Historik
1 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Exakt så. Men sedan kvarstår faktum - Finnen borträknad - att Alcen har sagt att ha ska värva spets till forwardssidan, har misslyckats med det i flera månader, för att ni börja köra sin "Näääämen vi har ju jättebra spelare, och vi ersätter bara begränsade spelare".
Det är tamefan exakt samma sak som förra året när det sket sig med en back. Han har lärt sig exakt noll.
Nu står vi där IGEN i samma jävla sits, trots att man har sagt att laget ska vara klart tidigare... Det kan inte ses som godkänt. Hur lång tid tar det innan vi får första "Nämen det är en dålig marknad, det finns inga tillgängliga!"? Två veckor?
Nä, hade du gjort ditt jobb i april som alla andra sportchefer som lyckats värva toppforwards så hade vi kanske inte varit här heller....
Och angående att man släpper Välimäki innan sista juni - Den personen, oavsett om det var Alcen eller någon praktikant, som tyckte att det var en bra ide borde få gå på dagen.
Det är ju tamefan tjänstefel, det är pinsamt och uselt skött. Att man dessutom knappt uttalar sig utan lämpar över ansvaret på ishockeyförbundet... Ja, vad ska man säga?
Det är tamefan exakt samma sak som förra året när det sket sig med en back. Han har lärt sig exakt noll.
Nu står vi där IGEN i samma jävla sits, trots att man har sagt att laget ska vara klart tidigare... Det kan inte ses som godkänt. Hur lång tid tar det innan vi får första "Nämen det är en dålig marknad, det finns inga tillgängliga!"? Två veckor?
Nä, hade du gjort ditt jobb i april som alla andra sportchefer som lyckats värva toppforwards så hade vi kanske inte varit här heller....
Och angående att man släpper Välimäki innan sista juni - Den personen, oavsett om det var Alcen eller någon praktikant, som tyckte att det var en bra ide borde få gå på dagen.
Det är ju tamefan tjänstefel, det är pinsamt och uselt skött. Att man dessutom knappt uttalar sig utan lämpar över ansvaret på ishockeyförbundet... Ja, vad ska man säga?
+ 17
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Om jag som chef hade en anställd som inte lyckas med sitt jobb, alltså att värva spelare för att ställa ett konkurrenskraftigt lag på isen, så skulle jag vara rejält missnöjd.
Att Brynäs går på mina efter mina när det kommer till att värva meriterade spelare är ju inget annat än ett katastrofalt misslyckade. Att man dessutom försöker släta över sina egna tillkortakommanden med "Nää men det är ju bara begränsade spelare vi ersätter" för att kunna värva bredd istället är ju inget annat än pinsamt.
Man kan säga vad man vill om Brynäs sista åren, men faktum är att de ekonomiska resultaten är ett direkt resultat av två bra säsonger. Ett bra lag säljer säsongskort. Lösbiljetter. Merch. Korv i paus.
Ett mediokert lag utan möjlighet att utmana, not so much.
Man kan prata Brynäsare in i själen och brynäshjärta bäst man vill, men faktum är att man behöver få medgångssupportrar och folk som är måttligt intresserade egentligen att vilja gå på matcher om man ska lyckas. Det får man INTE genom att ställa en sämre version av förra årets lag på isen.
Det bör vem som helst fatta.
Så jag har extremt svårt att se att man ska vara nöjd med Alcen såhär långt. Visst, inget är över, men det är fan kniven mot strupen nu.
Annars står vi där snart igen med 5200 på en lördagsmatch mot Färjestad och 3600 en tisdag mot Malmö.
Att Brynäs går på mina efter mina när det kommer till att värva meriterade spelare är ju inget annat än ett katastrofalt misslyckade. Att man dessutom försöker släta över sina egna tillkortakommanden med "Nää men det är ju bara begränsade spelare vi ersätter" för att kunna värva bredd istället är ju inget annat än pinsamt.
Man kan säga vad man vill om Brynäs sista åren, men faktum är att de ekonomiska resultaten är ett direkt resultat av två bra säsonger. Ett bra lag säljer säsongskort. Lösbiljetter. Merch. Korv i paus.
Ett mediokert lag utan möjlighet att utmana, not so much.
Man kan prata Brynäsare in i själen och brynäshjärta bäst man vill, men faktum är att man behöver få medgångssupportrar och folk som är måttligt intresserade egentligen att vilja gå på matcher om man ska lyckas. Det får man INTE genom att ställa en sämre version av förra årets lag på isen.
Det bör vem som helst fatta.
Så jag har extremt svårt att se att man ska vara nöjd med Alcen såhär långt. Visst, inget är över, men det är fan kniven mot strupen nu.
Annars står vi där snart igen med 5200 på en lördagsmatch mot Färjestad och 3600 en tisdag mot Malmö.
+ 11
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Haha så det handlar alltså inte alls om att förbättra längre, utan ersätta spelare med "begränsade roller".
Vilket jävla skämt till sportchef han är.
Vilket jävla skämt till sportchef han är.
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Med tanke på hur snälla GD brukar vara mot Alcen och försvara honom för i princip allt så är det där vidrigt hård kritik.
Har inte Alcen fruktansvärt bra på fötterna framåt så tror jag knappast att Svedman som affärsman är nöjd med hans arbete såhär långt. Han fattar att det här är en katastrof, istället för att sälja hype inför nästa säsong så blir det mest tragiskt av alltihop. Jag säger inte att Alcen hänger löst, men han behöver verkligen prestera nu - annars har jag extremt svårt att se att han kan sitta kvar när säsongen börjar.
Har inte Alcen fruktansvärt bra på fötterna framåt så tror jag knappast att Svedman som affärsman är nöjd med hans arbete såhär långt. Han fattar att det här är en katastrof, istället för att sälja hype inför nästa säsong så blir det mest tragiskt av alltihop. Jag säger inte att Alcen hänger löst, men han behöver verkligen prestera nu - annars har jag extremt svårt att se att han kan sitta kvar när säsongen börjar.
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Fattar att du tramsar, men de meriter Alcen hade när han fick jobbet är väl i princip ohört av på elitnivå. Okej att man plockar upp en spelare som sportchef i division 2, men i SHL...? Har det någonsin hänt förr?
Och det säger jag utan att döma Alcen, jag bara konstaterar fakta.
Och det säger jag utan att döma Alcen, jag bara konstaterar fakta.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Det enda som egentligen är viktigt är att en klar etta utkristalliserar sig rätt ingående. Om det sedan är en Källgren på topp eller Chrona visar sig vara grym spelar mig mindre roll.
Det absolut värsta som kan hända är att vi har två halvdana målvakter där ingen egentligen är bra nog för att vara förstakeeper, så det blir någon form av utdragen process där ingen är nöjd med någonting.
Det absolut värsta som kan hända är att vi har två halvdana målvakter där ingen egentligen är bra nog för att vara förstakeeper, så det blir någon form av utdragen process där ingen är nöjd med någonting.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Greatredwing : Det är helt okej, så länge Djurgården åker ur.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Förstacenter i ett topplag (?) är ju ambitiöst, men att han är en toppcenter i allsvenskan är det väl ingen som säger emot. Bör platsa i kedja 1-2 i princip vilket lag som helst.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Det finns såklart undantag, men rent generellt så tror jag att det funkar. Många gånger så löser det ju sig av sig själv också, spelare lämnar av andra anledningar, kontrakten tar slut osv.
Det du målar upp är ju i ett scenario där man värvar en hel förstalina på 4+ årskontrakt, och visst, i teorin skulle man kunna hamna där då.
Det du målar upp är ju i ett scenario där man värvar en hel förstalina på 4+ årskontrakt, och visst, i teorin skulle man kunna hamna där då.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Inte alls. För att vara med och slåss o toppen av SHL och ta steg varje säsong krävs att man ersätter uppifrån. Min teori, som kanske är helt idiotisk, men ta det för vad det är;
Förenklat ska en kedja ersättas med nya, bättre spelare varje år - Fjärdekedjan ut, ny förstakedja in, resten ner ett hack i kedjehierarkin.
Inför säsongen 25/26 var det precis det man INTE gjorde, och titta vad som hände.
Visst finns det undantag, spelare som växer i utveckling osv, men när man framförallt som Brynäs nu har ett ålderstiget lag där spelare snarare går neråt i utvecklingskurvan så måste spelare acceptera att man får andra roller, eller åtminstone att istiden går ner.
Förenklat ska en kedja ersättas med nya, bättre spelare varje år - Fjärdekedjan ut, ny förstakedja in, resten ner ett hack i kedjehierarkin.
Inför säsongen 25/26 var det precis det man INTE gjorde, och titta vad som hände.
Visst finns det undantag, spelare som växer i utveckling osv, men när man framförallt som Brynäs nu har ett ålderstiget lag där spelare snarare går neråt i utvecklingskurvan så måste spelare acceptera att man får andra roller, eller åtminstone att istiden går ner.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Håller helt med. Hellre ha en färdig trupp i juli så alla vet förutsättningarna med något sämre total kapacitet än att hamna i samma sits som i höstas igen, när man går och väntar och väntar...
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Anders Berg: Man hade ju någon jävla idiotide om att ersätta två toppbackar med tre sämre (mindre bra), det kan ha varit det rörigaste resonemanget jag har hört ärligt talat... Så det var ju inte bara slutspelsbackar han var ute efter.
Vet inte om det var någon skum Moneyball-grej han försökte sig på.
Vet inte om det var någon skum Moneyball-grej han försökte sig på.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lemp: Jag håller helt med. Jag tycker faktiskt det är dags att släppa Vesel, oavsett hur användbar han är i olika roller. Låt honom söka sig vidare och plocka in någon yngre som kan växa istället. Koblar är ett bra exempel.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Enligt GD är de inte ens klara med Exitsamtalen, det är väl av respekt mot de spelarna som inget säga också. Skulle väl bli klara under veckan vad jag förstod.
Sedan kan man ha åsikter om att det inte ens är några ordentliga rykten, men för ett gäng år sedan när allt läckte i förhand var det inte speciellt kul heller.
Jag är lugn än så länge, men går det en månad till med tystnad så blir jag orolig.
Sedan kan man ha åsikter om att det inte ens är några ordentliga rykten, men för ett gäng år sedan när allt läckte i förhand var det inte speciellt kul heller.
Jag är lugn än så länge, men går det en månad till med tystnad så blir jag orolig.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ELFBIF: Vill man bli av med dem så sätter man profilen privat, inte genom att avfölja sin arbetsgivare...
Skulle bli förvånad om det är en slump.
Jag har för mig att han hade något inlägg om Brynäs också, men jag kan ha fel? Nu finns det ingenting iaf.
Skulle bli förvånad om det är en slump.
Jag har för mig att han hade något inlägg om Brynäs också, men jag kan ha fel? Nu finns det ingenting iaf.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tack och godnatt. Det kunde vara värre.
Men för helvete, fyfan vad man underpresterar.
Men för helvete, fyfan vad man underpresterar.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Ja, det är inte Källgrens mål egentligen, men vafan, vad gör han?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Dallemas: Nej, de nekar dig inte att gå in på ståplats :)
Bara i undantagsfall de kikar biljetter in på läktaren, och då i samband med högriskmatcher. Varit med om det en eller kanske två gånger senaste fem åren i på stå.
Och skulle de mot all förmodan göra det så förklarar du lite snällt att alla dina kompisar är här och du bara ska säga hej en sväng så löser det där sig.
Bara i undantagsfall de kikar biljetter in på läktaren, och då i samband med högriskmatcher. Varit med om det en eller kanske två gånger senaste fem åren i på stå.
Och skulle de mot all förmodan göra det så förklarar du lite snällt att alla dina kompisar är här och du bara ska säga hej en sväng så löser det där sig.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jaha, vad tror vi om laguppställningen idag?
Vågar man lyfta upp typ lillsunken och tvillingarna när chansen faktiskt ges och spela de i en fjärde?
Eller fegar man och lyfter upp Scott och Kopacka högre trots att de varit... Lite sådär (man ska vara snäll) hittills?
Jag gissar dessvärre på det senare. Jag fattar att det egentligen är en match för tidigt att chansa, men samtidigt - spelar vi som i två första matcherna så kommer vi förlora ändå.
Vågar man lyfta upp typ lillsunken och tvillingarna när chansen faktiskt ges och spela de i en fjärde?
Eller fegar man och lyfter upp Scott och Kopacka högre trots att de varit... Lite sådär (man ska vara snäll) hittills?
Jag gissar dessvärre på det senare. Jag fattar att det egentligen är en match för tidigt att chansa, men samtidigt - spelar vi som i två första matcherna så kommer vi förlora ändå.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Läste att det var folk som tyckte AJF lät förkyld i någon intervju. Kan det vara så enkelt att det är anledningen till att laget ser allmänt trötta och jävliga ut? Halva laget förkylda?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Håller med, kan inte se att vi ska ha en chans över sju matcher mot dem.
Men å andra sidan, Modo skulle bara städa av ett värdelöst Brynäs 98/99 också...
Men å andra sidan, Modo skulle bara städa av ett värdelöst Brynäs 98/99 också...
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
nittontolv: Tänkte också på det.
Han lär inte vara populäraste människan i den byn just nu, för att prata snällt...
Han lär inte vara populäraste människan i den byn just nu, för att prata snällt...
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Riktigt jävla oroväckande för alla leksandssupportrar att Leksands ordförande står och pratar bort att de åker ur... "Nämen vi gör ett jättebra resultat i år! Det är inget konkurshot alls, det är media som förstorar upp det!"
Mmm, just det...
När folk säger att det inte är någon fara, då är det fara...
Mmm, just det...
När folk säger att det inte är någon fara, då är det fara...
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Nufcbifcaps: Jag ska inte vara sådan, men man får väl nästan hoppas på att det är förklaringen. För såhär ska det inte se ut.
Lindbäck-klass...
Lindbäck-klass...
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{363}: Rödda har ju precis köpt typ Gävles dyraste kåk. Mycket som behöver fixas där. Fokus på andra saker.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Det mest deprimerande med det här?
I princip exakt samma spelare ska stå på isen i höst och på något magiskt sätt ska det gå bättre....
I princip exakt samma spelare ska stå på isen i höst och på något magiskt sätt ska det gå bättre....
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ja hej och hå. Fyra raka, kul det här. Finns absolut INGENTING som tyder på att Brynäs ska kunna vinna en enda match.
Tragiskt - och det värsta är att man tamefan inte ens försöker. Man totalt ger bort matchen efter ett halvtaskigt mål.... Så tragiskt.
Tragiskt - och det värsta är att man tamefan inte ens försöker. Man totalt ger bort matchen efter ett halvtaskigt mål.... Så tragiskt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ja, Källgren är bäst i SHL sista tio grundseriematcherna, både till SVS (94,12%) och GAA (1,41).
Milsvida före exempelvis "monstermålvakten" Hellberg som under samma period ligger på 90,96/2,39.
(Undantaget Lehtinen i HV som stått 90 minuter, han har 96,5/0,67, men det är ju gravt missvisande siffror)
Milsvida före exempelvis "monstermålvakten" Hellberg som under samma period ligger på 90,96/2,39.
(Undantaget Lehtinen i HV som stått 90 minuter, han har 96,5/0,67, men det är ju gravt missvisande siffror)
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
lapad: Det här med att domarna har favoritlag som de ger fördelar till tror jag inte ett dugg på - Däremot så är de så fruktansvärt untouchable att de blir helt verklighetsfrånvända.
Man tar ingen feedback utifrån, för det ser man som "hat och hot", eller på sin höjd "irrelevant svammel", utan man sitter i sin lilla arbetsgrupp och justificerar sina misstag gång på gång. Sättet som domarna hanterar matcher där man lyckas sätta en helt felaktig nivå eller ta felaktiga beslut tyder på en totalt havererad arbetsgrupp, där man klappar varandra på axlarna och berättar hur duktiga man är trots att det går käpprätt åt skogen. Alla andra ser det här, men eftersom att domarna ALDRIG får höra någonting annat än deras egen version av matcherna så kan de aldrig ta till sig något och göra någon förändring.
Det är väl bara att titta på situationen när Djurgården får avgöra trots att målet klockrent ska dömas bort enligt regelboken - vilket SHL sedan går ut med och aktivt säger att domarna gör fel - Då står domaren i TV och justificerar sitt beslut, helt utan belägg. För i deras lilla domarvärld så ÄR DET KORREKT. Det är det som är så sjukt, de har lyckats förvränga verkligheten till en sådan situation att de faktiskt tycker att det ska dömas bort - Trots att ALLA som har sett en enda hockeymatch under säsongen förstår att det där aldrig är mål.
GD hade ju några domarna med i en podd under säsongen, och då justificerar man det här med "Nämen alla lag och tränare kan komma med åsikter - Men då bokar vi möten någon annan dag i sådana fall. Det är det aldrig någon som vill, så därför drar vi slutsatsen att vi är superduktiga och gör rätt! De är bara arga och upprörda efter matcherna, sedan förstår de att vi har gjort rätt dagen efter när de lugnat ner sig!" (Jag parafraserar).
Problemet med det är ju att verkligheten egentligen är - Vilken huvudtränare i SHL orkar lägga tid på att boka någon jäkla videokonferens med en domare för att påpeka att de har gjort fel i gårdagens match - När domarna till 110% ändå inte kommer att lyssna och faktiskt göra någon förändring?
Då skiter man i det istället, för att man vet att det ändå bara är bortkastad tid.
Men det här ser man ju inte som domare, just på grund utav att man ser sig som totalt ofelbara...
Man tar ingen feedback utifrån, för det ser man som "hat och hot", eller på sin höjd "irrelevant svammel", utan man sitter i sin lilla arbetsgrupp och justificerar sina misstag gång på gång. Sättet som domarna hanterar matcher där man lyckas sätta en helt felaktig nivå eller ta felaktiga beslut tyder på en totalt havererad arbetsgrupp, där man klappar varandra på axlarna och berättar hur duktiga man är trots att det går käpprätt åt skogen. Alla andra ser det här, men eftersom att domarna ALDRIG får höra någonting annat än deras egen version av matcherna så kan de aldrig ta till sig något och göra någon förändring.
Det är väl bara att titta på situationen när Djurgården får avgöra trots att målet klockrent ska dömas bort enligt regelboken - vilket SHL sedan går ut med och aktivt säger att domarna gör fel - Då står domaren i TV och justificerar sitt beslut, helt utan belägg. För i deras lilla domarvärld så ÄR DET KORREKT. Det är det som är så sjukt, de har lyckats förvränga verkligheten till en sådan situation att de faktiskt tycker att det ska dömas bort - Trots att ALLA som har sett en enda hockeymatch under säsongen förstår att det där aldrig är mål.
GD hade ju några domarna med i en podd under säsongen, och då justificerar man det här med "Nämen alla lag och tränare kan komma med åsikter - Men då bokar vi möten någon annan dag i sådana fall. Det är det aldrig någon som vill, så därför drar vi slutsatsen att vi är superduktiga och gör rätt! De är bara arga och upprörda efter matcherna, sedan förstår de att vi har gjort rätt dagen efter när de lugnat ner sig!" (Jag parafraserar).
Problemet med det är ju att verkligheten egentligen är - Vilken huvudtränare i SHL orkar lägga tid på att boka någon jäkla videokonferens med en domare för att påpeka att de har gjort fel i gårdagens match - När domarna till 110% ändå inte kommer att lyssna och faktiskt göra någon förändring?
Då skiter man i det istället, för att man vet att det ändå bara är bortkastad tid.
Men det här ser man ju inte som domare, just på grund utav att man ser sig som totalt ofelbara...
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mrassarson: Det där skulle jag se som lika troligt som att Ove Molin tar plats i förstalinan nästa match.
För det första för att Dacke är tillräckligt rutinerad för att inte uttala sig alls om spelare och kontraktsförhandlingar, för det andra för att det är helt otänkbart.
Han var dessutom med under perioden då i princip varenda spelares kontraktsdetaljer läckte på förhand och vet vilket helvete det ställer till.
För det första för att Dacke är tillräckligt rutinerad för att inte uttala sig alls om spelare och kontraktsförhandlingar, för det andra för att det är helt otänkbart.
Han var dessutom med under perioden då i princip varenda spelares kontraktsdetaljer läckte på förhand och vet vilket helvete det ställer till.
+ 5
1 · Nästa
Varför prata om "Jaaaa men TÄNK PÅ ATT DET MINSANN ÄR JÄTTEDÅLIGA SPELARE VI ERSÄTTER SÅ ALLT ÄR JU BÄTTRE!"?
För läsförståelse i all ära, men någonstans är det ju erfarenhet med Alcen också. Det är ju inte första gången han lovar vitt och brett tidigt för att sedan ändra sig och låtsas som att han minsann aldrig sagt något om toppspelare.
Det är ju helt uppenbart att karln tänker köra sitt race med att sitta lugn i båten hela sommaren igen och panikvärva bredd i november igen.