängelholmslaget. Oförklarligt, men en plump i protokollet eftersom Luleås stats mot övriga lag som regel var mycket dominant. 

Men på senare år har de varit uppe och härjat igen och nu har de inte lyckats lika bra mot oss. 

2008-2009: 3 vinster för Luleå, två för Rögle varav en sudd; 10-5 i poäng för Luleå.

2009-2010: 3 vinster för Luleå varav en sudd, två vinster för Rögle: 8-7 i poäng för Luleå.

2012-2013: Premiärmatch i Lindab Arena Rögle-Luleå 1-3.

När vi nu möts är det alltså ett Luleå som lyckats bra på senare tid och ligger tvåa i serien, medan Röglarna ligger sist. Rögles facit på senare tid är sex förluster i rad följt av uddamålsvinster mot Pungen och Pölsan och nu senast krossade av Warulfven.

De där vinsterna nyligen kan ju oroa men en närmare analys av Röglarna visar följande:

1 2 2 2 1 1 4 5 0 3 4 3 3 6 3 3 3 4 4

Gissa vad det där är? 

Rätt! Det är det antal mål motståndarna satt på Rögle från match 1 till nu. Som synes är det sedan länge regel att motståndarna får in minst tre mål bakom Röglekeepern. 

Vi kör motsvarande siffror för Luleå. Hur många mål har motståndarna satt på oss?

1 2 2 1 1 1 1 1 3 2 1 1 2 2 2 0 2 1 1

Luleå, med landets tätaste försvar möter ett av elitseriens mest läckande försvar. 

Jag tycker att detta illustrerar rätt väl vad vi kan vänta oss idag och framför allt blir det mycket tydligt vad som är det största hotet mot Luleå Hockey i kvällens match.

JINXET!

*ryyyyysa*...brrrrrrrrrrrrrrr......

"Efterlysning

Polismyndigheten i Stockholm efterlyser Djurgårdens hockey. Hockeyn var senast observerad i Globen-området vid Skanstull våren 2010. Enligt vissa källor kan hockeyn ha varit synlig av och till under säsongen efter, men i efterhand vågar inte polisen sätta någon tilltro till dessa uppgifter. ..."

SENASTE NYTT!

Polismyndigheten i Kalmar meddelar att de till tipstelefonen från obereonde källor nåtts av rykten om att Djurgårgden Hockey eventuellt kan befinna sig i den östsvenska metropolen Oskarshamn. De anonyma informationskällorna anges också ha hävdat att Djurgården hockey var i ledningen mot hemmalaget med 0-1 efter två spelade perioder samt att Fredrik Lindquist ska ha gjort målet. 

En första analys ger vid handen att vederbörande Lindquist har varit försvunnen ända sedan början av nittiotalet men enligt uppgifter kan han möjligen ha antagit ett alias Bremberg.

Uppdaterad information om spaningsläget i fråga om det försvunna Djurgården hockey kommer att lämnas av TT:s reguljära sändningar samt i sena rapport. Eventuellt sätts också in ett extra-Aktuellt under natten om läget så kräver.

Nu åter till hockeysnacket.

Kan jag inte ge mig snart?

Nej. Jag är ju tvungen att räkna ut ytterligare en tabell.  Nämligen vilka lag tjänar egentligen på att det blir många utvisningar?

Den första tabellen visar ± mål per match när man spelar 5 mot 5.

Färjestads BK 1,16
Skellefteå AIK 0,95
Luleå HF 0,89
HV 71 0,78
Linköpings HC 0,26
Frölunda HC -0,26
Brynäs IF -0,42
Växjö Lakers HC -0,47
Rögle BK -0,53
MODO Hockey -0,53
Timrå IK -0,58
AIK -1,16

Den andra tabellen visar ± mål per match när man spelar PP och box.

HV71 0,33
AIK 0,32
Brynäs IF 0,26
MODO Hockey 0,26
Skellefteå AIK 0,21
Timrå IK 0,21
Luleå HF 0,00
Färjestads BK -0,05
Linköpings HC -0,16
Rögle BK -0,42
Växjö Lakers HC -0,47
Frölunda HC -0,47

Rätt intressant. Mycket tydligt att för t ex Warulfven är spelet 5 mot 5 riktigt bra, om man ser till producerade mål, men de förlorar rejält på sina special, för att inte säga un-special, teams. Medan det för Gnaget är tvärtom: sämsta målskillnaden i serien när lagen lirar 5 mot 5 men nästan bäst när det blir special teams.

Redigerad kommentar

Nu räknar jag fram hur många mål per match varje lag får plus genom PP (baserat på hur många PP-chanser de får, hur många mål de gör och hur många mål de släpper in). Då får vi följande lista (till höger den ”vanliga PP-listan”).

BIF

0,79

Brynäs

26,56

HV71

0,72

HV71

22,95

SAIK

0,68

AIK

19,7

AIK

0,63

Skellefteå

19,48

MODO

0,63

Rögle

18,18

RBK

0,58

Timrå

17,46

FBK

0,58

Linköping

17,14

LHC

0,53

Färjestad

16,67

TIK

0,47

MODO

16,44

LHF

0,44

Luleå

14,55

FRÖ

0,32

Frölunda

12,28

VÄX

0,16

Växjö

6,15

Hm, relativt lika men tydligt att MooDoo har bättre användning av sin PP än man kunde trott av ”vanliga listan” medan Timrå tvärtom har sämre nytta än man kunde tro av konventionell stats.

Motsvarande för boxarna:

TIK

0,26

HV71

87,5

AIK

0,32

Skellefteå

87,5

MODO

0,37

Timrå

86,67

HV71

0,39

MODO

86,27

LHF

0,44

Linköping

84,88

SAIK

0,47

Brynäs

83,87

BIF

0,53

AIK

83,33

FBK

0,63

Färjestad

80,95

VÄX

0,63

Luleå

80,7

LHC

0,68

Växjö

79,37

FRÖ

0,79

Frölunda

78,26

RBK

1,00

Rögle

72,97

Men här klättrar Timrå upp och är faktiskt det lag i serien som går allra bäst i boxarna; delvis beroende på att de satt fler mål än andra lag när de spelat 4 mot 5.

Men också många andra lag har betydligt bättre effekt av boxandet än vad den vanliga listan signalerar: det gäller både Gnaget och Luleå och det beror fr a på att vi har de två justaste lagen, som drar på sig minst utvisningar och därför riskerar minst problem med att få boxa. En effekt av Rönkenhockeyn – såväl i originalets som i kopians version – när spelarna åker skridsko i stället för att stå och haka: tråkigt? Nja. Effektivt? Jo.

Notabelt dessutom att Pungen, också Schtaan och i viss mån HV inte alls har så stor nytta av sina respektive effektivitet i boxandet. En ”bra” box kan i praktiken konverteras till en dålig om det är så att man spelar fult och tar många utvisningar.

Sammantaget då; hur blir det med kombinationen ”special teams”.

Nu behöver jag inte förklara hur jag gått tillväga utan det är förstås bara att plussa. Så här ser det ut:

AIK

0,32

HV71

110,45

HV71

0,33

Brynäs

110,43

BIF

0,26

Skellefteå

106,98

MODO

0,26

Timrå

104,13

SAIK

0,21

AIK

103,03

TIK

0,21

MODO

102,71

LHF

0,00

Linköping

102,02

FBK

-0,05

Färjestad

97,62

LHC

-0,16

Luleå

95,25

RBK

-0,42

Rögle

91,15

VÄX

-0,47

Frölunda

90,54

FRÖ

-0,47

Växjö

85,52

Sammantaget finner vi alltså att Gnaget är bäst i serien, knappt bättre än HV, medan Pölsan, som i traditionell stats är bäst tillsammans med HV, nu bara är delad trea-fyra tillsammans med MooDoo. Något sämre än i ”normalstats” är också Schtaan och Timrå på delad femte-sjätte plats.

Luleå Hockey går faktiskt exakt ±0 i special teams. Vårt relativt svaga PP kompenseras alltså fullt ut av vår starka box, med en starkt inflytande av att vi levererar seriens justaste fair play.

Warulfven är en lätt förlorare i special teams och något större förlorare är Pungen, som i normalstats anses knapp vinnare.

Riktigt stora förlorare i special teams är Röglarna, Lakers och Värsta Köplustan.

Redigerad kommentar

SPECIAL TEAMS?

Om lagens skulle måla lika ofta i matcherna generellt som de gör när de lirar PP skulle en random hockeymatch sluta 6-6. Effektiviteten i PP och BP – och möjligheten att få lira PP alternativt slippa BP - är alltså av riktigt stor – och ofta av helt avgörande – betydelse för matchresultaten.

SÅ, hur bra är lagen där?

I den klassiska satsestetiken räknar vi

PP% för effektivtet i Powerplay

Brynäs

26,56

HV71

22,95

AIK

19,7

Skellefteå

19,48

Rögle

18,18

Timrå

17,46

Linköping

17,14

Färjestad

16,67

MODO

16,44

Luleå

14,55

Frölunda

12,28

Växjö

6,15

Och BP% för hur fungerande box vi har:

HV71

87,5

Skellefteå

87,5

Timrå

86,67

MODO

86,27

Linköping

84,88

Brynäs

83,87

AIK

83,33

Färjestad

80,95

Luleå

80,7

Växjö

79,37

Frölunda

78,26

Rögle

72,97

Man har också kommit på att plussa ihop de två för att få fram en kombinerad effektivitet i special teams:

HV71

110,45

Brynäs

110,43

Skellefteå

106,98

Timrå

104,13

AIK

103,03

MODO

102,71

Linköping

102,02

Färjestad

97,62

Luleå

95,25

Rögle

91,15

Frölunda

90,54

Växjö

85,52

Yep, det där känner vi igen. Det är den typ av stats vi kan hitta i alla sammanställningar och den som alla relaterar till. Vi talar ”s k expertnivå” alltså; det är de listor de plockar fram för att vara ”kunniga” under match.

Men säger det allt?

Nej, naturligtvis inte. Ett lag som är 100%igt i PP har inte speciell nytta av den effektivitet om de bara får chansen att spela PP en gång per säsong. Och vice versa. Och dessutom bortser man från att en del lag spelar ett chansartat PP som gåör dem känsliga för kontringar och därför släpper de in mål när de lirar 5 mot 4. Det måste förstås också räknas in.

För att korrekt beräkna hur viktigt varje lags effektivitet i PP är måste vi alltså räkna in:

• Hur många % av lagets PP-chanser gör laget mål på?

• Hur många % av lagets PP-chanser gör motståndarna mål på?

• Hur många PP-chanser får man per match?

Och motsvarande kalkyl måste användas för att räkna fram vad lagets box betyder. Som alla vet orkar de s k experterna bara titta på första raden. Att ta hänsyn till även de andra och dessutom räkna fram siffrorna kräver ju insatser. Det har man inte tid med eftersom man är upptagen med att förklara hur trååååkigt vissa lag spelar…

Men vi är ju inte lika slappa. Låt oss räkna på saken. 

Hm, låt oss kolla lite satsestetik. Nu gällde det ju Luleås offensiva krafter. Skjuter vi lite? Jag plockade fram statsen och räknade om så att det gällde för 19 matcher (dvs pluttiflierade HVs och Luleås siffror med 19/18) och fick följande:

SKOTT

MODO 628
HV71 601
Brynäs 600
Färjestad 599
Skellefteå 560

Luleå 512
Frölunda 503
AIK 503
Växjö 501
Linköping 488
Rögle 482

Timrå 447

Vi verkar ha två grupper där översta gruppen av fem lag skjutit runt 600 skott dvs 31 skott per match medan nästa grupp, bestående av sex lag, skjutit runt 500 skott dvs 26 skott per match.

Timrå synes ligga lägre än båda grupperna.

Intressant nog att bland de sju minst skottande lagen finns de fem som ligger sist i serien. Inte så konstigt, lag som lyckas dåligt får förstås färre chanser att skjuta i matcherna. 

Men också intressant att bland de där sju lagen hittar vi också Pungen och Luleå.

Dock räknas bara "skott på mål" vilket betyder att skott som blockeras i tid alternativt missar målet räknas inte. Hur många ytterligare sådana har vi per match? 100% till? 200% till?

Nästa fundering är förstås hur stor andel av skotten i tabellen går i mål? Här kommer då nästa tabell:

% MÅL PER SKOTT:

Linköping 10,86

HV71 9,84
Skellefteå 9,82

Frölunda 8,95
AIK 8,95
Luleå 8,66

Färjestad 8,01
Rögle 7,88
Timrå 7,83

MODO 7,32
Brynäs 7,17

Växjö 6,19

Hm, det var ju imponerande att se Pungens effektivitet. De skjuter inte så mycket, men NÄR de skjuter, skjuter de bra. Det är förstås ingen hemlighet att Pungens effektivitet beror på att man satt ihop Per ARlbrandt, Calle Söderberg och Mattias Weinhandl i en lina. Dessa gubbar har gjort mer än hälften av Pungens mål och i pinneligan ligger Arla och Calle tvåa och trea i serien. 

Hur åstadkommer man det, vilken hockeyfilosofi ligger bakom den lyckade linan?

Pengar.

Det inser vem som helst att det kostar rejält att köpa in Arla, sedan Luleå utvecklat honom till toppspelare i Elitserien och att lyckas värva Söderbergh som alla Elitserielag bjudit över på sedan åratal, samt plocka hem Weinhandl från lyckade och inkomstbringande år i KHL.

Pungen har pengar och därför har de en lina som levererar underhållande otråkig hockey. 

Vad kan vi göra åt det? "Hitta" de bortåt tio miljoner kronor extra per år det skulle kostat oss att ha den linan? Ja, det vore väl roligt, men den som har tio miljoner att bjussa på räcker upp handen. 

Själv tänker jag INTE gnälla på att Luleå spelar tråkig hockey eftersom vi inte har de tio miljoner extra och den lina Pungen köpt in. Att självutnämnda s k experter har mage att sitta i Anal+ och intervjua varandra eller t o m (kreativt) sig själva för att förklara hur trååååkiga vi är för att vi inte har de där tio miljonerna, säger mer om de "experterna" än om Luleå Hockey.

Jag vill nog applådera den hockey vi har och att vi med jämförelsevis begränsade resurser har spelare som går in varje match och gör sitt yttersta i varje byte. Personligen skulle jag inte applådera att vi byter ut de spelare vi har som ger allt de kan för den lön de har mot några primadonnor som, mot högre löner, tillåts skita i försvaret och lagspelet för att stå uppe vid blå och vänta på "långa bollar på Bengt".

Ändå ligger ju Luleå relativt hyggligt till i %mål-ligan. Mer intressant att se hur relativt effektiva Gnaget är och ineffektiva Pölsan är; speciellt som jag hade känslan av att Pölsan med lirare som Silfverberg ifjol satte allt de ville.

Och förstås MooDoo. Skjuter mest av alla, men med nästan lägst effektivitet. Känns som att Tuffe Uffe beordrat att panga på, panga på, panga på och som alla vet fungerade det där bra en räcka matcher men numera har det gått mer troll i spelet eftersom ordern "framåt" inte räcker till, när det inte fungerar tillräckligt bra bakåt.

Redigerad kommentar

Luleå spelar tråkig hockey?

Påstås det. Stämmer det?

Frågar vi kompetenta bedömare d v s oss själva kan vi väl delvis svara ja på den frågan och framför allt betona att vi skulle önska att vi gjorde fler mål. Första hösten med Rönkenhockeyn fungerade det där bra ett tag, med fint samspel Olle-Arla och Abbotts och med bra resultat i PP, men eftersom vi var så framgångsrika började alla lag spela "tråååkigt" mot oss; dvs de jobbar hårt i försvaret. Själva skulle vi väl önska en mer variationsrik offensiv och giftigare målskyttar men man får komma ihåg att vi - jämfört med de rika lagen - har begränsade resurser och inte har råd med de största stjärnorna. Dessutom finns balansen i att upprätthålla ett bra försvarsspel där även forwardstjärnor måste bidra mot att ge sådana fria roller att stå uppe vid blå och vänta puck: Harju är ju ett bra exempel på sådant. 

Men de som påstår att vi spelar tråååkigt brukar som regel attackera vårt försvarsspel och jag har försökt finna en röd tråd i de attackerna för att förstå hur man tänker. Jag kan bara identifiera två röda trådar:

1. Våra spelare borde inte anstränga sig utan mer ofta släppa fram motståndare i bra lägen.

2. Våra målvakter borde inte rädda så många skott.

Que?

Mest intressanta när s k journalister dvs självutnämnda experter kör tugget om tråååkiga Luleå, vanligen genom att intervjua varandra eller sig själva, eller genom att lägga ord i munnen på spelare/tränare genom ledande frågor. Det lyckas sällan, men de försöker utan att skämmas.

Några s k experter förklarar också att Luleås trååååkiga hockey är ett "hot mot hockeyn". Publiken lessnar och stannar hemma. Hockeyn DÖR om inte Luleå släpper in fler mål, gnyr man. Ingen vill se Luleå längre, Delfinen gapar tom.

Det där låter ju allvarligt. Kanske anledning att kontrollera det hela. D v s vi undersöker om det stämmer.

Här har vi publiksiffrorna för Elitserien i år, jämfört med föregående år (vi jämför siffror efter lika lång del av den inledande säsongen):

±?            Lag                   2012                  2011

89 MODO 5 976 5 887
40 Luleå 5 185 5 145
-3 Linköping 6 222 6 225
-14 HV71 6 770 6 784
-16 Skellefteå 5 051 5 067
-95 Växjö 4 960 5 055
-138 Timrå 4 377 4 515
-166 Brynäs 5 738 5 904
-389 Färjestad 5 947 6 336
-687 AIK 4 543 5 230
-1 696 Frölunda 8 480 10 176

Hm. Luleå och MooDoo har ÖKAT publikmängden jämfört med förra året. Resten av lagen har tappat publik. De flesta rätt begränsat men runt -5% för Växjö, Timrå och Pölsan. Ännu mer för Warulfven. Riktigt mycket -15% för Gnaget och Köplustan.

Då ska vi se..... De s k experterna påstår alltså att de riktigt stora publikförlusterna i Karlstad, Stockholm och Göteborg beror på att Luleå spelar trååååkig hockey? Om Luleås målvakter börjar göra tavlor kommer publiksiffrorna att öka i Scandinavium och på Hovet?

Jahaja. Är det något mer vi kan ställa upp med? Kan vi i Luleå spela utan klubbor också, så att hockeyn blir roligare?

Efterlysning

Polismyndigheten i Stockholm efterlyser Djurgårdens hockey. Hockeyn var senast observerad i Globen-området vid Skanstull våren 2010. Enligt vissa källor kan hockeyn ha varit synlig av och till under säsongen efter, men i efterhand vågar inte polisen sätta någon tilltro till dessa uppgifter. 

Det står dock klart att fr o m våren 2012 finns inga bekräftade uppgifter om att Djurgårdens hockey observerats. I slutet av Elitserien 2011-2012 utsändes scouter, men hockeyn gick inte att återfinna. Fortsatta spaningsinsatser i kvalserien gjordes, men hockeyn var och förblev försvunnen.

Under hösten 2012 har hemvärnet kallats in och man har vid upprepade tillfällen genomfört skallgångsundersökningar på Hovet men dessa har samtliga utfallit med negativt resultat. 

Upplysningar om den försvunna Djurgårdens hockey kan lämnas till Svenska ishockeyförbundet eller direkt till närmaste polismyndighet.

En belöning har utfästs av Stockholms Förening för Sportjournalister. Den, som lämnar sådan information att hockeyn kan identifieras, kommer att erhålla ett säsongskort för Stockholms Lokaltrafik vilket, enligt prognoserna, kommer att täcka resekostnader för samtliga bortamatcher säsongen 2013-2014 för Djurgårdens hockey. Om den återfinns vid liv.

Avslutningsvis viss information för att ersätta signalement för Mesta Mästarna:

Ställningen i Allsvenskan:

1 Leksands IF 41
2 BIK Karlskoga 36
3 VIK Västerås HK 35
4 Örebro HK 34
5 IK Oskarshamn 31
6 Södertälje SK 31
7 Mora IK 28
8 IF Troja/Ljungby 27
9 Djurgårdens IF 23
10 IF Malmö Redhawks 21
11 Almtuna IS 20
12 Tingsryds AIF 18
13 Asplöven HC 15
14 Karlskrona HK 9

Senaste matcherna:

Almtuna IS - Djurgårdens IF 3-2
Djurgårdens IF - IF Troja/Ljungby 2-3
Södertälje SK - Djurgårdens IF 4-2
Djurgårdens IF - Mora IK 2-3

Idag har vi:

IK Oskarshamn  -  Djurgårdens IF

Ett inte alltför vågat tips kan vara...3-2. 

Redigerad kommentar

Portello: Jag håller med. Framför allt - men det vet vi ju - är vi extremt svåra att måla på. Pölsan fick in 2, Lustan 1, Timrå och HV inget alls! Båda vakterna är riktigt bra och Berguven har just nu extrema siffor: 1,09 GAA per match och över 95% räddade. Vilket till mycket stor del beror på att de vaktar i Luleå förstås. Jag tyckte vårt försvar var lite segt och slött i början av serien men nu har de vevat upp och är riktigt svåra att komma förbi. Nu har vi dels kämpandet som gör att motståndarforwards har svårt att komma loss, men ännu mer att backarna ger ett starkt intryck och gärna nyper fast motståndare i sarghörnet. 

Våra linor är en annan sak. Vi har ju många kreativa spelare och det glimtar till rätt bra och imponerande då och då - några riktigt snygga, vinnande samspel Klasen-Abbott i kväll - men de har svårt att komma riktigt fram till värsta chansen. Vilket synes bero på att moståndarna möter oss på samma sätt; genom intensivt försvarsspel, och dessutom ofta med imponerande vakter. Vår hockey är ju inte den extremt "målinriktade" att så snart man får puck köra fullt framåt, som andra lag, och senare in i zon mot uppställda motståndare kräver rätt mycket, man får inget gratis. I allt detta ska påminnas om att de blixtsnabba kontringarna och klappklappspelet en gång var vårt kännetecken. Våren 1990 kom vi trea i elitserien - men minusmålskillnad!

Nu är vi ändå extremt svårslagna och det lyfter oss till topplaceringar men på sikt - slutspelet - måste vi få en till dimension framåt. Det kan räcka med att vi får till ett effektivt PP, och med alla kreativa spelare tror jag Rönken kommer att fixa det i år. Men dit kommer vi aldrig när våra PP dör så fort en back får puck vid blå och misslyckas att måla med puck ur zon som alltid-resultat. Jag kanske gnäller, men det känns alldeles för ofta.

Hm, de andra lagen. Ja, Schtan är, har varit och kommer att vara ett lag som plötsligt öser in mål en period. Vanligen första i Schtan, ibland en senare period, och nu explosion i tredje på Hovet. Puckelpisthockeyn är sådan. Men allvarligt talat; möter vi Schtan i slutspelet tror jag att vi vinner.

MooDoo kom upp som en sol men nu ned som...Zigge menade ju att det var vakterna som var problemet och det är klart att med osäkerhet bakåt faller utespelet också.

Imponerande att Lakers studsat tillbaka och Smålandsderbyn är speciella; just mot HV växer Lakers stort, verkar det som.

Röglarna tycker man synd om, även om man gärna ser att vi vinner stort nästa. Men det känns som att det är låga odds på att de är kvar under strecken efter 55 omgångar.

Och så Pölsan som äntligen kommer igen men så var det också mot Timrå där det känns som att det är elitseriens två Hoppla-lag som drabbar samman och då vinner originalet. Om det inte finns någon annan förklaring förstås.

Men, men. Fint bortafacit för denna road trip. Det känns som att vi växt och bäst kommer man nog ihåg insatserna mot Pölsan och HV. Blir spännande att följa fortsättningen. Skönt att Rönken numera placerat oss i toppen, alla tidigare säsonger nere bland strecken var för trista.

Sven.Savage:Bra gjort att plocka pinnar i alla bortamatcherna. Sex matcher på raken vi har fått poäng nu. Rögle hemma på lördag. Hoppas målen kan komma då.

Lite om de andra matcherna:

MoDo-LHC: Hemmalaget blir nollat för andra raka matchen. Steen-effekten verkar ha tagit slut. Frågan om det är tillfälligt?

AIK-Fejk-AIK :0-0 inför den sista men då går Skell ut och gör fem baljor. Oj!

Hv71-Växjö : Växjö leder med både 2-0 och 3-1 men får nöja sig med två pinnar efter vinst på straffar. Noterbart är att HV inte har tagit en trea hemma mot Växjö ännu. Förra säsongen inräknad.

Timrå - Brynäs. 2-4 efter bla ex-lulingen Nordquist målat.

Färjestad-Rögle : Hemmalaget nollar skåningarna. Bara hoppas att Luleå kan göra detsamma på lördag.

Shitfin straff av Klassen ger Luleå bonuspinnen!

Roadtrippen 4 matcher ger oss 8 poäng! MYCKET BRA!

Satan! Köplustan hårt pressade men tar matchen 1-1 in i kaklet och nu blir det straffar igen.

Får se om firma Jakobs-Klasen-Hirso lyckas bättre än senast?

Shitsnyggt snabbt spel mellan Klasen-Abbott och Joel Lundquist halkar sig till en utvisning. 1.18 kvar av förlängningen, Luleå spelar 4 mot 3 resten av matchen. KOM IGEN NU!

« · 1533563 · »