1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01

1181749 · » Till forumet


Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Icing-Ove: Nej naturligtvis ska en klubbs supportrar stå att vinka av folk när de lämnar. Men att glädjas åt någons skada är ju på något sätt så lågt man kan komma. Visa vilket lag man håller på under match, och värna sin klubb då. Sitt inte och knäck skumpan när nån fått en allvarlig smäll på huvudet.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud:
I TIK-land går det fort mellan att "Vi gråter! Stanna Hahl! " till "Riku Hahl, du är en fet val..."
Samtidigt är det bra att det är lite hett mellan klubbarna, det ska inte vara så skönt att byta klubb och jag lite svårt för att spelare i ligan är så mycket kompis, det ska smälla lite. Kul att se gamlingarna Foppa och Ragnar ryka ihop på Hovet t.ex.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Jyckarna förnekar sig inte, de sitter och gläds åt att Steen får en hjärnskakning och att Halh är skadad. Sen kan man ju undra varför de inte är särskillt omtyckta.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01

Vallin: 46 % stämmer bättre. Detta enligt swehockey. Bäst i Modo är Oscar Steen på nästan 54 %.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
qwertas: Kanske skall tillägga också att Steen är MODOs bäste tekare såhär långt på 54%. Då räknar jag bort Zuccarello som faktiskt har bättre stats men tagit betydligt mindre tekningar.

Svartvadet har efter 4 matcher 46% vunna tekningar vilket inte är bra.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Vallin: Det var jag som sa det, dock kollade jag helt galet. Det var endast efter Djurgårdsmatchen han hade så bra siffror.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud:

Enligt webradion så ligger Svarten över 60% på tekningarna i år, om jag inte hörde helt galet...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Bissett19: Varken Luleås eller skAIKs siffror känns pålitliga.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
MorganaLefaey:

Denna lista publicerade Sportbladet för en tid sedan,sen om den stämmer låter jag vara osagt:

1. HV 71 49 MILJ

2. FRÖLUNDA 49 MILJ

3. LINKÖPING 49 MILJ

4.FÄRJESTAD 47 MILJ

5. MODO 37,5 MILJ

6. DJURGÅRDEN 37 MILJ

7. SKELLEFTEÅ 36 MILJ

8. TIMRÅ 33 MILJ

9. BRYNÄS 31 MILJ

10. LULEÅ 31 MILJ

11. SÖDERTÄLJE 31 MILJ

12. RÖGLE 26 MILJ

Siffrorna för säsongen 2009/2010 anger endast kostnaderna för spelarlönerna.


Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud: Nu verkar det som om vi har haft högre spelarkostnad än Luleå, Brynäs, Skellefteå samt Timrå förra säsongen och även denna. Men som du säger så kostar nog vissa spelare alldeles för mycket bang for the buck.
Men att spara sig ur en kris och klaga på att publiksnittet inte är där man trodde är att bita sig själv i svansen och undra vad som skett.

En spelare av Haydars kaliber kanske är något man inte har råd, med den mängd publik man har nu, men om man börjar vinna lite så kommer intresset tillbaka och man kanske rakt skulle tjäna mer pengar än man gör nu. Problemet är väl att det inte finns någon garanti att man börjar skärpa till spelet om Haydar kommer.

Jag försökte inte säga att man skall skrota Horavas idé att köra Molinder i det powerplayet. Helt rätt att prova på något nytt då allt annat är kasst. Kunde helt enkelt inte bli värre, samt att det dessutom inte fanns så många att sätta in.

Hoppas verkligen att det här inte är susses sista säsong. Men Hasse, Hållberg, Tuokko, Molinder vore det nog inte fel att bli av med. Samt då kanske även Salle och Steen om de inte går ner i lön.
Problemet är väl att då kommer en ny säsong där man får så gott som helt nytt lag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
MorganaLefaey: Jag tror inte det saknas mod eller kunskap hos ledningen, det som saknas är pengar, något som vi supportrar allt som oftast bortser ifrån när det handlar om värvningar. De flesta är ju överens om att Haydar vore ett bra förvärv, även freddan. Men han kan ju inte värva någon han inte har råd med.

Om vi tittar på MODOs trupp som kostar lika mycket som Luleås Brynäs skAIK, vart går pengarna? Jo vi har en stor tung grupp spelare, genuina MODOiter som har en alldeles för hög lön mot vad de presterar.

Det är inte Kristian Forsberg, eller Andreas Molinders fel att vi enbart gjorde ett mål igår, det är Svartens Salle Timander osv.. Vem i helvete tycker att Timmy är en bra PP back? Inte jag åtminstone, han har ett tungt skott visst, det får vi ju reda på varje PP då det smäller i sargen 3m från målet. Låt han vila så att han presterar bättre när pucken är i egen zon. Salle åker och åker men kommer ingen vart, Svarten han är bara på fel plats den stackarn. Men de är ju fortfarande habila ES spelare, men det är inte den kravbilden de ska ha på sig, de SKA vara våra stjärnor, Stjärnor gör inte 20-30 poäng på en ES säsong, stjärnor gör 45-60.

Så om våra spelare fick betalt mot vad de uträttar, skulle vi också ha råd med stjärnor.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
MorganaLefaey: Tyvärr så måste jag nog försvara K.F och A.M och således också Horava då dom INTE var ett dugg sämre än alla andra som provats i PP. Och dessutom var ju Steen ute ur matchen så nån måste ju spela center.

Problemet är ju, i år igen. att pucktempot går ner och att man aldrig lyckas komma till backskott. Det duttas mest omkring bakom mål och i sarghörnen.
Det måste komma skott utifrån emellanåt så att försvarnade laget inte bara kan få fokusera på inspel...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud: Hade ledningen haft pengar, mod, kunskap att värva lite bredd och spets på forwardssidan så skulle det kunna bli bra den här säsongen.

Men med de spelare som finns på kontrakt har jag ruskigt svårt att tro att man inte hamnar någonstans mellan 8 och 11.

Sitter bara och väntar på att de säger sig vara förvånad över att det är så lite personer på matcherna. Men om man på förhand inte kan visa upp något så säljs inte speciellt mycket biljetter och då får man mindre pengar än man kanske hade haft kvar om man värvat något stort namn.

Men snacka om att Horava försökte bryta det taskiga mönstret igår då han hade K.Forsberg och Molinder i PP.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Wayne Gresky: Jag tror inte att förstakedjan har en chans att upprepa fjolårets succé och det gamla gardet blir bara sämre med åldern.

Men visst, vi har mer spelskicklighet på backsidan i år.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
shinzawai: Skillnaden mot ifjol tycker jag ändå är att iår kan det bli bra, det hoppet hade jag aldrig ifjol då vi tex inte hade en målvakt, nu har vi 2.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
shinzawai: Jag tycker att backtruppen känns uppgraderad. Offensiven är däremot rekordsvag. När Sundström är skadad, skröder sämst på planen, Green på inskolning och Salle allmänt hängig och för gammal så måste MZA göra allt. Det säger ju sig självt att det inte kommer att resultera i överdådiga poängmängder.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Wayne Gresky: Jag tillhör inte dem som sitter hemma och gormar om att de inte kämpar, för det tycker jag att alla ser ut att göra.. Däremot just det jag skrev, att passningsvägarna inte finns och att det tar för lång tid att hitta dem sänker tempot och vi får ett långt lag..

Sen tycker jag även att det saknas kvalité även i år. Man måste nästan dra en kille för att få yta i dagens hockey. Kolla vad som hände när Hannu, Green och ngn till lyckades dra en stötande Brunäsa, vips så hade vi ytor och skapade något. Att saxa sig igenom motståndarna med pass kräver att man spelar pucken till den som rör sig mest, typ. Brunnäsorna passade pucken innan vi hann fram, eller använde sig av fart för att trampa runt/dribbla bort MODO-spelaren.

Fan, vi är tom sämre än ifjol, det hade jag inte räknat med.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
shinzawai: Posta frågan på officiella så har Roger och Pierre något att göra i helgen.

Själv undrar jag om isen är en liten del av problemet samt om någon sandat modospelarnas skridskor?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
qwertas: Grejjen är ju att det är för få pass som kommer på bladet och till en spelare som trampar. Det är klart att det blir floppspel när spelarna aldrig får pucken på bladet och aldrig när de har fart. Vad beror det på? Jag kan inte tillräckligt mkt hockey för att analysera det. Är det som ifjol där forwards hann komma för långt upp i banan innan pucken levererades? Ifjol var det för ofta en stillastående forward på blå som fick pucken, och denne kunde bara vinkla ner den i sarghörnet och hoppas hinna dit först..

Brynäs var även mästare på screening igår. Det var inte ofta MODO-spelarna fick chans att forechecka.

Varför kan spelare som tjänar 200 000 SEK i månaden inte slå ett vettigt pass?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
NuMo: Du tror inte Foppa kan tipsa kära mor om hur hon knyta en korsett runt ryggen så att arbetsglädjen återkommer?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
MorganaLefaey: Människors omsorg över våra världsstjärnor i idrott är rörande.

I flera års tid har man hört från olika människor att Foppa borde lägga av, naturligtvis för hans egen skull, för han har ju inget att bevisa längre och det måste väl ändå vara bättre att dra sig tillbaks med en Pina Colada och räkna pengar i en hängmatta. Så att han slipper bli olycklig pojkstackarn.

Men Foppa han lyssnar inte. I stället väljer han att vara olycklig, kämpa och slita och lida "bara" för att få spela hockey.

Nu ställer sig även Boorken och håller brandtal i direktsändning. Foppa borde sluta. Han mår inte bra och han vet inte sitt bästa. Naturligtvis är det bara
Peters bästa man tänker på. Alla hockeyälskare som vill se Foppa spela är bara egoistiska och Peter måste lära sig förstå att bli lite ego själv. - Tänka på sitt bästa.

Fast hur tänker Peter? Han har hundratals miljoner kronor på bankboken och han har råd med de bästa läkarna i världen, vilka säger: - Det går bra Peter. Kör på! det värsta som kan hända är att du inte får ner foten i skridskon och då kan du bara prestera 90% av vad du vill.

Han åker världen runt för att tjacka skridskor, han åker fram och åter över pölen för att en läkare skall klämma på foten när det värker. I värsta fall opererar vi, glöm vårdköerna. I bästa fall smörjer de in foten i liniment drar på en ullsocka och säger. - Vila ett par veckor så kan du testa igen. Medan han vilar så spelar han en golfrunda med J-O och Brollan. Går ett varv på Café Opera. I puben står han och funderar. "Jag tror jag ringer och säger att jag vill vara med i Modos match i morgon. Vi får se. Bestämer mig efter midnatt."

Det är så synd om Peter Forsberg. Varför skall han spela mer? Han har ju inget mer att bevisa. Och visst har Boork rätt. Vi hissade ju upp tröja nummer 21 i Kempis tak för mer än ett decennium sedan. För oss modoiter så hade han redan då bevisat allt som behövdes. Han var bäst. Ö-Vik bytte namn till Foppaland, men inte fan slutade Peter att spela hockey. Hade han slutat då så hade han ju slutat helt skadefri. Vilken jäkla miss.

Samtidigt går min gamla mor med ledbruten rygg som vårdbiträde. Flera år kvar innan hon har råd att gå i pension. Borde hon inte sluta och tänka på sig själv i stället? Peter kan väl ta över hennes jobb. Några ryggproblem har han väl inte. Han har ju bara problem att knyta skridskorna så de sitter.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Att folk snackar om brynäs kris gällande gjorde är lite knepigt då modo lyckats göra 6 mål på 4 matcher och då har ändå foppa varit delaktig i 4st av dem. Ett rungande snitt på 1.5 mål per match. Räknar man dessutom in träningsmatcherna så hamnar man på ett snitt någonstans just över 2 mål per match och då är det inte speciellt lätt att vinna matcher.

I år skulle vi ju ändå modo stå för snabba spelvändningar och mycket skridskoåkning, men det är väl något man får vänta på.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
qwertas: Green gör väl sin bästa match så här långt. Men tyvärr så är det inte i närheten av bra nog. För tillfället så har vi en skadeskjuten första formation och då Salle och Green verkar helt under isen offensivt så kan man nästa räkna dem som en tredje formation och sen 2st fjärdefemmor.

Glädjeämnet i dag är väl målvaktsspelet som var strålande. Är nog bye bye Zacke för evigt nu. Sen får man väl säga att Pikkarainen också är ett glädjeämne även om han inte fått till poänggörandet.

Tyvärr är det som någon skrev så att Salle, Svarten, Hasse och Hållberg troligast har allt för hög lön mot vad de presterar. Har fått för mig att jag läst någonstans att modo har den 5e dyraste truppen så här långt och det är inte lätt att förstå då man har halva laget med spelare som inte kan tänkas kosta speciellt mycket.

Någon som såg på sändningen som reagerade på att Borken först tyckte att Foppa skulle sluta pga skador och sedan mumlade om att även Susse kanske borde göra det. Försöker han släcka allt ljus i modo-ögonen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud: Vi är sämst i hela ligan på tekningar, och så var det ifjol också. Och min känsla är att Svarten är den sämsta av dem allihopa.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
qwertas: Visst svarten har varit ok, men med hans lön ska han vara bäst bland forwards. Och det är han inte ens i närheten av.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Wayne Gresky: Det ska vara Skuggan Nilsson Och Rickard Franzén då.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
NuMo: Vi kanske har råd att locka spelare som faktiskt kan producera till oss? En center som kan styra ett PP och en högerskjutande back till samma spelform.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01

Petey21: Rätt naturligt att siffrorna går ner, nu är nyhetens behag slut.

Titta på Färjestads publiksiffror med deras upptagningsområde, 5-6 tusen tycker jag är rätt bra för en ort av Ö-viks storlek.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud: Tycker att du är väl hård i din kritik mot Svarten, finns herrar i laget som enligt mig gjort betydligt sämre matcher än honom i år. Tycker inte att Svarten på något sätt varit usel.

Jag blir dock orolig att HELA laget ser så sega ut, det är en sak om ett par spelare har en dålig kväll men hela laget.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Wayne Gresky: Va bra. Då börjar vi med att locka spelare till klubben med dåliga avtal ifall de inte skulle klara av att leverera.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud: Vi har ett antal dåliga kontrakt som går ut efter den här säsongen. Då finns det chans att bygga nytt på allvar.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Modos problem är att vi betalar höga löner till Salle Svarten Hasse och Hållberg, deras roll i laget ska vara poänggörare och har lön därefter, men dessa spelare klarar ju inte av det, deras spel duger inte längre på den nivån. Då ställs sportC inför en omöjlighet, han måste hitta spelare som spelar för brunkarlön, men producerar efter toppnivå. Typ Zucca ifjol..

Det är nog dags att vi köper en spegel till ovan nämnda herrar och fråga om de kan se sig själv däri och undra hur deras lösning på problemet är.

Svarten är ju faktiskt rent usel hittils iår. Så fort vi kommer upp i anfallszon känns han som en back som fått flytta fram till center plats.
Om han bara duger till att spela på 50% av banan ska han ha lön därefter.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
shinzawai: Det är väl nytt all-time low vad gäller publik i Swedbank, om man räknar bort träningspassen och juniorernas matcher. Och tyvärr lär väl det här spelet inte locka massorna till arenan, fast nästa hemmamatch är mot Skellefteå så det kanske blir en del Skellefteåfans som snyggar till siffrorna åtminstone.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
qwertas:

Är det bara jag som reagerar på att Green aldrig får sina skott på mål? Antingen fastnar de på någon back eller så går de långt utanför. Detta leder ofta till farliga kontringar.

Däremot var han bra i övriga lägen, även om jag skulle vilja se honom spela ännu tuffare, speciellt när han står framför mål.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
spud: Jag håller med om Green, tycker att han är bäste forward efter Zucca. Fast det var ju inte heller speciellt svårt idag.

Laget såg ut som man haft ett tufft fyspass timmarna innan match.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
jenza: Jag tycker Green gjorde en bra match idag, sin bästa i MODO tröjan. Och han kommer på rekomendationer av Steen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01

jenza: Green är väl inte så dålig syns att det finns lite kvaliteer i han, Forsberg, Touko, Molinder, håller inte klassen.

Det värsta är att det bara är Susse och Hållberg som saknades.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Poffa:

Svedberg släppte minimalt med returer idag. Dessutom har han visat prov på mycket bra spelsinne. Det ser väldigt smidigt ut när han åker bakom mål och hämtar puckarna. Jag gillar även att han ofta försöker sätta igång spelet snabbt igen.

Jag kan verkligen inte förstå de som tycker att han känns otrygg, för i mina ögon spelade han som en NHL-målvakt idag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
jenza: Fast Forsberg är Eckes förtjänst.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Oj så dålig Josh Green är. Och Kristian Forsberg.. Vilka fiasko-förvärv av Fredrik Andersson
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Lumber Jack: Han sprider mindre puckar än vad samtliga Modomålvakter sedan urminnes tider har gjort. Svedberg is tha shit och det blir bara mer och mer uppenbart att Zacke får försöka hitta permanent boende i Sundsvall.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Poffa: Nja, han sprider lite väl mycket puckar omkring sig. Än. Men det känns betydligt tryggare än med Zacke.

In med Gamnackssalle som center förövrigt, kanske med Skröder och Zucka så det blir nån fart på Påsen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Foppa var dock positiv till det mesta i Sportnytt.

Det värmer lite i höst- och hockeykylan.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Poffa: Och #13 nämner vi inte mer än så här...

Och då menar jag inte Toukko som inte heller hade så mycket rätt heller.


Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01

Svedberg skulle kunna vara en av ES bästa målvakter om han hade ett riktigt lag framför sig.

Pikkarainen, Sondell och Timmy får godkänt, Aasen likaså. Alla andra får en överkorsad hålögd ÖA-uggla utom Skröder. Han får två stycken, han var nämligen dubbelt så sämst som de andra.

 På lördag får vi stryk av SSK, de ä sant dä.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Berka: Nu blev jag förvirrad. Menar du vi eller dom ? :S
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
shinzawai: ah jag håller inte riktigt med, 2 tuffa bortamatcher där vi dom spelar bra bortahockey och faktiskt borde satt några puckar till.

Susse är tyvärr för viktig anser jag, i fjol när han va borta slutade poängena att komma och nu har vi tagit 3 av 12 möjliga vilket måste anses som dåligt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
renen: Tyvärr måste man väl ha nån form av demens och enbart komma ihåg sina barndomsminnen om man ska ha en fin bild av Hasse.

Jag tycker pikkarainen, steen green salle, Zucca är godkännda. Svedberg var en succe.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01
Ni fick iaf 1 poäng era lyckosamma jävlar :D
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2009-10-01

Wayne Gresky:Zucca ska ha snudd på en fyra, Westin å Sondell bäst av backarna.

Timmy och Hasse sämst, synd om man ska komma ihåg Hasse som han spelar nu.

Kommentera

1181749 · »