1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

483233 inlägg · 4079 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1823239 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Harry Luras: det känns som man är 30-40 år yngre ;-)
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Thors 22: Hellre DT än Luleå ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Så Modo är missnöjda.

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/X12PW/hela-sanningen--bakom-aiks-kaos

Ingen aning om avtalet eller vad som förväntas/inte genomförts. Men tydligen så är Modo missnöjda och hoppas på omförhandling.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Ja det lär väl få städas ordentligt efter Charlotte!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius: jag fattar inte riktogt. Vad är lagardere? Och vad har Modo med det att göra. Vilka fördelar skulle det avtalet ge alltså?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Som det står i texten? Kort och gott var väl tanken att dom skulle hjälpa Modo med internationell sponsring typ.
Har gått sådär vad det verkar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Läste om skiten nu när det inte är morgon och varför satsa på något sånt där ens? Jag skulle kastat det i soptunnan på en gång.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tyvärr, förstår att det lär kännas jobbigt som damspelare. Men nu är det ju faktiskt så att det är herrarna som drar in pengarna, herrarna som har sett till att vi har ett lag i just nu näst högsta ligan i Sverige.

När damhockeyn har börjat blivit större antar jag dom får samma förutsättningar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: era j20-spelare är ju investeringar som kan ge avkastning på sikt, klart ni lägger mer pengar på de. Lär se likadant ut i alla svenska klubbar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: förstår fullständigt att herrarna/juniorerna får mer fördelar. Driver man något som måste gå plus så investeras mest på det som kan ge avkastning.
Men om man får pengar över ska man självklart kunna spendera lite på olika projekt o välgörenhet.

Så länge damhockey inte drar nog med sponsorer o publik hamnar de tyvärr i skymundan. Tråkigt men sant. Sen kan man fråga sig om det görs tillräckligt för att få dem att dra in nog med pengar o publik. Där tror jag många klubbar felar.

Rättvist? Nej
Logiskt? Ja
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Det är både rättvist och rätt. Hur rättvist hade det varit mot herrarna om damlaget (som knappt drar in några stålar) hade fått samma förmåner som dem? Desto mer man bidrar till föreningen desto bättre förmåner ska man få, hur kan detta ens vara en diskussion.. facebookforumet är fyllt av "fina" människor som tycker att damerna skall få lika mycket endast pågrund av deras kön.. Vill folk att Modo ska konka eller vad är det frågan om
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Tyvärr har damhockey alldeles för svagt underhållningsvärde, att ta bort tacklingar i en sport som är en stor del i en väldigt fysisk sport är inte bra.
Tyvärr är damhockey ljusår efter herrarna, inte ens Kanada/USA som är överlägsna i damhockeyn skulle ha en chans mot ett div2 lag, frågan är om man skulle rubba ett div 3 lag ens på herrsidan?!

Jag kan faktiskt inte se hur man skulle kunna tjäna pengar och damhockeyn som produkt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Håller med er vad gäller investering, vilka kan generera framtida intäkter etc (pojkar vs tjejer). Kan det dock inte bli ett problem mot er huvudsponsor (kommunen) som hade åsikter om jämställdhetsarbetet i höstas när ytterligare bidrag äskades och erhölls!? Har för mig att Modo lämnade något/ några löften om utveckling av jämställdheten. Kommer någon ihåg vad som sades?



Kom nu inte med kasta sten i glashus etc utan jag är bara intresserad av frågan.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Signature: Det stämmer, exakt vad som bestämdes vet jag inte heller men att Modo måste satsa mer på damerna och juniorverksamheten i bygden har jag för mig
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo:
Man skulle arbeta för ökad jämställdhet, vilket man mkt väl kan ha gjort.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Snart ska väl danspelarna ha samma lön som herrspelarna också....tyvärr så är det väl någon feministisk politiker som kommer att ta till orda nu och kräva bättring från Modos sida.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Tar ni ens in damspelare från andra distrikt till hockeygym?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Peja:

Vanligtvis är det väl väldigt få men av dom födda 2000 blev det väl en del.


Men är ju lustigt att bara Modos namn kommer upp när det är något som gäller i alla lag och inte helt konstigt när det är tack vare herr lagens inkomster som dam lagen kan finnas, är dom som drar sponsorer, publik och ibland bonus summa när dom går till NHL.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Carl Lejonkräk:
Brukar mest låta högt :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Berit82:
Förstår hur Du tänker, men hur är det med elever på andra gymnasielinjer? Får dessa elever utifrån också hyresbidrag?
Har ingen koll på hur det fungerar men tror att det sticker lite i ögonen på folk när det bara gäller pojkarna!
Varför inte halvera bidraget till 2000:-, tycker personligen att 4000:- låter lite väl mycket och då skulle det räcka till att ge flickorna också!
Bara en liten tanke...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Jaca:
Då kanske vi inte kan locka talangerna från Umeå;) tanken i sig är däremot inte helt orimlig.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Att killarna är löjligt bortskämda dag 1 på hockeygym är väl ingen hemlighet. Och ju större talang du är ju mer pengar och lull lull lockas det med.
Aneldningen att Modo gör detta är ju inte för att man tycker synd om killarna. Utan för att man gör det i konkurrens mot andra klubbar. Det är ett sätt att få spelare att välja Modo helt enkelt.
Det pågår en sinnesjukt jakt på talangerna. Inte i nivå med fotboll kanske. Men riktigt sunt är det nog inte i alla fall.

Sen ang. damhockeyn, så jag kan köpa Widebros ord. För utan herrlaget hade Damerna fått sälja bingolotter för att kunna åka på alla bortamatcher. Eller för den delen ha en is att spela på.
Men, att höja standarden på damhockey gör inte sig självt. Vi kommer inte komma ikapp USA och Kanada om vi inte satsar på det. Sen är ju frågan om det kanske inte är förbundet som skulle stå för dels ett ekonomiskt stöd men framförallt lägga press på klubbarna att agera.
För alla klubbar agerar för sitt eget bästa i slutändan. Det lönar sig inte att lägga sjukt med pengar på damsidan, så enkelt är det. Och där måste då förbundet gå in och styra upp så att det är svensk hockey som gynnas. Och inte bara enskilda klubbar. Eller enskilda ligor (SHL).

Sen håller jag inte helt med att Damhockey skulle vara så dåligt underhållsvärde i. Svensk damhockey är tyvärr dålig. Men det är ett helt annan historia med NA lagen tycker jag. Dom har så sjukt mycket bättre puckkontroll än SWE. Vilket ger en helt annan fart i spelet. Att man inte får tacklas är ju en sanning med modifikation, för nog kan dom trycka till varandra rätt bra.
Det är lite samma människor som tycker innebandy inte är fysiskt alls antar jag. Men har man sett en slutspelsmatch i innebandy så ser man att det är ingen sport du kan tveka i hur som helst det heller.

Jag har ju spekulerat i tanken på att damerna skulle haft en aning lättare puck ja. Tror det skulle förändra spelet mycket. Men tror aldrig det kommer ske.
Sen ska galler såklart vara valfritt (som det faktiskt är inom herrhockey också).
"Motströms" tror jag "tyvärr" är påväg bort inom herrhockeyn också med tanke på den fart man har i spelet idag.

Oj vad långt det blev, bra gjort om ni orkar läsa.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Vart tog jämställdheten vägen som Modo skrev under?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
Nu är ju tråkigt nog utgifter bundet till inkomster i företag / föreningar och hur trevligt det än hade varit med total jämställdhet så är det ju tyvärr så att drar man in lite pengar får man lite pengar att använda.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno:
Damhockeymatrcherna i OS är rätt kul tkr jag, den enda skillnaden ang fysiskt spel är väl att man inte tillåter 3 skär innan man sätter in en tackling, rätta mig gärna om jag har fel. Kamp om pucken förekommer rätt frekvent och även fysiskt spel, minus hjärnskakningar då.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Samtidigt måste man ju som sagt göra något för att få upp inkomsterna till Damlaget.
Alla kan ju inte bara köra på som det alltid gjorts och tro att något ska förändras.

Nu tror jag aldrig damerna kommer kunna få samma inkomster som herrarna under överskådlig framtid. Dels är försprånget så stort. Dels är det ju hur man än vill se på det genetiska fördelar väd gäller fysiken för en man. (Tycker dock skillnaden i spelet idag inte går att skylla på det, den är onödigt stor. Iaf i Sverige)

Men att damerna åtminstone ska kunna vara självförsörjande till den grad att man kanske bara jobbar över sommaren borde man åtminstone kunna åstakomma.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:
haha Jo det har blivit lite svårare för er att göra det nu ;)
Lika bra att stanna hemma och spela i ett bättre lag ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno:

Självklart och nog tror jag att Modo faktiskt lägger tid och energi på det men när det inte finns intresse att satsa pengar på dam hockey är det ju väldigt svårt arbete.

Sen tycker jag självklart 4000 är för stor summa och tycker att dom lika gärna kunde dela upp det bättre, t ex ge 2500 till killarna och 1500 till damerna men samtidigt förstår jag ju hur Modo tänker och lastar inte dom för att dom valt det så här.

Sen är det ju självklart ett problem som inte Modo ensam kan fixa utan något alla lag tillsammans måste arbeta med och speciellt Svenska Ishockeyförbundet måste lägga energi på, många konstiga regler i dam hockey som håller tillbaka dom och dödar mesta intresset för dam hockey.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nu vet jag inte om det stämmer eller inte så skulle vara kul om någon journalist skulle kunna gräva lite, men enligt folk så är det tydligen kommunen som betalar ut hyresbidraget och inte Modo.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel:

Om man tittar på hur många som gnäller och har åsikter om denna nyhet på facebook i alla former den länkats, ifall alla dessa faktiskt skulle gå och se damernas matcher och köper årskort så hade vi inte haft denna diskussion.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Det är ju märkligt att MoDo skall få skit för att man inte är jämlika i hockeysverige. Det finns fyra hockeygymnasium för flickor. MoDo, Aik, Leksand och Lhc är de föreningar som fixar det. Är säker på att killarna får bättre förutsättningar i alla fyra klubbar. Kritik kanske skall riktas mot de övriga 26 föreningarna som inte ens har gymnasium för tjejerna?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Samtidigt måste vi inse att en stor del av Modos inkomster kommer från Örnsköldsviks kommun (skattepengar) och om de vill att damer och herrar / pojkar och flickor ska få samma del av kakan så är det ju faktiskt bara för Modo att anpassa sig.
Nu har väl inte kommunen varit så hårda men däremot anser de att Modo skall arbeta för jämställdhet så penningafördelningen är intressant.
Argumentet att det är herrarna som drar in pengar håller inte riktigt när det gäller de miljoner kommunen bidrar med.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Carl Lejonkräk:
På nåt sätt måste jag lyfta denna artikel
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Carl Lejonkräk: Eh vad snackar du om? Du menar på allvar att damerna som inte drar in lika mycket cash utan kostar mer än vad det smakar ska få ha samma lön och samma villkor som herrarna?

Hur tror du det hade sett ut här i Sverige om alla företag hade haft samma logik? Klart som fan alla delar i ett företag måste dra in pengar för att kunna överleva. Tack vare herrarnas lag som damlagen finns, och den utvecklingen för damerna har bara blivit större medialt, inget annat tyvärr.

Och jag kan garantera dig att kommunen VILL ha Modo kvar, Övik som stad MÅSTE ha Modo.

Dina argument håller inte.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Jag tror inte att du läst mitt inlägg riktigt faktiskt. Jag menar bara att kommunen faktiskt kan diktera villkoren för de pengar de "ger" till Modo.
Är politikerna förnuftiga så kommer detta inte att bli ett problem men man vet inte hur de tänker om det blåser upp till storm.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Synd att dom har plus låst Hägglunds artikel han hade skrivit.

"De uppgifter jag har från säkra källor är att cirka 40 procent av de manliga hockeygymnasisterna har hyresbidrag som pendlar mellan 1300 kronor och strax under 3000 kronor och av nästa kulls manliga hockeygymnasister kommer sex av 14 pojkar ha ett hyresbidrag.

De hyresbidragen är ingenting som spelarna får per automatik utan det handlar om personliga avtal, något som drivs av marknaden, om efterfrågan."

Så handlar inte om några 4000 till alla manliga som dom försökt vinkla det tidigare, sen är det sånt som förhandlats och erbjudits i kontrakt så kanske dags att agenterna jobbar lite hårdare för sina dam spelare kanske.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Carl Lejonkräk: Okej ja visst är det väl så, dom måste ju inte ge pengar till Modo så klart, fast dom har ju fortfarande inte mycket att säga till om hur företaget sköts som, tiderna för ett företag förändras hela tiden. I vårat fall så flög laget ner i HA..

Vårt lag där herrarna står för inkomsterna är så hemskt viktig för företaget att överleva som det ser ut just nu, ska man lägga stor del av pengarna på en liten del i företaget som inte bringar in någonting alls? Nja det funkar inte.

Vill hellre en kommun att ett stort företag i deras egen stad ska falla p.g.a deras jämställdhetstänk så är det fel människor som sitter där, för Modo är grymt viktig för Övik.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Carl Lejonkräk: Håller med faktiskt, ska man få tyst på alla som letar efter fel så är det nog bara till att köra med raka kort. Sen vad man lägger sina egna pengar på får ju stå för Modo, men jag blir inte förvå¨nad det ser likadant ut i andra klubbar med.

Rätt vad det är så blir det tal om nån form av tvångkvotering eller liknande med...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hedman blir assisterande kapten i VM tillsammans med Gabbe.
Lunkan junior blir kapten.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Betvivlar inte Joels ledaregenskaper. Men jag hade fått för mig att Gabbe skulle vara given nu för tiden för det "nya" Tre Kronor?

Jaja skrällen i det hela är väl att Joel är med i truppen...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Jag fattar inte varför man tar med honom i ett VM.. Så jävla synd på en centerplats.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Joel har en fast plats i Tre Kronor så länge han själv önskar delta.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Carl Lejonkräk: Lite grann som Skröder i Modo då ;-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö:
Enligt denna har Carl G kritat på, men har inte hittat det någon annanstans
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
{7723) Borde väl bli en slant till oss va ?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
...så tog man sina första skridskoskär och sina första organiserade (?) fotbollsträningar på Skyttis. Typ 100 år sedan...Lelle var en av lagkompisarna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hälge: Stort. Du menar alltså Lelle Hermansson? Isåfall, förstod du redan då att han skulle kommat att spela SM-final i hockey?
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Rätt roligt att höra på alla dessa experter och kommentatorer under match, Grundström, Olofsson och Önerud har tagit såna enorma kliv och fått en enorm utveckling senaste året säger dom.

Men nog fan var Önerud lika bra i Modo och Olofsson o Grundström var väl bättre i Modo... Okej visst, Önerud har haft ett riktigt bra år i år men han spelar ju i ett bättre lag så klart.
Kommentera

« · 1823239 · »