DJ Hell

68 inlägg · 33283 besökare

Historik

·
Timrå IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Timråvänner!

Lyssna gärna på P1 i afton kl 21:27. Timrå IK:s lagkapten Sanny Lindström berättar då om sin passion för sporten ishockey. Även några klipp från stämningen i e.ON arena utlovas i detta kvartslånga program...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Timråiter! Lyssna gärna på radioprogrammet Min Passion i P2 kl 14.15 idag. Det handlar om Sanny Lindström och hans passion för sporten ishockey. Ett och annat ljudklipp från en hängiven e.ON-publik utlovas också...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Laken:

Bra skrivet. En hjälte är en hjälte - "Nubben" - men allting har sin tid och efter några fantastiska år har nog (s)nubben mist sin fingertoppskänsla alternativt slöat till och blivit mätt av tidigare års framgångar. Möjligen kan detsamma gälla för den i mina ögon suveräne "Lill-Kenta"? Jag vill absolut inte att han ska försvinna från föreningen, men det där med att få "höra en ny röst" är aldrig helt irrelevant. "Kill your darlings", som det brukar heta. TIK av idag håller definitivt slutspelsklass, men vi löper ändå stor risk att missa härligheten p g a att naturliga målskyttar saknas. Där har vi misslyckats totalt i år och kanske är det nu för sent. I match efter match vinner vi skotten, men torskar ändå alltför ofta - även mot skitlag som Mora och Luleå på hemmaplan! - och då står det fan inte rätt till. Bara att hoppas att TIK är elitseriemässiga även 2006 och då kan genomföra erforderliga - nostalgibefriade - utrensningar och ersättningar i föreningen...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Vidtag nödvändiga åtgärder!
RocknRolf2:

Tack för dina och många andras självklara inlägg här. Därmed är min medverkan överflödig... God natt!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Building the perfect beast
Skarin:

Nej, för fan... Det fanns absolut ingen rättvisa i vad som inträffade under den ångestladdade fotbollssäsongen 2005. Jag har bevittnat i stort sett alla GIF-matcher under året och kan intyga att vi hade precis allt emot oss hela tiden: skador på nyckelspelare, felaktigt underkända mål i nyckelmatcher, osannolika insläppta mål i sista sekunden i nyckelmatcher, nedbrunnen supporterlokal i början av säsongen etc etc etc... När Giffarna lyckats hänga kvar har vi haft liknande missflyt, men inte allt detta under en och samma säsong! Till slut går det inte att rädda nytt kontrakt när allting jävlas, så är det bara... Absolut NOLL rättvisa dock!!!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Building the perfect beast
RocknRolf2:

Jaji, vi måste ha en s k striker nu! Timrå vinner skotten i match efter match utan att få samma utdelning poängmässigt... Kom igen, "Nubben", du har snackat om att ta hit en avslutare - gör slag i saken snarast!!!
Kommentera

Timrå IK > Sv: HV 71 - Timrå IK 2005-11-03
Icetea:

Yeah, många grovjobbare - inga målskyttar. Timrå vinner skotten i match efter match, men torskar minst varannan. Detta håller inte om guldet ska hem. Nu känns det som att en lång och tråkig förlustsvit har inletts, likt den som pågick från omgång 2 och framåt. Prio 1 vid transferfönstren - en pålitlig målgörare!!!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Leksands IF 2005-10-27
Man får väl till att börja med tacka sina stabila Göteborgs-backar som ställer upp och försvarar måltavlan DJ under hans frånvaro... :)

Kungsbacka:

Så djävulskt gnälligt var inte mitt inlägg. Möjligen har jag tjôtat lite väl mycket på temat, men säg den gb-skribent som inte tjôtar i olika ämnen. Det jag ville säga var helt enkelt att jag nu förstår hur mätta t ex VIK-fansen kände sig efter mer än tio år i eliten och varför t ex MoDo ofta har så taskiga publiksiffror när det inte är slutspel eller Y-derbyn...

Sant är att fotbollssupportrar oftare slåss än hockeyditon, men slagsmålen sker främst utanför arenorna och... "fotbollssupportrar", fan vet! Huliganer brukar de kallas och kanske har de inte så mycket med fotboll att göra...

Jag kan garantera dig att de som går för att se en fotbollsmatch nästan uteslutande gör det av ren lidelse. Hur förklarar man annars t ex den riktigt höga närvaron trots regn, rusk, kyla och snålblåst? Inga varma sköna inomhusarenor här inte...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Leksands IF 2005-10-27
Jag minns när vi häcklade Västerås-fansen och många andra för mer än fem år sen: "Patetiskt jävla dålig uppslutning på bortamatcher" etc... Vi kom närmare tusen pers till Rocklunda och tyckte att vi fullständigt ägde hela hockey-Sverige. Och så tog vi steget upp på VIK:s bekostnad medan de gjorde KK... Men idag - drygt fem år senare - känns det inte riktigt lika hett. Timrå IK är ett etablerat elitserielag och man har hunnit uppleva såväl niondeplats och kvalserie som slutspel - tre raka dessutom! Nu är man lite mätt och den s k serielunken lockar inte alls lika mycket längre. Bortaresor finns inte på kartan den här säsongen, man orkar knappt ens åka på hemmamatcherna...

50 matcher. Ingen nerv. Inga lag åker ur direkt. Först i februari-mars börjar det hända saker. Lika bra att vänta till dess. Timråhjärtat slår alltjämt, men numera inne i en skyddad verkstad. 1-1 mot jumbogänget hemma har man råd med, det finns ju många matcher att ta igen debaclet på...

VIK Hockey-fans. Jag förstår er till fullo. Ni är inte sämre än andra. En 50 matchers jävla grundserie är seg och tråkig. Bara att hoppas på antingen slutspel eller kvalserie, annars är det ju totalt meningslöst...

Nästan exakt samma känsla fick jag när jag bevittnade mitt livs första elitbasketmatch i tisdags. Och i det fallet är det ju bara SM-guld som gäller, inget annat räknas...

Nej, tacka vet jag fotboll! Där har vi blod, svett och tårar...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Leksands IF 2005-10-27
Nu har vi skjutit 78 skott på de två senaste matcherna, men bara lyckats lirka in trissan vid TRE tillfällen. Inte alls bra. Spelmässigt fungerar det ju, men nu måste värvningen av en målskytt/poängkung/matchvinnare vara prio 1!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Stämning
Finnar och musik kan la inte nämnas i samma andetag. Men på senare år har en och annan finne fått ur sig hyfsade grejer inom genren minimalistisk techno. Men finnar och rock - icke!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
Kanske blir det ganska svårt att nå kvalserien trots allt, men inte mig emot... :)
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
mattis69:

Tack! Men du får nog hålla biran på kylning, för imorgon orkar jag inte gå på nån hockey. Man väljer sina tillfällen och skit-LHC på hemmaplan i en ES-match denna höst får anses som en högriskmatch vad gäller taskig utgång. Tar en grym sovmorgon istället... Hälsa svärmor! :)
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
mattis69:

Rammstein då?
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
mattis69:

Nej, jag är två år äldre än dig...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
mattis69:

Har inte hängt med från början, så var det med den saken...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
mattis69:

"Den ryska icke lesbiska gruppen börjar med Tat..... nu råå....?!"
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Linköpings HC 2005-10-22
mattis69:

Jag svarade ju på din jävla quiz! Vad är det för sätt att svara med "OCH"??? Ohyfsade slyngel där...
Kommentera


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-10-20
orion:

Just precis. Så blir det. Varsin grej i samma kedja... Nej, tvärtom!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-10-20
tjobba:

Håller med om att Mandys intåg har förändrat läget i höst! Annat var det förra säsongen, då vissa storstjärnor fixade matcher på egen hand och Mandy kom bort. Men nu är behovet av Mandy större. Hoppas bara inte att Mandy och Sloan tar ut varandra på nåt sätt...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-10-20
Jaji, hade äran att se bataljen på C+. Ett makalöst snyggt 2-0-mål! Ett riktigt Styft skott kan jag säga... Oh yeah, där fick man till en tvättäkta hegerforsare!

Forza TIK - fyra segrar och en oavgjord på de fem senaste - härlig vändning!
Kommentera

Timrå IK > Sv: SSK - Timrå IK 2005-10-15
Jaji, Timrå vinner de rätta matcherna! Är ganska nöjd med säsongen hittills, förutom bottennappet i Mora...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Brynäs 2005-10-13
Jaji! Andra raka! Så fick man bli lite glad igen då...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
Laken:

Göteborg är en konstig stad. Ganska taskigt med folk på Ullevi när 17-faldiga mästarna IFK lirar, än värre när ÖIS intar arenan och Rambergs-Häcken ska vi inte tala om. Derbyna är undantaget, men obegripligt är det ändå. Kan det vara så att det i GötLaBorg endast finns ett hockeylag (förutom typ Bäcken) och att därmed HELA jävla stan sluter upp bakom detta? Oavsett sympatier i övrigt... Jag har själv bott i Gbg, men ignorerade då hockeyn totalt. Kollade hellre på GAIS eller Västra Frölunda i vilken serie de än befann sig fotbollsmässigt...


Slutsats: Göteborg är stort och många av dess invånare har ingen koll på vilken sport de borde bry sig om. Fotbollskulturen borde dominera totalt i stan, men det gör den inte riktigt. Skämmes ta mig fan...

Tack för dina förslag! 14 lag, inga derbygrupper, minst ett lag åker direkt... Jag är på! Hockeyn skulle definitivt bli intressantare i mina ögon om dessa förändringar blev verklighet - MIF och SAIK kunde gott ha förgyllt årets ES...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
kungsbacka:

Håller med till viss del. Å andra sidan hinner man inte snacka färdigt om den ena matchen förrän det är dags för nästa. Massproduktion...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
Laken:

"Och jag har sett så dyngdåliga fotbollsmatcher ifrån allsvenskan att man trott det varit små pojklag."

Den åsikten har jag om många elitseriematcher i hockey också. Men det är klart att kvaliteten varierar med så intensivt matchande...

"Är det rimligare att ha ett långt uppehåll mitt i sommaren som fotbollen har??? Precis när vädret är som bäst och människor är lediga..."

SÅ långt är nu inte uppehållet. Giffarnas längsta speluppehåll i somras var t ex mellan 28 juni och 11 juli. 13 dagar... Är det långt det??? Dessutom kan man ju se fotboll även när man jobbar, för matcherna spelas antingen på helger eller kl 19.00 vardagar - kom igen nu!
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
Laken:

I Karlstad och Jönköping finns inte så många andra sporter på elitnivå, så där har man väl inget val. Säkert är det många företag som tjackar upp sig på några säsongsplåtar också, det finns ju gott om sponsorer och cash i dessa trakter...

1999 var ett annat exempel. Jag led svårt med MoDo den gången när de missade sitt andra, välförtjänta SM-guld. Inte nu längre dock...

Jag tror att de flesta fotbollskännare sedan länge varit medveten om att allsvenskan håller en ganska låg nivå internationellt. Men vad spelar det för roll? Det är landets högsta serie i den ädlaste av sporter. Så varför skulle man sluta bry sig...?

"Dessutom är jag less på att man ligger och vrider sig i plågor efter varje liten smäll i fotbollen, inom hockyen tar man sig till båset och gör sig klar inför nästa byte."

Men för f-n, Laken... Hockeylirarna är ju fullständigt belamrade med feta skydd! Som fotbollsspelare är man i stort sett oskyddad. Klart att det känns så mycket mer då, jag har ju lirat själv (även om jag tål ovanligt mycket och aldrig någonsin gnällde själv)...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
NuMo:

Jo, i slutspelet är det spännande. Men jag kan inte tycka annat än att det blir förbannat orättvist ibland. Har ett lag vunnit elitserien med 20-30 poängs marginal är det ren skandal att man inte ska kunna titulera sig Svenska Mästare. Och blir man åtta(!) i serien ska man egentligen inte ha något med slutsegern att göra...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
Jensa:

Problemet är nog att du bara har sett Assyriska spela... :)

I Sthlm-regionen anser jag att både Bajen och DIF har bjudit på bra underhållning i år...

Tyvärr, men av hockeyns 50 omgångar har jag sett åtskilliga matcher där man knappast kan snacka krig. Vilket också är orimligt att begära av spelarna när det liras hela tre omgångar i veckan...

Håller definitivt med om att amerikaniserandet och tuggummipopen drar ner något fruktansvärt. Det känns ju inte seriöst för fem öre att det ska behöva fläskas på med musik vid varje avblåsning, snarare dras rena löjets skimmer över hela sporten...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
Laken:

Jag brukar ha rätt...

Om de allsvenska spelarna knappt kan slå ett inlägg är det märkligt hur t ex lilla HBK ganska rättvist lyckas slå ut storklubben Sporting Lissabon som i våras spelade final i UEFA-cupen. Antar att i alla fall några inlägg blev lyckade...

För Timrå IK kändes varje poäng viktig i debutsäsongen 00/01. 01/02 kvalade vi oss kvar, trots att vi kom dyngsist i serien. Men att vi skulle komma sist insåg man redan i november, så resten av serien kändes helt ointressant. Därefter (03-05) har vi varit ett stabilt slutspelslag och poängen eller ens placeringen har knappt haft någon betydelse överhuvudtaget. 04 slog vi ut ett högre placerat lag i kvarten och senast var det tvärtom...

Några skräckexempel: 94 och 95 gick de åttondeplacerade lagen (MoDo och HV) till final, 95 vann t o m åttan - sicket j-vla skämt! 99 var MoDo helt överlägsna i serien, men saknade röta i finalen och missade guldet. För mig känns det helt orimligt att ett lag som dominerat totalt i ca 60 matcher ska behöva snubbla på mållinjen i näst sista matchen (tappade 4-1 till 5-6 genom rena tillfälligheter). Det finns säkert fler exempel...

Och ja, en stor del av publiken är nog lättlurade-dumma-korkade. Det hörs bland annat på konversationerna på läktaren. Känslan är också att många går på hockey för att det-känns-häftigt medan fotbollspubliken är mer fokuserade på själva spelet...

Inget orimligt i det inlägget...
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
DJ Hell:

"saknad" ska vara "avsaknad"
Kommentera

Timrå IK > Sv: LHC - Timrå IK 2005-09-29
Jag följde matchen via text-tv. Har inte sett några matchbilder och vill inte heller se några. En förlust i andra omgången av 50(!) känns inte så mycket att hetsa upp sig över, särskilt som den kom mot en av seriens absoluta favoriter på bortaplan. Mitt Timrå IK-hjärta är intakt, men jag är oerhört skeptisk till sporten ishockey och dess upplägg. En serie med hela 50(!) omgångar och ändå gäller det inte så mycket förrän i slutändan. Inga lag åker ur direkt och man har ingen större nytta av att vinna serien, förutom då förmånen av en hemmamatch mer i slutspelsomgångarna. Att elitserien är stängd är egentligen helt jävla obegripligt för mig. Har insett att det är helt meningslöst och att en total saknad av spänning råder under den s k serielunken, för det handlar som vi alla vet bara om att mjölka publiken på så mycket pengar som möjligt. 50(!) grundserieomgångar trots att det endast är tolv lag i serien, bäst av sju(!) matcher i varje slutspelsomgång etc... Ni ser ju själva! Upplägget kring sporten ishockey är ett skämt, det vet vi alla. Timrå IK är MITT lag 365 dagar om året, men det går fan inte att engagera alltför starkt sig i en sport med ett skämtupplägg längre...

Fotboll är rock´n´roll. 26 omgångar i allsvenskan. Två lag åker ur DIREKT, ett har möjligheten att kvala sig ur serien. Grymt som satan, men sådan är också verkligheten för det mesta. Ishockeyn förstod också detta en gång i tiden, men det är ca 30 år sedan. Införandet av elitserien med påföljandet av allt överjävligare serieformer har förstört meningen med sporten ganska rejält om ni frågar mig...

Okej. Vi skiljer på sakerna. ÄLSKA TIMRÅ IK! Tycka mindre om spektaklet kring sporten ishockey...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Timrå IK - DIF 2005-09-26
Naturligtvis jätteroligt att vi tog tre poäng mot aporna, men det är ändå svårt att känna någon större glädje. En skön uddamålsseger för favoritlaget i första omgången av 50 säger inte så mycket. En förjävlig uddamålsseger för en bottenkollega i en annan sport säger desto mer. BoIS-ÖIS 1-0. Så väntat, men inte desto mindre spyframkallande. Om dagens TIK-seger varit avgörande för en slutspelsplats (fan vet?) skulle känslan vara annorlunda. Fotbollen regerar alltjämt, hockeyn får vänta. I morgon spelas en för min hemstad betydligt viktigare match. I postorder-Borås...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Underdog, vi gillar väl DET läget???
orion:

Kanontråd!

I övrigt... Tror som många andra att en s k mellansäsong stundar för vårt älskade TIK (knapp slutspelsplats)... Men skit-DIF bör vi väl skåpa ut i premiären! Typ 4-1...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Wikegård - en pajas
Friman SR:

Har (coola) Wikegård någonsin haft skägg, ens skitskägg...?!
Kommentera

Timrå IK > Sv: Underdog, vi gillar väl DET läget???
Friman SR:

Satan i mig... Vi har råd att kryssa ännu en gång - Ellos borta (mitt tips). Men därefter gäller bara vinster och inte minst då mot La BoIS borta! Dessa svartvita Juve-liknande äcklon måste fan besegras, annars är det KÖRT...!

Tyvärr hänger det inte bara på oss...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Underdog, vi gillar väl DET läget???
Friman SR:

Hörru du, ska vi inte försöka ro GIF-skutan i land först av allt!? Säsongen är trots allt inte över än och Sundsvall ger ju aldrig upp...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Wikegård - en pajas
orion:

Numera håller jag mig till ganska billigt rödtjut. Vodkan känns alltför lyxig, såvida inte svärmor tjackat med sig lite go´ sprit från lågprislandet Tyskland - vilket fallet lär vara nu! Hon kommer ju fan hem på måndag... :)
Kommentera

Timrå IK > Sv: Giffarna, och sedan...
Kan inte säga att man engagerar sig allt för mycket åt hockeyn än så länge. Har aldrig lidit så mycket över en fotbollssäsong. Och då snackar jag Gymnastik- och Idrottsföreningen Sundsvall. Inget annat lag någonstans kan någonsin ha haft värre missflyt under en hel säsong. Blir det inte osannolika kvitteringar (och därmed tvåpoängstapp) i 93:e minuten, så missar vi själva upplagda frilägen (och därmed tvåpoängstapp) i 93:e minuten. Det känns ju lite skönt då inför elitseriesäsongen att inga 93:e minuter existerar, d v s när hesa Fredrik ljuder efter 60 minuter effektiv tid - ja, då är det verkligen slut på matchen! Jag har alltid föredragit fotboll framför hockey, men Timrå IK kan ibland omkasta min världsbild...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Festen är slut!
5-4 mot SAIK. Det är ju helt lysande! Inte för att jag såg matchen, men en vinst är en seger. Och när man först skummade igenom kommentarerna här trodde jag något helt annat...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
DJ Hell:

msn -> man
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
miiike66:

Inte gillar Bajen... Men det gör ju fan jag! Just Bajen hoppas jag sopar hem det osannolika andra SM-guldet just i år. Trodde inte en sekund på det scenariot för några veckor sedan, men hoppet har väckts till liv - storspel i flera matcher och nu självaste Paulinho i truppen! FORZA HAMMARBY!!!

Annars får man hoppas på MFF igen, för övriga skitlag i toppen skyr jag som pesten...

Du menar 18:52 på Hovet våren 2002... TIK-historia! Fan i mig kändes Fagen/Zäta-samarbetet som bland det skönaste man upplevt - och sicken fantastisk hemresa det blev... Burgaren i Uppsala var typ det godaste msn någonsin käkat! Och så många HS-profiler man träffade under resan...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
miiike66:

Kanske hade vi inte fixat semin i år heller, men det får vi aldrig veta. Minns bara att allting kändes så underbart efter 2-0-målet och Zätas storspel. I det läget var det fingret mot Wikegård och vägen mot guldet var utstakad...

Rö´tjut är ofta aktuellt. Med eller utan kvalserie...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
miiike66:

Alltid en liten tröst att kunna dela eländet med en go´ Miiikie... Först var det bois redan i 3:e omgången (tänkte redan då att det här får vi fan äta upp senare!), sedan dif (som jag avskyr!) i juli och så "kronan på verket" - DET FÅR INTE HÄNDA IGEN - den 8/8. Den gången visste jag att det skulle hända och när det blev hörna i slutet beseglades vårt allsvenska öde...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
miiike66:

Jaji, det blir väl himlaspel i e-serien... fram till november! Då brukar glesbygdens klassiker ta slut och rasa ner till lägre regioner... För vår del räknar jag kallt med en mellansäsong, det var i våras vi skulle ha bärgat det "onämnbara". Vissa matcher man såg i arenan i vintras lämnade en med fuktiga ögon - av rätt anledningar - och drömmen levde ända tills den där ödesdigra kvällen i mars...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
miiike66:

Hatar också fopåll. En gång i tiden trodde jag att en match pågick i 90 minuter, men det känns alltför längesen. Man har ju fan inget minne av att IFK gick och tappade livsviktiga poäng på dagens GIF-vis på 70-talet inte. Det är ju alla 93:e minuten-släpp som sänker Giffarna totalt, världen har nog aldrig sett nåt liknande...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
tjobba:

Ja, det vet jag. Men när man får 0-4-resultatet serverat spyr man lik förbannat. Kan inte hjälpa det...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
250kg kärlek:

Samma här. Har tillbringat mycket tid i Sörmland. Så mycket annat än idrott har stått på programmet. Men jag ska göra vad jag kan för att fortsätta följa TIK nu i höst...
Kommentera

Timrå IK > Sv: Mästarcupen i Norrtälje
250kg kärlek:

Nåväl, 0-4 mot en nykomling från glesbygden i Dalarna spyr man ju på. Därmed var den turneringen förstörd...
Kommentera

·