Historik
Föregående · 32 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{2064}:
Med dagens lag intakt och Ersson skadefri, så går BIF med all säkerhet till slutspel...
Med dagens lag intakt och Ersson skadefri, så går BIF med all säkerhet till slutspel...
+ 2
Brynäs IF > Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
Anders Berg:
Brynäs har många hemmamatcher och korta resor till bortamatcherna i slutet av serien....vilket borde gynna BIF
Brynäs har många hemmamatcher och korta resor till bortamatcherna i slutet av serien....vilket borde gynna BIF
+ 2
Brynäs IF > Sv: BIF - MIF 11 feb 2021
xxxx BIF xxxx:
ja du har rätt, Patrik kan lätt surna till om han blir utsatt för några tacklingar...
ja du har rätt, Patrik kan lätt surna till om han blir utsatt för några tacklingar...
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7981}:
Med Andrén i mål får vi en nervös backsida,,,backarna vågar inte spela ut med en osäker målvakt..
En skada på Ersson i dagsläget innbär en katastrof för BIF..
Med Andrén i mål får vi en nervös backsida,,,backarna vågar inte spela ut med en osäker målvakt..
En skada på Ersson i dagsläget innbär en katastrof för BIF..
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7044}:
Returerna är Andréns negativa sida, med alla returer han lämnar, så måste vi ha alerta backar och de har vi inte.........i dagsläget....
Returerna är Andréns negativa sida, med alla returer han lämnar, så måste vi ha alerta backar och de har vi inte.........i dagsläget....
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken:
Brynäs möter Skellefteå den 20:e, så chanser till pay-back finns i närtid...
Brynäs möter Skellefteå den 20:e, så chanser till pay-back finns i närtid...
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Enaranger:
Borde finnas videoupptagning/film när "slashingen" gjordes, där det går att se var någonstans Melker Karlssons klubba träffade, OM den träffade den oskyddade delen av armen eller om handleden/armen skadades vid kollisionen (efter trippingen) mot sargen.........
Hela skadan är ju på BRYNÄSvis mörkad, vän av ordning undrar VARFÖR...
Borde finnas videoupptagning/film när "slashingen" gjordes, där det går att se var någonstans Melker Karlssons klubba träffade, OM den träffade den oskyddade delen av armen eller om handleden/armen skadades vid kollisionen (efter trippingen) mot sargen.........
Hela skadan är ju på BRYNÄSvis mörkad, vän av ordning undrar VARFÖR...
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7780}:
Ingman en snabb puckförare, men där saknar konstruktivt tänkande..
Ingman fastnar ofta i konstiga lägen, och blir ett lätt byte för motståndarlagen...då han väger lätt...
Ingman en snabb puckförare, men där saknar konstruktivt tänkande..
Ingman fastnar ofta i konstiga lägen, och blir ett lätt byte för motståndarlagen...då han väger lätt...
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Auchinleck:
Nya restriktioner idag – Northvoltpersonal bör inte vistas ute i samhället
Publicerat idag kl 13.23
Region Västerbotten inför kraftiga begränsningar för personal med kopplingar till batterifabriken Northvolt i Skellefteå: De bör inte vistas ute i samhället på sin fritid, till exempel ska de undvika att gå på restauranger och i butiker.
Högstadie- och gymnasieskolorna i Skellefteå uppmanas att helt gå över till fjärrundervisning.
Region Västerbotten vädjar till alla invånare att inte resa - varken inom eller utanför länet.
Anledningen till de nya lokala restriktionerna är smittspridningen ökat kraftigt i Västerbotten den senaste veckan och trycket på sjukvården är sto
Nya restriktioner idag – Northvoltpersonal bör inte vistas ute i samhället
Publicerat idag kl 13.23
Region Västerbotten inför kraftiga begränsningar för personal med kopplingar till batterifabriken Northvolt i Skellefteå: De bör inte vistas ute i samhället på sin fritid, till exempel ska de undvika att gå på restauranger och i butiker.
Högstadie- och gymnasieskolorna i Skellefteå uppmanas att helt gå över till fjärrundervisning.
Region Västerbotten vädjar till alla invånare att inte resa - varken inom eller utanför länet.
Anledningen till de nya lokala restriktionerna är smittspridningen ökat kraftigt i Västerbotten den senaste veckan och trycket på sjukvården är sto
Brynäs IF > Sv: HV71 - BRYNÄS åttonde i andra tjugotjugoett
KalleTeodor:
Utnyttja Palve, Harper och Deschen i PP...
Palve puckhållare och framspelare, Harper och Deschen snipers.
Skotten i PP behöver inte tokavlossas från blå, läs ND
Risker med att spela tillbaka pucken till blå, om ND står där som sista utpost...
Utnyttja Palve, Harper och Deschen i PP...
Palve puckhållare och framspelare, Harper och Deschen snipers.
Skotten i PP behöver inte tokavlossas från blå, läs ND
Risker med att spela tillbaka pucken till blå, om ND står där som sista utpost...
+ 1
Brynäs IF > Sv: HV71 - BRYNÄS åttonde i andra tjugotjugoett
munkas:
"Igelkotten är ju ett stort jäkla skämt."
Skulle vilja säja att försvarsspel är nedärvd hos alla som sysslat med lagspel.
Känner du att ditt lag är sämre än motståndarna, så går du i försvarsställning automatiskt.
I fallet BIF idag, så vill spelarna hjälpa sin målvakt genom att täcka skott..
VAD är BIF idag utan Ersson????
"Igelkotten är ju ett stort jäkla skämt."
Skulle vilja säja att försvarsspel är nedärvd hos alla som sysslat med lagspel.
Känner du att ditt lag är sämre än motståndarna, så går du i försvarsställning automatiskt.
I fallet BIF idag, så vill spelarna hjälpa sin målvakt genom att täcka skott..
VAD är BIF idag utan Ersson????
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja:
en allmän fråga..
Är väldigt viktigt med halsskydd!
Varför används inte något slag av skydd mellan handske och armbågsskydd?
Med dagens moderna material skulle kanske någon lösning finnas?
Eller räknar man kallt med att slashingar mot handlederna hålls nere i och med att handlederna är oskyddade i dagens hockey.
Hockeyhandskar förr i världen hade kragar som låg över armbågsskydden.
en allmän fråga..
Är väldigt viktigt med halsskydd!
Varför används inte något slag av skydd mellan handske och armbågsskydd?
Med dagens moderna material skulle kanske någon lösning finnas?
Eller räknar man kallt med att slashingar mot handlederna hålls nere i och med att handlederna är oskyddade i dagens hockey.
Hockeyhandskar förr i världen hade kragar som låg över armbågsskydden.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jalapeno:
"spolaisen: Men om du förstår varför lägger du då skulden på Cehlarik att han inte var redo när han inte har pucken? Du kanske tycker Scott skulle vara redo också?
Jag tycker inte någon av situationerna är okej då alla är regelbrott."
Ju fler kockar ju sämre soppa..
Tror att vi har för många domare i dagens hockey, både på plan och i anslutning till arenorna (diciplinnämnd, kontrollrum i realtid mm + de så kallade experterna, vilka har sina sympatier/synpunkter i realtid med olika lag och spelare, därför blir bedömningarna på isen ett enda stort sammilsurium av tyckanden oc skrikanden av dem som har sina olika utgångspunkter och kompisklubbar...därför svårt att få rättvisa i dagens SHL...domarna hinner inte orkar inte ta del av allt som händer på isen..Kanske de blundar ibland för att slippa bli tillrättavisade av vissa kommentatorer/tränare i efterhand...??
var väl det han menade/syftade på sportchefen för SHL, att man kan inte alltid räkna med rättvisa inom SHL
"spolaisen: Men om du förstår varför lägger du då skulden på Cehlarik att han inte var redo när han inte har pucken? Du kanske tycker Scott skulle vara redo också?
Jag tycker inte någon av situationerna är okej då alla är regelbrott."
Ju fler kockar ju sämre soppa..
Tror att vi har för många domare i dagens hockey, både på plan och i anslutning till arenorna (diciplinnämnd, kontrollrum i realtid mm + de så kallade experterna, vilka har sina sympatier/synpunkter i realtid med olika lag och spelare, därför blir bedömningarna på isen ett enda stort sammilsurium av tyckanden oc skrikanden av dem som har sina olika utgångspunkter och kompisklubbar...därför svårt att få rättvisa i dagens SHL...domarna hinner inte orkar inte ta del av allt som händer på isen..Kanske de blundar ibland för att slippa bli tillrättavisade av vissa kommentatorer/tränare i efterhand...??
var väl det han menade/syftade på sportchefen för SHL, att man kan inte alltid räkna med rättvisa inom SHL
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jalapeno:
Jag utgår från dagens bedömningar i SHL, bedömningar som görs utifrån dagsform på domarna. Ibland är tacklingarna av hårresande art, samma tackling kan i en annan match betraktas med en axelryckning. Och har en spelare som åkt på en regelvidrig tackling samtidigt fått bedömningen genom C-mores skrikegård, ja då är tacklingen inget att bry sig om.. Nowicks tackling av Scott betraktades som ingenting.......och fjanten Stefan Klockare står i studion och säger att Nowick sträckte sig efter pucken..Klockare såg det han såg ifrån sin båsplats och tyckte inte att tacklingen var något att bry sig om...han hade fel vinkel från båset för att se, men trots detta så menade han att tacklingen var regelrätt..Därav Peter Anderssons ifrågasättande...
Du får typ samma bedömning i fallet med tacklingen Lundqvist/Cehlarik tyvärr...
Personligen tycker jag att C-mores kommentatorer endast är ute efter att haussa upp stämningen och få fler tittare genom att köra ut vissa scenarion i studion, vissa saker förstoras upp och vissa saker minskas ner helt efter tycke och smak för dagen...de håller på med någon slags kvällstidningsjournalistik..Thornberg, Rönnqvist, Skrikegård, Oldéen mfl av böset kan dra ditt pepparn växer enligt min mening. Tycker inte de är seriösa på en endast punkt, men makten har de genom bonniers de lilla kapitalstarka bonnier...
Jag utgår från dagens bedömningar i SHL, bedömningar som görs utifrån dagsform på domarna. Ibland är tacklingarna av hårresande art, samma tackling kan i en annan match betraktas med en axelryckning. Och har en spelare som åkt på en regelvidrig tackling samtidigt fått bedömningen genom C-mores skrikegård, ja då är tacklingen inget att bry sig om.. Nowicks tackling av Scott betraktades som ingenting.......och fjanten Stefan Klockare står i studion och säger att Nowick sträckte sig efter pucken..Klockare såg det han såg ifrån sin båsplats och tyckte inte att tacklingen var något att bry sig om...han hade fel vinkel från båset för att se, men trots detta så menade han att tacklingen var regelrätt..Därav Peter Anderssons ifrågasättande...
Du får typ samma bedömning i fallet med tacklingen Lundqvist/Cehlarik tyvärr...
Personligen tycker jag att C-mores kommentatorer endast är ute efter att haussa upp stämningen och få fler tittare genom att köra ut vissa scenarion i studion, vissa saker förstoras upp och vissa saker minskas ner helt efter tycke och smak för dagen...de håller på med någon slags kvällstidningsjournalistik..Thornberg, Rönnqvist, Skrikegård, Oldéen mfl av böset kan dra ditt pepparn växer enligt min mening. Tycker inte de är seriösa på en endast punkt, men makten har de genom bonniers de lilla kapitalstarka bonnier...
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jalapeno:
"Trodde ni brynäsare skulle förstå med tanke på att era stjärnor också har åkt på skador från regelbrott. Olyckor händer men när det är regelbrott det handlar om då kan man inte skylla på den skadade."
Kanske därför vi förstår...
Ingen går/åker säkert på dagens SHL-isar, särskilt med betraktande av den domarkår/DN vi idag har..
"Trodde ni brynäsare skulle förstå med tanke på att era stjärnor också har åkt på skador från regelbrott. Olyckor händer men när det är regelbrott det handlar om då kan man inte skylla på den skadade."
Kanske därför vi förstår...
Ingen går/åker säkert på dagens SHL-isar, särskilt med betraktande av den domarkår/DN vi idag har..
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge:
"Joel tror att Zackrisson ska droppa/släppa pucken till Cehlarik och chansar på att tjecken då ska bli puckförare. Han sätter in en inte speciellt hård eller ful tackling (ser mer ut som en hård fösning), "
Sedan kan man tycka att Cehlarik, borde lära sig att hålla upp blicken, när han nu hör till stjärnlirarna i Läksann, så får han också räkna med smällar. Cehlarik har trots allt klarat sig länge från skador..
Dagens SHL-hockey är hårdare än förr i världen, då skydden var gjorda i papp..
"Joel tror att Zackrisson ska droppa/släppa pucken till Cehlarik och chansar på att tjecken då ska bli puckförare. Han sätter in en inte speciellt hård eller ful tackling (ser mer ut som en hård fösning), "
Sedan kan man tycka att Cehlarik, borde lära sig att hålla upp blicken, när han nu hör till stjärnlirarna i Läksann, så får han också räkna med smällar. Cehlarik har trots allt klarat sig länge från skador..
Dagens SHL-hockey är hårdare än förr i världen, då skydden var gjorda i papp..
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7981}:
Bulan behöver få hjälp med att ta bort rosten på skridskoskenorna, verkar gå trögt för honom äger ej farten...
Bulan behöver få hjälp med att ta bort rosten på skridskoskenorna, verkar gå trögt för honom äger ej farten...
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Het, hetare, Skellefteå AIK.
En svartgul ångvält pulveriserar allt som kommer i dess väg för tillfället.
SportExpressen tog kontakt med en av tränarna i SHL:s formstarkaste gäng för att gå till botten med varför AIK rusar mot toppen av tabellen.
Svaret?
Ett socialistiskt tankesätt, en föreningsägd spelidé och en drös av interna ledare i spelargruppen.
– Vi har samma drivkraft som under guldåren, säger tränaren Stefan Klockar
Källa Expressen
hoppas de andra SHL-lagen antar utmaningen och svarar med samma insats..m a o mosar skellefte..
En svartgul ångvält pulveriserar allt som kommer i dess väg för tillfället.
SportExpressen tog kontakt med en av tränarna i SHL:s formstarkaste gäng för att gå till botten med varför AIK rusar mot toppen av tabellen.
Svaret?
Ett socialistiskt tankesätt, en föreningsägd spelidé och en drös av interna ledare i spelargruppen.
– Vi har samma drivkraft som under guldåren, säger tränaren Stefan Klockar
Källa Expressen
hoppas de andra SHL-lagen antar utmaningen och svarar med samma insats..m a o mosar skellefte..
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Petrov:
Någon bör påtala för de puckkära killarna i Brynäs, exempelvis Björk och Ingman att de inte kan avgöra matcherna själva. När dessa förlorar pucken så kommer efterslängar och hakningar som leder till utvisningar. De borde lära sig att spela ifrån sig puckarna i tidigare skeden. Laget före jaget. Håll ihop laget över hela banan och mycket är vunnet. Vad gör de andra i laget när Björk kör sina åkningar med puck????ser på och undrar om de ska få något pass????
Någon bör påtala för de puckkära killarna i Brynäs, exempelvis Björk och Ingman att de inte kan avgöra matcherna själva. När dessa förlorar pucken så kommer efterslängar och hakningar som leder till utvisningar. De borde lära sig att spela ifrån sig puckarna i tidigare skeden. Laget före jaget. Håll ihop laget över hela banan och mycket är vunnet. Vad gör de andra i laget när Björk kör sina åkningar med puck????ser på och undrar om de ska få något pass????
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Petrov:
är inte så kul att match efter match se denna tokchecking, där Mannberg, Alcén, Kvist, Birgersson jobbar med klubbsvingar efter isen i hopp om att störa ut uppspelen från motståndarlagen...de som missar sin uppgift blir överspelade och vi ger det andra laget fördelar i att bygga upp skridsko/passningstempo i mittzon..
igelkotten är ju samma sak fast i egen zon...
borde finnas fler varianter, men då krävs väl puckhållare av annan kaliber än den vi har i dagens Brynäs..vi har ju exempelvis ingen Klasen i BIF...vi väntar på Rödin...
är inte så kul att match efter match se denna tokchecking, där Mannberg, Alcén, Kvist, Birgersson jobbar med klubbsvingar efter isen i hopp om att störa ut uppspelen från motståndarlagen...de som missar sin uppgift blir överspelade och vi ger det andra laget fördelar i att bygga upp skridsko/passningstempo i mittzon..
igelkotten är ju samma sak fast i egen zon...
borde finnas fler varianter, men då krävs väl puckhållare av annan kaliber än den vi har i dagens Brynäs..vi har ju exempelvis ingen Klasen i BIF...vi väntar på Rödin...
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern:
Skrikegård sa att tacklingen på Scott var okey,,
och Klockare sade vid presskonferensen efter matchen, att Nowick sträckte sig efter pucken..och därmed var saken utagerad,,
Skrikegård sa att tacklingen på Scott var okey,,
och Klockare sade vid presskonferensen efter matchen, att Nowick sträckte sig efter pucken..och därmed var saken utagerad,,
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7981}:
i så fall Rödin bröt handleden vid kollisionen med sargen, varför skrek han före kollisionen med sargen..??
Melker Karlsson rappade med sin tvåhandsfattning på klubban underifrån mot Rödins handled, den oskyddade..
i så fall Rödin bröt handleden vid kollisionen med sargen, varför skrek han före kollisionen med sargen..??
Melker Karlsson rappade med sin tvåhandsfattning på klubban underifrån mot Rödins handled, den oskyddade..
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern:
Brynäs har en tradition om att vara tysta om skador, men i fallen Rödin och Scott blir vän av ordning förbannad över den flathet föreningen visat. Varför i helvete inte ifrågasätta skadornas uppkomst. Slashingen mot Rödin var inte okey!
Huvudtacklingen mot Scott var inte okey!
Varför blundar brynäs ansvariga och tiger??
Brynäs har en tradition om att vara tysta om skador, men i fallen Rödin och Scott blir vän av ordning förbannad över den flathet föreningen visat. Varför i helvete inte ifrågasätta skadornas uppkomst. Slashingen mot Rödin var inte okey!
Huvudtacklingen mot Scott var inte okey!
Varför blundar brynäs ansvariga och tiger??
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{9179}:
Tråkigt att Rödin fick sin handled avslagen och trist med huvudtacklingen på Scott och djävligt förbannat upprörande, att skelleftespelarna kom undan så lättvindigt...
Popovic är andretränare i Färjestad och inte i Örebro, förlåt ...
Anser att andretränaren i Brynäs bör bytas ut mot någon med större erfarenhet av spel i elitserien/SHL/NHL/KHL...hofors?? div 2?? J20 ?
Rensa bort i styrelsen!
Varför anställa en styrelseordförande som inte ville ha jobbet??
Tråkigt att Rödin fick sin handled avslagen och trist med huvudtacklingen på Scott och djävligt förbannat upprörande, att skelleftespelarna kom undan så lättvindigt...
Popovic är andretränare i Färjestad och inte i Örebro, förlåt ...
Anser att andretränaren i Brynäs bör bytas ut mot någon med större erfarenhet av spel i elitserien/SHL/NHL/KHL...hofors?? div 2?? J20 ?
Rensa bort i styrelsen!
Varför anställa en styrelseordförande som inte ville ha jobbet??
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978:
Patrik Berglund har han tacklingsförbud, eller hinner han inte sätta en tackling..
Patrik Berglund har han tacklingsförbud, eller hinner han inte sätta en tackling..
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Blå grottan:
14 jun 2016
Efter tre år som Brynäs ordförande – därför avgår Jan-Erik Silfverberg
Efter guldåret 2012 har Brynäs egna kapital på 25 miljoner nästan ätits upp.
Det är också den främsta anledningen till att Jan-Erik Silfverberg avgår som ordförande efter tre år på posten.
– Jag är ytterst ansvarig, men jag vägrar ta på mig all skuld. Styrelsen har små möjligheter att detaljstyra verksamheten, säger han.
Jan-Erik Silfverberg avgår efter tre år som Brynäs ordförande, och det ekonomiska läget är den främsta orsaken.
Jan-Erik Silfverberg avgår efter tre år som Brynäs ordförande, och det ekonomiska läget är den främsta orsaken.
Bild: Jörgen Svendsen
Jan-Erik Silfverberg tillträdde som ordförande vid årsmötet 2013 efter fem år som styrelsemedlem. Det var ett år efter SM-guldet, och då fanns det fortfarande nästan 25 miljoner i Brynäskassan.
Men under Silfverbergs ledning har de ekonomiska förluståren radat upp sig: -4,6, -7,0 och nu -7,7 miljoner kronor i moderföreningen. Det gör att det egna kapitalet nu är nere på 6,2 miljoner.
– Det finns en brytpunkt på fyra miljoner för att få spela kvar i SHL, och vi är nästan där. Det måste helt enkelt vika åt rätt håll nu, det är ett absolut måste, säger Jan-Erik Silfverberg.
Vilken skuld tycker du att du själv har?
– Jag är ytterst ansvarig och alla som sitter i styrelsen har ett visst ansvar, men jag kommer aldrig ta på mig all skuld. Vi har små möjligheter att detaljstyra verksamheten, den tiden har vi inte, så jag tycker nog att vi ska ta åt oss lite lagom mycket. Vi hade räknat med ytterligare två huvudsponsorer i budgeten, men det blev inte så. Nu fick vi till ett samarbete med Bilbolaget och Intersport här på slutet, och utan att säga för mycket så kan jag nog säga att det ser ljusare ut.
Varför avgår du?
– Det ekonomiska läget är det främsta skälet, och det kan vara bra med nya människor både i styrelsen och som ordförande. Det är oroande att det ekonomiska kapitalet minskat för varje år, men vi är så oerhört beroende av ett bra sportsligt resultat. Det går hand i hand det där, och det är därför vi inte kan tumma på varken spelarbudgeten eller ungdomsverksamheten. Det var likadant 2007 när vi genomgick ett stålbad, då fortsatte vi satsa på Morgondagens Brynäsare och det var det som låg bakom SM-guldet 2012.
Trots ekonomin, är det något du ändå känner att ni gjort riktigt bra de senaste åren?
– Jag tycker vi lyckats väldigt bra med flera rekryteringar: Johan Stark som klubbdirektör, Per Johansson som ekonomichef och Stefan Bengtzén som sportchef.
Vad säger du om din tilltänkta efterträdare, Jürgen Lorenz?
– Han blir ypperlig som ordförande. Jürgen är lugn och saklig och jag hoppas både han och övriga styrelsen får en bra start, om uttrycket tillåts. Det blir stora förändringar i styrelsen, men det kan vara på sin plats och positivt med föryngring.
Har du något råd på vägen?
– Något råd? Ja, fortsätt stötta Johan Stark i rollen som klubbdirektör. Det är en post som kan vara ganska ensam så det är viktigt med en bra kommunikation.
Slutar du helt i Brynäs nu?
– Jag har varit i föreningen sen 1971 då jag kom hit som spelare. Nu blir jag bara en av sponsorerna, men jag är ju brynäsare i själ och hjärta. Jag blir lika glad när vi vinner och lider lika mycket när det går dåligt som jag alltid gjort, oavsett om jag är ordförande eller inte.
14 jun 2016
Efter tre år som Brynäs ordförande – därför avgår Jan-Erik Silfverberg
Efter guldåret 2012 har Brynäs egna kapital på 25 miljoner nästan ätits upp.
Det är också den främsta anledningen till att Jan-Erik Silfverberg avgår som ordförande efter tre år på posten.
– Jag är ytterst ansvarig, men jag vägrar ta på mig all skuld. Styrelsen har små möjligheter att detaljstyra verksamheten, säger han.
Jan-Erik Silfverberg avgår efter tre år som Brynäs ordförande, och det ekonomiska läget är den främsta orsaken.
Jan-Erik Silfverberg avgår efter tre år som Brynäs ordförande, och det ekonomiska läget är den främsta orsaken.
Bild: Jörgen Svendsen
Jan-Erik Silfverberg tillträdde som ordförande vid årsmötet 2013 efter fem år som styrelsemedlem. Det var ett år efter SM-guldet, och då fanns det fortfarande nästan 25 miljoner i Brynäskassan.
Men under Silfverbergs ledning har de ekonomiska förluståren radat upp sig: -4,6, -7,0 och nu -7,7 miljoner kronor i moderföreningen. Det gör att det egna kapitalet nu är nere på 6,2 miljoner.
– Det finns en brytpunkt på fyra miljoner för att få spela kvar i SHL, och vi är nästan där. Det måste helt enkelt vika åt rätt håll nu, det är ett absolut måste, säger Jan-Erik Silfverberg.
Vilken skuld tycker du att du själv har?
– Jag är ytterst ansvarig och alla som sitter i styrelsen har ett visst ansvar, men jag kommer aldrig ta på mig all skuld. Vi har små möjligheter att detaljstyra verksamheten, den tiden har vi inte, så jag tycker nog att vi ska ta åt oss lite lagom mycket. Vi hade räknat med ytterligare två huvudsponsorer i budgeten, men det blev inte så. Nu fick vi till ett samarbete med Bilbolaget och Intersport här på slutet, och utan att säga för mycket så kan jag nog säga att det ser ljusare ut.
Varför avgår du?
– Det ekonomiska läget är det främsta skälet, och det kan vara bra med nya människor både i styrelsen och som ordförande. Det är oroande att det ekonomiska kapitalet minskat för varje år, men vi är så oerhört beroende av ett bra sportsligt resultat. Det går hand i hand det där, och det är därför vi inte kan tumma på varken spelarbudgeten eller ungdomsverksamheten. Det var likadant 2007 när vi genomgick ett stålbad, då fortsatte vi satsa på Morgondagens Brynäsare och det var det som låg bakom SM-guldet 2012.
Trots ekonomin, är det något du ändå känner att ni gjort riktigt bra de senaste åren?
– Jag tycker vi lyckats väldigt bra med flera rekryteringar: Johan Stark som klubbdirektör, Per Johansson som ekonomichef och Stefan Bengtzén som sportchef.
Vad säger du om din tilltänkta efterträdare, Jürgen Lorenz?
– Han blir ypperlig som ordförande. Jürgen är lugn och saklig och jag hoppas både han och övriga styrelsen får en bra start, om uttrycket tillåts. Det blir stora förändringar i styrelsen, men det kan vara på sin plats och positivt med föryngring.
Har du något råd på vägen?
– Något råd? Ja, fortsätt stötta Johan Stark i rollen som klubbdirektör. Det är en post som kan vara ganska ensam så det är viktigt med en bra kommunikation.
Slutar du helt i Brynäs nu?
– Jag har varit i föreningen sen 1971 då jag kom hit som spelare. Nu blir jag bara en av sponsorerna, men jag är ju brynäsare i själ och hjärta. Jag blir lika glad när vi vinner och lider lika mycket när det går dåligt som jag alltid gjort, oavsett om jag är ordförande eller inte.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
SÄSONGEN 2017-2018
· Lesky
Bengtzen var ansvarig sportchef för damlaget och hade själv organiserat det så att ALLA kontrakt löpte ut ifjol förutom Hanna Rylanders. Eftersom BZ var ansvarig så låg det på honom att hålla koll på att förlänga kontrakten eller åtminstonde kommunicera med spelarna i över huvudtaget!!!!
Om BZ märkte under herrarnas slutspel att han inte had tid med det så skulle han larmat om det till Stark, så att Stark kunnat arbeta med det eller hitta en lösning på annat vis. Istället gör BZ INGENTING, han glömmer damlaget eller struntar i damlaget i mer än en månad trots att andra lag börjar värva Brynäs kontraktslösa spelare.
BZ är så upptagen med att titta på herrnas slutspel att han helt negligerar damlaget, det går inte att komma ifrån. Om BZ inte hade tid var han ändå skyldig att meddela det till Stark och ledningen så att de kunde få chans att ordna saken utan honom INNAN DET VAR FÖR SENT.
Slutsats: Hur man än vänder och vrider på det så var BZ ansvarig som sportchef, och han misslyckades kapitalt med sitt jobb och han hade inte ens sinnesnärvaro att meddela ledningen om damlagets kontrakssituation.
Jag tror helt enkelt att BZ glömde bort eller tyckte att herrlagets pågående säsong var viktigare och att damspelarna helt enkelt fick vänta tills BZ hade tid att ägna sig åt dom också.....
SÄSONGEN 2017-2018
· Lesky
Bengtzen var ansvarig sportchef för damlaget och hade själv organiserat det så att ALLA kontrakt löpte ut ifjol förutom Hanna Rylanders. Eftersom BZ var ansvarig så låg det på honom att hålla koll på att förlänga kontrakten eller åtminstonde kommunicera med spelarna i över huvudtaget!!!!
Om BZ märkte under herrarnas slutspel att han inte had tid med det så skulle han larmat om det till Stark, så att Stark kunnat arbeta med det eller hitta en lösning på annat vis. Istället gör BZ INGENTING, han glömmer damlaget eller struntar i damlaget i mer än en månad trots att andra lag börjar värva Brynäs kontraktslösa spelare.
BZ är så upptagen med att titta på herrnas slutspel att han helt negligerar damlaget, det går inte att komma ifrån. Om BZ inte hade tid var han ändå skyldig att meddela det till Stark och ledningen så att de kunde få chans att ordna saken utan honom INNAN DET VAR FÖR SENT.
Slutsats: Hur man än vänder och vrider på det så var BZ ansvarig som sportchef, och han misslyckades kapitalt med sitt jobb och han hade inte ens sinnesnärvaro att meddela ledningen om damlagets kontrakssituation.
Jag tror helt enkelt att BZ glömde bort eller tyckte att herrlagets pågående säsong var viktigare och att damspelarna helt enkelt fick vänta tills BZ hade tid att ägna sig åt dom också.....
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
Här är mannen som föreslås bli ny ordförande i Brynäs – och som måste vända en dyster ekonomisk trend.
Men för Jürgen Lorenz kom frågan överraskande.
– Varför frågar ni mig? Det var faktiskt första tanken, säger han.
Här är mannen som föreslås bli ny ordförande i Brynäs – och som måste vända en dyster ekonomisk trend.
Men för Jürgen Lorenz kom frågan överraskande.
– Varför frågar ni mig? Det var faktiskt första tanken, säger han.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
2018 hockeyfans Källa
Konspirationsteorin från min sida är att det finns påtryckningar på klubben att kicka Tommy Sjödin och Janne Larsson och att Bengtzén stått emot det. Resultatet är då att sparka Bengtzén redan nu och låta tillförordnade sportchefen Dackell hålla i bilan. Presskonferens på måndag där vi får veta att Magnus Sundquist tills vidare tar över huvudtränarskapet.
En reflektion jag också gör är Stefan Bengtzéns uttalande i kvällstidningarna ”Någon ska tas bort och då blir det jag, till att börja med”
Hoppas jag har fel och man ska inte måla fan på väggen som det heter men det känns som att i Brynäs kan allt hända nu för tiden, tyvärr.
Om vi gör lite omvärldsbevakning så ser vi att Brynäs i tabellens bottenträsk omger sig med tre tippade slutspelslag, HV71, Färjestad och Rögle. Där kan jag inte finna samma turbulens i massmedia eller sociala medier på samma nivå som Brynäs IF får utstå. Här kickas inga tränare eller sportchefer efter sju omgångar.
2018 hockeyfans Källa
Konspirationsteorin från min sida är att det finns påtryckningar på klubben att kicka Tommy Sjödin och Janne Larsson och att Bengtzén stått emot det. Resultatet är då att sparka Bengtzén redan nu och låta tillförordnade sportchefen Dackell hålla i bilan. Presskonferens på måndag där vi får veta att Magnus Sundquist tills vidare tar över huvudtränarskapet.
En reflektion jag också gör är Stefan Bengtzéns uttalande i kvällstidningarna ”Någon ska tas bort och då blir det jag, till att börja med”
Hoppas jag har fel och man ska inte måla fan på väggen som det heter men det känns som att i Brynäs kan allt hända nu för tiden, tyvärr.
Om vi gör lite omvärldsbevakning så ser vi att Brynäs i tabellens bottenträsk omger sig med tre tippade slutspelslag, HV71, Färjestad och Rögle. Där kan jag inte finna samma turbulens i massmedia eller sociala medier på samma nivå som Brynäs IF får utstå. Här kickas inga tränare eller sportchefer efter sju omgångar.
Föregående · 32 · Nästa
vi behöver en målvakt som kan avlasta Ersson emellanåt,,helst skulle Ersson stå alla matcher, men vi skriver inte 1960-1970 nu..förr i tin gick e bra me EN målvakt, men idag behövs två likvärdiga målvakter....de andra lagen i SHL har två bra målvakter som kan avlösa varandra...