Röglet spöar Ulfven på övertid med 0-1, sedan Ted Brithén kommit ensam mot sållet Svensson, enkelr åker förbi denne, och sehge svensson hinner inte alls med.
Betyder alltså att Luleå bara än 2p bakom Ulfven efter 26 matcher spelade dvs exakt halva serien för båda lagen. Men vi spelar förstås vår match 27 om en timme.
HV spöar Trottoarkanten på straffar. Igen-kligen skulle da haft alla tre poängen men bjöd Trottoaren på ett dråligt självmål, när HV hade tagit ut vakt och spelade 6 mot 5 vid avvaktanden utvisning, och la in ett självmål från hela 55 meter. Skulle varit kul att höra vad Tommy Sjödin ansett om det målet.
Förlängning pågår Pungen-Malmö. Ser gärna att Malmö vinner eftersom de i så fall passerar Apan med en poäng. Iofs kan Malmö passera Apa, även om de torskar bonuspinnen, om Gangsteröret spöar Apan med 4 mål...
En timme till nedsläpp och nu har det linjerats upp!
Vi får aprunkarna från Norrbotten ÄlvsbyÖhlund och BodenBjörck som zebror. Ja, då kan vi glömma hemmadömeri, får i alla fall hoppas att de vågar visa ut eventuella brutaliteter från bortalaget.
Luleå fortsätter med Berguven vid spaden efter hans magiska insats senast mot fiskrenset. Men lite ändringar för övrigt.
Sondell är borta och Själin ansluter till Jalvanti, samtidigt som Engsund får in junisen Thyni-Johansson.
Connolly och sniper-Fabbe byter plats samtidigt som Berglund är tillbaka och Widing dragit vidare.
Goalies 34. Lassinantti, Joel 30. Rautio, David
1st Line 29. Gustafsson, Erik 23. Sellgren, Jesper 36. Larsson, Emil 20. Connolly, Jack 16. Olausson, Niklas
2nd Line 39. Själin, Pontus 19. Jalvanti, Joonas 10. Emanuelsson, Einar 21. Tyrväinen, Juhani 96. Kovacs, Robin
3rd Line 5. Thyni Johansson, Albin 32. Engsund, Oscar 8. Gunler, Noel 75. Ilomäki, Arttu 17. Brännström, Isac
4th Line 52. Fabricius, Karl 14. Berglund, Jonas 24. Edström, Victor
Extra 26. Claeson, Henrik 25. Nilsson, Fabian (LW)
Frölunda ser ut att ha samma lag som senast, med vidrigaste inslag Rosseli Olsen, Mats, Lundqvist, Joel, Lasu, Nicklas, Hjalmarsson, Simon.
Men Lasch saknas fortfarande vilket man alltid tackar för då bl a deras PP blir betydligt mer mänskligt att hantera.
Helt oavgjort i de tre pågående SHL-matcherna efter två perioder.
0-0 Röglet-Ulfven, trots att Ulfven givit spaden till sållet svensson, men det ordnar sig nog.
2-2 Pungen-Malmö där varannandagslaget Malmö förväntades slöa efter julfirande och mycket riktigt åkte de under med 2-0 men har nu kvittrat och CryBert räds att det återigen blir tappad ledning och torsk.
1-1 HV-Trottoarkanten efter två snabba mål och sedan inget mer.
Nå, efter dessa anonyma förrätter väntas snart huvudrätten, i Delfinen.
Luleå krossade Frölunda i match ett varpå Frölunda i returen började fulspela så ini helvitte. Men Luleå svarade med samma mynt och visades vara starkare i den final, som allmänt anses vara den tuffaste som någonsin spelats i Sverige.
NHL-lockout-säsongen. Frölunda hade det med stor sannolikhet allra bästa laget som någonsin spelat i Elitserien SHL och krossade Luleå i kvarten i fyra raka; men den avgörande faktorn var målvakterna där Henke var i sin prime medan vi hade en inköpt pajas i målet: hade vi bytt vakter skulle Luleå ha vunnit denna kvartsfinal. Speciellt eftersom Mr Game Seven Justin Williams säkert hade avgjort en sjunde match.
En fruktansvärd mygeldrabbning och ett helt otroligt fusk. Luleå hade Limpan Omark med flera och äckeljävulen Dahlén satte två svinaktiga junisar att punktmarkera Omark inklusive otroligt fula överfall på honom, som svinhöjdhopparen blundade för. Än värre hittade det förbannade svinet höjdhopparen på att i match fyra ge Obsut 2+2 minuter samtidigt för två påhittade utvisningar och därefter fick han sitta utvisad helt felaktigt i tre minuter medan Frölkunda gick från 0-0 till 3-0. Hela hockey-Sverige inklusive förbundet ansåg att det enda rimliga varit omspel men förbundet beslutade att "man hade inte tid med det".
Fröludna körde igång samma fusk med fula överfall och jakt på Luleåspelares huvuden vilket zebrorna blundade för. Men Luleå hade Fredrik Svensson, som spöade upp några frölundaspelare och hotade Joel med fight om han fortsatte huvudjakten. Varpå frölunda vek ned sig och Luleå vann.
Den underbara vändningen i Delfinen där Luleå på några minuter i tredje perioden hemma körde över Frölunda som grät ihjäl sig för att Fabbe låg kvar på isen sedan Frölunda smällt en klubba i ansiktet på honom.
Vidrig Frölundavändning när Luleå hade ledningen med 3-1 i matcher varpå Frölunda vann nästa match i sudd, vann också nästa match i sudd, och i sjunde matchen hade ledning 2-0 med 1.48 kvar av tredje och då satte 3-0 i Luleås öppna kasse, men Luleå på 12 sek gick upp till 3-2, och tryckte på för kvittering, men fick till slut även 4-2 i öppen kasse.
Men än vidrigare var Frölundas helt j-a fröktansvärda överfall på Cam Abbott. Cam i kamp om puck med två frölundaiter och då komemr en tredje fiskrens rakt framifrån och kastar sig upp med maximal kraft med axelskyddet målinrikrtat rakt i ansiktet på Cam, som med blodet sprutande från alla kroppsöppningar fick lämna isen och hockeykarriären. Varpå zebrorna och idiot-Sanny såg till att frölundaiten frikändes för det fruktansvärda överfallet. Följt av att zebrorna dessutom hittade på att Chris Abbott knätacklats, när han blev pååkt, och Riksidrottsnämnden fick gripa in och underkänna den helt felaktiga avstängning som disciplinnämnden, styrd av Sanny, hittat på.
Mycket jämnt där lagen tog alla hemmamatchen och Luleå i match 5 hade oavgjort borta i Scandal-i-analium men Frölunda vann efter 9 minuters övertid och därefter gick luften ur Luleå som hade "guldköpt" Rajala, McFlickier, Sweatt" etc.
Och så drabbningen i våras. Luleå hade under säsongen drabbats av DRYGT EN HJÄRNSKAKNING PER MATCH mot Frölunda under serien, som regel utan att zebrorna brydde sig. Frölunda stal första matchen i Luleå och sedan lyckades vi inte komma igen: i denna första match utmärkte sig överfallsJoel genom att i första perioden smälla klubba med våldsam kraft i ansiktet på Erik Gustafsson vilket zebrorna tycket var värt bara två minuter; vidare fälldes Emil Larsson av ett otroligt fult pungslag bakifrån vilket ´zebrorna blundade för. Dessutom tog Frölunda ledningen med 0-1 i matchen sedan en frölundait åkt in en halv meter i Lassis målvaktzon och åkte på klubbarme som helt flyttade bort klubban just när skottet kom och gick in där klbban flyttats, Och till råga på allt vann Frölunda efter 17 minuters suddspel!
SAMMANFATTNING Ja, fy fan, säger bara och anser att Frölunda vunnit många slutspel mot oss genom ett j-a fulspel kombinerat med att zebrorna varit så j-a pro-Frölunda att man knappast kan förklara det på annat sätt än att de varit köpta.
Och nu ska vi mötas fyra gånger på <4 veckor, varav vi förra veckan torskade första matchen borta i scandal-i-analium sedan zebrorna bl a hittat 5x2=10 min utvisningar på Luleå mot 0 på Frölunda i första perioden och Frölunda fick in vinstmålet till 1-0 med 41 sekunder kvar av tredje perioden.
I kväll möts vi i Delfinen och sedan i januari ska vi möta Frölunda i CHL-semifinal - naturligtvis den moraliska CHL-finalen.
Och till detta är det mycket troligt att Luleå får möta Frölunda i semifinal eller final i SM-slutspelet om några månader…
Jag tycker att det räcker nu. Räcker förbannat väl och vi har sett tillräckligt j-a mycket Frölundavinst på senare år, orsakat av fulspel och flyt.
Nu är det min förhoppning att Bulan visar sig ha fyllt ärmen med en massa taktiska ess och till att börja med spöar Frölunda ikväll och sedan gör detsamma i slutspelet för CHL och SHL också!
Osj02: Yep. Massor av matcher mot Frölunda dessa veckor och laget har verkligen växt fram att bli vår nuvarande vidrigaste motståndare, efter att ha tagit över "titeln" från Apan, som numera är rätt meningslösa och usla.
Nu spelas ju junis-VM parallellt och Småkronorna startar timmen efter Luleås match så det blir väl möjligen sista perioden med lill-Nisse man kan se.
Frölunda kännetecknas av att • alltid bli svårare i slutspel, • ofta nästan omöjliga hemma där de har extraspelare i form av randiga, köpta zebror, • ruggigt effektivt PP med köpespelaren Lasch i spetsen • fult, brutalt spel som zebrorna blundar för.
Tre timmar tillnedsläpp. Som uppvärmning kör jag Röglet-Ulfven för att se om Röglet börjat komma tillbaka nu med Everberg påis. Plus att Patrick Westberg kommenterar, ett nöje bara det.
Dags igen, Frölunda hemma. Det blir hårt idag men förhoppningsvis kan vi dra vinstlotten. PP och BP blir avgörande liksom målvaktsspelet. Jag lovar, jag ska inte gnälla på domarna idag, möjligen på situationsrummet. Hoppas att vi avgör på isen istället, jag ser gärna att topplocket på Röde Roger flyger.
Sven.Savage: Ja vilka minnen du väcker! Fredde är en gammal favorit :) Vi skulle behöva en Fredde som hänger med i tempot i dagens shl. Han tränade med Paulo Roberto och var rätt bra boxare också har jag hört.
När det gäller Bajen så får vi hoppas på bra värvningar till nästa säsong så vi får fira andra guldet någon gång!
Jo, du har helt rätt. Faktum är att jag för någon vecka sedan samlade information om hur det varit varje gång vi mött Frölunda i sliutspelet och SM eller CHL. Kommer nog att lägga in en sammanfattning innan nästa möte annandag jul i Delfinen.
1996 knäckte vi Frölunda då de ville spela brutalt men vi var bättre även på det. 1997 krossade vi Frölunda. 2005 möttes vi lockoutsäsongen då Frölunda hade det troligen bästa lag som spelat i Elitserien/SHL och åkte ut i fyra raka i kvarten, men hade vi bytt vakt skulle vi vunnit - de hade Henke i sin prime, vi hade en pajas med spaden.
Men efter det. Varje gång vi mött Frölunda i slutspel - och det är många gånger - har de pysslat med en jävla massa fulspel och extremt brutala överfall - och de jävlarna har tillåtits detta och vunnit mot oss. Några gånger har VI vunnit, men det är nästan alltid då vi haft spelare som kunnat stå upp mot deras fulspel och varit tuffare. Speciellt då vi hade Fredrik Svensson i laget - då försökte Frölunda men Fredrik fick dem på andra tankar - rejält andra tankar. Åh, vad jag saknar Fredrik!
Håller med om att Rogern använder sig av detta (och vid frågor t ex "jag såg inte situationen" eller försvarar skitspelet genom att tycka "det var ju motståndaren som fulade" eller annat dravel. Men detta började tidigare och speciellt under fuljäveln Dahlén som gav order om att massakrera Limpan Omark. Så jag tycker att det ligger i Frölundas "själ" att hålla på med sådan skit. Brutala och fula överfall mot spelare som inte kan försvara sig.
Min tro att är att Frölundas onda genius är Joel Lundqvist. Den jäveln har ju varit med vid alla drabbningar Luleå-Frölunda sedan 2005 tror jag. Och jag tror att han som kapten är den som ger order om påhoppen. Själv deltar han ju gärna men väljer som regel monstertacklingar mot sarg, gärna mot oskyddat huvud.
Mitt i särklass bästa minne är när Lundqvist givit order om fula påhopp för att stoppa Luleå när vi möttes i kvartsfinal mars 2013. Luleå var det bättre laget, men I Scandal-i-analium startade Frölunda brutalt fulspel för att stoppa oss. Bland annat utdelade Joel några monstertacklingar med huvuden manglade mot sarg på våra spelare utan att zebran (det var Rönnmark då) brydde sig. O
Och mitt i matchen beslutade Frölunda om rallarslagsmål och alla frölundaiter kom ut på isen medan Scandal-i-analium-publiken jublade. En stor och stark Frölundait grep tag i en ganska kortväxt Luleåspelare, som bara stod och tog det lugnt medan Frölundaiten vevade och vevade, sa till honom att lägga av men han fortsatte. Då slog Luleåspelaren ett slag, en rak höger på hakspetsen och Frölundaiten föll som en klubbad säl till isen, kom upp, men vinglade, kunde inte hålla balansen. Följden blev att alla Frölundaiter la av att slåss, helt paralyserade. Den Frölundait som sänktes berättade efter matchen "fick höra att jag råkat på Fredrik Svensson, som är utbildad boxare, jag hade ingen aaaaning om det".
Lite senare i matchen letade Fredrik upp Joel Lundqvist och förklarade att "du har utdelat flera skitfula och farliga tacklingar mot huvuden på mina medspelare och nu ska du få betala för det. Nu ska du få slåss med mig!"
Joel sket på sig. Inför >10 000 hemmasupportrar i Scandal-i-analium skämde han ut sig big time genom att krypa ihop och gömma sig bakom domaren. Fredrik stod framför och viftade med händerna "kom då" men Joel fegade ur fullständigt, med en skiträdd uppsyn ballade han ur ihopkrupen bakom domaren som en kärring.
Publiken var knäckt, Frölunda var knäckt, Luleå spöade frölunda. Sedan plockade vi starka Warulfven med Tollefsen också och jag ger mig fan på att vi kunde ha tagit Apan i final också. Men efter två monsteruppgörelser i kvart och semi var vi ganska slutkörda i finalen och Apan som kunnat vila sig fram dit orkade mer och vann.
Sven.Savage: När det gäller Rogers spel mot Luleå så är det uppenbart att han låter sina spelare jaga huvuden tyvärr. Tror efter dessa år att det enda vi bör göra är att svara med samma mynt, alltså jaga livet ur Lasch i nästa match. Om vi ändå haft ett riktigt bra pp så skulle kanske det få påverkan på Rogers (vinnande) ide att jaga våra spelare men det tror jag inte vi får denna säsong.
M.Lemiux: Troligen har specialregel XX visats gälla: "Om frölundaspelare orsakar hjärnskakning på Luleåspelare ska det inte bestraffas, om inte också frölundaspelaren skadats, vilket i så fall ska leda till avstängning av den hjärnskadade Luleåspelaren."
DansbandsWolf: Nä, inte det minsta...Petter uttalade sig ju om den situationen vad han tyckte och då blev det inget mer. Petter och Swikegård gick säkert de några få stegen mellan Cmer studion och warroom och poängterade sina tankar om situationen och så lades allt ner.
DansbandsWolf: Nej, inte överraskad, håller med dig, helt åt pipan men det är ju som vanligt. Nej, Ekbom och Frölunda satsade helt medvetet på att skada Tyrväinen, och Röde Roger är orkesterledare.
M.Lemiux: Och eftersom SeMerstudion är 4:e statsmakten och till synes har makten över DIFiplinnämnd och WarRoom (som för övrigt ligger vägg i vägg med SeMerstudion) blev det naturligtvis ingen anmälan. Är någon förvånad?
Angående Ekboms överfall på Tyrväinen så är det inte tyvärr bara Röde Roger som tycker att det var en "olycklig situation" där Tyrväinen åker in i Ekbom. En till som borde ta på skäms och dumstruten är Petter Rönnqvist som i Cmer studion satt och tok försvarade Ekbom. Petter menade också att Ekbom inte gjorde det minsta fel, han åkte ju bara där och Tyrväinen åker in i honom. Det är bara den lilla detaljen att på reprisen ser man klart och tydligt att Ekbom har full koll vart Tyrväinen är, han har ju för fan huvudet vänt mot honom annars är han tokblind. Sen åker han in framför Tyrväinen och höjer axel och armbåge just innan kollisionen så att det träffar klockrent mot skallen...olycka up my ass. Men Petter Rönnqvist har som förmåga att få alla fula övergrepp Luleåspelare utsätts för är ingenting medans om Luleåspelare gör nått är det det värsta han sett, typ. Han ska faktiskt ha större skämskudde på sig än Röde Roger i det fallet.
Jaha, innan vi tar julledigt i SHL för att vänta in annandagsklassikeromgången, ska Malmö och HV köra match idag.
Två lag, för typ placering 6-11 ungefär.
Malmö är ett lag med lata spelare. När de tar i kan de spöa vilket lag som helst men ofta ids de inte anstränga sig just. Därför ett lag som vanligen vinner en match, förlorar nästa och så vidare. Nu har de faktiskt tre segrar i rad, så vete fan vad som är på G. Men Malmö är inget SHL-lag. De betraktar serien som en total novemberlunk över sex månader. Och så i slutspelet startar säsongen på riktigt, för utvilade Malmö. Då kan de mycket väl slå ut andra lag efter lag och nå semifinal, men inte längre.
HV, dårå? Ja, har påståtts bli starka i år, men det blir bara "sådär" och likaså ett lag för plats 6-11.
Ja, det tipset för båda lagen är liiite överdrivet. Nästan säkert är det snarare så att Malmö och HV kommer att landa som lag 7-9.
Hur går det idag? Malmö spöade HV borta för bara några omgångar sedan och har alltså tre vunna i rad.
Vilket betyder att om Malmö vill idag, så vinner de.
DansbandsWolf: Wow, det var ju mycket glädjande och spännande information! Förstår jag rätt har Luleå givit Tapani ett erbjudande och det låter ju mycket lovande:-) Och som alla andra damhockeyspelare vittnat om - att komma till Luleå för att spela damhockey är något som alla drömmer om:-)
OK. DamHV har satsat något grönjävulskt för att ta den här säsongen men Luleå mångåriga och långsiktiga arbete innebär att kanske får vi spela om det till våren. Det ser vi fram emot! Räkna INTE bort Luleå Hockey!
Sven.Savage: Bara gratulera damHV till seriesegern men till slutspelet kommer vi vara en contender med (förhoppningsvis) åretställd Karvinen som knappt spelat någonting under serien pga hjärnskakningsproblem, Finlands bästa spelare och oerhört viktig i Luleå och stor anledning till att vi haft det tungt i seien das far.
Sen kommer den glada japanskan tillbaka efter ledbandsskada som hållt henne borta hela säsongen. Japans bästa spelare och i matcherna mot Sverige i VM klart bättre än någon svenska (vilket iofs var ganska enkelt....) en världsspelare och ödmjukheten personifierad, oerhört saknad och oerhört viktig för laget.
Och som grädde på moset är kanske, kanske världsspelaren, den finska superspelaren bara snäppet bakom våran Karvinen och Hiirikoski, Taapani på g till vårat Luleå ”Europas bästa lag” enl henne. Bästa spelaren i fjolårets finalmotståndare Linköping och en förstärkning som skulle ta gludet till oss ifrån HV, låt oss hoppas på att hon kommer till oss. :-)
Med dessa 3 är Luleå ett helt annat lag än vi haft i serien, ett världslag likt säsongen 18-19 när vi blev världsmästare för klubblag.
Och Luleå Hockey förlorade matchen mot DAM-HV. det stod 3-2 och Luleå tryckte på och tryckte på för kvittering men i slutsekunderna blev det i stället 4-2 i tom kasse.
Nå. Så j-a långt bakom är vi inte. Serien är ju körd men slutspelet har vi inte givit upp.
Osj02: Ja, i den bästa av världar ska hockeydomare inte märkas allt, vare sig under match eller utanför.
Det här är ett svårt ämne. Naturligtvis ska domare inte mordhotas och sådan skit. I de flesta fall tror jag att domarna gör så gott de kan och att vreden, när domare avgör hockeymatcher, igen-kligen skall riktas åt andra håll dvs åt ansvarigt håll.
Och finns det ansvariga?
Jodå.
Om vi börjar med alla jävla underliga beslut från det s k situationsrummet under många år anser jag att det helt avgörande problemet är att de har Lärling som totalt och fullständigt ansvarig för alla sådana beslut och detsamma gäller för att avgöra om händelser ska rapporteras till DN eller inte.
Och till att börja med duger Lärling inte till, faktum är att han är ungefär så olämplig som man kan tänka sig, med skygglappseende och helt avsaknad av förståelse för hockey trots att han varit (misslyckad) zebra.
Och dessutom sitter detta situationsrum i SeMerstudion med bara en tunn vägg emellan och det innebär att sådana som framför allt swikegård men också sanny och petter kliver dit och KRÄVER bedömningar de är nöjda med. Vilket är rätt problematiskt eftersom alla vi som hör på dessa nissar vet att de har subjektiva uppfattningar där vissa lag motarbetas medan andra får medhåll.
Helt j-a oacceptabelt att förbundet inte kan ordna till det där. Som får effekt på zebrornas agerande och vilka beslut de ska meddela.
Sedan har vi helt klart zebror som inte är så duktiga för att klara sitt uppdrag och även där ligger ansvaret på högre nivå; nämligen förbundet som under en j-a massa år INTE kunnat förbättra rekryteringen.
I min värld skulle spelare, tränare och ledare vara tvungna att acceptera domarnas beslut och de som gnäller och klagar och förklarar domarna för idioter skulle straffas strängt. Bara att acceptera att misstag sker och hålla käft i övrigt alltså.
Skulle det genomföras tror jag att också publiken på sikt skulle reducera sin koncentration på zebrorna: är det inte för jävla trist att runt 5-10 000 mest tycks agera genom att bua och vråla åt zebror för att tvinga sig till medhåll?
Och det skulle i sig reducera och ta bort grunden för de dårar som hittar på att mordhota och förfölja domare efter match.
MEN.
För att genomföra detta och återupprätta nödvändig respekt för zebror måste också förbundet göra det som krävs av dem: 1. Sparka Lärlingen och fixa till situationsrummet. 2. Lägg nödvändiga resurser - det SKA tas av SeMer-miljarderna - på att rekrytera och utbilda BRA domare. Vi inser att det kommer att ta några år, men ju tidigare det startar, desto tidigare når vi acceptabel domarkvalitet. Och vi är beredda att vänta - OM NÅGOT HÄNDER! 3. Motverka hjärnskaningar och farligt spel på ett fungerande sätt genom att a) anlita medicinsk kompetens så att alla idiotiska felbedömningar av amatörer försvinner. b) Plocka bort de som allvarligt skador anra spelare som blir borta i veckor och månader under samma tid - 2-3 matchers avstängning är skandalöst dåligt. 4. Implementera KRAFTTAG mot de mer utbredda filmningarna. Använd granskningar och analyser i efterhand som underlag för att kraftigt bestraffa de spelare vars båda ben plötsligt "försvinner och de ramlar pladask, så snart någon har klubb- eller kroppskontakt med dem.
Nej, de enskilda zebrorna gör nog så gott de kan men problemet är att de inte är tillräckligt bra och att deras jobb kraftigt försvåras av vrålande publik, tränare, spelare och filmande fuskare. Det är INTE dessa zebror man ska gå på - även om det blir så under match - utan de verkligt skyldiga förstås.
SDHL matchar ikväll och senaste årens gigant Luleå Hockey möter denna säsongs suveräna ledarlag Dam-HV för fjärde gången i år. • Första matchen vann Luleå på OT med 3-2 • Andra matchen vann HV med 0-3 efter att ha vunnit sista perioden med just 0-3. • Tredje matchen vann HV med 6-2, efter 5-1 i andra perioden • Och nu i fjärde matchen, fem min in på tredje perioden leder HV med 3-1, men HV hade en stark andra period då man vann skotten med 3-15 och målen 0-1.
Så, visst är DamHV imponerande och lätt att förstå att alla tippar att HV tar hem både serie och slutspel i år.
Men Luleå är Luleå och alla framgångar senaste fyra åren innebär att laget inte kan räknas bort, även om man nu tappat flera spelare från tidigare.
Blister Brigade: ja, nog tror jag att laget är lite slitet med tanke på CHL, resor och mycket skador så det kan visst påverka. Sen vet man ju att spelare går igenom bra och dåliga perioder. Emil är ännu inte på topp men han gjorde sin bästa igår. Tycker dock att vi gjorde en bra match igår, laget steppade upp ordentligt från i tisdags.
Sven.Savage: Nu såg jag inte så mycket på Luleå matchen då jag genomled hemma matchen mot HV men i dom pauser det gick så titta jag lite grann och nu när man läst igenom er kommentar så blir man lite undrande! kan de va så att vissa luleå spelare börjar vara lite trött körda? har svårt att tro att GTA-mannen skulle sluta spela hockey bara för att han drar till Örebro nästa säsong.
Är det nu så att Lassie drar nästa säsong så kanske David kan ta första spaden för han verkade ha en riktigt bra match! hur som så leder ni väl fortfarande serien så att torska en match i Götlaborg är väl inte hela världen! (för de gör dom flesta som kommer på besök där^^)
Sven.Savage: En rejäl match igår, slutspelskaraktär. Hade vi spelat så här mot Apan så hade vi vunnit överlägset. Håller med Roger från PK`n att Frölunda var något lite bättre i fem/fem men inte dominerande på nåt sätt. Annars en jämn match som kunde ha slutat hur som helst. Rautio gör en supermatch men även Mattson Frölunda gör en kanonmatch. Starkt målvaktsspel i båda lagen.
Sen håller jag inte med Roger om nånting mer. Han är helt ute och cyklar kring Lasus överfall på Tyrväinen, och har också allvarligt fel om tacklingen som gav Tyrväinen skakningen. Helt plötsligt är det Tyrväinen som åker in i Ekbom, helt befängt, ser man på reprisen ser man att Tyrväinen åker rakt mot mål och tittar mot sargen medan Ekbom glider in mot Tyrväinen från blinde side med full kontroll och trycker dit vänster arm/axel rätt i skallen på honom. Totalt medvetet agerande med full kontroll över situationen. Skäms Roger. Den är så j-la utstuderat medveten så det borde bli många matchers avstängning. Och det vet Roger. Om difiplinnämnden hade någon ryggrad borde Ekbom stängas av lika länge som Tyrväinen blir borta men vi vet ju hur det blir, en-två matcher max. Samma med Lasu, han borde stängas av som en återfallsförbrytare men där händer ju ingenting. Helt klart var stämningen i Frölunda att Tyrväinen skulle sättas dit och det var därför spelarna agerade på honom, här har Roger ett stort ansvar men Röde Roger uppmuntrar istället säkerligen sina spelare att attackera och det borde finnas inspelningar på dialogen i båset så man kunde dra ner brallorna på honom ordentligt och offentligt.
Det är nåt galet i Scandinavium när t.o.m domarna låser dörrarna. Rogers aggressiva inställning sprider sig i föreningen. Allvarligt!
En så kallat talande bild från presskonferensen efter matchen. När båda huvudtränarna viker kroppen och ansiktet från varandra, ser ned i bordet och illustrerar att "visst är vi båda från Luleå Hockey" men den kopplingen slutar här och nu.
Vi har tre viktiga matcher mot varandra närmaste tre veckorna och vi kan mycket väl hamna mot varandra i semifinal eller final senare i vår.
Och nu är den civiliserade kamratskapen borta.
Nu är det krig!
Hade jag varit på den PK:n skulle jag ha citerat Hansel från Zoolander: You are talking loco and I love it!
Var är Kovacs i matcherna? Är det inte dags att bänka honom nu? Ska han hålla på så här kan han lika gärna få träna med B-junisarna ett halvt år innan han ger sig av till Öret. För ett och ett halvt år sedan var hans hockey och hans privata liv i spillror och vi tog honom till oss och vi rättade till allt. Ska han då uppträda som en bekväm primadonna a la Apans köpespelare sista halvåret för oss? Skärpning!
Problemspelare nr 2: Emil Larsson. Känns som att han går halvvägs för närvarande, men vakna mentalt för tusan! Tidigare brann du för att visa hur bra du var men var är glöden nu? Kom igen nu!
Jag är däremot stolt över hur de flesta av våra spelare uppträdde idag men vill framhålla två spelciellt:
David Rautio Berguv! Strålande helt enkelt och endast ett slumpskott från ex-Luleåspelare Grönlund höll dig från fjärde 0:an på åtta SHL-atcher i år.
Tyrväinen! Har mer imponerats av Ilomäkis härliga spel under hösten, men Tyrväinens fysiska spel har varit utmärkt och idag går han främst i laget för att visa Frölunda att vi accepterar inte eran skit! Vackart, Tyrväinen!
Presskonferens efter matchen. Bulan äger sönder Rogern så det stänker om det!
Bulan påpekar att det är bara ett faktum att både när han var tränare för Pölsan och för Luleå så har hans spelare åkt på en j-a massa hjärnskakningar mot Frölunda. "Jag vet inte om det är slump eller inte men det är fakta".
Själv kan jag fylla på med andra fakta:
a) Rogern var en av de mest misslyckade tränare vi haft i Luleå. det var jävligt nära att han tog oss till kval och degradering till Allsvenskan. b) Bulan är en av de absolut bästa tränarna vi haft.
Jag har mycket svårt för att kritisera Rogern, eftersom han är Luleågrabb. Men håller med Bulan om att fakta är fakta och det gäller också a) och b) ovan.
Har en känsla av att det blir en jävligt intressant match i Luleå 26/12. Är det något vi från Luleå inte accepterar så är det fusk och fulspel. Jag hoppas verkligen att Fusklunda får reda på det om en vecka.
Svanru: Jo. Man blir jävligt förbannad på korruption och när folk bjussar kompisarna på helt vidriga avgångsvederlag och allt sådant någonstans i landet - men i Götet tycks det inte vara enstaka undantag utan snarare regel. Har haft "sportslig" kontakt med göttlaburgare i andra sammanhang än hockey och hur otroligt sjukt de fuskat när ingen stoppat dem - USCH!
Vi brukar ju "skämta" om att "klockan glappar festårru" när de myglat med tidtagningen, men varför sker det så ofta i Göteborg och varför sker det i stort sett aldrig någon annan stans?
Därför att de är ena jävla fuskare.
Jag hoppas att vi väljer att krossa varje jävla mygelspelare mot sarg i returen uppe i Delfinen om en vecka.
Sven.Savage: Tyvärr bor jag i en grannkommun till Götet och allt du påpekar stämmer. Här görs ett handslag med pengarna under bordet eller andra gentjänster allt för att klia varandra på ryggen dvs den berömda göteborgsandan
Jag är så less på det j-a skitlaget och det har hållit på hela 2010-talet.
Det jag helst skulle vilja se i detta nu - som följd av all j-a skit som fusklunda pysslat med i så många år - är att när de kommer till Delfinen om någon vecka kommer vi att få se de två värsta jävla fuskfilmatfulspelarna - Roselliolsoen och Lasu - åka på monstertacklingar omedelbart som plockar dem från hockey närmaste året.
Så jävla mycket skit som dessa två skitstövlar pysslat med - idag och massor av matcher tidigare - är det hög tid att de får betala för det.
Vi kunde fan också ställa Luleås lag 1996 på isen och de skulle krossat dessa jävla skitnollor snabbt! USCH!
Svanru: Ja, det är för jävligt. Det finns en stämning av "goa gubbar"som de försöker sprida över landet.
Men min uppfattning är att det handlar om landets värsta myglare, fuskare, ja brottslingar rakt uppoch ned. Och det gäller inte enbart hockey...ett jävla patrask i den jävla skitstaden!
Sven.Savage: Förstår er frustration men detta är inget nytt utan har pågått i massor av år. Den enda som har lyft problemet officiellt är våra tränare men jag har försökt att göra massor av inlägg på AB´s chat men de tar aldrig med det. Fakta är att VF får utvisningar med sig oerhört enkelt speciellt i Silverladan.
Sven.Savage: Ja herregud. Vilken jäkla match. Skulle kunna vara bra men förstörs totalt av odugliga zebror och filmande motståndare. Hoppas på en riktig hockeymatch nästa möte. Huvva. Bara bryta ihop och komma igen Någonting att kolla in är skottstatistiken. Vi vinner skotten i period 2 o 3. På bortaplan. Mot laget med +100 millar i budget. Inte illa...
{7533}: Och som en blixt från klar himmel får Frölundabacken Anders Grönlund - vi talar om en pojk från Öjbyn och som spelat i Luleå Hockey - pucken och lyfter upp den i plockkrysset till 1-0 för Frölunda som vinner matchen.
Och den extremt fula - ja fulaste av alla - Mats Roselli-Olsen - ALLTID AKTUELL SOM SKITSTÖVEL - slår en näve i magen på en lulespelare och åker ut igen.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Betyder alltså att Luleå bara än 2p bakom Ulfven efter 26 matcher spelade dvs exakt halva serien för båda lagen. Men vi spelar förstås vår match 27 om en timme.
HV spöar Trottoarkanten på straffar. Igen-kligen skulle da haft alla tre poängen men bjöd Trottoaren på ett dråligt självmål, när HV hade tagit ut vakt och spelade 6 mot 5 vid avvaktanden utvisning, och la in ett självmål från hela 55 meter. Skulle varit kul att höra vad Tommy Sjödin ansett om det målet.
Förlängning pågår Pungen-Malmö. Ser gärna att Malmö vinner eftersom de i så fall passerar Apan med en poäng. Iofs kan Malmö passera Apa, även om de torskar bonuspinnen, om Gangsteröret spöar Apan med 4 mål...