1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480548 inlägg · 4078 ämnen

MODO Hockey - Luleå 2011-03-03

1357374 · » Till forumet




Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Jag har försökt fråga tidigare, nu provar jag igen. Vart tog snygghasse vägen igår blev han bänkad eller skadad?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Salle: Timander och Susse tycker jag absolut man skall signa på nytt. Men naturligtvis med lön utefter roll i laget, dvs inte betalt för att bära laget, utan för att "bara" vara en del i det. Svarten har kontrakt nästa säsong och kan få spela ut det, som 4:e center. En Susse som 3:e center och Timmy i 3:e backpar med löner därefter? Det tackar man bara nej till om man är helt okunnig. De kan samtliga sedan vara en viktig del i Special teams, framförallt BP. Skröder har fortfarande kontrakt, tydligen ett svindyrt sådant, han producerar poäng men att nästa säsong ha honom fortsatt med Susse men i en 3:e lina eller liknande skulle fungera.

Håller dock med om att Näslund bör gå all-in på att signa Nagy, Ritchie och Bartecko på nytt, i den ordningen. Pikkarambo har jag gärna kvar också.
Håller även med ang Hållberg och Hasse. Tycker Jonsson har spelat riktigt bra och de båda är säkert riktigt billiga, men där får vi bygga fö framtiden, helt enkelt. Bara tacka av Jonsson, rejält.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Salle: Åkes pojken kan gott få stanna. Han tillför muskler och gör ett bra jobb för en låg penning.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
qwertas: Ja Macke måste, om det blir ES-lir till hösten, rensa ut rejält bland sina gamla (ja GAMLA) kamrater i leden.
Jag vill inte ha kvar nån av Timmy, Hållberg, Jonsson eller Susse.
Svarten kan kanske få vara kvar OM han enbart blir lagpappa och defensivt lås med några junisar i en 3-4:e lina och lira BP.

Dessa 4 (el 5) spelarlöner kan (skall) erbjudas trion Ritche, Nagy och Bartecko istället.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine:

Om de gamla lägger av, i varje fall de med kontrakt, så kommer jag personligen linda in deras hus i toapapper (och jag tror inte att jag är ensam om detta). Så gör man bara inte.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine: Bröderna brothers kan spela upp oss på egen hand när de kommer hem :) skämt och sido så måste man rensa ut bland spelarleden nu och inte vara så nostalgiska. Tror att Macke kan vara tuffare med detta ny när han tagit över.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Gustafsson:

Ja, Säcken är en bra tränare. Tyvärr så sitter ju Challe på ett långt kontrakt som blir dyrt att lösa ut, om det inte är så att Modo åker ur Elitserien och att det då går att bryta.

Och det får en ju att börja tänka på ifall det inte vore en blessing in disguise att åka ur och börja om på nytt. De gamla lägger av, de unga får framträdande roller, vi kanske får en riktig tränare. Sen vaknar man upp och inser vilket helvete det skulle vara att ta sig upp igen och att det inte är ett särskilt realistiskt tänkande.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine: Hans Särkijärvi vore min drömtränare just nu.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
qwertas:

Ja, Luleå är ett jättebra exempel på vad jag vill uppnå. De har ett förhållandevis ungt lag, en vad jag gissar billig trupp i jämförelse med konkurrenterna och en tränare som har en tydlig (och smart, även fast den är tråkig) spelidé.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine: Klara ett plusresultat och spräckt budgeten rejält är ganska långt ifrån varandra i min bok i alla fall.

Om man backar två millemär det inte hela världen. Jag är minst orolig över ekonomin när vi pratar Modo, det är på det sportsliga planer man har problem. Förvisso går väl detta något hand i hand men Luleå är ett lysande exempel på att det går utan att slänga ut en massa cash i onödan.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
qwertas:

"2. Är en plats i slutspelet/kvalserien en förutsättning för ett plusresultat?

Anders Trollsås, vd, Modo
2. Jo, det kan man säga. Ett slutspel är nog en förutsättning för ett plusresultat."
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
qwertas: Nej precis, det budgeterades väl inte med slutspel vad jag kan minnas? Jag tror inte budgeten är spräckt med speciellt stor marginal iaf. Modo har, till skillnad från tex Timrå och många andra lag, ett rejält eget kapital att ta av, så om vi klivit över med en miljon eller så går ingen under för det. Publiksnitt på 6200 och bra med intäkter hela säsongen.
Föreningen har av vad iaf jag förstår det en stabil ekonomi.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine: Man hade målsättningen att ta sig till slutspel, man budgeterade inte med det. Huruvida man spräckt budgeten eller inte för i år har jag dock ingen aning om, man kan ju bara gissa i och med de sena värvningarna men jag tror inte att det är speciellt mycket man kör över i såfall.

Modo kommer inte att bli bättre än så här så länge man har kvar den äldre stommen. I mina ögon är dessa spelare alldeles för långsamma för den moderna hockeyn, framför allt i den egna zonen när motståndarna får snurr.

Vad gäller plantskolan så kommer vi med säkerhet se ett par spelare från de egna leden inom ett par år det ser riktigt bra ut för de kommande årskullarna.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Petey21:

Nej, ingen har sagt att vi ska nöja oss med att vara ett lindansargäng, men vi har spräckt budgeten rejält i år och räknade med slutspel, vi missar det för tredje året i rad. Vi har nog inte så mycket val snart.

För att förtydliga, vi ÄR ett bottenlag i Elitserien och har varit det tre år i rad. Det är dags att föreningen förstår det. Först då kan man ta sig någonstans.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine: Man har ju inför den här säsongen värvat ett gäng unga, utvecklingsbara spelare från allsvenskan. Några egna juniorer har också fått chansen till och från, men det är väl egentligen bara Anton Byström som utmärkt sig av dessa. Han ska naturligtvis ha en ordinarie plats i laget nästa säsong, men sen då?

Dessutom finns det en fara med unga, utvecklingsbara spelare. Så fort de blommat ut har de en förmåga att försvinna, och numera är risken för det större än under plantskolans glansdagar. Då var det de största stjärnorna som åkte över, numera åker ju var och varannan 20-åring som gjort mer än 5 mål i grundserien över till farmarligorna.

Det går inte att bygga en stomme av dessa spelare om de är tillräckligt bra för att faktiskt tillföra något, för då spelar de ju i AHL/NHL/KHL eller i FBK/HV/annat random brögäng nästa säsong. Alternativet är ju att få fram ett gäng spelare som inte är tillräckligt bra för att något annat lag ska vilja lägga vantarna på dem, men då är det förmodligen spelare av typen "avvaktande tvåvägsspelare med glidande åkstil", med andra ord inget att hänga i granen om man inte nöjer sig med att bara "vara med i serien".

Så nej, vi ska inte nöja oss med att vara ett lindansargäng, och vi ska inte lägga ribban lågt. Man måste spela för att vinna, så enkelt är det. Bara för att det har gått sämre några säsonger så kan man inte lägga sig ner och dö och tycka att vi inte förtjänar bättre än att vara någon talangfabrik åt FBK.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
zigge: Man kan inte förvänta sig ett konstant flöde av egna talanger. Däremot tror jag att det är väldigt viktigt att de som kommer till MoDo lyckas och att de har en bra upplevelse. Om MoDo kan ses som det optimala fönstret ut mot NHL, så skulle MoDo kunna attrahera väldigt många talanger. Naturligtvis en fantastisk situation och sorligt nog, så tror jag att man hade den chansen efter 2007, men man pissade bort det momentum som SM-guldet gav. Nu är det uppförsbacke.

Jag tror nästan att vi ska hoppas på kvalserien. Jovisst, det är ingen självklarhet att MoDo klarar det, även om man möter lag där våra bänknötare skulle vara stjärnor.

För att kunna ställa med lika stark/starkare trupp nästa säsong, så kommer det att krävas ekonomiska muskler. Utan att veta det, så tror jag inte det är möjligt utan intäkter från kvalserien.

Javisst, jag hoppas också slippa denna nervpirrande, oförutsägbara kvalserie. Emellertid torde tendensen vara ganska solklar för alla som studerar MoDo's tre senaste säsonger både sportsligt och ekonomiskt – vi hamnar i kvalserien förr eller senare. Nästa säsong har vi förmodligen kvar samma tränarpar – har vi likvärdigt/bättre material?

Till skillnad från många andra här på forumet, så tror jag att MoDo överraskande vinner imorgon. Det kommer inte att räcka till slutspel. Istället får våra spelare tidigt spelledigt i år - igen. Vad händer nästa säsong?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nikki Nine: Maybe U R right. Som jag ser det, var vi ju alltid ett lindansargäng, fram till ung P Bäckman - han förde upp oss till c:a top-4, Final flera år, sen sänktes det några år, fram till Guldet -07. Efter det har det ju som du säger INTE funkat, är det den helt bortglömda Ödmjukheten, övertron på nåt lag som inte har kraft att leva upp till förväntningarna?
Inte ens dagens "utsopade/omstuvade" styrelse/lagtopp, vill väl gärna kliva ner å åter bli ett lindansargäng, strider ju mot naturlagar att bli sämre, medvetet.
Men för att komma tillbaka, så MÅSTE ju Plantskolan börja funka igen, det har den ju inte gjort, förutom vissa undantag, typ Viktor H. Kommer den komma tillbaka? Om inte, vart står vi då?
Tunga, svåra frågor, ingen kan väl säga sig ha nåt absolut svar?
Min Önsketränare: SAIK's Forsberg.Hur länge har han kontrakt i Umä Norra?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
shinzawai: "OM vi överlever kvalserien, vad fan har vi att komma med då nästa år?"

Jag tycker att det är dags att vi anpassar oss efter det lag vi är, och med det menar jag att det är ohållbart att värva ihop ett lag fullt med stjärnor (som vi väl faktiskt har idag) och sen spelar som krattor, som vi har gjort i tre säsonger nu. Vi kommer antagligen att göra ett minusresultat i år om inte kvalserien kan rädda oss, paradoxalt nog.

Vad jag menar är att jag tycker att om vi ska vara ett lindansargäng som vi faktiskt får inse att vi är, då kan vi lika gärna ha en trupp som ska vara ett lindansargäng också. Unga, utvecklingsbara spelare och en riktig hockeytränare som vi inte har haft sedan Harald.

Jag menar, vi har ju testat att spräcka budgeten och haft stjärnlag, och hur går det?

Nåja, först och främst vill jag ha bort Challe och in med en riktig tränare a la Harald. Sen kan vi ta det därifrån om vi överlever kvalserien.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
nu är ju inte säsongen slut än, men hur ska man summera lagets prestation? Har laget underpresterat eller är det ledningens fel som gick in i säsongen med aldeles tydligt för tunn och dålig trup, eller är det tränaren som inte lyckats med sin spelide? Jag skulle nog vilja peta lite på alla 3, trupen var dålig fram till jul, challe selar ett spel som uppenbarligen inte passar dagens modo,samt att många spelare verkligen inte levt upp till förväntningarna.
Kommentera


Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Poffa: Växjö, Rögle och till viss mån Örebro är allt annat än defensiva lag som backar hem och lever på kontringar.

Har svårt att se varför dessa lag helt plötsligt skall ändra ett spelsätt som varit framgångsrikt för dom i Allsvenskan i en kommande kvalserie.

Jag tror att det blir tuta och kör från dessa lag även i kommande kvalserie.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Glömnde malmö
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Det är ju överhuvudtaget inte ofta etablerade es lag åker ur es, skulle väl vara leksand då, varken mora eller rögle räknar jag som elitserielag i någon etablerad form iaf.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Undra om vi får se Modoledningen i tv snart, i fuskbyggarna?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
shinzawai: Via Modo Syd?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Jaha, nu när man kände för att boka en ångestbiljett på Hovet så finns inga, förutom skymd sikt.

Hur kommer jag över bortaklacksbiljetter nu då?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03

Sawchuk: Jag ser det lite annorlunda. Om Modo tvingas spela kvalserien kommer vi möta defensiva lag som lever på kontringar. Och Modo är allt annat än bra på att föra matcher mot sådana lag.

Vi har generellt sett mycket lättare för lag som spelar en offensiv och anfallsglad hockey, än de som backar hem med fem man och väntar in de tillfällen då vi slarvar.

Och med tanke på hur mycket det slarvats denna säsong så får jag magont bara jag tänker på hur illa det skulle kunna gå.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Som jag sagt förut så är problemet med kvalserien att det är en kort och rak serie.

Det kan räcka med att vi börjar borta mot Timrå och förlorar så har man redan där kniven mot strupen lite. Växsjö är också ett svårslaget lag på bortaplan.

Flera år har man sett Elitserielagen börja med en torsk i kvalserien för att sedan aldrig hämta sig. För att vara helt säker brukar man behöva vinna 8 av 10 matcher. En oavgjord match vid full tid kan vara totalt katastrofal.

Modo har såklart en bra chans i en kvalserie då dom är ett bättre lag men det har hänt mer än en gång att motivation slår klass i kvalserien.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Vad hände med Hasse Josson?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Ja jävlar, nyss hemkommen från Övik. Vilket jävla mörker, mina 25 värsta mil utan tvekan.

Men eftersom jag trodde att de skulle va helt kört med slutspel även om vi mot förmodan skulle vinna mot AIK. Så känns de lite bättre nu när jag ser att chansen faktist finns även om de ser dystert ut.

Men gråten är nära..
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Atjoo91: Nej, helt lätt behöver det absolut inte vara, blir verkligen match för match. Som sagt tror jag att tempot i spelet är helt avgörande för vår del i ett sådant läge.
Blomqvist och Rosén är ganska bra exempel bägge två egentligen. Framstående och producerande i Allsvenskan ifjol, platsar inte i elitserien i år. Sen finns det naturligtvis undantag, det gör det alltid.
Men kvalserien, med Conny Strömberg som den stora stjärnan? Haha.. Nagy skulle vinna poängligan i Allsvenskan, om han spelade i Sundsvall, med en right-sticka.

Bibehåller vi tempot i spelet och Tarkki håller en hyffsad nivå så åker vi inte ur, oavsett.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
nu ska vi ju inte måla fan på väggen riktigt än,men jag håller med att det ska mycket till om modo ska åka ur es.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
McFire: Tror du? Intressant tanke helt klart. Men att möta Örebro, Växjö och Rögle som bara haft framgångar under hela sässen blir ingen lätt uppgift. Speciellt inte för det här laget som viker ner sig varenda jävla gång oddset är på deras sida.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Atjoo91: Risken finns att vi i en kvalserie sjunker ner i tempo och då spelar på samma "villkor" som de andra i den serien, Andres Eriksson och co spelar gärna i det tempot. Men kan Slovakerna, Danielsson, Madsen, Pikkarainen, Ritchie och den typen av spelare ( de som har något som helst tempo i kroppen dvs ) behålla tempot härifrån ner i den serien så krävs det att vi spelar utan målvakt hela den serien fär att åka ur, helt ärligt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
McFire: På tal om Conny, han kommer passa MoDo ner till allsvenskan. Så känns det nu...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Atjoo91: Vi har använt Rosén nu i ett antal matcher där han endast spelat PP och inte bidragit med något överhuvudtaget. Han är en medioker spelare i normala fall, i dessa lägen är han en riktigt dålig dito.

Rosén har visat hela säsongen att han är en allsvensk spelare. Dvs, hänger endast med och producerar bara i PP där det varken är högt tempo, fyskiskt spel eller krav på skridskoåkning.
Seg, svag och bra spelsinne funkar i allsvenskan, inte i elitserien. Fråga Conny Strömberg, som vinner poängligan när han är bakfull.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Berka: För att Roséns alla mål har kommit i PP. Han är bara bra i PP där kan han åstakomma något. När det blir 5mot5 så existerar ju inte karln, ingen som alls explosivitet, och vek nå så jävulskt i närkamperna
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Det är ju fan ett hån att ha den texten om att man ska boka slutspelsbiljetter på hemsidan när laget ständigt viker ner sig när det verkligen gäller. Nu är det väl bara hoppas att vi får behålla ladislav,lubos och lord byron till nästa säsong,annars ser det dystert ut.

föresten varför spelar challe rosen i pp när han knappt spelat en minut i matchen?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Kollade i matchprogrammet och om jag räknat rätt så har Luleå i och med kvällens seger vunnit 19! matcher när de gjort tre mål eller mindre. Påminner inte det väldigt mycket om ett lag som blev Svenska Mästare 2007?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
NuMo: Det framgår å andra sidan inte till vilket av lagen biljetten gäller. Riksserien månne?
Kommentera


Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nieminen: Bättre sent än aldrig.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Nä, dags att boka slutspelsbiljetter kanske?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Danne93: "Ska bli intressant att se hur Modo hanterar en straffläggning..." De såg väldigt mycket slagna ut redan på förhand.
F-n till och med Challe hade ju hängskalle sista tio!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
shinzawai: Nog för att det känns som att man ska försöka lägga den här skitsäsongen bakom sig innan man börjar må illa över nästa, men jag håller med dig. Nästa säsong ser inte ut att bli speciellt mycket roligare...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Poffa: Direkt när det skulle avgöras på straffar började jag drömma om att Modo tog hem straffläggningen och skulle få spela om slutspelsplatsen borta på Hovet.

Ozzy Osbourne - Dreamer får sammanfatta kvällen.

I'm just a dreamer
I dream my life away
I'm just a dreamer
Who dreams of better days...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03
Poffa: Hur fan tror du att det känns att vara tikare då?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Luleå 2011-03-03

Det är inte hälsosamt att vara Modosupporter.

Kommentera

1357374 · »