Jugge

5274 inlägg · 797 besäkare

Historik

· 41 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
willyyoung : Jag ger mig på en forwarduppsättning:

Lindblom - NY/Bäckis - Silfverberg
Indrasis - Larsson - Rödin
Kelleher - Vesel - Kopacka
Nordh - Ölund - Scott

Ohlsson och lovande junisar som 13:e och nedåt. Blomman går i pension och vi släpper Tärnström och Kvist.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Intressant intervju med Alcén gällande valet av Källgren. Låter som man gjort ett grundligt jobb i scoutingen. Man har intervjuat väldigt mycket folk och Källgren var även Anthon Hanssons förstaval.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
CLUBEN: Bitter much?… 😂

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bob: Ja, Bibeau och Normann var det som gjorde att råttorna inte var ett bottenlag. Bibeau eller Voutalainen från Löven skulle kunna vara en intressant backup till Källgren om Alcén inte hittar något i AHL.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Kopenga Kickass: Det är bara att hoppas att Alcén träffat rätt här. Det som gör mig lite lugn är att Källgren hade kritat på för Frölunda innan han fick sitt NHL kontrakt. Jag litar lite mer på dom gällande målvaktsscouting än Alcén (än så länge). Det kan nog bli bra det här. Jag tror inte han är tokdyr heller, då hade nog både Hellberg och Heljanko varit dyrare.

Det blir spännande att se vilken mer målvakt man plockar in. Ung och lovande a la Clara eller någon med mer erfarenhet.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erol Ateceae: Det ska bli spännande att se vad Timrå kommer prestera nästa säsong nu när ni går all in på det finska spåret. Vi har ju en del erfarenhet av det…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Får Lindblom en bra sommar med träning och hittar självförtroendet igen så har han alla förutsättningar för att vara bäst i ligan. Jag håller alla tummar och tår för att vi får se honom i världens finaste tröja i höst.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfver: Nu är ju varken Djoos eller Lindblom presenterade än, men dom är ju långt från ”past peak”. Oscar Lindberg fyller 33 i höst och vann poängligan i SHL den här säsongen. Så länge man tar hand om kroppen och inte råkar ut för svåra skador så är åldern bara en siffra.

Rödin exempelvis brukar väl benämnas vara bäst tränad i laget? Han åker åtminstone mest skridskor i laget under en match.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jockster : Varför skulle Olkinuora vilja komma tillbaka till Brynäs tror du?

Samtidigt, är det något som måste få kosta är det på 1:a målvakten så länge det är en beprövad målvakt på den här nivån.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Jag tycker Källgrens arbetsprov är alldeles för litet för att man ska erbjuda en förstaspade i 3 år till 200K+/mån. Låt ät ägg ta han. Alldeles för hög risk att gå med honom som 1:a som nykomling anser jag. Skulle känna mig betydligt tryggare med Heljanko eller Hellberg.

Är det någonstans som Alcén fortfarande har mycket att bevisa så är det på målvaktssidan. Här får det inte bli fel!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: ”Är Felix Sandström avskriven?”

Det tror jag inte att han är. Men Felix vill nog avvakta ett tag och se om han kan få nytt kontrakt där borta. Han är ändå betydligt mer etablerad än Källgren i NA.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag som uppenbarligen inte har kollat upp laget ordentligt. Bra att Pettersson är med, gillar honom. Det här måste ju vara bästa laget 3 kronor haft sen 2018. Roligt för Hallam

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Det skulle behövas ett par stabila defensiva pjäser också. Även om både Hedman och Dahlin är åt 2-vägs hållet.

Någon som vet om Marcus Pettersson i Penguins tackat nej?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry: allvarligt så var jag väl kanske inte helt nykter igår kväll. Det började med att jag svarade en annan modoit på ett inlägg.

Efter det kom trollet modomille in som han så ofta gör i vår bok och jag rycktes med. Som Brynäsare ska man så klart vara större än så och inte sjunka till trollens låga nivå. Jag får tänka på det till nästa gång och bita mig i tungan istället. Ber alla härinne om ursäkt för den låga nivån, nu diskuterar vi silly istället.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
modomille: Jaså, var argumenten slut nu?… Du har ju ingen koll på Gällstedt ändå förutom möjligtvis den här säsongen så sluta trolla nu… Jag ser fram emot när vi får välkomna Karlin och övriga modo till Gävle. Vad har vi nu, är det 16 raka segrar? Det är ju dock nästan forntid sen, ni var ju borta från SHL så länge…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
modomille: Jo, ni modolider är ju kåta på Karlin. Vi har förstått det. Men du svarade aldrig på varför han harvade som tränare i HA så länge om han nu är så jäkla bra? För Gällstedt räckte det med en säsong…

Vi behöver inte ta Gällstedt, Blomqvist var väl tränare i 3 år i AIK (och yngre än Karlin då ålder verkar viktigt för dig) och nu tar han över en klubb som är betydligt större än modo.

Edit: jaså, du justerade ditt inlägg där du skrev att vi var tvungna att skynda oss med Gällstedt då han snart fyller 60?…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
modomille: Dom flesta modolider menar du va? Precis som ”de flesta” tycker att årets HA säsong var den svagaste någonsin?.. Ni lever ju i en egen liten bubbla där uppe i Dövik… Karlin har ju definitivt inte större meriter som tränare iaf…

Om Karlin nu är så jäkla bra så skulle han ju så klart inte varit en tränare i HA i typ över ett decennium…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Sigge: ” Vi spelade med i princip samma lag i SHL som i HA och var en poäng från slutspel. Så det går uppenbarligen utan att rensa ut halva truppen.

Men för att göra som oss krävs det en Karlin som har ett hockey IQ utöver det vanliga”

Brynäs har en bra kärna, betydligt bättre än vad Modo hade som är beprövad på SHL nivå. Men den kommer definitivt behöva kryddas med både spets och bredd, plus att Alcén behöver träffa rätt på målvaktssidan. Inget som varit hans paradgren direkt de sista åren.

Din sista mening är så typiskt en modoit. Modo är unika och har alltid varit bäst jämt… Det vet vi, det är sen gammalt… Karlin har på inget sätt bättre meriter än Gällstedt, varken som spelare eller tränare…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Charliejfz: Jag tycker inte det går att tippa var vi hamnar än. Vi har 0 målvakter, 5 backar och 7 forwards på kontrakt. Efter att Alcén fyllt luckorna kan man ge sig på ett tips.

Med det sagt så känns Malmö, Öret och HV som garanterade bottenlag, kanske även modo

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Bisset gjorde 6 säsonger i Brynäs. Scott har väl 8 tror jag.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Slaven82: ” Brynäs tippas som 10:a av Wennerholm. Modo på plats 13.”

Det enda vi med säkerhet vet är att Wennerholm kommer att ha tokfel i vanlig ordning. Sen kommer han ändra åsikt cirka 900 gånger. Att den mannen fortfarande kallar sig hockeyjournalist är ungefär lika som att varenda person som någonsin laddat upp något på youtube är en influencer…

Men jag skulle inte bli ledsen om det slutar som ovan.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Charles: ” Okej, hoppas Japan vinner, sorry Clara, men har man Thomas Larkin som lagkapten så kan jag fan inte heja på laget, 1-0 till Italien dock”

Att det fanskapet fortfarande får beträda en hockeyrink är ett fullständigt misslyckande i alla instanser. Har livstids avstängning någonsin varit motiverat så var överfallet på Paille det. I det civila hade det där resulterat i fängelse för grov misshandel…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Står i artikeln att Ljunggren meddelat Mora att det blir spel utomlands nästa säsong. Centraleuropa någonstans är väl troligast.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Vem orkar bry sig om tramset på sociala medier?… Är väl självklart att Brynäs väljer att sluta följa HA. Men varför ens göra en grej av det, jobbar det några mediakåta ”influencers” på kansliet?…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Blå grottan: ” Ja, SHL behöver göra nåt nu. 1-0 i slutminuterna, zzzZzz”

Dom 2 senaste årens finalspel måste ju visa SHL ledningen att något måste göras. Året dessförinnan med FBK-Luleå var något helt annat för en utomstående.

Inga känslor, inga närkamper knappt. Rögle spelarna uppvisade ju inte ens någon desperation i sista matchen kändes det som.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Byss: ”Fostrad” i Hammarby vad gäller Rödin är väl kanske att ta i… Sen tar du fram en bild från ”moderklubbsmatchen” för att bevisa din tes. Som Peja skrev så flyttade Rödin till Gävle som 12-åring, så det var inte ens en hockeygym värvning…

NHL > Sv: Allmän tråd för NHL
Sitter och kollar på Preds-Canucks. Har inte sett någon match tidigare i serien och vet inte om han är skadad, men EP40 ser inte ut som han normalt gör. Verkar helt under isen, lite som Kruger i finalserien mot oss.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Kunde inte sagt det bättre själv. Jag har enbart TV4 Play för hockeyn. Sparkboll, annan sport samt serier/filmer (deras begränsade utbud) är jag fullständigt ointresserad av men måste ändå betala för att kunna se hockeyn.

Det var väl t.o.m. så att man kunde få sparkbollen separat, men inte hockeyn?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
modomille: Ja, ni modoiter har ju stor erfarenhet av en massa HA säsonger… Jag misstänker att under alla dessa säsonger så var alla era backar bättre än Berra/Kinnvall plus att årets säsong dessutom var den svagaste ever…

Timrå IK > Sv: Silly Season 2024-25
SebastianH: ”Inte ett hat. Mer utav ett hån faktiskt. En medelmåtta till spelare som har en bra säsong i nl och sedan inget mer. Hade varit 13:e forward i tallarna.”

Gör Olofsson mer än 25p blir jag förvånad och kallar det skräll. Han är så klart inte en bättre spelare idag än när han var i FBK. Ligan har dessutom blivit än mer defensiv sen dess.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2024-25
eltifoso: ” Här rankas NLA som tvåa i Europa
Länkar:
Ranking”

CHL, vad vet dom?… 😉

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: ” Själv tycker jag Bertilsson inte alls var HAs bästa back, men....”

Så, vem var HAs bästa back enligt dig? Jag väntar med spänning…

Sen ditt dravel om att han är skadedrabbad, det var förr i tiden när han var hänsynslös mot sig själv. Jag har skrivit det förr, det är så tydligt att du sett väldigt få, om några, av Brynäs matcher…

Timrå IK > Sv: Silly Season 2024-25
{10595}: ” Han har varit bra i NL som är andra bästa ligan i Europa. Klart MoDo måste ta hem en sån spelare när man får chansen, men han kanske floppar eller frälser, vem vet.”

Bara för att Schweiz pröjsar bäst i Europa så är det inte den bästa ligan i Europa. Men det har väl en sådan ”expert” som du koll på?… Både SHL, Liiga och tjeckiska ligan rankas högre… KHL pratar vi inte om längre. Du kanske ska lägga undan nattvardsvinet nu…

Timrå IK > Sv: Silly Season 2024-25
Erol Ateceae: ” Alla vet att det är kameramannen som kommer drabbas om Larsson blir på dåligt humör. Det har vi bildbevis på. :D”

Bråka inte med Angry Larry, det är sen gammalt 😉

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{10595}: Man ska ju inte mata trollet, men läs om mitt tidigare inlägg igen. Bertilsson var HAs bästa back den här säsongen. Jag skulle inte välja någon av era backar över honom. Sen vad du tycker om Berra skiter jag högaktningsfullt i…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Malmö lär få det jobbigt att ersätta finnarna. Kan Liljander träffa så rätt med värvningarna igen är jag beredd att utnämna honom till SHLs bästa SC. Malmös plånbok är ju dessutom väldigt begränsad. Timrå har 2 bra kedjor samt bra målvakter. Stora frågetecken för backsidan och hur den nya finska tränaren kommer funka. Kommer proppmätta Dahlén underkasta sig Jokinens tydligen stentuffa träning?

Om inte kan det snabbt bli turbulens i laget. Timrå är väl dessutom fattigare än kyrkråttor? Något verkar ju skava rejält i Öret, skulle förvåna mycket om dom skulle studsa tillbaka och göra en kanonsäsong. Ser hittills väldigt trubbigt ut, vem ska göra målen?

Så länge Nubben är kvar i HV så behöver vi inte oroa oss för att dom helt plötsligt blir en toppklubb. Är Blomkvist redo att bli HC i SHL i en gammal storklubb. Går det trögt i början är risken stor att trycket utifrån blir för stort och han blir lika kortvarig som Montén.

Svårt att veta vad Modo kommer hamna, dom ska göra sin andra säsong. Jag gillar värvningen av Jasek, men samtidigt har dom tappat Dickenson. Så det känns jämt skägg och laget har inte blivit bättre.

Tycker ändå det finns gott om räddningsplankor den kommande säsongen precis som det var 23/24.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Absolut, men jag tycker det är sjukt trist att Clara försvinner till ”hacka och slå”. Han hade varit en perfekt backup med möjlighet att slåss om 1:a spaden.

Av Hellberg och Heljanko så vore det intressant att veta Alcéns huvudspår, 1-års kontrakt till Hellberg eller flerårs på Heljanko? Sen är det så klart den ”lilla” detaljen att spelarna ska vilja komma till Brynäs.

Det vore ju grymt roligt att se Alcéns ”drömlag” som han pratat om och hur realistiskt det är. Men jag misstänker att det innehåller både Carlsson, Söderström och Boqvist utöver Djoos och Lindblom som det talats mycket om. Men viktigast blir målvaktsposten, den måste Alcén sätta.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: ” Säkert kan Clara bli en toppmålvakt, men det hade ju varit en stor skillnad att stå i tidernas mest överlägsna allsvenska lag och en SHL-nykomling. Han måste vara mentalt stark för att kunna leverera som han gjort, men i hur många matcher har han blivit fullständigt bombarderad och tvingats till massvis med svåra räddningar?”

Inte helt lätt att stå i ett överlägset lag heller. Står overksam och blir kall långa stunder för att helt plötsligt få en kvalificerad målchans emot sig. Krävs en grym skalle för att kunna hålla fokus under sådana matcher som vi såg under serien. Målvakter brukar ju gilla att hållas sysselsatta.

När sen Brynäs valde att sparka Limpan så vilade bokstavligen hela föreningens öde på en då fortfarande 18-årig Clara, och som han steppade upp! Så jag vill nog påstå att han är den enskilt viktigaste spelaren för lagets fullständigt överlägsna vår och slutspel.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{10595}: ” Hur högt håller du Bertilsson?”

Han var HAs bästa back i serien. Att Theocharidis blev vald till årets back känns ju lite som årets stöld. Men det är uppenbart att juryn bara tittat på poängligan när dessutom Marcus Eriksson blir årets forward och MVP.

I slutspelet tyckte jag dock Benn klev upp på en helt annan nivå och var bästa back. Jag ser Berra och Kinnvall som 2:a backpar åt oss i SHL. Dom kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: ”Bettilsson är stundtals riktigt bra, men är väl skadad halva tiden av en SHL-säsong.”

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det märks att du inte sett Brynäs så mycket. Berra har spelat 49, 41 och 45 matcher de 3 senaste säsongerna. Då har det varit ett par avstängningar där…

MoDo Hockey > Sv: Silly season
{5647}: ”Nej, Benn och Bertilsson är i sådana fall gravt överbetalda. Kinnvall är i alla fall bra, men jag håller honom som femteback hos oss.”

Skulle Benn och Bertilsson tjäna 170K/mån i SHL så är dom inte överbetalda. Märks att du inte tittat mycket på Brynäs i år. Kinnvall skulle alltså vara 5:e back i modo… Modos backsida just nu…
Uppladdat:

500x0-img1326.png


Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag tycker Gällstedt, ihop med övriga ledarstaben, gjort ett sjukt bra jobb med att få ihop helheten. Visst har vi haft en ”kärna”, men samtidigt många importer utifrån.

Man har ju märkt att den här gruppen och laget med dess sammanhållning är något speciellt. Som Rödin sa i omklädningsrummet efter segern senast: ” Jag har 25 bröder här”. Mycket av det kan så klart tillskrivas ledarstaben.

Man kan ju tro att med ett så bra lag så ska det vara ett självspelande piano. Men det bevisade ju Pennerborn med FBK 21/22 att så är inte fallet.

Gällstedt förtjänar inget annat än hyllningar i det här läget och ska självklart leda laget till hösten. Jag skulle gärna se Janne Larsson som ass dock.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: ” jaha”

”Tålde” du inte en annan åsikt eller? Vad är annars syftet med din kommentar? Jag tycker du skriver det i var och vartannat inlägg: ”Vi tycker olika, helt OK”…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: ” vi tycker olika, grym match i mina ögon.”

Jag tror att du är väldigt ensam om att tycka att det är en ”grym” match… Men det får du så klart tycka. Själv tycker jag det nästan är roligare att se färg torka…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Visst är det högre kvalité, men sövande tråkigt. Lagen tar ju ut varandra fullständigt men ändå en hel del enkla misstag. Blev lite mer ”Hawaii” några minuter i slutet av andra. Både Rifalk och Söderström håller dock väldigt hög klass. Vi behöver något motsvarande som 1:a keeper, som kan sno några matcher under säsongen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lemp: ” Blir nog rejäl huggsexa på dom här svenska centrarna med utgående kontrakt i AHL. Kommer bli en tuff kamp oavsett namn. Gissar att Alcén gärna vill köra svenskt om det är möjligt.”

Ja, centrar högt upp i laget letar väl åtminstone en handfull SHL-klubbar efter. Vi lär väl tyvärr ligga en bit ner i näringskedjan så länge det inte handlar om ex-Brynäsare. Klart det kan locka att få spela med Silfverberg och förhoppningsvis Lindblom. Blir spännande att se hur Alcén bygger laget.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ja, jag ser det som en utopi att han kommer hem till kommande säsong med det där kontraktet. Förmodligen bara önsketänkande från vissa supportrar. En del verkar ju tro att Jamie Benn kommer spela i Brynäs nästa säsong…

Tänk om Alcén fick låna Nubbens plånbok, då kanske han kunde köpa loss både Bäckis och Jamie Benn.. 😂 Det krävs bara en sisådär $19M…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Skulle Bäckis komma hem och han är fri från sina höftskador så pratar vi ligans överlägset bästa spelsinne.

Bäckis har aldrig varit en raket på skridskorna och är väl än långsammare nu. Men så länge Robert Ros Rosén har kunnat hasa runt på sina griller och ändå dominerat så tror jag inte det är något vi behöver bekymra oss om. Åldern till trots, en frisk Bäckis skulle dominera i SHL.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: ” Har tänkt lite samma med Rödin men nu när Indrasis blir kvar känner jag nästan att jag vill ha kvar han med Larsson och Indrasis. Nu har det ju redan postats tusen uppställningen men hoppas ni står ut med uppställning nummer 1001 :)

Lindblom-Ny-Silfverberg
Indrasis-Larsson-Rödin
Kopacka-Ny/Vesel-Robertsson
Scott-Ölund-Ny
(Nordh Ohlsson)”

Nog den bästa uppställningen jag sett hittills. Av de spelare Alcén väljer att behålla så ska ju så klart dessa i möjligaste mån fortsätta spela ihop. Sett många som, nu när vi tar steget upp i SHL igen, plötsligt värderar Ölund före Vesel. Helt obegripligt i min bok, jag tycker Vesel visat hela säsongen att han är en bättre spelare än Ölund och det märktes väldigt tydligt när Vesel var skadad hur viktig har är för laget.

Så ska vi behålla båda ser jag Vesel som 3:e center och Ölund som 4:e. Är det något som måste få kosta pengar så är det starka centrar. Ser även flera som har Robertsson i en 4:e. Jag bara undrar hur man tänker när man tror att Alcén kan locka Robertsson till Brynäs om man erbjuder en roll i en 4:e kedja i en nykomling när han nu har samma roll i ett finalspelande ZAIK? Ska vi ha Robertsson i laget ska han så klart starta i en 3:e kedja, gärna ihop med Vesel och Kopacka.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Indrasis är en otroligt mycket bättre spelare än Marcus Eriksson. Ser man inte det kan man inte hockey, punkt!

Sen som någon påstod att Eriksson kunde spelat i NHL om han tränat mer blir ju bara komiskt…

· 41 ·
Om Jugge
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE