1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480474 inlägg · 4078 ämnen

Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15

2470362 · » Till forumet


Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo: såg ut som Peter gömde sig i den stora jackan..
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Problemet med OP som jag ser det är att han spelar som han vore en stjärna och inte en grovjobbare. Han har glömt vad som tog honom till Modo. Men han är inte ensam om att ha glömt grovjobbet. Jag vet inte vad som behövs för att motivera grabbarna till hårt jobb igen.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp:
Kanske inte men tror det kommer vara det bästa vi har
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Försök dig inte på att diskutera med gavelo. Låt han ha sina facit på allt som händer efter varje match. Låt oss komma ihåg att vi blev tippade som 3a inför denna säsong.
Hade det varit direkt uppflyttning till SHL om man slutat 1a i serien, så hade vi redan varit klara. Men motivationen kommer att försvinna när man leder en serie med 19 poäng när inte belöningen är tillräckligt stor. Målet är ju ändå att gå upp. Såklart att med spelare i superform som woods o dicken, när dom skadas försämras laget rejält. Sen med hierarkin osv. Jag kommer vara besviken som fan om vi inte är toppade till kvarten. Tror fortf på denna grupp
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Läs det jag skrev, balansen. Med Ap så blir Theo ytter, med Vela center, som du refererar till tidigare.

Nej jag måste inte ta hänsyn till j18 eller j20, jag/vi diskuterade hur vi skulle formera laget för bästa resultat idag och då lägger jag ingen vikt vid juniorlagen öht.

Modo har inte centerbrist, vi har Jacobsson, Vela, Niederbach, Ap, Ejk , utöver det så har både Woods och Aagaard spelat center så när du säger centerbrist så förstår jag inte alls vad du menar.

Så du tycker det är rimligt att en kedja ska leva på gamla meriter, har jag förstått dig rätt då?
3:e kedjan har varit bra under hösten men är det inte längre och eftersom vi diskuterade vad man kan göra för att väcka laget så skulle inte jag fortsätta spela en kedja som inte fungerat på länge.

Jag håller med att Ap sett sämre ut sedan skadan men senaste 5-6 matcherna tycker jag han börjar se stark ut igen och faktum är att han är lagets 4:e bästa forward i poängprotokollet, näst bästa center så nog finns det offensiv kvalite där, framförallt har han en hel del assist vilket jag gillar när centrar har, det brukar tyda på att dom är delaktiga och sätter upp målskyttarna samtidigt som man har ett defensivt tänk.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
modomille:

Ja det där är något jag tror skulle kunna funka.

Sedan kan man hålla öppet kring andrakedjan, antingen blir det Velas enhet eller EJK:s enhet. Hetast för dagen får ökad speltid.

Men egentligen är det skitsamma vad man gör just nu, det viktiga är att få tillbaka självförtroendet hos våra spelare. Utan självförtroende är alla spelare rätt värdelösa.

Hoppas vi kan göra en äckligt disciplinerad insatts mot SSK, drömmen vore typ en stabil 3-1 seger. Där vi sätter våra lägen och spelar tätt i mittzon och defensiven. En krigarseger kan ge självförtroendet vi behöver för att bygga vidare från.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo:

Men enligt dig så fungerade ju niederbach inte med vela som center utan han fick ju ut 100% mer när han själv var center, och vela är en mognare center precis som AP.

Varför skulle då niederbach bli så mycket bättre som ytter helt plötsligt.

Klart du måste ja hänsyn till j20, eftersom theo är inte uttagningsbar då han behövs där och de kommer inte ta upp honom tills j20 klarat sig kvar.

Men det är klart att det är bekvämt att hävda att man har facit för något som inte kommer testas i praktiken.

Tror inte karlin kommer slösa två naturliga centrar i samma kedja när vi har center brist då JD är borta.

Jag tycker (har ej facit) att de där kedjorna skulle göra laget sämre som helhet.

Södergran-AP-Mannberg var stundtals i höstas vår jämnaste enhet sett över en längre period. Så att påstå att de inte fungerar är ju en efterhands konstruktion. Så presterade de tidigare kan de göra det igen.

Problemen kom efter AP var borta för skada och efter det går han inte att känna igen riktigt. Är inte material för att leda en andrakedja. Tror han gör mer nytta i tredje/fjärde än Vela, bättre i det defensiva och stänga ner motståndare. Är det något man behöver i ett slutspel är det just det.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Nästan tänkte så här

Halloran - Josh - Woods
- Tycker att man i alla fall ska testa Halloran med dessa två. Halloran har inte Aagaards styrka och intensiva spel men är speedig och klarar sig faktiskt rätt bra i närkamper. Borde därmed inte bli kramkalas längs sargerna.

Aagaard - EJK - Sven

Niederbach - Vela - Södergran
- Det här är kedjan som jag är mest osäker på. Är Niederbach sämre som ytter? Ska Mannberg spela istället för Niederbach? Men vi behöver en tredjekedja som är någorlunda farlig framåt så jag väljer Niederbach framför Mannberg. Vela och Södergran får spela här då dom andra kedjorna är rätt glasklara i min bok och dom kan bilda en stark fysisk duo.

OP - AP - Ohlsson
- AP borde kunna kliva in i den här kedjan utan några större bekymmer. Han är som klippt och skuren för fjärdekedjan. Bidrar med en fysik som EJK kanske inte gör. Jag vill att OP ska ta plats på fyra kedjor även om han inte är så bra just nu. Vi behöver all tyngd vi kan få.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Jag försöker bara förklara för dom som inte förstår!

Det är kanske inte ett 100 facit men denna uppställning skulle köra över dagens uppställning alla dagar i veckan.

Ja om jag sätter Ap med Niederbach så väljer jag nog Ap som center för han är mognare i sin roll, men Ap kan absolut gå som höger ytter som han gjort tidigare och Theo som Center, men jag skulle börja med Ap som center för att det känns mest balanserat.

Jag tar ingen hänsyn till j20’s behov då det var A-truppen
Vi diskuterade
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Smurfen: tare lugnt Kerstin , inte helt borta ännu, 1 match till i godo och håller ni den som en vinst och vinner bara era matcher så har ni det !

men visssst serru kan man bli tajt, men allting kan ordna sig med redan nästa match!
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo: Det som stör mig så in i helvete är just att dom är på att väg pissa bort första platsen , där av ilskan över förlusten 😡😡

Malmö har värvat !!!!
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo:

"Lära dig förstå", haha snyggt litet försök till härskarteknik.

Tyvärr så är det inget facit och tyvärr kommer vi aldrig få se denna uppställning, så visst man kan sitta och påstå att det blir bättre.

Men karlin kommer aldrig spela dessa kedjor.

Lite roligt att du som ville ha niederbach som center eftersom han var flera 100% bättre där än som ytter, nu plötsligt ska han lira ytter? Faller inte detta på din egen tes om hur man ska placera spelare för att få ut 100% av dem?

Nej jag tror inte på detta experiment med AP, det är en perfekt tredje/fjärdecenter som ska användas mot motståndarnas producerande enheter och inte leda en offensiv enhet.

Sedan är det ju rätt konstigt att plocka in Theo då han behövs för att rädda J20.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Upp med Berg som forward , kalla hem Styf easy fix på backarna!
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Fyra nyförvärv in och alla är odugliga, det har gjort laget sämre och kostat stora pengar.
Dålig investeringar och nu har dom spelat tillräckligt många matcher för att visa att inget kommer bli bättre.
Det är väldigt tråkig
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Kommentarer från Karlin
”Powerplay är värdelös, vi måste vara beredd att ta fighter och få blåmärken, vi åker en och en, resten är för bekväm. Jag är sjukt irriterad, frustrerad och besviken på vår insats”

Det blir komiskt med bakgrunden att han inte själv gjorde något för att väcka laget.


Bäst i MoDo Hockey
Peter Forsberg - trots att han var på läktaren
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo: Ja alltså jag saknar helt ärligt juniskedjan. De gick in och körde så att snön sprutade. Helt obevekliga och gav energi till laget.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
modomille:

Hur skulle dom kedjorna bli, något sådant?

Woods-JD-Halloran
Niderbach-Vela-Södergran
Aagaard-EJK-Sven
Ohlsson-AP-Mannberg/OP

Nått sådant du tänkte?

Gillar detta bättre än att leka med AP som andracenter och OP i tredje, och vela I tredje.

Går ju även att köra vela som ytter i första, niderbach som center med halloran på kanten i andra.

Södergran får ju en konstig roll sett till att han knappt producerar men ska in i topp6. Men kanske han kan bli en powerforward som bär upp puck och skapar ytor åt mespelarna som är de kreativa.

För någon måste ju in i topp6 ifall vi tar ut aagaard och sven därifrån för att återskapa förra årets kedja.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp: ja jag läste, men man kan väl ändå ha lite kul va :d
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rödluvan: Jag hoppas alla Modoiter aktivt hejar på Malmös motståndare i kvalet.

Wernbloms kontrakt rivs och han blir modoit till nästa säsong där han under minst 4 möten får chans att sänka sin gamla klubb 👍🏼☺️
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Nooky: Du läste meningen längst ner i mitt första inlägg va? Annars blir jag orolig. ;)
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo: Nu lär jag bli bespotrad men jag vill se:

SEB(södergran) JD Woods

Halloran Niederbach Vela

Sven EJK Aagard (denna hoppas jag mest på)

Södergran (SEB) AP Mannberg

Theo, OP
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Nooky: låter som en trolig anledning, sett tillbaka på 20 omgångar är vi ett av bottenlagen.
Tur vi vann i början och inte är indragna i nedflyttningsproblematiken.
Vi blir jar i HA , iallafall fall., det är klart redan nu!
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rödluvan: Och nu kommer det även fram att Malmö förstärker. Fast med en back. Drygt. Malmö hade även velat göra ett byte med Oskarshamn av Emil Martinsen Lilleberg mot Wernblom.
De hatar oss.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Då måste du lära dig att förstå kvalitéer, en bra spelare i fel omgivning blir 75% ig men 100 i rätt omgivning ,Ap är inte medioker men vad förväntas han få ut när han spelar med Mannberg och Södergran?
Med rätt omgivning kan AP vara en av våra viktigaste spelare.

OP är som du säger osynlig och varför då tror du?, för att hans enda kvalite är att vara tuff offensiv och smälla på, men det blir omöjligt när du spelar i en formation som inte har speciellt tung offensiv press, han blir solo gång på gång och är 1 sekund efter i alla moment medans Olsson och Ejk spelar hockey, av den anledningen sätter jag honom med 2 andra spelare som har sina styrkor i det fysiska offensiv för att skapa en tung kedja som ska vara jobbig att möta.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp: Eller du glömde alternativ 3

kanske så är det att Karlin och Gradin är på väg att ta över TAIF nästa säsong så dom har slutat bry sig om i år
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
När Josh kommer tillbaka så ser jag gärna att man sätter ihop andra kedjan från ifjol. Den med Aagaard, EJK och Sveningsson för dom som inte kommer ihåg.

Tre anledningar
1. Nu när det är klart att Wernblom inte kommer så ser våran topp 6 faktiskt lite svag ut. Då blir det ännu viktigare att vi får ut max av det vi har. En som Sveningsson måste börja producera likt en topp 6 forward och dom två han trivs bäst med är Aagaard och EJK.
2. Aagaard var bra tillsammans med Josh och Woods i höstas men som Bad_Brett har visat så producerar han faktiskt bättre när han får spela med EJK. Aagaard är tillräckligt bra för att driva en egen kedja och bör göra det.
3. Vi behöver få upp EJK i laget, i alla fall enligt mig. EJK är en av ledarna i laget och ska vara på isen så mycket som möjligt när det ställs på sin spets. Nu lirar han i fjärde och även om dom har varit bra och inte är en traditionell fjärdekedja så får dom fortfarande mindre istid och har en mer utpräglad energiroll. Nej upp med han i laget. Det finns mer att hämta i EJK.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Frölunda köper alltså loss Vita Hästens lagkapten Erik Borg. Man hade inte varit nådigt arg om man var deras supportrar nu. Men Hästen har trots allt gått ut med att de har ansträngd ekonomi.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Nooky:Ja du har fan rätt! ;) Nej skämt o sido så väljer jag att fortsätta att tro på Hinken/Karlin/laget.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo: Önskar vi ställde upp såhär!
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gavelo:

Sorry men du tappade helt mitt intresse när du placerade AP som varit medioker sedan jul i andra och OP som man endast ser i laguppställningen och inte under match i tredje.

Snacka om att skicka konstiga signaler genom att premiera dem med större roller och mer istid.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: Bänkas är det inte tal om, men däremot måste man förstå spelares kvalitet och sätta dom med spelare som blir bättre av detta.

Vela är som spelare halvbra men som center med Woods och Aagaard är han en flopp, det gör även att woods blir en flopp.

Sveningsson är så usel i sitt defensiva säkra tänk och så ostrukturerad i sitt spelsätt att han blir en flopp tsm med Haloran och tvärtom.

Pettersson är extremt allround men Mannberg är extremt svag offensivt vilket gör att Södergran bara spelar hockey med Ap.

Karlsson är Modos absolut bästa center, hur många % får man ut ytan honom 75-80%?

Man behöver inte vara någon supertränare för att helt göra om laget och matcha spelarna bättre.

Haloran - Karlsson - Aagaard
En center som klarar av att spela fram målskyttarna samtidigt som han är våran tveklöst bästa defensiva center, går inte att argumentera mot att han är det självklara valet som center i JD’s frånvaro.


Woods - AP - Niederbach
Mindre press på Woods, Pettersson kommer vakna när han har Theodore att spela hockey med, Woods kan förhoppningsvis växa igång när han faktiskt har 2 skickliga kamrater som kan sätta upp honom.

OP - Vela - södergran
En tung formation som har målskyttar och gritt, inte superbra åt något håll men en kedja som
Borde vara extremt jobbiga att möta

Sven - Jacobsson - Olsson
Jacobsson får utrymme att vara center utan att behöva pressen från en 2:a kedja, Olsson extremt bra i båda zonerna och Sveningsson är ett hopplöst fall som inte har samspel med någon, dock passar han in rätt bra här då alla 3 spelar med tempo
Här kan man spela Mannberg ist för Sven och få en bra defensiv formation som kan logga mycket speltid när säcken skall knytas igen.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Saleva:

Ja det är riktigt jävla provocerande av en assisterande kapten.

Synd att Theo, Umegård, Styf behövs i J20, dom har ju energi och åker skridskor iaf. Både Umegård och Theo skulle bidra mer än OP gör just nu.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp:
Det är bara att höra på honom, OP, i pausintervjun. Totalt jävla oengagerad, citat "Vi får hoppas att det vänder nån dag" slut citat.
Han ska alltså vara MoDos energispelare.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp: Tror på nr 2 då, hela laget är klart för schack turnering i Spanien om 2 veckor, så dom spelar dåligt nu så dom kan göra sig redo för att åka nästa vecka

vinner modo serien, så borde dom välja Löven i kvarten direkt, så dom kan åka ut tidigt och bygga om och bygga rätt
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Tarasov:

Halloran i PP1 borde funka. Han har skott han vågar använda, samt har visat sig vara en bra passningsläggare med, kan nog sätta upp Bernhardt samt hitta samma genomskärare till Woods.

Ja de kedjorna kan man nog testa, med risk att 1:a blir klen med både Halloran och Woods. Men i läget vi är i är det väl bara att prova.

När JD är tillbaka och vela går ner får Niderbach gå ut på en kant. Sven till tredje isf Mannberg.

Mannberg och OP får slåss om sista platsen i laget.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
grimiss: Jag har två teorier: 1. Hinken har kört över karlin och laget med att värva in fyra spelare som kräver speltid med ett resultat på att karlin och laget känner sig svikna . 2. Halva laget har skrivit på för nya klubbar med ett resultat att lager känner en hopplöshet och gett upp.





Obs stor portion ironi!
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Från Hörnefors: Den man inte kan klaga på är Ohlsson. Han gör jobbet över hela plan och är klart bäst i spelet utan puck.
Ohlsson och Mannberg är i en klass för sig i BP.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp:

Precis! Inte ens mot löven ger han sig på deras stjärnor och jävlas. Han ska vara tätt på schilkey, Pooley och weigel, efter varje avblåsning ska han dra tag i dem och trycka en handske i ansiktet. Men man ser inget sådant.

I matcher som den idag är ju rollspelare viktigt, de kan ju ändra matchbilden genom att skapa energi och få motståndarna ur balans.

Jag är faktiskt mest besviken på spelare längre ner i laget, matcher som den idag är deras chans att visa sig viktiga för laget genom att få igång övriga. De är rollspelare av en anledning och har en plats i laget av en anledning.

Ingen förväntar sig att t.ex op, mannberg, södergran ska ligga bakom offensiven och avgöra matchen. Men de kan ju iaf försöka väcka våra stjärnor och störa motståndarna så våra stjärnor får mer ytor och motståndarna kommer ur balans.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Tarasov: Du har höga förhoppningar på att JD ska kliva in och spela som han gjorde innan skadan. Tittar man på woods så blir jag orolig på om JD verkligen hinner komma i form överhuvudtaget denna säsong.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Gäsp: alltså har hela laget åkt på typ IBS? Eller har man doserat träningen helt jävla fel?
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter:
Jag tror det är dags att spränga den magiska i 3 an i PP1, spelet funkar inte också tror Halloran gör det bättre än nöden till vänster.


Vela
Halloran - AP - Woods
Bernhardt

Aagaard
Niederbach - EJK - Brickley
Näsen

I övrigt så måste man skjuta mer det är extra pass hela tiden.

Förresten så värvade Saik en målis kanske vi kan skriva Lindvall då.

Dessa kedjor skulle jag testa

Halloran - Vela - Woods
Sveningsson- Niederbach- Aagaard
Södergran - AP - Mannberg
Ohlsson - EJK - OP

När JD är tillbaka gå Vela ner ett steg Niederbach hittar säker en bra plats. I PP rullar vi ut EJK.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: OP är den största besvikelsen utav alla värvningar Hinken/Karlin gjort. Minns hans slutspelsmatcher mot tiken när han lirade med västervik. Fan vad glad jag vart när Hinken presenterade pojken men det har gått över.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: OP orkar ju inte ens åka två zoner innan han är helt slut och behöver byta, hur ska han då orka tackla och va jobbig med motståndarna.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Robin Ztorken L:

De spelarna du nämner har iaf potential att göra skillnad i matchen, så svårt att bänka dem.

Frågar igen, vad ska vår assisterande kapten OP bidra med till laget då han inte spelar det spel han var värvad för.

Han är en av de få som har potential att väcka laget och få med sig andra genom att vara ett svin och irritera motståndarna, när han inte gör det vad bidrar han då med?
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: OP är en spelare som man trodde skulle kunna visa vägen när det är som idag. Inga korkade utvisningar, men att kunna väcka laget. AP är väl den kanske främste, men han känns inte helt fräsch. Det är väl några sådana vågbrytare man vill se nu, när laget gått i stå
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
J F K:

Ok, så man behöver inte bänka rätt person.

Det låter väldigt märkligt för mig att straffa någon med bänken som inte förtjänar det.

Ge gärna förslag på vem som gjort sig förtjänt av bänken idag och varför?

Skulle coachen visa att man vill vinna genom att ta bort en spelare som ändå har potential att avgöra matchen.

Skulle karlin skicka signalen att han vill vinna om han bänkar Woods för att göra ett statement, eller skulle spelarna tro ännu mer på att han är likgiltig och inte vill vinna.

För mig bänkas du av en anledning, inte som ett experiment att väcka laget för risken är att det blir ännu mer negativt, en spelare som inte förstår varför den får sitta och anser att det finns fler som bidrar mindre lär ju inte ta sig ur svackan.

Svårt att peka ut någon och bänka då hela laget uppträdde från andra och framåt som en enda grå massa.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: fan jag hade typ glömt att han spelar i laget. Han smög som bara in i tapeten efter nyår.
.
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Robin Ztorken L: För att vara serieledare(nån dag till) har vi väldigt uselt material :)
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
Rytter: AP, Mannberg, Woods , Dansken , Nider, Sven, Halloran och Vela är om möjligt ännu sämmre
Låst ämne

Sv: Almtuna IS - Modo Hockey 2023-02-15
J F K: Karlin har väl svagheter, som alla andra. Men du behöver väl inte bete dej, bara för att inte alla håller med dej? Karlin är bra för MoDo, tycker jag.
Låst ämne

2470362 · »