Historik
Föregående · 24 · NästaDet gäller dock för tolvan att inte vara för långt efter. Sju gånger har tolvan varit sexton eller fler poäng efter tian. Sex av dessa gånger har tolvan åkt ned. De gånger tolvan varit femton poäng efter tian eller mindre så har de klarat sig kvar fyra av fem gånger. Om Timrå blir rejält avsågade ser det iaf rent statistikhistoriskt sett väldigt mörkt ut för laget.
Hoppas nu att vi får tillbaka några backar på torsdag. Det här håller aldrig längden.
En bra sak med gårdagens match var annars att Madsen fick göra mål. Han var nog den spelare i laget som behövde det mest.
NikkiNine: Visst ser ditt lag bra ut, men det känns inte helt realistiskt. Jag har oerhört svårt att se att vi ska kunna behålla Danielsson. Sen är frågan hur man ska göra med Skröder. Han fyller 34 innan nästa säsong börjar och enligt intervjun i Allehanda är han på jakt efter ett längre kontrakt. Till en rimlig kostnad vill jag ha kvar honom, men med ett treårskontrakt och en topplön undrar jag om det är så smart...
Samtidigt så får man på något sätt nu känslan av att det är Sundström, Skröder, Tollefsen som är stommen i laget. Risken finns att ingen är kvar till nästa säsong. Beslut, beslut, beslut, tur att man inte är sportchef.
Bad_Brett: Kul att höra hur Tellan prisade Masken i intervjun efter matchen.
Jag tycker att Tollefsen gjorde en väldigt strak insats idag, annars så var det ingen klang och jubel-föreställning. Ironiskt nog så är det de segrarna som är de allra viktigaste.
Bozic kom in på en bananskal, har inte tränat ordentligt med laget och spelade igår, men jag skulle ljuga om jag sa att jag var jätteimponerad.
Luleås mål borde givetvis ha underkänts, men jag tycker ändå att det var svagt av Ritola-kedjan att kliva så högt upp och ge bort ett tre mot två när Luleå hade full kontroll på pucken.
NikkiNine: Han har nog skapligt med istid. När det gäller högerfattningen så kan väl det vara trevligt, han verkar dock inte få mycket uträttat framåt. Inget PP-mål den här säsongen och ganska få skott totalt. Det viktigaste i nuläget är dock att han kan göra ett stabilt jobb i egen zon.
Vid min titt i Sundsvall noterade jag för övrigt att en enda spelare med fler än fem spelade matcher har positiv plus/minus, hans namn: Anton Byström. Tycker att han borde kunna göra nytta i MoDo nästa säsong.
RTS: Man ska dock komma ihåg att sportchefsjobbet var enklare förra gången Nubben var i Timrå. Det var innan det fanns ett KHL som snodde åt sig en massa utländska spelare som var på gränsen till NHL. Nu är det verkligen spelarnas marknad där även mediokra spelare har löner 100 000 kr/mån och mer. Linkan har inte haft samma förutsättningar att lyckas som Nubben hade, men det går inte att komma ifrån att nuvarande lagbygge är en katastrof och det var Lindqvist som byggde det.
Det finns en hel del som Timrå borde ha gjort annorlunda, men sättet som hockeyvärlden förändrats på har missgynnat klubben också. Det är viktigare än någonsin idag att lyckas få fram egna talanger och där har Timrå haft oturen att de som kommit fram blivit så bra att de tagit steget till NHL/AHL.
Det viktigaste nu för Timrå är att den nya klubbledningen håller måttet samt att hitta en riktigt skicklig tränare som både klarar av att vinna matcher och göra spelarna bättre. Då kan det vända snabbt till det bättre. Slutet av den här säsongen kommer att bli en prövning, och jag hoppas för både vår och er skull att vi inte gör er sällskap i kvalserien.
ÖstrandsNisse: Trots att det finns ett antal här som jag unnar ett favoritlag i allsvenskan så hoppas även jag på länsmöten nästa säsong.
Att bygga ett lag för kvalserien är helt rätt. Det kan tom vara en fördel att bli klar för kvalserien i god tid så att man kan vila spelare med småskador samt träna ned laget en smula och toppa formen i kvalserien.
Att döma av er vikarierande tränares uttalanden i tv idag så gissar jag att ni snart har en ny huvudtränare också.
spud: Vi är väl helt enkelt desperata efter backar. Byström och Bohman är redan upplockade i A-laget och Hägg är borta på landslagsspel. Nu har jag inte sett någon J20 i år men jag tvivlar på att någon annan back där har i elitserien att göra. Alla klubbar i allsvenskan spelar på fredag och har något att spela för. Behövs det spelare med kort varsel så är det bara att höra med div 1-klubbarna.
Är det något man kan kritisera Näslund för i sitt sportchefande så är det att han chansat med en så tunn oss sårbar backtrupp.
Kattgubben: Timrå var desperata efter förstärkningar förra säsongen och halvt på väg mot konkurs. Enda sättet att komma runt det var att handla Murley på kredit. Jag skulle tro att Timrå på grund av sin trängda situation tvingats fatta ett antal beslut för att rädda sig kortsiktigt som sedan ger en bitter eftersmak.
Det positiva nu är att om bni överlever den här säsongen så kommer ett flertal av de kontrakt ni vill bli av med att ha gått ut. Dock återstår i så fall ett gigantiskt arbete att bygga nytt.
KORITFW:
Ros har väl haft skrämmande rätt i fallet Timrå?
Jag ber om ursäkt för det långa och till stora delar ihopklippta inlägget, men det känns lättare att följa än en blandning av 10 olika länkar.
Timrå kommer att sjunka
Har varit ledig hela helgen.
Så skönt.
Men vad gör jag då? Jo, ser Timrå på Hovet på lördagseftermiddagen.
Slår mig att Timrå är det lag som kommer att få det svårt i framtiden.
Alla extra pengar lägger man på spelare. Man har inte samma fina intäktsbringande arena som storstadslagen eller topplagen.
Man har inte samma tryck på biljetter som HV eller Frölunda.
Man har inte samma stöd från lokala näringslivet som konkurrenterna.
Timrå lever på lånad tid.
Vet att Timrå-spelare gnäller över att det saknas tillräckligt personal runt laget, som materialare och vård-personal.
Nu tror jag inte att Timrå åker ur. Men kommer inte vara ett topp-fyra-lag inom några år. Timrås filosofi är; hellre en ny andrakedja än en ny jumbotron - typ.
***
Sedan är sportchef Kent Norberg en av de som tillämpar gynnsamma skatteregler för utlänningar hårdast. Pärssinen, Hahl med flera fick en stor sudd med sign-on-bonus när de var i Finland. Det gör det svårt för Norberg att ge samma lön vid nästra kontraktsskrivning eftersom kostnaden blir så mycket högre.
Några kommentarer:
Han har väl varit borta ett tag och vill ha lite uppmärksamhet och respons. Då är Timråkortet ett säkert spel.
Ambroo
En av det mest korkade artiklar jag läst på länge.
Europas fränaste jumbotron men inget lag på isan....smart!
Att vår ordförande tar sig tid att svara en sådan propp som Tomas Ros tyder på genuint engagemang. Har annars inte någon klar bild över Christer Ericsson. Från början var jag lite rädd att det var C-G Andersson-stuk över honom, dvs att han bara "finns".
Känns som att styrelsen gör det mesta rätt, förutom marknadsföringen gentemot privatkunder (bl a souvenirsidan är ju som bekant kraftigt misskött) och det faktum att örnen finns till på bekostnad av stilrena "TIMRÅ" och tallemblemet.
For the record ska tilläggas att bl a Knylan till stora delar höll med Ros i det han skrev.
Sedan Ros uppföljning:
Timrå 2.0
Som jag har längtat.
Först och främst; jag har ingenting emot Timrå. Ser ofta Timrås matcher och ifjol var jag så ofta i EON Arena att redaktionssekreterare Flash frågade om jag hade en älskarinna i stan...
Anser att jag har hyfsad koll på de flesta elitklubbarna och kan avgöra vilka som har framtidspotential eller inte.
***
Tänkte utveckla varför jag inte tror på Timrå.
Om ni orkar - häng på.
* Sportchef Kent Norberg. Klubbens hjärta. Utan Norberg stannar Timrå. Han såg till att Hedström, Pärssinen, Hahl, Pyörälä, Backlund med flera kom till klubben. Han har racat i sju år i Timrå och han orkar inte hur länge till som helst. Sportchefer jobbar i fem till sju år, typ, sedan orkar de inte skruva ihop Billy-bokhyllor, smöra för agenter eller hjälpa spelarfruar med jobb eller studier, längre. Dag Larsson, Masken Carlsson, Mats Hallin, Hans Norberg är bra exempel. Tror att Kent Norberg om två år sitter som chef på Norrporten eller Vasakronan. Det är ett stort avbräck för Timrå. Utan hjärtat stannar kroppen (Timrå).
* EON Arena. Snittar på 5300 besökare i år, är med den noteringen åtta i publikligan. Ligger 15 km norr om Sundsvalls centrum. 10 000 personer bor i Timrå. Siffror som är skrämmande för att bedriva verksamhet i underhållningsbranschen. Vem bygger ett bio-komplex eller en nattklubb i vildmarken? Ordförande Ericson framtidsvision bör innehålla en flytt av arenan, alternativt nybyggnation av arena, till hamnområdet i Sundsvall. Folk vill kunna gå på hockey, ta en öl och sedan stanna i centrum, typ.
* Löneutvecklingen. Johan Backlund, Sanny Lindström, Riku Hahl, Timo Pärssinen, Peter Regin har alla kontrakt som går ut. Och samtliga är landslagsspelare. Sedan har ju Pärssinen och Hahl lyxig sign-on-bonus. Samtliga blir svindyra att behålla i Timrå. Alldeles för dyrt för Timrå.
* Berg och dalar. Livet går i cykler. Så även hockeyn. Timrå har stegrat sig hela tiden efter att man avancerade till eliten. Men det måste komma en dipp. Man kan inte få jackpot med nyförvärv och sportsliga framgångar som landsortsförening år efter år. Inte realistiskt. Och då sviker sponsorer, publik, nyförvärv lika snabbt som Ericson kan säga framtidsvision.
***
En sak är och kommer att vara i världsklass i Timrå. Kjell Åke Tjernström - presschefen. Han är ödmjuk, snäll och bäst helt enkelt. (Uppdaterad)
Bad_Brett: Vi får se om det blir någon uppföljning av det här....
Byström visar att han har talang. Tyvärr så lär han spela i NHL innan vi får riktig glädje av honom.
Dream Team: Jag skulle vilja påstå att han ger mig rätt på varenda punkt.
(Det jag gillar med Tigers sätt att utföra målgesten är handrörelsen, vilket ger intrycket av en häxa som är i full färd med att utföra illdåd och kasta ut förbannelser. Fribergs häxa ser mer ut att vara ute på söndagstur.)
Föregående · 24 · Nästa