1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 538795 inlägg · 4135 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
TIK_TIK: Något för Marcus att kolla på kanske, har sett det tidigare och därav min fråga. Trodde det var någon ny modégrej alá förkortning som gamla jag inte förstår ;D

Greg P: har också det om jag svarar snabbt från telefonen

{7426}: Kallas bugg.

{7426}: Vet inte, det kommer upp efter jag kör punkt och trycker enter och kör nytt stycke. Ingen annan som har det problemet? Måste alltid redigera inläggen.

{5647}: Fagervall har aldrig varit nån tränare och kommer aldrig att bli. Han har inte känslan för att få ihop ett lag och få det att synka åt båda hållen på en hockey plan.

Greg P: Vad står nn för?

Hej Modovänner!

Vilken fantastisk fredag Stråhle är äntligen out!

Nu åker vi mot SHL igen!

Häll upp glasen och skål för en fredagsfylla!

{5647}:

Är rätt övertygad om att Fagervall hade gått in och gjutit mod i truppen och fått många spelare att höja sig och spela för varandra.

Löven hade väl trots allt bäst inbördes statistik mot topp6-lagen, så skicklighetsnivån har ju funnits där.

Sen att man inte haft skärpan uppe mot division 1-gängen och även höll på att sjabbla bort sjätteplatsen landar på Stråhle.

Trilske: Fagervall själv hade aldrig fungerat. Han klarar inte utav att implementera ett spelsystem själv. Det har han bevisat i både Malmö och Djurgården. Inte ens i Boden blev det succé, utan man åkte ut mot lågbudgetlaget Piteå.

Fagervall har en enda fantastisk säsong bakom sig och det var då Robert Kimby (Almtuna i vinter och DIF nästa säsong) agerade arkitekt. Jag tror det blir en katastrof att ta in Fagervall utan att omge honom med en taktiker. Det är lite som att Karlin behöver en detaljnörd bredvid sig då han däremot är lysande på det övergripande spelsystemet.

Smurfen: borde plocka Kentää när de är påt

Blir tydligt hur länge missnöjet har grott när lövenfansen jublar över att man väljer att göra förändringar på tränarsidan nu istället för ett par månader sedan.

Hade varit rätt irriterad över att man precis har vaskat en säsong istället för att ge sig själv chansen detta år.

Man försökte väl å andra sidan få lös fagervall men när det sket sig så valde man denna väg.

Å där rök Stråhle tydligen !!!

Faaaaaaan 😅

{5647}: Man kan tro att det är ett sent förstaapril-skämt men det är delat av swehockey så det verkar som att det är på allvar.

{10015}: Är det ett dåligt skämt?

Axel Sandin Pellikka vinner bästa svenskfödda back i svensk hockey av ”hockeyjournalisternas kamratförening” när han inte ens är bästa back i Skellefteå 😂

{5647}: Det visar sig i princip varje år att klubbarna inte kan hantera pengar på ett bra sätt, både i SHL och i HA. Det är absolut vardag i Ettan.

Mer tv-pengar kommer förmodligen till största del hamna på spelarbudgeten, för att hålla jämna steg med resten av ligan som säkerligen tänker likadant.

Storklubbarna i HA harvar på för att de är dåliga på att förvalta sina resurser och småklubbarna har svårt att växa in i kostymen för de lokala förutsättningarna finns inte där. Ytterligare 6-10 miljoner varje år kommer inte lösa att Almtuna och Västervik saknar en organisation som håller för ligan eller publikintresse och en ny arena för den delen.

Jag tror det behöver göras andra ändringar isåfall. Sen kanske inte alla klubbar behöver spela så högt som möjligt heller… Betydligt vanligare lägre ner i divisionerna att föreningar tackar nej till avancemang pga att förutsättningarna helt enkelt inte finns där.

KB: vi kommer glömma josh när lukas jasek gör succe med riley och mikkel =)

Bad_Brett: Då får väl shlklubbarna slimma ner sina organisationer för att överleva ett fall ner i systemet. Man behöver inte 10-20 stycken heltidsanställda utanför den sportsliga organisationen.

KB: Fast tror vi inte klubbarna kan hantera pengar så är det såklart ointressant vad vi än gör. Jag tror att Västervik och Almtuna hade haft betydligt bättre förutsättningar att klara sig om de fått några miljoner till. Mycket av kostnaderna för resor och admin går inte att komma ifrån, så jag har förståelse för lag som knappt har publik i princip inte har några som helst pengar till spelare.

Bad_Brett:
Det finns inget som säger att städer som Kalmar och Uppsala inte skulle kunna bygga en vettig arena.

Utökar vi SHL med en 4-6 lag så kommer SHL att bli ojämnt. Sen vi gick till 14 är det nästa alltid 1-2 lag som ballar ur och landar kring 50p-55p.

Slutspelet i allsvenskan är en kommersiell möjlighet för det klubbarna. Tänk alla miljoner som landar hos Mora nu.

Utöver det tror jag en stark andraliga är oerhört viktigt för spelare som sållas bort av lagen i SHL.

{10015}: Riley och Mikkel är kvar iaf. De är lika stor del av den där kedjans framgångar.

{5647}: Alla tv-pengar i världen känns sekundärt när vi har ett ishockeyförbund som faktiskt är helt dum i huvudet. Jag tror inte en 75-25 uppdelning hade lett till några större skillnader om resten av seriesystemet såg exakt likadant ut som nu. Västervik hade nog ändå fördärvat sig själva och Kenttä hade kanske köpt några till dyra jänkare.

Karlin bekräftar alltså att Josh hade varit kvar om vi aldrig haft den där supersvackan i januari-februari. Suger verkligen. Lär självklart göra succé i Rögle men går det knackigt bör vi ha en bra chans att få tillbaka honom.

KB: Fast det blev inte Viasat eller någon annan. Det är en rätt dyr apparat att driva produktionen och visa sju matcher parallellt med kommentator, kameramän, produktionsbuss osv.

Det slutade med att CMore köpte SHL för sjuka belopp och i princip fick HA på köpet. Att säga att HA förhandlade dåligt är bara löjligt. Med tanke på kostnaden för produktionen man tvingas uppehålla är de helt chanslösa. Som att stå och försöka sälja snö till eskimåer.

Min poäng är att fotbollen har fördelen av att ha ett förbund som inte är helt dumma i huvudet och på den här punkten inte skjuter sönder fotbollen i de lägre serierna.

{5647}: Fotbollen klarar väl det för att de två högsta serierna står direkt under Svenska fotbollsförbundet, dvs samma organisation? Det blir en konstig diskussion när det i grunden är två helt olika bolag som förhandlar tv-rättigheterna separat. Nu råkar båda ha skapat avtal med TV4, men hade det ens varit en likadan situation om typ Viaplay hade rättigheterna till HA istället? Det jag menar är att SHL har egentligen ingenting att ”fördela” till HA. Nu gör man till viss del det ändå, genom pengar som betalas ut för spelare som hämtas därifrån. Utbildningsersättning.

Sen är hela systemet sjukt i grunden, men det är en annan sak.

Bad_Brett: Fast det konstiga med HA är ju att den förmodligen aldrig varit starkare, trots att skillnaderna ökar. Visst är det lätt att peka på att man har några riktigt attraktiva lag i toppen, men det finns en charm med spelsättet i allsvenskan som inte alls finns i SHL. Hade Växjö och Frölunda spelat som Mora eller DIF skulle attraktionen vara mycket större i SHL, men nu är det som någon lagt en blöt filt över SHL.

Det är klart att en degradering drabbar organisationen ordentligt, men så farligt har det ändå inte varit. Brynäs, DIF och HV har alla åkt ut och den där fallskärmen på 7 miljoner har väl nästan undantagslöst gått till nya spelare. Inte för att för att säga upp personer runt laget. Vi klarade oss till elfte plats med en allsvensk organisation, så jag tycker det är är lite överdrivet.

Och det hela är självförvållat. Hade inte SHL varit så giriga skulle fördelningen varit jämnare och det hade inte varit samma panik om man åker ur. Se på hur bra fotbollen klarar det, men där har man fördelningen 75/25 också istället för 95/5 eller 90/10.

Sedan charmas jag av att det finns en rättvisa i fördelningen till lag som inte baseras bara på publik. I la liga får Real och Barcelona 40% av tv-avtalet och resterande lag får dela på 60%. Är det märkligt att det alltid är samma lag i toppen på ligan? Det är inte heller så att de hade behövt den överlägsna fördelningen av tv-pengar då de ändå legat överlägset i topp tack vare publik, sponsorer och försäljning av merch. I svenska fotbollen baseras fördelningen på sportslig framgång istället. Något jag tycker är mycket charmigare och mer tilltalande.

Del 2 av lång intervjun med Karlin gjord av Pelle H ÖA

www.allehanda.se/2024-04-05/spelet-bakom-modo-stjarnans-flytt/

Tarasov: Vilken idiot Leifby är. Spelarna får ju nya kontrakt på nolltid. Det är ju övriga organisationen som får ta den verkliga smällen. Ett misstag i match sju kan leda till massuppsägning. Klart det är problematiskt.

Man kan såklart jämna ut TV-avtalet, men samtidigt blir det också lite löjligt ifall, säg, Almtuna skulle få 30 miljoner per säsong.

Jag älskar också dramatiken i slutspelsserier, men det är rätt omoget att helt blunda för problematiken med dem.

Tror fortfarande att den enda rimliga vägen att gå är att utöka SHL med 4-6 lag till, köra nord- och syddivisioner och sedan låta det sämsta laget kvala mot det bästa i HA. Inför även höga krav för att klara elitlicensen.

HA är idag en bisarr liga, där Brynäs och DIF spelar ihop med Kalmar, Almtuna och Tingsryd. Det kommer inte hålla i längden.

Jan-Erik :
Jag tror det är rätt på sista, slutspelet i allsvenskan är en succé. Tyvker även div 1 borde gå samma väg

Smurfen: Det som vore kul med Mora i SHL är ju hur pamparna ska reagera. Passa på och läs Leifby i Aftonbladet innan texten blir låst ang. förslaget från Frölunda m fl klubbar att återinföra kvalserien!

"Klubbar tycker och tänker, snillen spekulerar, spelarna är det mest synd om, de mår dåligt för att de behöver spela om någonting, riskera att åka ur, riktiga lipsillar är de och helst vill de åka runt och tjäna 300 000 i månaden utan att behöva spela jobbiga matcher.Det finns ett passande uttryck för den sortens idrottsmän. Sillmjölke!

Han tycker att man borde fråga supportrarna och jämför med fotbollsallsvenskan:

"Det är hopplöst att ens försöka föreställa sig att Malmö FF, AIK eller någon annan allsvensk klubb skulle ta den här typen av beslut över huvudet på sina medlemmar, och hade de gjort det skulle hela föreningen vänts upp och ner och skakats om tills skiten försvunnit."

Han ser också till intresset:

"Jag tror faktiskt att SHL-klubbarna också vill ändra på kvalmekanismen eftersom de avundsjukt ser vilket intresse slutspelet i ishockeyallsvenskan drar till sig, samtidigt som deras eget får hålla till godo med stängd ishockey i arenor där publiken utrustas med klappor eller sitter och äter middag. "

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/RG3q6W/marcus-leifby-shl-klubbarna-ar-fega-javla-krukor

Monno: lindberg är en klart bättre spelare givetvis. olofsson har knäckt 30 poäng en gång i shl (vi kan säga två iom 44 matcher säsong 2 i fbk), är fem år äldre nu och det finns en stor risk att han får spela med sämre spelare än han fick i färjestad (slumpmässigt utvald match mitt i säsongen spelade han med linus johansson och joakim nygård, säsongen efter med gustav rydahl och marcus nilsson)

ska inte säga åt dig vad du ska förvänta dig eller inte, men jag tror att du kommer bli besviken om du förväntar dig klart mer än 30, då ska hinken hitta några dunderspelare att spela med honom. klart att han kan göra ca 35 om allt klaffar men mer än så? det ser jag verkligen inte

förstå mig rätt, tycker det är en kanonvärvning som gör modo spetsigare och bättre men jag tror inte han kommer göra slarvsylta av shl. förväntar mig norr om 15 mål, resten blir som det blir. kan tänka mig att han får en rad som ranta eller dahlen hade denna säsong med runt 17 mål och 10-15 assist.

KB: Jag fattar inte varför de gör sig av med Wiklund. Killen är förvisso till åren, men gjorde sin bästa säsong poängmässigt även om han kastades mellan kedjorna hela tiden. Han gjorde en Dahlen och skärpte till kost och träning, eller snarare han gjorde på riktigt det Dahlen låtsas...

Jag tror att Wiklund varit för obekväm för Stråhle. Han har varit för frispråkig.
Jag tycker Wiklund borde gå till Östersund och inte till Piteå som det viskas om. Han har nog ett par bra säsonger till på den nivån om han tränar fortsatt riktigt bra.

Löven verkar ha en rejäl utmaning med tanke på Kenttäs val att behålla Stråhle. Det kostar honom oerhört mycket trovärdighet och ger ett löjets skimmer över satsningen. Ju mer tid Stråhle fått på sig att implementera sitt spelsystem, desto sämre har det gått. Bäst var det när de spelade med Wallssons...

KB: Skall i helgen upp till Dyngdiket så då lär man väl känna av den begravningsstämning du beskriver !

Då tänker jag att då kör jag på citatet Tommy Sandlin hade i sin bok han skrev på glada 80 talet :
OM DU MÖTER EN MÄNNISKA UTAN LEENDE GE HONOM DITT LEENDE ! ! 😀😀😀

Det kan dessa Löveniter behöva få av oss glada MoDoiter i deras svåra stund just nu !

Man är Glad över Jeppe O !

Monno: Sampo och Jesper får leda varsin kedja.
2 nya in med Jesper och sen sätt in Aagaard och en ny center med Ranta.
Sen har du Woods and Vigneault som leder 3e linan. Jädrans vad fint det skulle vara med 3 farliga kedjor.

{9315}: Han är ett år yngre som Oscar Lindberg (eller ja blir ju då samma "comeback" ålder) och hade bättre poångsnitt i Schweiz.

Får han bara en fungerande kedja skulle jag bli besviken han bara gör 30p...
Problemet är väl bara att jag är tveksam och Sampo är rätt kompis till honom. Eller till nån för den delen...

KB: Bästa nu är ju att vi "gjort bort" de 2 första värvningarna som vi visste sedan tidigare i stort sett. Så nu är det spännande silly tider framöver! :)

{5647}: Snacka om två skilda världar i silly season idag. Själv har man glatt skuttat runt i solen och tagit in att det är klart med king Jeppe O. Så möts man av tomma mörka blickar överallt när det ska lunchas i Umeå centrum, total begravningsstämning över alla spelare som lämnar. Muttras mellan andetagen något om att Stråhle blir kvar också.

Lider dock lite med Fredric Andersson som aldrig riktigt fick nå framgångarna med sitt lag. Galet sympatisk och trevlig människa.

{8225}: kiitos pärve💞

Bössa 68: Kan komma mer en vacker dag, nu när du hittat dit. God Natt till Dej o alla andra

{5647}: att glädja en medmänniska kostar inget mer än lite tid, alla borde testa det, kan t.o.m komma som en bumerang tillbaka om man vågar prova

Bössa 68: ja fixa de puffe! Tog tid men ändå,tack första hade ja aldrig hört förut👍tack för de!🤔❤️

{8225}: Men suck.

Bössa 68: Ok, vi tar kursen en annan dag, men denna är tillägnad Dej och alla andra bra människor. Håll till godo MoDo-broder

www.youtube.com/watch?v=YkbWPwmEudQ

{8225}: sorry puffe! Hajjar nada men gött ädå!

{8225}: Klicka på Hockeysnack längst upp, sen väljer du bara Cafe, Himlen öppnar sej , hat mot andra föreningar dunstar bort på nolltid

Bössa 68: Ingen orsak, På Cafe har du 2 gamla godingar

{8225}: tack så h❤️ligt puffe! En ny låt som ja aldrig hört förut av kjell👍 rossöpojken💞❤️😃

Bössa 68: Fast, det blir bonus då, min framtida begravning får du här

www.youtube.com/watch?v=9n7I3NvhPO4

{8225}: 👍

« · 2685188 · »